Soudní přezkum výzvy k poskytnutí součinnosti k výkonu správy spotřební
daně
Milan
Podhrázský
Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 3. listopadu 2010, čj.
8 Afs 51/2010-60, www.nssoud.cz
K předpisům:
-
§ 65 zákona č.
150/2002 Sb., soudního řádu
správního
-
§ 41 odst. 3
zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních
daních
Výzva k poskytnutí součinnosti k výkonu správy spotřební daně není
rozhodnutím, proti kterému by bylo možno brojit žalobou ve správním soudnictví.
Nejvyšší správní soud úvodem popisovaného rozhodnutí především připomněl, že soudnímu přezkumu v
zásadě podléhají takové úkony správního orgánu, jimiž se zakládají, mění, ruší nebo závazně určují
veřejná subjektivní práva nebo povinnosti žalobce. V dané věci je proto rozhodný charakter
povinnosti stanovené v napadené výzvě, a to, zda jí došlo či nedošlo k zásahu do veřejných
subjektivních práv stěžovatele. Ustanovení §
41 zákona o spotřebních daních (resp. §
15 daňového řádu) není podle Nejvyššího správního soudu v našem právním řádu ojedinělé.
Namístě je proto použít právní názory vyjádřené uvedeným soudem v obdobných věcech, tj. u výzev
vydávaných správcem daně dle daňového řádu. Nejvyšší správní soud se přitom již zabýval otázkou, zda
je způsobilá zasáhnout do veřejných subjektivních práv žalobce povinnost uložená rozhodnutím správce
daně podle § 43 zákona č.
337/1992 Sb. (rozsudek ze dne 10. května 2007,
čj. 7 Afs 92/2006-69), a vyjádřil se již také k
výzvě vydané dle § 31 odst. 9 téhož zákona (rozsudek ze dne 16. srpna 2006, čj.
1 Afs 10/2006-45). V této souvislosti pak
popisované odůvodnění dodává, že proti výzvám předcházejícím stanovení daně zákon č.
337/1992 Sb. neposkytuje možnost obrany, neboť
odvolání proti nim zcela vyloučil (§ 48 odst.
2 uvedeného zákona). Nejvyšší správní soud dále zdůraznil, že jednotlivá ustanovení právních
předpisů nelze vykládat izolovaně a v posuzované věci neměl soud důvod odchýlit se od výkladů
§ 43 a
§ 31 odst. 9 daňového řádu, na jejichž
základě jsou správci daně oprávněni vyzvat daňový subjekt k určité součinnosti, tedy uložit jim
povinnost obdobnou jako v posuzovaném případě. Naopak, při použití výkladu ad maiori a minus
Nejvyšší správní soud konstatoval, že nepovažujeli se za rozhodnutí výzva, která daňovému subjektu
ukládá aktivní plnění (§ 43 zákona č.
337/1992 Sb.: vyjádřit se k určitým
pochybnostem správce daně ohledně správnosti, průkaznosti nebo úplnosti podaného daňového přiznání
nebo hlášení a předložit důkazní prostředky, §
31 odst. 9 téhož zákona: prokázat určité skutečnosti), pak zásadně nemůže jít o rozhodnutí,
je-li subjekt toliko vyzván k umožnění vstupu do určitých objektů a umožnění provést šetření
správním orgánem. Nejvyšší správní soud proto uzavřel, že za rozhodnutí lze považovat jen takové
úkony správního orgánu, jimiž se zakládají, mění, ruší nebo závazně určují práva a povinnosti, a jen
proti takovýmto rozhodnutím je žalobce legitimován brojit postupem Výzvou, kterou stěžovatel napadl
žalobou, však nebylo rozhodováno o právech a povinnostech, ani se jí práva či povinnosti závazně
neurčovala; stěžovatel byl toliko vyzván k plnění povinnosti umožnit žalovanému vstup do objektů
sloužících k provozu jeho podniku a k umožnění realizovat oprávnění žalovaného dle
§ 15 zákona č.
337/1992 Sb.; povinnost spolupráce ostatně
daňovým subjektům ukládá § 2 odst. 9 téhož
zákona. Žalobou napadená výzva tedy podle Nejvyššího správního soud není rozhodnutím podléhajícím
soudnímu přezkumu dle § 65 s. ř.
s.