V následujícím příspěvku bychom se krátce věnovali zřejmě nejdůležitějšímu právnímu předpisu zveřejněnému na konci roku 2019 s platností od 1. 1. 2020, a to zákonu č. 364/2019 Sb. , kterým se mění některé zákony v oblasti daní v souvislosti se zvyšováním příjmů veřejných rozpočtů. Zákon nabyl účinnosti dne 1. 1. 2020, přitom ještě ráno 31. 12. 2019 ve Sbírce zákonů zveřejněn nebyl. Legislativní kultura je u nás skutečně na výši.
Novela daňových zákonů
Ing.
Zdeněk
Morávek
Zákon, kterým se mění některé daňové zákony v souvislosti se zvyšováním příjmů veřejných rozpočtů, je souborem novel těchto daňových zákonů:
1.
zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o dani z nemovitých věcí“),
2.
zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o daních z příjmů“),
3.
zákon č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o rezervách“),
4.
zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o spotřebních daních“),
5.
zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o správních poplatcích“),
6.
zákon č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, ve znění pozdějších předpisů,
7.
zákon č. 187/2016 Sb., o dani z hazardních her, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o dani z hazardních her“).
Důvodová zpráva uvádí, že zařazením těchto změn do jednoho právního předpisu se pro jejich adresáty (zejména daňové subjekty a správce daně) zvyšuje přehlednost, neboť změny daňových zákonů, které jsou přijímány v souvislosti se zvyšováním příjmů veřejných rozpočtů, jsou obsaženy v návrhu jednoho právního předpisu. Pro adresáta je tak snazší orientovat se v provedených změnách, neboť nejsou obsaženy v řadě dílčích novel jednotlivých právních předpisů.
Co se týká novely zákona o dani z nemovitých věcí, jedná se pouze o jeden bod, a to aktualizace úpravy osvobození pozemků s významnými krajinnými prvky, které je upraveno v § 4 odst. 1 písm. k) zákona o dani z nemovitých věcí. Dopad bude mít zejména na zemědělské vlastníky, ale také např. na obce, které bývají vlastníky těchto pozemků, a pokud nejsou splněny podmínky pro osvobození tohoto pozemku z jiného titulu, např. proto, že se jedná o pozemek, který se nachází na jiném katastrálním území. Podle nové úpravy tohoto osvobození jsou od daně osvobozeny pozemky v rozsahu, v jakém se na nich nachází:
1.
ochranné pásmo vodního zdroje I. stupně,
2.
krajinný prvek skupina dřevin, stromořadí, travnatá údolnice, mez, příkop nebo mokřad, pokud je tento prvek evidován v evidenci ekologicky významných prvků podle zákona upravujícího zemědělství, nebo
3.
příkop, mokřad, močál, bažina, skalní útvar, rokle nebo strž, pokud jde o pozemky ostatních ploch mimo zastavěné území obce, které nejsou užívány k podnikání.
Finanční správa již k této změně stihla vydat výkladový materiál, který je k dispozici pod odkazem https://www.financnisprava.cz/assets/cs/prilohy/d-placeni-dani/Informace-novela-ZDNV-LPIS-par4-1k_1219.pdf.
Novela zákona o daních z příjmů obsahuje 21 bodů a 5 bodů přechodných ustanovení a týká se zejména omezení osvobození výher z hazardních her od daně z příjmů a také rozšíření osvobození příjmů od daně z příjmů právnických osob, kdy se mezi mateřské společnosti zařazují také kraje a Česká republika jako další případy veřejnoprávních korporací.
Konkrétně lze uvést, že osvobození z účtenkové loterie pořádané v souvislosti s elektronickou evidencí tržeb se omezuje pouze do výše ceny 1 mil. Kč, a to jak pro fyzické, tak i pro právnické osoby. V případě, že výše ceny tento limit překročí, bude tento příjem součástí ostatních příjmů podle § 10 zákona o daních z příjmů, a bude zdaňován stejně jako ostatní výhry ze soutěží podle § 10 zákona o daních z příjmů, tedy srážkovou daní ve výši 15 %.
Dále se omezuje osvobození z dalších hazardních her a loterií, a to tak, že výhry z loterie a tomboly jsou osvobozeny, pokud výše výhry nepřesahuje 1 mil. Kč.
Omezuje se osvobození i u ostatních hazardních her, konkrétně:
–
kursové sázky a totalizátorové hry,
–
technické hry,
–
živé hry s výjimkou turnaje živé hry,
–
turnaje živé hry a turnaje malého rozsahu a
–
jiné hazardní hry.
Výhry z těchto her jsou osvobozeny, pokud rozdíl mezi úhrnem výher spadajících do tohoto druhu příjmu a úhrnem vkladů do hazardních her v rámci tohoto druhu příjmu za zdaňovací období nepřesahuje 1 mil. Kč. Jednotlivé hazardní hry, jak jsou uvedeny pod jednotlivými odrážkami, se považují za jednotlivé druhy příjmů, včetně loterií a tombol, což je také další jednotlivý druh příjmu.
Dále úprava v § 10 odst. 8 zákona o daních z příjmů stanoví, že příjem z hazardní hry plynoucí ze zdrojů na území České republiky je samostatným základem daně pro zdanění zvláštní sazbou daně. Tuzemský provozovatel hazardní hry tak bude povinen srazit nebo vybrat daň z tohoto příjmu při jeho vyplacení, poukázání nebo připsání úhrady ve prospěch poplatníka, viz § 38d zákona o daních z příjmů.
Další změny potom souvisí se změnou zákona o rezervách a novou úpravou rezerv v pojišťovnictví.
Změna zákona o rezervách má pouze jeden bod a související přechodné ustanovení, a to novou úpravu rezerv v pojišťovnictví, konkrétně změny metody tvorby a daňové uznatelnosti technických rezerv.
Změna zákona o spotřebních daních má 6 bodů a 7 bodů přechodných ustanovení, novelou dochází ke zvýšení sazby spotřební daně z lihu (z 28 500 Kč na 32 250 Kč/hl etanolu a ze 14 300 na 16 200 Kč/hl etanolu u pěstitelského pálení), ke zvýšení sazby spotřební daně z tabákových výrobků (minimální sazba u cigaret se zvyšuje na 2,90 Kč za ks), surového tabáku a zahřívaných tabákových výrobků. Ke změnám dochází také u osvobození od daně z piva, a to zvýšením limitního množství vyrobeného piva.
Novela zákona o správních poplatcích obsahuje zvýšení správního poplatku za přijetí návrhu na zahájení řízení o povolení vkladu do katastru nemovitostí z 1 000 Kč na 2 000 Kč, dále v případě poplatku za přijetí návrhů na zahájení řízení o povolení vkladu do katastru nemovitostí na základě listin, které souvisejí s výstavbou veřejně prospěšné stavby pro zneškodňování odpadu, zásobování vodou, odvádění odpadních vod a jejich čištění, pro veřejnou dopravu, veřejné školství, veřejnou správu a obdobné veřejné účely je pak celková výše poplatku zvýšena z částky 10 000 Kč na 20 000 Kč, a nakonec poplatek za přijetí úplného znění prohlášení o rozdělení práva k domu a pozemku na vlastnické právo k jednotkám k uložení do sbírky listin nebo přijetí dohody spoluvlastníků o správě nemovité věci k uložení do sbírky listin se zvyšuje z 500 Kč na 1 000 Kč.
V zákoně o dani z hazardních her nakonec došlo ke zvýšení sazby daně z loterií, a to z 23 % na 35 %, ostatní sazby daně zůstaly beze změn.
Všechny změny nabývají účinnosti k 1. 1. 2020.