Jeden z tzv. Parkinsonových zákonů o řízení státu praví: „Pokud se to hýbe, tak to zdaň, když se to ještě hýbe, pak to zreguluj, a když se to hýbat přestane, tak to dotuj.“. Bohužel vtipnost kazí zažívaná realita, aktuálně třeba ohledně venkovských prodejen a restaurací, nebo kotlů širokých mas obyvatelstva. Dotací se obecně míní peněžitý dar nebo podobné nevratné peněžité plnění plynoucí od veřejného sektoru ve „veřejném zájmu“. V následujícím příspěvku se zaměříme zejména na účetní problematiku provázející dotace u jejich příjemců z řad podnikatelů.
Dotace v účetnictví podnikatelů
Ing.
Martin
Děrgel
Dotace
v daníchNejprve ale přesto věnujme pár slov daním, s nimiž samozřejmě účetnictví úzce souvisí. Protože
dotace
plynou z veřejných prostředků ve veřejném zájmu, lze očekávat, že budou u příjemců jistým způsobem daňově zvýhodněny. Jde totiž o to, aby dotace
určená na jistý účel například ve výši 100 000 Kč představovala pro příjemce reálně těchto 100 000 Kč a ne jen 81 000 Kč, jelikož mu 15 nebo 19 % zpátky ukousnou veřejné rozpočty formou daní. Proto je řada dotací osvobozena od daně, resp. u neziskových organizací nejsou vůbec předmětem zdanění. U podnikatelských subjektů, na které se zaměřujeme, jsou v zákoně č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDP“), v § 4 odst. 1 písm. h) a u)
osvobozeny pouze
dotace
fyzickým osobám:–
„… plnění z uplatnění nástrojů státní politiky zaměstnanosti, …“
dotace
, respektive příspěvek Úřadu práce na zřízení pracovního místa pro osobu se zdravotním postižením), –
„… na pořízení hmotného majetku, na jeho technické zhodnocení nebo na odstranění následků živelní pohromy,
s výjimkou
dotace
a příspěvků, které jsou účtovány do příjmů nebo výnosů …“.Živelní pohromou
se v souladu s § 24 odst. 10 ZDP rozumí nezaviněný požár a výbuch, blesk, vichřice s rychlostí větru nad 75 km/h, povodeň, záplava, krupobití, sesouvání půdy, sesuny půdy a skalní zřícení, pokud k nim nedošlo v souvislosti s průmyslovým nebo stavebním provozem,
sesouvání nebo zřícení lavin a zemětřesení dosahující alespoň 4. stupně mezinárodní stupnice udávající makroseismické účinky zemětřesení.Osvobozeny od daně jsou tedy zejména tzv. investiční
na pořízení hmotného majetku, nebo na jeho technické zhodnocení ve smyslu § 33 ZDP. Zákon je důsledný a dotace
o tuto dotaci současně snižuje vstupní cenu dotovaného hmotného majetku
(§ 29 odst. 1 ZDP), tedy částku, z níž jsou počítány jeho daňové odpisy.S nezdaňováním dotací je ovšem na druhé straně spojena související daňová nepříjemnost. Podle § 25 odst. 1 písm. i) ZDP totiž
nejsou daňově účinné výdaje
(náklady) vynaložené na příjmy od daně osvobozené.U právnických osob
není třeba speciální daňové ustanovení osvobozující od daně investiční dotace
, protože u nich v souladu s § 23 odst. 2 a 10 ZDP vychází základ daně z účtování. Přičemž investiční dotace
se vůbec neúčtují výsledkově (do výnosů), ale jako snížení ocenění dlouhodobého majetku, jak si upřesníme dále. Z hlediska DPH nejsou
obecně považovány za úplatu za uskutečněné plnění, a tudíž nejsou vůbec dotace
předmětem této daně.
Proto jejich příjemce ani poskytovatel z nich neodvádějí DPH. Jedinou výjimkou jsou tzv. dotace
k ceně,„…
přijaté finanční prostředky poskytované ze státního rozpočtu, z rozpočtů územních samosprávných celků, státních fondů, z grantů přidělených podle zvláštního zákona, z rozpočtu cizího státu, z grantů Evropské unie či podle programů obdobných,
pokud je příjemci
dotace
stanovena povinnost poskytovat plnění se slevou z ceny a výše slevy se váže k jednotkové ceně plnění; za dotaci k ceně se nepovažuje zejména
“dotace
k výsledku hospodaření a na pořízení dlouhodobého hmotného a dlouhodobého nehmotného majetku,Dotace
v účetnictvíV účetních předpisech narazíme na pojem „dotace“ celkem desetkrát v pěti místech prováděcí vyhlášky č. 500/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, které jsou podnikateli účtujícími v soustavě podvojného účetnictví (dále jen „VÚ“):
–
§ 25 Jiné provozní výnosy:
–
„Položka ‚III.3. Jiné provozní výnosy‘ obsahuje zejména přijaté dary v provozní oblasti, smluvní pokuty a úroky z prodlení, výnosy z postoupených pohledávek a výnosy z odepsaných pohledávek, inventarizační rozdíly,
dotace
k úhradě nákladů nebo k úhradě jiné ekonomické újmy