Daňové změny u neziskových poplatníků

Vydáno: 34 minut čtení

Nová úprava daňových předpisů od roku 2014, kterou přináší zejména zákonné opatření Senátu č. 344/2013 Sb. , o změně daňových zákonů v souvislosti s rekodifikací soukromého práva a o změně některých zákonů, přinese celou řadu velmi důležitých změn. Peripetie spojené s přijetím těchto změn jsou všem dobře známy, není třeba se jimi tedy nějak blíže zabývat, pouze konstatujme, že 27. 11. 2013 Poslanecká sněmovna na své první schůzi toto zákonné opatření schválila, usnesení Poslanecké sněmovny o schválení tohoto zákonného opatření bylo zveřejněno ve Sbírce zákonů pod č. 382/2013. V příspěvku bych informovat čtenáře o základních změnách v jednotlivých daních, které se mohou dotknout praxe neziskových poplatníků. Změny, které rok 2014 přináší, jsou velmi významné, a to zejména v souvislosti s rekodifikací soukromého práva a s přijetím nového občanského zákoníku a zákona o obchodních korporacích.

Daňové změny u neziskových poplatníků
Ing.
Zdeněk
Morávek
daňový poradce
 
Daň z příjmů
Co se týká změn, které se týkají přímo neziskových subjektů, zcela jistě významnou změnou bude
vymezení veřejně prospěšného poplatníka
v § 17a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "ZDP"), a tomu odpovídající nová úprava předmětu daně obsažená v § 18a ZDP. V § 17a ZDP tedy vymezuje, na koho se vztahuje speciální režim zdaňování veřejně prospěšných, dříve neziskových, poplatníků, který spočívá ve zdaňování pouze některých druhů příjmů, které mají charakter podnikatelské činnosti. Mezi tyto veřejně prospěšné poplatníky tak od roku 2014 patří poplatníci, kteří v souladu se svým zakladatelským právním jednáním, statutem, stanovami, zákonem nebo rozhodnutím orgánu veřejné moci jako svou hlavní činnost vykonávají činnost, která není podnikáním.
Naopak,
veřejně prospěšným poplatníkem není,
a to i při splnění toho, že hlavní činností je činnost, která není podnikáním:
*
obchodní
korporace
, což se týká kapitálových obchodních společností, družstev a sociálních družstev, které mohou být založeny i za jiným účelem, než je podnikání, v tomto ohledu je tedy úprava stejná jako doposud,
*
Český rozhlas, Česká televize a Česká tisková kancelář,
*
profesní komora nebo poplatník založený za účelem ochrany a hájení podnikatelských zájmů svých členů, u nichž nejsou členské příspěvky osvobozeny od daně, s výjimkou organizace zaměstnavatelů,
*
zdravotní pojišťovna,
*
společenství vlastníků jednotek,
*
nadace, která dle svého zakladatelského jednání slouží k podpoře osob blízkých zakladateli nebo jejíž činnost směřuje k podpoře osob blízkých zakladateli (dále jen "rodinné nadace").
Původní koncepce byla taková, že vymezení veřejně prospěšného poplatníka bude navazovat na úpravu veřejné prospěšnosti v novém občanském zákoníku, tj. v zákoně č. 89/2012 Sb. (dále jen "NOZ") a zejména na úpravu zákona o statutu veřejné prospěšnosti, což vyplývá i z úpravy § 147 NOZ, kde je stanoveno, že veřejně prospěšná právnická osoba má právo na zápis statusu veřejné prospěšnosti do veřejného rejstříku, pokud splní podmínky stanovené jiným právním předpisem. A tím má být právě zákon o statusu veřejné prospěšnosti. Návrh tohoto zákona byl projednáván jako senátní tisk č. 167, ovšem při projednávání v Senátu byl zamítnut. Cílem předkládané právní úpravy bylo především upravit podmínky, za kterých má právnická osoba právo na zápis statusu veřejné prospěšnosti.
Z toho tedy vyplývá, že úpravu veřejně prospěšného poplatníka není možné vázat na předpokládanou právní úpravu, a bylo nutné tuto koncepci přepracovat. Konečná podoba úpravy je tedy taková, že
ze zakladatelského právního jednání, statutu, stanov, zákona nebo rozhodnutí orgánu veřejné moci vyplývá, že poplatník vykonává jako svou hlavní činnost takovou činnost, která není podnikáním.
Za veřejně prospěšného poplatníka tak nelze považovat takového, který sice vykonává převážně činnost, která není podnikáním, ale nevyplývá to ze zakladatelského právního jednání, statutu atd. Otázkou je, jak posuzovat poplatníka, který sice má ve stanovách, statutu atd. jako hlavní činnost vymezenu činnost, která není podnikáním, ovšem převážně vykonává činnost podnikatelskou (doplňkovou, vedlejší, hospodářskou atd.). Znění § 17a ZDP není v tomto směru tak jednoznačné, jako tomu bylo v případě dosavadního § 18 odst. 3 ZDP (poplatníci, kteří nejsou založeni nebo zřízeni za účelem podnikání), ale závěr by měl být, podle mého názoru, stejný, tj.
rozhodující je to, co je stanoveno v příslušném zakladatelském dokumentu jako hlavní činnost poplatníka,
protože to už je potom "nastálo" ta posuzovaná hlavní činnost.
Pro úplnost jenom doplňme, že
vymezení veřejně prospěšných osob podle § 146 NOZ
je zjevně širší, než je vymezení veřejně prospěšných poplatníků. V souladu se zmiňovanou úpravou NOZ
je veřejně prospěšná taková právnická osoba, jejímž posláním je přispívat v souladu se zakladatelským právním jednáním vlastní činností k dosahování obecného blaha, pokud na rozhodování právnické osoby mají podstatný vliv jen bezúhonné osoby, pokud nabyla majetek z poctivých zdrojů, a pokud hospodárně využívá své jmění k veřejně prospěšnému účelu.
Důvodová zpráva k tomu uvádí, že výrazem "poslání" se zdůrazňuje, že má jít o vlastnost právnické osoby trvalou nebo přinejmenším dlouhodobou. Výslovné zdůraznění, že právnická osoba má stanovenému účelu přispívat "vlastní činností" poukazuje na
nutnost aktivního naplňování účelu
a vylučuje z tohoto okruhu rozličné "spící" entity. Právnická osoba musí k naplňování veřejně prospěšného účelu používat celé své jmění hospodárně; formulace dává rozumnou míru volnosti v tom smyslu, že někdy může mít smysl jistou část zisku použít k zachování nebo zlepšení materiální podstaty, o niž právnická osoba s veřejně prospěšným účelem opírá svou existenci, jindy může mít smysl, že nejen zisk, ale i část této materiální podstaty vynaloží na naplnění svého účelu.
Společenství vlastníků jednotek
Pokud porovnáme předchozí a novou úpravu, potom ze skupiny neziskových poplatníků od roku 2014 vypadla zejména
společenství vlastníků jednotek
(dále jen "SVJ"), která tvoří velmi početnou skupinu právnických osob a dále rodinné nadace. V případě SVJ však ZDP obsahuje v § 18 odst. 2 písm. h) speciální úpravu pro zdaňování těchto subjektů, ze které vyplývá, že předmětem daně z příjmů nejsou u SVJ:
*
příjmy z dotací,
*
příjmy z příspěvků vlastníků jednotek na správu domu a pozemku,
*
příjmy z úhrad za plnění spojená s užíváním bytu a nebytových prostor.
Pokud tedy bude mít SVJ pouze tyto příjmy, nebude povinno podávat daňové přiznání, což bylo i cílem této úpravy. Ostatní příjmy, s výjimkou ostatních příjmů podle § 18 odst. 2 ZDP, které by se případně u SVJ vyskytly, předmětem daně budou a bude na ně uplatňován standardní daňový režim jako u jiných podnikatelských subjektů. Jak vyplývá z důvodové zprávy k novele ZDP, v případě SVJ tato nová úprava reflektuje skutečnost, že SVJ svou logickou uzavřeností nemohou naplnit veřejnou prospěšnost.
Rodinné nadace
Naopak, ZDP neobsahuje žádné speciální ustanovení pro
rodinné nadace,
což znamená, že tyto subjekty budou zdaněny podle stejných pravidel jako např. podnikatelské právnické osoby.
Nadace a nadační fondy
Ovšem veřejně prospěšnými poplatníky budou nadační fondy, samozřejmě za předpokladu splnění podmínek stanovených v § 17a odst. 1 ZDP, tedy zejména výkonu hlavní činnosti, která není podnikáním. Jak vyplývá z § 394 odst. 1 NOZ, zakladatel zakládá nadační fond k účelu užitečnému společensky nebo hospodářsky, takže lze předpokládat, že v řadě případů bude tato podmínka splněna.
V případě nadací je vhodné ještě doplnit, že v souladu s § 19 odst. 1 písm. r) ZDP jsou od daně osvobozeny výnosy nadace, která je veřejně prospěšným poplatníkem, z majetku vloženého do nadační jistiny a příjem z jeho prodeje, pokud tento příjem slouží jen k účelu, ke kterému byla nadace zřízena, a pokud se nejedná o příjem, který byl nadací použit v rozporu se zákonem. Toto osvobození je tedy ale vázáno na skutečnost, že nadace je veřejně prospěšným poplatníkem, nebude se tedy týkat rodinných nadací a nebude se ani týkat nadačních fondů, i když budou veřejně prospěšným poplatníkem, protože se vztahuje pouze na nadace.
Veřejně prospěšný poplatník
Jinak ale z důvodové zprávy k zákonnému opatření Senátu vyplývá, že
veřejně prospěšným poplatníkem i nadále budou:
*
zájmové sdružení právnických osob, pokud není zřízeno za účelem podnikání,
*
spolek,
*
odborová organizace,
*
politická strana a politické hnutí,
*
registrovaná církev a náboženská společnost,
*
nadace a nadační fond,
*
obecně prospěšná společnost a ústav,
*
veřejná vysoká škola,
*
veřejná výzkumná instituce,
*
školská právnická osoba,
*
organizace zaměstnavatelů,
*
organizační složka státu,
*
obec,
*
kraj,
*
dobrovolný svazek obcí,
*
Regionální rada regionů soudržnosti,
*
příspěvková organizace,
*
státní fond atd.
Dále důvodová zpráva uvádí, že u
zájmových sdružení právnických osob
zastupujících podnikatelské subjekty je kritériem pro zařazení do skupiny veřejně prospěšných poplatníků skutečnost, že mají osvobozeny členské příspěvky od daně z příjmů. Tím je zachován u této skupiny princip, že poplatník, který nebyl založen za účelem podnikání, nemůže kompenzovat zisk s podnikatelských aktivit se ztrátami ze svého základního poslání.
Členské příspěvky
Osvobození členských příspěvků
je upraveno v § 19 odst. 1 písm. a) ZDP, a to tak, že od daně jsou osvobozeny členské příspěvky podle stanov, statutu, zřizovacích nebo zakladatelských listin, přijaté
*
zájmovým sdružením právnických osob, u něhož členství není nutnou podmínkou k provozování předmětu podnikání nebo výkonu činnosti,
*
spolkem, který není organizací zaměstnavatelů,
*
odborovou organizací,
*
politickou stranou nebo politickým hnutím,
*
profesní komorou s nepovinným členstvím s výjimkou Hospodářské komory České republiky a Agrární komory České republiky.
Vymezení předmětu daně
Na nové vymezení veřejně prospěšných poplatníků navazuje nový § 18a ZDP, který upravuje
zvláštní ustanovení o předmětu daně veřejně prospěšných poplatníků.
Toto ustanovení nejdříve v odst. 1 vymezuje příjmy, které nejsou u veřejně prospěšných poplatníků předmětem daně, v odst. 2 potom příjmy, které jsou předmětem daně naopak vždy. Současně, obdobně jako tomu bylo i do konce roku 2013, rozděluje tato úprava veřejně prospěšné poplatníky na ty, u nichž je uplatňován tzv. úzký základ daně a na ty s tzv. širokým základem daně, tj. takové, u nichž jsou předmětem daně veškeré příjmy s výjimkou investičních dotací. Do druhé skupiny těchto poplatníků patří veřejné vysoké školy, veřejné výzkumné instituce, poskytovatelé zdravotnických služeb, obecně prospěšné společnosti a ústavy, v porovnání s předchozí úpravou byly do této skupiny zařazeny obecně prospěšné společnosti a nové jsou samozřejmě ústavy jako nová právní forma upravená NOZ. Všichni ostatní veřejně prospěšní poplatníci patří do skupiny s úzkým základem daně, u kterých jsou zdaňovány pouze některé druhy příjmů plynoucí zejména z podnikatelské činnosti těchto subjektů.
Jak tedy vyplývá z § 18a odst. 2 ZDP,
předmětem daně budou vždy příjmy z reklamy, členského příspěvku [s osvobozením podle § 19 odst. 1 písm. a) ZDP], z nájemného s výjimkou nájmu státního majetku, a nově také příjmy v podobě úroků.
Znamená to tedy, že v porovnání s předchozí úpravou jsou předmětem daně úrokové příjmy, ovšem současně je doplněn § 36 odst. 9 ZDP, podle kterého se u veřejně prospěšného poplatníka uplatní na úrokový příjem z účtu zvláštní sazba daně ve výši 19 %. Zdaňovat jej tedy bude plátce těchto příjmů srážkovou daní, takže tyto příjmy samy o sobě nepovedou k povinnosti podat daňové přiznání. Tato úprava se zdaněním zvláštní sazbou se ale netýká všech veřejně prospěšných poplatníků, konkrétně se netýká obcí, krajů, veřejných vysokých škol, veřejných výzkumných institucí, poskytovatelů zdravotních služeb, obecně prospěšných společností a ústavů. A naopak, mimo okruh veřejně prospěšných poplatníků se týká společenství vlastníků jednotek.
K přeformulaci došlo i v případě vymezení
příjmů, které nejsou předmětem daně.
Nově jsou tyto příjmy upraveny v § 18a odst. 1 ZDP a jedná se o ustanovení, které se týká veřejně prospěšných poplatníků s úzkým základem daně.
Předmětem daně tak u těchto poplatníků nejsou:
*
příjmy z nepodnikatelské činnosti za podmínky, že výdaje (náklady) vynaložené podle zákona č. 428/2012 Sb., v souvislosti s prováděním této činnosti jsou vyšší,
*
dotace
, příspěvek, podpora nebo jiná obdobná plnění z veřejných rozpočtů,
*
podpora od Vinařského fondu,
*
výnos daně, poplatku nebo jiného obdobného peněžitého plnění, které plynou obci nebo kraji,
*
úplata, která je příjmem státního rozpočtu za převod nebo užívání státního majetku mezi organizačními složkami státu a státními organizacemi, a za nájem a prodej státního majetku,
*
příjmy z bezúplatného nabytí věci podle zákona č. 428/2012 Sb., o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi.
V podstatě se dá říci, že s výjimkou již zmiňovaných úrokových příjmů, konkrétně úroků z vkladů na běžném účtu, byla přejata úprava dosavadního § 18 odst. 4 ZDP, která byla pro větší přehlednost rozdělena do více písmen. Osobně se domnívám, že je škoda, že bylo přejato i poněkud neštástné spojení "výdaje (náklady) vynaložené podle tohoto zákona" v případě nepodnikatelské činnosti (dříve činnost vyplývající z jejich poslání), protože dlouhodobě existují spory a různé výkladové názory co se vlastně těmito výdaji myslí, zda výdaje (náklady) daňové, či výdaje všechny. Novela zákona tedy tento problém bohužel nijak nevyřešila.
Ustanovení § 18a odst. 3 ZDP potom upravuje postup při posuzování příjmů z nepodnikatelské činnosti, v porovnání s dosavadní úpravou § 18 odst. 6 ZDP nedochází k žádným věcným změnám,
i nadále budou příjmy posuzovány za celé zdaňovací období podle jednotlivých druhů činností bez bližšího vymezení, co zákonodárce jednotlivými druhy činností míní.
A následně v § 18a odst. 4 ZDP byla převzata dosavadní úprava § 18 odst. 7 ZDP týkající se způsobu vedení účetnictví ve vztahu k příjmům a výdajům s odlišnými daňovými režimy. Ani zde nedochází k věcným změnám.
Snížení základu daně
Výše uvedené změny se promítly také do
ustanovení § 20 odst. 7 ZDP,
které umožňuje vyjmenovaným neziskovým poplatníkům
snížení základu daně až o 30 %
za
předpokladu použití daňové úspory na stanovené účely. Toto ustanovení se tak bude týkat veřejně prospěšných poplatníků, z čehož vyplývá, že na rozdíl od roku 2013 tuto možnost již nebudou mít společenství vlastníků jednotek, rodinné nadace, a také poplatníci zřízeni k poskytování veřejné služby v televizním nebo rozhlasovém vysílání, všechny tyto právnické osoby z okruhu veřejně prospěšných poplatníků vypadly. Dále ZDP explicitně stanoví, že tato možnost se nebude týkat obcí, krajů, poskytovatelů zdravotních služeb a profesních komor a poplatníků založených za účelem ochrany a hájení podnikatelských zájmů svých členů, kteří nejsou organizací zaměstnavatelů, ve všech těchto případech tak dochází k věcné změně v porovnání s předchozí úpravou platnou do konce roku 2013. Tato změna vychází z toho, že tyto poplatníky není důvod tímto způsobem zvýhodňovat v porovnání s obdobnými podnikatelskými subjekty, protože vykonávají stejné či obdobné činnosti za obdobných podmínek. V případě obcí a krajů je důvodem skutečnost, že daň z příjmů je příjmem jejich rozpočtu, a tak se jedná o nadbytečnou úpravu, která stejně není v praxi využívána.
Vyšší
snížení základu daně, tj. až do výše 3 mil Kč,
zůstalo zachováno u veřejných vysokých škol a veřejných výzkumných institucí, stejnou možnost mají nově také obecně prospěšné společnosti nebo ústavy, které jsou soukromou vysokou školou. V opačném případě budou uplatňovat výši odpočtu jako ostatní veřejně prospěšní poplatníci, tj. maximálně do výše 1 mil. Kč.
Závěrem lze konstatovat, že zařazení poplatníka mezi veřejně prospěšné poplatníky v souladu s § 18a ZDP je důležité právě z pohledu možného uplatnění § 20 odst. 7 ZDP, protože to je základním předpokladem pro tento postup.
Daňové přiznání
Nově je také upravena
povinnost podat daňové přiznání
u veřejně prospěšných poplatníků, resp. výjimky z povinnosti daňové přiznání, u těchto poplatníků, úprava je obsažena v § 38mb ZDP. Výjimka z obecné povinnosti podat daňové přiznání se týká veřejně prospěšných poplatníků, tedy všech, s úzkým i širokým základem daně, pokud:
*
mají pouze příjmy, které nejsou předmětem daně, příjmy od daně osvobozené nebo příjmy, z nichž je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně, a
*
nemají povinnost dodanit dříve uplatněné snížení základu daně podle § 20 odst. 7 ZDP z důvodu následného nesplnění stanovených podmínek.
V podstatě se ale jedná o obdobnou úpravu, která byla obsažena v § 38m odst. 7 ZDP.
Kromě veřejně prospěšných poplatníků se výjimka z povinnosti podat daňové přiznání týká také SVJ, pokud mají pouze příjmy, které nejsou předmětem daně, příjmy od daně osvobozené nebo příjmy, z nichž je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně. I v případě společenství vlastníků tak zůstala zachována předchozí úprava, a to i přes skutečnost, že vypadla z okruhu veřejně prospěšných poplatníků.
Na výše uvedenou úpravu potom navazuje ustanovení § 38mc ZDP, podle kterého veřejně prospěšní poplatníci a společenství vlastníků jednotek nejsou povinni sdělovat správci daně, že jim nevznikla povinnost podávat daňové přiznání. Jedná se o speciální ustanovení vzhledem k § 136 odst. 5 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů.
Upozornění
Ještě bych chtěl upozornit na dvě změny týkající se uplatňování daňových nákladů. První se týká ustanovení § 25 odst. 1 písm. i) ZDP, které z daňových nákladů vylučuje výdaje (náklady) vynaložené na příjmy, které nejsou předmětem daně, na příjmy od daně osvobozené nebo nezahrnované do základu daně. Novelou bylo doplněno, že toto ustanovení se u veřejně prospěšných poplatníků nepoužije pro výdaje vynaložené na úrokové příjmy, které podléhají zvláštní sazbě daně. Mělo by se jednat o úpravu, která sníží administrativní nároky spojené s vylučováním zpravidla zanedbatelných částek u úroků, na které se vztahuje nová úprava § 36 odst. 9 ZDP, a které jsou nově u veřejně prospěšných poplatníků předmětem daně s uplatněním srážkové daně.
Druhá změna se týká oblasti daňových odpisů a dlouho diskutované problematiky daňového odpisování svěřeného majetku u příspěvkových organizací zřízených obcemi a kraji. Z nového znění § 28 odst. 1 ZDP, který nově stanoví, kdo je "odpisovatelem" hmotného majetku, potom jednoznačně vyplývá, že příspěvkové organizace obcí a krajů tuto možnost u svěřeného majetku nemají. Jakkoliv mohla dosavadní úprava § 28 odst. 1 ZDP vyvolávat pochybnosti ohledně správné
interpretace
, nové znění již jednoznačně tuto možnost vylučuje.
Dary a dědictví
Významnou změnou je podražení daně dědické a daně darovací pod daň s příjmů a s tím související zrušení zákona č. 357/1992 Sb., o dani dědické, darovací a z převodu nemovitostí. V této souvislosti došlo k vypuštění úpravy v § 18 odst. 2 ZDP, která z předmětu daně z příjmů vylučovala příjmy získané děděním nebo darováním. Velká část těchto příjmů je ale osvobozena od daně, pro právnické osoby je příslušná úprava obsažena v § 19b ZDP.
V souladu s § 19b odst. 1 písm. a) ZDP je od daně osvobozen bezúplatný příjem z nabytí dědictví nebo odkazu, žádné další podmínky nejsou stanoveny, to znamená, že se jedná o univerzální osvobození těchto příjmů. V konečném důsledku to tak znamená, že se jedná o širší okruh osvobození těchto příjmů, než tomu bylo do konce roku 2013, u právnických osob se však tyto příjmy vyskytují poměrně výjimečně. Nicméně pokud by se u neziskového poplatníka vyskytl, bude vyloučen ze základu daně jako příjem osvobozený od daně.
V případě příjmů z darování jsou osvobozeny tyto příjmy pouze u veřejně prospěšných poplatníků, tak jak jsou vymezeny v § 17a ZDP, pokud tento příjem je nebo bude využit pro účely vymezené v § 15 odst. 1 nebo § 20 odst. 8 ZDP (tedy účely, které umožňují uplatnit dar jako položku snižující základ daně) nebo jeho kapitálové dovybavení. Toto osvobození se nepoužije u obcí a krajů, z důvodové zprávy vyplývá, že je tomu tak proto, že případně vykázaná daň je součástí jejich rozpočtu, proto by tyto úpravy základu daně byly nadbytečné. Obdobná úprava potom platí i pro veřejně prospěšné poplatníky se sídlem na území Norska, Islandu nebo jiného členského státu Evropské unie než České republiky.
K uvedenému osvobození je nutné doplnit ještě dvě skutečnosti. Pokud by nebyl naplněn stanovený účel, na který má být takto získaný bezúplatný příjem použit, nárok na osvobození zaniká a je nutné postupovat podle novelizovaného § 23 odst. 3 písm. a) bod 3. ZDP a o příslušnou částku zvýšit základ daně ve zdaňovacím období nebo období, za které se podává daňové přiznání, ve kterém k porušení došlo. Druhou skutečností je úprava § 19b odst. 3 ZDP, podle které se veřejně prospěšný poplatník může rozhodnout, že toto osvobození neuplatní, důvodem by byla možnost uplatnění souvisejících nákladů jako daňově uznatelných. Pokud by byl příjem osvobozen, je u souvisejících nákladů nutné postupovat podle § 25 odst. 1 písm. i) ZDP a tyto náklady považovat za daňově neuznatelné. Pokud by ale osvobození uplatněno nebylo, nepoužije se ani ustanovení § 25 odst. 1 písm. i) ZDP ohledně souvisejících nákladů. Případné rozhodnutí o uplatnění osvobození bezúplatných příjmů nelze zpětně měnit.
Veřejné sbírky
Pro úplnost je možné doplnit, že od daně z příjmů se dále osvobozuje bezúplatný příjem plynoucí do veřejné sbírky, na humanitární nebo charitativní účel, a také bezúplatný příjem přijatý z veřejné sbírky.
Další změny
Další změny se týkají předsunutí účinnosti některých již přijatých změn v rámci zákona č. 458/2011 Sb., o změně zákonů související se zřízením jednoho inkasního místa a dalších změnách daňových a pojistných zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a to právě na 1. 1. 2014. Jedná se např. o tyto změny:
*
Zvýšení limitu odpočtu darů jako nezdanitelné částky pro fyzické osoby z 10 % na 15 %.
*
Nová úprava osvobození členských příspěvků přijatých právnickými osobami.
*
Zvýšení limitu odpočtu darů jako odpočitatelné částky pro právnické osoby z 5 % na 10 %.
*
Nová pravidla pro tvorbu daňově uznatelných opravných položek u pohledávek po splatnosti.
*
Dochází k rozšíření odpočtů ze základu daně - stávajícího odpočtu na výzkum a vývoj a zavedení odpočtu na podporu odborného vzdělávání (na podporu pořízení majetku pro účely odborného vzdělávání a výdajů vynaložených na žáka nebo studenta); příslušná úprava je obsažena v § 34a až § 34h ZDP.
*
Doplňuje se nové ustanovení § 36 odst. 7 ZDP, podle kterého je možné příjmy podle § 6 odst. 4 (příjmy zaměstnanců bez podepsaného prohlášení k dani) a § 7 odst. 6 (autorské honoráře) ZDP, které byly již zdaněny srážkovou daní, následně zahrnout do daňového přiznání a sraženou daň započíst na zjištěnou a vypočtenou daň.
*
Ohledně úpravy § 36 odst. 7 ZDP bylo také odpovídajícím způsobem doplněno ust. § 38d odst. 4 písm. a) ZDP.
*
K výše uvedenému je ale vhodné doplnit, že dochází také ke změně ust. § 6 odst. 4 ZDP a zdanění srážkovou daní bude uplatňováno pouze u příjmů z
dohody o provedení práce,
jejichž úhrnná výše u téhož plátce daně nepřesáhne za kalendářní měsíc částku 10 000 Kč. V případě
autorských honorářů
také dochází ke zvýšení limitu pro zdanění srážkovou daní také na částku 10 000 Kč, obě dvě limitní částky jsou tedy sjednoceny.
*
V souvislosti se změnami v § 38ch odst. 4 a 5 ZDP dochází ke
změnám lhůt pro provedení ročního zúčtování záloh.
Výpočet daně a roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění provede plátce daně nejpozději do 15. března po uplynutí zdaňovacího období (dosud do 31. března) a přeplatek z ročního zúčtování záloh bude nejpozději vrácen do 31. března po uplynutí zdaňovacího období (dosud nejpozději při zúčtování mzdy za březen).
*
Nové znění § 38i ZDP, které od roku 2014 obsahuje úpravu
oprav na dani z příjmů ze závislé činnosti vybírané srážkou formou záloh.
V předchozím textu již bylo zmíněno zvýšení limitu poskytnutých darů (bezúplatných plnění) z 5 % na 10 % základu daně. Současně je ale vhodné doplnit, že do ustanovení § 20 odst. 8 ZDP se doplňuje úprava, na základě které od základu daně nelze odečíst hodnotu bezúplatného plnění, na základě kterého plyne poskytovateli bezúplatného plnění nebo osobě s ním spojené prospěch bez poskytnutí odpovídajícího protiplnění. Ustanovení zabraňuje možnosti odečtení takového bezúplatného plnění, které bylo poskytnuto zištně za účelem získání nějakého protiplnění. Vzhledem k tomu, že neziskoví poplatníci jsou často příjemci těchto bezúplatných plnění (darů), je vhodné upozornit i na tuto úpravu.
 
Daň z přidané hodnoty
Zákonné opatření Senátu č. 344/2013 Sb. obsahuje dvě novely zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "ZDPH"), a to v části páté (celkem 317 bodů a dva body přechodných ustanovení) a v části čtyřicáté první (pouze jeden bod).
Předně se v návaznosti na NOZ mění či doplňuje řada nových pojmů - nájmem se vedle podnájmu rozumí také pacht a podpacht, přepravou zboží se rozumí také přeprava peněz a cenných papírů, pojem podnik se nahrazuje pojmem obchodní závod a významné se také mění definice zboží pro účely DPH, kterým se rozumí:
*
hmotná věc, s výjimkou peněz a cenných papírů,
*
právo stavby
*
živé zvíře,
*
lidské tělo a část lidského těla,
*
plyn, elektřina, teplo a chlad.
Hlavní změna bude spočívat zejména ve skutečnosti, že podle NOZ
je hmotnou věcí i nemovitá věc,
to znamená, že nemovité věci jsou od roku 2014 zbožím, a dosavadní převod nemovitostí tak bude dodáním zboží. Za zboží se potom výslovně považuje také nemovitá nehmotná věc, kterou je právo stavby. V souvislosti se skutečností, že převod nemovitostí je od 1.1. 2014 zahrnut pod dodání zboží, se mění také ustanovení! 21 odst. 3 ZDPH, které nově stanoví DUZP při dodání nemovitě věci. V tomto případě se zdanitelné plnění považuje za uskutečněné dnem předání nemovité věci nabyvateli do užívání nebo dnem doručení vyrozumění, ve kterém je uveden den zápisu změny vlastnického práva, a to tím dnem, který nastane dříve. Změna ve stanovení DUZP souvisí se skutečností, že od 1.1. 2014 bude katastrální úřad zasílat účastníkům pouze vyrozumění o změně vlastnického práva.
Jednotka
Za zmínku stojí vymezení pojmu jednotka, která pro účely ZDPH vždy zahrnuje podíl na společných částech domu, a pokud je s ní spojeno vlastnictví k pozemku, tak i podíl na tomto pozemku, což opět odpovídá novému vymezení NOZ.
Poznámka
V souvislosti s tím je vhodné odkázat na § 48a odst. 3 písm. a) ZDPH, podle kterého se uplatní snížená sazba daně u jednotky, která je bytem pro sociální bydlení nebo která zahrnuje byt pro sociální bydlení.
Leasing
V § 13 odst. 3 písm. d) ZDPH se, opět v návaznosti na NOZ, mění definice finančního leasingu, kterým se rozumí přenechání zboží vlastníkem k užití na základě smlouvy, pokud je ujednáno, že vlastník užívaného zboží převede vlastnické právo k němu na jeho uživatele. Související úprava DUZP potom stanoví, že při přenechání nemovité věci k užívání podle § 13 odst. 3 písm. d) ZDPH se zdanitelné plnění považuje za uskutečněné dnem přenechání nemovité věci k užívání.
Sazby daně
Důležité je zdůraznit, že nedochází k žádným změnám v sazbách daně, i nadále tedy platí, že snížená sazba činí 15 % a základní sazba 21 %, úprava sazeb daně se očekává až od roku 2015. K určité změně dochází v úpravě závazného posouzení sazby daně, původní § 47a ZDPH se rozděluje na dva samostatné § 47a a § 47b. V novém § 47a se vymezuje předmět závazného posouzení a v § 47b potom náležitosti žádosti o vydání závazného posouzení. Žádosti nadále vyřizuje GFŘ.
Dodání a nájem nemovité věci
Ke změně dochází v oblasti plnění osvobozených od daně bez nároku na odpočet daně, konkrétně v oblasti dodání a nájmu nemovitých věcí. Dosavadní § 56 ZDPH, který tuto oblast upravoval, byl rozdělen na dvě části, v § 56 je upraveno osvobození dodání vybraných nemovitých věcí a v § 56a potom osvobození při nájmu vybraných nemovitých věcí.
Dodáním vybrané nemovité věci se pro účely osvobození od daně rozumí dodání
*
pozemku,
*
práva stavby
*
stavby,
*
podzemní stavby se samostatným účelovým určením,
*
inženýrské sítě,
*
jednotky.
Osvobozeno je dodání vybraných pozemků (§ 56 odst. 2 ZDPH) bez časového testu, v případě dodání ostatních vybraných nemovitých věcí je zachován časový test 5 let (§ 56 odst. 3 ZDPH). Plátce se i nadále může rozhodnout, že po uplynutí tohoto časového testu daň uplatní.
Nájmem vybrané nemovité věci se pro účely osvobození od daně rozumí nájem nemovité věci s výjimkou
*
krátkodobého nájmu nemovité věci,
*
nájmu prostor a míst k parkování vozidel,
*
nájmu bezpečnostních schránek,
*
nájmu strojů nebo jiných upevněných zařízení.
Ostatní nájmy vybraných nemovitých věcí jsou tak osvobozeny od daně s tím, že je zachována možnost v případě nájmu jinému plátci uplatnit daň. K této problematice zveřejnilo GFŘ metodický materiál "Informace GFŘ k uplatňování DPH u dodání a nájmu vybraných nemovitých věcí po 1. 1. 2014", který je zveřejněn na stránkách Finanční správy ČR pod odkazem .
Nespolehlivý plátce, ručení za daň
K určitým změnám dochází také v oblasti správy DPH. K velmi diskutované problematice institutu nespolehlivého plátce je vhodné doplnit, že příslušné ustanovení § 106a ZDPH se od roku 2014 nijak nemění, ale byla doplněna metodická informace k aplikaci tohoto institutu, příslušný dodatek je zveřejněn na stránkách Finanční správy pod odkazem .
Další změna se týká případů ručení za daň, kdy je úplata za zdanitelné plnění poskytnuta zcela nebo zčásti bezhotovostním převodem na jiný než zveřejněný účet příslušného plátce. Novelou zákona má být doplněno, že
toto ručení se bude týkat jenom případů, kdy úplata za toto plnění překračuje dvojnásobek částky podle zákona upravujícího omezení plateb v hotovosti,
při jejímž překročení je stanovena povinnost provést platbu bezhotovostně. Důvodová zpráva k tomu uvádí, že hlavním cílem navržené úpravy je omezení vzniku ručení za nezaplacenou DPH pouze na případy, kdy úplata za zdanitelné plnění překročí dvojnásobek částky podle zákona upravujícího omezení plateb v hotovosti,
tedy 700 000 Kč.
Tímto opatřením bude vznikat ručení v těch případech, ve kterých je namístě zvýšená obezřetnost z důvodu zvýšeného rizika neodvedení DPH a potenciálních negativních dopadů na příjmy veřejných rozpočtů, není cílem této úpravy zaměřit na se případy běžného obchodního styku.
Nově by se tak ručení mělo uplatnit při současném splnění dvou podmínek:
*
bezhotovostní úhrada (a to i částečná) na jiný než zveřejněný účet,
*
úplata za zdanitelné plnění překročí stanovenou částku 700 000 Kč, v tomto případě je myšleno celková úplata za zdanitelné plnění, bez ohledu na to, na kolik částí bude tato úplata rozdělena.
Podání daňového přiznání
Poslední změnou, na kterou bych chtěl v oblasti DPH upozornit, je nabytí účinnosti § 101 a ZDPH, podle kterého
mají plátci povinnost předávat příslušná podání daňové správě pouze elektronicky.
Podle této úpravy je plátce povinen podat elektronicky na elektronickou adresu podatelny zveřejněnou správcem daně daňové přiznání nebo dodatečné daňové přiznání, hlášení a přílohy k daňovému přiznání, dodatečnému daňovému přiznání nebo hlášení. Přihláška k registraci a oznámení o změně registračních údajů se podává pouze elektronicky na elektronickou adresu podatelny zveřejněnou správcem daně, tato povinnost se nevztahuje pouze na identifikované osoby. Jediná výjimka z této povinnosti se týká vybraných fyzických osob, na s. r. o. se ale žádná výjimka v tomto směru vztahovat nebude.
Všechny výše uvedené změny nabývají účinnosti k 1.1.2014.
 
Stručně k dalším změnám
Ve sbírce zákonů vyšla vyhláška MF ČR č. 354/2013 Sb., o stanovení výše základních sazeb zahraničního stravného pro rok 2014, která nahrazuje a zrušuje předchozí vyhlášku č. 392/2012 Sb. Jenom doplňme, že základní sazby stravného okolních zemí, které jsou nejfrekventovanější z pohledu zahraničních pracovních cest, zůstaly v roce 2014 beze změn.
Dále byla zveřejněna vyhláška č. 435/2013 Sb., o změně sazby základní náhrady za používání silničních motorových vozidel a stravného a o stanovení průměrné ceny pohonných hmot pro účely poskytování cestovních náhrad. V souladu s novou úpravou se zvyšuje sazba základní náhrady za 1 km jízdy u osobních silničních motorových vozidel na 3,70 Kč. Dále se mění (zvyšuje) také stravné, a to na 67 až 80 Kč, trvá-li pracovní cesta 5 až 12 hodin, na 102 až 123 Kč, trvá-li pracovní cesta déle než 12 hodin, nejdéle však 18 hodin, a na 160 Kč až 191 Kč, trvá-li pracovní cesta déle než 18 hodin. Naopak k poklesu došlo u průměrné ceny pohonných hmot, 35,70 Kč (bylo 36,10 Kč) za 1 litr u automobilového benzínu 95 oktanů, 37,90 Kč (bylo 38,60 Kč) za 1 litr u automobilového benzínu 98 oktanů a 36 Kč (bylo 36,50 Kč) za 1 litr motorové nafty. Vyhláška nabývá účinnosti 1.1. 2014 a ruší se jí platnost předchozí vyhlášky č. 472/2012 Sb.
Ještě bych upozornil na některé zajímavé materiály MFČR, a to:
*
aktualizaci metodické pomůcky k výpočtu výše opravné položky k pohledávce, jedná se o výpočet opravné položky ve smyslu § 65 odst. 6 vyhlášky č. 410/2009 Sb., v platném znění. Materiál je zveřejněn na webu MF ČR pod odkazem etnic/metodicke-pomucky
*
materiál Procesní postup při výkonu veřejnospráv-ních kontrol od 1. 1. 2014, který je zveřejněn pod odkazem
*
informaci o odložení účinnosti vyhlášky o podmínkách sestavení účetních výkazů za Českou republiku - www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor/regulace/ucetni-reforma-verejnych-financi-ucetnic/ucetni-vykaznictvi-statu/pokyny-a-sdeleni/2013/odlozeni-ucinnosti-vy-hlasky-o-podminkach-15992
*
upozornění na daňové povinnosti v roce 2014 - daňový kalendář pro rok 2014
*
informace "Co se změní u daně z převodu nemovitostí po 1. 1. 2014? Změny budou i u daně dědické a darovací", která je zveřejněna na webu finanční správy pod odkazem
*
*
informace "Elektronické podání a DIS, změna daňového řádu", která obsahuje významné změny v oblasti elektronických služeb poskytovaných Fi-nančnísprávou ČR provedené zákonným opatřením Senátu č. 344/2013 Sb. Informace je zveřejněna pod odkazem www.financnisprava.cz/cs/dane-elektronicky/novinky/2013/elektronicke-podani-a-dis-zmena-danoveho-radu-4566
*
materiál "Informace o dani z nabytí nemovitých věcí", která obsahuje zejména informace ohledně platných tiskopisů daňového přiznání a přechodných ustanovení této nové úpravy - www.financnisprava.cz/cs/danove-tiskopisy/novinky/2013/informace-k-dani-z-nabyti-nemovitych-veci-4580
*
metodický materiál "Informace GFŘ k uplatňování DPH u dodání a nájmu vybraných nemovitých věcí po 1. 1. 2014 dle ust. § 56 a § 56a zákona o dani z přidané hodnoty", který je zveřejněn na webu finanční správy pod odkazem www.financnisprava.cz/assets/cs/prilohy/d-placeni-dani/lnformace_k_par_56_od_roku_2014.pdf
*
*
informaci "DPH se bude od ledna přiznávat už jen elektronicky" zveřejněnou pod odkazem www.financnisprava.cz/cs/financni-sprava/pro-media/tiskove-zpravy/2013/dph-se-bude-od-ledna-priznavat-uz-jen-elektronicky-4476
K řadě změn došlo v oblasti daně z nemovitostí (nově daně z nemovitých věcí) a další důležitou změnou je nahrazení daně z převodu nemovitostí daní z nabytí nemovitých věcí. Této oblasti se budeme věnovat blíže v dalších čísle tohoto periodika.
Jak je vidět, změn je opět obrovské množství a bude velmi obtížné se s nimi postupně seznamovat a aplikovat je do praxe neziskových subjektů. Tento příspěvek měl za cíl poskytnout pouze základní přehled těchto změn a zcela jistě se k jednotlivým oblastem budeme v průběhu roku blíže vracet.

Související dokumenty

Zákony

Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů
428/2012 Sb., o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi a o změně některých zákonů (zákon o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi)
357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí
458/2011 Sb., o změně zákonů související se zřízením jednoho inkasního místa a dalších změnách daňových a pojistných zákonů
344/2013 Sb., o změně daňových zákonů v souvislosti s rekodifikací soukromého práva a o změně některých zákonů
Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty
Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád
89/2012 Sb., občanský zákoník

Vyhlášky

354/2013 Sb., o stanovení výše základních sazeb zahraničního stravného pro rok 2014
392/2012 Sb., o stanovení výše základních sazeb zahraničního stravného pro rok 2013
435/2013 Sb., o změně sazby základní náhrady za používání silničních motorových vozidel a stravného a o stanovení průměrné ceny pohonných hmot pro účely poskytování cestovních náhrad
472/2012 Sb., o změně sazby základní náhrady za používání silničních motorových vozidel a stravného a o stanovení průměrné ceny pohonných hmot pro účely poskytování cestovních náhrad
Vyhláška č. 410/2009 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro některé vybrané účetní jednotky