Důvodová zpráva k zákonu
č. 669/2004 Sb., změna zákona o daních z
příjmů
I. Obecná část
A) Zhodnocení platného právního stavu
Stávající zákon č.
586/1992 Sb., o daních z
příjmů, ve znění pozdějších předpisů, řeší daňovou podporu rodin s dětmi tak, že umožňuje uplatnit
nezdanitelnou část základu daně na vyživované dítě žijící s poplatníkem v domácnosti (částka 25 560
Kč ročně) a na druhého z manželů, pokud vlastní příjem tohoto manžela nedosahuje zákonem stanovený
limit, (možno snížit základ daně o částku 21 720 Kč). Zákon rovněž umožňuje rozdělit příjmy a výdaje
podnikajícího manžela na druhého z manželů v případě spolupráce druhého z manželů, a to tak, že na
každého z manželů připadne podíl ve výši až 50% společných příjmů a výdajů, čímž dojde ke
zprůměrování základu daně obou manželů a k možnému využití snížení daňové progrese.
Nad rámec uvedených opatření se nyní navrhuje přijmout opatření, která dále rozšíří
daňovou podporu rodin s dětmi tak, že do stávajícího zákona budou vloženy dva zcela nové instituty -
Výpočet daně ze společného základu daně manželů a Daňové zvýhodnění na vyživované dítě.
Od roku 1993 jsou uplatňovány v základu daně z příjmů daňové odpisy, jejichž roční
výše je odvozena ze stanovené doby odpisování. U movitých věcí do konce roku 1998 byla v prvních
třech odpisových skupinách stanovena doba odpisování 4, 8 a 15 let. Od roku 1999 došlo ke zkrácení
doby odpisování ve 2. a 3. odpisové skupině na 6 a 12 let, které se po náběhu neprojevilo výrazně
negativně na inkasu daně z příjmů a přispělo k rychlejší obměně zejména strojního a přístrojového
vybavení. Výhodu úprav pouze ve 2.a 3. odpisové skupině byla mj. skutečnost, že v těchto skupinách
nejsou zatříděny movité věci, které lze běžně používat i pro soukromou potřebu a proto přínos se
musel projevit výhradně v oblasti podnikání. Tento trend lze očekávat i po navrhovaném dalším
zkrácení doby odpisování, neboť osobní automobily, které jsou běžně používány i pro soukromou
potřebu, se navrhuje přeřadit do 2. odpisové skupiny, pro kterou je nově navrhována doba odpisování
4 roky a tím u osobních automobilů nedojde ke změně v době odpisování. Dobu odpisování 4 roky se
navrhuje zachovat také u autobusů. Naopak dopravní letadla s hmotností nad 15 t se navrhuje přeřadit
do 3. odpisové skupiny (10 let odpisování), neboť se běžně používají i 20 let.
B) Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy
Navržená právní úprava - společné zdanění manželů a daňové zvýhodnění na vyživované
dítě (sleva na dani a daňový
bonus
) - je zpracována z komplexního pohledu na daňovou politiku,
sleduje trend deklarovaný v Programovém prohlášení vlády České republiky a je součástí II. etapy
reformy veřejných financí. Jedná se o určitou úlevu v oblasti přímého zdanění příjmů poplatníků
fyzických osob vyživujících v domácnosti alespoň jedno dítě. Úkol daňově zvýhodnit rodiny s dětmi, je obsažen v Programovém prohlášení vlády. V
principu to znamená eliminaci negativního vlivu klouzavě progresivní stupnice daňové sazby v
případech, kdy jeden z manželů nemá zdanitelné příjmy (např. právě proto, že pečuje o domácnost s
dětmi) nebo má příjmy výrazně nižší, tedy nezatížené vyššími sazbami daně, dále se jedná o
nízkopříjmové rodiny s dětmi. Je to zásah do systému zdanění, a to i s určitými mezinárodními
důsledky. Proto bylo do obou navržených opatření nutno vložit rovněž i úpravu umožňující daňovým
nerezidentům využít možnost uplatnit výpočet daně ze společného základu daně i daňové zvýhodnění na
vyživované dítě tak, aby nedocházelo k diskriminaci těchto poplatníků z hlediska daně z příjmů
fyzických osob. Tyto instituty jsou konstruovány tak, aby na druhé straně nedocházelo ani k
diskriminaci daňových rezidentů, kterým plynou příjmy ze zdrojů v zahraničí.
Výpočet daně ze společného základu daně manželů. Základním principem tohoto
opatření je umožnit manželům, kteří v domácnosti vyživují alespoň jedno dítě, aby mohli stanovit
základ daně z příjmů fyzických osob tak, že bude dán ve výši 50% celkového společného základu daně
(součet dílčích základů daně podle
§ 6
a dílčích základů daně podle § 7
až 10 zákona snížený o nezdanitelné části základu daně podle
§ 15 zákona o daních z
příjmů). Takto upravený základ daně uvedou do vlastního přiznání a k výpočtu daně pak
postupují obecným způsobem. Toto opatření by mělo podpořit zejména ty rodiny s dětmi, kde jeden z
rodičů nemá zdanitelný příjem, je na mateřské dovolené, nebo má malý příjem např. i z důvodu péče o
dítě apod.
Daňové zvýhodnění na vyživované dítě. Toto zvýhodnění, které je tvořeno slevou na
dani a daňovým bonusem, se navrhuje tak, aby poplatník vyživující v domácnosti alespoň jedno dítě
mohl uplatnit slevu na dani za každé dítě ve výši 6 000 Kč ročně. Uvedené opatření je založeno na
principu uplatnění slevy na dani až do záporné hodnoty. Je-li stanovená daň nižší než daňové
zvýhodnění, je tento rozdíl daňovým bonusem a bude následně poplatníkovi vyplacen prostřednictvím
správce daně (nový § 35c
zákona) nebo plátce daně (nový
§ 35d zákona). Daňový
bonus
může dosáhnout maximální výše 24 000 Kč. Tento krok přispěje k posílení sociálního státu a
sociální soudržnosti formou daňového bonusu vyplaceného poplatníkům s nízkými příjmy, na základě
kterých jim vzniká nulový nebo nízký základ daně a také k poklesu daně u poplatníků, jejichž příjem
je sice vyšší, ale nepřesahuje úroveň, která by znamenala zdanění vyšší sazbou daně z příjmů
fyzických osob než 15 %, respektive 20%. Navrhované daňové zvýhodnění totiž činí 6 000 Kč na dítě,
což znamená 23,5 % z dosavadní nezdanitelné části základu daně. Zavedení nového institutu "daňové zvýhodnění na vyživované dítě" si vyžádalo nejen
poměrně rozsáhlou úpravu zákona o daních z příjmů, ale rovněž i úpravu zákona č.
463/1991 Sb., o životním
minimu, ve znění pozdějších předpisů a zákona č.
482/1991 Sb., o sociální
potřebnosti, ve znění pozdějších předpisů. Proto je návrh novely doplněn o přímou novelu uvedených
zákonů.
Současně se předkládá návrh novely zákona č.
593/1992 Sb., o rezervách pro
zjištění základu daně z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, kterým se navrhuje umožnit bankovnímu
sektoru tvorbu rezerv a opravných položek v rámci vztahů k obchodním partnerům z členských států EU.
V návaznosti na dohodu stran vládní
koalice
o prorůstových daňových změnách v
rámci II. etapy reformy veřejných financí je navrženo zkrácení doby odpisování v 1. až 3. odpisové
skupině, tj. u movitého majetku. U první odpisové skupiny je navrženo zkrácení doby odpisování ze
čtyř na tři roky, tj. o 25%, u druhé skupiny ze šesti let na čtyři roky, tj. o 33% a u třetí skupiny
z 12 let na deset let, tj. o cca 17%. K naplnění požadavku postupného zjednodušování právní úpravy, který je obsažen v
Programovém prohlášení vlády, je současně navržena
modifikace
tzv. "reinvestičního odpočtu" při
pořízení vybraného hmotného majetku u jeho prvního vlastníka. Oproti platné právní úpravě, která
umožňuje uplatnit tento reinvestiční odpočet v roce pořízení hmotného majetku za předpokladu
vykázání základu daně s tím, že jsou stanoveny podmínky pro zachování nároku tohoto reinvestičního
odpočtu, které je nutno kontrolovat a v případě jejich nesplnění musí poplatník v roce zjištění
provést zvýšení základu daně, je navrženo promítnutí stanoveného procenta odpočtu (10 až 20) do výše
odpisů v prvním roce odpisování. Tento postup zajišťuje stejné ovlivnění základu daně jako při
reinvestičním odpočtu, je však nesrovnatelně jednodušší, neboť není podmíněn vykázáním základu daně,
a proto se promítne vždy v prvním roce odpisování. Rovněž není spojen s plněním řady podmínek, což
nesporně zjednodušuje spravovatelnost úpravy. Navržená úprava současně odstraňuje neodůvodnitelné
snížení základu daně nad úroveň vynaložených prostředků, což je typické při režimu reinvestičního
odpočtu, kdy poplatník v základu daně až dosud uplatňuje celkově 110 až 120% skutečně vynaložených
prostředků. Tato forma podpory má určité odůvodnění pouze v situaci, kdy inflace převyšuje 10%.
Návrh implementuje směrnici č.
2003/123/ES, kterou byla schválena
novela směrnice č. 90/435/EHS
o společném systému zdanění mateřských a dceřiných společností, a to v části upravující výši
majetkové účasti jako kriteria pro definici mateřské, resp. dceřiné společnosti a družstva. Od roku
2005 je navrženo snížení z 25 na 20%, od roku 2007 na 15% a od roku 2009 na 10%. Návrhem na doplnění
stálých provozoven poplatníků se sídlem v zahraničí do aplikace režimu této směrnice se vylučuje
možná diskriminace těchto poplatníků.
Navrhují se další úpravy zejména legislativně technického charakteru, vyvolané
převážně výše uvedenými změnami, příp. i úpravami (právní jistota).
C) Vysvětlení nezbytnosti navrhované právní úpravy v jejím celku
Uvedený návrh byl zpracován na základě Programového prohlášení vlády a jsou v něm
obsaženy výsledky koaličních jednání - II. etapy reformy veřejných financí.
D) Zhodnocení souladu navrhované právní úpravy s ústavním pořádkem České
republiky
Návrh na doplnění a změny zákona o daních z příjmů je v souladu s ústavním
pořádkem České republiky a ostatními obecně závaznými právními předpisy.
E) Zhodnocení souladu navrhované právní úpravy s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká
republika vázána a její slučitelnosti s právními akty Evropské unie
Navrhovaná právní úprava není v rozporu s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká
republika vázána a je plně slučitelná s právními akty Evropské unie.
F) Předpokládaný hospodářský a finanční dosah navrhované právní úpravy, zejména nároky na
státní rozpočet
a) Návrh společného zdanění manželů významně eliminuje dopad na daňové zatížení.
Dopady na veřejné rozpočty se vzhledem k navrhované účinnosti (r. 2005) a nemožnosti uplatnit daňové
zvýhodnění prostřednictvím srážky záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti projeví až v roce 2006.
Na základě aktuálně dostupných statistických informací je obtížné přesněji odhadnout dopad na
snížení příjmů veřejných rozpočtů. S ohledem na průměrně nižší příjmy u žen než u mužů a také na to,
že mnohé ženy pečují o děti a nemají zdanitelný příjem, se dá předběžně stanovit dopad (snížení
inkasa d