Omezení plateb v hotovosti
Milan
Podhrázký
Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 18. července 2012, čj.
1 Afs 45/2012-38, www.nssoud.cz
K předpisům:
-
§ 4 odst. 1
zákona č. 254/2004 Sb., o omezení plateb v
hotovosti
Povinnost provést bezhotovostní platbu se nevztahuje na úhradu a
přijetí ceny dosažené vydražením podle zákona č.
26/2000 Sb., o veřejných dražbách.
V popisované věci přijala pozdější žalobkyně v hotovosti částku 8 milionů
Kč jako úhradu části doplatku ceny dosažené vydražením za soubor nemovitostí. Vzhledem k tomu, že
uvedená částka překročila limit 15 000 eur, který je stanovený v § 4 odst. 1 zákona o omezení plateb
v hotovosti, uložil příslušný finanční úřad žalobkyni pokutu ve výši 50 000 Kč. Nejvyšší správní
soud v dané věci tedy především posuzoval vztah zákona o veřejných dražbách a zákona o omezení
plateb v hotovosti.
Z dikce obou zákonů podle popisovaného rozhodnutí plyne, že spolu vzájemně
počítají a doplňují se (srov. poznámku č. 2 k § 4 odst. 1 zákona o omezení plateb v hotovosti,
případně § 14 odst. 2 zákona o veřejných dražbách). Podle názoru příslušného finančního ředitelství
výjimka ze zákona o omezení plateb v hotovosti dle § 4 odst. 1 zahrnuje pouze situace, kdy platba
podle jiného právního předpisu provedena v hotovosti být musí. To podle finančního ředitelství není
případ úhrady ceny dosažené vydražením, jelikož § 20 odst. 1 písm. g) zákona o veřejných dražbách
umožňuje dražebníkovi, aby vyhláškou uvedl, je-li přípustný i jiný způsob úhrady než úhrada v
hotovosti. Podle Nejvyššího správního soudu je však z dikce zákona o veřejných dražbách zřejmé, že
platbu v hotovosti dražebník vyloučit nemůže, pouze může umožnit další způsoby úhrady. Pokud si to
tedy plátce přeje, dražebník na úhradu v hotovosti musí přistoupit, což naplňuje požadavek uvedený v
§ 4 odst. 1 zákona o omezení plateb v hotovosti. V tomto ohledu Nejvyšší správní soud dodal, že
pokud by zákonodárce chtěl danou otázku upravit jinak, mohl tak učinit podobně jako to učinil v
případě složení dražební jistoty. Jestliže tak zákonodárce doposud neučinil, dá se vyvozovat, že měl
v úmyslu možnost platby v hotovosti pro plátce zachovat. Stejně tak byla zachována i povinnost
dražebníka platbu přijmout. Za situace, kdy oba zákony nevystupují ve vzájemném rozporu, nýbrž na
sebe vzájemně pamatují a doplňují se, by bylo podle odůvodnění popisovaného rozhodnutí v rozporu s
požadavkem bezrozpornosti právního řádu, aby podle zákona o veřejných dražbách byl dražebník povinen
platbu v hotovosti přijmout, zatímco podle zákona o omezení plateb v hotovosti by toto přijetí
představovalo správní delikt. Výjimka uvedená v § 4 odst. 1 zákona o omezení plateb v hotovosti se
proto vztahuje i na úhradu ceny dosažené vydražením. Nejvyšší správní soud tedy uzavřel, že úhrada a
přijetí ceny dosažené vydražením představuje výjimku z povinnosti provést platbu částky převyšující
15 000 eur bezhotovostně (nedošlo tak ke spáchání správního deliktu).