Bankovní rada České národní banky na svém zasedání dne 7. 5. 2020 rozhodla s účinností od 11. 5. 2020 o snížení repo sazby z dosavadní výše 1,00 % na 0,25 %. V roce 2020 šlo o již čtvrtou změnu repo sazby, ke které ČNB podle svého prohlášení ze 7. 5. 2020 přistoupila mimo jiné i s ohledem na negativní vývoj české ekonomiky v souvislosti s šířením viru SARS-CoV-2.
Změny repo sazby v roce 2020 v daňových souvislostech
Ing.
Jiří
Vychopeň
Dvoutýdenní repo sazba (2T repo sazba) patří k základním nástrojům měnové politiky České národní banky (dále jen „ČBN“). Jde o jednu ze tří úrokových sazeb, které ČNB vyhlašuje. Další je sazba diskontní (tj. sazba úroku, za který si komerční banky ukládají u ČNB své volné peníze nad rámec repo operací) a sazba lombardní (tj. sazba úroku, za který si komerční banky půjčují peníze od ČNB). Repo sazba je využívána při tzv. repo operacích, tedy finančních operacích na volném trhu, jejichž prostřednictvím ČNB reguluje množství peněz v oběhu. Při repo operacích ČNB přijímá od bank přebytečnou likviditu a bankám předává jako kolaterál dohodnuté cenné papíry. Obě strany se zároveň zavazují, že po uplynutí doby splatnosti proběhne tzv. reverzní transakce, v níž ČNB jako dlužník vrátí věřitelské bance zapůjčenou jistinu zvýšenou o dohodnutý úrok a věřitelská banka vrátí ČNB poskytnutý kolaterál. ČNB provádí tyto repo tendry s tzv. variabilní sazbou. To znamená, že vyhlášená dvoutýdenní repo sazba slouží jako maximální limitní sazba, za kterou mohou být banky v repo tendru uspokojovány.
Základní doba trvání repo operací je stanovena na 14 dní, a proto je dvoutýdenní repo sazba z hlediska měnové politiky chápána jako klíčová (v závislosti na predikci vývoje likvidity bankovního sektoru jsou ale občas prováděny i repo operace s dobou splatnosti kratší než 14 dní).
K 1. 1. 2020 (tj. na počátku prvního pololetí 2020) platila repo sazba ve výši 2,00 %,
–
s účinností od 7. 2. 2020 byla repo sazba zvýšena na 2,25 %, v této výši platila do 16. 3. 2020,
–
s účinností od 17. 3. 2020 byla repo sazba snížena na 1,75 %, v této výši platila do 26. 3. 2020,
–
s účinností od 27. 3. 2020 došlo k dalšímu snížení repo sazby na 1,00 %, v této výši platila do 10. 5. 2020,
–
s účinností od 11. 5. 2020 byla repo sazba zatím naposledy snížena na 0,25 % a v této výši platila i k 1. 7. 2020 (tj. na počátku druhého pololetí 2020).
Změny výše repo sazby mají dopad mimo jiné i na výši úroku z prodlení podle § 1970 zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku, ve znění pozdějších předpisů. Podle uvedeného ustanovení může věřitel, který řádně splnil své smluvní a zákonné požadavky, požadovat po dlužníkovi, který je v prodlení se splácením peněžitého dluhu, zaplacení úroku z prodlení. Výši úroku z prodlení podle uvedeného ustanovení stanoví vláda nařízením, přičemž takto stanovená výše úroku z prodlení se považuje za ujednanou, pokud si strany neujednají výši úroku z prodlení jinak.
Od roku 2014 platí podle § 2 nařízení vlády č. 351/2013 Sb., kterým se určuje výše úroků z prodlení a nákladů spojených s uplatněním pohledávky, určuje odměna likvidátora, likvidačního správce a člena orgánu právnické osoby jmenovaného soudem a upravují některé otázky Obchodního věstníku, veřejných rejstříků právnických a fyzických osob, evidence svěřenských fondů a evidence údajů o skutečných majitelích se zapracovanými změnami dle návrhu nařízení vlády č. 434/2017 Sb. a ve znění nařízení vlády č. 184/2019 Sb., že
výše úroku z prodlení odpovídá ročně výši repo sazby stanovené ČNB pro první den kalendářního pololetí, v němž došlo k prodlení, zvýšené o 8 procentních bodů
.Znamená to, že v případě prodlení, ke kterému dojde ve druhém pololetí 2020, odpovídá výše úroku z prodlení podle občanského zákoníku ročně výši 8,25 % z dlužné částky, zatímco v případě prodlení, ke kterému došlo v prvním pololetí 2020, odpovídala výše úroku z prodlení podle občanského zákoníku ročně výši 10,00 % z dlužné částky.
Příklad 1
Fakturu za zboží dodané v prosinci 2019, u níž byl dohodnutý termín splatnosti dne 6. 1. 2020, uhradil odběratel dodavateli až v měsíci březnu 2020. Dodavatel za opožděnou úhradu dluhu požadoval po odběrateli úrok z prodlení, a jelikož výše úroku z prodlení nebyla mezi nimi předem ujednána, mohl jej v tomto případě požadovat ve výši odpovídající ročně 10,00 % z dlužné částky.
Příklad 2
Fakturu za službu poskytnutou v červnu 2020, u níž byl dohodnutý termín splatnosti dne 3. 7. 2020, uhradil odběratel dodavateli až v měsíci srpnu 2020. Pokud bude poskytovatel požadovat za opožděnou úhradu dluhu úrok z prodlení, jehož výše nebyla předem s příjemcem ujednána, může jej v tomto případě požadovat ve výši odpovídající ročně 8,25 % z dlužné částky.
| Poznámka S účinností od 24. 4. 2020 platí podle zvláštního ustanovení o prodlení v § 29 v části první zákona č. 191/2020 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru SARS CoV-2 na osoby účastnící se soudního řízení, poškozené, oběti trestných činů a právnické osoby a o změně insolvenčního zákona a občanského soudního řádu, že pokud dlužník prokáže, že mu omezení plynoucí z mimořádného opatření při epidemii znemožnilo nebo podstatně ztížilo včasné splnění peněžitého dluhu, lze po dlužníkovi po dobu jeho trvání požadovat sankce pro případ prodlení pouze do výše stanovené právním předpisem upravujícím úroky z prodlení. Tyto účinky pominou nejpozději 30. 6. 2020. |
Podle přechodného ustanovení v § 31 uvedeného zákona se ustanovení § 29 tohoto zákona použije na prodlení, které nastalo ode dne 12. 3. 2020. Nepoužije se však na závazky ze smluv uzavřených po dni nabytí účinnosti tohoto zákona.
Podle § 8 odst. 1 písm. g) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o daních z příjmů“) jsou přijaté úroky z prodlení u věřitele, který je poplatníkem daně z příjmů fyzických osob,
zdanitelným příjmem z kapitálového majetku
. U věřitele, který je poplatníkem daně z příjmů právnických osob, jsou úroky z prodlení rovněž zdanitelným příjmem – podle bodu 4.6.2. Českého účetního standardu pro podnikatele č. 019 se nároky na přijaté úroky od peněžních ústavů a jiných dlužníků a obdobná plnění účtují ve prospěch příslušného účtu účtové skupiny 66 – Finanční výnosy (pro vyjádření výnosových úroků). Podle § 23 odst. 3 písm. b) bodu 1. zákona o daních z příjmů se u věřitele, který vede účetnictví, snižuje výsledek hospodaření o rozdíl, o který úroky z prodlení zaúčtované ve prospěch výnosů převyšují přijaté částky v tomto zdaňovacím období.
Podle § 23 odst. 3 písm. a) bodu 6. zákona o daních z příjmů se u věřitele, který vede účetnictví, zvyšuje výsledek hospodaření o přijaté úhrady úroků z prodlení, pokud byly podle § 23 odst. 3 písm. b) bodu 1. zákona o daních z příjmů položkou snižující výsledek hospodaření v předchozích zdaňovacích obdobích.
Příklad 3
V měsíci září 2019 zaúčtovala obchodní společnost do výnosů ve prospěch účtu 644 pohledávku za odběratelem z titulu úroku z prodlení ve výši 12 500 Kč. Do konce roku 2019 ale odběratel z uvedené částky nic nezaplatil. K zaplacení uvedené částky došlo až v měsíci lednu 2020.
V daňovém přiznání k dani z příjmů právnických osob za rok 2019 uvede obchodní společnost částku 12 500 Kč na řádku 111 jako položku snižující výsledek hospodaření podle § 23 odst. 3 písm. c) bodu 1. zákona o daních z příjmů.
V daňovém přiznání k dani z příjmů právnických osob za rok 2020 uvede obchodní společnost částku 12 500 Kč na řádku 30 jako položku zvyšující výsledek hospodaření podle § 23 odst. 3 písm. a) bodu 6. zákona o daních z příjmů.
Podle § 24 odst. 2 písm. zi) zákona o daních z příjmů jsou u dlužníka úroky z prodlení daňovým výdajem (nákladem), jen pokud byly zaplaceny.
Příklad 4
V roce 2020 uhradila obchodní společnost jednomu ze svých dodavatelů závazek z titulu úroků z prodlení ve výši 9 000 Kč, který jí v této výši vznikl v roce 2019, ve kterém obchodní společnost zaúčtovala uvedenou částku v souladu s § 24 odst. 2 písm. zi) zákona o daních z příjmů jako daňově neuznatelný náklad na vrub účtu 544 (v daňovém přiznání k dani z příjmů právnických osob za zdaňovací období roku 2019 byl o tyto daňově neuznatelné náklady zvýšen výsledek hospodaření na řádku 40).
Podle § 23 odst. 3 písm. b) bodu 3. zákona o daních z příjmů se výsledek hospodaření za zdaňovací období snižuje také o částky, které lze uplatnit jako náklady vynaložené na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů, jen pokud byly zaplaceny, dojde-li k jejich zaplacení v jiném zdaňovacím období, než ve kterém tyto náklady ovlivnily výsledek hospodaření. V daňovém přiznání k dani z příjmů právnických osob za zdaňovací období roku 2020 proto bude částka 9 000 Kč uvedena jako položka snižující výsledek hospodaření na řádku 111.
Změny výše repo sazby v roce 2020 mají dopad také na výši úroků uplatňovaných při správě daní podle zákona č. 280/2009 Sb., daňového řádu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „daňový řád“), a to na výši:
–
úroku z vratitelného přeplatku (§ 155 daňového řádu),
–
úroku z posečkané částky (§ 157 daňového řádu),
–
úroku z prodlení (§ 252 daňového řádu),
–
úroku z neoprávněného jednání správce daně (§ 254 daňového řádu) a
–
úroku z daňového odpočtu (§ 254a daňového řádu).
Podle dosavadního znění § 155 odst. 5 daňového řádu platí, že
je-li poukazován správcem daně vratitelný přeplatek na žádost po lhůtě stanovené v odst. 3 nebo po lhůtě stanovené zákonem pro vrácení vratitelného přeplatku, který se vrací bez žádosti, náleží daňovému subjektu úrok z vratitelného přeplatku, který odpovídá ročně výši repo sazby stanovené ČNB, zvýšené o 14 procentních bodů, platné pro první den příslušného kalendářního pololetí
. V § 155 daňového řádu je upraven postup správce daně při nakládání s vratitelným přeplatkem. Správce daně je povinen vrátit daňovému subjektu vratitelný přeplatek na základě žádosti daňového subjektu o vrácení vratitelného přeplatku, nebo pokud tak stanoví zákon. Vratitelný přeplatek nižší než 100 Kč je správce daně povinen vrátit daňovému subjektu jen ve výjimečných případech tak, aby byla zajištěna zásada hospodárnosti. Pokud v době podání žádosti o vrácení vratitelného přeplatku dosahuje vratitelný přeplatek nejméně částku 100 Kč, poukáže jej správce daně do 30 dnů ode dne obdržení žádosti daňového subjektu, v opačném případě žádosti vyhoví, pouze pokud vratitelný přeplatek této částky dosáhne do 60 dnů ode dne podání žádosti. Daňový subjekt, který je u správce daně registrován, je povinen určit k vrácení přeplatku jeden z účtů u poskytovatelů platebních služeb uvedených v registraci.
Úrok z vratitelného přeplatku daňovému subjektu náleží ode dne následujícího po dni, ve kterém uplynula stanovená lhůta pro vrácení vratitelného přeplatku, do dne jeho poukázání daňovému subjektu. Úrok se nepřizná, nepřesahuje-li 100 Kč.
Příklad 5
Lhůta pro vrácení vratitelného přeplatku uplynula dne 15. 6. 2020, ale správce daně tento přeplatek, který činil 60 000 Kč, vrátil daňovému subjektu až dne 31. 7. 2020. Daňovému subjektu v tomto případě náleží úrok z vratitelného přeplatku
–
za dobu od 16. 6. do 30. 6. 2020 ve výši odpovídající ročně 16,00 % z dlužné částky a
–
za dobu od 1. 7. do 31. 7. 2020 ve výši odpovídající ročně 14,25 % z dlužné částky.
Příjem z úroku z vratitelného přeplatku není u daňového subjektu předmětem daně z příjmů.
Podle dosavadního znění § 157 odst. 2 daňového řádu platí, že
za dobu posečkání vzniká daňovému subjektu povinnost uhradit úrok z posečkané částky, který odpovídá ročně výši repo sazby stanovené ČNB, zvýšené o 7 procentních bodů, platné pro první den příslušného kalendářního pololetí
.Podle § 156 daňového řádu může správce daně na žádost daňového subjektu nebo z moci úřední povolit posečkání úhrady daně, popřípadě rozložení její úhrady na splátky v těchto případech:
a)
pokud by neprodlená úhrada znamenala pro daňový subjekt vážnou újmu,
b)
pokud by byla ohrožena výživa daňového subjektu nebo osob na jeho výživu odkázaných,
c)
pokud by neprodlená úhrada vedla k zániku podnikání daňového subjektu, přičemž výnos z ukončení podnikání by byl pravděpodobně nižší než jím vytvořená daň v příštím zdaňovacím období,
d)
není-li možné vybrat daň od daňového subjektu najednou,
e)
při důvodném očekávání částečného nebo úplného zániku povinnosti uhradit daň.
V rozhodnutí, kterým správce daně povolí posečkání, se stanoví doba posečkání a posečkání může být vázáno i na další podmínky. Posečkání lze povolit nejdříve ode dne splatnosti, a to i zpětně. Posečkání nesmí být povoleno na dobu delší, než je lhůta pro placení daně. Po dobu povoleného posečkání nevzniká daňovému subjektu povinnost uhradit úrok z prodlení.
O předpisu úroku z posečkané částky za dobu posečkání vydá správce daně platební výměr bezodkladně po skončení posečkání. Úrok z posečkané částky se nepředepíše, nepřesahuje-li 100 Kč.
Podle § 25 odst. 1 písm. f) zákona o daních z příjmů výslovně platí, že úroky z posečkané částky nelze pro daňové účely uznat za výdaje (náklady) vynaložené na dosažení, zajištění a udržení příjmů.
Podle dosavadního znění § 252 odst. 2 daňového řádu platí, že
daňovému subjektu vzniká povinnost uhradit úrok z prodlení za každý den prodlení, počínaje pátým pracovním dnem následujícím po dni splatnosti až do dne platby včetně. Výše úroku z prodlení odpovídá ročně výši repo sazby stanovené ČNB, zvýšené o 14 procentních bodů, platné pro první den příslušného kalendářního pololetí
. Daňový subjekt je v prodlení, neuhradí-li splatnou daň nejpozději v den její splatnosti. Pokud je pro daň stanoven náhradní den splatnosti, běží úrok z prodlení počínaje pátým pracovním dnem následujícím po původním dni její splatnosti. Úrok z prodlení u záloh se uplatní do dne splatnosti zálohované daně. U nedoplatků na příslušenství daně a na peněžitém plnění placeném v rámci dělené správy úrok z prodlení nevzniká.
Úrok z prodlení je splatný dnem, ve kterém jsou splněny zákonné podmínky pro jeho vznik.
Úrok z prodlení se nepředepíše a daňovému subjektu nevzniká povinnost jej uhradit, nepřesáhne-li v úhrnu u jednoho druhu daně u jednoho správce daně za jedno zdaňovací období nebo za jeden kalendářní rok u jednorázových daní částku 200 Kč.
Podle § 104 odst. 2 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, platí, že pokud plátce nebo identifikovaná osoba uvedla skutečnosti rozhodné pro stanovení daně v daňovém přiznání za jiné zdaňovací období, než do kterého příslušely, a snížil tím v tomto zdaňovacím období daň, správce daně daň za zdaňovací období, ve kterém měla být uplatněna, dodatečně nevyměří, ale z částky daně uvedené v daňovém přiznání za nesprávné zdaňovací období uplatní úrok z prodlení podle daňového řádu. Tento úrok z prodlení je splatný ve lhůtě 15 dnů ode dne doručení platebního výměru.
Příklad 6
V prosinci 2020 plátce DPH zjistí, že za zdaňovací období měsíce srpna 2020 přiznal a zaplatil daň z přidané hodnoty v nesprávné výši. Namísto daňové povinnosti ve výši 150 000 Kč měl v přiznání k DPH za uvedené zdaňovací období správně vykázat daňovou povinnost ve výši 450 000 Kč. Dne 20. 12. 2020 plátce podá dodatečné daňové přiznání za měsíc srpen 2020, ve kterém přizná rozdíl v daňové povinnosti ve výši 300 000 Kč a tuto částku v ten samý den správci daně zaplatí. Za 79 dnů prodlení, tj. za dobu od 3. 10. do 20. 12. 2020, plátce zaplatí úrok z prodlení ve výši 9 253 Kč (14,25 % z 300 000 Kč × 79 / 365).
Podle § 25 odst. 1 písm. f) zákona o daních z příjmů nelze úroky z prodlení podle daňového řádu pro daňové účely uznat za výdaje (náklady) vynaložené na dosažení, zajištění a udržení příjmů.
Podle dosavadního znění § 254 odst. 1 daňového řádu platí, že
dojde-li ke zrušení, změně nebo prohlášení nicotnosti rozhodnutí o stanovení daně z důvodu nezákonnosti nebo z důvodu nesprávného úředního postupu správce daně, náleží daňovému subjektu úrok z částky, která byla daňovým subjektem uhrazena na základě tohoto rozhodnutí nebo v souvislosti s tímto rozhodnutím, který odpovídá ročně výši repo sazby stanovené ČNB, zvýšené o 14 procentních bodů, platné pro první den příslušného kalendářního pololetí, a to ode dne následujícího po dni splatnosti nesprávně stanovené daně, nebo došlo-li k úhradě nesprávně stanovené daně později, ode dne její úhrady
.K tomu, aby byla naplněna podmínka, podle níž daňovému subjektu náleží úrok z neoprávněného jednání správce daně, nestačí jakékoliv zrušení nebo změna rozhodnutí správce daně, ale musí k němu dojít v souvislosti s nezákonností původního rozhodnutí, která je způsobena pochybením na straně správce daně. V případě změny původního rozhodnutí o stanovení daně náleží daňovému subjektu úrok z neoprávněného jednání správce daně pouze z rozdílu, o který bylo původní rozhodnutí změněno. Vznikne-li v důsledku zrušení, změny nebo prohlášení nicotnosti rozhodnutí o stanovení daně, jakož i v důsledku neoprávněného vymáhání, vratitelný přeplatek, vrátí jej správce daně bez žádosti do 15 dnů ode dne účinnosti rozhodnutí, kterým bylo rozhodnutí o stanovení daně zrušeno, změněno nebo prohlášeno za nicotné, anebo ode dne prohlášení neoprávněného vymáhání. Ve stejné lhůtě správce daně předepíše přiznaný úrok z neoprávněného jednání správce daně na osobní daňový účet daňového subjektu.
V případě, že byla proti daňovému subjektu vedena neoprávněná daňová
exekuce
, náleží mu za dobu neoprávněně vedeného exekučního řízení úrok podle § 254 odst. 1 daňového řádu ve dvojnásobné výši. Nárok na tento úrok ale nevzniká, pokud byla daňová exekuce
provedena neoprávněně z toho důvodu, že bylo vyhověno žádosti o vyslovení neúčinnosti doručení podle § 48 daňového řádu nebo žádosti o navrácení lhůty v předešlý stav podle § 37 daňového řádu (v těchto případech se daňovému subjektu vrací pouze částka, která byla vymáhána bez právního titulu).Úrok z neoprávněného jednání správce daně přiznaný podle § 254 odst. 1 daňového řádu se započítává na přiznanou náhradu škody nebo přiznané zadostiučinění za vzniklou nemajetkovou újmu způsobenou daňovému subjektu nezákonným rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem správce daně.
Podle § 4 odst. 1 písm. z) zákona o daních z příjmů jsou příjmy fyzických osob z úroků z přeplatků zaviněných správcem daně osvobozeny od daně. Obdobně jsou podle § 19 odst. 1 písm. n) zákona o daních z příjmů osvobozeny od daně i příjmy právnických osob z úroků z přeplatků zaviněných správcem daně.
Podle dosavadního znění § 254a odst. 1 daňového řádu platí, že
daňovému subjektu náleží úrok z daňového odpočtu stanoveného správcem daně ode dne následujícího po uplynutí doby 4 měsíců od posledního dne lhůty stanovené pro podání řádného daňového tvrzení nebo dodatečného daňového tvrzení, ze kterého vyplývá, že daňovému subjektu má vzniknout daňový odpočet, nebo ode dne, kdy bylo toto tvrzení podáno, pokud bylo podáno po lhůtě stanovené pro jeho podání, do dne vrácení daňového odpočtu nebo jeho použití na úhradu nedoplatku, nejpozději však do uplynutí lhůty pro jeho vrácení
. Podle dosavadního znění § 254a odst. 3 daňového řádu platí, že
úrok z daňového odpočtu odpovídá ročně výši repo sazby stanovené ČNB, zvýšené o 2 procentní body, platné pro první den příslušného kalendářního pololetí
(do 30. 6. 2017 platilo, že úrok z daňového odpočtu odpovídal ročně výši repo sazby stanovené ČNB, zvýšené o 1 procentní bod, platné pro první den příslušného kalendářního pololetí).Úrok z daňového odpočtu představuje pro daňový subjekt určitou kompenzaci za to, že správce daně dosud neukončil prověřování správnosti výše uplatňovaného nároku daňového subjektu na odpočet daně, přičemž již uplynula určitá doba od podání řádného nebo dodatečného daňového přiznání. Do 30. 6. 2017 byla tato doba stanovena v délce 5 měsíců, od 1. 7. 2017 je tato doba stanovena v délce 4 měsíců. Běh této doby se podle § 254a odst. 2 daňového řádu staví a úrok z daňového odpočtu nevzniká ode dne vydání
a)
výzvy k odstranění vad podání, které je učiněno v rámci nalézacího řízení týkajícího se daňového odpočtu, do dne, kdy dojde k odstranění těchto vad, nebo kdy dojde k marnému uplynutí lhůty stanovené v této výzvě,
b)
výzvy k umožnění zahájení daňové kontroly do dne, kdy dojde k zahájení daňové kontroly,
c)
rozhodnutí, kterým správce daně stanoví lhůtu, ve které se může daňový subjekt vyjádřit k výsledku kontrolního zjištění a navrhnout jeho doplnění, do dne, kdy dojde ze strany daňového subjektu k požadovanému vyjádření, nebo kdy dojde k marnému uplynutí lhůty stanovené k vyjádření.
V praxi se úrok z odpočtu daně uplatňuje zejména v případech, kdy je správcem daně nepřiměřeně dlouhou dobu zadržováno vrácení nadměrného odpočtu daně z přidané hodnoty v důsledku dlouho trvajícího postupu k odstranění pochybností.
Také pro úrok z daňového odpočtu platí, že se započítává na přiznanou náhradu škody nebo přiznané zadostiučinění za vzniklou nemajetkovou újmu způsobenou daňovému subjektu nezákonným rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem správce daně.
Příjem z úroku z daňového odpočtu není u daňového subjektu předmětem daně z příjmů.
V § 146 daňového řádu, který pro účely tohoto zákona upravuje způsoby zaokrouhlování, je v odst. 4 výslovně stanoveno, že
pro výpočet úroku náležejícího za 1 den se při použití repo sazby ČNB za rok považuje 365 dnů
.Nová právní úprava výše úroků uplatňovaných při správě daní od roku 2021
Od 1. 1. 2021 nabyde účinnosti novela daňového řádu obsažená v části první zákona č. 283/2020 Sb., kterým se mění zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, podle které bude od uvedeného data výše úroků uplatňovaných při správě daní stanovena zcela novým způsobem v části čtvrté daňového řádu upravující nově následky porušení povinností při správě daní. V hlavě III uvedené části jsou s účinností od 1. 1. 2021 nově upraveny úroky hrazené daňovým subjektem (§ 252 a 253) a úroky hrazené správcem daně (§ 253a–254a), přičemž výše úroků je stanovena následovně:
–
podle § 252 odst. 4 daňového řádu bude výše úroku z prodlení odpovídat výši úroku z prodlení podle občanského zákoníku,
–
podle § 253 odst. 4 daňového řádu bude výše úroku z posečkání odpovídat polovině úroku z prodlení nebo jeho obdoby podle jiného zákona, nejvýše však polovině úroku z prodlení podle tohoto zákona,
–
podle § 253a odst. 4 daňového řádu bude výše úroku z vratitelného přeplatku odpovídat výši úroku z prodlení,
–
podle § 254 odst. 4 daňového řádu bude výše úroku z nesprávně stanovené daně odpovídat výši úroku z prodlení,
–
podle § 254 odst. 5 daňového řádu bude platit, že výše úroku z nesprávně stanovené daně podle odstavců 1–4 se zvyšuje na dvojnásobek po dobu, kdy je vedeno exekuční řízení,
–
podle nového znění § 254a odst. 5 daňového řádu bude výše úroku z daňového odpočtu odpovídat polovině úroku z prodlení.
Podle bodů 11 a 12 přechodných ustanovení v čl. II zákona č. 283/2020 Sb. se
–
úrok podle daňového řádu, ve znění účinném před 1. 1. 2021, u něhož budou k tomuto datu trvat podmínky pro jeho vznik, uplatní do konce roku 2020; od 1. 1. 2021 se na tento úrok uplatní daňový řád, ve znění účinném od 1. 1. 2021,
–
na řízení a jiné postupy související s uplatněním úroků podle daňového řádu, ve znění účinném před 1. 1. 2021, se od tohoto dne použije daňový řád, ve znění účinném od 1. 1. 2021.
Zdroj: Odborný portál DAUC.cz, 2020. Zveřejněno v časopise Účetnictví v praxi 09/2020.