187/2016 Sb.
ZÁKON
ze dne 26. května 2016
o dani z hazardních her
Změna: 298/2016 Sb.
Změna: 80/2019 Sb.
Změna: 364/2019 Sb.
Změna: 283/2020 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
DAŇ
§ 1
Poplatník daně
Poplatníkem daně z hazardních her je
a) držitel základního povolení podle zákona upravujícího hazardní hry nebo ten, kdo
provozuje hazardní hru, k jejímuž provozování je takového povolení potřeba, nebo
b) ohlašovatel hazardní hry nebo ten, kdo provozuje hazardní hru, k jejímuž provozování
je potřeba ohlášení.
§ 2
Předmět daně
(1) Předmětem daně z hazardních her je provozování hazardní hry na území
České republiky pro účastníka hazardní hry, pokud
a) je k provozování této hry potřeba základní povolení podle zákona upravujícího
hazardní hry, nebo
b) tato hra má být podle zákona upravujícího hazardní hry ohlášena.
(2) V případě sdílené loterie se za provozování hazardní hry na území České
republiky pro účastníka hazardní hry považuje rovněž přijímání vkladů ze sdílené
herní jistiny a poskytování výher do sdílené herní jistiny.
(3) V případě hazardní hry provozované dálkovým přístupem prostřednictvím
internetu, při které účastník hazardní hry hraje proti jiné osobě, která se k účasti
na hazardní hře registrovala nebo zaplatila vklad a která nemá bydliště na území
České republiky, se za provozování hazardní hry na území České republiky pro účastníka
hazardní hry považuje rovněž provozování pro tuto osobu.
§ 3
Základ daně
(1) Základem daně je součet dílčích základů daně, které tvoří částka, o kterou úhrn
přijatých vkladů převyšuje součet úhrnu vyplacených výher a úhrnu vrácených vkladů
a) z loterie v případě dílčí daně z loterií,
b) z kursové sázky v případě dílčí daně z kursových sázek,
c) z totalizátorové hry v případě dílčí daně z totalizátorových her,
d) z binga v případě dílčí daně z bing,
e) z technické hry v případě dílčí daně z technických her,
f) z živé hry v případě dílčí daně z živých her,
g) z tomboly v případě dílčí daně z tombol a
h) z turnaje malého rozsahu v případě dílčí daně z turnajů malého rozsahu.
(2) Dílčí základ daně v případě hazardní hry provozované dálkovým přístupem prostřednictvím
internetu, při které účastník hazardní hry hraje proti jiné osobě, která se k účasti
na hazardní hře registrovala nebo zaplatila vklad a která nemá bydliště na území
České republiky, tvoří rozdíl
a) součinu
1. částky, o kterou úhrn přijatých vkladů převyšuje úhrn vyplacených výher,
a
2. poměru úhrnu přijatých vkladů od účastníka hazardní hry a úhrnu všech přijatých
vkladů a
b) úhrnu vkladů vrácených účastníkovi hazardní hry.
(3) Z každého turnaje živé hry se při určení základu daně z hazardních her
zohlední v součtu za všechna zdaňovací období pouze vyplacené výhry do výše 95 %
přijatých vkladů do tohoto turnaje.
(4) Hodnota nepeněžních vkladů a výher se určí podle zákona upravujícího
oceňování majetku.
(5) Pro účely základu daně z hazardních her se pro přepočet cizí měny na
českou měnu použije způsob určení kurzu podle zákona upravujícího daně z příjmů.
§ 4
Sazba daně
Sazba daně z hazardních her činí
a) 35 % pro dílčí základ daně z loterií,
b) 23 % pro dílčí základ daně z kursových sázek,
c) 23 % pro dílčí základ daně z totalizátorových her,
d) 23 % pro dílčí základ daně z bing,
e) 35 % pro dílčí základ daně z technických her,
f) 23 % pro dílčí základ daně z živých her,
g) 23 % pro dílčí základ daně z tombol a
h) 23 % pro dílčí základ daně z turnajů malého rozsahu.
§ 5
Výpočet daně
(1) Daň z hazardních her se vypočte jako součet dílčích daní.
(2) Dílčí daň se vypočte jako součin dílčího základu daně zaokrouhleného
na celé stokoruny nahoru a sazby pro tento dílčí základ daně.
(3) Pokud je součin dílčího základu daně z technických her zaokrouhleného
na celé stokoruny nahoru a sazby pro tento dílčí základ daně nižší než minimální
dílčí daň z technických her, je dílčí daní z technických her minimální dílčí daň
z technických her.
(4) Minimální dílčí daň z technických her činí součin
a) součtu herních pozic jednotlivých povolených koncových zařízení uvedených v povolení
k umístění herního prostoru a
b) částky 9 200 Kč.
§ 7
Rozpočtové určení daně
(1) Část celostátního hrubého výnosu daně z hazardních her ve výši dílčí
daně z technických her je ze
a) 35 % příjmem státního rozpočtu a
b) 65 % příjmem rozpočtů obcí.
(2) Procento, kterým se jednotlivé obce podílejí na části celostátního
hrubého výnosu daně podle odstavce 1 písm. b) plynoucího ve zdaňovacím období, se
určí v závislosti na poměru
a) součtu herních pozic jednotlivých povolených koncových zařízení uvedených v povolení
k umístění herního prostoru, které jsou povoleny na území dané obce k prvnímu dni
bezprostředně předcházejícího zdaňovacího období, k
b) celkovému součtu herních pozic jednotlivých povolených koncových zařízení uvedených
v povolení k umístění herního prostoru, které jsou povoleny k prvnímu dni bezprostředně
předcházejícího zdaňovacího období.
(3) Ministerstvo financí zveřejní podíl jednotlivých obcí vyjádřený v procentech
podle odstavce 2 na své úřední desce a způsobem umožňujícím dálkový přístup nejpozději
měsíc před začátkem zdaňovacího období.
(4) Celostátní hrubý výnos daně z hazardních her s výjimkou celostátního
hrubého výnosu podle odstavce 1 je ze
a) 70 % příjmem státního rozpočtu a
b) 30 % příjmem rozpočtů obcí.
(5) Procento, kterým se jednotlivé obce podílejí na části celostátního hrubého
výnosu daně z hazardních her podle odstavce 4 písm. b), se určí obdobně jako procento,
kterým se obce podílejí na procentní části celostátního hrubého výnosu daně z příjmů
právnických osob podle právních předpisů upravujících rozpočtové určení daní.
(6) Příslušenství daně z hazardních her sledující její osud je příjmem státního
rozpočtu.
ČÁST DRUHÁ
SPRÁVA DANĚ
§ 8
Poskytování informací
Správce daně poskytuje informace o porušení povinností při správě daně z
hazardních her Ministerstvu financí pro účely řízení o zrušení základního povolení
podle zákona upravujícího hazardní hry.
§ 9
Daňové přiznání a dodatečné daňové přiznání
(1) Poplatník je povinen podat daňové přiznání k dani z hazardních her.
(2) Daňové přiznání a dodatečné daňové přiznání se podává datovou zprávou
a) podepsanou způsobem, se kterým jiný právní předpis spojuje účinky vlastnoručního
podpisu, nebo
b) s ověřenou identitou podatele způsobem, kterým se lze přihlásit do jeho datové
schránky.
§ 10
Poslední známá daň
Poslední známou daní se pro účely daně z hazardních her rozumí daň ve výši
odpovídající součtu
a) daně vyměřené na základě podaného nebo nepodaného daňového přiznání,
b) případného rozdílu doměřeného na základě dodatečného daňového přiznání a
c) případného rozdílu pravomocně doměřeného z moci úřední.
§ 11
Samovyměření a samodoměření daně
(1) Daň tvrzená poplatníkem v daňovém přiznání se považuje za vyměřenou dnem
uplynutí lhůty pro podání daňového přiznání, a to ve výši v něm tvrzené.
(2) V případě, že poplatník nepodá daňové přiznání v zákonem stanovené lhůtě,
považuje se daň za tvrzenou ve výši 0 Kč; pokuta za opožděné tvrzení daně se neuplatní.
(3) Daň tvrzená poplatníkem v dodatečném daňovém přiznání se považuje za
doměřenou dnem podání dodatečného daňového přiznání, a to ve výši tvrzeného rozdílu
oproti poslední známé dani; to neplatí, je-li dodatečné daňové přiznání podáno v
průběhu doměřovacího řízení zahájeného z moci úřední.
(4) V dodatečném daňovém přiznání se neuvádí den zjištění rozdílu oproti
poslední známé dani.
(5) Daň vyměřenou podle odstavce 1 nebo doměřený rozdíl podle odstavce 3
správce daně předepíše do evidence daní.
§ 12
Zvláštní ustanovení o doměření daně z moci úřední
K doměření daně z moci úřední může dojít také, pokud správce daně zjistí
na základě postupu k odstranění pochybností, že poslední známá daň není ve správné
výši.
§ 13
Vztah k prekluzivním lhůtám
(1) Dodatečné daňové přiznání na daň nižší, než je poslední známá daň, není
přípustné podat po uplynutí 9 let od počátku běhu lhůty pro stanovení daně.
(2) U nedoplatku z částky daně, která má být uhrazena na základě dodatečného
daňového přiznání, začne lhůta pro placení daně běžet dnem doměření daně na základě
tohoto dodatečného daňového přiznání.
Hamáček v. r.
Zeman v. r.
Sobotka v. r.
Vybraná ustanovení novel
Čl.IV zákona č. 80/2019 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Pro daňové povinnosti u daně z hazardních her, jakož i pro práva a povinnosti
s nimi související, za zdaňovací období započaté přede dnem nabytí účinnosti tohoto
zákona, se použije zákon č. 187/2016 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona.
2. V případě vkladu přijatého přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se
při jeho vrácení použije § 3 odst. 1 a 2 zákona č. 187/2016 Sb., ve znění účinném
přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, s výjimkou vkladu přijatého v době od
1. ledna 2017 do dne bezprostředně předcházejícího nabytí účinnosti tohoto zákona
a vráceného ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, při jehož vrácení se použije
§ 3 odst. 1 a 2 zákona č. 187/2016 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti
tohoto zákona.
3. V případě turnaje živé hry, do něhož byly přijaty všechny vklady nebo
z něhož byla vyplacena alespoň jedna výhra přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona,
se § 3 odst. 3 zákona č. 187/2016 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti
tohoto zákona, nepoužije.
Čl.XII zákona č. 364/2019 Sb.
Přechodné ustanovení
Pro daňové povinnosti u daně z hazardních her za zdaňovací období započatá
přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, jakož i pro práva a povinnosti s nimi
související se použije zákon č. 187/2016 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí
účinnosti tohoto zákona.