Důvodová zpráva k zákonu č. 265/2024
Sb., změna zákona o cenách a dalších
souvisejících zákonů.
Obecná část
1. Zhodnocení platného právního stavu a zhodnocení ve vztahu k rovnosti mužů a
žen
Zákon č. 526/1990 Sb., o cenách, ve
znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o
cenách"), vymezuje práva a povinnosti právnických a fyzických osob a pravomoc správních
orgánů při uplatňování, regulaci a kontrole cen. Vedle tohoto obecného právního předpisu je
problematika regulace cen upravena ještě v některých zvláštních právních předpisech. Jedná se
zejména o:
-
zákon č. 458/2000 Sb., o
podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů
(dále též "energetický
zákon"),
-
zákon č. 165/2012 Sb., o
podporovaných zdrojích energie (dále též "zákon o
podporovaných zdrojích energie"),
-
zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném
zdravotním pojištění (dále též "zákon o veřejném
zdravotním pojištění").
Zákon o cenách se vztahuje na
uplatňování, regulaci a kontrolu cen výrobků, výkonů, prací a služeb, pro které zavádí souhrnnou
legislativní zkratku "zboží".
Cenová regulace podle zákona o
cenách spočívá ve stanovení cen, mezí, ve kterých mohou být sjednávány, usměrňování výše cen
nebo i stanovení postupu pro jejich sjednávání věcně příslušným cenovým regulátorem.
Podle platné právní úpravy přitom existují tři způsoby cenové regulace:
a)
úředně stanovené ceny (minimální, pevné nebo maximální),
b)
usměrňování vývoje cen v návaznosti na věcné podmínky (tzv. "věcné usměrňování
cen"),
c)
cenové
moratorium
.Jednotlivé způsoby cenové regulace lze přitom účelně spojovat.
Zákon o cenách v § 1 odst. 6
vymezuje podmínky, jejichž splnění (resp. alespoň jedné z nich) je nutné k tomu, aby věcně příslušný
cenový regulátor mohl toto zboží cenově regulovat:
a)
je-li trh ohrožen účinky omezení hospodářské soutěže,
b)
vyžaduje-li to mimořádná tržní situace,
c)
pro účely odvodu spotřební daně z cigaret podle zvláštního právního
předpisu,
d)
vyžadují-li to předpisy Evropských společenství, nebo
e)
vyžaduje-li to veřejný zájem spočívající v udržení vyváženého postavení prodávajícího
a kupujícího u zboží zcela nebo zčásti dotovaného z prostředků státního rozpočtu nebo z jiných
veřejných rozpočtů.
Cenová regulace je podle platného právního stavu stanovena nařízením v případě, že je
cenovým regulátorem vláda, obec nebo kraj. V ostatních případech pak cenovým rozhodnutím. Nejedná se
zde však o rozhodnutí jakožto individuální správní akt ve smyslu
§ 67 a násl. zákona č. 500/2004 Sb.,
správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
"správní řád"), ale o právní akt, který je
svojí povahou podzákonným právním předpisem.
Vedle základních pravidel pro cenovou regulaci
zákon o cenách též stanovuje povinnosti
kupujících a prodávajících při sjednávání kupní ceny. Smluvní strany jsou zde primárně povinny při
sjednávání ceny respektovat platná pravidla cenové regulace. I pokud prodávané zboží cenové regulaci
ze strany věcně příslušného cenového regulátora nepodléhá, je prodávající (případně kupující)
povinen při sjednávání ceny respektovat obecné pravidlo zákazu zneužití výhodnějšího hospodářského
postavení, které je zakotveno v § 2 odst. 3
zákona o cenách.
Zákon o cenách dále upravuje
problematiku cenové evidence, pravidla pro poskytování cenových informací a pravidla pro označování
prodávaného zboží prodejní cenou. V návaznosti na směrnici Evropského parlamentu a Rady
98/6/ES ze dne 16. února 1998 o ochraně
spotřebitelů při označování cen výrobků nabízených spotřebiteli (dále též "směrnice
98/6/ES") pak
zákon o cenách upravuje rovněž pravidla pro
označování zboží měrnou cenou.
V zákoně o cenách jsou dále nad
rámec zákona č. 255/2012 Sb., kontrolní řád,
ve znění pozdějších předpisů (dále jen "kontrolní řád"), jakožto obecného právního předpisu
upravujícího výkon kontrol v oblasti veřejné správy, upravena některá specifika týkající se cenových
kontrol. Zákon o cenách tak především blíže
specifikuje, v čem cenová kontrola spočívá. Cenová kontrola spočívá především ve zjišťování, zda
prodávající nebo kupující neporušují ustanovení tohoto zákona a další cenové předpisy a v ověřování
správnosti předkládaných podkladů pro potřeby vyhodnocování vývoje cen, regulace cen a pro řízení o
porušení cenových předpisů. Zákon o cenách
dále stanovuje, že cenová kontrola spočívá rovněž v kontrole plnění opatření uložených k nápravě.
Zákon o cenách však již neobsahuje zmocnění
pro jednotlivé cenové kontrolní orgány tato opatření ukládat.
Věcná příslušnost jednotlivých cenových orgánů k regulaci cen a k výkonu cenových kontrol
není upravena přímo v zákoně o cenách, ale s
ohledem na historická specifika federativního uspořádání státu ve zvláštním zákoně, kterým je zákon
č. 265/1991 Sb., o působnosti orgánů České
republiky v oblasti cen, ve znění pozdějších předpisů (dále též "zákon o působnosti orgánů České
republiky v oblasti cen").
Podle platné právní úpravy působnost na úseku státní správy v oblasti cen vykonávají
následující orgány:
-
vláda,
-
Ministerstvo financí,
-
Ministerstvo zdravotnictví,
-
Ministerstvo dopravy,
-
Specializovaný finanční úřad,
-
Energetický regulační úřad,
-
Státní energetická inspekce,
-
Český telekomunikační úřad,
-
Státní ústav pro kontrolu léčiv,
-
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže,
-
Celní úřad pro Středočeský kraj,
-
celní úřady,
-
obce a kraje/obecní a krajské úřady.
Platná právní úprava nemá žádný dopad na rovnost mužů a žen.
2. Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy včetně dopadů navrhovaného řešení
ve vztahu k zákazu diskriminace
Navrhovaná právní úprava je založena na následujících hlavních principech:
1. Odstranění případů překrývající se působnosti jednotlivých cenových orgánů k výkonu
cenových kontrol
V rámci navrhované úpravy dochází k dílčím změnám ve vymezení působnosti vybraných
cenových orgánů spočívajících zejména v odstranění duplicitních pravomocí k výkonu cenových kontrol.
Navrhovaná právní úprava zvýší předvídatelnost výkonu kontrolní pravomoci a ve výsledku bude
zabraňovat zbytečné administrativní zátěži kontrolovaných subjektů, které se budou moci snáze
seznámit s kontrolní praxí příslušného kontrolního orgánu. Cílem navrhovaného zákona je minimalizace
případů, kdy se překrývá působnost jednotlivých cenových orgánů k cenové kontrole určitého
zboží.
Nejvýznamnější navrhovanou změnou je v tomto směru výrazné zúžení stávajícího rozsahu
přenesené působnosti na úseku cen u obcí a krajů. Ačkoliv obecní a krajské úřady v současné době
stejně jako Specializovaný finanční úřad disponují všeobecnou působností v oblasti výkonu cenových
kontrol, reálně v rámci těchto kontrol s ohledem na složitost agendy a s tím spojenými zvýšenými
personálními nároky na kontrolní pracovníky kontrolují pouze dodržování povinností týkajících se
označování zboží cenou (§ 13 zákona o
cenách) a v některých případech též dodržování povinností stanovených v § 11 v souvislosti s
vedením cenové evidence u zboží prodávaného spotřebiteli.
Co se týče obecních úřadů, ty v současné době podle zjištění Ministerstva financí
vykonávají tyto cenové kontroly v různé intenzitě, převážná většina obecních úřadů však tyto
kontroly nevykonává vůbec. Značné rozdíly co do kontrolní činnosti vykazují i jednotlivé krajské
úřady. Zúžení obsahu přenesené působnosti u krajů je co do svého rozsahu plně v souladu s požadavkem
Asociace krajů České republiky na zúžení rozsahu nadbytečných agend, který byl adresován
Ministerstvu financí v roce 2019. Podle navrhované právní úpravy bude u obecních a krajských úřadů
zúžen rozsah působnosti k výkonu cenových kontrol pouze na kontrolu dodržování cenové regulace
přijaté příslušnou obcí nebo krajem v přenesené působnosti na základě příslušného cenového výměru
Ministerstva financí.
I nadále budou obce i kraje na svém území oprávněny cenově regulovat druhy zboží vymezené
Ministerstvem financí v příslušném cenovém výměru a kontrolovat dodržování této cenové regulace na
svém území, včetně obcí prvního a druhého typu.
2. Zpřesnění ve vymezení působnosti u jednotlivých cenových orgánů vyplývajících ze
stávajícího zákona o působnosti orgánů České republiky v oblasti cen
V rámci novelizace se navrhuje mimo jiné i zrušení stávajícího zákona o působnosti orgánů
České republiky v oblasti cen, neboť tento zákon se stal v důsledku četných novelizací natolik
neodpovídajícím dnešnímu standardu pro právní předpisy, že již není možné jej uvést do stavu
odpovídajícímu dnešním požadavkům na právní předpis pouhou jeho novelizací.
Zejména působnost jednotlivých cenových orgánů zde není z důvodu postupných novelizací
tohoto zákona vymezena jednotným způsobem, což v praxi činí výkladové obtíže. Proto se navrhuje
zrušit stávající zákon o působnosti orgánů České republiky v oblasti cen a terminologicky
sjednocené, zpřehledněné a zpřesněné stávající ustanovení týkající se působnosti jednotlivých
cenových orgánů doplnit touto novelou přímo do zákona
o cenách.
3. Změna právní formy regulačního aktu a sjednocení pravidel pro jeho vydání
Podle dosavadní právní úpravy mají regulační akty částečně formu právních předpisů na
základě výslovné úpravy (v případě vlády, krajů a obcí), a částečně formu tzv. cenových rozhodnutí,
u kterých zákon o cenách jejich právní formu
výslovně neřeší a vychází se tak z judikatury Ústavního soudu, který už před více než 20 lety
stanovil, že cenová rozhodnutí jsou právní předpisy svého druhu. Pokud se ale v § 5 odst. 5 platného
zákona o cenách současně stanovuje, že cenová
regulace platí pro všechny prodávající a kupující určeného druhu zboží, tzn. výrobků, výkonů, prací
a služeb (obdobně pak § 6 odst. 2), pak jde svým charakterem nikoliv o právní předpis, ale o
opatření obecné povahy jako akt s konkrétním předmětem (druh "zboží") zavazující neurčitý okruh
adresátů (a platí to i pro cenové
moratorium
podle § 9 jako časově omezený zákaz zvyšování cen nad
dosud platnou úroveň na trhu daného zboží, tzn. opět závazný akt s konkrétním předmětem zavazující
neurčitý okruh adresátů). Takovým aktům tedy chybí jeden z typických znaků právních předpisů, kterým
je stanovení obecných pravidel chování.S ohledem k výše uvedenému se navrhuje, aby byly nově regulační akty všech cenových orgánů
vydávány jako cenový výměr, který bude vydáván formou opatření obecné povahy. To bude mít za
následek pro cenové orgány povinnosti tento regulační akt odůvodnit. S ohledem na uvedenou změnu
bude dále cenový výměr nově podléhat přímému soudnímu přezkumu podle
§ 101a a násl. zákona č. 150/2002 Sb.,
soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů.
Dále dochází ke sjednocení pravidel pro vydávání cenových výměrů jednotlivými cenovými
orgány. Zveřejňování jednotlivých věstníků, ve kterých jsou podle platné právní úpravy cenová
rozhodnutí příslušných cenových regulátorů obsažena, není v současnosti jednotně upraveno. Nově se
navrhuje, aby byla platnost cenového výměru odvozena od zveřejnění příslušného věstníku na portálu
veřejné správy.
Uvedené zpřehlednění pro regulované subjekty zlepší přístup k pravidlům regulace a usnadní
jim sledování změn v cenové regulaci. Dále dojde ke sjednocení terminologie v rámci všech platných
cenových předpisů na cenové výměry, čímž dojde k odstranění zbytečných výkladových
obtíží.
Zákon o cenách ve stávajícím znění
označuje rozhodnutí cenových orgánů (nejedná-li se o vládu, obec nebo kraj), kterým je regulována
cena určitého zboží, jako cenové rozhodnutí (§ 3 ve spojení s
§ 10 odst. 1 zákona o cenách). V
současnosti však tyto akty jako cenová rozhodnutí pojmenovává pouze Energetický regulační úřad.
Ministerstvo financí totiž jím vydávaná cenová rozhodnutí z historických důvodů označuje jako cenové
výměry. V zákoně o veřejném zdravotním
pojištění se pak cenová rozhodnutí Ministerstva zdravotnictví označují jako cenové
předpisy.
Samotný pojem cenové rozhodnutí lze pak do značné míry považovat za zavádějící, protože se
nejedná o rozhodnutí jakožto individuální správní akt ve smyslu
správního řádu. Z těchto důvodů se v rámci
novelizace navrhuje terminologii v případě všech cenových regulátorů sjednotit s tím, že pojem
"cenové rozhodnutí" bude nahrazen pojmem "cenový výměr".
4. Úprava pravidel pro ukládání pokut za účelem zabránění nedůvodné diskriminace kvůli
chybné textaci zákona
V rámci novelizace se navrhuje rovněž dílčí úprava pravidel pro ukládání pokut za
přestupky podle zákona o cenách, které jsou
spojené se vznikem nepřiměřeného majetkového prospěchu na straně obviněného. Za diskriminační lze
označit stávající stav, kdy je přestupce se získaným nepřiměřeným majetkovým prospěchem ve výši 1
000 000 Kč vystaven možnému postihu od 1 000 000 Kč do 5 000 000 Kč. Zatímco identický přestupce se
získaným nepřiměřeným majetkovým prospěchem ve výši do 999 999 Kč (tj. o pouhou korunu nižším) je
vystaven možnému postihu pouze do 1 000 000 Kč. Výše uvedená disproporce v ukládání pokut platí pro
rozmezí nepřiměřeného majetkového prospěchu od 200 001 Kč do 999 999 Kč.
Při vysokých výších získaného nepřiměřeného majetkového prospěchu (tj. nad 1 000 000 Kč)
správní praxe ukládá podle