Majetek drobný nehmotný - strana 2

Evidujeme a používáme software, který byl vytvářen na zakázku a byl pořízen v roce 2002. Je již plně odepsán. V letošním roce se přistoupilo k rozsáhlému rozšíření funkcí tohoto systému. Dodavatelem je zahraniční firma a bylo smluvně dohodnuto, že fakturace bude probíhat čtvrtletně na základě počtu odpracovaných dní. Práce budou pokračovat i v roce následujícím a je možné, že se software bude vyvíjet i v příštích letech. Otázka zní, kdy můžeme začít odepisovat technické zhodnocení? (§ 32a, bod 6 ZDP) Na základě stávající smlouvy je těžké oddělit každé samostatně dokončené rozšíření funkcí, protože se jedná o průběžné zdokonalování celého systému, které může trvat i několik let. Cena pro letošní rok se odhaduje na cca 60 tis. EUR. Při takto vysokých nákladech bychom samozřejmě chtěli odepisovat průběžně.
Vydáno: 01. 06. 2010
Podle § 32a zákona o daních z příjmů, odst. 1) je nehmotný majetek určen jako vymezený zvláštním předpisem, kterým je podle odvolávky zákon o účetnictví. Podle tohoto zákona je MF zmocněno vydat prováděcí předpisy a účetní standardy. Vyhláška 500/2002 Sb. pro podnikatele a navazující standardy vymezují zřizovací výdaje jako nehmotný majetek. Vyhláška 504/2002 Sb. pro účetní jednotky, u kterých není hlavním předmětem podnikání, ani navazující standardy nedefinují zřizovací výdaje jako nehmotný majetek, ale jako první účetní zápisy na příslušných nákladech po otevření účetních knih. Můj dotaz zní: Zřizovací výdaje cca 200.000 Kč při založení obchodní komory, jejímž předmětem činnosti není podnikání, jsou součástí nákladů a nejsou tedy nehmotným majetkem, odpisovaným ve smyslu § 32a zákona o daních z příjmů?
Vydáno: 29. 10. 2009
Jsme příspěvková organizace zřízená ÚSC, jsme plátci DPH. Obdrželi jsem fa za nákup CD-ROM. Povinnosti mzdové účetní a personalistiky v bodech a přehled s licencí, jak správně zaúčtovat.
Vydáno: 14. 04. 2008
V prosinci 2007 se dvě OSVČ rozhodly založit veřejnou obchodní společnost. K tomuto účelu si v prosinci 2007 pronajaly prostory. Společenská smlouva byla podepsána 1. 2. 2008 a k zápisu do obchodního rejstříku došlo k 18. 2. 2008. Jak zaúčtovat náklady, které vznikly před zápisem do obchodního rejstříku a podepsáním spol. smlouvy, tj. před 1. 2. 2008. Jedná se o pronájem pronajatých prostor, jejich vymalování, zajištění přípojky k internetu a platbu za stěhovací službu. Lze toto vše účtovat do zřizovacích výdajů?
Vydáno: 06. 03. 2008
Naše družstvo zakupuje pokladní systém do maloobchodní prodejny. Na faktuře dodavatel fakturuje: počítač, notebook, scannery, monitor, tiskárnu, elektronické váhy, aplikační software, drobný materiál, práci, školení, dopravu. Jednotlivé položky nepřesahují limity dlouhodobého majetku (40 000 Kč, event. 60 000 Kč ). Můžeme jednotlivé položky účtovat jako daňové náklady, nebo je nutno zaúčtovat celé jako investici - celková částka je kolem 250 tis. Kč?
Vydáno: 25. 10. 2007
Je povinnost nebo pouze možnost účtovat na podrozvahových účtech drobný dlouhodobý hmotný majetek a drobný dlouhodobý nehmotný majetek pod stanovenou hranici?
Vydáno: 24. 09. 2007
Jak správně účtovat nákup licencí k operačnímu systému Office, výukovým programům? Jako technické zhodnocení na 549 nebo nákup softwaru na 518? Nakoupili jsme licence k antivirovému programu v celkové ceně cca. 20 000 Kč pro 20 počítačů nebylo u toho žádné CD, měli jsme si stáhnou z internetu. Dále jsme nakoupili licence k SW Office 24 ks v celkové hodnotě cca. 45 000 Kč a k tomu máme instalační CD v ceně 165 Kč. Přidělíme CD inventární číslo, jestliže ano, v jaké hodnotě?
Vydáno: 24. 05. 2007
Jak nejlépe zaúčtovat: samoinstalační balíček na internet - cca 1 000 Kč od a. s. Telefónica 02 (na dodacím listu popis \"kusovník sady ZyXEL 660HW WiFi - 1 ks\"). Vyúčtování bude provedeno ve \"vyúčtování za telekomunikační služby\" s poplatky za telefonní služby. Jde o službu nebo drobný dlouhodobý hmotný majetek?
Vydáno: 24. 04. 2007
V časopise Otázky a odpovědi z praxe č. 5/2006 jsem se pozastavila nad opovědí na dotaz č. 8 účtování o operačním software nakoupeném jako součást PC. Dosud snad platilo, že SW nakoupený jako součást PC se zahrnuje do pořizovací ceny PC. Můžete mi sdělit, od kdy byl tento postup změněn?
Vydáno: 15. 08. 2006
V lednu 2003 jsme si nechali instalovat nový software, za jehož užívání jsme každý měsíc platili poplatky softwarové firmě, které jsme účtovali do nákladů na účet 518. V průběhu roku 2003 jsme si dle potřeby nechávali software upravovat, tyto úpravy dosáhly částky 40 490 Kč a tak jsme je zařadili do majetku na účet 013. Odpisový plán na „TZH software“ jsme stanovili na 48 měsíců účetně a daňově uplatňovali podle § 24/2/v ZDP. Zůstatková cena k 31. 12. 2004 činí 28 674 Kč. Dne 11. 10. 2005 jsme zaplatili za právo užívání software jednorázovou částku ve výši 73 614 Kč na dobu neurčitou a žádné další poplatky již neplatíme. Jak nyní postupovat při zařazení zakoupeného software v roce 2005 a jak dále odpisovat? Máme částku 73 614 Kč přiřadit na kartu TZH a dále odpisovat podle § 24/2/v ZDP nebo naopak TZH zařadit ke kartě Software a začít odpisovat podle § 32a ZDP. Nebo každé samostatně?
Vydáno: 27. 04. 2006