Dodání zboží s instalací či montáží
Česká s. r. o., plátce DPH uzavřela smlouvu mimo EU, v třetí zemi na dodání zboží vč. instalace.
Dle smlouvy bude česká s. r. o. fakturovat s DPH třetí země. Následně bude v třetí zemi odvedeno DPH dle smlouvy přes zprostředkovatelskou firmu. Je tento postup možný, případně jak máme správně postupovat.
Společnost vyrábí a montuje nábytek. Na který účet zaúčtovat tržby za výrobu a montáž nábytku?
Tureckému podnikateli neregistrovanému v české republice k DPH jsme do nákladního vozu namontovali tachograf. Tachograf je jemu prodané zboží včetně montáže. Budu účtovat s DPH, nebo bez DPH?
Prodáváme modulární kovové lešení. Jaká sazba DPH se použije při prodeji modulárního kovového lešení bez montáže, při prodeji s montáží, případně kdy je možné použít reverse charge? Kovové lešení je hotový výrobek a nezahrnuje se pod bod 9. v příloze č. 6 k zákonu o DPH (Dodání surových či polozpracovaných kovů...)?
Klient je český plátce DPH a odesílá zboží k úpravě do Německa:
1) Český plátce DPH si nakoupí komponenty v Německu od 1. německého plátce DPH a převeze je do skladu v ČR – Přijatá faktura z Německa je s reverse charge.
2) Část nakoupených komponentů prodá v ČR, druhou část těchto komponentů odešle 2. německému plátci DPH, ten k tomu přidá další díl a provede montáž, výsledný výrobek je odeslán zpět českému plátci do skladu v ČR. Tento německý plátce vyfakturuje českému plátci montáž a svoje díly, které přidal k zaslanému komponentu (faktura bude s reverse charge). Český plátce 2. německému plátci komponenty nefakturuje, zůstávají v jeho majetku. Dopravu z ČR do DE objednává a platí český plátce. Nejedná se v tomto případě o přemístění vlastního zboží a nevykazuje se v DPH přiznání ani v souhrnném hlášení. Tato transakce se ale vykazuje v Instrastatu, takže tím dojde k nesouladu mezi přiznáním (souhrným hlášením) a Intrastatem. Dodání zboží do JČS se vykazuje s kódem 41 a vrácení k nám s kódem 51, pokud se nemění vlastník zboží.
Jak to bude s DPH u s. r. o., plátce DPH, který fakturuje dodání osvětlení vč. montáže do Rumunska, montáž skleněného lustru v hodnotě 700 000 Kč. Odběratel je firma a prý není registrovaný k dani v jiném členském státě.
Kdy se má správně zaúčtovat výnos u zakázky, která byla realizována v letech 2022–2024? Provedli jsme dodávku a montáž strojů v hodnotě 2 239 000 EUR. Časově zakázka probíhala takto:
1. výroba strojů 01/2022 – 03/2023;2. montáž strojů u zákazníka 01/2023 – 04/2023;3. protože odběratel měl výhrady k funkčnosti strojů, byly prováděny na strojích stále jen testy, termín předání se stále prodlužoval, k 31. 12. 2023 stroje nebyly předány, bylo účtováno o nedokončené výrobě;4. odběratel přesto na těchto strojích započal 01/2024 výrobu, my jsme zde stále prováděli úpravy funkčnosti strojů a naši přítomnost ukončili na stavbě 06/2024. Po tomto datu strojní zařízení pracuje bez naší přítomnosti;5. přes mnohé urgování k dnešnímu dni nemáme podepsaný finální předávací protokol a také není provedeno finální doplacení díla. Na realizaci zakázky nám byly průběžně poskytovány odběratelem zálohy, kdy jsme k přijatým zálohám vystavovali daňové doklady k přijaté platbě.
Nejsme si jisti, zda k 31. 12. 2024 máme stále účtovat o nedokončené výrobě, nebo zda v roce 2024 již máme účtovat o výnosech a zahrnout je do HV roku 2024. Pokud by se měly výnosy zaúčtovat do HV roku 2024, chtěla bych požádat o radu v jaké výši, zda na úrovni přijatých záloh, nebo v hodnotě dle smlouvy? Také by nastala otázka, kterým kurzem výnosy zaúčtovat? Ve společnosti máme stanoveny čtvrtletní kurzy.Z hlediska DPH: měla by být odvedena DPH z celé hodnoty díla? Zatím bylo DPH odváděno na základě přijatých záloh.
Jsme akciová společnost, plátci DPH. Dodavatel nám dodal a nainstaloval klimatizace do prostor firmy, kde nám účtuje 21% DPH. Nespadá dodávka a montáž do přenesené daňové povinnosti dle CZ-CAP 43.22.1?
Česká společnost vyrábí pro svou sesterskou společnost v Belgii na základě smlouvy o dílo výrobní linku, kterou vyrobí v ČR a následně ji nainstaluje zákazníkovi ve Velké Británii. Zákazník z GB objednal dodání u belgické spol. a belgická spol. uskuteční vývoz z ČR do GB a zákazníkovi vyfakturuje. Belgická spol má kromě belgického i české a britské DIČo). Jak správně z pohledu DPH bude fakturovat česká společnost své belgické sestře?
Slovenská společnost (s.r.o.) dodává české společnosti (s.r.o.) na základě smlouvy o dílo dokumentaci k projektu výstavby realizované na území ČR. Součástí smlouvy o dílo je dodání – přípravy projektu (zhodnocení možností výstavby v souladu s platnou legislativou), návrh stavby, projekt pro umístění a povolení stavby (získání příslušných povolení), projekt pro realizaci stavby a následný autorský dozor při samotné realizaci stavby. Při samotné projekční činnosti jsou využíváni subdodavatelé z ČR i SK, kteří dodávají dokumentaci např. studie akustických dopadů, studie denního osvětlení a oslunění apod.. Zaměstnanci SK firmy nemají v ČR zřízenou žádnou kancelář, v případě, potřeby získání informací pro projekt přijíždí zaměstnanci či přímo majitelé do ČR pouze na obhlídku místa, k ubytování využívají hotel a následně se vrací do SK, odkud je samotná projekční činnost vykonávána. Autorský dozor bude vykonáván obdobným způsobem, kdy zaměstnanci SK firmy přijedou do ČR pouze na kontrolní dny, případně budou dle domluvy s odběratelem vykonávat obhlídku na dálku prostřednictvím „MS Temas“. V průběhu předpokládaných dvou let výstavby je počítáno s osobní účast v podobě autorského dozoru firmy SK v ČR (dvoudenní pracovní cesty s přespáním v hotelu) cca 10 x. Jedná se tedy čistě o kontrolu souladu skutečné realizace výstavby s dodaným projektem, který je hlavním předmětem kontraktu, nejedná se o stavební dozor v pravém slova smyslu.
Ve smlouvě o zamezení dvojího zdanění mezi ČR a SK je uvedeno v článku 5
„3. Výraz „stálá provozovna“ rovněž zahrnuje:
a) staveniště nebo stavební, montážní nebo instalační projekt nebo dozor s tím spojený, avšak pouze pokud takové staveniště, projekt nebo dozor trvá déle než dvanáct měsíců;“
Na základě výše uvedených informací prosíme o zodpovězení následujících dotazů:
• Je možné považovat autorský dozor za dozor uvedený v článku 5 SZDZ se Slovenskem?
• Vzniká SK společnosti stálá provozovna (stavebně-montážní stálá provozovna) na území ČR?
• V případě, že vznikne stálá provozovna SK společnosti v ČR vzniká až od zahájení autorského dozoru nebo zpětně od počátku projekční činnosti? Jinak řečeno, byly by i příjmy za projekt považovány za příjmy ze zdroje na území ČR přiřaditelné stálé provozovně?
Společnost s r.o. vykonává montážní práce na zakázkách v evropských státech. Má jednoho zaměstnance (je zároveň jednatelem), který jezdí po zakázkách a vykonává objednané montážní práce. Společnost zároveň spolupracuje s několika živnostníky, kteří vykonávají práce pro tuto s.r.o. na jednotlivých zakázkách.
Vznikají situace, kdy zaměstnanec (jednatel) pracuje např. na zakázce v Německu a živnostníci pracují pro s.r.o. např. na zakázce ve Slovinsku.
Živnostníkům, kteří pracují na zakázce ve Slovinsku pro s.r.o. vznikají mimo sjednané práce vícenáklady za materiál nakoupený ve Slovinsku. Lze ve smlouvě mezi s.r.o. a živnostníkem stanovit, že tyto vícenáklady se souhlasem jednatele budou přímým nákladem s.r.o.? Nebo je povinnost živnostníka o tyto vícenáklady navýšit částku na faktuře za provedené práce?
Jsme v procesu získání registrace k DPH v Rakousku. V dotazu tedy vycházíme z předpokladu, že při nákupu zboží a služeb od subdodavatelů můžeme využít buď našeho CZ DIČ nebo AT DIČ. Chystáme se v Rakousku realizovat zakázky, které budou zahrnovat dodání zboží a služeb (vybavení kancelářským nábytkem, recepce, akustické kabiny), pořízených i od subdodavatelů z jiných zemí EU vč. Rakouska. Náš odběratel bude registrovaný k DPH v AT. Možné varianty dodávek zboží v jedné zakázce: - Dodáme vlastní výrobky z ČR do AT, - Německý subdodavatel nám dodá zboží z DE přímo do AT, - Český subdodavatel nám dodá zboží s dopravou do AT. - Zboží nakoupíme od subdodavatele v AT. - Cena za montáž bude zpravidla součástí ceny zboží (nebude tedy na faktuře samostatně vyčíslena) Otázky:
1) Pokud mezi dodávanými produkty nebudou žádné stavební práce, můžeme celou zakázku fakturovat jednou fakturou jako instalační zakázku podle § 7 odst. 6 (tj. zboží včetně instalace movitého majetku) z českého DIČ? Pokud ano, není na překážku následující?
a. Může taková fakturace instalační zakázky zahrnovat i zboží, které nakoupíme v Rakousku na naše AT DIČ, když ho prodáme s instalací? Budeme mít nárok na odpočet na vstupu v AT?
b. Můžeme do takové fakturace zahrnout zboží nakoupené od DE dodavatele v AT fakturované na naše AT DIČ?
c. Můžeme do takové fakturace zahrnout zboží nakoupené od DE dodavatele v AT fakturované na naše CZ DIČ, pokud ho v CZ vykážeme jako pořízení třístranným obchodem, ale na výstupu bude jako dodání s instalací?
2) V případě, že mezi námi dodávaným zbožím budou dodány např. vestavěné skříně nebo kuchyňské linky, bude nutné tyto položky oddělit a fakturovat v jiném režimu? Je v AT obdobné ustanovení jako v ČR § 92 zákona o DPH?
Dodavatel (s. r. o. - český plátce DPH) uskuteční dodání strojů s instalací slovenskému odběrateli registrovanému k DPH na Slovensku. Ze smlouvy vyplývá, že dodání strojů je včetně instalace, kterou zajistí dodavatel. Podle mého názoru jde o plnění mimo tuzemsko, tedy není předmětem našeho DPH. Má být v tomto případě na faktuře uvedena nějaká poznámka o DPH - myslím tím „Daň odvede zákazník“, případně i slovensky „prenesenie daňovej povinnosti“, případně ještě něco dalšího?
Klient (plátce DPH) prodal s instalací 3D tiskárnu do Rumunska. Tiskárna je veliká, kotví se do země. klient tuto tiskárnu sám smontuje a zabuduje v Rumunsku. Bude toto plnění na řádku 26 DPH přiznání? Vzniká povinnost v Rumunsku se kvůli tomuto plnění registrovat a je zde případně nějaký limit pro registraci? Má na výše uvedené nějaký vliv, že přepravu tiskárny zařídí kupující z Rumunska na svůj účet a odpovědnost?
OSVČ, plátce DPH v tuzemsku, dělá subdodavatelské práce pro tuzemskou firmu(plátce DPH v tuzemsku, má tuzemské a snad i zahraniční DIČ), ale místo plnění je v DE (montáž LPG stanice). Jak to bude s DPH a případnými povinnostmi? On fakturuje pouze české firmě, zahraničního objednatele nezná.
Firma vyrobí kuchyňskou linku a provede i její montáž. Na který účet v účtové osnově se tato faktura zaúčtuje - 601 nebo 602?
Plátce DPH bude:
1. Dodávat a provádět montáž vestavěného nábytku (kuchyňská linka od IKEA nebo jiného výrobce) a vestavných spotřebičů do dokončené stavby pro bydlení (bytové jednotky). Odběratelé služeb a zboží budou plátci DPH a neplátci. Dodání a montáž vestavěného nábytku a vestavných spotřebičů do dokončené stavby pro bydlení pro neplátce bude s 15% sazbou DPH? Pro českého plátce DPH v režimu přenesení daňové povinnosti? Nebo dodání a montáž vestavěného nábytku a dodání a montáž vestavných spotřebičů podléhají různým sazbám DPH?
2. Dodávat a provádět montáž klasického volně stojícího nábytků a spotřebičů do dokončené stavby pro bydlení. Odběratelé služeb a zboží budou plátci DPH a neplátci. Dodání a montáž klasického volně stojícího nábytku a spotřebičů do dokončené stavby pro bydlení podléhá 21% sazbě DPH?
- Článek
Zpracovávám účetnictví pro firmu A, která uzavřela smlouvu s českou společností B na dodávku a montáž výtopny na Slovensku. Česká společnost B je generálním dodavatelem slovenského klienta. Jde tedy o subdodávku. V jakém režimu bude probíhat fakturace společnosti A vůči společnosti B, přesněji, zda bude mezi českými společnostmi uplatněna přenesená daňová povinnost nebo rozhoduje montáž v jiném členském státě dle § 7 zákona o DPH , řídící se slovenskými zákony?
- Článek
K dani z přidané hodnoty Ing. Václav Benda 1 Český plátce A pořizuje zboží od dodavatele B registrovaného k dani v jiném členském státě. Na přijaté faktuře je uvedeno,...