Budou civilní soudy provádět daňovou kontrolu? A v jakém případě není objektivní desetiletá lhůta pro stanovení daně lhůtou maximální? Tyto otázky nejsou úplně nepatřičné, jak by se mohlo na první pohled zdát. Jde o jeden z možných důsledků aktuálního rozhodnutí rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu. Ten se zabýval situací, jak se daňový subjekt domůže svých nároků, pokud správce daně nestanoví pravomocně daň v průběhu prekluzivní lhůty pro její stanovení. Zároveň rozšířený senát poměrně překvapivě dospěl k závěru, že ani objektivní desetiletá lhůta nemusí být vždy lhůtou maximální.
Prekluze daňového řízení a jeho důsledky
Ing.
Tomáš
Hajdušek,
daňový poradce, vedoucí Sekce správy a daní KDP ČR
Usnesení rozšířeného senátu
Rozšířený senát ve svém usnesení ze dne 5. 2. 2025, čj. 1 Afs 231/2022-44, dospěl k těmto závěrům:
„I. Jestliže postup k odstranění pochybností (daňová kontrola) nevede ke svému cíli ve lhůtě pro stanovení daně, a neskončí proto zákonem předpokládaným a žádoucím způsobem, tedy pravomocným stanovením daně, nelze po uplynutí prekluzivní lhůty daňovému subjektu daň v rámci daňového řízení stanovit.
II. Lhůta pro stanovení daně dle § 148 odst. 5 zákona č. 280/2009 Sb., daňového řádu, se prodlužuje o 1 rok, pokud v posledních 12 měsících před uplynutím této lhůty došlo k podání dodatečného daňového tvrzení na nižší daň. Daňové orgány mohou v takto prodloužené roční lhůtě provádět kontrolní postupy, jež se nemusí omezovat pouze na důvody, které vedly daňový subjekt k podání dodatečného daňového tvrzení. Daňové orgány jsou však omezeny co do výše tvrzené daně, tj. výsledná
daň stanovená na základě podaného dodatečného tvrzení nemůže být vyšší než poslední známá daň.“
Skutkový základ případu
Ve sporu šlo o úrok ze zadržovaného nadměrného odpočtu. Spornou otázkou byl konec doby úročení. Plátce vykázal za zdaňovací období březen 2012 a únor 2013 nadměrný odpočet. Správce daně zahájil za obě zdaňovací období postup k odstranění pochybností. Výsledkem bylo, že lhůta pro stanovení daně marně uplynula, aniž by správce daně pravomocně daň stanovil. Odvolací orgán proto zrušil původní platební výměry a vyměřovací řízení zastavil z důvodu marného uplynutí lhůty pro stanovení daně. Správce daně poté