Adekvátní a včasná reakce na písemnost doručenou od finančního úřadu je v daňovém řízení naprosto zásadní, protože kromě osobních jednání probíhá naprostá většina různých nejen kontrolních postupů korespondenční formou. Daňový subjekt by tedy měl pečlivě monitorovat, jaké písemnosti mu správce daně zasílá. Doručením písemnosti se totiž rozbíhá lhůta na případnou reakci. Tento článek připomíná základní pravidla pro doručování a několika praktickými příklady upozorňuje na vybraná úskalí týkající se doručování od finančního úřadu.
Doručování od finančního úřadu
Mgr. Ing.
Alena
Wágner Dugová
Pravidlům doručování je věnováno hned třináct ustanovení, konkrétně § 39–51 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád ve znění pozdějších předpisů (dále jen „daňový řád“). Některá speciální pravidla jsou však navíc zakotvena i ve speciálních hmotně-právních daňových zákonech, které pak mají před daňovým řádem přednost.
Finanční úřad doručuje písemnosti v zákonem stanovené posloupnosti, a to v tomto pořadí:
–
při ústním jednání nebo při jiném úkonu,
–
elektronicky (pokud má daná osoba zpřístupněnou datovou schránku),
–
prostřednictvím zásilky doručované provozovatelem poštovních služeb, úřední osobou pověřenou doručováním, nebo jiným orgánem, o němž to stanoví zákon.
Pokud si daňový subjekt zvolí zástupce (tedy udělí někomu plnou moc a uplatní ji u správce daně), tak platí pravidlo, že finanční úřad doručuje písemnosti pouze tomuto zástupci v rozsahu jeho uděleného zmocnění. Pouze v případě, že má daná osoba, jejíž poměry jsou doručovanou písemností dotčeny, něco vykonat osobně, tak se doručuje oběma (tedy jak dané osobě, tak i jejímu zástupci). Při tomto souběžném doručování se pak za den doručení rozhodný pro počátek běhu lhůty považuje den, který nastane později.
Pokud je doručováno prostřednictvím zásilky, tak lze písemnost doručit v bytě, v místě podnikání, na pracovišti nebo kdekoli, kde bude adresát zastižen. Podle daňového řádu platí, že fyzické osobě se doručuje na adresu jejího místa pobytu, na adresu evidovanou v informačním systému evidence obyvatel, na kterou jí mají být doručovány písemnosti, nebo na adresu jejího bydliště v cizině. Pro doručování písemnosti, která souvisí s podnikatelskou činností fyzické osoby, se obdobně použije ustanovení o doručování právnickým osobám. Pokud není fyzická osoba jako podnikatel zapsána ve veřejném rejstříku, doručuje se jí na adresu jejího místa pobytu. Právnické osobě se doručuje na adresu jejího sídla. Zahraniční právnické osobě se doručuje na adresu sídla pobočky nebo jiné organizační složky jejího obchodního závodu zřízené v České republice, pokud se písemnost týká činnosti této pobočky nebo jiné organizační složky.
Pokud fyzická osoba požádá správce daně o doručování na jinou adresu v České republice, doručuje se písemnost na tuto adresu. Požádá-li právnická osoba správce daně o doručování na jinou adresu v České republice, doručuje se písemnost na tuto adresu, pokud je právnická osoba na této adrese skutečně umístěna.
Pro právnické osoby ještě podle daňového řádu platí, že pokud je adresátem právnická osoba, tak má osoba oprávněná jednat jménem této právnické osoby právo písemnost převzít a dále, že písemnost, která není určena do vlastních rukou, se může doručit kterémukoliv zaměstnanci právnické osoby nebo jiné vhodné fyzické osobě, jež se v místě doručení nebo jeho blízkém okolí zdržuje, pokud souhlasí s tím, že odevzdá písemnost adresátovi.
Daňový subjekt by si měl být vědom v praxi nepříjemného pravidla ohledně doručování, a to je
fikce
doručení. Podle daňového řádu totiž platí, že když si adresát uloženou písemnost ve lhůtě 10 dnů od jejího uložení nevyzvedne, tak se považuje taková písemnost posledním dnem desetidenní lhůty za doručenou, i když se adresát o uložení nedozvěděl. Obdobné pravidlo platí pro datové schránky, kde také platí fikce
doručení. Písemnost se pro správce daně považuje za doručenou, což může daňovému subjektu způsobit vážné komplikace, protože dnem doručení se rozbíhají příslušné lhůty. Právě doručení písemnosti je klíčové z hlediska počítání lhůt pro případnou reakci daňového subjektu. Zmeškání takové lhůty může znamenat vážné problémy pro daňový subjekt pro adekvátní reakci. Proto je nezbytné v praxi monitorovat veškeré písemnosti doručované správcem daně a včas a adekvátně na ně reagovat. Počítání lhůty přitom může být v praxi složité, protože platí odlišná pravidla pro lhůty stanovené na dny, týdny a měsíce. Také je důležité si uvědomit, zda je daná lhůta stanovená pracovními či kalendářními dny. Pokud chce daňový subjekt využít práva prodloužení lhůty, tak si musí nejdříve ověřit, zda je možné u dané lhůty prodloužení vůbec možné (obecně platí, že zákonné lhůty prodloužit nelze, pokud to speciálně zákon neumožňuje).Určitou záchrannou brzdou při doručování je vyslovení neúčinnosti doručení, o jeho prohlášení může požádat příjemce písemnosti, který si ze závažného a předem nepředvídatelného důvodu nemohl uloženou písemnost ve stanovené lhůtě vyzvednout. Daňový řád stanovuje, že žádost je třeba podat do 15 dnů ode dne, kdy se adresát s doručovanou písemností skutečně seznámil, nejpozději však do 6 měsíců od doručení. Pokud správce daně shledá žádost důvodnou, tak vysloví neúčinnost doručení a písemnost se pak považuje za doručenou dnem oznámení rozhodnutí o vyslovení neúčinnosti doručení. Další možností je požádat správce daně o navrácení lhůty v předešlý stav, což znamená, že správce daně může povolit ze závažného důvodu navrácení lhůty stanovené daňovým zákonem nebo správcem daně v předešlý stav, pokud před podáním žádosti lhůta již uplynula, a nově stanoví den jejího uplynutí. Taková
ž
ádost musí být podána do 15 dnů ode dne, kdy pominul důvod zmeškání lhůty. Navrácení lhůty v předešlý stav nelze povolit, pokud od posledního dne zmeškané lhůty uplynul více než 1 rok, nebo pokud jde o lhůtu pro stanovení daně, pro placení daně, nebo pro podání řádného daňového tvrzení nebo dodatečného daňového tvrzení.Daňový řád také upravuje zvláštní způsoby doručení, a to veřejnou vyhláškou a doručování formou hromadného předpisného seznamu. Veřejnou vyhláškou se písemnost doručuje například osobě neznámého pobytu nebo sídla, pokud této osobě není ustanoven zástupce, nebo osobě, která není známa, nebo v řízení, ve kterém se doručuje velkému nebo neurčitému počtu adresátů. Hromadným předpisným seznamem pak správce daně stanovuje daň v zákonem vymezených případech.
Příklad 1
Doručení výzvy ke kontrolnímu hlášení
Finanční úřad provedl porovnání údajů o dodavatelsko-odběratelských transakcích vykázaných v kontrolních hlášeních dodavatele i odběratele za zdaňovací období listopad 2019 a zjistil, že v sekci B.2. kontrolního hlášení si nárokuje odběratel odpočet DPH za zdanitelné plnění, které nebylo vůbec dodavatelem vykázáno. Dodavatel totiž zapomněl kontrolní hlášení podat a podal pouze přiznání k DPH za dané období. Plnění nebylo vykázáno ani v jiném zdaňovacím období. Správce daně zaslal proto dodavateli výzvu k podání řádného kontrolního hlášení za listopad 2019. Výzva byla doručena do datové schránky ve stejný den, jako bylo provedeno odeslání finančním úřadem. Plátce DPH na výzvu však vůbec nezareagoval ve stanovené lhůtě a domníval se, že kontrolní hlášení podal. Co vyplývá z doručení této výzvy?
Výzva byla správcem daně doručena elektronickou formou do datové schránky, takže finanční úřad postupoval podle daňového řádu. Protože nebylo kontrolní hlášení za listopad 2019 vůbec podáno, a to ani v náhradní lhůtě, tak správce daně stanoví za nepodání kontrolního hlášení ani v náhradní lhůtě pokutu ve výši 50 000 Kč. Plátce DPH je stále povinen podat kontrolní hlášení. Pokud splní všechny důvody, tak mu může správce daně tuto pokutu prominout.
Příklad 2
Doručení výzvy
Správce daně zaslal fyzické osobě (zaměstnanec české společnosti) výzvu na základě § 145 odst. 2 daňového řádu k podání dodatečného přiznání k dani z příjmů fyzických osob za zdaňovací období roku 2016 a 2017, protože podle vyhledávací činnost bylo zjištěno, že fyzická osoba nezdaňuje příjmy z nájmu nemovité věci. Výzva byla doručena do vlastních rukou na správnou adresu poštou dne 1. 10. 2019 fikcí doručení. Na výzvu fyzická osoba vůbec nereagovala. Finanční úřad vyměřil daň podle pomůcek a zaslal dodatečné platební výměry do vlastních rukou, přičemž i tyto písemnosti byly doručeny poštou fikcí. Postupoval správce daně podle zákonných pravidel?
Protože daňový subjekt nereagoval na výzvu ve lhůtě, tak byl správce daně oprávněn přistoupit ke stanovení daně podle pomůcek. Podle § 145 odst. 2 daňového řádu totiž platí, že pokud lze důvodně předpokládat, že bude daň doměřena, může správce daně vyzvat daňový subjekt k podání dodatečného daňového tvrzení a stanovit náhradní lhůtu, a pokud daňový subjekt nevyhoví výzvě ve stanovené lhůtě, může správce daně doměřit daň podle pomůcek. Pokud nebude včas podáno ani odvolání proti dodatečným platebním výměrům, tak budou rozhodnutí pravomocná a správce daně může začít vynucovat jejich plnění (například formou
exekuce
).Příklad 3
Doručování e-mailem
Finanční úřad zaslal daňovému subjektu (společnosti s ručením omezeným) e-mailem požadavek na doložení daňového dokladu a důkazních prostředků k prokázání nároku na odpočet DPH u jednoho plnění vykázaného v přiznání k DPH a v kontrolním hlášení, a to ve lhůtě do 8 dnů. Plátce DPH však na e-mail vůbec nereagoval. Správce daně doručil do datové schránky platební výměr, kde vyloučil nárok na odpočet DPH u této faktury. E-mail byl zaslán zaměstnanci, který již ve firmě dávno nepracuje. Postupoval správce daně podle daňového řádu?
Jelikož e-mail není v daňovém řádu v tomto případě stanoven jako způsob doručování písemností daňovému subjektu, tak se může plátce DPH proti platebnímu výměru bránit (například formou odvolání, pokud ještě neuplynula lhůta). Správce daně měl zaslat výzvu (například k odstranění pochybností) do datové schránky, a nikoliv e-mailem.
Příklad 4
Doručování e-mailem u vracení DPH
Švédská osoba registrovaná k dani požádala českou finanční správu formou žádosti o vrácení DPH zaplacené v České republice o vratku DPH za zdaňovací období roku 2018. Výzva k odstranění pochybností i rozhodnutí o zamítnutí vrácení DPH osobě registrované k dani ve Švédsku byly zaslány e-mailem. Rozhodnutí bylo odesláno 28. 1. 2020. Doručil správce daně správně písemnosti?
Podle zákona č. 235/2004 Sb., o DPH, ve znění pozdějších předpisů, platí, že může správce daně činit veškeré úkony vůči žadateli elektronicky a dále, že se oznámení, výzvy a rozhodnutí ve věci vrácení daně osobě registrované k dani v jiném členském státě EU doručují na elektronickou adresu uvedenou v žádosti o vrácení daně. Navíc se doručením v této věci rozumí odeslání datové zprávy na uvedenou elektronickou adresu. Finanční úřad tedy postupoval podle zákona ohledně doručení. Pokud ještě neuplynula lhůta pro podání odvolání, lze se touto cestou případně zkusit bránit.
Příklad 5
Udělení generální plné moci
Daňový subjekt udělil daňovému poradci plnou moc ke všem jednáním ve věci daně z přidané hodnoty. Správce daně doručil daňovému poradci písemnost týkající se DPH. Daňový poradce však nepřeposlal písemnost klientovi. Postupoval správce daně správně?
Pokud je udělena na určité jednání plná moc, tak doručuje finanční úřad písemnosti ve věci zmocnění pouze tomuto zástupci (s výjimkou, kdy má osoba vykonat něco osobně, kdy se doručuje jak zástupci, tak daňovému poradci).
Příklad 6
Žádost o prodloužení lhůty
Správce daně zaslal daňovému subjektu výzvu ke změně, doplnění či potvrzení údajů uvedených v podaném kontrolním hlášení, kde je stanovena lhůta pro reakci jakožto pracovních dnů. Daňový subjekt podal téhož dne žádost o prodloužení lhůty podle § 36 daňového řádu, podle kterého správce daně povolí ze závažného důvodu na žádost osoby zúčastněné na správě daní prodloužení lhůty stanovené správcem daně, pokud byla žádost o prodloužení lhůty podána před jejím uplynutím, přičemž za stejných podmínek lze prodloužit i lhůtu zákonnou, pokud tak stanoví zákon. Správce daně vyhoví první žádosti o prodloužení lhůty, nejde-li o lhůtu stanovenou zákonem, a lhůtu prodlouží alespoň o dobu, která v den podání žádosti ještě zbývá ze lhůty, o jejíž prodloužení je žádáno, ledaže by bylo žádáno o lhůtu kratší. Bude této žádosti vyhověno?
Jelikož jde v tomto případě u výzvy ke kontrolnímu hlášení o lhůtu zákonnou, tak takové prodloužení není možné. Daňový subjekt proto musí dodržet lhůtu 5 pracovních dnů, aby neměl žádné negativní konsekvence plynoucí z pozdního podání.
Příklad 7
Zmeškání lhůty kvůli hospitalizaci
Daňovému subjektu (fyzická osoba samostatně výdělečná) finanční úřad doručil dodatečný platební výměr po realizované daňové kontrole na dani z příjmů fyzických osob. Tato písemnost byla doručena fikcí dne 10. 9. 2019. Jelikož byl podnikatel hospitalizován v Rakousku po vážné dopravní nehodě, tak promeškal lhůtu pro podání odvolání. Lze nějak vyřešit zmeškání lhůty?
Daňový subjekt může zkusit požádat správce daně o navrácení lhůty v předešlý stav, a to do 15 dní od pominutí důvodů zmeškání, pokud od posledního dne zmeškané lhůty neuplynul více než 1 rok.
Zdroj: Odborný portál DAUC.cz, 2020. Zveřejněno v časopise Účetnictví v praxi 03/2020.