Novela č. 273/2013 Sb. k vyhlášce č.
410/2009 Sb.
Ing.
Ivana
Schneiderová
auditorka, č. osvč. KAČR 1840
Přehled změn v obsahovém vymezení a převody počátečních
stavů
Novela 473/2013 vyhlášky č. 410/2009 Sb. 1) rekapitulace změn v účtechod 1. 1. 2014I-----------I-----------I-------------------------I------------I-------------I I Účet 2013 I Účet 2014 I Popis změny I Změna v PS I čl. II I I I I I k1.1.2014 I přechodná I I I I I I ustanovení I I-----------I-----------I-------------------------I------------I-------------I I 02x, 03x I036I nový účet - DHM 2) I ano I bod 6 I I I I přeceněný RH 3) I (vyjmutí z I I I I I I 02x nebo I I I I I I 03x) I I I-----------I-----------I-------------------------I------------I-------------I I 01x I035I nový účet - DNM 4) I ano I bod 5 I I I I přeceněný RH I (vyjmutí z I I I I I I 01x) I I I-----------I-----------I-------------------------I------------I-------------I I 336 I337I nový účet - Zdravotní I ano I bod 9, I I I I pojištění I (vyjmutí z I bod11 I I I I I 336) I I I-----------I-----------I-------------------------I------------I-------------I I 336 I338I nový účet - II. pilíř I ano I bod 9, bod I I I I I (vyjmutí z I 11 I I I I I 336) I I I-----------I-----------I-------------------------I------------I-------------I I 351/197 I377/199I účet 351 a k němu I ano I x I I I469/149I OP 5) 197 zrušeny (při I I I I I I převodu rozdělit na I I I I I I krátkodobé a I I I I I I dlouhodobé) I I I nepovinné I-----------I-----------I-------------------------I------------I-------------I I 352 I378I účet 352 zrušen I ano I x I I I 459 I (při převodu rozdělit I I I I I I na krátkodobé a I I I I I I dlouhodobé) I I I nepovinné I-----------I-----------I-------------------------I------------I-------------I I 325 I378I účet 325 - změněna I ano I x I I I459I obsahová náplň, již jen I I I I I I závazky z dělené I I I I I I správy, ne z kaucí (při I I I I I I převodu rozdělit na I I I I I I krátkodobé a I I I I I I dlouhodobé) I I I nepovinné I-----------I-----------I-------------------------I------------I-------------Ix = převod počátečních stavů není předpisem řešen, ale je potřeba zajistit,nelze neřešit!
Podrozvaha
Rozdělení leasingu na operativní a finančníI-----I-----I--------------------------------------I----------------I--------I I 961 I961I 961-Krátkodobé podmíněné závazky z I ano, rozdělení I bod 22 I I I I operativního leasingu I 961 na 961 a I I I I I I 963 I I I-----I-----I--------------------------------------I----------------I--------I I 962 I962I 962-Dlouhodobé podmíněné závazky z I ano, rozdělení I bod 22 I I I I operativního leasingu I 962 na 962 a I I I I I I 964 I I I-----I-----I--------------------------------------I----------------I--------I I 961 I963I 963-Krátkodobé podmíněné závazky z I ano, rozdělení I bod 23 I I I I finančního leasingu I 961 na 961 a I I I I I I 963 I I I-----I-----I--------------------------------------I----------------I--------I I 962 I964I 964-Dlouhodobé podmíněné závazky z I ano, rozdělení I bod 23 I I I I finančního leasingu I 962 na 962 a I I I I I I 964 I I I-----I-----I--------------------------------------I----------------I--------I I 963 I967I 967-Krátkodobé podmíněné závazky z I ano, přesun na I bod 20 I I I I důvodu užívání cizího majetku nebo I 967 I I I I I jeho převzetí z jiných důvodů I I I I-----I-----I--------------------------------------I----------------I--------I I 964 I968I 968-Dlouhodobé podmíněné závazky z I ano, přesun na I bod 21 I I I I důvodu užívání cizího majetku nebo I 968 I I I I I jeho převzetí z jiných důvodů I I I I-----I-----I--------------------------------------I----------------I--------I
Následují již nepovinné položky:
Stejná čísla, změny a posuny názvůI-----I-----I--------------------------------------I----------------I--------I I 981 I981I 981-Krátkodobé podmíněné závazky I ano, rozdělení I x I I I I [z poskytnutých zajištění] I na 981,983 I I I I Iz poskytnutých garancí jednorázovýchI I I I-----I-----I--------------------------------------I----------------I--------I I 982 I982I 982-Dlouhodobé podmíněné závazky I ano, rozdělení I x I I I I [z poskytnutých zajištění] I na 982,984 I I I I Iz poskytnutých garancí jednorázovýchI I I I-----I-----I--------------------------------------I----------------I--------I I 981 I983I983-Krátkodobé podmíněné závazky zI ano, rozdělení I x I I I Iposkytnutých garancí ostatníchI na 981,983 I I I-----I-----I--------------------------------------I----------------I--------I I 982 I984I984-Dlouhodobé podmíněné závazky zI ano, rozdělení I x I I I Iposkytnutých garancí ostatníchI na 982,984 I I I-----I-----I--------------------------------------I----------------I--------I I 983 I985I 983985-Krátkodobé podmíněné závazky I ano, přesun na I x I I I I ze soudních sporů, správních řízení I 985 I I I I I a jiných řízení I I I I-----I-----I--------------------------------------I----------------I--------I I 984 I986I [084]986-Dlouhodobé podmíněné I ano, přesun na I x I I I I závazky ze soudních sporů, správních I 986 I I I I I řízení a jiných řízení I I I I-----I-----I--------------------------------------I----------------I--------I Poznámka ASPI: V závorkách [ ] je škrtnutý text.Změněné účty a přesunI-----I-----I--------------------------------------I----------------I--------I I 949 I991IOstatní krátkodobá podmíněná aktivaI ano I x I I-----I-----I--------------------------------------I----------------I--------I I 951 I992IOstatní dlouhodobá podmíněná aktivaI ano I x I I-----I-----I--------------------------------------I----------------I--------I I 985 I993IOstatní krátkodobá podmíněná pasivaI ano I x I I-----I-----I--------------------------------------I----------------I--------I I 986 I994IOstatní dlouhodobá podmíněná pasivaI ano I x I I-----I-----I--------------------------------------I----------------I--------I
Změny ve vyhlášce v užívaných pojmech v souvislosti s rekodifikací soukromého
práva
Novelou jsou upraveny v obsahovém vymezení pojmy v návaznosti na nový občanský zákoník,
tj. zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (dále jen
„NOZ“), např. dluh, závdavek, zápůjčka, pacht. Nové pojmy nejsou však aplikovány systematicky a plně
u všech měněných skutečností. Považujme jen toto za částečnou prvotní reakci vyhlášky na NOZ. Pro
potřeby účetnictví se bude jednat jen o doplňující informace při vyhodnocování, které účty zvolit
pro zobrazení účetních případů.
Změny ve vyhlášce č. 410/2009
Sb. s komentářem
Rozvaha
(§ 4 odst. 8)
Při zpracování závěrky je potřeba věnovat ustanovení pozornost. Jedná se o výčet účtů,
které mohou mít záporný zůstatek při vykázání v rozvaze (např. 401, 406, 407, 408, a výsledek
hospodaření [dále také „VH“] 43x a 49x). Dále je uveden výčet účtů, které se vykazují jen buď v
pasivech, nebo aktivech dle zůstatku (např. 336, 337, 338, 341, 343, 344). Při nedodržení ustanovení
by rozvaha „neprošla“ kontrolními chody do Centrálního systému účetnictví státu (dále jen
„CSÚIS“).
Dlouhodobý majetek (§
11-14)
Majetek určený k prodeji přeceněný reálnou hodnotou bude veden jako neodpisovaný. Bude se
převádět na účty 035 a 036. Od 2014 se již nebude převádět na jinou analytiku (např. přes pomocný
účet 790) z důvodu vykázání v příloze účetní závěrky. Majetek přeceněný reálnou hodnotou se již bude
vykazovat v rozvaze, v příloze by informace byla duplicitní a je z ní vypuštěna.
Pozemky a stavby (021 a 031) a související
úpravy
Od 1.1.2014 pozemky a stavby splývají (NOZ), jedná se o jednu nemovitost (s výjimkou např.
hrobů a inženýrských sítí, které nejsou součásti pozemku a jsou samostatnou stavbou i nadále).
Úpravy ve vyhlášce č. 410/2009 Sb. jsou za účelem
ujištění, že v účetnictví nadále striktně oddělujeme stavby (odpisované) od pozemků
(neodpisovaných).
Problematika vymezení technického
zhodnocení
Poprvé v historii se objevuje definice technického zhodnocení (dále jen „TZ“) pro účely
účetnictví:
(4) Technickým zhodnocením se rozumí dokončené zásahy do dlouhodobého nehmotného
majetku nebo dlouhodobého hmotného majetku, které mají za následek změnu jeho účelu nebo technických
parametrů, nebo rozšíření jeho vybavenosti nebo použitelnosti, včetně nástaveb, přístaveb a
stavebních úprav, pokud vynaložené náklady dosáhnou ocenění stanoveného pro vykazování jednotlivého
dlouhodobého majetku podle § 11 odst. 2 nebo
§ 14 odst. 9.
Novela neřeší problém „nasčítávání“.
Z vysvětlení připomínek - č. 142
Z již účinného znění vyhlášky nevyplývá povinnost
agregace
dílčích výdajů v souvislosti
s (možným) technickým zhodnocením, tedy povinnost provádění úhrnu za účetní období. Tento přístup
tímto návrhem novely není(Toto není chyba v kopírování znění připomínky, takto opravdu končí vypořádání
připomínek „není“ ani nic dále tam opravdu není.)
Dle účetních předpisů se pak
nejedná
o plný soulad s předpisy k dani z příjmů. Je
možné na jednom majetku vyhodnocovat i v průběhu roku dokončení dílčích zásahů do majetku. Např.
můžeme zásah do majetku vyhodnotit jako celkovou rekonstrukci, nebo jako dílčí zásahy: 1. Zabudování
mříží; 2. Izolace podlah; 3. Vybudování podhledů. Pokud by za jednotlivé zásahy byly pod 40 tis. Kč
(včetně), tak by se jednalo jen o náklad (zpravidla účet 549), a to i v případě, že v součtu hranice
pro TZ dosáhnou.Problematika „věcných břemen“ a „práva
stavby“
V novele se jedná o poměrně významný do obsahového vymezení staveb (účet 021) a ostatního
DHM, kdy na věcná práva je nově nahlíženo jako na dlouhodobý hmotný majetek; u věcných břemen v
případě oprávněné osoby dokonce jako na pořízení nemovitého majetku. Protože klasifikace má vliv na
odpisování, kategorizaci a další pravidla s nakládáním majetku a liší se obsahy účetní případů dle
postavení účetních jednotek k věcným právům (nabyvatel nebo poskytovatel) je k problematice
zpracování samostatný článek, který najdete v tomto čísle časopisu na s. 13.
Účet 029-Ostatní dlouhodobý hmotný majetek
(7) Položka „A. II.7. Ostatní dlouhodobý hmotný majetek“ obsahuje
zejména
a)
dospělá zvířata bez ohledu na výši ocenění, s výjimkou zvířat v zoologických
zahradách, služebních psů a služebních koní,
Není doposud vyjasněno - dospělé zvíře bez ohledu na výši ocenění jsou i rybičky v
akváriu, ale žirafy v ZOO nebo policejní kůň dlouhodobým majetkem nejsou. Bylo přislíbeno v
připomínkovém řízení komplexní řešení zvířat v ZOO (jen na okraj podotýkáme, že neřešení -
respektive chybné řešení problematiky zvířat bylo připomínkováno již třikrát a vždy v rámci
vypořádání přislíbeno, že někdy v budoucnosti bude řešeno).
b)
ložiska nevyhrazeného nerostu nebo jejich části koupené nebo nabyté vkladem jako
součást pozemku po 1. lednu 1997 v rozsahu vymezeném geologickým průzkumem a za podmínky stanovené v
§ 66 odst. 2, a to bez ohledu na výši
ocenění,
c)
technické zhodnocení dlouhodobého hmotného majetku nevykazovaného v položkách „A.
II.2. Kulturní předměty“ až „A. II.5. Pěstitelské celky trvalých porostů“,
Na 029 patří TZ k drobnému dlouhodobému majetku (dále jen „DDM“) 018, 028, k 035 a 036, k
031 - zde pozor, velmi zřídka lze zhodnotit pozemek zásahem do podstaty pozemku (že u pozemků dojde
ke změně účelu lze zpravidla dosáhnout jen stavbou, např. inženýrskými sítěmi pro výstavbu rodinného
domu).
d)
věcná břemena k pozemku a stavbě s výjimkou užívacího práva, pokud nejsou
vykazována jako součást ocenění položky „A. II.3. Stavby“ nebo jako součást ocenění v rámci položky
„B. I. Zásoby“.
Položka B.II.8 rozvahy (účet 319)
„B.II.8. Pohledávky z přerozdělovaných daní“ obsahuje u územních samosprávných celků a
u Státního fondu dopravní infrastruktury pohledávky vzniklé v souvislosti s rozpočtovým určením
daní.
Odpověď na otázku, zda je povinné v roce 2014 provádět předpis pohledávek na inkaso daní,
zní, že není, což je podloženo touto reakcí MF v připomínkách:
Na postupech účtování v případě dotčeného SÚ6) uvedená změna nic
nemění, jedná se pouze o částečné terminologické zpřesnění. Stále platí, že neexistuje-li průkazný
účetní záznam ke konkrétní skutečnosti, není možné o této skutečnosti účtovat, jak vyplývá z
příslušných ustanovení zákona o účetnictví. Vámi
zmíněný zápis v případě inkasa příslušných peněžních prostředků na bankovní účet může být případem,
kdy by se v případě účtování o příslušné pohledávce mohlo jednat o postup neefektivní či
nevýznamný.
Nové vymezení cenin (263)
„B.III.15. Ceniny“ obsahují druhy platebních prostředků nahrazujících peníze, za něž
byla při nákupu uhrazena částka odpovídající jejich jmenovité hodnotě a které slouží k úhradě nebo
potvrzují úhradu poplatků, zboží nebo služeb, přičemž se zejména jedná o poštovní známky, kolky,
dálniční známky, předplacené jízdenky, telefonní karty, stravenky do provozoven veřejného stravování
a dárkové poukázky, a to do okamžiku jejich spotřeby; ceninami nejsou zejména peníze, cenné papíry,
stravenky do vlastního zařízení závodního stravování účetní jednotky, pokutové bloky a bankovní
platební karty,
Upřesnění, co je zařazováno a mělo by být účtováno jako cenina!
Poznámka
Nesouhlasíme v obsahovém vymezení s „předplacenými jízdenkami“ ve smyslu, že je neúčelné
účtovat přes ceniny předem koupené jízdenky např. na vlak, autobus nebo letenka (tj. na konkrétní
cestu). Na ceniny by spíše patřilo předplacené jízdné ve smyslu např. nějaké hromadné kreditní
jízdenky, příp. volné jízdenky s obecnějším použitím (pokud něco takového existuje).
Záloha a závdavek
Zajímavé je rozšíření náplně položky D. III. 7. Krátkodobé přijaté zálohy (účet 324) o
pojem
„závdavek“
.Pojmy dle NOZ se s účetními pohledy neslučují.
§ 1807 Záloha
Má se za to, že co dala jedna strana druhé před uzavřením smlouvy, je
záloha.
§ 1808 Závdavek
(1) Byl-li ujednán závdavek, vyžaduje se, aby byl odevzdán nejpozději při uzavření
smlouvy. Závdavkem se potvrzuje uzavření smlouvy a strana, která jej dala, poskytuje jistotu, že
dluh splní.
Účetně považujeme za zálohu jakékoliv peněžité převody před uskutečněním plnění. K
porovnání s ustanovením NOZ se nejedná se převody před uzavřením smlouvy, ale o převody před
naplněním smlouvy. Obsahově jsou pak účetní zálohy rozšířeny o závdavky, které bychom do „účetního
jazyka“ mohli přeložit jako „přijaté jistiny“. Analogicky by pak měly být účtovány i přijaté
dlouhodobé jistiny na účet 455-Dlouhodobé přijaté zálohy.
Výsledek hospodaření
Z upraveného obsahového vymezení účtu 431-Výsledek hospodaření ve schvalovacím řízení
vyplývá, že pokud nebude účetní závěrka schválena, zůstane VH minulého období na účtu 431 až do
konce následujícího období. Obsahové vymezení „Výsledku hospodaření předcházejících období“ pak
odpovídá, že se na této položce (účet 432) budou kumulovat výsledky hospodaření schválených i
neschválených závěrek.
Praktická aplikace:
U územních samosprávných celků (dále jen „ÚSC“) se po schválení účetní závěrky zaúčtuje:
MD 431/D 432 (v případě zisku); MD 432/D 431 (v případě ztráty).
Pokud nebude závěrka schválena, tento zápis se neprovede, ale konečný stav účtu 431 bude
převeden na počáteční stav na účet 432.
Změna (upřesnění) obsahu v nákladových a výnosových účtech a v účtech
časového rozlišení
Účet 501
- jedná se jen o soulad na ČÚS 710, tj. položka výkazu obsahuje i náplň
položky odpovídající účtu podrozvahy 902 (drobný DHM pod stanovenou hranici).Účet 518
- bankovní poplatky, vše, co nepatří na 511, 512, 513, 516 - aktivace, a
dále případy co obsahuje i náplň položky odpovídající účtu podrozvahy 901 (drobný DNM pod stanovenou
hranici).Účet 543
- dary a jiná bezúplatná předání (včetně věcné
humanitární pomoci a
nákladů z vyřazení majetku formou daru nebo bezúplatného předání mimo vybrané účetní
jednotky).Účet 649
- bezúplatné nabytí zásob a DDM od subjektů, který není vybranou účetní
jednotkou.Účet 381, 384 a 389
- jen upřesnění obsahu, nejedná se o změnu postupů.Podrozvaha
Pozor na změny v obsahovém vymezení (viz úvodní přehled).
Poznámka
Novela vyhlášky č. 473/2013 Sb. obsahuje i
změny podrozvahových účtu od 2015 a náplně nových položek (účty 375 a 475)!
Změny v příloze k účetní závěrce
D rozšířené informace o lesních pozemcích
K informace o garancích (ručení, směnky...) - již ne majetek přeceněný RH
L informace o PPP7) projektech
N informace o mzdách
Příloha D
D.2. výměra lesních pozemků jen nad 10 ha (kdo má méně, neuvádí nic), výměra se uvádí v
m2
D.3. výměra v m2 v D.2. x 57 Kč
(Pozn. uživatel přílohy asi neumí
násobit.)
D.4. výměra v m2, když je k dispozici jiné ocenění, opět se uvádí jen hodnota nad 10 ha
lesa (kdo má méně jinak oceněno, nebo nemá jiné ocenění neuvádí nic), uvádí se v m2
D.5. uvede se ocenění výměry dle D.4.
D.6. uvede se průměr: D5/D4
(Pozn. Jak je vidět, tak uživatel přílohy neumí ani
dělit.)
D.7. komentář - způsob stanovení ocenění a důvod provedení tohoto ocenění
Příloha K - Garance
Nové pojmy jednorázová garance a ostatní garance
Do odůvodnění novely bylo doplněno následující vysvětlení obou zaváděných
pojmů:
„Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 549/2013 o Evropském systému národních a
regionálních účtů v Evropské unii v příloze A definuje
jednorázové záruky jako záruky, u nichž
kvůli nedostatku srovnatelných případů není možné přesně vypočítat riziko, které je s nimi
spojené.
Poskytnutí jednorázové záruky se pojímá jako podmíněné aktivum nebo podmíněný závazek,
a nezaznamenává se jako finanční aktivum nebo závazek.Ostatními garancemi pak jsou záruky, které nenaplňují výše uvedenou definici
jednorázových záruk.“
K následující připomínce ke garancím MF vypořádalo připomínku tímto textem:
Příklad vyplnění přílohy č. 5, část K bude MF zveřejněn v prvním pololetí
2014.
Poznámka
K datu 18.3.2014 nebyla zatím MF metodika vydána.
V obsahové náplni účtu 982-984 jsou jednorázové garance definovány jako individuální,
které nesouvisí s programem nebo záměrem poskytování garancí ve vymezených případech nebo vymezeném
okruhu osob.
To by směřovalo k rozlišování individuálních garancí jako jednorázových a garancí
hromadných poskytovaných dle nějakých pravidel (např. všem majitelům přípojek ručení na úvěry
obcí?). Dle mého názoru se bude jednat u obcí většinou o případy jednorázových záruk (ručení na úvěr
nemocnic, bytovým družstvům...). Připomeňme si, že obce mají povoleno ručení jen v případech
vyjmenovaných v § 38 zákona č. 128/2000 Sb., o
obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů. Jedná se o možnost ručení za úvěry se
spolufinancováním státního rozpočtu nebo do majetku obci a osoba, které obec ručí, je zřizovanou
příspěvkovou organizací (dále jen „PO“), bytovým družstvem, honebním společenstvem nebo jinou obcí,
krajem nebo státem. Pozor u ručení na kontokorent například nemocnicím - musí se prokázat, že se
ručí na úvěr na investici.
Upozornění!
Je potřeba ověřit náplně účtu 982 až 984. Od 2014 by měly být na těchto účtech pouze
záruky (garance) za JINÉ OSOBY (ne např. zástavní smlouvy za vlastní úvěry!!!).
Jedná se o např. o garance za: Půjčky, úvěry a NFV přijaté jinými osobami, dluhové
cenné papíry a směnky za jiné osoby a další.
Příloha L
Jedná se o projekty partnerství veřejného a soukromého sektoru. Projekty se mohou týkat
vodovodů a kanalizací, odpadového hospodářství, dopravní infrastruktury, dodávek tepla a energií,
vzdělávání, sociálních služeb, zdravotnictví. Po dokončení projektů existuje možnost dostupnosti pro
veřejný sektor, za což se veřejný sektor podílí buď přímo na investici, případně následně za možnost
dostupnosti platí, někdy také poskytuje půjčky nebo úvěry, případně pozemky nebo uděluje práva
stavby.
Příloha L v tabulkové podobě je poměrně náročná na vyplnění a MF přislíbilo vypracování
metodiky k vyplnění, která zatím není zpracována.
Příloha M
Jedná se o poměrně náročnou přílohu z hlediska obsahu, ale tato část přílohy
se týká se
jen PO zřizovaných organizačními složkami státu.
Příloha N
K příloze části N již MF vydalo metodiku, kterou najdete na tomto odkazu:
http://www.mfcr.cz/cs/legislativa/metodiky/2014/metodickypokyn-k-vyplneni-prilohy-c-5-c-17020
Specifikace položek - Územní samosprávné celky, svazky obcíI---------------I----------------------I---------------I----------------------I I Číslo položky I Odpovídající položka I Číslo položky I Odpovídající položka I I I dle vyhlášky č. I I dle vyhlášky č. I I I 323/2002 Sb. I I 323/2002 Sb. I I---------------I----------------------I---------------I----------------------I IN.II.1.I 5011 IN.II.6.I 5024 I I---------------I----------------------I---------------I----------------------I IN.II.2.I 5019 IN.II.7.I 5026 I I---------------I----------------------I---------------I----------------------I IN.II.3.I 5021 IN.II.8.I 5029 I I---------------I----------------------I---------------I----------------------I IN.II.4.I 5022 IN.II.9.I 5051 I I---------------I----------------------I---------------I----------------------I IN.II.5.I 5023 IN.II.10.I 5424 I I---------------I----------------------I---------------I----------------------I
Poznámka:
Položky 5022 a 5026 jsou obsahově u obcí nevyužívané, týkají se platů představitelů státní
moci a jim vypláceného odchodného.
Údaj refundací mezd na jednoho pracovníka ve služebním poměru (mzdový náklad/PPP) je údaj
s nulovou vypovídací schopností.
Pracovník v pracovním a služebním poměru
= zaměstnanec s pracovní smlouvou nebo
smlouvou o služebním poměru - tj. kmenový zaměstnanec.Pracovník mimo pracovní a služební poměr
= ostatní pracovníci (zejména pracující na
základě dohody o provedení práce nebo pracovní činnosti a dále osoba odměňovaná dle zákona č.
236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech
spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců
Evropského parlamentu, ve znění pozdějších předpisů).Běžné účetní období
= období od počátku kalendářního období do doby sestavení
účetní závěrky.Minulé účetní
období (za 2013 by se nemělo vyplňovat, sl. 4 za minulé období by se měl
vyplnit až v závěrce za 2015 - bod 3 přechodných ustanovení, viz níže)
= = bezprostředně
předcházející účetní období - ve smyslu § 4 vyhlášky č.
410/2009 Sb.Bod 3 Přechodných ustanovení k minulým obdobím
3. Organizační složky státu, územní samosprávné celky a svazky obcí uvedou v účetních
závěrkách sestavených k 31. březnu 2014, 30. červnu 2014, 30. září 2014 a k 31. prosinci 2014 v
části N. Doplňující informace k položce výkazu zisku a ztráty „A. I.13. Mzdové náklady“ přílohy č. 5
pouze položky ve sloupcích 1., 3. a 5.
Poznámka
Výše nákladů na účtu 521 nekoresponduje s výdaji na platy a odměny dle rozpočtové skladby
v případě, že mzdy za prosinec jsou na výdajových položkách až v lednu následujícího roku (náklady:
měsíci I.-XII. běžného roku, výdaje v měsících II.-XII. běžného roku + měsíci I. následujícího
roku). Mzdové náklady a výdaje nemusí vzájemně korespondovat i z jiných důvodů (účtování refundací,
rozdělení nákladů mezi HČ a RH při výplatách na RH).
U mzdových nákladů bude nutné na jednotlivé požadované údaje zavést samostatnou
analytiku:
-
521.a1 - platy zaměstnanců v pracovním poměru
-
521.a2 - hrazené refundace jiným organizacím (pozor, některé kraje měly k refundacím
metodicky stanoven účet 549, od roku 2014 je tedy potřeba již používat účet 521, mimochodem
správnější)
-
521.b1 - OON8) pracovníkům mimo pracovní poměr
-
521.b2 - OON pracovníkům kteří jsou v pracovním poměru (dohody u kmenových
zaměstnanců)
(Poznámka: rozdělení OON vyplývá z metodiky MF)
-
521.c - odměny zastupitelům
-
521.d - odstupné
-
521.e - ostatní (na položku 5029 se platí náhrady za práci v obecní prospěch např.
osobám samostatně výdělečně činným)
-
521.f - mzdové náhrady (např. překážky na straně zaměstnavatele, náhrada z
neoprávněné výpovědi...)
-
521.g - náhrady za dočasnou pracovní neschopnost
Doplňují informace k výpočtům
Přepočtený stav pracovníků (zaměstnanců) v pracovním a služebním poměru se uvede pro
potřeby výpočtu dle § 15 odst. 2 vyhlášky č. 518/2004
Sb., kterou se provádí zákon č. 435/2004 Sb., o
zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů.
„Průměrný roční přepočtený počet zaměstnanců se zjišťuje jako podíl celkového počtu
skutečně odpracovaných hodin těmito zaměstnanci v daném kalendářním roce, zvýšeného o neodpracované
hodiny
a)
v důsledku dočasné pracovní neschopnosti, za kterou je poskytováno
nemocenské,
b)
v důsledku čerpání dovolené na zotavenou,
c)
z důvodu překážek v práci na straně zaměstnavatele,
d)
z důvodu překážek v práci na straně zaměstnance, pokud se jedná o překážky, při
kterých má zaměstnanec nárok na náhradu mzdy nebo platu nebo mu podle
§ 192 odst. 1 část věty druhé za středníkem zákoníku
práce náhrada mzdy nebo platu nepřísluší,
e)
v důsledku ošetřování dítěte nebo péče o ně nebo ošetřování jiného člena
domácnosti, za které náleží ošetřovné,
a celkové stanovené týdenní pracovní doby bez svátků připadající v daném kalendářním
roce na jednoho zaměstnance pracujícího po stanovenou týdenní pracovní dobu“.
Údaj refundací mezd (pol. 5019) na jednoho pracovníka ve služebním poměru (mzdový
náklad/PPP) je údaj s nulovou vypovídací schopností.“
Na změny ve vyhlášce č. 410/2009 Sb.
navazují směny v ČÚS, kterým se věnuje článek Ing. Nejezchleba na s. 10.
1 vyhláška č. 410/2009 Sb., kterou
se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991
Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro některé vybrané účetní jednotky, ve
znění pozdějších předpisů
2 dlouhodobý hmotný majetek
3 reálná hodnota
4 dlouhodobý nehmotný majetek
5 opravná položka
6 syntetický účet
7 Public Private Partners = Partnerství soukromého a veřejného sektoru
8 ostatní osobní náklady