Náležitosti plné moci při správě daní. Rozsah zmocnění v obecné rovině obsažený v plné moci při správě daní

Vydáno: 26 minut čtení

V předchozím dílu článku z cyklu plných mocí bylo pojednáno o technických záležitostech, které souvisí s plnými mocemi. V tomto dílu se článek vrátí k právním aspektům plných mocí a naváže na pojednání obsažené v prvním dílu článku, který v obecné rovině charakterizoval institut zmocnění a potažmo plné moci a také pojednal o tom, která osoba může udělit plnou moc. Tento díl článku z cyklu plných mocí se zaměří na obsah plných mocí a nejdříve pojedná o náležitostech plných mocí. Článek v této souvislosti popisuje, jakým způsobem je třeba označit zmocnitele a zmocněnce v plné moci, ať už jde o obecného zmocněnce či o advokáta a daňového poradce, a také uvádí, jakým způsobem by měly být označeny osoby oprávněné jednat za právnickou osobu. Poté se článek v obecné rovině věnuje rozsahu zmocnění obsaženého v plné moci, uvádí vztah vymezení rozsahu zmocnění v plné moci a v dohodě o smluvním zastoupení. V neposlední řadě článek vyzdvihuje rozsah zmocnění obsažený v plné moci, což směřuje k tomu, že správce daně se musí vždy seznámit s plnou mocí a nemůže se spokojit s tvrzením, že určitá plná moc byla udělena.

Náležitosti plné moci při správě daní. Rozsah zmocnění v obecné rovině obsažený v plné moci při správě daní
JUDr.
Radek
Ondra,
Finanční úřad pro Jihomoravský kraj
Poznámka: „Níže uvedený text je vyjádřením soukromého názoru autora, který se nemusí shodovat s právním názorem Finanční správy České republiky, a tedy nemůže založit nebo změnit případnou správní praxi v dané oblasti.“
 
Náležitosti plné moci
Plná moc jako každé právní jednání musí obsahovat určité náležitosti. Otázkou však je, zda je správce daně oprávněn požadovat, aby plná moc obsahovala náležitosti podání při správě daní, neboť v předchozím dílu článku z cyklu plných mocí byl zmíněn právní názor Nejvyššího správního soudu, který ve svém rozsudku ze dne 20. 12. 2021 čj. 3 Afs 443/2019-73 konstatoval, že plná moc není podáním při správě daní. Na jednu stranu však lze stále tvrdit, že plná moc musí obsahovat náležitosti pro podání. V tomto případě by bylo možné argumentovat tím, že výše uvedené Nejvyšší správní soud konstatoval toliko ve vztahu k formálním aspektům plných mocí ve smyslu předchozího dílu článku. V této souvislosti by bylo možné dospět k závěru, že Nejvyšší správní soud toto učinil z důvodu jednotnosti právního řádu v návaznosti na jiné procesní předpisy, avšak nikoli ve vztahu k obsahovým požadavkům na plné moci. V tomto případě by muselo být z plné moci v souladu s § 70 odst. 3 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále též „daňový řád“), patrno, kdo ji činí, čeho se týká a co se navrhuje.
Proti výše uvedenému právní názoru však lze namítnout, že plná moc není podáním při správě daní, neboť tato je v souladu s výše uvedeným právním názorem Nejvyššího správního soudu soukromoprávní institut, který musí dostát požadavkům obsaženým v soukromoprávních předpisech. V tomto případě by tento projev vůle musel obsahovat takové náležitosti, aby v souladu s § 545 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dále též „občanský zákoník“), mohl vyvolat předpokládané právní následky vyplývající ze zmocnění. Nadto tyto náležitosti musí být v souladu s § 553 odst. 1 občanského zákoníku vyjádřeny určitě a srozumitelně tak, aby obsah plné moci mohl být zjištěn alespoň výkladem.
Autor je toho názoru, že požadavek na určitost a srozumitelnost projevu vůle obsahově odpovídá náležitostem podání obsaženým v § 70 odst. 3 daňového řádu tak, aby