Právní novinky pro nevýdělečné organizace

Vydáno: 27 minut čtení

Vývoj praxe po rekodifikaci soukromého práva a změnách souvisejících právních předpisů stále probíhá. V poslední době se objevilo několik zajímavých rozhodnutí z oblasti rejstříkové praxe a pozornosti by neměly ujít i legislativní novinky či plány týkající se problematiky změny názvů, zveřejňování účetních závěrek nebo otázky elektronické evidence tržeb pro nevýdělečné organizace. Informace k výše uvedené problematice přinášejí následující řádky.

Právní novinky pro nevýdělečné organizace
JUDr.
Václav
Dobrozemský
 
Změny názvu spolku a společenství vlastníků jednotek
Právní úprava v zákoně č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (dále jen „NOZ“), přinesla právnickým osobám novou povinnost. Dle § 3042 NOZ odporuje-li název právnické osoby ustanovením tohoto zákona, přizpůsobí právnická osoba svůj název požadavkům tohoto zákona do dvou let ode dne nabytí jeho účinnosti (tj. do 1. 1. 2016). Tato povinnost se týká také dvou typů nevýdělečných organizací, a sice spolků a společenství vlastníků jednotek, o kterých bude řeč v dalších řádcích.
NOZ zavedl pravidlo, že součástí názvu právnické osoby soukromého práva musí být označení její právní formy. Dle § 216 NOZ musí název spolku obsahovat slova „spolek“ nebo „zapsaný spolek“, postačí však zkratka „z. s.“. Dle § 1200 odst. 2 písm. a) stanovy společenství vlastníků jednotek (dále jen „společenství nebo „SVJ“) obsahují alespoň slovo „společenství vlastníků“ a označení domu, pro který společenství vlastníků vzniklo. Předchozí právní úprava takové nároky na uvedené subjekty nekladla, resp. u SVJ byla zakotvena povinnost, aby název společenství obsahoval označení domu, pro který vzniklo, a slovo „společenství“. Je nutné konstatovat, že i přes relativně dlouhé období, po které měly tyto subjekty svůj název změnit a uvést ho do souladu s novou právní úpravou, tak stále velké množství z nich neučinilo.
V legislativním procesu je v současné době vládní návrh zákona, kterým se mění NOZ (sněmovní tisk 642, volební období 2013-2017). Mezi jinými navrženými úpravami je i problematika týkající se povinnosti provést úpravu názvu pro spolky a společenství. Čl. II. bod 5 stanoví:
„Spolek a společenství vlastníků vzniklé do 31. prosince 2013 nejsou ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona povinny uvést označení právní formy ve svém názvu do souladu s požadavky § 132 odst. 2, § 216 a § 1200 odst. 2 písm. a) zákona č. 89/2012 Sb.
Jinými slovy to znamená, že spolky a SVJ, které vznikly do 31. 12. 2013, nemusí svůj název přizpůsobit požadavku NOZ, ale nadále mohou fungovat pod stávajícím názvem. Předchozí právní úprava v zákoně o vlastnictví bytů1) takto striktní nebyla, a tak mnohá společenství vzniklá do 31. 12. 2013 mají ve svém názvu pouze slovo „společenství“ a označení domu. Zákon o sdružování občanů2) pak na název občanských sdružení, resp. označení právní formy, nekladl vůbec žádné požadavky. V případě nabytí účinnosti tohoto zákona vznikne v právním řádu dvojkolejnost v problematice změny názvů. Spolky (občanská sdružení) a SVJ vzniklá do 31. 12. 2013 nebudou muset přizpůsobit svůj název podmínkám NOZ. Subjekty vzniklé po datu 1. 1. 2014 již své názvy budou muset konstruovat striktně podle NOZ.
Navrhovatel zákona argumentuje, že na požadavku na změnu stávajícího názvu není legitimní veřejný zájem, a proto stávající úprava představuje nepřiměřený zásah do autonomie těchto subjektů. Hodnota spolku je často dána jen jejich zažitým názvem, přičemž změna názvu může znamenat snížení této hodnoty a mnohdy přináší značné finanční náklady spojené se změnou názvu. Navrhovatel nevidí důvod, proč narušovat autonomii spolků a nutit ty již existující, aby si do svého názvu vkládaly údaj o právní formě. Nicméně i v této podobě je třeba trvat na zásadě zákazu klamavosti a zaměnitelnosti názvu. U SVJ nevidí navrhovatel důvod, proč klást na tyto subjekty nároky větší než před rokem 2014, kdy tehdejší úprava obsahovala povinnost, aby název společenství obsahoval označení domu, pro který vzniklo, a slovo „společenství“.
Navrhovatel také v důvodové zprávě uvádí zajímavé statistiky:
„Ke dni 9. 4. 2015 bylo ve spolkovém rejstříku zapsáno 88 235 spolků a 27 358 pobočných spolků. Přičemž k témuž datu mělo požadované označení právní formy ve svém názvu (,spolek',,zapsaný spolek' nebo,z. s.') uvedeno toliko 6 896 spolků. V rejstříku společenství vlastníků jednotek bylo zapsáno 57 550 společenství vlastníků. Z nich 42 795 mělo ve svém názvu uvedenu právní formu v podobě,společenství vlastníků' nebo,společenství vlastníků jednotek'.“
Nutno jen dodat, že v NOZ byla lhůta pro přizpůsobení názvu nové právní úpravě stanovena v délce dvou let, tj. do 1. 1. 2016.
Předkladatelem byla účinnost zákona navržena ke dni 1. 7. 2016. Dne 26. 10. 2016 byl návrh zákona schválen Poslaneckou sněmovnou ve třetím čtení, přičemž byl přijat pozměňovací návrh, který stanovil nabytí účinnosti jednotlivých ustanovení tohoto zákona odlišně. Ustanovení týkající se problematiky změny názvu spolků a společenství vlastníků má nabýt účinnosti dnem vyhlášení zákona ve Sbírce zákonů. Nyní zákon čeká projednání Senátem Parlamentu ČR, následně podpis prezidenta republiky a publikace ve Sbírce zákonů. S ohledem na všechny lhůty zákonodárného procesu lze předpokládat (nenastanou-li komplikace při jeho schvalování), že tento zákon nabude účinnosti koncem roku 2016.
Uplynulo již více než deset měsíců od konce přechodného období, ve kterém měly uvedené subjekty změnu názvu provést. Autorovi není znám případ, kdy by rejstříkový soud, u něhož je spolek nebo společenství zapsáno, tento vyzval k nápravě vadného stavu a v případě nevyhovění výzvy zapsaný subjekt zrušil a nařídil jeho likvidaci. Přesto tato hrozba existuje. V tomto ohledu lze souhlasit s navrhovatelem změny NOZ, že neexistuje k tomuto zrušení důvod, který by byl za stávající situace odůvodněn veřejným zájmem či zájmem na ochraně jiných hodnot.
 
Forma stanov SVJ
U problematiky společenství vlastníků jednotek ještě chvíli zůstaneme. Řada společenství se rozhodla přizpůsobit své stanovy nové právní úpravě, avšak narazila na otázku, v jaké formě má být změna provedena. Problém tkví v přechodných ustanoveních NOZ. Tato stanoví, které typy právnických osob soukromého práva se řídí jakou právní úpravou. O společenstvích vzniklých před datem 31. 12. 2013 se zákon nezmiňuje. Důsledkem této situace je nejasnost, zda se společenství řídí i po účinnosti NOZ dosavadním předpisem (zákonem o vlastnictví bytů), který nevyžaduje pro stanovy a jejich změny formu notářského zápisu, či § 1200 odst. 3 NOZ, jenž stanoví, že pro stanovy se vyžaduje forma veřejné listiny.
Zajímavý byl vývoj soudní rejstříkové praxe. Vrchní soud v Praze usnesením pod sp. zn. 7 Cmo 79/15 ze dne 28. 7. 2015 rozhodl, že zákonný požadavek notářského zápisu ohledně změny stanov podle NOZ platí jen pro společenství vzniklá po 1. 1. 2014. Na dříve vzniklá SVJ režim § 1200 odst. 3 NOZ nedopadá, takže pro změnu stanov SVJ vzniklých do 31. 12. 2013 není třeba formy notářského zápisu ani přítomnost notáře na shromáždění vlastníků. Tento názor zastávalo ve svém stanovisku ze dne 15. 10. 2015 i Ministerstvo pro místní rozvoj ČR. Zcela opačný názor zaujal Vrchní soud v Olomouci, který usnesením pod sp. zn. 8 Cmo 278/2015 ze dne 22. 9. 2015 potvrdil požadavek rejstříkového soudu na změnu stanov ve formě notářského zápisu. Jedním z argumentů, které vrchní soud použil, byla nepředstavitelnost „dvojkolejnosti“, tedy stav, že jiný právní režim by platil pro společenství vzniklá do 31. 12. 2013 a jiný pro společenství vzniklá po tomto datu, tedy za účinnosti NOZ. Sjednocující pohled na věc pak, po gremiální poradě vrchních soudů, přinesl až Vrchní soud v Olomouci, který usnesením pod sp. zn. 8 Cmo 202/2016 ze dne 28. 6. 2016 potvrdil názor, že formu notářského zápisu vyžadují pouze stanovy společenství, která vznikla do 31. 12. 2013. Vyžadují-li však stanovy těchto SVJ, aby jejich změny byly provedeny ve formě notářského zápisu, je nutno tuto formu dodržet. Pakliže by společenství chtěla tento požadavek ze stanov odstranit, je to samozřejmě možné, ale tato změna stanov musí být provedena ještě ve formě notářského zápisu.
Výše uvedený názor a vývoj soudní praxe lze jistě přivítat. Jednoznačným pozitivem tohoto vývoje je snížení administrativních a finančních nákladů pro společenství vzniklá do 31. 12. 2013.
 
Zveřejňování účetních závěrek ve Sbírce listin
Dne 1. 1. 2016 nabyl účinnosti zákon č. 221/2015 Sb., kterým se mění zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony (dále jen „novela“). Novela rozšiřuje oblast osob, které mají povinnost zveřejňovat účetní závěrky, na subjekty zapsané ve veřejném rejstříku. Přechodná ustanovení však přikazují závěrky za období roku 2014 a 2015 dodatečně zveřejnit rovněž.
Dle čl. II. bodu 2 novely
účetní jednotky, které se zapisují do veřejného rejstříku a nemají povinnost mít účetní závěrku ověřenu auditorem, zveřejňují účetní závěrku a výroční zprávu za účetní období, které započalo v roce 2014, jejich uložením do sbírky listin nejpozději do 31. března 2016. Dle čl. II. bodu 3 novely účetní jednotky, které se zapisují do veřejného rejstříku a nemají povinnost mít účetní závěrku ověřenu auditorem, zveřejňují účetní závěrku a výroční zprávu za účetní období, které započalo v roce 2015, jejich uložením do sbírky listin nejpozději do 30. listopadu 2017
. V obou případech však není z přechodných ustanovení jasné, jestli zveřejnění závěrek za roky 2014 a 2015 má proběhnout v rozsahu, který specifikuje novela (viz níže § 21 odst. 9) nebo v rozsahu, který určoval zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZoÚ“), v letech 2014 a 2015 ostatním účetním jednotkám.
Dle čl. II. bodu 4 novely
v účetním období, které započalo v roce 2016, postupuje účetní jednotka podle právní úpravy pro takovou kategorii účetních jednotek a kategorii skupin účetních jednotek, jejíž podmínky naplnila k rozvahovému dni bezprostředně předcházejícího účetního období. Dle § 21a odst. 4 ZoÚ účetní jednotky, které se zapisují do veřejného rejstříku, zveřejňují účetní závěrku a výroční zprávu jejich uložením do sbírky listin nejpozději v době stanovené v odstavci 2 (do 30 dnů od jejího schválení příslušným orgánem, nejpozději však do 12 měsíců od rozvahového dne zveřejňované účetní závěrky). Půjde-li o účetní období 2016, je rozvahový den 31. 12. 2016. Povinnost zveřejnit bude třeba splnit nejpozději do 31. 12. 2017. Z výše uvedeného je zřejmé, že zákonodárce projevil vůli, aby účetní závěrky byly za tyto dva roky zveřejněny dodatečně ve lhůtách stanovených zákonem. Povinnost zveřejňovat dle ZoÚ však nemá nic společného s § 122 odst. 2 zákona č. 304/2013 Sb., o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob (dále jen „ZVR“), který stanoví, že osoba zapsaná do spolkového rejstříku přizpůsobí do 3 let ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona zapsaný stav stavu požadovanému tímto zákonem.
Dle § 66 písm. c) ZVR
sbírka listin obsahuje výroční zprávy, řádné, mimořádné a konsolidované účetní závěrky, nejsou-li součástí výroční zprávy, stanoví-li povinnost jejich uložení do sbírky listin zákon upravující účetnictví osob a vyžaduje-li jejich vyhotovení jiný zákon, návrh rozdělení zisku nebo vypořádání ztráty a jejich konečnou podobu, nejsou-li součástí účetní závěrky, a zprávu auditora o ověření účetní závěrky.
 
Malé a mikro účetní jednotky
Malé účetní jednotky a mikro účetní jednotky, které nemají povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem, nemusejí zveřejňovat výkaz zisku a ztráty, pokud jim tuto povinnost nestanoví zvláštní právní předpis (§ 21a odst. 9 ZoÚ). Pro spolky přitom žádný zvláštní předpis uvedenou povinnost nestanoví. Uvedená úleva však neznamená, že je z povinnosti zveřejnění vyjmuta příloha účetní závěrky. Podle zákona je totiž účetní závěrka nedílný celek a je tvořena rozvahou, výkazem zisku a ztráty a přílohou (§ 18 odst. 1 ZoÚ). Nadacím stanoví podmínky, za kterých musí být účetní závěrka ověřena auditorem, § 341 NOZ (dosahuje-li nadační
kapitál
nebo obrat v uplynulém účetním období výše alespoň 5 mil. Kč, rozhoduje-li se podle účetní závěrky o zvýšení nebo snížení nadačního kapitálu nebo o přeměně nadace).
 
Lhůty pro zveřejnění
Ohledně zveřejnění účetních závěrek za rok 2014 a 2015 pak platí, že lhůta pro zveřejnění účetní závěrky za účetní období, které započalo v roce 2014, je nejpozději do 31. 3. 2016. Obdobně pak lhůta pro zveřejnění účetní závěrky za účetní období, které započalo v roce 2015, je nejpozději do 30. 11. 2017.
Na účetní jednotky vedoucí jednoduché účetnictví se ohledně zveřejňování těchto dokumentů žádná výjimka nevztahuje.
V důvodové zprávě k novele ZoÚ se uvádí:
„V návrhu novely zákona o účetnictví se také reaguje na existenci jiných právních předpisů, které mají přímý dopad do povinností ukládaných účetním jednotkám právě zákonem o účetnictví. Zejména se jedná o zákon č. 304/2013 Sb., o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob. V návrhu novely zákona o účetnictví se v této souvislosti pojem,obchodní rejstřík' nahrazuje pojmem,veřejný rejstřík'.
V hlavě IV. výše uvedeného zákona se v § 66 písm. c) uvádí, že sbírka listin mimo jiné obsahuje: ,c) výroční zprávy, řádné, mimořádné a konsolidované účetní závěrky, nejsou-li součástí výroční zprávy, stanoví-li povinnost jejich uložení do sbírky listin zákon upravující účetnictví a vyžaduje-li jejich vyhotovení jiný zákon, návrh rozdělení zisku nebo vypořádání ztráty a jejich konečnou podobu, nejsou-li součástí účetní závěrky, a zprávu auditora o ověření účetní závěrky'. Tím je jednoznačně vymezeno, aby zákon o účetnictví tuto povinnost stanovil, neboť předchozí právní úprava [§ 38i písm. c) obchodního zákoníku] takové ustanovení neobsahovala. Kromě toho Sbírka listin podle citovaného zákona již není vázána pouze na obchodní rejstřík. Zároveň v kombinaci zmíněného zákona s článkem 32 odst. 1 směrnice dochází i ke změně v okruhu účetních jednotek, kterých se zveřejnění týká. Jedná se o rozšíření povinností zveřejňování i na další účetní jednotky, například spolky nebo ústavy. Proto se v dotčených ustanoveních návrhu novely zákona o účetnictví provádí potřebné rozlišení účetních jednotek a zároveň se navrhuje využít téměř všech možností daných členským státům podle směrnice ve smyslu zjednodušení či osvobození od povinností.“
 
Výroční zpráva
Výroční zprávu mají povinnost vyhotovit pouze účetní jednotky, které mají povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem.
Pro
spolky
není tato povinnost stanovena žádným právním předpisem.
Nadacím
vyplývá povinnost sestavit a zveřejnit výroční zprávu z § 358 NOZ. Zároveň NOZ v § 341 stanoví podmínky, za kterých musí být účetní závěrka nadace ověřena auditorem (dosahuje-li nadační
kapitál
nebo obrat v uplynulém účetním období výše alespoň 5 mil. Kč, rozhoduje-li se podle účetní závěrky o zvýšení nebo snížení nadačního kapitálu nebo o přeměně nadace).
Ústav má povinnost sestavit výroční zprávu na základě § 416 NOZ. Ust. § 415 odst. 2 NOZ pak stanoví podmínky, za kterých musí mít ústav účetní závěrku ověřenou auditorem (ukládá-li mu to zakladatelské právní jednání nebo statut, anebo pokud výše čistého obratu ústavu překročí 10 mil. Kč).
Obecně prospěšná společnost
vypracovává a zveřejňuje výroční zprávu dle § 20 zákona o obecně prospěšných společnostech.3)
 
Povinnost auditu
Účetní závěrku musí mít ověřenu auditorem obecně prospěšné společnosti, které:
1)
jsou příjemci dotací nebo jiných příjmů ze státního rozpočtu, z rozpočtu obce, případně z rozpočtu jiného územního orgánu nebo od státního fondu, jejichž celkový objem přesáhne v roce, za nějž je účetní závěrka sestavována, jeden milion Kč,
2)
nezřídily dozorčí radu nebo
3)
ve výši čistého obratu překročily 10 mil. Kč.
Od 1. 1. 2016 mají nově všechny nevýdělečné organizace povinnost ověřit účetní závěrku a výroční zprávu auditorem také v případě, že za dvě po sobě jdoucí účetní období překročí dvě z následujících kritérií:
1)
aktiva vyšší než 40 mil. Kč,
2)
roční úhrn čistého obratu vyšší než 80 mil. Kč,
3)
průměrný počet zaměstnanců vyšší než 50.
 
Sankce
Je zřejmé, že i v tomto ohledu přibyly nevýdělečným organizacím zapsaným ve veřejném rejstříku povinnosti. Porušení těchto povinností ovšem není bez sankcí. Dle § 104 ZVR
předseda senátu může uložit pořádkovou pokutu zapsané osobě také tehdy, jestliže neuposlechla výzvy rejstříkového soudu, aby mu sdělila skutečnosti nebo předložila listiny potřebné k rozhodnutí v řízení zahájeném bez návrhu nebo aby mu předložila listiny, které podle tohoto nebo jiného zákona mají být založeny do sbírky listin; pořádkovou pokutu lze uložit do výše 100 000 Kč.
Ust. § 105 ZVR uvádí:
„Neplní-li zapsaná osoba povinnosti podle § 104 opakovaně nebo může-li takové neplnění mít závažné důsledky pro třetí osoby a je na tom právní zájem, může rejstříkový soud i bez návrhu zahájit řízení o zrušení zapsané osoby s likvidací; rejstříkový soud na tuto skutečnost zapsanou osobu upozorní a poskytne jí přiměřenou lhůtu k odstranění nedostatků.“
Dle § 106 odst. 1 ZVR:
„Za neuposlechnutí výzvy podle § 104 se závažnými důsledky pro třetí osoby se považuje zejména nepředložení aktualizovaných listin podle § 66 písm. a) až c) a j).“
Pod písmenem c) jsou uvedeny právě účetní závěrky. Ust. § 106 odst. 2 ZVR pak stanoví právní domněnku - následek porušení výše uvedené povinnosti:
„Má se za to, že člen statutárního orgánu právnické osoby, která neplní povinnosti podle § 105, porušuje péči řádného hospodáře.“
Porušením povinnosti řádně založit účetní závěrku do Sbírky listin se však účetní jednotka může dopustit též správního deliktu dle ZoÚ. Dle § 37 odst. 1 písm. j) účetní jednotka, která není podnikatelem, se dopustí přestupku tím, že nezveřejní účetní závěrku nebo výroční zprávu podle § 21a. Dle odst. 2 za přestupek lze uložit pokutu do výše 3 % hodnoty aktiv celkem. Přestupky podle ZoÚ v prvním stupni projednává finanční úřad, nestanoví-li zvláštní právní předpis jinak. Dle § 37a odst. 3 písm. g) ZoÚ účetní jednotka, která vede jednoduché účetnictví, se dopustí správního deliktu tím, že nezveřejní přehled o majetku a závazcích, výroční zprávu nebo obdobný dokument podle § 21a odst. 1. Za správní delikt se uloží pokuta do výše 50 000 Kč.
 
Problematika evidence tržeb (EET) u nevýdělečných organizací
Hodně diskutovanou problematikou, a to i ve vztahu k nevýdělečným organizacím, se v poslední době stala evidence tržeb (tzv. EET). Evidence tržeb byla v právním řádu zakotvena zákonem č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb (dále jen „ZoET“). Hovoříme-li o základních typech nevýdělečných organizací, kterými jsou spolky, nadace, nadační fondy, obecně prospěšné společnosti a ústavy, tak tyto nejsou
a priori
z evidence tržeb vyloučeny, neboť jsou právnickými osobami, a jako takové jsou subjekty daně z příjmů právnických osob.
Všechny typy uvedených subjektů mohou vedle své hlavní činnosti (naplňující nebo dosahující účelu, pro který byly založeny) vykonávat též vedlejší hospodářskou činnost (označovaná také jako výdělečná, doplňková nebo podnikatelská činnost), která může být vykonávána různými formami, např. podnikáním (na základě živnostenského nebo jiného oprávnění) či jinou výdělečnou činností (např. pronájmem vlastního majetku či reklamou).
Právě otázka výkonu vedlejší činnosti hraje při posouzení, zda bude mít subjekt povinnost tržby evidovat, velkou roli.
Rozhodným příjmem
se u poplatníka daně z příjmů právnických osob rozumí příjem z činnosti, která je podnikáním, s výjimkou příjmu, který:
1.
není předmětem daně z příjmů,
2.
je z hlediska obvykle přijímaných tržeb ojedinělý,
3.
podléhá dani vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně nebo
4.
podléhá dani ze samostatného základu daně.
Druhou podmínkou, která musí být splněna zároveň, je, že subjekt přijímá platby zákonem stanovenou formou, zjednodušeně řečeno v hotovosti, šekem, směnkou, případně jinými obdobnými formami (§ 5 ZoET).
Všechny výše uvedené typy nevýdělečných organizací jsou veřejně prospěšnými poplatníky, neboť v souladu se svým zakladatelským právním jednáním, statutem, stanovami, zákonem nebo rozhodnutím orgánu veřejné moci jako svou hlavní činnost vykonávají činnost, která není podnikáním. Z uvedeného vyplývá, že povinnost evidovat tržby podle ZoET závisí na činnosti konkrétního subjektu, nikoliv na jeho právní formě. Jestli povinnost vzniká nebo nevzniká, závisí na splnění podmínek uvedených v ZoET.
ZoET stanoví pro tyto subjekty výjimku. Evidovanou tržbou nejsou tržby z drobné vedlejší podnikatelské činnosti veřejně prospěšných poplatníků. Rozsah této činnosti však není zákonem stanoven. Proto bude nutné posuzovat u poplatníka naplnění tohoto kritéria vždy s přihlédnutím k okolnostem konkrétního případu.
Generální finanční ředitelství vydalo dne 31. 8. 2016 Metodický pokyn k aplikaci zákona o evidenci tržeb, který je dostupný zde: http://www.etrzby.cz/assets/cs/prilohy/Metodika-k-evidenci-trzeb_v1.0.pdf (dále jen „Metodika“). Tato Metodika uvádí:
„O příjem z drobné vedlejší činnosti se ve smyslu ustanovení § 12 odst. 3 písm. h) ZoET bude jednat v případě, že veřejně prospěšný poplatník v roce, jenž předchází roku, ve kterém by mu bez dalšího vznikla povinnost evidence tržeb z vedlejší podnikatelské činnosti, neměl příjem/výnos z této činnosti vyšší než 175 000 Kč, nebo tyto příjmy činily méně než 5 % z celkových příjmů/výnosů veřejně prospěšného poplatníka za sledované období.
Pro posouzení vyloučení tržeb z drobné vedlejší podnikatelské činnosti veřejně prospěšných poplatníků je potřeba vždy k 1. 1. daného roku určit z výše příjmů/výnosů z předcházejícího roku, zda jsou či nejsou splněna výše uvedená kritéria pro uplatnění vyloučení tržeb dle § 12 odst. 3 písm. h) ZoET pro tento rok.
Nově registrovaný veřejně prospěšný poplatník, který nemá pro účely stanovení uvedených kritérií údaje z předchozího roku, může provést kvalifikovaný odhad. Jsou-li splněny výše uvedené podmínky, pak nemá poplatník povinnost v roce následujícím platby z drobné vedlejší činnosti evidovat.“
Předmětem evidence tržeb veřejně prospěšných poplatníků tedy nejsou:
1.
Příjmy související s výkonem hlavní činnosti
nevýdělečné organizace. Hlavní činnost není výkonem podnikatelské činnosti. Příkladem může být výběr účastnických poplatků na letní tábor, který organizace pravidelně každoročně pořádá, startovné na závody, členské příspěvky apod.
2.
Příjmy z příležitostné výdělečné činnosti vykonávané v rámci hlavní činnosti.
Tuto činnost nelze zaměňovat s vedlejší hospodářskou činností, která je provozována dlouhodobě nebo soustavně (takto se ve svém výkladovém stanovisku vyjádřila i Komise pro aplikaci nové civilní legislativy - KANCL). Příkladem příležitostné výdělečné činnosti může být např. uspořádání plesu, taneční zábavy, společenského setkání, divadelního představení, koncertu či prodej vlastních výrobků na trhu. Zde bude pořadatel platby od účastníků (vstupné, tombola, občerstvení) vybírat zpravidla v hotovosti.
3.
Příjmy z podnikání získané výhradně bezhotovostní formou
, a to bez ohledu na výši takových příjmů.
4.
Příjmy z drobné podnikatelské činnosti
. Dle metodiky GFŘ půjde o příjem do částky 175 000 Kč nebo tvořící méně než 5 % z celkových příjmů/výnosů veřejně prospěšného poplatníka za sledované období.
5.
Příjmy, které jsou z hlediska obvykle přijímaných tržeb ojedinělé
. Kritériem je zde jednorázovost či výjimečnost, přitom je třeba vždy přihlédnout ke konkrétním okolnostem případu. Zpravidla se již nebude jednat o hotovostní platby inkasované několikrát do roka. Příkladem může být platba za ojedinělý prodej vyřazeného nábytku či jiného majetku nevýdělečné organizace.
Pakliže daný subjekt vykonává více předmětů podnikatelské činnosti (např. více druhů živností nebo živnost a pronájem vlastního majetku), pro účely posouzení povinnosti evidovat tržby se příjmy z těchto činností sčítají. Podnikatelská činnost se tedy posuzuje jako celek, nikoliv odděleně pro každý předmět činnosti zvlášť.
Pojem vedlejší hospodářská činnost nelze zaměňovat nebo ztotožňovat s podnikáním. Dle § 217 odst. 2 NOZ může výkon hospodářské činnosti spočívat v podnikání nebo jiné výdělečné činnosti. Určitý výkladový problém nastává při odpovědi na otázku, zda příjem z pronájmu vlastního majetku a reklamy je předmětem evidence tržeb. Pronájem coby správa vlastního majetku není podnikáním (živností), byť je řazen do vedlejší hospodářské činnosti, a jeho účelem je u nevýdělečných organizací podpora hlavní činnosti nebo hospodárné využití majetku organizace (tuto tezi potvrzuje i výkladové stanovisko KANCL). Na druhou stranu tyto dvě aktivity generující organizaci příjem nebude možné podřadit pod výkon hlavní (statutární) činnosti a zpravidla nepůjde ani o náhodnou, nahodilou či jednorázovou činnost.
ZoET v § 6 odst. 1 písm. b) hovoří o „činnosti, která je podnikáním“, § 12 odst. 1 písm. h) pak o evidované tržbě, kterou není tržba „z drobné vedlejší podnikatelské činnosti“. § 420 odst. 1 NOZ definuje podnikatele takto:
„Kdo samostatně vykonává na vlastní účet a odpovědnost výdělečnou činnost živnostenským nebo obdobným způsobem se záměrem činit tak soustavně za účelem dosažení zisku, je považován se zřetelem k této činnosti za podnikatele.“
Většina odborných komentářů a výkladů zastává názor, že i příjmy z pronájmu vlastního majetku a reklama podléhají evidenci tržeb, neboť výkon této činnosti, probíhá-li soustavně či opakovaně, má charakter podnikatelské činnosti ve smyslu ZoET. Metodika doslova uvádí:
„O příjmy z podnikání se nejedná např.: v případě spolku, který v rámci své hlavní činnosti vyvíjí i příležitostnou (nikoliv soustavnou) výdělečnou činnost. Takovou činnost přitom nelze zaměňovat
s vedlejší hospodářskou činností
dle § 217 odst. 2 občanského zákoníku, která je
vedlejší podnikatelskou činností
vždy (např. živnostenské podnikání,
pronájem nemovitostí
).“ Metodika v tomto případě zmiňuje obě formy výkonu vedlejší hospodářské činnosti a pronájem nemovitostí staví naroveň podnikání v užším slova smyslu (na základě veřejnoprávního povolení). V tomto případě však není znění zákona naprosto jasné, neboť ZoET zavádí nový právní pojem, který však není v samotném textu zákona definován či vymezen. Celá problematika by byla postavena najisto, pakliže by formulace zákona zněla např. takto: „Rozhodným příjmem se pro účely tohoto zákona rozumí u poplatníka daně z příjmů právnických osob příjem z vedlejší hospodářské činnosti“.
Lze konstatovat, že uvedená výdělečná činnost bude zpravidla dosahovat takové intenzity, aby ji bylo možné považovat za činnost „srovnatelnou s podnikáním“, tedy za soustavnou činnost provozovanou samostatně za účelem dosažení zisku (bude tedy splňovat definici podnikatele uvedenou § 420 odst. 1 NOZ, který klade důraz na fakticitu činnosti, nikoliv na existenci veřejnoprávního povolení). Nehraje roli, že organizace generuje ve vedlejší hospodářské činnosti pouze tyto příjmy a není držitelem např. živnostenského oprávnění. Důležitá je věcná (materiální) stránka, tedy to, jak se subjekt fakticky chová (že došlo k faktickému zahájení výdělečné činnosti živnostenským nebo jiným způsobem), bez ohledu, zda k takové činnosti má oprávnění, či nikoliv. Je třeba odlišovat veřejnoprávní aspekt (absence podnikatelského oprávnění, a z toho vyplývající důsledky) a soukromoprávní (schopnost právně jednat). Důležitým hlediskem pro posouzení je fakticita výkonu takové činnosti, nikoliv zda byla formálně povolena. S ohledem na charakter těchto činností se však bude stále jednat o vedlejší hospodářskou činnost, nikoliv příležitostnou výdělečnou činnost vykonávanou v rámci hlavní činnosti, natož o výkon samotné hlavní činnosti.
Příjmy z pronájmu a reklamy tedy v zásadě budou předmětem evidence tržeb. Předmětem evidence tržeb by tyto příjmy nebyly pouze v případě, že jsou poplatníkem inkasovány výhradně bezhotovostně (viz bod 3) anebo vejde-li se do limitů pro drobnou podnikatelskou činnost (viz bod 5). V případě velkých organizací, kde vedlejší hospodářská činnost spočívající v pronájmu vlastního majetku nebo poskytování reklamy dosahuje větších částek (např. organizace vlastní objekt, který slouží pouze k pronajímání třetím osobám), se tedy jeví z pohledu právní jistoty a snížení administrativní a finanční zátěže jako nejvhodnější řešení, aby tyto subjekty inkasovaly příjmy výhradně bezhotovostní formou. Splňuje-li poplatník podmínky pro výkon drobné podnikatelské činnosti (např. organizace využívá objekt pro svou hlavní činnost, ale několikrát do roka volné prostory pronajme třetím osobám), tak příjmy z této činnosti, bez ohledu na její teoreticko-právní zařazení v rámci vedlejší hospodářské činnosti, nebudou předmětem evidence tržeb.
 
Závazné posouzení
V případě nejasností může poplatník požádat správce daně, aby vydal rozhodnutí o závazném posouzení o určení evidované tržby. Předmětem závazného posouzení je určení, zda je platba evidovanou tržbou nebo zda platba může být evidována ve zjednodušeném režimu. § 32 ZoET, který tuto možnost upravuje, nabyl účinnosti již 1. 9. 2016 (celý zákon pak 1. 12. 2016) právě proto, aby poplatníci mohli s časovým předstihem bezpečně zjistit, zda a které jejich příjmy budou evidenci tržeb podléhat. V tomto případě žadatel za přijetí žádosti o vydání rozhodnutí o závazném posouzení o určení evidované tržby zaplatí správní poplatek ve výši 1 000 Kč [položka 1 odst. 1 písm. o) sazebníku správních poplatků, který je přílohou zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů]. Nevýdělečné organizace nejsou od poplatku osvobozeny.
1 Zákon č. 72/1994 Sb., kterým se upravují některé spoluvlastnické vztahy k budovám a některé vlastnické vztahy k bytům a nebytovým prostorům a doplňují některé zákony (zákon o vlastnictví bytů), zrušen.
2 Zákon č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů, zrušen.
3 Zákon č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech, zrušen.