Zboží
Firma, ve které účtuji, vyrábí, ale také přeprodává zboží (dřevěné atypické palety, bedny). Obchodní zástupce dohodne obchod, kdy objedná výrobky jedné firmy pro konečného zákazníka dle jeho požadavku. Dále objedná přepravu od výrobce k zákazníkovi. Toto zboží my naskladníme na sklad (na základě přijaté faktury) a hned vydáme ze skladu zboží a vyfakturujeme na základě potvrzeného dodacího listu odběratelem odběrateli. Zásoby účtujeme způsobem B. Musíme toto přeprodávané zboží naskladňovat a vyskladňovat, i když nikdy na náš sklad reálně nedorazí?
- Článek
Opět přinášíme úvodník s přehledem daňových novinek. Zkraje našeho příspěvku upozorňujeme na změny v oblasti DPH, které sice nejsou úplnými novinkami a reálně se v praxi projevují až v současné době. Zmíníme také novou interpretaci Národní účetní rady. V závěru také zmíníme připravovanou legislativu.
- Článek
Národní účetní rada nedávno publikovala novou interpretaci I-51 – Vykazování výrobků a zboží používaných k předvádění. Hlavní otázkou této interpretace je, jakým způsobem by měly účetní jednotky evidovat a vykazovat výrobky a zboží, které jsou určeny k předvádění, tedy k prezentaci zákazníkům, nikoli k okamžitému prodeji.
- Článek
Nadešel čas, abychom se opět seznámili s novinkami, které přináší svět účetnictví a daní. V současné době jsou rozpracované dvě nové interpretace Národní účetní rady, které stručně shrneme. Dále zmíníme uzavřené příspěvky, které byly projednány na Koordinačním výboru týkající se DPH a sice vystavování daňových dokladů, sazby daně u dodání nedokončené bytové jednotky a náhrady škody za odcizené zboží. Nakonec krátce zmíníme také zajímavý rozsudek NSS ke zneužití práva při umělém zakládání společností a převodu ekonomické činnosti mezi nimi s cílem vyhnutí se registraci k DPH.
Firma účtuje o zásobách způsobem A, občas nakoupí polotovary nebo výrobky na sklad. Jak se tyto pohyby budou účtovat?
Jak správně postupovat v případě, kdy jsem na konci roku přijal fakturu za výrobu dílů (zboží), jež prodávám po očištění a balení konečným zákazníkům, v případě, že zakázka byla zrealizována a vyfakturována až v lednu tohoto roku. Jaké je správné účetní a daňové řešení? Náklad za zboží v prosinci minulého roku účtuji na účet 381? Má to i nějaký dopad na DPH, když jsme z dané faktury uplatňovali odpočet?
Česká firma chce prodávat drahé kameny. Jsou nějaké výjimky v účtování drahých kamenů, ve vedení účetnictví?
Společnost koupila speciální měřicí auto - měření úniku plynu, a jiných látek- auto má pořizovací cenu vyšší než dva miliony Kč. Auto společnost koupila za účelem dalšího prodeje - auto je účtováno jako pořízení obchodního zboží a bude v dalším období prodáno konečnému kupujícímu. Platí v tomto případě omezení pro odpočet DPH?
Společnost s r. o. nakoupila 2 ks materiálu. Jeden ks stojí 1 500 Kč. Celkově tedy zaplatila 3 000 Kč. Protože bylo zboží v akci 2+1 zdarma, dostala firma ještě navíc jeden ks zboží navíc. Celkem tedy zaplatila za 3 ks 3000 Kč. Jak zaúčtovat způsobem B tuto operaci? Účtuji jen přes nákladové účty 501, nebo sleva patří do výnosů? Sníží se průměrná skladová cena díky této operaci?
Příjemka materiálu/zboží je účetní dokument, který slouží k řádné evidenci příjmu materiálu nebo zboží do skladu společnosti. Obsahuje informace o množství, popisu a stavu přijatého materiálu nebo zboží.
Po registraci si můžete v rámci demo licence stáhnout vzor dokumentu zdarma!
Výdejka materiálu/zboží je účetní dokument, který slouží k evidenci výdeje materiálu nebo zboží ze skladu společnosti. Obsahuje informace o množství vydaného materiálu nebo zboží. Výdejku materiálu/zboží využije společnost, jestliže například vydává materiál do výroby nebo prodané zboží ze skladu.
Po registraci si můžete v rámci demo licence stáhnout vzor dokumentu zdarma!
Řešíte otázky DPH v případě, že na základě uplatněné reklamace dojde k vrácení části nebo celé dodávky zboží zpět dodavateli? Jaké následné kroky a opravy je povinen udělat dodavatel a jaké naopak druhá strana, tj. odběratel? Celým tímto procesem, jak z pohledu dodavatele, tak odběratele, vás provede náš chytrý checklist.
Kupující reklamoval zboží po 4 letech (5 let záruční doba). Dodavatel reklamaci uznal. Reklamované zboží převzal a dodal nové. Dodavatel vystavil účetní doklad – dobropis bez DPH a zároveň účetní doklad – fakturu bez DPH na stejnou částku. Částky započetl. Je to správně? Jak se máme zachovat k našemu zákazníkovi? Stejně? Domnívali jsme se , že se jedná o dva účetní případy. Dobropis po 3 letech bez DPH a nový daňový doklad na nové zboží s DPH.
Společnost s ručením omezeným nakupuje ojetá vozidla z USA, nákup vozidel účtuje na účet 504 (metoda B), tyto vozidla společnost opraví, opravy účtuje na účet 511 a následně jsou vozidla prodána zaúčtováno na účet 604. Je správné zaúčtování oprav vozidel na účet 511 nebo se má účtovat na účet 504?
Vznik společnosti s r. o. dne 1. 11. 2023, plátce DPH od 20. 2. 2024.
1) Společnost zaplatila zálohu v prosinci 2023 ve výši 100 000,- na nákup automobilu, který bude dodán během roku 2024. Musím uplatnit DPH ze zálohy v prvním přiznání k DPH za únor, nebo lze uplatnit celé DPH z konečné faktury?
2) Společnost nakoupila v roce 2023 drobný majetek > 10.000,-, na dokladu samozřejmě neuvedené DIČ. Mohu uplatnit DPH z těchto dokladů > 10.000,- v prvním přiznání k DPH? Nebude problém v kontrolním hlášení? Popř. je potřeba žádat o opravné doklady, kde bude již uvedené DIČ?
Velkoobchod dodává zákazníkovi zboží, k přepravě využívá externího přepravce. Zboží k přepravě měl velkoobchod koupené od plátce DPH za 50 000 Kč + 10 500 Kč DPH. Přepravce polovinu zboží poškodil, velkoobchod bude přepravci vystavovat fakturu na náhradu škody. Na faktuře za škodu se nevyčísluje DPH. Měla by tedy být částka na faktuře ve výši 30 250 Kč, nebo 25 000 Kč (vzhledem k tomu, že si velkoobchod při nákupu uplatnil DPH na vstupu)? Má velkoobchod povinnost vracet uplatněnou DPH z poškozeného zboží? Pokud ano, v jakém řádku daňového přiznání by se měla částka 2 250 Kč projevit?
Zákazníkovi se v rámci zakázky zapomněla nabídnout a dodat část příslušenství ke stroji. Je možnost dodat zboží zákazníkovi s vystavenou fakturou, kde bude poskytnuta 100% sleva, tzn. že fakturovaná částka bude ve výši 0 Kč? Jak to bude s odvodem DPH? Nejedná se o spřízněnou osobu. Je možné dodat příslušenství za nulovou hodnotu a pořizovací cenu si dát do nákladů?
Firma poskytne svým zákazníků bonus ve výši 5 % z hodnotu odebraného zboží od 1.10.-31.12.2023.
Bonusy budou zákazníci využívat jako slevu na další nákup v období 1.1-31.3.2024. Do jakého období budeme z hlediska daně z příjmů účtovat bonus, tj. poskytnutou slevu? 2023 nebo 2024?
Naše společnost v roce 2022 uhradila dodavateli zálohu na nákup zboží (účtováno 314/221). Zboží v hodnotě zálohy (bez doplatku) bylo následně odebráno a v témže roce prodáno. Dodavatel do konce roku nezaslal vyúčtování zálohy, naše společnost vytvořila dohadnou položku pasivní (504/389) ve výši poskytnuté zálohy. V roce 2023 jsme urgovali opakovaně vyúčtování této zálohy a zaslání faktury, ovšem bezúspěšně (dodavatel je v konkurzu). Jakým způsobem účetně (příp. daňově) vypořádat zůstatky účtů 314 a 389 k 31. 12. 2023?
Autorizovaný prodejce nových vozů má předváděcí vozy. Slouží pouze k tomu, aby si zákazník mohl vůz prohlédnout a také projet. To znamená, že vozy jsou registrovány na prodejce a také při prodeji mají najeté km (cca 5 tis. km). Tyto vozy negenerují žádný zisk a cca do roku (někdy do dvou let) se prodají. Je v pořádku vést tyto vozy v oběžném majetku jako zboží nebo musí být v dlouhodobém majetku?