Legislativní novinky k 29. 3. 2020

Vydáno: 9 minut čtení

V této nelehké době bychom chtěli čtenářům poskytnout ve stručnosti informace související s nouzovým stavem vyvolaným epidemií nemoci COVID-19. S ohledem na to, že situace se velmi dynamicky mění, věnujte prosím pozornost tomu, že redakční uzávěrka tohoto článku je 29. 3. 2020 a pozdější informace nemohly být vzaty při přípravě článku v úvahu.

Legislativní novinky k 29. 3. 2020
Ing.
Milena
Drábová,
Brantl & Partners, s.r.o.
Ministerstvo financí
připravilo pro poplatníky zasažené současnou situací liberační balíčky
, které umožňují posunutí podání přiznání k dani z příjmu fyzických a právnických osob o tři měsíce do 1. 7. 2020, individuálně promíjí pokuty za opožděné tvrzení všech daní v případech, kdy daňový subjekt prokáže důvody související s koronavirem. Došlo také k posunutí účinnost závěrečné fázi EET o tři měsíce do 1. 8.
 
Přehled opatření v rámci liberačních balíčků Ministerstva financí
Ve Finančním zpravodaji 4/2020 a 5/2020 byla zveřejněna rozhodnutí ministryně financí, kterými promíjí nejen různé pokuty a úroky z prodlení, ale například i zálohu na daň z příjmů splatnou 15. 6. 2020:
Plošné prominutí pokuty za opožděné podání přiznání k dani z příjmu fyzických osob a právnických osob a úroku z prodlení
Prominutí pokuty a úroku z prodlení z důvodu mimořádné události je umožněno
nejdéle do 1. 7. 2020
. Podmínkou pro prominutí pokuty je, že k podání daňového přiznání nebo vyúčtování za zdaňovací období roku 2019 dojde nejpozději 1. 7. 2020. Aby byl prominut i úrok z prodlení, musí k tomuto dojít i k úhradě daně z příjmů. Není přitom nutné prokazovat důvody související s koronavirem.
Ministerstvem financí hojně v médiích prezentované posunutí termínu pro podání daňového přiznání na 1. 7. 2020 je tedy řešeno poněkud nešťastně prostřednictvím prominutí příslušenství. Z právního hlediska je nicméně daňový subjekt i přes toto rozhodnutí ministryně financí fakticky v prodlení. To by teoreticky mohlo mít pro daňový subjekt negativní důsledky z hlediska například možnosti žádat později o prominutí příslušenství daně. Věříme ale, že se ustálí takový výklad Finanční správy, že toto prodlení s podáním daňového přiznání, případně kontrolního hlášení (viz níže), nebude pro daňové účely považováno za porušení daňových předpisů.
Prominutí pokuty za opožděné podání daňového přiznání
Prominutí pokuty za opožděné tvrzení daně, tedy nejen daně z příjmů, se týká všech případů, kdy je daňovému subjektu na základě individuální žádosti prominut úrok z prodlení, nebo posečkání či splátkování daně, ale i pokuty za nepodání kontrolního hlášení
v souvislosti s koronavirem
(s výjimkou pokuty ve výši 1000 Kč – viz další bod). Důvody pro prominutí pokuty mohou být například onemocnění či karanténu účetní nebo dalších klíčových zaměstnanců, jejichž absence znemožnila plnění daňové povinnosti.
Podotýkáme, že rozhodnutí bohužel zřejmě nedopatřením neřeší promíjení pokuty za pozdní podání přiznání k DPH, ve kterém bude vykázán nadměrný odpočet, neboť možnost prominutí pokuty je poněkud nesystematicky vázáno na prominutí úroků z prodlení, které v tomto případě nevznikají.
Plošné prominutí správního poplatku
Podání žádosti o posečkání nebo splátkování daně, žádosti o prominutí úroku z prodlení, resp. z posečkané částky, a žádosti o prominutí pokuty za nepodání kontrolního hlášení nebude
do 31. 7.
podléhat správnímu poplatku.
Prominutí červnové zálohy na daň z příjmů fyzických a právnických osob
Červnová záloha, tj. druhá záloha u kvartálních plátců a první záloha v případě pololetních plátců, je rozhodnutím ministryně financí prominuta. Tím nicméně nedochází k prominutí samotné daně v daňovém přiznání.
Plošné prominutí pokuty za pozdě podané daňové přiznání k dani z nabytí nemovitých věcí či úroku z prodlení za pozdní uhrazení této daně nebo zálohy na ní
Prominutí se vztahuje i na všechna opožděná daňová přiznání s lhůtou podání v termínu od 31. 3. do 31. 7. 2020. Daňové přiznání k dani z nabytí nemovitých věcí může být bez hrozby sankce podáno nejpozději do
31. 8. 2020
. Současně platí, že v těchto případech budou prominuty také úroky z prodlení nebo úroky z posečkání daně z nabytí nemovitých věcí.
Plošné prominutí pokut za opožděné podání kontrolního hlášení ve výši 1 000 Kč
Bez žádosti bude prominuta i pokuta za nepodání kontrolního hlášení, a to pro období od 1. 3. do 31. 7.
Ostatní pokuty za pozdní podání kontrolního hlášení či daňového přiznání budou promíjeny na individuální žádost poplatníka z důvodů souvisejících s koronavirem (viz další bod).
Promíjení úroku z prodlení, úroku z posečkané částky a pokuty za nepodání kontrolního hlášení
Generální finanční ředitelství vydalo pokyn D-44, který se vztahuje na úroky z prodlení za opožděnou platbu daně a úroky z posečkané částky na všech druzích daně a na pokuty za nepodání kontrolního hlášení ve výši 10 000­50 000 Kč. Pokyn se vztahuje na případy, kdy vydání výzvy k podání kontrolního hlášení nebo výzvy ke změně, doplnění či potvrzení údajů uvedených v podaném kontrolním hlášení a následné podání souvisejícího kontrolního hlášení nastalo v době od 1. 3. 2020 do 31. 7. 2020.
Prominutí pokuty bude vyžadovat podání žádosti o její prominutí. Pro možnost prominout úroky z prodlení nebo úroky z posečkané částky musí být naplněn některý z ospravedlnitelných důvodů prodlení, tedy, že daňový subjekt nebo jeho zástupce věrohodně prokáže, že vznik pokuty za nepodání kontrolního hlášení je důsledkem působení mimořádných opatření. Lze uvažovat např. o doložení vlivu karanténního opatření, nemoci, souvisejícího pečování o člena domácnosti (týkající se daňového subjektu, jeho zástupce nebo osob klíčových pro činnost daňového subjektu). V případě prokazování ospravedlnitelného důvodu prodlení souvisejícího s úroky lze dále uvažovat např. o seznamu stornovaných zájezdů/letenek/vstupenek/akcí, porovnání výše obsazenosti či tržeb vůči předchozímu období, prokázání výpadku výroby pro překážky související s mimořádnými opatřeními na straně dodavatele apod.
Při posouzení rozsahu, ve kterém bude úrok prominut, správce daně zohlední skutečnost, zda ekonomické nebo sociální poměry daňového subjektu zakládají tvrdost uplatněného úroku. Žádá-li daňový subjekt o zohlednění své ekonomické nebo sociální situace, musí ji v žádosti doložit.
 
Zavedení institutu zpětného působení daňové ztráty
Vláda připravuje zavedení institutu zpětného působení daňové ztráty, díky němuž budou moci podnikatelé uplatnit případnou ztrátu vykázanou v roce 2020 zpětně ve svých základech daně v roce 2019 a 2018, čímž získají od finanční správy vratku.
 
Pozastavení povinnosti elektronicky evidovat tržby
Ve Sbírce zákonů byl 27. 3. 2020 publikován zákon, který pozastavuje povinnost elektronicky evidovat tržby, a to u všech subjektů to po dobu stavu nouze a následujících třech měsíců.
 
Odpuštění plateb povinného důchodového pojištění na půl roku
Další nově schválený zákon odpouští na půl roku všem živnostníkům platby povinného důchodového pojištění. OSVČ tak nemusí od března do srpna 2020 platit zálohy na pojistné. Pokud podají přehled o příjmech a výdajích do 3. 8. 2020 a zároveň do tohoto data uhradí doplatek pojistného, bude jim prominuto penále.
Všechny OSVČ bez ohledu na to, zda vykonávají hlavní, nebo vedlejší výdělečnou činnost, nemají povinnost platit od března do srpna 2020 zálohy na důchodové pojištění. O prominutí plateb záloh OSVČ nemusí žádat, jsou jim ze zákona prominuty automaticky. Pokud živnostník uhradí zálohu na měsíc březen, bude tato záloha použita jako platba za měsíc září. V případě, že OSVČ odvádí minimální zálohy, budou jí povinné platby na důchodové pojištění odpuštěny v plné výši. Při odvádění vyšší zálohy, než je minimum, bude OSVČ prominuto od března do srpna 2020 toto minimum. Následně však při vyúčtování za rok 2020 bude muset rozdíl mezi minimální zálohou a skutečnou výší pojistného zpětně doplatit.
 
Delší čerpání ošetřovného
Dne 27. 3. 2020 byl ve Sbírce zákonů publikován a nabyl účinnosti zákon, který po dobu platnosti mimořádného opatření o uzavření školních a dětských zařízení upravuje podmínky pro poskytování ošetřovného. Došlo tak k očekávanému zvýšení věkové hranice dítěte, na které lze čerpat ošetřovné až do dovršení 13 let věku a k prodloužení doby poskytování dávky ošetřovného na celou dobu trvání mimořádného opatření o uzavření školních a dětských zařízení.
Dávka bude náležet v rámci daného měsíce vždy za dny, ve kterých byla poskytována péče. Po skončení daného měsíce uvede žadatel dávku na zvláštním tiskopisu Výkaz péče o dítě z důvodu uzavření výchovného zařízení, ve které dny péči poskytoval. Pokud má zajištěno hlídání, není na překážku, aby v některé dny vykonával práci pro zaměstnavatele. Za tyto dny pak dostane namísto ošetřovného mzdu nebo plat. Nárok na ošetřovné může uplatnit ještě i druhá osoba a v rámci daného měsíce se mohou s původní pečující osobou v poskytování péče libovolně vystřídat.
Závěrem přejeme všem čtenářům pevné zdraví a úspěšné překlenutí všech úskalí současné situace.
Zdroj: Odborný portál DAUC.cz, 2020. Zveřejněno v časopise Účetnictví v praxi 04/2020.