52/2008 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 11. února 2008,
kterou se stanoví zásady a termíny finančního vypořádání
vztahů se státním rozpočtem,
státními finančními aktivy nebo Národním fondem
Ministerstvo financí stanoví podle § 75 zákona
č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně
některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla),
ve znění zákona č. 479/2003 Sb. a zákona č. 26/2008 Sb.:
§ 1
Předmět úpravy
Tato vyhláška upravuje zásady a termíny pro finanční
vypořádání vztahů se státním rozpočtem, státními
finančními aktivy nebo Národním fondem
a) státních příspěvkových organizací1),
b) příspěvkových organizací zřízených územním
samosprávným celkem2) (dále jen „územní příspěvkové
organizace“), kterým byly ze státního
rozpočtu poskytnuty dotace na výzkum a vývoj3),
c) právnických a fyzických osob, které jsou poskytovateli
sociálních služeb4), s výjimkou právnických
osob, které jsou zřízeny územním samosprávným
celkem, a kterým byly ze státního rozpočtu poskytnuty
dotace na poskytování sociálních služeb (dále
jen „příjemce dotace na poskytování sociálních služeb“),
d) ostatních právnických a fyzických osob, kterým
byly ze státního rozpočtu nebo ze státních finančních
aktiv poskytnuty dotace nebo návratné finanční
výpomoci na stanovený účel (dále jen „příjemce“),
e) účastníků programu5), kterým byly ze státního rozpočtu
nebo ze státních finančních aktiv poskytnuty
dotace nebo návratné finanční výpomoci na financování
akcí na pořízení nebo technické zhodnocení
hmotného a nehmotného dlouhodobého majetku
(dále jen „akce“),
f) organizačních složek státu, které převedly prostředky
určené na financování programů6), na financování
programů nebo projektů spolufinancovaných
z rozpočtu Evropské unie nebo prostředky
finančních mechanismů do rezervního fondu7),
g) právnických a fyzických osob, kterým byly poskytnuty
dotace správcem kapitoly8) z účtu Národního
fondu, k němuž má dispoziční právo, na stanovený
účel (dále jen „příjemce dotace z Národního
fondu“).
Termíny pro finanční vypořádání
§ 2
(1) Finanční vypořádání vztahů se státním rozpočtem
nebo státními finančními aktivy státních příspěvkových
organizací se provede
a) za období týkající se celého příslušného rozpočtového
roku nejpozději k 31. prosinci tohoto roku,
s výjimkou finančního vypořádání dotací na projekty
spolufinancované z rozpočtu Evropské unie
a z prostředků finančních mechanismů9),
b) u projektů spolufinancovaných z rozpočtu Evropské
unie a z prostředků finančních mechanismů
nejpozději k 31. prosinci roku, v němž byl projekt
ukončen.
(2) Finanční vypořádání vztahů se státním rozpočtem
územních příspěvkových organizací, kterým
byla poskytnuta dotace na výzkum a vývoj, se provede
a) za období týkající se celého příslušného rozpočtového
roku nejpozději k 31. prosinci tohoto roku,
s výjimkou finančního vypořádání dotací na projekty
spolufinancované z rozpočtu Evropské unie
a z prostředků finančních mechanismů,
b) u projektů spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie a z
prostředků finančních mechanismů
nejpozději k 31. prosinci roku, v němž byl projekt
ukončen.
(3) Finanční vypořádání vztahů se státním rozpočtem
příjemců dotací na poskytování sociálních služeb
se provede za období týkající se celého příslušného
rozpočtového roku nejpozději k 31. prosinci tohoto
roku.
(4) Finanční vypořádání dotací a návratných finančních
výpomocí ze státního rozpočtu nebo státních
finančních aktiv, poskytnutých příjemcům s výjimkou
příjemců, kteří jsou Regionálními radami regionů
soudržnosti10)
(dále jen „Regionální rada“), se provede
a) za období týkající se celého příslušného rozpočtového
roku nejpozději k 31. prosinci tohoto roku,
s výjimkou dotací na projekty spolufinancované
z rozpočtu Evropské unie a z prostředků finančních
mechanismů,
b) u projektů spolufinancovaných z rozpočtu Evropské
unie a z prostředků finančních mechanismů
nejpozději k 31. prosinci roku, v němž byl projekt
ukončen.
(5) Finanční vypořádání dotací ze státního rozpočtu
poskytnutých příjemcům, kteří jsou Regionální
radou, včetně dotací na financování programů
spolufinancovaných
z rozpočtu Evropské unie a z prostředků
finančních mechanismů, se provede za období týkající
se celého příslušného rozpočtového roku nejpozději
k 31. prosinci tohoto roku.
(6) Finanční vypořádání dotací a návratných finančních
výpomocí ze státního rozpočtu poskytnutých
účastníkům programu na financování akcí nebo dotací
na financování projektů (akcí), které jsou spolufinancované
z rozpočtu Evropské unie a z prostředků finančních
mechanismů, se provede
a) u akcí za období týkající se celého příslušného
rozpočtového roku nejpozději k 31. prosinci tohoto
roku,
b) u projektů (akcí) spolufinancovaných z rozpočtu
Evropské unie a z prostředků finančních mechanismů
nejpozději k 31. prosinci roku, v němž byl
projekt (akce) ukončen.
(7) Finanční vypořádání prostředků rezervního
fondu určených na financování programů nebo na financování
programů nebo projektů spolufinancovaných
z rozpočtu Evropské unie a z prostředků finančních
mechanismů organizačních složek státu se provede
nejpozději k 31. prosinci roku, v němž byl program
nebo projekt (akce) ukončen.
(8) Finanční vypořádání dotací poskytnutých příjemcům
dotací z Národního fondu se provede nejpozději
k 31. prosinci roku, v němž byl projekt spolufinancovaný
z rozpočtu Evropské unie nebo z prostředků
finančních mechanismů ukončen.
(9) Pro účely této vyhlášky se ukončením projektu
rozumí ukončení jeho financování z prostředků poskytnutých
ze státního rozpočtu, státních fondů, krajů, hlavního
města Prahy, obcí a Národního fondu.
§ 3
(1) Státní příspěvková organizace předloží do
15. února roku následujícího po roce, za nějž se provádí
finanční vypořádání (dále jen „následující rozpočtový
rok“), svému zřizovateli
a) podklady pro finanční vypořádání odvodů, příspěvků
na provoz, dotací na výzkum a vývoj od
zřizovatele, investičních dotací, jiných než poskytovaných
na financování akcí, týkající se rozpočtového
roku, za nějž se provádí finanční vypořádání
(dále jen „předchozí rozpočtový rok“), na tiskopise,
jehož vzor je uveden v příloze č. 1 této vyhlášky,
b) podklady pro finanční vypořádání dotací na projekty
spolufinancované z rozpočtu Evropské unie
a z prostředků finančních mechanismů týkající se
celé doby trvání projektu na tiskopise, jehož vzor
je uveden v příloze č. 1 této vyhlášky.
(2) K podkladům podle odstavce 1 připojí státní
příspěvková organizace komentář a současně převede
na účet cizích prostředků zřizovatele případný odvod
a případné vratky příspěvku na provoz, dotace na výzkum
a vývoj od zřizovatele, investiční dotace, dotace
na projekty spolufinancované z rozpočtu Evropské unie
a z prostředků finančních mechanismů.
§ 4
(1) Zřizovatel státní příspěvkové organizace po
obdržení podkladů podle § 3 do 1. března následujícího
rozpočtového roku
a) prověří předložené podklady a v případě zjištěných
nedostatků požádá státní příspěvkovou organizaci
o neodkladné provedení jejich opravy,
b) potvrdí výši případného odvodu a případné vratky
příspěvku na provoz, dotace na výzkum a vývoj od
zřizovatele, investiční dotace, dotace na projekty
spolufinancované z rozpočtu Evropské unie
a z prostředků finančních mechanismů převedených
na jeho účet cizích prostředků.
(2) Zřizovatel státní příspěvkové organizace do
15. března následujícího rozpočtového roku
a) převede ze svého účtu cizích prostředků na
příjmový účet státního rozpočtu pro vypořádání
vztahů se státním rozpočtem číslo
772-14529001/0710 (dále jen „vypořádací účet“)
celkovou výši prostředků převedenou jednotlivými
státními příspěvkovými organizacemi podle § 3 odst. 2,
b) vypracuje z předložených podkladů podle § 3 odst. 1 písm. a) a b) souhrn za všechny
státní příspěvkové
organizace na tiskopise, jehož vzor je
uveden v příloze č. 2 této vyhlášky. K souhrnu
připojí komentář. Souhrn a komentář podepsaný
vedoucím organizační složky státu předloží Ministerstvu
financí (dále jen „ministerstvo“) ve dvou
vyhotoveních.
§ 5
(1) Státní příspěvková organizace a územní příspěvková
organizace (dále jen „příspěvková organizace“),
kterým byla poskytnuta dotace jiným poskytovatelem
účelové podpory výzkumu a vývoje11), než je
její zřizovatel (dále jen „poskytovatel účelové podpory
výzkumu a vývoje“), předloží do 15. února následujícího
rozpočtového roku poskytovateli účelové podpory
výzkumu a vývoje
a) podklady pro finanční vypořádání účelové podpory
výzkumu a vývoje týkající se předchozího rozpočtového
roku na tiskopise, jehož vzor je uveden
v příloze č. 3 této vyhlášky,
b) podklady pro finanční vypořádání dotací poskytnutých
na projekty spolufinancované z rozpočtu
Evropské unie a z prostředků finančních mechanismů
týkající se celé doby trvání projektu na tiskopise,
jehož vzor je uveden v příloze č. 3 této
vyhlášky.
(2) K podkladům podle odstavce 1 připojí příspěvková
organizace komentář a současně převede na
účet cizích prostředků poskytovatele účelové podpory
výzkumu a vývoje případnou vratku dotace.
(3) Příspěvková organizace předloží do 15. února
následujícího rozpočtového roku také kopii podkladů
uvedených v odstavci 1 a komentáře k informaci zřizovateli.
§ 6
(1) Poskytovatel účelové podpory výzkumu a vývoje
po obdržení podkladů podle § 5 odst. 1 do
1. března následujícího rozpočtového roku
a) prověří předložené podklady a v případě zjištěných
nedostatků požádá příspěvkovou organizaci o neodkladné
provedení jejich opravy,
b) potvrdí výši případné vratky dotace převedené na
jeho účet cizích prostředků.
(2) Poskytovatel účelové podpory výzkumu a vývoje
do 15. března následujícího rozpočtového roku
a) převede ze svého účtu cizích prostředků na vypořádací
účet celkovou výši prostředků převedenou
jednotlivými příspěvkovými organizacemi podle
§ 5 odst. 2,
b) vypracuje z předložených podkladů podle § 5 odst. 1 písm. a) a b) souhrn za všechny
příspěvkové
organizace na tiskopisech, jejichž vzory jsou
uvedeny v příloze č. 4 této vyhlášky. K souhrnu
připojí komentář. Souhrn a komentář podepsaný
vedoucím organizační složky státu předloží ministerstvu
ve dvou vyhotoveních.
§ 7
(1) Příjemce, kterému byla poskytnuta dotace
nebo návratná finanční výpomoc z jednotlivých kapitol
státního rozpočtu, kromě kapitol Všeobecná pokladní
správa a Operace státních finančních aktiv, s výjimkou
dotací a návratných finančních výpomocí poskytnutých
na financování akcí, předloží poskytovateli12) do
15. února následujícího rozpočtového roku
a) podklady pro finanční vypořádání dotací nebo návratných
finančních výpomocí týkající se předchozího
rozpočtového roku na tiskopisech, jejichž
vzory jsou uvedeny v přílohách č. 5, 7, 11 nebo 13
této vyhlášky,
b) podklady pro finanční vypořádání dotací poskytnutých
na projekty spolufinancované z rozpočtu
Evropské unie a z prostředků finančních mechanismů
týkající se celé doby trvání projektu na tiskopisech,
jejichž vzory jsou uvedeny v přílohách č. 5, 7 nebo 11 této vyhlášky,
c) podklady pro finanční vypořádání dotací poskytnutých
na programy spolufinancované z rozpočtu
Evropské unie a z prostředků finančních mechanismů
týkající se předchozího rozpočtového roku
na tiskopise, jehož vzor je uveden v příloze č. 13
této vyhlášky.
(2) K podkladům podle odstavce 1 připojí příjemce
komentář a současně převede na účet cizích prostředků
poskytovatele případnou vratku dotace nebo
návratné finanční výpomoci.
§ 8
(1) Příjemce nebo příjemce dotace na poskytování
sociálních služeb, kterému byla poskytnuta dotace nebo
návratná finanční výpomoc z jednotlivých kapitol státního
rozpočtu, kromě kapitol Všeobecná pokladní
správa a Operace státních finančních aktiv, prostřednictvím
kraje13) nebo hlavního města Prahy, předloží tomuto
kraji nebo hlavnímu městu Praze do 5. února
následujícího rozpočtového roku
a) podklady pro finanční vypořádání dotací nebo návratných
finančních výpomocí týkající se předchozího
rozpočtového roku na tiskopise, jehož vzor je
uveden v příloze č. 9 této vyhlášky,
b) podklady pro finanční vypořádání dotací poskytnutých
na projekty spolufinancované z rozpočtu
Evropské unie a z prostředků finančních mechanismů
týkající se celé doby trvání projektu na tiskopise,
jehož vzor je uveden v příloze č. 9 této
vyhlášky.
(2) K podkladům podle odstavce 1 připojí příjemce
komentář a současně převede na účet kraje nebo
hlavního města Prahy případnou vratku dotace nebo
návratné finanční výpomoci.
(3) Kraj a hlavní město Praha po obdržení podkladů
podle odstavce 1 do 20. února následujícího rozpočtového
roku
a) prověří předložené podklady a v případě zjištěných
nedostatků požádá příjemce nebo příjemce dotace
na poskytování sociálních služeb o neodkladné
provedení jejich opravy,
b) potvrdí příjemci nebo příjemci dotace na poskytování
sociálních služeb výši případné vratky dotací
nebo návratné finanční výpomoci převedené na
jeho účet.
(4) Kraj a hlavní město Praha do 25. února následujícího
rozpočtového roku
a) předloží poskytovateli souhrnné podklady o finančním
vypořádání dotací a návratných finančních výpomocí
poskytnutých příjemcům nebo příjemcům
dotace na poskytování sociálních služeb podle odstavce 1 písm. a) a b) na tiskopisech,
jejichž vzory
jsou uvedeny v příloze č. 10 této vyhlášky, a připojí
komentář,
b) převede na účet cizích prostředků poskytovatele
případné vratky dotací nebo návratných finančních
výpomocí převedených jednotlivými příjemci nebo
příjemci dotací na poskytování sociálních služeb na
účet kraje nebo hlavního města Prahy podle odstavce 2.
§ 9
(1) Poskytovatel po obdržení podkladů a případných
vratek dotací a vratek návratných finančních výpomocí
podle § 7 a 8 do 5. března následujícího rozpočtového
roku
a) prověří předložené podklady a v případě zjištěných
nedostatků požádá příjemce o neodkladné provedení
jejich opravy,
b) potvrdí příjemci výši případné vratky dotace nebo
návratné finanční výpomoci převedenou na účet
cizích prostředků poskytovatele.
(2) Poskytovatel, který je úřadem práce nebo jinou
organizační složkou státu zřízenou určitým správcem
kapitoly nebo správce kapitoly plní funkci jejího zřizovatele,
která může podle zvláštního zákona poskytovat
dotace a návratné finanční výpomoci, do 10. března
následujícího rozpočtového roku
a) převede ze svého účtu cizích prostředků na účet
cizích prostředků příslušného správce kapitoly celkovou
výši prostředků převedených podle § 7 odst. 2 a § 8 odst. 4 písm. b) jednotlivými
příjemci
dotací,
b) vypracuje z podkladů předložených podle § 7 odst. 1 písm. a), b) a c) a § 8 odst.
4 písm. a) souhrny
za všechny příjemce na tiskopisech, jejichž
vzory jsou uvedeny v přílohách č. 6, 8, 10 a 12
této vyhlášky, a předá je příslušnému správci kapitoly.
K jednotlivým souhrnům připojí komentář.
(3) Poskytovatel, který je současně správcem kapitoly,
do 15. března následujícího rozpočtového roku
a) převede ze svého účtu cizích prostředků na vypořádací
účet celkovou výši prostředků převedených
podle § 7 odst. 2, § 8 odst. 4 písm. b) jednotlivými
příjemci dotací a podle odstavce 2 písm. a) poskytovatelem,
který je organizační složkou jím zřízenou
nebo k níž plní funkci zřizovatele,
b) vypracuje z podkladů předložených podle § 7 odst. 1 písm. a), b) a c), § 8 odst.
4 písm. a) a podle
odstavce 2 písm. b) souhrny za všechny příjemce
dotací na tiskopisech, jejichž vzory jsou uvedeny
v přílohách č. 6, 8, 10, 12 a 14 této vyhlášky.
K jednotlivým souhrnům připojí komentář. Souhrny
a komentáře podepsané vedoucím organizační
složky státu předloží ministerstvu ve dvou
vyhotoveních.
§ 10
(1) Účastníci programu předloží nejpozději do
15. února následujícího rozpočtového roku správci programu14)
a) podklady pro finanční vypořádání dotací a návratných
finančních výpomocí poskytnutých z jednotlivých
kapitol státního rozpočtu, včetně kapitoly
Všeobecná pokladní správa, týkající se předchozího
rozpočtového roku na tiskopisech Neinvestiční
a investiční bilance S05 150 a S05 160, které
jsou součástí informačního systému financování
reprodukce majetku6). K podkladům připojí komentář
a současně převedou na účet cizích prostředků
správce programu případnou vratku dotace
nebo návratné finanční výpomoci,
b) podklady pro finanční vypořádání dotací poskytnutých
z jednotlivých kapitol státního rozpočtu
na projekty (akce) spolufinancované z rozpočtu
Evropské unie a z prostředků finančních mechanismů
týkající se celé doby trvání projektu (akce)
na tiskopisech Neinvestiční a investiční bilance
S05 150 a S05 160, které jsou součástí informačního
systému financování reprodukce majetku.
K podkladům připojí komentář a současně převedou
na účet cizích prostředků správce programu
případnou vratku dotace nebo návratné finanční
výpomoci.
(2) Správce programu do 1. března následujícího
rozpočtového roku
a) prověří předložené podklady a v případě zjištěných
nedostatků požádá účastníka programu o neodkladné
provedení jejich opravy,
b) potvrdí účastníku programu výši případné vratky
dotace nepoužitých prostředků převedenou na účet
cizích prostředků správce programu.
(3) Správce programu do 15. března následujícího
rozpočtového roku
a) převede ze svého účtu cizích prostředků na vypořádací
účet celkovou výši prostředků převedených
jednotlivými účastníky programu podle odstavce 1,
b) vypracuje z podkladů předložených podle odstavce 1 souhrny za všechny účastníky
programu
na tiskopisech Neinvestiční a investiční bilance
S05 150 a S05 160, které jsou součástí informačního
systému financování reprodukce majetku.
K jednotlivým souhrnům připojí komentář. Souhrny
a komentáře správce programu předloží ministerstvu
ve dvou vyhotoveních.
§ 11
Organizační složka státu do 15. února následujícího
rozpočtového roku předloží zřizovateli podklady
pro finanční vypořádání prostředků svého rezervního
fondu určených na financování programů, na financování
programů nebo projektů spolufinancovaných z rozpočtu
Evropské unie a z prostředků finančních mechanismů,
které byly nejpozději do 31. prosince předchozího
rozpočtového roku ukončeny, na tiskopise, jehož
vzor je uveden v příloze č. 15 této vyhlášky. K podkladům
připojí komentář. Současně převede na účet cizích
prostředků zřizovatele vratku nepoužitých prostředků,
sníženou o případnou vratku nepoužitých prostředků
do rozpočtu Evropské unie, Národního fondu a finančních
mechanismů, které byly v době finančního vypořádání
již z rozpočtu Evropské unie, Národního fondu
a finančních mechanismů přijaty.
§ 12
(1) Zřizovatel po obdržení podkladů a případných
vratek nepoužitých prostředků od organizační složky
státu podle § 11 do 5. března následujícího rozpočtového
roku
a) prověří předložené podklady a v případě zjištěných
nedostatků požádá organizační složku státu o neodkladné
provedení jejich opravy,
b) potvrdí organizační složce státu vratku nepoužitých
prostředků převedenou na účet cizích prostředků
zřizovatele.
(2) Zřizovatel do 15. března následujícího rozpočtového
roku
a) převede ze svého účtu cizích prostředků na vypořádací
účet celkovou výši prostředků převedených
podle § 11 jednotlivými organizačními složkami
státu,
b) převede ze svého rezervního fondu na vypořádací
účet vratku nepoužitých prostředků sníženou o případnou
vratku nepoužitých prostředků do rozpočtu
Evropské unie, Národního fondu a finančních
mechanismů, které byly v době finančního
vypořádání již z rozpočtu Evropské unie, Národního
fondu a finančních mechanismů přijaty,
c) vypracuje z podkladů předložených podle § 11
souhrn za všechny organizační složky státu na
tiskopisech, jejichž vzor je uveden v příloze č. 15
této vyhlášky, a doplní tento souhrn o podklady za
finanční vypořádání prostředků svého rezervního
fondu určených na financování programů, na financování
programů nebo projektů spolufinancovaných
z rozpočtu Evropské unie a z prostředků
finančních mechanismů. K souhrnu připojí komentář.
Souhrn a komentář podepsaný vedoucím
organizační složky státu předloží ministerstvu ve
dvou vyhotoveních.
§ 13
(1) Příjemce, kterému byla poskytnuta dotace
nebo návratná finanční výpomoc z kapitoly Všeobecná
pokladní správa, a který není krajem, hlavním městem
Praha, obcí, dobrovolným svazkem obcí, Regionální
radou nebo účastníkem programu, předloží ministerstvu
do 15. února následujícího rozpočtového roku
podklady pro finanční vypořádání týkající se předchozího
rozpočtového roku na tiskopisech, jejichž vzory
jsou uvedeny v přílohách č. 5 nebo 7 této vyhlášky.
K podkladům připojí komentář. Současně převede na
vypořádací účet případnou vratku dotace nebo návratné
finanční výpomoci.
(2) Kraj, hlavní město Praha a Regionální rada,
kterým byla poskytnuta dotace nebo návratná finanční
výpomoc z kapitoly Všeobecná pokladní správa, předloží
ministerstvu do 15. března následujícího rozpočtového
roku podklady pro finanční vypořádání týkající se
předchozího rozpočtového roku na tiskopisech, jejichž
vzor je uveden v přílohách č. 11 a 13 této vyhlášky.
§ 14
(1) Příjemce, kterému byla poskytnuta dotace
nebo návratná finanční výpomoc z kapitoly Operace
státních finančních aktiv, a který není krajem, hlavním
městem Praha, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí
nebo Regionální radou, předloží ministerstvu do
15. února následujícího rozpočtového roku podklady
pro finanční vypořádání týkající se předchozího
rozpočtového roku na tiskopisech, jejichž vzory
jsou uvedeny v přílohách č. 5 nebo 7 této vyhlášky.
K podkladům připojí komentář. Současně převede
na účet kapitoly Operace státních finančních aktiv číslo
7974-31927001/0710 s názvem Vratky nepoužitých
prostředků státních finančních aktiv a jiných (dále
jen „účet vratek kapitoly Operace státních finančních
aktiv“) případnou vratku dotace nebo návratné finanční
výpomoci.
(2) Kraj, hlavní město Praha a Regionální rada,
kterým byla poskytnuta dotace nebo návratná finanční
výpomoc z kapitoly Operace státních finančních aktiv,
předloží ministerstvu do 15. března následujícího rozpočtového
roku podklady pro finanční vypořádání týkající
se předchozího rozpočtového roku na tiskopisech,
jejichž vzor je uveden v přílohách č. 11 a 13 této
vyhlášky.
§ 15
(1) Obec nebo dobrovolný svazek obcí předloží
kraji, v jehož obvodu obec nebo sídlo dobrovolného
svazku obcí leží, do 15. února následujícího rozpočtového
roku podklady pro finanční vypořádání dotací
a návratných finančních výpomocí poskytnutých z kapitoly
Všeobecná pokladní správa a z kapitoly Operace
státních finančních aktiv, týkající se předchozího
rozpočtového
roku na tiskopise, jehož vzor je uveden v příloze č. 9 této vyhlášky. K podkladům
připojí komentář.
Současně převede na účet kraje případnou vratku dotace
a návratné finanční výpomoci.
(2) Kraj po obdržení podkladů podle odstavce 1
do 28. února následujícího rozpočtového roku upozorní
obec, dobrovolný svazek obcí na případně zjištěné
nedostatky v předložených údajích a požádá o neodkladné
provedení jejich opravy.
(3) Kraj předloží ministerstvu do 15. března následujícího
rozpočtového roku souhrnné podklady pro
finanční vypořádání dotací a návratných finančních výpomocí
za všechny obce a dobrovolné svazky obcí z kapitoly
Všeobecná pokladní správa a z kapitoly Operace
státních finančních aktiv, týkající se předchozího
rozpočtového
roku na tiskopise, jehož vzor je uveden v příloze č. 10 této vyhlášky. K souhrnu
připojí komentář.
Současně převede na vypořádací účet státního rozpočtu
nebo na účet vratek kapitoly Operace státních finančních
aktiv případnou vratku dotace a návratné finanční
výpomoci.
§ 16
Příjemce dotace z Národního fondu předloží poskytovateli
do 15. února rozpočtového roku následujícího
po roce, v němž byl projekt ukončen (dále jen
„následující rok po ukončení projektu“), podklady pro
finanční vypořádání dotací týkající se celé doby trvání
projektu na tiskopise, jehož vzor je uveden v příloze č. 16 této vyhlášky. K podkladům
připojí komentář.
Současně převede na účet cizích prostředků poskytovatele
případnou vratku dotace.
§ 17
(1) Poskytovatel po obdržení podkladů do 1. března
následujícího roku po ukončení projektu
a) prověří podklady předložené podle § 16 a v případě
zjištěných nedostatků požádá příjemce dotace
z Národního fondu o neodkladné provedení jejich
opravy,
b) potvrdí příjemci dotace z Národního fondu výši
případné vratky dotace převedenou na účet cizích
prostředků poskytovatele.
(2) Poskytovatel do 15. března následujícího roku
po ukončení projektu
a) převede na účet Národního fondu č. 6001125021/0710 celkovou
výši prostředků převedených podle
§ 16 jednotlivými příjemci dotací z Národního
fondu,
b) vypracuje z podkladů předložených podle § 16
souhrn za všechny příjemce dotace z Národního
fondu na tiskopise, jehož vzor je uveden v příloze č. 16 této vyhlášky. K souhrnu
připojí komentář.
Souhrn a komentář podepsané vedoucím organizační
složky státu předloží ministerstvu ve dvou
vyhotoveních.
§ 18
(1) Příjemce dotace na projekty spolufinancované
z rozpočtu Evropské unie nebo z prostředků finančních
mechanismů a účastník programu, kterým byla poskytnuta
dotace ve výši již uskutečněných výdajů, případně
nákladů a uhrazených z vlastních prostředků příjemce
nebo účastníka programu, nepostupují podle ustanovení
této vyhlášky a dotace, která je poskytnuta uvedeným
způsobem, je považována za finančně vypořádanou.
(2) Příjemce návratné finanční výpomoci odečte
případnou vratku od poslední splátky nebo posledních
splátek, pokud by vratka přesahovala výši poslední
splátky, popřípadě posledních splátek, podle splátkového
kalendáře.
(3) Termínem rozhodným pro splnění povinnosti
provedení odvodu nebo vratky se rozumí datum odepsání
odvodu nebo vratky z účtu.
(4) Komentářem pro účely této vyhlášky se rozumí
stručné zdůvodnění výsledků, v němž se uvedou
skutečnosti, které ovlivnily užití prostředků, které jsou
předmětem finančního vypořádání.
§ 19
(1) Dotace poskytnuté obcím, dobrovolným svazkům
obcí, krajům, Regionálním radám a hlavnímu městu
Praze na řešení povodňových škod se vypořádají až
po jejich vyčerpání nebo po ukončení možnosti jejich
užití na stanovený účel.
(2) Obec a dobrovolný svazek obcí předloží kraji
do 5. února rozpočtového roku následujícího po vyčerpání
dotací poskytnutých prostřednictvím kraje na
řešení povodňových škod nebo po ukončení možnosti
jejich užití na stanovený účel podklady pro jejich finanční
vypořádání na tiskopise, jehož vzor je uveden
v příloze č. 17 této vyhlášky. K podkladům připojí komentář.
Současně převede na účet kraje případnou
vratku dotace.
(3) Kraj, Regionální rada nebo hlavní město Praha
předloží poskytovateli do 15. února rozpočtového roku
následujícího po vyčerpání dotací na řešení povodňových škod
nebo po ukončení možnosti jejich užití na
stanovený účel
a) podklady pro finanční vypořádání dotací na řešení
povodňových škod poskytnutých kraji, Regionální
radě nebo hlavnímu městu Praze týkající se celého
období užití těchto dotací na stanovený účel na
tiskopise, jehož vzor je uveden v příloze č. 17 této
vyhlášky,
b) souhrnné podklady o finančním vypořádání dotací
na řešení povodňových škod poskytnutých obcím
a dobrovolným svazkům obcí prostřednictvím
kraje podle odstavce 2 na tiskopise, jehož vzor je
uveden v příloze č. 17 této vyhlášky.
(4) K podkladům podle odstavce 3 připojí kraj,
Regionální rada nebo hlavní město Praha komentář
a současně převede na účet cizích prostředků poskytovatele
případnou vratku dotací na řešení povodňových
škod poskytnutých kraji, Regionální radě nebo hlavnímu
městu Praze, a případné vratky dotací převedených
jednotlivými obcemi a dobrovolnými svazky obcí
na účet kraje podle odstavce 2.
(5) Poskytovatel po obdržení podkladů podle odstavce 4 do 1. března následujícího
rozpočtového roku
a) prověří předložené podklady a v případě zjištěných
nedostatků požádá kraj, Regionální radu nebo
hlavní město Prahu o neodkladné provedení jejich
opravy,
b) potvrdí kraji, Regionální radě nebo hlavnímu městu
Praze výši případné vratky dotací převedené na
jeho účet cizích prostředků.
(6) Poskytovatel do 15. března následujícího rozpočtového
roku
a) převede ze svého účtu cizích prostředků na vypořádací
účet celkovou výši prostředků převedených
kraji, Regionálními radami nebo hlavním městem
Prahou podle odstavce 4,
b) vypracuje z předložených podkladů podle odstavce 3 písm. a) a b) souhrny za všechny
příjemce
dotací na řešení povodňových škod na tiskopise,
jehož vzor je uveden v příloze č. 17 této vyhlášky.
K jednotlivým souhrnům připojí komentář. Souhrny
a komentáře podepsané správcem kapitoly
předloží ministerstvu ve dvou vyhotoveních.
§ 20
(1) Ministerstvo jako poskytovatel dotací a návratných
finančních výpomocí podle § 13 až 15 a 19 do
patnácti dnů od obdržení podkladů
a) vypracuje souhrny za všechny příjemce, kterým
byly poskytnuty dotace nebo návratné finanční výpomoci
z kapitol Všeobecná pokladní správa
a Operace státních finančních aktiv na tiskopisech,
jejichž vzory jsou uvedeny v přílohách č. 6, 8, 12,
14 a 17 této vyhlášky,
b) upozorní příjemce podle § 13 až 15 a 19, kterým
byla poskytnuta dotace nebo návratná finanční výpomoc
z kapitoly Všeobecná pokladní správa a z kapitoly
Operace státních finančních aktiv, na případně
zjištěné nedostatky v předložených podkladech
a požádá o neodkladné provedení jejich
opravy,
c) porovná částky případných vratek dotací nebo návratných
finančních výpomocí z kapitol Všeobecná
pokladní správa a Operace státních finančních aktiv
od příjemců podle § 13 až 15 a 19 uvedených
v souhrnech s jejich stavem na vypořádacím účtu
a účtu vratek kapitoly Operace státních finančních
aktiv.
(2) Ministerstvo jako správce státního rozpočtu
po obdržení podkladů podle § 4, 6, 9, 10, 12 a 17
a) upozorní zřizovatele, poskytovatele a správce programu,
kteří jsou správci kapitoly, na případně zjištěné
nedostatky v předložených podkladech a požádá
o neodkladné provedení jejich opravy,
b) porovná částky případných odvodů, vratek příspěvků
na provoz, vratek dotací, návratných finančních
výpomocí, vratek nepoužitých prostředků
na financování akcí a vratek od organizačních
složek státu uvedených v souhrnech s jejich
stavem na vypořádacím účtu, účtu vratek kapitoly
Operace státních finančních aktiv a účtu Národního
fondu,
c) vypracuje celkový souhrn za všechny příjemce podle
odstavců 1 a 2.
§ 21
Přechodné ustanovení
Finanční vypořádání prostředků státního rozpočtu
určených na financování akcí reprodukce majetku poskytnutých
účastníkům programů v roce 2007 nebo dotací
na financování projektů (akcí) reprodukce majetku,
které jsou spolufinancované z rozpočtu Evropské unie,
ukončených v roce 2007 se provede nejpozději v termínu
do 31. prosince 2008 podle této vyhlášky.
§ 22
Zrušovací ustanovení
Zrušuje se vyhláška č. 551/2004 Sb., kterou se
stanoví zásady a termíny finančního vypořádání vztahů
se státním rozpočtem, státními finančními aktivy nebo
Národním fondem.
Ministr:
Ing. Kalousek v. r.
Přílohy 1 - 17
Vzory
1.
Finanční vypořádání vztahů státních příspěvkových organizací
2.
Souhrn - finanční vypořádání vztahů státních příspěvkových organizací
3.
Finanční vypořádání dotací poskytnutých příspěvkovým organizacím
poskytovatelem účelové podpory výzkumu a vývoje jiným než je jejich zřizovatel
4.
Souhrn - finanční vypořádání dotací poskytnutých příspěvkovým organizacím
poskytovatelem účelové podpory výzkumu a vývoje
5.
Finanční vypořádání dotací a návratných finančních výpomocí
poskytnutých podnikatelským subjektům
6. Souhrn - finanční vypořádání dotací a návratných finančních výpomocí
poskytnutých podnikatelským subjektům
7.
Finanční vypořádání dotací a návratných finančních výpomocí poskytnutých neziskovým
a podobným organizacím, státním fondům, vysokým školám, školským právnickým osobám,
veřejným výzkumným institucím, veřejným neziskovým ústavním zdravotnickým zařízením,
a nepodnikajícím fyzickým osobám
8.
Souhrn - finanční vypořádání dotací a návratných finančních výpomocí poskytnutých
neziskovým
a podobným organizacím, státním fondům, vysokým školám, školským právnickým osobám,
veřejným výzkumným institucím, veřejným neziskovým ústavním zdravotnickým zařízením,
a nepodnikajícím fyzickým osobám
9.
Finanční vypořádání dotací a návratných finančních výpomocí
poskytnutých obcím, dobrovolným svazkům obcí, příjemcům dotace na poskytování
sociálních služeb prostřednictvím kraje nebo hlavního města Prahy
10.
Souhrn - finanční vypořádání dotací a návratných finančních výpomocí
poskytnutých obcím, dobrovolným svazkům obcí, příjmecům dotace na poskytování
sociálních služeb prostřednictvím kraje nebo hlavního města Prahy
11.
Finanční vypořádání dotací a návratných finančních výpomocí poskytnutých
obcím, dobrovolným svazkům obcí, krajům nebo hlavnímu městu Praze
12.
Souhrn - finanční vypořádání dotací a návratných finančních výpomocí poskytnutých
obcím, dobrovolným svazkům obcí, krajům nebo hlavnímu městu Praze
13.
Finanční vypořádání dotací a návratných finančních výpomocí poskytnutých ze
státního rozpočtu
Regionálním radám
14.
Souhrn - finanční vypořádání dotací a návratných finančních výpomocí poskytnutých
ze státního rozpočtu
Regionálním radám
15.
Finanční vypořádání prostředků rezervního fondu organizačních složek státu
na financování programů nebo projektů spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie,
programů reprodukce majetku a projektů spolufinancovaných z prostředků
finančních mechanismů
16.
Finanční vypořádání dotací poskytnutých z Národního fondu
17.
Finanční vypořádání prostředků poskytnutých
obcím, dobrovolným svazkům obcí, krajům nebo hlavnímu městu Praze na řešení škod
způsobených povodněni
1) § 54 zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a
jejím vystupování v právních vztazích, ve znění zákona č. 501/2001 Sb., zákona č.
202/2002 Sb. a zákona č. 88/2003 Sb.
2) Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních
rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů.
3) Zákon č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje z
veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů
(zákon o podpoře výzkumu a vývoje), ve znění zákona č. 41/2004 Sb., zákona č. 215/2004
Sb. a zákona č. 342/2005 Sb.
4) § 6 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.
5) § 2 vyhlášky č. 560/2006 Sb., o účasti státního rozpočtu na
financování programů reprodukce majetku.
6) § 12 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o
změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve
znění zákona č. 26/2008 Sb.
7) § 47 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o
změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve
znění zákona č. 479/2003 Sb. a zákona č. 482/2004 Sb.
8) § 37 zákona č. 218/2000 Sb.
9) § 3 zákona č. 218/2000 Sb.
10) Zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve
znění zákona č. 138/2006 Sb. a zákona č. 66/2007 Sb.
11) Zákon č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje z
veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů
(zákon o podpoře výzkumu a vývoje), ve znění zákona č. 41/2004 Sb., zákona č. 215/2004
Sb. a zákona č. 342/2005 Sb.
12) § 14 odst. 2 zákona č. 218/2000 Sb., ve znění zákona č.
479/2003 Sb.
13) § 19 zákona č. 218/2000 Sb., ve znění zákona č. 320/2002 Sb.
14) § 2 vyhlášky č. 560/2006 Sb., o účasti státního rozpočtu
na financování programů reprodukce majetku.