Reakce MF ČR na problematické oblasti zákona č. 250/2000 Sb. a rozpočtovou skladbu s komentářem

Vydáno: 12 minut čtení

1) 2) Svaz měst a obcí zaslal v červnu 2016 na Ministerstvo financí dotazy k zákonu č. 250/2000 Sb. a k některým oblastem rozpočtové skladby. MF zaslalo SMO3) počátkem listopadu 2016 odpovědi, které byly na stránkách SMO zveřejněny. S ohledem na vypořádání připomínek 15. novely vyhlášky č. 323/2002 Sb. 4) došlo k nějakým úpravám, o kterých je třeba odbornou veřejnost včas informovat, a proto mimo jiné vznikl tento článek.

Reakce MF ČR na problematické oblasti zákona č. 250/2000 Sb. a rozpočtovou skladbu s komentářem
Ivana
Schneiderová,
auditorka
Zde uvedená informace o reakci MF na dotazy SMO má části:
A.
Dotazy, odpovědi MF a komentář autora k zákonu č. 250/2000 Sb. v oblasti rozpočtového procesu.5)
B.
Dotazy, řešení problematiky v 15. novele vyhlášky č. 323/2002 Sb., která má být účinná od 1.1.2017, a komentář autora k rozpočtové skladbě.
Vysvětlivky:
text označen [] - citace předpisu
text označen {} - komentáře autorky k dotazům
B. Skupina dotazů směřujících k aplikaci rozpočtové skladby
Úvodní komentář:
Jednalo se o
marginální
dotazy vyvolané nejasnostmi 14. novely rozpočtové skladby.
V této části informace nebudeme uvádět všechny původní odpovědi ze strany MF. Musíme říci, že se v nich jednalo spíše o diskusi a návrhy řešení. MF k problémům přistoupilo odpovědně a vyřešilo je v návrhu 15. novely vyhlášky o rozpočtové skladbě, takže bychom zde uvedli rovnou postupy účinné od 1.1.2017.
 
DOTAZY NA MEZIROČNÍ PŘEVODY FINANČNÍCH PROSTŘEDKŮ MEZI BĚŽNÝMI ÚČTY A VÝBĚR KARTOU PŘED KONCEM ROKU
Popis případů
a)
Tento případ se stával výjimečně, ale tím, jak musí mít i malé obce účet u ČNB, je stále častější. Dochází k případu, že obec podá příkaz na převod finančních prostředků ke konci běžného roku a banka převod ke konci běžného roku provede. Ale peníze jsou připsány na jiný základní běžný účet (dále jen „ZBÚ“) obce u jiné banky až k datu následujícího roku. Účetně s tímto nemají obce žádný problém, starost je s nevyrovnanými položkami určenými pro konsolidaci na úrovni účetní jednotky. Výkaz FIN 2-12M je vyhodnocen jako chybový.
V případě, že výdaj i příjem proběhnou v jednom období, tak je účetní zápis tento:
Převod na jiný účet obce: MD 262/D 231.x1 odpa 6330 pol. 534x.
Příjem převáděné částky: 231.x2 odpa 6330 pol. MD 413x/D 262.
V případě převodu ke konci roku by došlo k nerovnosti položek 534x a 413x, a to těch, které se na úrovni účetní jednotky konsolidují.
15. novela vyhlášky o rozpočtové skladbě řeší problém pomocí zavedení dvou nových položek pro tyto specifické případy:
[21. V příloze v části B se za položku 4139 vkládá nové podseskupení položek 414, které zní:]
[„414 Převody z vlastních fondů přes rok]
[4140 Převody z vlastních fondů přes rok]
[(1) Příjem peněžních prostředků, které byly převedeny z jiného vlastního peněžního fondu, na začátku roku v případě, že jejich výdaj z tohoto peněžního fondu byl uskutečněn v předcházejícím roce.]
[(2) Příjem peněžních prostředků koncem roku z bankovního účtu, z kterého budou odepsány až začátkem následujícího roku, zejména byla-li koncem roku vybrána hotovost prostřednictvím platební karty a složena do pokladny, avšak odepsána z bankovního účtu, ke kterému je platební karta vydána, bude až v roce následujícím.“]
[52. V příloze v části B se za položku 5349 vkládá nové podseskupení položek 535, které zní:]
[„535 Převody do vlastních fondů přes rok 5350 Převody do vlastních fondů přes rok]
[5350 Převody do vlastních fondů přes rok]
[(1) Výdaj peněžních prostředků z vlastního peněžního fondu na převod do jiného vlastního peněžního fondu ke konci roku, očekává-li se, že příjem do tohoto peněžního fondu se uskuteční až v roce následujícím. Uskuteční-li se pak příjem přece jen ve starém roce, převedená částka se z položky 5350 vyřadí a zařadí se na položku odpovídající peněžnímu fondu, do nějž se převedla.]
[(2) Výdaj, kterým je odepsání částky z bankovního účtu začátkem roku, jestliže tato částka byla z něj vybrána koncem předcházejícího roku, zejména byla koncem předcházejícího roku vybrána v hotovosti prostřednictvím platební karty a složena do pokladny, avšak odepsána z bankovního účtu, ke kterému je platební karta vydána, byla až v roce následujícím.“]
Po 15. novele vyhlášky o rozpočtové skladbě bude zápis účetního případu vypadat takto:
V běžném období:
Převod na jiný účet obce: MD 262/D 231.x1 pol. 5350.
V následujícím období:
Příjem převáděné částky: MD231.x2 pol. 4140/D 262.
b)
Obec vybere kartou z běžného účtu hotovost 29. 12. běžného roku, např. kvůli výdajům s oslavami konce roku. Banka však výběr zúčtuje až v následujícím období.
Účetně a z hlediska členění rozpočtovou skladbou by tento případ vypadal takto:
V běžném období:
Příjem do pokladny: MD 261/D 262.
Zúčtování výdajů pokladny v členění RS: 231 odpa dle účelu, pol. 5182 minus D, položky 5xxx různé D.
V následujícím období:
MD 262/D 231 odpa dle účelu, pol. 5182.
Tento zápis však není možný, účet 262 se musí převést na jiný závazek např. na 378, protože dle účetních předpisů nesmí mít v rozvaze účet 262 záporný zůstatek.
Není to až tak nesprávně, účetní jednotka již má peníze, ale banka je ještě nezúčtovala, tedy se jedná o závazek.
Problémem je z hlediska rozpočtové skladby minusová položka 5182 ke konci roku, a tím dojde k tomu, že by se nevyrovnala ke konci dalšího roku. Kontroloři krajského úřadu považují automaticky minusovou položku 5182 za chybnou (je to logické vyhodnocení z hlediska vypovídací schopnosti, i když z předpisu to přímo nevyplývá a dle postupů použití rozpočtové skladby u pokladny se o chybu nejedná).
Po 15. novele vyhlášky o rozpočtové skladbě bude zápis účetního případu vypadat takto:
V běžném období:
Příjem do pokladny: MD 261/D 262.
Zúčtování výdajů pokladny v členění RS: MD 231 odpa dle účelu, pol. 4140, D položky 5xxx různé.
V následujícím období:
MD 262/D 231 odpa dle účelu, pol. 5350.
{Komentář:}
{Řešení ze strany MF není dotaženo z hlediska rozpočtování. V případě meziročního převodu významné částky bude možné položku 4140 zahrnout do rozpočtu následujícího roku v příjmech, u pokladny bude potřeba položku 5350 zahrnout do rozpočtu následujícího roku u výdajů. Položky 4140 a 5350 bude velmi složité rozpočtově řešit v běžném roce, tj. před koncem roku, protože o „bankovním zdržení převodu“ do následujícího období se vždy dovíme až následující rok. Můžeme jen doufat, že kontroloři budou jejich nemožnost rozpočtování považovat za logickou a nebudou vznikat diskuze.}
 
DOTAZ NA SJEDNOCENÍ POSTUPU KONSOLIDAČNÍCH POLOŽEK V PŘÍPADĚ ODDĚLENÉ POKLADNY.
V případě převodu ze ZBÚ do „oddělené pokladny“ z textu vyhlášky o RS 232/2002 Sb. celkem jednoznačně vyplývají položky 5348 a při příjmu na ZBÚ položka 4138.
Otázkou je, jaké konsolidační položky se mají použít při příjmu na pokladnu, zda 4134 a při odvodů prostředku z pokladny na ZBÚ 5345, což by odpovídalo obsahu položek, nebo rovněž 4138 a 5348, což by odpovídalo textu ve vyhlášce ...„převody do něj a z něj...“. Zde nám jde jen o sjednocení postupů.
{Komentář:}
{Návrhem novely RS od 1.1.2017 je vyřešeno.}
Volby položek u oddělených pokladen budou následující:
Názor MF
Podle našeho názoru by se příjmy a výdaje ze vzájemných převodů mezi oddělenou pokladnou a základním běžným účtem měly zařazovat na stejné položky u ZBÚ i pokladny. Podle současné rozpočtové skladby příjmu pokladny ze ZBÚ, tj. z rozpočtu, vyhovuje položka 4134 - „Převody z rozpočtových účtů“, a výdaji pokladny na ZBÚ, tj. do rozpočtu, položka 5345 - „Převody vlastním rozpočtovým účtům“. Avšak položky tvořící analytiku k jednotlivým syntetickým účtům odpovídajícím bankovním účtům užívaným územními samosprávnými celky, tj. syntetickým účtům 231, 236, 261, 281 a 451 (bod 5 přílohy č. 6 k vyhlášce č. 5/2014 Sb., ve znění vyhlášky č. 347/2015 Sb.), by stejně jako ostatní jednotky třídění rozpočtové skladby měly být stejné. Neměl by proto příjem ani výdaj z převodu stejného druhu mít na syntetickém účtu 261 jinou položku než na syntetickém účtu 231. Do návrhu novely rozpočtové skladby, který se nyní připravuje, proto včleníme úpravu náplní položek 4134, 4138, 5345 a 5348 takovou, aby převody z oddělené pokladny na ZBÚ a ze ZBÚ do oddělené pokladny byly v příjmech zařazeny na položce 4134, ať příjemcem je ZBÚ nebo pokladna, a stejně tak ve výdajích, v nichž se použije položka 5348 u výdaje ZBÚ i pokladny.
Příklad:
Převod ze ZBÚ do oddělené pokladny: MD 262.0xx/ /D 231.xxx § 6330, pol. 5348.
Příjem do oddělené pokladny: MD 261.0xx § 6330 pol. 4314/D 262.0xx.
Odvod z oddělené pokladny na BÚ: MD 262.0xx/ /D 261.0xx § 6330 pol. 5345.
Příjem prostředků z oddělené pokladny na účet: MD 231.xxx § 6330 pol. 4138/D 262.0xx.
Ale převody mezi dvěma oddělenými pokladnami by vypadaly takto:
Převod z jedné oddělené pokladny do jiné oddělené pokladny: MD 262.0xx /D 261.xxx § 6330, pol. 5348.
Příjem do oddělené pokladny, pokud se jedná o převod mezi pokladnami: MD 261.0xx § 6330 pol. 4138/D 262.0xx.
Pro vaši kontrolu, že záměr MF v 15. novele je pochopen do příkladu správně, uvádím citaci bodu 51:
[51. V příloze v části B v náplni položky 5348 se dosavadní text označuje jako odstavec 1 a doplňuje se odstavec 2, který zní:]
[„(2) Položka 5348 vyjadřuje, že převod se uskutečnil do oddělené pokladny a je to převod uvnitř rozpočtu obce, kraje, dobrovolného svazku obcí nebo regionální rady. Zařazují se na ni částky vydané z bankovního účtu rozpočtu do oddělené pokladny mezi peněžní prostředky tvořící součást rozpočtu obce, kraje, dobrovolného svazku obcí nebo regionální rady (příjem oddělené pokladny z tohoto převodu se zařazuje na položku 4134) a částky vydané z peněžních prostředků z oddělené pokladny tvořících v ní součást peněžních prostředků rozpočtu mezi peněžní prostředky tvořící součást rozpočtu jiné oddělené pokladny (její příjem z tohoto převodu se zařazuje na položku 4138).“]
Položka 5179 upřesnění
U položky 5179 je uvedeno od února 2016, že je určena mimo jiné i pro členské příspěvky spolkům. Je možné ji v roce 2016 používat i pro členské příspěvky zájmovým sdružením právnických osob, jak bylo povoleno v jedné odpovědi ze strany MF na dotaz jednoho kraje, ačkoliv tato právní forma není uvedena v náplni položky. Jedná se jen o dočasný nesoulad, který bude v budoucnu ve znění vyhlášky o rozpočtové skladbě opraven?
Návrhem novely rozpočtové skladby od 1.1.2017 je vyřešeno; členské příspěvky ostatním subjektům je navrženo do náplně položky 5179 doplnit členské příspěvky....
Názor MF
Náplně položek ani jiných jednotek třídění zavedených rozpočtovou skladbou neobsahují všechny případy, ve kterých se ta která položka či jiná jednotka má použít. Všeobecně platí, že použít se má taková jednotka, která danému případu nejvíce odpovídá. Výdajům na členské příspěvky zájmovým sdružením právnických osob nejvíce odpovídá položka 5179, a proto na dotazy, na jakou položku se mají tyto výdaje zatřiďovat, jsme vždy odpovídali, že na položku 5179. Tato položka pro tyto výdaje platila vždy a bude platit i nadále. Aby o tom nebylo pochyb, do náplně položky 5179 v rozpracovaném návrhu novely rozpočtové skladby pro příští rok jsme tento případ doplnili, jak to děláme obvykle, kdy jsou vznášeny dotazy na zařazení nějakých výdajů, které nejsou v náplni žádné položky výslovně zmíněny.
{Komentář:}
{U nové náplně položky 5179 ve vztahu k členským příspěvkům jsem dost na pochybách o správném vyhodnocení případu ze strany MF. Málokdy jde o přímou vazbu plnění služby spolku, za kterou se platí členský příspěvek (v náplni položky 5179 je uvedeno, že členský příspěvek má být protihodnotou za členská práva). Obsahově se opravdu jedná spíše o transfer, tj. podporu činnosti bez přímé protihodnoty. Ani moc nesouhlasím s textem, že MF vždy odpovídalo, že výdajům na členské příspěvky odpovídá položka 5179, spíše si pamatuji odkazování na transferové položky. V každém případě 15. novela vyhlášky o rozpočtové skladbě náplň položky 5179 upřesňuje. Jen prosím pozor, při volbě položky 5179 ve vztahu k členskému příspěvku se musí zohlednit právní forma příjemce, aby nedošlo k narušení
konsolidace
. Např. pro členské příspěvky do dobrovolného svazku obcí (dále jen „DSO“) musí nadále zůstat položka transferová (poskytující členská obec zvolí položku např. 5329 a přijímající DSO 4121, u investic zvolí poskytující obec položku 6349 a přijímací DSO 4221!).}
1) Ministerstvo financí České republiky.
2) Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, ve znění pozdějších předpisů.
3) Svaz měst a obcí ČR.
4) Vyhláška č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě, ve znění pozdějších předpisů, dále také vyhláška č. 323/2002 Sb. nebo vyhláška o rozpočtové skladbě.
5) Část dotazů A. byla publikována v UNES č. 12/2016.