Za opožděné nebo opomenuté podání daňového přiznání je daňovému subjektu ze zákona uložena sankce, a to pokuta za opožděné tvrzení daně. I když daňový subjekt může požádat o prominutí této sankce, promíjení není zaručeno, protože nejenže musí daňový subjekt splnit řadu podmínek, jako je bezvadná daňová morálka, tak musí být naplněn i ospravedlnitelný důvod pro prominutí takové pokuty a správce daně také zohledňuje povahu zdrojového jednání.
Novinky u pokuty za opožděné tvrzení daně
Mgr. Ing.
Alena
Wágner Dugová
Článek se zabývá podstatnými aspekty ohledně pokuty za opožděné podání daňového přiznání a upozorňuje na novinky
relevantní
v této oblasti, se pak jedná zejména o nové důvody pro promíjení, které mohou být aplikovatelné v praxi šířeji než důvody dosud stanovené. Právní vymezení pokuty za opožděné tvrzení daně
Pokuta za opožděné tvrzení daně je definována v ustanovení § 250 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád (dále jen „daňový řád“). Pojem tvrzení přitom podle daňového řádu zahrnuje daňové přiznání, vyúčtování a hlášení. Je vhodné připomenout, že některé formuláře mají svoji vlastní úpravu pro ukládání pokut, jako je například tiskopis kontrolní hlášení či souhrnné hlášení, kde se pokuta za opožděné tvrzení daně neuplatňuje. Kontrolní hlášení a pokuty za něj ukládané jsou stanoveny v zákoně č. 235/2004 Sb., zákon o dani z přidané hodnoty (dále jen „ZDPH“), a pro souhrnné hlášení se v případě jeho nepodání ani po výzvě uplatní podle § 247a daňového řádu pokuta za nesplnění povinnosti nepeněžité povahy.
Pravidla obsažená v ustanovení § 250 daňového řádu lze shrnout takto:
–
Daňovému subjektu vzniká povinnost uhradit pokutu, pokud nepodá daňové přiznání, vyúčtování nebo hlášení, nebo dodatečné daňové přiznání, dodatečné vyúčtování či následné hlášení, ačkoliv měl tuto povinnost, či pokud tak učiní po stanovené lhůtě, a dané zpoždění je delší než 5 pracovních dnů.
–
Výše pokuty je v následující výši 0,05 % stanovené daně za každý následující den prodlení, nejvýše však 5 % stanovené daně, dále 0,05 % stanoveného daňového odpočtu za každý následující den prodlení, nejvýše však 5 % stanoveného daňového odpočtu, nebo 0,01 % stanovené daňové ztráty za každý následující den prodlení, nejvýše však 5 % stanovené daňové ztráty. Pro vyúčtování a hlášení je pokuta stanovena ve výši 0,05 % z celkové částky daně, kterou byl daňový subjekt povinen v hlášení nebo vyúčtování uvést za každý následující den prodlení, nejvýše však 0,5 % z celkové částky daně, kterou byl daňový subjekt povinen v hlášení nebo vyúčtování uvést.
–
Pokuta za opožděné tvrzení daně se nepředepisuje a daňovému subjektu nevzniká povinnost ji uhradit v případě, že její vypočtená výše nedosáhne částky 1 tis. Kč.
–
Pokud daňový subjekt nepodá daňové tvrzení, ačkoli měl tuto povinnost, a ani tak neučiní dodatečně po dobu, kdy možnost podat toto tvrzení trvá, použije se při výpočtu částky stanovená horní hranice a výše pokuty za opožděné tvrzení daně v takovém případě činí vždy nejméně 500 Kč.
–
Pro pokutu za opožděné tvrzení daně platí maximální strop, kdy pokuta nesmí být vyšší než 300 tis. Kč.
–
Pokuta za opožděné tvrzení se stanovuje v poloviční výši, jestliže daňový subjekt podá daňové tvrzení do 30 dnů od marného uplynutí lhůty pro jeho podání a v daném kalendářním roce nebylo správcem daně u daňového subjektu v době vydání platebního výměru zjištěno jiné prodlení při podání daňového tvrzení.
–
Správce daně vydává v případě stanovení pokuty platební výměr, proti kterému je možné podat opravný prostředek ve formě odvolání.
Příklad 1
Maximální výše pokuty za opožděné tvrzení daně
Daňový subjekt je společností s ručením omezeným a má lhůtu pro podání daňového přiznání k dani z příjmů 1. 6., protože má daňového poradce. Daňový poradce podal řádné přiznání k dani z příjmů právnických osob za rok 2023 až dne 30. 9. 2024, jelikož
klient
neposlal včas podklady nutné k sestavení přiznání, a to ze zdravotních důvodů. Daň uhradil daňový subjekt včas. Výsledkem tohoto přiznání byla daňová povinnost ve výši 20 mil. Kč. Správce daně stanovil pokutu ve výši 900 tis. Kč za pozdní podání přiznání. Lze se bránit proti této pokutě?V daném případě měla být stanovena pokuta za opožděné tvrzení daně v maximální výši 300 tis. Kč. Daňový subjekt se nezákonné výši může bránit formou odvolání. Jakmile bude platební výměr změněn, může zkusit prominutí dané pokuty.
Nové důvody pro promíjení pokuty
Promíjení pokuty za opožděné tvrzení daně bylo do daňového řádu přidáno novelou účinnou od 1. 1. 2021 a od té doby je možné její promíjení. Je tedy možné prominout tuto pokutu jen v případech, kde byla oznámena platebním výměrem počínaje 1. 1. 2021. Promíjení pokuty za opožděné tvrzení daně je stanoveno v ustanovení § 259aa daňového řádu, který stanoví, že daňový subjekt je oprávněn požádat správce daně o prominutí pokuty za opožděné tvrzení daně, pokud bylo podáno daňové tvrzení, v důsledku jehož včasného nepodání tato pokuta vznikla, nebo pokud se toto podání stalo bezpředmětným. Dále platí, že správce daně může zcela nebo zčásti prominout pokutu za opožděné tvrzení daně, pokud k prodlení s podáním daňového tvrzení došlo z důvodu, který lze s přihlédnutím k okolnostem daného případu ospravedlnit. Přitom není vázán návrhem daňového subjektu. Při posouzení rozsahu, ve kterém bude pokuta za opožděné tvrzení daně prominuta, správce daně zohlední skutečnost, zda ekonomické nebo sociální poměry daňového subjektu zakládají tvrdost vzniklé pokuty.
Od 1. 3. 2025 pak platí nový pokyn k promíjení sankcí, a to pokyn GFŘ-D-67, k promíjení příslušenství daně, čj. 77501/24/7700-50128-711513 (dále jen „pokyn k promíjení“), který mimo jiné přináší mimo stávající ospravedlnitelné důvody pro prominutí další důvody pro částečné prominutí pokuty za opožděné tvrzení daně.
Pro promíjení pokuty za opožděné tvrzení daně lze stručně shrnout pravidla takto:
–
K prominutí daně i příslušenství daně může dojít od vzniku daňové povinnosti až do doby uplynutí lhůty pro placení daně, a to i poté, kdy došlo k její úhradě.
–
Daňový subjekt může iniciovat promíjení prostřednictvím podání žádost o prominutí a uhradit správní poplatek ve výši 1 tis. Kč, pokud je žádáno o prominutí částky vyšší než trojnásobek sazby poplatku (tedy více než 3 001 Kč), tedy u nižší částky se poplatek nehradí.
–
U daňového subjektu nesmí být naplněn důvod vylučující možnost promíjení, kdy daňový subjekt nebo osoba, která je členem jeho statutárního orgánu, v posledních 3 letech závažným způsobem porušila daňové nebo účetní právní předpisy. V tomto případě pokutu nelze prominout. Pokyn k promíjení tak vymezuje situace, které jsou považovány za porušení daňových nebo účetních právních předpisů.
–
Správce daně musí posoudit povahu, intenzitu či jiné okolnosti zdrojového jednání jako způsobilé pro promíjení.
–
Pro prominutí musí existovat ospravedlnitelný důvod, přičemž důvody jsou uvedeny v pokynu. Správce daně posuzuje splnění ospravedlnitelného důvodu prodlení dle situace zpětně k poslednímu dni pro podání daňového tvrzení (dle konkrétního případu v základní lhůtě nebo v prodloužené lhůtě).
–
Správce daně může navýšit promíjení, pokud jsou navíc k ospravedlnitelnému důvodu naplněny ekonomické nebo sociální poměry daňového subjektu zakládající tvrdost uplatněné pokuty. Naopak správce daně může prominutí i snížit, pokud je naplněna podmínka četnosti porušování povinností při správě daní daňovým subjektem. Správce daně v takovém případě prominutí o určité procento snižuje. Podrobnosti jsou opět upraveny v pokynu k promíjení.
–
Pokud správce daně zamítne žádost o prominutí, lze novou žádost podat nejdříve po 60 dnech ode dne oznámení zamítavého rozhodnutí, ale daňový subjekt musí uvést jiné důvody než ty, které již obsahovala žádost původní, jinak bude nová žádost odložena.
–
Proti rozhodnutí ve věci prominutí daně nebo příslušenství daně nelze uplatnit opravné prostředky, ale je možné rovnou podat správní žalobu.
Od 1. 3. 2025 se rozšířily stávající ospravedlnitelné důvody o tyto tři situace:
–
Daňové tvrzení bylo podáno daňovým subjektem opožděně, nicméně daň byla v době původní či náhradní splatnosti zcela uhrazena v případech, kdy daň bylo třeba uhradit, což se aplikuje i na případy stanoveného daňového odpočtu či ztrát – 70 %.
–
Prodlení s podáním daňového tvrzení, k němuž se váže pokuta, o jejíž prominutí je žádáno, činilo maximálně 15 kalendářních dnů – 70 %.
–
Pokuta vznikla při opožděném podání daňového tvrzení podaném daňovým subjektem bez výzvy správce daně – 50 %.
Ospravedlnitelné důvody, které již byly v dřívějším pokynu, jsou tyto:
–
Daňovému subjektu nepříznivý zdravotní stav (dočasný nebo trvalý) zabránil plnit jeho daňové povinnosti (nutno doložit prokazatelným způsobem) – 100 %.
–
Daňový subjekt byl stižen živelní pohromou, hromadnou či individuální, v průběhu kalendářního roku, kdy mělo dojít k podání daňového tvrzení, nejpozději však do konce lhůty pro podání daňového tvrzení. Za živelní pohromu se považují nezaviněný požár a výbuch, blesk, vichřice s rychlostí větru nad 75 km/h, povodeň, záplava, krupobití, sesouvání půdy, sesuny půdy a skalní zřícení, pokud k nim nedošlo v souvislosti s průmyslovým nebo stavebním provozem, sesouvání nebo zřícení lavin a zemětřesení dosahující alespoň 4. stupně mezinárodní stupnice udávající makroseismické účinky zemětřesení – 100 %.
–
V poslední den lhůty pro podání daňového tvrzení nebyl zcela nebo část dne funkční daňový portál Finanční správy ČR (www.mojedane.cz) související s podáním daňového tvrzení, přičemž se nejednalo o zveřejněnou plánovanou odstávku daňového portálu, a Finanční správa ČR nefunkčnost vzniklou na její straně oznámila (třeba i zpětně) na svých internetových stránkách (www.financnisprava.cz). Předmětné podání bylo účinně podáno bezodkladně po zprovoznění daňového portálu, nejpozději však následující pracovní den – 100 %.
–
V poslední den lhůty pro podání daňového tvrzení nebyl zcela nebo část dne funkční systém datových schránek, přičemž se nejednalo o zveřejněnou plánovanou odstávku a Ministerstvo vnitra ČR nefunkčnost oznámilo na svých internetových stránkách (www.mvcr.cz). Předmětné podání bylo účinně podáno bezodkladně po zprovoznění datových schránek, nejpozději však následující pracovní den – 100 %.
–
K prodlení s podáním daňového tvrzení došlo u právnické osoby z důvodu dočasné neexistence statutárního orgánu v případech úmrtí jediného společníka, který byl zároveň i jediný statutární orgán – 100 %.
–
Pokuta vznikla při přechodu daňové povinnosti zůstavitele na dědice za období ode dne úmrtí zůstavitele do dne nabytí právní moci rozhodnutí o dědictví – 25 %.
–
Daňovému subjektu v předcházejících 5 po sobě jdoucích zdaňovacích obdobích nevznikla povinnost podat daňové tvrzení na dani, s níž se pojí opožděně podané daňové tvrzení. Uplatní se i pro daně tzv. jednorázové, které nemají zdaňovací období, a místo zdaňovacích období se zohlední předchozích 5 let – 75 %.
–
Povinnost podat daňové tvrzení na dani z nemovitých věcí vznikla v důsledku vlastnictví nemovité věci deklarovaného zpětně s účinky
ex tunc
(např. v důsledku absolutní neplatnosti nabývacího titulu) – 100 %.–
Změna okolností rozhodná pro stanovení daně z nemovitých věcí byla způsobena pouze revizní či jinou obdobnou činností katastrálního úřadu – 90 %.
–
Daňový subjekt podal ve lhůtě přihlášku k registraci, avšak registrační řízení k DPH trvalo i v den, ve kterém nastal poslední den lhůty pro podání daňového tvrzení, jež nebylo ve lhůtě podáno, avšak bylo tak učiněno nejpozději do 15 pracovních dnů po nabytí právní moci rozhodnutí o registraci – 90 %.
–
K opožděné registraci k DPH došlo z důvodu na straně daňového subjektu z důvodu nepříznivého zdravotního stavu (dočasného nebo trvalého), který mu zabránil plnit jeho daňové povinnosti (nutno doložit prokazatelným způsobem), přičemž k podání daňového tvrzení, jež nebylo ve lhůtě podáno, došlo nejpozději do 15 pracovních dnů po nabytí právní moci rozhodnutí o registraci – 100 %.
–
K prodlení s podáním daňového tvrzení na DPH došlo z důvodu, že daňový subjekt omylem podal daňové přiznání za čtvrtletní zdaňovací období, ačkoli byl povinen podat daňové přiznání za měsíční zdaňovací období. Uvedený důvod prominutí se použije pouze v prvních třech měsíčních zdaňovacích obdobích bezprostředně navazujících na předchozí čtvrtletní zdaňovací období – 75 %.
Jak uvádí samotný pokyn k promíjení,
„relevantní skutečnosti jsou demonstrativním výčtem a není vyloučeno, že při posuzování konkrétního případu správce daně dospěje k závěru, že lze prominout i z důvodu v pokynu neuvedeného. Mělo by jít o výjimečný případ, který je z lidského hlediska omluvitelný a z hlediska materiálního představuje prohřešek spíše formalistický. Možnost docílit prominutí pokuty by tak neměla svědčit daňovým subjektům, které se do prodlení dostaly v důsledku vlastní liknavosti, nezodpovědnosti či úmyslného jednání. Prominutí pokuty by nemělo s ohledem na zásadu legitimního očekávání způsobit, že na pozdní podání daňového tvrzení nebude nahlíženo jako na prohřešek. I nadále musí být zachováno pravidlo, že neplnění zákonné povinnosti má své konsekvence v podobě následku za porušení povinnosti při správě daní. Prominutí pokuty proto nemůže sloužit k setření rozdílu mezi těmi, kteří své povinnosti plní řádně a včas, a těmi, kteří je neplní“.
Příklad 2
Pokuta dle zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, a nemožnost promíjení
Společnost s ručením omezeným byla stižena dne 24. 9. 2024 živelní pohromu ve formě přírodního sesuvu půdy, kdy bylo zničeno veškeré výrobní zařízení. Daňové přiznání k dani z přidané hodnoty proto podal daňový subjekt o 14 dnů později. Daňový subjekt vykázal daňovou povinnost ve výši 22 mil. Kč. Správce daně vyměřil pokutu ve výši více jak 100 tis. Kč za pozdě podané daňové přiznání k dani z přidané hodnoty za srpen 2024. Společnost v loňském roce dostala pokutu za porušení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, za pozdní zveřejňování ve sbírce listin obchodního rejstříku, která nabyla právní moci 30. 8. 2024. Může být pokuta za opožděné tvrzení daně prominuta?
Jelikož byl naplněn důvod vylučující možnost prominutí, tedy že daná osoba porušila zákon o účetnictví takovým způsobem, že jí byla pravomocně uložena pokuta, správce daně nepromine pokutu za opožděné tvrzení daně, přestože je živelná pohroma ospravedlnitelný důvod.
Příklad 3
Pozdě podané přiznání k dani z příjmů fyzických osob
Osoba samostatně výdělečně činná zapomněla podat přiznání k dani z příjmů. Na tuto skutečnost byla upozorněna formou telefonátu od úřední osoby z finančního úřadu. Téhož dne podnikatel přiznání podal a daň zaplatil. Zpoždění bylo 14 dnů. Správce daně zaslal dne 15. 8. 2025 platební výměr na pokutu za opožděné tvrzení daně ve výši cca 20 tis. Kč za pozdě podané daňové přiznání. Lze pokutu prominout?
V případě, že daňový subjekt naplní podmínky pro promíjení pokuty, lze pokutu prominout na základě ospravedlnitelného důvodu do výše 70 % pokuty (plus případné navýšení či mínus ponížení), jelikož jde o případ, kdy prodlení s podáním daňového tvrzení, k němuž se váže pokuta, o jejíž prominutí je žádáno, činilo maximálně 15 kalendářních dnů.
Příklad 4
Pozdě podané přiznání k dani silniční
Společnost s ručením omezeným podniká v oblasti autodopravy. Účetní zapomněla podat přiznání k dani silniční dne 31. 1. 2025. Daň nebyla ani zaplacena. Dne 3. 3. 2025 si účetní na odborném školení uvědomila, že propásla termín pro podání přiznání k dani silniční. Přiznání tak narychlo vyhotovila, podala jej 4. 3. 2025 a daň uhradila. Správce daně zaslal dne 20. 3. 2025 platební výměr na pokutu za opožděné tvrzení daně ve výši cca 80 tis. Kč za pozdě podané daňové přiznání. Lze pokutu prominout?
Pokuta vznikla při opožděném podání daňového tvrzení podaném daňovým subjektem bez výzvy správce daně (plus případné navýšení či mínus ponížení).
Promíjení pokuty za opožděné tvrzení daně kvůli selhání lidského faktoru
V běžné praxi se může přihodit, že člověk prostě udělá chybu, kdy přiznání zapomene včas podat nebo podá omylem jinou přílohu, nebo si splete termín a podobně. V případě, že vznikne v daném případě pokuta, může daňový subjekt zkusit požádat o prominutí. V tomto ohledu lze uvést rozsudek Krajského soudu v Brně čj. 30 Af 11/2022-31, který se zabýval otázkou, zda lidské pochybení může být považováno za ospravedlnitelný důvod pro účely prominutí pokuty nad rámec pokynu. Podle názoru uvedeného v rozsudku však situace, která je výhradně důsledkem selhání lidského faktoru, nepředstavuje ospravedlnitelný důvod pro prominutí.
Daňový subjekt v tomto případě žádal o prominutí pokuty za opožděné tvrzení daně, kdy příčinou pokuty byla situace, že v covidové době měl daňový subjekt jinak nastavená pravidla pro podání daňového přiznání, kdy zaměstnankyně (zřejmě v domnění, že daňové přiznání podal jako v předchozím období daňový poradce), opomněla daňové přiznání podat. Pro ilustraci lze citovat tuto část rozsudku, kde krajský soud uvedl,
že „podle žalobkyně je v jejím případě dán ospravedlnitelný důvod prodlení. V žádosti o prominutí pokuty k tomu žalobkyně uvedla, že zástupce za ni pravidelně (v dřívějších zdaňovacích obdobích) podával daňová přiznání. Daňové přiznání za rok 2019 se vlivem souběhu různých okolností nepodařilo administrativně odeslat. Daňový poradce je vypracoval a v elektronické podobě zaslal s instrukcemi k podání žalobkyni. Kolegyně, která zprávu obdržela, se však domnívala, že daňové přiznání podal daňový poradce. Jednatel žalobkyně, který zprávu daňového poradce také obdržel, pověřil podáním daňového přiznání zaměstnankyni, která byla střídavě na ošetřování člena domácnosti a homeoffice. Ta však tento pokyn nepochopila a neprovedla. Pokyn GFŘ obsahuje v bodu IV. 3 výčet důvodů, které lze považovat za ospravedlnitelné, a jejich procentuální ohodnocení (míru prominutí pokuty). Okolnosti popsané žalobkyní v její žádosti nelze podřadit pod žádný z těchto taxativně uvedených důvodů. Jak však žalobkyně správně uvádí, a ani žalovaný to nezpochybňuje, tento výčet není uzavřený, nýbrž jen demonstrativní. Pokyn GFŘ tak předvídá, že mezi ospravedlnitelné důvody lze řadit i jiné skutkově obdobné situace. Soud se ztotožňuje se závěrem žalovaného, že okolnosti popsané žalobkyní nenaplňují znaky ospravedlnitelného důvodu prodlení. Tyto okolnosti svou povahou nedosahují významu a závažnosti charakteristické pro ostatní důvody výslovně uvedené v IV. 3 pokynu OFŘ. Důvody nepodání daňového přiznání, jak je žalobkyně popisuje, spočívají, jak správně uvedl žalovaný v napadeném rozhodnutí, výlučně v selhání lidského faktoru na straně žalobkyně. Nešlo o mimořádné vnější, žalobkyní víceméně neovlivnitelné okolnosti, které by mohly představovat překážku bránící včasnému podání daňového přiznání. Žalobkyně mimoto svá tvrzení o špatné komunikaci s daňovým poradcem a mezi jejími pracovníky navzájem ani ničím neprokázala. Uplatněné důvody tak zůstaly v rovině ničím nedoloženého, byť nezpochybněného tvrzení. Soud se ztotožňuje se žalovaným také v tom, že okolnosti uváděné žalobkyní nezahrnují aspekt mimořádnosti. Opomenutí žalobkyně a jejích pracovníků totiž nedoprovází žádné nepředvídatelné okolnosti, které by pochybení žalobkyně mohlo ospravedlnit. Jinými slovy k opomenutí došlo pouze vinou špatné komunikace mezi pracovníky žalobkyně s daňovým poradcem a selháním lidského faktoru. Nejde o pochybení vynucené vnějšími objektivními okolnostmi. Výjimečnost opomenutí z pohledu žalobkyně v tom smyslu, že jde o první podobný prohřešek, také nepředstavuje mimořádnou vnější okolnost, jež by mohla pochybení ospravedlnit. Za takovou mimořádnou okolnost nelze považovat ani žalobkyní zmiňovaná covidová opatření, omezení a změny. Souvislost zde spočívá pouze v tom, že žalobkyně zřejmě hodlala využít možnosti podat daňové přiznání nikoliv v řádné lhůtě, ale až do 18. 8. 2020, neboť takový postup umožnilo, aniž by byly daňové subjekty sankcionovány, rozhodnutí ministryně financí ze dne 10. 6. 2020, čj. 15195/2020/3901-4, o prominutí daně, příslušenství daně a správních poplatků z důvodu mimořádné události, zveřejněné ve Finančním zpravodaji č. 9/2020. Samotné selhání lidského faktoru na straně žalobkyně však nebylo těmito okolnostmi vynucené. Stejně tak nelze přisvědčit ani tvrzení žalobkyně o tom, že opomenutí podat daňové přiznání je pouze formalistické. Důsledkem vytýkaného opomenutí totiž bylo, že daňové přiznání bylo namísto v řádném termínu (1. 4. 2020) podáno až 18. 11. 2020, tedy o více než 6 měsíců později. Nejde tak zjevně o bagatelní či formalistické porušení povinností žalobkyně při správě daní. Namítá-li dále žalobkyně, že její pochybení nemělo vliv na splnění cíle správy daní, tj. správné zjištění a stanovení daně a zabezpečení její úhrady, pak je třeba uvést, že tato okolnost nemá na posouzení věci žádný vliv. Primární podmínkou prominutí pokuty je existence ospravedlnitelného důvodu. Neprokázání takového důvodu tvoří překážku, která brání vyhovění žádosti, bez ohledu na to, zda se nepodání daňového tvrzení promítlo do výše stanovené daně. Žalovanému přitom lze přisvědčit v tom, že nelze směšovat povinnost daň zaplatit s povinností podat daňové přiznání. Nepodání daňového přiznání brání i v případě včasné úhrady daně tomu, aby správce daně mohl využít svých oprávnění stanovených daňovým řádem a zkontrolovat výši přiznané daně, případně zahájit některý z postupů směřujících ke správnému stanovení daně (např. postup k odstranění pochybností či daňová kontrola). Nepodání daňového přiznání fakticky znemožňuje, případně oddaluje jakoukoliv kontrolu správnosti přiznané daně. Není tedy pravdou, že pouhé nepodání daňového tvrzení nemůže mít vliv na naplnění cíle správy daní“.
Závěr
Nové ospravedlnitelné důvody pro promíjení pokuty za opožděné tvrzení daně mohou v praxi daňových subjektů představovat alespoň částečné řešení stanovení pokuty za opožděné tvrzení daně. Je vhodné mít na paměti, že promíjení není automatické a pro úspěch ve věci musí naplnit daňový subjekt řadu podmínek.