Příjem z titulu majetkového prospěchu z hlediska daně z příjmů

Vydáno: 36 minut čtení
Příjem z titulu majetkového prospěchu z hlediska daně z příjmů
Ing.
Eva
Sedláková
Počínaje rokem 2014 došlo v oblasti daně z příjmů k mnoha změnám, a to nejen v důsledku nabytí účinnosti zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, a zákona č. 90/2012 Sb., o obchodních korporacích, ale i v důsledku rozšíření zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů (dále jen „zákon o daních z příjmů“ nebo „zákon“), o příjem z titulu darování, dědění, majetkového práva a majetkového prospěchu, tedy o bezúplatné příjmy. Uvedené změny byly do zákona o daních z příjmů doplněny zákonným opatřením Senátu ČR č. 344/2013 Sb., o změně daňových zákonů v souvislosti s rekodifikací soukromého práva a dalších změnách, s tím, že k některým změnám došlo i počínaje rokem 2015 na základě novely č. 267/2014 Sb. Uvedené bezúplatné příjmy mohou být na straně poplatníků fyzických osob příjmem podle § 6, 7 nebo 10 zákona.
Majetkový prospěch vzniká na základě právního jednání, kterým poplatník získá majetkovou výhodu tak, že se jeho majetek zvýší nebo zůstane stejný, protože ušetří (nemusí zaplatit). Podle stávající judikatury Nejvyššího správního soudu jiný majetkový prospěch má i ta osoba, za niž bylo plněno, co měla plnit sama. Majetkovým prospěchem nemusí být vždy jen případ, kdy dojde ke zvýšení majetkových aktiv poplatníka, ale též případ, kdy odpadne poplatníkovi povinnost plnění, představovalo-li by toto plnění snížení hodnoty jeho majetku (např. zaplacení daně z nemovitých věcí za poplatníka, který je povinen tuto daň platit, nebo zaplacení jiného dluhu za dlužníka).
Příklad 1
Podnikatel s příjmy podle § 7 zákona vedoucí daňovou evidenci měl nezaplacený dluh z titulu zápůjčky a z titulu nákupu zásob, který mu věřitel v letošním roce prominul. Otázkou je, jak bude podnikatel-dlužník postupovat z hlediska daně z příjmů.
Postup
Na straně dlužníka, podnikatele s příjmy podle § 7 zákona, se jedná o bezúplatný příjem v podobě majetkového prospěchu (podnikatel ušetří, nemusí platit dluh). Postup z hlediska daně z příjmů stanoví pro tento případ § 5 odst. 10 písm. a), resp. § 23 odst. 3 písm. a) bod 16 zákona, na základě kterého dlužník zvýší základ daně, resp. dílčí základ daně podle § 7 zákona.
Využije-li podnikatel zápůjčku a nakoupené zásoby k dosažení, zajištění a udržení příjmů, může základ daně o příslušnou částku snížit v souladu s § 23 odst. 3 písm. c) bod 8 zákona.
Majetkový prospěch z titulu výpůjčky, výprosy a bezúročné zápůjčky
Smlouvou o
výpůjčce
(§ 2193 a násl. občanského zákoníku) půjčitel přenechává vypůjčiteli nezuživatelnou věc a zavazuje se mu umožnit její
bezplatné
dočasné užívání. Vypůjčitel má právo vrátit věc předčasně; kdyby však z toho vznikly půjčiteli obtíže, nemůže věc vrátit bez jeho souhlasu.
Jde-li o
výprosu
, § 2189 a násl. nového občanského zákoníku stanoví, že přenechá-li půjčitel někomu (výprosníkovi)
bezplatně
věc k užívání, aniž se ujedná doba, po kterou se má věc užívat, ani účel, ke kterému se má věc užívat, vzniká výprosa.
Občanský zákoník v § 2390–2394 stanoví, že přenechá-li zapůjčitel vydlužiteli zastupitelnou věc tak, aby ji užil podle libosti a po čase vrátil věc stejného druhu, vznikne smlouva o
zápůjčce
. Při peněžité zápůjčce
lze ujednat úroky
.
Předmětem daně z příjmů nebyla v roce 2014 výhoda poskytnutá dlužníkovi při bezúročné zápůjčce (do konce roku 2013 půjčce), při výpůjčce nebo výprose, tj. jiný majetkový prospěch, spočívající v neposkytnutí protiplnění. Podle § 3 odst. 4 písm. j) zákona nebyl v roce 2014 předmětem daně z příjmů fyzických osob majetkový prospěch:
1.
vydlužitele při bezúročné zápůjčce,
2.
vypůjčitele při výpůjčce,
3.
výprosníka při výprose.
Uvedený postup se změnil, příslušný majetkový prospěch je počínaje rokem 2015 zdanitelným příjmem, pokud nebude od daně z příjmů osvobozen podle § 4a a 6 zákona. Byla-li však smlouva uzavřena v roce 2014, na dlužníka to nemá žádný daňový dopad.
Osvobození bezúplatného příjmu v podobě majetkového prospěchu vydlužitele při bezúročné zápůjčce, vypůjčitele při výpůjčce nebo výprosníka při výprose
Počínaje rokem 2015 je od daně z příjmů podle § 4a písm. m) zákona osvobozen bezúplatný příjem v podobě majetkového prospěchu vydlužitele při bezúročné zápůjčce, vypůjčitele při výpůjčce nebo výprosníka při výprose, pokud tyto příjmy nejsou příjmy ze závislé činnosti, a pokud:
1.
se jedná o příjmy od příbuzného v linii přímé, linii vedlejší, pokud jde o sourozence, strýce, tetu, synovce nebo neteř, manžela, manžela dítěte, dítě manžela, rodiče manžela nebo manžela rodičů,
2.
se jedná o příjmy od osoby, se kterou poplatník žil nejméně po dobu jednoho roku bezprostředně před získáním bezúplatného příjmu ve společně hospodařící domácnosti a z tohoto důvodu pečoval o domácnost nebo byl na tuto osobu odkázán výživou,
3.
se jedná o příjmy obmyšleného z jeho majetku, který do svěřenského fondu vyčlenil nebo kterým zvýšil majetek tohoto fondu, nebo z majetku, který byl do svěřenského fondu vyčleněn nebo který zvýšil majetek tohoto fondu osobou uvedenou v bodě 1 nebo 2, nebo
4.
v úhrnu příjmy z těchto majetkových prospěchů od téhož poplatníka nepřesáhnou ve zdaňovacím období částku 100 000 Kč.
Počínaje rokem 2015 je majetkový prospěch dlužníka z bezúročné zápůjčky, výpůjčky nebo výprosy již předmětem daně z příjmů s tím, že § 4a písm. m) zákona stanoví podmínky pro osvobození uvedených bezúplatných příjmů od daně. Osvobození navazuje na ustanovení § 10 odst. 3, které upravuje podmínky, za nichž je osvobozen bezúplatný příjem. Příjem v podobě majetkového prospěchu je osvobozen, pokud se jedná o příjem mezi osobami příbuznými, tj. osobami uvedenými v bodě 1 § 4a písm. m) zákona, nebo osobami žijícími nejméně po dobu jednoho roku bezprostředně před získáním majetkového prospěchu ve společně hospodařící domácnosti, tj. osobami uvedenými v bodě 2 § 4a písm. m) zákona, a dále též v případě, kdy dochází k plnění obmyšlenému mezi příbuznými nebo osobami žijícími ve společně hospodařící domácnosti, tj. osobami uvedenými v bodě 1 a 2. Stejným způsobem bude posuzován příjem z majetku svěřenského fondu u osoby, která zvýšila majetek tohoto fondu nebo je zakladatel svěřenského fondu a je současně osobou obmyšlenou. Podle bodu 4 § 4a písm. m) zákona je příjem v podobě majetkového prospěchu osvobozen, pokud za dané zdaňovací období úhrnná výše všech majetkových prospěchů (z bezúročných zápůjček, z výpůjček a z výpros) od téže osoby nepřekročí stanovený limit 100 000 Kč. Bude-li uvedený limit převýšen, je zdanitelným příjmem již celý příjem.
Příklad 2
Syn podnikatel si v únoru vypůjčil od otce automobil pro podnikatelskou činnost. Otázkou je, jaký daňový dopad má tato výpůjčka na syna podnikatele a jak může uplatnit výdaje na pracovní cesty, tj. zda lze uplatnit paušální výdaj na dopravu.
Postup
Na straně syna nemá výpůjčka žádný daňový dopad. V roce 2014 nebyl majetkový prospěch vypůjčitele při výpůjčce předmětem daně podle § 3 odst. 4 písm. j). V roce 2015 je majetkový prospěch syna vypůjčitele při výpůjčce od otce od daně osvobozen podle § 4a písm. m) bod 1 zákona.
Jedná-li se o výdaje na pracovní cesty, může syn uplatnit výdaje podle § 24 odst. 2 písm. k) bod 3 zákona, tj. náhradu za spotřebované pohonné hmoty vypůjčeným automobilem. Paušální výdaj na dopravu uplatnit nelze, ten je možné uplatnit pouze v případě, že poplatník uskuteční pracovní cestu vozidlem vlastním nebo najatým.
Příklad 3
Podnikatel vedoucí daňovou evidenci používá na pracovní cesty automobil, který si vypůjčil od družky, s níž žije ve společně hospodařící domácnosti přes osm let. Otázkou je, zda podnikatel může uplatnit paušální výdaj na dopravu a zda mu vzniká nepeněžní příjem v podobě majetkového prospěchu z výpůjčky auta od družky.
Postup
Jedná-li se o majetkový prospěch z titulu výpůjčky automobilu, podle § 4a písm. m) bod 2 zákona o daních z příjmů je od daně z příjmů osvobozen bezúplatný příjem v podobě majetkového prospěchu vypůjčitele při výpůjčce, pokud tyto příjmy nejsou příjmy ze závislé činnosti a pokud se jedná o příjmy od osoby, se kterou poplatník žil nejméně po dobu jednoho roku bezprostředně před získáním bezúplatného příjmu ve společně hospodařící domácnosti a z tohoto důvodu pečoval o domácnost. Výpůjčka tak nemá na podnikatele jako dlužníka žádný daňový dopad.
Paušální výdaj na dopravu u vozidla vypůjčeného uplatnit nelze, nejedná se o vozidlo vlastní, ani o vozidlo najaté, tj. není splněna zákonem stanovená podmínka. Při pracovní cestě vozidlem vypůjčeným musí poplatník postupovat v souladu s § 24 odst. 2 písm. k) bod 3 zákona. Daňovým výdajem je v daném případě pouze náhrada za spotřebované pohonné hmoty.
Příklad 4
Poplatník si vypůjčil od kamaráda na stavbu rodinného domu nákladní automobil. Majetkový prospěch je vyšší než 100 000 Kč, pokud by si poplatník předmětný majetek najal, zaplatil by nájemné cca 120 000 Kč. Otázkou je, jaký daňový dopad na poplatníka má tato výpůjčka.
Postup
Poplatníkovi vznikne bezúplatný příjem v podobě majetkového prospěchu. Tento příjem je příjmem podle § 10 odst. 1 písm. n) zákona.
Příklad 5
Vlastník několika pozemků, vedených jako zemědělský půdní fond (travní plocha), tyto pozemky z důvodu zajištění jejich údržby propachtoval soukromému zemědělci na výrobu sušené travní hmoty, a to zcela bezplatně. Otázkou je, jaký to bude mít daňový dopad a jak by tomu bylo v případě, že by vlastník za tento pacht obdržel např. symbolickou odměnu ve výši 1 Kč až 100 Kč ročně.
Postup
Podle § 2332 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, je pacht smlouvou úplatnou. V daném případě je skutečným obsahem smlouvy výpůjčka, která je vždy smlouvou bezúplatnou (§ 2193 občanského zákoníku), nebo případně výprosa (§ 2189 občanského zákoníku).
V případě výpůjčky se na straně vypůjčitele jedná z hlediska daně z příjmů o bezúplatný příjem, tj. o nabytí jiného majetkového prospěchu, který je od daně osvobozen podle § 4a písm. m) bod 4 zákona, pokud v úhrnu příjmy z tohoto majetkového prospěchu od téhož poplatníka nepřesáhnou ve zdaňovacím období částku 100 000 Kč. Při nesplnění uvedených podmínek pro dané osvobození by se jednalo o příjmy podle § 10 odst. 1 písm. n) zákona. Ocenění tohoto majetkového prospěchu by mělo odpovídat obvyklému nájemnému, resp. pachtovnému, v místě, kde se pozemky nachází. Na straně půjčitele (vlastníka pozemků) nemá smlouva o výpůjčce žádný daňový dopad.
Pokud by vlastník pozemků sjednal úplatu z titulu propachtování daných pozemků, tj. pachtovné, jednalo by se o příjem podle § 9 zákona. Při sjednávání výše úplaty je třeba pamatovat na § 23 odst. 7 zákona, tj. sjednat cenu obvyklou a nikoli pouze symbolickou.
Majetkový prospěch z titulu bezúročné zápůjčky
Majetkový prospěch dlužníka z titulu neplacení úroků z bezúročné zápůjčky je roven výši úroku, kterou nemusí platit, tj. dlužník ušetří. Výši úroku lze stanovit:
(jistina × úroková sazba × počet dní) / (360 × 100)
kde:
-
jistina je výše zápůjčky,
-
úroková sazba je obvyklý úrok v procentech,
-
počet dní je počet kalendářních dní trvání zápůjčky,
-
konstanta 360 znamená, že se používá metoda výpočtu úroků 30/360. U výpočtu ročních úroků ze zůstatků na účtech se v Česku používá tzv. německá úroková uzance. Tato metoda používá pro výpočet úroků princip označovaný jako 30/360, tj.
fikce
, že rok má 360 dnů a měsíc 30 dnů.
Příklad 6
Podnikatel si vzal v roce 2016 bezúročnou zápůjčku od obchodního partnera ve výši 1 000 0000 Kč na jeden rok. Cena obvyklá úroku v dané době a místě činí 7 %. Otázkou je, v jaké výši podnikateli vznikne majetkový prospěch a jak by se postupovalo, pokud by se jednalo o bezúročnou zápůjčku ve výši 1 000 0000 Kč na dva roky.
Postup
Majetkový prospěch bude činit: (1 000 000 × 7 × 360) / (100 × 360) = 70 000 Kč. Uvedený majetkový prospěch bude na straně podnikatele od daně osvobozen v sou­ladu s § 4a písm. m) bod 4 zákona.
V případě bezúročné zápůjčky ve výši 1 000 0000 Kč na dva roky bude majetkový prospěch činit: (1 000 000 × 7 × × 720) / (100 × 360) = 140 000 Kč. Uvedený majetkový prospěch nebude na straně podnikatele od daně osvobozen, majetkový prospěch převýšil zákonný limit 100 000 Kč.
V souladu s § 23 odst. 3 písm. a) bod 16 zákona podnikatel zvýší o příslušnou částku základ daně s tím, že využije-li bezúročnou zápůjčku na dosažení, zajištění a udržení příjmů, základ daně o příslušnou částku podle § 23 odst. 3 písm. c) bod 8 sníží.
Příklad 7
Rodiče poskytli dceři v roce 2014 bezúročnou zápůjčku 500 000 Kč na zahájení podnikání a následně v roce 2016 na rozšíření podnikání 300 000 Kč. Otázkou je, jaký daňový dopad má tato zápůjčka na dceru.
Postup
Na straně dcery nemá bezúročná zápůjčka žádný daňový dopad. V roce 2014 nebyl majetkový prospěch vydlužitele při bezúročné zápůjčce předmětem daně podle § 3 odst. 4 písm. j). V roce 2016 je majetkový prospěch dcery vydlužitelky při bezúročné zápůjčce od rodičů od daně osvobozen podle § 4a písm. m) bod 1 zákona.
Příklad 8
Podnikatel si v roce 2014 sjednal bezúročnou zápůjčku 500 000 Kč na podnikatelské účely, kterou bude podle smlouvy splácet tři roky. Otázkou je, jak se bude postupovat z hlediska daně z příjmů.
Postup
Majetkový prospěch vydlužitele z titulu bezúročné zápůjčky vznikl v roce 2014 s tím, že v roce 2014 nebyl tento majetkový prospěch předmětem daně podle § 3 odst. 4 písm. j) zákona. Bezúročná zápůjčka tak nemá na podnikatele žádný daňový dopad.
Majetkový prospěch při bezúročné zápůjčce na straně zaměstnance
Podle § 6 odst. 9 písm. v) zákona je od daně osvobozen příjem od téhož zaměstnavatele plynoucí zaměstnanci v podobě majetkového prospěchu při bezúročné zápůjčce až do úhrnné výše jistin 300 000 Kč z těchto zápůjček.
Na straně zaměstnance je počínaje rokem 2015 od daně z příjmů osvobozen bezúplatný příjem z titulu majetkového prospěchu plynoucí zaměstnanci z bezúročné zápůjčky, a to u nesplacených zůstatků z těchto zápůjček (jistin) až do úhrnné výše 300 000 Kč od téhož zaměstnavatele. Majetkový prospěch ve výši úroku obvyklého, který se zdaní jako příjem ze závislé činnosti, se vypočte jen z částky
přesahující
stanovený limit.
Podle stanoviska Generálního finančního ředitelství zveřejněného v pokynu D-22 k § 6 odst. 3 v případě sjednaného úroku a k § 6 odst. 9 písm. v) v případě bezúročných zápůjček poskytnutých od 1. 1. 2015 se v případě, že je zaměstnanci poskytnuta úročená zápůjčka, popř. od zdaňovacího období 2015 bezúročná zápůjčka, u které přesahuje výše nesplacené jistiny limit uvedený v § 6 odst. 9 písm. v) zákona, ustanovení § 6 odst. 3 zákona použije jen pro částky nad stanovený limit, který je od daně osvobozen, tj. pro částky nad 300 000 Kč. Pro určení výše úroku obvyklého se pak použije následující postup.
Úrokem obvyklým se rozumí úrok, který je v době sjednání zápůjčky obvykle používán peněžními ústavy v místě při poskytování obdobných produktů (úvěrů) veřejnosti a za jakých úrokových podmínek. Výše úroku obvyklého nemusí být ale stejná po celou dobu splácení a plátce daně z příjmů ze závislé činnosti v tomto případě má povinnost přihlédnout k výši úroku obvykle používaného v příslušném čase (musí reagovat na změny). Při stanovení obvyklé výše úroku musí plátce daně z příjmů ze závislé činnosti vzít v úvahu všechny skutečnosti, za kterých jsou peněžními ústavy obdobné zápůjčky (úvěry) poskytovány, a vybrat takový produkt, který se bude nejvíce blížit podmínkám, za jakých zápůjčku on sám poplatníkovi s příjmy ze závislé činnosti poskytuje. Takto vypočtený úrok se použije na nesplacené zůstatky jistin.
Tento výpočet se pro účely zdanění provádí nejméně jedenkrát za zdaňovací období (nejpozději při zúčtování mzdy za prosinec příslušného roku). Takto vypočtený úrok je zdanitelným příjmem poplatníka podle § 6 odst. 1 písm. d) zákona.
Pro úplnost je třeba doplnit, že v případě, kdy je sjednán se zaměstnancem úrok u zápůjčky nižší, než je úrok obvyklý, tj.
u nízko úročené zápůjčky
, je zdanitelným příjmem rozdíl mezi obvyklým úrokem a sjednaným nižším úrokem v souladu s § 6 odst. 3 zákona.
Příklad 9
Zaměstnavatel poskytl v letošním roce zaměstnanci bezúročnou zápůjčku 180 000 Kč na vybavení bytu. Otázkou je, jak se bude postupovat z hlediska daně z příjmů.
Postup
Majetkový prospěch z bezúročné zápůjčky, kdy jistina nepřevýšila 300 000 Kč, je na straně zaměstnance od daně z příjmů osvobozen podle § 9 odst. 9 písm. v) zákona. Bezúročná zápůjčka tak nemá na zaměstnance žádný daňový dopad.
Příklad 10
Zaměstnavatel poskytl 1. 12. 2015 zaměstnanci bezúročnou zápůjčku 420 000 Kč. Otázkou je, jak se bude postupovat z hlediska daně z příjmů, když úrok obvyklý činí 5 %.
Postup
Majetkový prospěch z titulu měsíčního úroku z bezúročné zápůjčky, kdy jistina převýšila 300 000 Kč, bude při úroku 5 % za prosinec činit (120 000 × 5 × 30) / (360 × 100) = 500 Kč.
Ocenění majetkového prospěchu
Pro ocenění bezúplatného příjmu v podobě majetkového prospěchu, jehož obsahem je opakující se, resp. trvající, plnění na více let, bylo počínaje rokem 2014 do zákona doplněno jeho ocenění. Ustanovení § 3 odst. 3 písm. b) zákona stanoví, že nepeněžní příjem se pro účely daně z příjmů fyzických osob oceňuje jako pětinásobek hodnoty ročního plnění, pokud příjem spočívá v jiném majetkovém prospěchu, jehož obsahem je opakující se plnění na dobu:
1.
neurčitou,
2.
života člověka nebo
3.
delší než 5 let.
Na straně poplatníků s příjmy podle § 6 zákona, tj. s příjmy ze závislé činnosti, se postupuje podle § 6 odst. 3 zákona.
Osvobození majetkového prospěchu v podobě úhrady nákladů na správu domu a pozemku od daně
Podle § 4a písm. p) zákona o daních z příjmů je od daně z příjmů osvobozen bezúplatný příjem vlastníka jednotky v podobě úhrady nákladů na správu domu a pozemku:
1.
vlastníkem jiné jednotky v tomtéž domě,
2.
osobou, která se stane vlastníkem nově vzniklé jednotky v tomtéž domě.
Správa domu a pozemku zahrnuje v souladu s § 1189 občanského zákoníku vše, co nenáleží vlastníku jednotky a co je v zájmu všech spoluvlastníků nutné nebo účelné pro řádnou péči o dům a pozemek jako funkční celek a zachování nebo zlepšení společných částí. Správa domu zahrnuje i činnosti spojené s přípravou a prováděním změn společných částí domu nástavbou, přístavbou, stavební úpravou nebo změnou v užívání, jakož i se zřízením, udržováním nebo zlepšením zařízení v domě nebo na pozemku sloužících všem spoluvlastníkům domu. Má se za to, že se správa vztahuje i na společné části, které slouží výlučně k užívání jen některému spoluvlastníku.
Činnosti týkající se správy domu a pozemku podrobně stanoví § 7 a násl. nařízení vlády č. 366/2013 Sb., o úpravě některých záležitostí souvisejících s bytovým spoluvlastnictvím.
Z hlediska daně z příjmu jsou náklady na správu domu a pozemku jak výdaji provozními, tak i výdaji investičními.
Příklad 11
Vlastník bytové jednotky, člen společenství vlastníků jednotek, zaplatil opravu střechy, aniž požadoval úhradu ze společných prostředků společenství. Otázkou je, zda bude majetkový prospěch ostatních vlastníků jednotek v rámci společenství vlastníků jednotek od daně osvobozen.
Postup
V souladu s § 5 odst. 1 písm. b) nařízení vlády č. 366/2013 Sb., o úpravě některých záležitostí souvisejících s bytovým spoluvlastnictvím, jsou střechy společnými částmi domu. Pokud výdaje spojené s úhradou opravy společné části domu zaplatil pouze jeden z vlastníků jednotek, vznikl ostatním vlastníkům jednotek majetkový prospěch. Tento majetkový prospěch bude na straně ostatních vlastníků jednotek podle § 4a písm. p) zákona od daně z příjmů osvobozen.
Příklad 12
Vlastníci bytových jednotek, členové společenství vlastníků jednotek, se rozhodli, že prodají půdní prostory, umožní tím zájemcům o bydlení výstavbu nových bytů a získané prostředky použijí na opravu střechy a výtahů. Otázkou je, zda budou příjmy z prodeje od daně osvobozeny, když byty vlastní již více než 5 let.
Postup
V případě, že půdní prostory nejsou vymezeny jako nebytová jednotka, která je ve spoluvlastnictví vlastníků bytových jednotek, nelze ji převést na jiné osoby. V daném případě mohou současní vlastníci bytových jednotek uzavřít s novým stavebníkem smlouvu o výstavbě. Při uzavření této smlouvy je možno postupovat dvojím způsobem.
Stavebník se ve smlouvě o výstavbě zaváže uhradit stávajícím vlastníkům bytových jednotek za umožnění výstavby dohodnutou částku. Předmětná částka nebude příjmem za prodej nebytových prostor, ale finančním vypořádáním. Na straně jednotlivých vlastníků bytových jednotek se bude jednat o ostatní příjem podle § 10 zákona.
Další možností je, že ve smlouvě o výstavbě se stavebník zaváže na své náklady provést a zaplatit opravy střechy a výtahů. V tomto případě se bude na straně vlastníků jednotek jednat o bezúplatný nepeněžní příjem, který je podle § 4a písm. p) zákona od daně z příjmů osvobozen.
Stanovisko Generálního finančního ředitelství k některým bezúplatným příjmům
Na webových stránkách Finanční správy byl zveřejněn příspěvek KV KDP č. 452/22.04.15, který rozebírá ně-které případy daňových dopadů bezúplatných příjmů, resp.
majetkového prospěchu
, včetně stanovisek Generálního finančního ředitelství:
1.
V případě zajištění závazku převodem práva s následnou výpůjčkou a dále při výpůjčce strojů, zařízení, šablon a forem pro zajištění smluvních dodávek nejde o bezúplatný příjem, který by měl vést ke zvýšení základu daně u vypůjčitele.
GFŘ:
Souhlas se závěrem.
2.
V případě zajištění závazku převodem práva s následnou výpůjčkou a dále při výpůjčce strojů, zařízení, šablon a forem pro zajištění smluvních dodávek může vypůjčitel uplatnit náklady na opravy odpovídající běžnému užívání v rozsahu sjednaném ve smlouvě o výpůjčce nebo v případech, kdy povinnost provedení oprav vyplývá z právních předpisů.
GFŘ:
Souhlas se závěrem. V případě zajištění závazku převodem práva s následnou výpůjčkou platí, že za předpokladu, že výpůjčitel vynaloží náklady nad rámec svých povinností stanovených obecným právním předpisem nebo smluvním ujednáním, se nebude u výpůjčitele jednat o náklady vynaložené na dosažení, zajištění a udržení příjmů. Při výpůjčce strojů, zařízení, šablon a forem pro zajištění smluvních dodávek lze souhlasit se závěrem, že vypůjčitel je oprávněn náklady na opravu uplatnit v základu daně.
3.
Závěry dle bodu 1 a 2 se uplatní i v případě fyzických osob s příjmy dle § 7 ZDP a § 9 ZDP, a to ať již vede či nevede daná fyzická osoba účetnictví.
GFŘ:
Souhlas se závěrem, že je nutné postupovat stejným způsobem jak u právnických osob, tak u podnikajících fyzických osob.
4.
V případě bezúročné zápůjčky společníka do obchodní
korporace
či družstevníka do družstva nejde u obchodní
korporace
o bezúplatný příjem, který by měl vést ke zvýšení základu daně na straně obchodní
korporace
či družstva.
V případě ručení společníka za obchodní korporaci a družstevníka za družstvo nevzniká bezúplatný příjem, který by měl vést ke zvýšení základu daně na straně obchodní
korporace
či družstva.
GFŘ:
Souhlas se závěrem s výjimkou případů, kdy vůle společníka směřuje k poskytnutí bezúplatného plnění (viz modelový příklad):
Společnost pořádá dětský den pro děti z dětského domova, přičemž by chtěla pro tyto účely najmout nafukovací skákací hrad. Nájem od třetí osoby je podmíněn složením určité zálohy, pro jejíž úhradu dočasně zapůjčí peníze společník (nepožaduje přitom úrok). Společník tuto zápůjčku provede právě za tímto účelem. Tento vztah pak již nelze hodnotit standardní optikou společník–společnost, ale vstupuje tam odlišný prvek od toho, že společník chce vybavit svou společnost zdroji, a to prvek altruismu a vzdání se určité majetkové hodnoty (v podobě dočasné dispozice s majetkem).
5.
Při vzniku bezúplatného právního vztahu přímo ze zákona, popř. jiného právního předpisu, nedochází k bezúplatnému příjmu. Jako příklad lze uvést případy, kdy jiný právní předpis stanoví ručení (ručení přímo na základě právní úpravy), což může být například:
-
daňové ručení například v případě daně z nabytí nemovité věci, když poplatníkem je převodce,
-
ručení za vzájemné dluhy v případě rozdělení dle § 257 ZP a § 258 zákona o přeměnách,
-
ručení v případě převodu obchodního závodu dle § 2177 odst. 1 a § 2182 odst. 2 občanského zákoníku.
GFŘ:
Lze souhlasit, že v případě, kdy právní předpis přímo stanoví povinnost ručení, tj. ručení vzniká přímo ze zákona, nelze tento bezúplatný právní vztah posuzovat pro účely ZDP jako bezúplatný příjem.
Úpravy základu daně v případě zdaňování bezúplatného příjmu
Zákon o daních z příjmů v § 23 odst. 3 písm. a) bod 16 stanoví, že výsledek hospodaření nebo rozdíl mezi příjmy a výdaji
se zvyšuje
o hodnotu bezúplatného příjmu poplatníka, pokud se o tomto příjmu neúčtuje ve výnosech a nejedná se:
-
o příjem osvobozený od daně nebo
-
o příjem, který není předmětem daně, nebo
-
o příjem ve formě daru účelově poskytnutého na pořízení hmotného majetku nebo na jeho technické zhodnocení.
Zákon stanoví povinnost poplatníka zvýšit základ daně o přijatý bezúplatný příjem, pokud o něm nebude účtovat ve výnosech a současně se nebude jednat o příjem od daně osvobozený nebo o příjem, který není předmětem daně. V daném případě jde např. o majetkový prospěch na straně podnikatele s příjmy podle § 7 zákona, v souvislosti s podnikatelskou činností nebo o majetkový prospěch obchodní
korporace
.
Základ daně
se nezvýší
v případě daru účelově poskytnutého poplatníkovi na pořízení hmotného majetku nebo na jeho technické zhodnocení. V tomto případě se o hodnotu daru poskytnutého na pořízení hmotného majetku sníží vstupní cena hmotného majetku v souladu s § 29 odst. 1 zákona.
Na výše uvedený § 23 odst. 3 písm. a) bod 16 navazuje § 23 odst. 3 písm. c) bod 8 zákona, který stanoví, že výsledek hospodaření nebo rozdíl mezi příjmy a výdaji
lze snížit
o hodnotu bezúplatného příjmu poplatníka, o kterou byl zvýšen výsledek hospodaření nebo rozdíl mezi příjmy a výdaji podle odstavce 3 písm. a) bodu 16, pokud je tento bezúplatný příjem využit k dosažení, zajištění a udržení příjmů, které jsou předmětem daně a nejsou od daně osvobozené, a o bezúplatném příjmu nebylo účtováno v nákladech.
Využije-li podnikatel bezúplatný příjem, o který zvýšil základ daně, k dosažení dalších příjmů, pak o hodnotu tohoto příjmu výsledek hospodaření nebo rozdíl mezi příjmy a výdaji sníží.
Pro úplnost je třeba doplnit, že dále § 23 odst. 3 písm. c) bod 9 zákona stanoví, že výsledek hospodaření nebo rozdíl mezi příjmy a výdaji
lze snížit
o hodnotu bezúplatného příjmu, s výjimkou příjmu od daně osvobozeného a příjmu, který není předmětem daně, ve formě peněžitého daru účelově poskytnutého na pořízení hmotného majetku nebo na jeho technické zhodnocení, pokud o tomto příjmu účtoval poplatník podle právních předpisů upravujících účetnictví ve výnosech.
Ustanovení umožňuje poplatníkům, u kterých hodnota bezúplatného příjmu ve formě přijatého peněžitého daru účelově poskytnutého na pořízení hmotného majetku nebo na jeho technické zhodnocení byla podle předpisů upravujících účetnictví zaúčtována ve výnosech, si o tento příjem snížit výsledek hospodaření, protože v režimu snížené vstupní ceny o takto přijaté dary účelově poskytnuté na pořízení hmotného majetku (§ 29 odst. 1 zákona) poplatník nemůže uplatnit k předmětnému bezúplatnému příjmu odpovídající náklad. Uvedené ustanovení je účinné již pro rok 2014.
Příklad 13
Právní poradce poskytl podnikateli v souvislosti s podnikáním službu (právní poradu) zcela bezplatně. Otázkou je, jak se bude postupovat z hlediska daně z příjmů.
Postup
Podnikateli vznikl majetkový prospěch, za danou službu nemusel zaplatit. Tento majetkový prospěch, o kterém se neúčtuje, podnikatel ocení a o jeho hodnotu zvýší základ daně v souladu s § 23 odst. 3 písm. a) bod 16 zákona. Vzhledem ke skutečnosti, že se předmětná služba zcela vázala k podnikatelské činnosti poplatníka, podle § 23 odst. 3 písm. c) bod 8 zákona podnikatel základ daně o stejnou částku sníží.
Stanovisko Generálního finančního ředitelství k bezúplatným příjmům
Na webových stránkách Finanční správy byl zveřejněn příspěvek KV KDP č. 452/22.04.15, který rozebírá některé případy daňových dopadů bezúplatných příjmů, resp.
úpravy základu daně
, včetně stanovisek Generálního finančního ředitelství:
1. Zvýšení a snížení základu daně v případě bezúplatného příjmu
1.
V případě, kdy je poplatníkovi bezúplatně poskytnuta služba (například vymalování kanceláře, zadarmo vedené účetnictví a podobně), kterou využije tak, že jsou naplněny podmínky dle § 24 odst. 1 ZDP (přičemž nejde o použití na příjmy, které nejsou předmětem daně a jsou od daně osvobozeny), bude postupováno tak, že o stejnou částku bude základ daně zvýšen [§ 23 odst. 3 písm. a) bod 16 ZDP] a zároveň bude o stejnou částku základ daně snížen [§ 23 odst. 3 písm. c) bod 8 ZDP].
GFŘ:
Souhlas se závěrem.
2.
Stejným způsobem, jak je uvedeno v bodě 1, bude postupováno v případě:
2.1.
Bezúročných zápůjček, kdy o neuplatněný obvyklý úrok bude u příjemce takové bezúročné zápůjčky základ daně zvýšen, a zároveň v případě
,
kdy použití prostředků z titulu zápůjčky splní podmínky dle § 24 odst. 1 ZDP, bude základ daně o tu samou částku snížen [kombinace ustanovení § 23 odst. 3 písm. a) bod 16 ZDP a § 23 odst. 3 písm. c) bod 8 ZDP].
GFŘ:
Se závěrem lze souhlasit. Pro úplnost je nutné zdůraznit, že, pokud bude u bezúročné zápůjčky o neuplatněný obvyklý úrok u příjemce takové bezúročné zápůjčky základ daně zvýšen podle § 23 odst. 3 písm. a) bodu 16 ZDP, pak § 23 odst. 3 písm. c) bod 8 ZDP lze při dodržení všech zákonem stanovených podmínek použít na stejnou částku pouze za předpokladu, že poplatník doloží, že zápůjčkou získané peněžní prostředky v plné výši použil na dosažení, zajištění a udržení příjmů.
Bezúplatný příjem v podobě majetkového prospěchu z titulu bezúročné zápůjčky bude pro účely ZDP oceněn pro účely daně z příjmů právnických osob podle § 23 odst. 6 ZDP (tj. podle právního předpisu upravujícího oceňování majetku), pro účely daně z příjmů fyzických osob podle § 3 odst. 3 ZDP.
2.2.
Výpůjček a výpros, kdy o hodnotu majetkového prospěchu získaného přijetím bezúplatné výpůjčky či výprosy majetku bude u příjemce výpůjčky (vypůjčitele) či výprosy (výprosník) základ daně zvýšen dle ustanovení § 23 odst. 3 písm. a) bod 16 ZDP a současně o totožnou částku bude základ daně snížen dle ustanovení § 23 odst. 3 písm. c) bod 8 ZDP.
GFŘ:
Souhlas se závěrem. K závěrům bodu 1 a 2 je nutné na základě výše uvedeného podotknout, že nemusí vždy platit, že se bude základ daně zvyšovat i snižovat o stejnou částku.
3.
V případě bezúročné zápůjčky a dále v případě výpůjčky a výprosy nebude od 1. 1. 2015 aplikováno ustanovení § 23 odst. 7 ZDP. Výjimkou mohou být pouze případy zneužití práva, kdy skutečným obsahem právního jednání bude úplatné plnění. V případě aplikace ustanovení § 23 odst. 7 ZDP u poskytovatele nemůže být u příjemce použitý postup pro zdanění bezúplatného příjmu zejména dle ustanovení § 23 odst. 3 písm. a) bod 16 ve spojení s § 23 odst. 6 ZDP.
GFŘ:
Lze souhlasit s tvrzením že, v případě bezúročné zápůjčky, výpůjčky a výprosy, nebude u věřitele aplikováno ustanovení § 23 odst. 7 ZDP. Výjimkou budou samozřejmě vždy případy, kdy dochází k zastření skutečného stavu stavem formálně právním podle daňového řádu.
V případě zastření skutečného stavu (úplatného) stavem formálně právním (bezúplatným) nebude u dlužníka aplikováno ustanovení § 23 odst. 3 písm. a) bod 16 proto, že mu nevzniká majetkový prospěch.
4.
Závěry dle bodu 1 až 3 se uplatní i v případě fyzických osob s příjmy dle § 7 a 9 ZDP, a to ať již vede či nevede daná fyzická osoba účetnictví.
GFŘ:
Souhlas se závěrem.
2. Forma uplatnění práva na snížení základu daně dle § 23 odst. 3 písm. c) bod 8 ZDP
V návaznosti na naplnění jednoho ze základních principů správy daní – tj. správné stanovení daně – platí, že snížení výsledku hospodaření nebo rozdílu mezi příjmy a výdaji při stanovení základu daně dle § 23 odst. 3 písm. c) bod 8 ZDP provede poplatník či správce daně v rámci vyměřovacího či doměřovacího řízení vždy, když budou naplněny podmínky ustanovení § 23 odst. 3 písm. c) bod 8 ZDP při současném uplatnění příslušných procesních postupů ze strany daňového subjektu. Pro zohlednění této položky snižující základ daně správcem daně je nutnou podmínkou její aktivní uplatnění a prokázání daňovým subjektem v probíhajícím daňovém řízení u správce daně.
GFŘ:
Souhlas se závěrem. Možnost snížení výsledku hospodaření dle § 23 odst. 3 písm. c) ZDP je právem, nikoliv povinností daňového subjektu. Správce daně pak ke snížení výsledku hospodaření dle citovaného ustanovení přihlíží pouze tehdy, pokud bylo poplatníkem uplatněno a prokázáno. Správce daně toto snížení nemůže uplatnit sám proti vůli daňového subjektu.
3. Výše částky, o jakou bude upravován základ daně podle § 23 odst. 3 zákona
1.
Získané (přijaté) bezúplatné příjmy lze rozdělit do dvou kategorií:
a)
peněžní – v daném případě není problém s určením výše (částky) úpravy základu daně. Částka zvyšující základ daně podle § 23 odst. 3 písm. a) bod 16 ZDP bude dána jmenovitou hodnotou získaných peněžních prostředků (peněžních darů); základ daně pak bude ve většině případů snížen prostřednictvím řádně zaúčtovaného nákladu (při splnění podmínek § 24 odst. 1, popř. navazujících ustanovení ZDP), který bude následně hrazen ze získaných peněžních darů,
b)
nepeněžní (tj. včetně různých majetkových prospěchů) – v tomto případě je nutno pro účely správného vyčíslení základu daně použít pro ocenění nepeněžního bezúplatného příjmu (včetně majetkového prospěchu) úpravu z § 23 odst. 6 ZDP a ocenit tyto nepeněžní příjmy podle právního předpisu upravujícího oceňování majetku, pokud ZDP nestanoví jinak (viz např. nepeněžní příjem u pronajímatele z titulu bezúplatně přenechaného technického zhodnocení provedeného nájemcem).
Při splnění podmínek uvedených v ustanoveních § 23 odst. 3 písm. a) bod 16 ZDP a § 23 odst. 3 písm. c) bod 8 ZDP je dopad těchto ustanovení do úprav základu daně neutrální – tzn. že totožná částka je položkou zvyšující a současně i položkou snižující výsledek hospodaření či rozdíl mezi příjmy a výdaji. Tento neutrální dopad do základu daně platí za podmínky, že celá částka bezúplatného příjmu plní podmínky pro snížení základu daně dle § 23 odst. 3 písm. c) bod 8 ZDP. Uvedený postup platí např. i v případě opakujících se plnění a jejich ocenění v návaznosti na § 3 odst. 3 písm. b) ZDP – tj. jednorázové zvýšení i snížení výsledku hospodaření či rozdílu mezi příjmy a výdaji § 23 odst. 3 písm. a) bod 16 ZDP a § 23 odst. 3 písm. c) bod 8 ZDP o celý pětinásobek hodnoty ročního plnění.
GFŘ:
Souhlas se závěrem. Dojde-li ke zvýšení základu daně podle § 23 odst. 3 písm. a) bod 16 ZDP, bude
totožná částka
zároveň částkou snižující základ daně dle § 23 odst. 3 písm. c) bod 8 ZDP a tato úprava bude ve svém důsledku neutrální. Podle názoru GFŘ bude základ daně snížen pouze o částku, která splní podmínky pro snížení základu daně.
Příklad: Dle § 23 odst. 3 písm. a) bod 16 ZDP bude zvýšen základ daně o hodnotu bezúplatného příjmu 100, k dosažení zajištění a udržení příjmů daňový subjekt použije pouze částku ve výši 60, o kterou sníží základ daně dle § 23 odst. 3 písm. c) bod 8 ZDP. U částky 40 daňový subjekt neprokáže splnění podmínky § 23 odst. 3 písm. c) bod 8 ZDP, a proto o tuto částku nebude snížen základ daně.
Souhlas se způsobem ocenění peněžních i nepeněžních bezúplatných příjmů uvedeným v písmenech a) i b). V obou případech se použije ocenění podle § 23 odst. 6 ZDP, tj. podle právního předpisu upravujícího oceňování majetku.
Na straně fyzických osob se majetkový prospěch oceňuje podle § 3 odst. 3 ZDP.
2.
Postupy a závěry obsažené výše pak platí v případech dodatečné změny výše částky bezúplatného příjmu např. z důvodu dodatečného zjištění jiného ocenění tohoto bezúplatného příjmu.
GFŘ:
Souhlas se závěrem.
3.
S ohledem na neutralitu popsanou v bodě 1 je daňový subjekt povinen řádně prokázat ocenění bezúplatného příjmu zejména v případech, kdy nebude mít právo na plné uplatnění částky snižující základ daně dle § 23 odst. 3 písm. c) bod 8 ZDP.
GFŘ:
Daňový subjekt bude bez ohledu na zmiňovanou neutralitu postupovat dle stanoveného způsobu ocenění a výši ocenění musí být vždy schopen prokázat ve smyslu ustanovení § 92 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád.