Účetnictví nestátní neziskových organizací v otázkách a
odpovědích
Ing.
Jan
Stejskal
Ph.
D.
Otázka
Chtěla bych se zeptat, je každé občanské sdružení povinno vést účetnictví?
(resp. účetnictví v plném rozsahu)?
Naše sdružení vzniklo v roce 2010. V tom roce byl náš obrat cca 50 tis.
Kč. V letošním roce bude tato částka podobná. Jsme povinni vést účetnictví v plném rozsahu nebo jej
můžeme vést v rozsahu zjednodušeném, případně jen vést daňovou evidenci?
Odpověď
Dotazy na druh účetnictví, které musí nestátní neziskové organizace vést
jsou poměrně časté. Nejčastěji bývá zmiňována daňová evidence, kterou však nestátní neziskové
organizace (protože jsou právnické osoby) nemohou vést. Úprava totiž vychází z
§ 7b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v
platném znění, tedy části zákona, která je vyhrazena pouze fyzickým osobám.
Pro nestátní neziskové organizace (dále jen „NNO“) zůstává
možnost vést jednoduché a podvojné účetnictví.
Jednoduché
účetnictví je upraveno § 38a zákona č. 563/1991
Sb., o účetnictví, v platném znění (dále jen „ZÚ“). Podle něj mohou občanská sdružení, jejich
organizační jednotky, které mají právní subjektivitu, církve a náboženské společnosti nebo církevní
instituce, které jsou církevní právnickou osobou, a honební společenstva mohou vést jednoduché
účetnictví, a to podle zákona č. 563/1991 Sb., o
účetnictví, ve znění zákona č. 117/1994 Sb., zákona č.
227/1997 Sb., zákona č.
492/2000 Sb., zákona č.
353/2001 Sb. a zákona č.
437/2003 Sb. Podmínkou pro vedení jednoduchého
účetnictví je, že jejich celkové příjmy za poslední uzavřené účetní období nepřesáhnou 3 mil. Kč.
Jednoduché účetnictví je vedeno podle právního stavu, který platil k 31. 12. 2003.
Podvojné účetnictví je druhou možností. Jeho podoba vychází z
platného znění ZÚ a následné vyhlášky č. 504/2002 Sb.,
kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991
Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, u kterých hlavním
předmětem činnosti není podnikání, pokud účtují v soustavě podvojného účetnictví, ve znění
pozdějších předpisů. K provedení podvojného účetnictví vydalo Ministerstvo financí ČR také České
účetní standardy. Samotný ZÚ dává nestátním neziskovým organizacím možnost rozhodnout se, zda budou
vést podvojné účetnictví v plné či zjednodušené podobě (podle
§ 9 odst. 1 ZÚ vést v plném rozsahu a nebo podle
téhož paragrafu, odst. 3 ve zjednodušeném
rozsahu).
Otázka
V občanském sdružení se začalo před lety vést podvojné účetnictví, je
možný převod z podvojného účetnictví na jednoduché účetnictví, jestliže obrat v kal.roce nepřesáhl 3
mil.?
Odpověď
Přechod z podvojného na jednoduché účetnictví není explicitně právními
předpisy řešen, není zakázán. Přejít zpět na jednoduché účetnictví se tedy může (NNO musí splnit
podmínky uvedené v přechodném ustanovení - viz výše). Zde je však třeba upozornit, že právní
předpisy žádným způsobem neupravují způsob „konverze“ rozvahy do počátečních stavů majetku a závazků
tak, jak je vnímá jednoduché účetnictví. V praxi se zpětný přechod na jednoduché účetnictví může
ukázat jako neřešitelný, neboť některé z položek podvojného účetnictví nemají v jednoduchém
účetnictví svůj ekvivalent a mohlo by konverzí dojít ke zkreslení či změně údajů, což je v zásadním
rozporu se ZÚ.
Otázka
Občanského sdružení vzniklo v únoru 2009. Od počátku vzniku vedeme
jednoduché účetnictví. V roce 2010 jsme byli příjemci
dotace
od kraje – jeho sociálního fondu.
Vznikla nám povinnost vést podvojné účetnictví či nikoliv? Můžete prosím blíže rozlišit dotace
, kdy
povinnost vznikne a kdy nikoliv? A kde bych nalezla i další podmínky, kdy nám vznikne povinnost
přejít na podvojné účetnictví? A pokud povinnost vznikla už za rok 2011, musí se vůči některému z
orgánů státní správy oznámit?Odpověď
Tato problematika se týká Zásad vlády pro poskytování dotací ze státního
rozpočtu ČR nestátním neziskovým organizacím (pro rok 2011 schválené dne 1. 2. 2011, usnesení vlády
číslo 92). Ze zásad vyplývá povinnost poskytovateli
dotace
ze státního rozpočtu (např.
ministerstvu), aby v rozhodnutí o poskytnutí dotace
zavázal příjemce (NNO), že musí vést podvojné
účetnictví v souladu se ZÚ. Z uvedeného logicky nevyplývá žádná oznamovací povinnost NNO vůči
poskytovateli.
V případě, že se nejedná o dotaci ze státního rozpočtu (jde např.
o krajský nebo obecní rozpočet), pak tato povinnost nevzniká.
V
praxi je však problematické přejít z např. jednoduchého účetnictví na podvojné účetnictví k jinému,
než rozvahovému dni (většinou k 31. 12.). Dokonce ani poskytovatelé
dotace
v rozhodnutích neprovedli
doplnění a povinnost vést podvojné účetnictví neuvádějí. Otázka
V lednu 2011 jsme založili sportovně zaměřené občanské sdružení a jediná
položka do účetnictví za rok 2011 je vystavená faktura na 10 000 Kč za reklamu. Výdaje ani jiné
příjmy nemáme. Nyní řeším, jak bude vypadat naše letošní účetnictví.
Obnáší účetnictví něco jiného, než tento jeden papír – fakturu? Kdybychom
měli nějaké další výdaje např. typu účtenka za benzín, nebo sportovní materiál, opět stačí jen tyto
doklady a nějaký soupis v tabulce?
Odpověď
Každá účetní jednotka je povinna vést účetnictví ode dne svého vzniku do dne
svého zániku. Ustanovení ZÚ je třeba naplňovat i v případě, že za rok došlo pouze k jednomu účetnímu
případu.
Tazatel má v tomto případě možnost rozhodnout, zda
povede podvojné nebo jednoduché účetnictví. Proto splňuje podmínky přechodného ustanovení a s
ohledem na počet účetních případů může vést jednoduché účetnictví. V tomto případě je třeba zavést
peněžní deník a knihu pohledávek a závazků, byť s jediným
záznamem.
Je třeba si uvědomit, že i úhrada oné vydané faktury
musí být provedena za pomoci účetního dokladu (příjmový pokladní doklad nebo výpis z účtu). Tento
musí být také zaúčtován do účetní knihy - peněžního deníku.
Otázka
Jak dlouho musíme ukládat naše účetnictví? Jsme občanské sdružení s ročním
obratem přibližně 200 000 Kč (příjem a výdej) za rok.
Odpověď
Bez ohledu na výši obratu je třeba uchovávat kompletní účetní agendu 5
uzavřených období (tedy 5 let po skončení účetního období). ZÚ uvádí v
§ 31 odst. 2 a násl. konkrétní lhůty pro
archivaci jednotlivých druhů účetních záznamů. Délka je odvislá od jejich významu (např. účetní
závěrky se archivují 10 let).
Zvláštní úpravou je archivace
záznamů o pracovnících a mzdách, které se archivují 30 let (viz
§ 35a odst. 4 zákona č. 582/1991 Sb., o
organizaci a provádění sociálního zabezpečení, platném
znění).
Pokud jste příjemci
dotace
ze státního rozpočtu, tak se
lhůta prodlužuje na 10 let [lze dovodit z § 44 zákona č.
218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová
pravidla), platném znění].