Školství

Může jet třída (9. ročník) na školní jednodenní výlet na hory lyžovat? Lyžařský výcvik máme zařazený do 7. ročníku.
Jsme střední škola, příspěvková organizace, zřízená JMK, plátci DPH. V současné době realizujeme investiční akci – technické zhodnocení budovy. To zahrnuje: výměnu oken, zateplení budovy, natažení nové fasády, osazení rekuperačními jednotkami, montáž fotovoltaických panelů na střechu budovy. U některých otvorů pro okna se změnily rozměry oken, staré římsy u venkovních parapetů oken byly odstraněny. Zdroje financování: investiční dotace od SFŽP ČR ve výši 65 % + investiční dotace od zřizovatele. Dotace ze SFŽP zahrnuje způsobilé výdaje, tj. cenu bez DPH, a nezpůsobilé výdaje, tj. DPH. Nezpůsobilé výdaje, tj. DPH, kryje dotace od zřizovatele. Mohu si z přijatých faktur za práce od plátců DPH uplatnit DPH na vstupu ve výši zálohového koeficientu pro rok 2025? Budova slouží jak pro osv. plnění (výuku, stravu a ubytování žáků), tak pro ekonomickou činnost (pronájmy, vaření pro cizí strávníky, nájem školního bytu...). Přistoupila jsem k uplatňování, protože výdaje ve výši DPH mi dotace od SFŽP nekryje, ale mám na ni dotaci od zřizovatele. Je to jako celek technické zhodnocení budovy? Nejsem si jistá u fotovoltaiky a rekuperace. Fotovoltaika bude sloužit na výrobu EE, v budově je kotelna. Tato kotelna, ale vytápí i ostatní budovy, které nejsou součástí realizovaného TZ. Rekuperace je realizována jen osazením jednotlivých 9 ks rekuperačních jednotek ve třídách a tyto jsou vyvedeny otvorem ve zdi ven. Nejsou nijak spojeny a vedeny do centra. Mám v plánu zateplení a okna účtovat jako technickém zhodnocení a o tyto částky navýšit cenu budovy, rekuperaci a FVE vést jako samostatné DHM a odpisovat zvlášť. Budu postupovat správně?
Do jaké platové třídy máme zařadit vychovatelky ve školní družině, podle typu vzdělání? Při nástupu do pracovního poměru má jedna z vychovatelek maturitu z gymnázia a studium jednoho roku SpŠ obor předškolní a mimoškolní pedagogika (po roce studium ukončila) a druhá vychovatelka má maturitu ze střední zemědělské školy a nyní od roku 2023 studuje Pedagogickou fakultu UK – vychovatelství.
Jsme základní škola a naše paní učitelka dne 3. 9. 2025 ukončila pedagogické magisterské studium státní zkouškou. Náleží jí nyní dle zvýšené kvalifikace platový postup. My jsme doposud u našich zaměstnanců, kteří složili úspěšně státní zkoušku, vždy od 1. dne v daném měsíci, kdy byla zkouška provedena, přiznali navýšení platového postupu. Nevíme, jestli je nyní tento postup nadále možný a platný dle zákona. Můžeme paní učitelce platový postup uznat od 1. 9. 2025, nebo až následující měsíc po ukončení státnic, což je 1. 10. 2025, nebo až po získání diplomu, který by měla obdržet na promoci někdy v polovině listopadu, tak v tom případě by to bylo až od 1. 12. 2025?
Nestátní školská právnická osoba, neplátce DPH, využívá software, který je fakturován plátcem DPH ze Slovenska, slovenské DIČ. Stává se školská právnická osoba osobou identifikovanou k DPH přijetím této služby?
Firma uzavřela se střední průmyslovou školou smlouvu o praktickém výcviku žáka. Minimální hodinová odměna má činit 30 % minimální hodinové mzdy. Zaměstnavatel se rozhodl vyplácet žákovi více, a to 70 Kč za hodinu. Uvažuji správně, že celý měsíční příjem studenta (70 Kč za každou hodinu výcviku) je od daně z příjmů osvobozen a zároveň nepodléhá odvodům sociálního ani zdravotního pojištění? Je třeba na tento zvýšený příspěvek sepisovat s žákem nějakou dohodu? 
Obrátila se na nás maminka žákyně 4. ročníku s informací, že je dítě silný alergik a může nastat až život ohrožující stav, kdy je nutné okamžitě podat Epipen a lék Prednison. Zároveň předala pohotovostní balíček s perem a léky. Vše bylo řešeno pouze ústně. Domníváme se, že potřebujeme další písemnou informaci od praktického lékaře a dohodu s rodiči. Pokud tomu tak je, můžete nás navigovat na vzor této dohody?
Může základní umělecká škola zřídit místo asistenta pedagoga pro kolektivní výuku nehudebních oborů? Může tatáž škola zřídit místo asistenta pedagoga (koordinátora) pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami – podpůrná opatření prvního stupně? Je v kompetenci ředitele školy stanovit v obou případech přímou a nepřímou pedagogickou činnost? Na vytvořenou pracovní pozici si škola nebude nárokovat finanční prostředky ze státního rozpočtu nad rámec přidělených finančních prostředků.
Veřejná vysoká škola využívá k zajištění své pedagogické činnosti pracovníky na DPČ/DPP. Při výpočtu nároku na dovolenou vychází z toho, že nejsou zaměstnanci vysoké školy a přiznává jim základní výměr dovolené ve výši 4 týdny. Svým zaměstnancům vykonávající pedagogické činnosti pak poskytuje dle zákona 8 týdnů dovolené a zaměstnancům vykovávající nepedagogické činnosti podle kolektivní smlouvy 6 týdnů dovolené. Je tento postup správný? S pracovníky na DPČ/DPP uzavírá smlouvu od 1. 9. do 31. 8. následujícího roku. Pokud je smlouva uzavřena na 150 hodin, pak je 75 hodin vykázáno v zimním semestru v jednom roce a 75 hodin vykázáno v letním semestru v roce následujícím. Není tak splněna podmínka odpracování 80 hodin v daném roce a nárok na dovolenou nevzniká. I když je uzavřena další smlouva na následující akademický rok, nárok na dovolenou není přiznán, protože se jedná o jinou smlouvu. Je tento postup správný?
Jak správně uvést v pracovní smlouvě 80% úvazek vychovatelky školní družiny? PPČ je 30 hodin týdně při plném úvazku. Jedná se mi o to, jestli mám napsat, že ze 40hodinové pracovní doby je její pracovní doba 32 hodin a také napsat její přímou a nepřímou hodinovou pracovní dobu. Kolik bude činit ta nepřímá v hodinách?
Jsem personalista na Vyšší odborné škole. Rozvrh se dělí na zimní a letní semestr. Dále na sudý a lichý týden. Vždy jsem vyhodnocovala nadúvazkové hodiny, ať už stálé pravidelné či nahodilé vzniklé suplováním, na bázi sudého a lichého týdne. Např. pedagog má v lichém týdnu přímou vyučovací povinnost 28 hodin a v sudém 21 hodin. Jeho týdenní úvazek je tedy 24,5 hodiny a má průměrně týdně 3,5 hodiny nadúvazkové. Vzhledem k tomu, že v sudém týdnu učí 21 hodin, tak v daném týdnu žádná nadúvazková nevzniká, kdežto v lichém týdnu jich je 7 stálých. A dále dle reality odpadlých/suplovaných hodin). Tedy vím, že plán byl 28 hodin a pokud odučil v daném týdnu dokonce 30, protože ještě 2 hodiny suploval, má 9 nadúvazkových. Letos jsme ale v situaci, kdy kvůli studentům kombinovaného studia bude často probíhat výuka v sobotu, která není zcela pravidelná a u některých předmětů probíhá třeba 1× za měsíc. Do plánu rozvrhu sudého/lichého týdne, ze kterého vzejde týdenní úvazek v průměru, se tak dostává např. 2 hodiny každou lichou sobotu. Ale realita a skutečnost bude taková, že tato sobota se odučí např. 1× za měsíc v součtu 6 hodin (kvůli rozvrhu dálkových studentů). Pokud bych si porovnávala plán sudého a lichého týdne, tak v podstatě 3 týdny pedagog svůj pedagogický úvazek nenaplní (budou chybět sobotní hodiny) a ve čtvrtém týdnu to bude vypadat, že ho přeplnil, ale v zásadě je to jen o tom, že přímá činnost není rozvrhována pravidelně do sudého a lichého týdne, ale již více nepravidelně na bází více týdnů. Jak nyní správně přistoupit k vyhodnocování nadúvazkových hodin, které jsem vždy vyhodnocovala týdně?
Může základní umělecká škola, příspěvková organizace zřizovaná obcí, vytvořit pracovní pozici sociálního, resp. speciálního pedagoga v souladu s novelou Školského zákona (od 1.1.2026)? Je pro toto pracovní místo stanovena i vyučovací povinnost?
Učitelka na DPČ končí k 31.8.2025 a od 1.9.2025 přechází u stejného zaměstnavatele na HPP. Má pevně stanovený rozvrh 11 hodin týdně. Nárok ŘD z DPČ bohužel nepokryje měsíc srpen. Je možné čerpat ŘD již v srpnu z nároku, který vznikne na základě HPP? 
Máme pedagogy na dohody konané mimo pracovní poměr. Mají naplánované směny dle rozvrhu výuky. O letních prázdninách čerpají řádnou dovolenou (ve dnech, na které připadá výuka). Ne všem však nárok stačí na pokrytí celých dvou měsíců. Je zaměstnavatel povinen přidělovat jim práci, příp. vyplatit náhradu mzdy z důvodu překážek na straně zaměstnavatele?
Paní ředitelka školy (příspěvkové organizace města) odstoupila z funkce k 31. 8. 2025. Již víme, že "nabídnutou" práci paní učitelky na II. stupni ZŠ nepřijme, a proto jí nový pan ředitel dá 1. 9. 2025 výpověď v souladu s ustanovením § 52 písm. c) zákoníku práce. Její výpovědní doba poběží od 1. 9. do 1. 11. 2025, tj. pracovní poměr skončí až ke dne 1. 11. 2025. Nový pan ředitel se s původní paní ředitelkou dohodnul, že bude na překážkách, tj. hodiny se jí proplatí průměrem a do práce již od 1. 9. nepřijde. 1) Jedná se o ten průměr, ze kterého se vypočítává částka proplacené dovolené nebo lékař? 2) Můžeme odstoupivší paní ředitelce nařídit čerpání dovolené např. od 15. září do 26. září, protože má ještě zbytek dovolené 10 dní, tj, 80 hod? Jakým způsobem jí to má pan nový ředitel sdělit? Stačí ústní sdělení nebo doporučený dopis? Jaká forma je nejjednodušší, resp. právě obhajitelná, protože původní paní ředitelka již do školy vůbec nedorazí.
Jsme základní škola - příspěvková organizace, která řídí 4 mateřské školky. Zřizovatelem ZŠ i MŠ je Město. Od 1.9.25 se školky od nás oddělují a vzniknou tím dvě nové příspěvkové organizace s novým sídlem a svým IČem. Chci se zeptat na smluvní vztahy se zaměstnanci školek, u kterých končí pracovní smlouva ze ZŠ dne 31.8.2025. Může od 1.9.25 ředitelka MŠ uzavřit k původní PS dohodu o změně smlouvy a termín doby její účinnosti prodloužit? Nebo je nutné smluvní vztahy, které končí k 31.8.2025, aby MŠ uzavřela od 1.9.25 novou pracovní smlouvou? 
Podle ustanovení § 306 odst. 5 zákoníku práce Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vydalo vyhlášku č. 263/2007 Sb., kterou stanoví pracovní řád pro zaměstnance škol a školských zařízení zřizovaných např. krajem. Má škola povinnost vydat ještě vnitřní směrnici - vnitřní pracovní řád? Nebo se dá odkázat (v případě kontroly) na tuto vyhlášku a případně na jiné vnitřní předpisy (dokumenty) školy?
Jsme základní škola a obdrželi jsme nedávno informaci, že konkrétní výše výpovědní doby pro zaměstnavatele i zaměstnance, by neměla být vůbec obsažena v pracovní smlouvě. Nyní od novelizace zákoníku práce k 1. 6. 2025 jsou její výše pozměněny a jinak nastaveny. Máme tuto skutečnost uvádět v pracovních smlouvách, nebo nikoliv?
Je právně v pořádku, aby žáky na soutěž v jiném městě dopravil svým soukromým vozem pedagog, tedy pracovník, který nad nimi má určený dohled?
Jsme základní škola a koncem školního roku u nás probíhají vícedenní výlety učitelů se svými kmenovými třídami. Učitelům proplácíme stravné a cestovné. Je možné jim ještě proplatit další výdaje spojené s výletem, např. jízdenku na lanovou dráhu, vstup do aquaparku, nebo jízdenku na koloběžkovou dráhu?