Bezúplatné příjmy v zákoně o daních z příjmů
Ing.
Otakar
Machala
V souvislosti se zrušením zákona č. 357/1992
Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí1),
došlo od 1. 1. 2014 k zahrnutí příjmů získaných děděním a darováním do předmětu daně z příjmů. Zákon
č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „ZDP“), označuje tyto příjmy jako tzv. bezúplatné příjmy.
Již od počátku bylo bohužel zřejmé, že jde o změnu dosti nesystémovou, ale na druhé straně
poměrně zásadní, která vyžadovala a nadále vyžaduje věnovat pozornost všem dopadům a souvislostem
této změny v rámci ZDP. V případě řešení všech
souvisejících problémů je důležité vzít v úvahu zřetelné vyjádření zákonodárce projevené v důvodové
zprávě k příslušné novele ZDP, podle kterého záměrem
úpravy a přesunu zdanění příjmů z dědictví a darů do
ZDP nejsou věcné změny, ale naopak zachování
stávajících principů zdanění především ve vymezení rozsahu příjmů zdaňovaných a
nezdaňovaných.
Nejasnosti související se zdaňováním bezúplatných příjmů v
ZDP ještě vzrostly od 1. 1. 2015, kdy byla zákonem č.
267/2014 Sb., kterým se mění zákon č.
586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších
předpisů, a další související zákony, zrušena část ustanovení
§ 3 a 18
ZDP, která vyjímala z předmětu daně majetkový prospěch vydlužitele při bezúročné zápůjčce,
vypůjčitele při výpůjčce a výprosníka při výprose. Dále mimo jiné nebylo zcela zřejmé, jak z
hlediska daně z příjmů postupovat v případě, kdy budou bezúplatné příjmy následně použity k
dosažení, zajištění a udržení příjmů, a jak aplikovat s tím související procesní postupy pro případ,
kdy poplatník opomene zvýšit základ daně o hodnotu bezúplatného příjmu, ale zároveň má nárok na
zohlednění skutečnosti, že přijatý bezúplatný příjem použil k dosažení, zajištění a udržení
příjmů.
Cílem tohoto článku je v maximální míře zmíněné problémy popsat a nastínit jejich řešení,
mj. v souvislosti s dokončováním prací na daňových přiznáních k dani z příjmů fyzických a
právnických osob podávaných v termínu do 1. 7. 2016.
Bezúplatný příjem jako předmět daně
Zákon o daních z příjmů upravuje zdanění
příjmů fyzických i právnických osob. V případě fyzických osob je předmět daně vymezen v
§ 3 odst. 1 a
2 ZDP tak, že předmětem daně z příjmů
jsou:
a)
příjmy ze závislé činnosti (§ 6),
b)
příjmy ze samostatné činnosti (§ 7),
c)
příjmy z kapitálového majetku (§ 8),
d)
příjmy z nájmu (§ 9),
e)
ostatní příjmy (§ 10).
Za ostatní příjmy se přitom podle § 10 odst.
1 písm. n) ZDP považuje i bezúplatný příjem. Příjmem se rozumí příjem peněžní i nepeněžní
dosažený i směnou.
U právnických osob jsou podle § 18 odst. 1
ZDP předmětem daně příjmy z veškeré činnosti a z nakládání s veškerým majetkem. Z toho
vyplývá, že předmětem daně z příjmů jsou také bezúplatné příjmy.
Co je a co není bezúplatný příjem
V praxi je velmi důležité určení, zda v daném konkrétním případě bezúplatný příjem vzniká,
nebo nevzniká. Toto posouzení je vhodné provést vždy na počátku zkoumání každé transakce, neboť
pokud daná transakce vůbec příjmem není, není již žádné další posuzování třeba.
Základním charakteristickým znakem bezúplatných příjmů pro účely
zákona o daních z příjmů je absence jakéhokoliv
protiplnění. Z pohledu správy daní platí, že správce daně vychází v daňovém řízení ze skutečného
obsahu právního úkonu a každý případ posuzuje individuálně s přihlédnutím ke všem specifikům dané
situace. Stejně musí při hodnocení dané transakce postupovat i každý poplatník daně z
příjmů.
V případě bezúročné zápůjčky podle § 2390 a
násl. zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (dále jen „o. z.“), výpůjčky podle
§ 2193 a násl. o. z. a výprosy podle
§ 2189 a násl. o. z. vzniká na straně vydlužitele,
vypůjčitele a výprosníka bezúplatný příjem v případě absence jakéhokoliv protiplnění. Již důvodová
zpráva k zákonu č. 267/2014 Sb. v souvislosti s
§ 19b odst. 1 písm. d) ZDP uvádí, že samotná
forma „smlouvy o výpůjčce nebo výprose“ nemusí automaticky znamenat, že se jedná o bezúplatný
příjem. Tato smlouva může být součástí daleko širších smluvních ujednání v rámci ekonomických
vztahů. To platí zejména v rámci vzájemných podnikatelských vztahů.
Výpůjčka
Typickými příklady, kdy např. v případě výpůjčky nevzniká vypůjčiteli bezúplatný příjem (v
daném případě majetkový prospěch), je aplikace zajištění dluhu (závazku) převodem vlastnického práva
s následnou výpůjčkou a také při výpůjčce strojů, zařízení, šablon a forem pro zajištění smluvních
dodávek pro půjčitele. V obou případech je sice podstata samotné výpůjčky bezúplatná, avšak její
hodnota (hodnota majetkového prospěchu vypůjčitele) je v případě zajištění dluhu převodem
vlastnického práva s následnou výpůjčkou zohledněna buď v pořizovací ceně pořizovaného majetku, nebo
v ceně peněz (např. výši úroků) zajišťovaného dluhu. V případě výpůjčky strojů, zařízení, šablon a
forem pro zajištění smluvních dodávek jde o součást smluvních podmínek úplatné operace (dodávek
zboží), která je obecně pro obě strany ekonomicky výhodná i při zohlednění předmětné
výpůjčky.
Z pohledu širších daňových souvislostí uvedené vztahy umožňují vypůjčiteli (uživateli
majetku) uplatňovat jako daňové výdaje i náklady na opravy vypůjčeného majetku, a to i v případech,
kdy se nejedná o běžné (obvyklé) opravy dle § 2199
odst. 1 o. z. Nesmí se samozřejmě jednat o náklady nad rámec jeho povinností stanovených
obecným právním předpisem nebo smluvním ujednáním.
Tyto závěry platí jak v případě právnických osob, tak i v případě fyzických osob s příjmy
dle § 7 a 9
ZDP, bez ohledu na to, zda vedou účetnictví, daňovou evidenci nebo uplatňují paušální
výdaje.
Bezúročná zápůjčka společníka do obchodní
korporace
Poskytnutí bezúročné zápůjčky společníkem do obchodní
korporace
2)
rovněž nepředstavuje, stejně jako vklad společníka do obchodní korporace
, pro korporaci bezúplatný
příjem, který by byl předmětem daně z příjmů. V těchto případech se jedná o přesun majetku v peněžní
či nepeněžní formě od společníka do právnické osoby, na které se společník majetkově podílí.
Společník tak své obchodní korporaci poskytuje majetek či jiné zdroje k jejich ekonomickému využití,
ze kterých může později plynout tomuto společníkovi určitý přínos, např. ve formě vyšších příjmů z
prodeje obchodního podílu, z podílů na vytvořeném zisku apod. Tento výklad potvrzuje i judikatura
Nejvyššího správního soudu3) a nepřímo i výše uvedená zásada zmíněná v
důvodové zprávě, podle které záměrem úpravy a přesunu zdanění příjmů z dědictví a darů do
ZDP nejsou věcné změny, ale naopak zachování
stávajících principů zdanění především ve vymezení rozsahu příjmů zdaňovaných a
nezdaňovaných.Aplikace uvedených zásad v praxi je velmi důležitá, neboť umožňuje daňové posouzení daleko
širšího spektra případů. Jedná se např. o ručení společníka za obchodní korporaci (její dluhy),
které je členem.
Příklad 1
Obchodní společnost Alfa, s. r. o., přijala od peněžního ústavu úvěr ve výši 5 000 000 Kč.
Podmínkou poskytnutí úvěru ze strany banky bylo uzavření ručitelského prohlášení jediného společníka
této společnosti. Na straně Alfa, s. r. o., nevzniká z titulu ručení majetkový prospěch (bezúplatný
příjem), který by byl předmětem daně z příjmů.
Příklad 2
Obchodní společnost Beta, a.s., uzavřela obchodní smlouvu na dodávku investičního celku do
Francie. Podmínkou kupujícího bylo, aby za případné plnění z titulu garančních oprav ručila rovněž
mateřská společnost a.s. Beta. Mateřská společnost se za garanční závazky Beta, a.s., zaručila. Na
straně Beta, a.s., nevzniká z tohoto titulu majetkový prospěch (bezúplatný příjem), který by byl
předmětem daně z příjmů.
Tyto zásady je nutno v praxi aplikovat opět s ohledem na konkrétní okolnosti. Ačkoliv tedy
v drtivé většině případů platí, že bezúročná zápůjčka společníka obchodní korporaci, jejímž je
členem, nevede ke vzniku bezúplatného příjmu, nebude tento závěr aplikován v situaci, kdy zjevnou
vůlí společníka je bezúplatné plnění poskytnout.
Příklad 3
Obchodní společnost Z, s. r. o., nakupuje lékařský přístroj, který hodlá předat jako
sponzorský dar místní nemocnici. Na pořízení tohoto přístroje si půjčí peníze od svého společníka s
tím, že se jedná o bezúročnou zápůjčku.
V tomto případě zjevně společník za poskytnuté peněžní prostředky neočekává žádné
protiplnění a majetkový prospěch na straně společnosti Z, s. r. o., vzniká.
Závěr, že na straně subjektu, za nějž ručí subjekt jiný, obecně nevzniká bezúplatný
příjem, platí rovněž v případech jakéhokoliv právního vztahu vzniklého ze zákona, popř. jiného
právního předpisu, který nemůže poplatník přímo ovlivnit. Jako příklad lze uvést zákonné ručení za
dluhy v případě rozdělení obchodní společnosti v návaznosti na příslušná ustanovení zákona č.
125/2008 Sb., o přeměnách obchodních společností a
družstev, ve znění pozdějších předpisů, nebo ručení v případě převodu obchodního závodu dle
§ 2177 odst. 1 o. z. a
§ 2182 odst. 2 o. z. Při těchto bezúplatných
zákonných ručeních u příjemce ručení nevzniká žádný majetkový prospěch, který by měl vstupovat do
základu daně.
Ručení ze zákona, které rovněž nevede ke vzniku zdanitelného bezúplatného příjmu u
příjemce ručení, známe rovněž v daňových předpisech. Jedná se např. o:
-
ručení za daň z nabytí nemovitých věcí nabyvatelem podle
§ 41 odst. 2 zákonného opatření Senátu č. 340/2013
Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí,
-
ručení příjemce zdanitelného plnění podle
§ 109 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané
hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDPH“),
-
ručení oprávněného příjemce podle § 108a
ZDPH apod.
Pozor! Při běžném smluvním bezúplatném ručení majetkový prospěch vzniká.
Příklad 4
Obchodní společnost A, a.s., uzavřela smlouvu na výstavbu nové výrobní haly. S dodavatelem
se dohodla, že cena za zhotovení stavby bude hrazena ve splátkách a za vzniklé dluhy se zaručí její
sesterská společnost B, a.s. Společnosti A, a.s., a B, a.s., uzavřely smlouvy o ručení B, a.s., za
dluhy A, a.s., vzniklé v souvislosti s výstavbou nové haly. Ve smlouvě nebyla sjednána žádná cena za
toto ručení. Na straně A, a.s., vzniká z tohoto titulu bezúplatný příjem (jiný majetkový
prospěch).
Veřejně prospěšní poplatníci
V předchozím textu byla zatím řešena především situace podnikatelských subjektů, ať už
fyzických nebo právnických osob. Speciální skupinou mezi poplatníky daně z příjmů právnických osob
jsou tzv. veřejně prospěšní poplatníci. Jedná se o velmi širokou a různorodou množinu subjektů,
které rovněž v souvislosti s možným zdaněním bezúplatných příjmů řeší celou řadu specifických
případů.
Ze stanoviska Finanční správy4) vyplývá, že při posouzení těchto
specifických případů by se mělo vycházet ze zásad uvedených výše pro podnikatelské subjekty.
Například na přesuny majetku zakladatele do nadační jistiny, případně zakladatele do jiných fundací
a ústavů nebo člena ve prospěch spolku by se dle tohoto sdělení mělo nahlížet obdobně jako na vklady
do obchodních korporací. Ačkoliv na rozdíl od obchodních korporací není vztah přesunu majetku a
případného následného prospěchu poskytovatele tak zřejmý, jedná se o důležitý závěr.
Stejně jako v případě obchodních korporací, je i v případě veřejně prospěšných poplatníků
třeba aplikovat tento závěr v praxi s ohledem na konkrétní okolnosti. Přesunem majetku jsou např. i
členské příspěvky, které i nadále představují na straně příjemce předmět daně z příjmů (i když jsou
následně ve většině případů od daně osvobozeny). Mezi členem právnické osoby veřejně prospěšného
charakteru a touto osobou může rovněž dojít ke klasickému bezúplatnému plnění (darování).
Příklad 5
Nadace X pořádá charitativní sbírku na pomoc lidem postiženým živelní pohromou. Zakladatel
nadace poskytne na tento účel dar ve výši 100 000 Kč. Na straně nadace se jedná o příjem, který je
předmětem daně z příjmů (a bude v případě splnění stanovených podmínek od daně
osvobozen).
Další důležitou skupinou posuzovaných případů jsou převody majetku na příspěvkové
organizace zřizované územními samosprávnými celky. V zásadě se může jednat o tři typy převodů
majetku:
a)
svěření majetku podle § 27 odst. 2
písm. e) zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „ZRPÚR“),
b)
výpůjčku podle § 2193 a násl. o. z.
a
c)
převod majetku zřizovatele do vlastnictví jím zřízené příspěvkové organizace podle
§ 27 odst. 5 písm. a) ZRPÚR.
Ve většině uvedených případů na straně příspěvkové organizace příjem podle
ZDP nevznikne. Svěření majetku uvedené pod písm. a) je
z ekonomického pohledu obdobou vkladu člena do obchodní
korporace
, a bude proto i stejně posuzován
(bezúplatný příjem nevzniká).Složitější situace je v případě výpůjčky. Zde bude posouzení záviset na okolnostech
poskytnutí výpůjčky. V případech, kdy bude institut výpůjčky použit zřizovatelem z důvodu, že nemůže
svůj majetek svěřit příspěvkové organizaci postupem podle bodu a), bude daňové posouzení stejné jako
u bodu a), a bezúplatný příjem tedy nevznikne.
Ve všech ostatních případech ovšem výpůjčka povede u příspěvkové organizace ke vzniku
majetkového prospěchu a tedy i bezúplatného příjmu, který je předmětem daně z příjmů.
Převod majetku zřizovatele do vlastnictví jím zřízené příspěvkové organizace podle § 27
odst. 5 písm. a) - tedy postup podle písm. c) - se opět posoudí stejně jako vklad člena (společníka)
do obchodní
korporace
, tedy jako situace, při níž bezúplatný příjem u příspěvkové organizace
nevzniká.Bezúplatné příjmy osvobozené od daně
Pokud po prvotním posouzení transakce podle výše uvedených pravidel bezúplatný příjem
vznikne, nemusí to ještě znamenat povinnost takový příjem zahrnout do základu daně a zdanit.
ZDP vybrané druhy bezúplatných příjmů buď úplně, nebo
do určité částky, od daně osvobozuje.
Osvobození u právnických osob
V případě právnických osob je v tomto smyslu důležité ustanovení
§ 19b ZDP. U všech právnických osob jsou
osvobozeny od daně tyto bezúplatné příjmy:
-
příjem z nabytí dědictví nebo odkazu,
-
příjem, pokud k němu došlo na základě rozhodnutí pozemkového úřadu o pozemkových
úpravách, v podobě nabytí vlastnického práva k pozemku nebo zřízení věcného břemene,
-
příjem plynoucí do veřejné sbírky, na humanitární nebo charitativní
účel,
-
příjem přijatý z veřejné sbírky a
-
příjem v podobě majetkového prospěchu, pokud v úhrnu příjmy z tohoto majetkového
prospěchu od téže osoby nepřesáhnou ve zdaňovacím období nebo období, za které se podává daňové
přiznání, částku 100 000 Kč u:
-
vydlužitele při bezúročné zápůjčce,
-
vypůjčitele při výpůjčce a
-
výprosníka při výprose.
Na tato limitovaná osvobození bezúplatných příjmů od daně se v praxi často zapomíná.
Přitom jeho využití řeší většinu hodnotově menších případů bez nutnosti aplikace dalších pravidel
pro jejich zdaňování.
Příklad 6
Obchodní společnost C, s. r. o., potřebovala překlenout dočasný nedostatek finančních
prostředků v řádu několika týdnů. Případná smlouva o poskytnutí úvěru od peněžního ústavu by
znamenala vznik nákladů z titulu úroků a případných poplatků za uzavření úvěrové smlouvy. C, s. r.
o., se proto dohodla se sesterskou obchodní společností D, s. r. o., na poskytnutí částky 1 000 000
Kč na dobu tří měsíců formou bezúročné zápůjčky. Výše majetkového prospěchu z titulu ušetřených
nákladů byla vyčíslena na 28 000 Kč. Pro C, s. r. o., tak částka 28 000 Kč představuje bezúplatný
příjem osvobozený od daně podle § 19b odst. 1 písm.
d) bod 1 ZDP.
Osvobození bezúplatných příjmů od daně lze podle
§ 19b ZDP uplatnit i v dalších případech. Ty jsou
již určeny pro nějakým způsobem vymezený okruh poplatníků, jako například bytová družstva vzniklá
před 1. 1. 1992 a jejich právní nástupce v případě příjmu z nabytí vlastnického práva k pozemku nebo
podílu na pozemku podle zákona upravujícího majetek České republiky a její vystupování v právních
vztazích, které je na ně povinna bezúplatně převést organizační složka státu, bezúplatný příjem
obmyšleného z majetku, který byl do svěřenského fondu vyčleněn pořízením pro případ smrti nebo
zvýšil majetek svěřenského fondu pořízením pro případ smrti, případně členské státy Evropské unie a
státy tvořící Evropský hospodářský prostor.
Již výše jsme zmínili určitá specifika pro veřejně prospěšné poplatníky, a ta se týkají i
podmínek osvobození bezúplatných příjmů. Tito poplatníci mohou od daně z příjmů osvobodit
rovněž:
-
v případě poplatníků se sídlem na území ČR příjem, který je nebo bude využit pro
účely vymezené v § 15 odst. 1 nebo
§ 20 odst. 8 ZDP (tj. účely vzdělávací,
humanitární atd.), a za podmínky obdobné právní formy, předmětu činnosti a způsobu využití předmětu
bezúplatného nabytí i v případě veřejně prospěšných poplatníků se sídlem na území jiného členského
státu Evropské unie nebo státu tvořícího Evropský hospodářský prostor.
Příklad 7
Obchodní společnost E, a.s., poskytla spolku Naděje, z. s., bezúplatné plnění (sponzorský
dar) ve výši 100 000 Kč. Předmětem činnosti spolku je ochrana dětí a mládeže před návykovými
látkami. Přijatá částka bude použita na tyto účely. Na straně poskytovatele E, a.s., bude možné za
předpokladu splnění podmínek § 20 odst. 8 ZDP
snížit o částku 100 000 Kč základ daně z příjmů. Na straně příjemce Naděje, z. s., půjde o příjem
osvobozený od daně.
Osvobození u fyzických osob
Jak bylo uvedeno v úvodu, bezúplatné příjmy se u fyzických osob zahrnují do dílčího
základu daně podle § 10 jako ostatní příjmy. To platí pouze v případě, že tyto příjmy nejsou od daně
osvobozeny. Poměrně rozsáhlá oblast těchto příjmů je osvobozena podle
§ 4a ZDP. Jedná se o bezúplatné příjmy:
-
z nabytí dědictví nebo odkazu,
-
obmyšleného z majetku, který byl do svěřenského fondu vyčleněn pořízením pro případ
smrti nebo zvýšil majetek svěřenského fondu pořízením pro případ smrti,
-
z nabytí vlastnického práva k movité věci, pokud je zaručena vzájemnost a osoba, od
níž se věc nabývá, je zástupcem cizího státu pověřeným v České republice, příslušníkem jeho rodiny
žijícím s ním ve společně hospodařící domácnosti nebo jinou osobou, jíž příslušely diplomatické
výsady a imunity a která nebyla občanem České republiky.
Dále je osvobozena skupina bezúplatných příjmů souvisejících s nabytím majetku ve
specifických případech. Jedná se o bezúplatné příjmy:
-
z nabytí vlastnického práva k pozemku nebo ze zřízení věcného břemene, pokud k těmto
příjmům došlo na základě rozhodnutí pozemkového úřadu o pozemkových úpravách,
-
z nabytí vlastnického práva k pozemku nebo podílu na pozemku podle zákona
upravujícího majetek České republiky a její vystupování v právních vztazích, je-li organizační
složka státu povinna je bezúplatně převést fyzické osobě,
-
ze vzniku služebnosti bytu podle zákona upravujícího převody vlastnického práva k
jednotkám některých bytových družstev a
-
z nabytí vlastnického práva k jednotce, která nezahrnuje nebytový prostor jiný než
garáž, sklep nebo komoru, je-li ve vlastnictví právnické osoby vzniklé za účelem, aby se stala
vlastníkem domu s jednotkami, a fyzická osoba, která vlastnické právo k jednotce nabývá, je nájemcem
této jednotky, členem této právnické osoby a podílela se, nebo její právní předchůdce se podílel,
svým peněžním nebo nepeněžním plněním na pořízení domu s jednotkami.
Další skupina osvobozených bezúplatných příjmů představuje u fyzických osob jakousi
analogii k osvobozeným bezúplatným příjmům veřejně prospěšných poplatníků. Jde o příjmy:
-
poplatníka s bydlištěm v členském státě Evropské unie nebo státě tvořícím Evropský
hospodářský prostor5) provozujícího zařízení pro péči o toulavá nebo opuštěná
zvířata nebo pro péči o jedince ohrožených druhů živočichů, je-li bezúplatný příjem použit k provozu
tohoto zařízení,
-
v podobě plnění poskytnutého pro provoz zoologické zahrady, jejíž provozovatel je
držitelem platné licence podle zákona upravujícího zoologické zahrady, a
-
v podobě plnění poskytnutého fyzickým osobám pro poskytování veřejných kulturních
služeb.
Zákon o daních z příjmů osvobozuje rovněž
bezúplatné příjmy fyzických osob použité na vymezené, státem podporované, účely. Jedná se o
příjmy:
-
poplatníka, který jej nejpozději do konce kalendářního roku následujícího po roce
jeho přijetí prokazatelně použije na zvýšení nebo změnu kvalifikace, studium, léčení, úhradu
sociálních služeb nebo na zakoupení pomůcky pro zdravotně postižené, jakož i přímé poskytnutí takové
pomůcky,
-
použité na humanitární nebo charitativní účel,
-
z veřejné sbírky a
-
z nabytí majetku prokazatelně použitého na financování volební kampaně kandidáta na
funkci prezidenta republiky podle zákona upravujícího volbu prezidenta republiky, který se zúčastní
prvního kola volby.
Zejména první uvedená skupina přijatých bezúplatných příjmů představuje v kombinaci s
aplikací § 15 odst. 1 ZDP na straně poskytovatele
možnost daňově optimálního postupu.
Příklad 8
Podnikatel pan X poskytl své neteři slečně Y, která je po autonehodě upoutána na invalidní
vozík, osobní automobil v hodnotě 300 000 Kč speciálně upravený pro řízení pomocí rukou. Automobil
slouží slečně Y k dopravě na univerzitu, kde pokračuje v denním studiu.
Na straně poskytovatele pana X lze za podmínek stanovených v
§ 15 odst. 1 ZDP uplatnit z tohoto titulu
nezdanitelnou část základu daně až do výše 300 000 Kč. Na straně příjemce - slečny Y - je tento
příjem osvobozen od daně podle § 4a písm. j)
ZDP.
Kromě dvou zbývajících specifických případů (osvobození příjmů z reklamních předmětů
přijatých v souvislosti s činností, ze které plyne příjem ze samostatné činnosti, opatřených jménem
nebo ochrannou známkou poskytovatele tohoto daru v ceně do 500 Kč a osvobození příjmu vlastníka
jednotky v podobě úhrady nákladů na správu domu a pozemku vlastníkem jiné jednotky v tomtéž domě,
nebo osobou, která se stane vlastníkem nově vzniklé jednotky v tomtéž domě) obsahuje § 4a ještě
osvobození fyzických osob od daně z příjmů v případě bezúplatného plnění v podobě majetkového
prospěchu:
-
vydlužitele při bezúročné zápůjčce,
-
vypůjčitele při výpůjčce nebo
-
výprosníka při výprose.
Podmínkou pro přiznání osvobození těmto příjmům je, že se nejedná o příjmy zahrnované do
dílčího základu daně podle § 6, tedy o příjmy ze závislé činnosti. Takové příjmy ze závislé činnosti
jsou osvobozeny podle § 6 odst. 9 ZDP pouze v
případě, že se jedná o příjem plynoucí zaměstnanci v podobě majetkového prospěchu při bezúročné
zápůjčce od téhož zaměstnavatele až do úhrnné výše jistin 300 000 Kč z těchto zápůjček.
Pokud tedy nejde o příjmy při bezúročné zápůjčce, při výpůjčce nebo při výprose ze závislé
činnosti, lze je od daně osvobodit v případě, že v úhrnu příjmy z těchto majetkových prospěchů od
téhož poplatníka nepřesáhnou ve zdaňovacím období částku 100 000 Kč. Uvedené omezení osvobození
částkou 100 000 Kč neplatí pro příjmy přijaté od vybraného okruhu blízkých osob, konkrétně
od:
-
příbuzného v linii přímé, linii vedlejší, pokud jde o sourozence, strýce, tetu,
synovce nebo neteř, manžela, manžela dítěte, dítěte manžela, rodiče manžela nebo manžela
rodičů,
-
od osoby, se kterou poplatník žil nejméně po dobu jednoho roku bezprostředně před
získáním bezúplatného příjmu ve společně hospodařící domácnosti a z tohoto důvodu pečoval o
domácnost nebo byl na tuto osobu odkázán výživou, nebo
-
obmyšleného z jeho majetku, který do svěřenského fondu vyčlenil nebo kterým zvýšil
majetek tohoto fondu, nebo z majetku, který byl do svěřenského fondu vyčleněn nebo který zvýšil
majetek tohoto fondu osobou uvedenou v předchozích dvou odstavcích.
Fyzické osoby mohou obdržet i bezúplatné příjmy z jiných titulů, než je bezúročná
zápůjčka, výpůjčka nebo výprosa. Typickým příkladem je darování majetku v peněžní nebo nepeněžní
formě.
Osvobození těchto ostatních typů bezúplatných příjmů upravuje
§ 10 odst. 3 písm. c) ZDP. Příjmy od vybraného
okruhu blízkých osob jsou osvobozeny ve stejném rozsahu, jako je tomu u bezúročné zápůjčky, výpůjčky
a výprosy, tedy bez omezení. Bezúplatné příjmy od ostatních osob jsou potom osvobozeny od daně z
příjmů do výše 15 000 Kč včetně přijaté od téhož poplatníka ve zdaňovacím období za podmínky, že se
jedná o příjmy nabyté příležitostně.
Příklad 9
Paní Z obdržela v daném zdaňovacím období tyto bezúplatné příjmy:
-
peněžní dar od svého zaměstnavatele k životnímu jubileu ve výši 5 000
Kč,
-
broušenou vázu v hodnotě 3 000 Kč od svých bývalých žáků na třídním srazu
a
-
nemovitou věc - pozemek s chatou v hodnotě 1 200 000 Kč od svého
otce.
Peněžní dar od zaměstnavatele nesplňuje podmínky pro osvobození podle
§ 4a ZDP, nejde o příjem podle
§ 10 ZDP, ale podle § 6. Bezúplatný příjem
nesplňuje ani podmínky pro osvobození podle § 6 odst. 9
ZDP, a bude tak zdaněn jako příjem ze závislé činnosti.
Bezúplatný příjem - nepeněžní dar v hodnotě 3 000 Kč - je osvobozen od daně podle § 10
odst. 3 písm. c) bod 4, neboť jeho hodnota nepřesáhla 15 000 Kč.
Bezúplatně nabytý pozemek s chatou je osvobozen od daně z příjmů podle
§ 10 odst. 3 písm. c) bod 1 ZDP.
V případě bezúplatného příjmu fyzických osob lze pro stanovení způsobu jeho zdanění použít
následující rozhodovací schéma:
Hodnota bezúplatného
příjmu
V případě, kdy bude bezúplatný příjem podléhat zdanění, bude důležité rovněž správně určit
jeho výši vyjádřenou v penězích. Správné určení hodnoty bezúplatného příjmu bude v některých
případech nutné provést ještě ve fázi, kdy bude analyzováno daňové posouzení takového příjmu, neboť
v některých případech je příjem osvobozen právě v závislosti na jeho výši (do zákonem stanovené
hodnoty).
Zatímco hodnota bezúplatného příjmu v podobě peněžního daru je zřejmá, u nepeněžních
plnění - tj. např. věcných darů a jiného majetkového prospěchu - se jejich peněžní hodnota stanovuje
v souladu s ustanovením § 23 odst. 6 ZDP podle
právního předpisu upravujícího oceňování majetku6).
Zákon o daních z příjmů obsahuje několik
výjimek z tohoto pravidla, kdy stanoví speciální postup pro zjištění výše nepeněžního příjmu. Jedná
se především o situace dále upravené přímo v § 23 odst.
6 ZDP, kdy vlastník majetku zdaňuje nepeněžní příjem, kterým jsou výdaje (náklady) vynaložené
nájemcem na najatém majetku se souhlasem pronajímatele nad rámec smluveného nájemného a nehrazené
vlastníkem (pronajímatelem) v podobě technického zhodnocení pronajatého majetku, a rovněž stanovení
hodnoty majetkového prospěchu při bezplatném poskytování motorového vozidla zaměstnavatelem
zaměstnanci k používání pro služební i soukromé účely, kdy se za příjem zaměstnance považuje částka
ve výši 1 % vstupní ceny vozidla za každý i započatý kalendářní měsíc poskytnutí vozidla. Tento
postup je známý a v praxi již v současnosti nepůsobí větší potíže.
Jinak je tomu v některých případech bezúplatných příjmů fyzických osob. Ustanovení
§ 3 odst. 3 ZDP, který upravuje ocenění
nepeněžního příjmu pro fyzické osoby, sice rovněž uvádí, že se takový příjem pro účely daně z příjmů
fyzických osob oceňuje podle právního předpisu upravujícího oceňování majetku, avšak odchylnou
úpravu stanoví pro případy jiného majetkového prospěchu, jehož obsahem je opakující se plnění na
dobu:
-
neurčitou,
-
života člověka nebo
-
delší než 5 let.
V těchto situacích se za hodnotu nepeněžního příjmu ve zdaňovacím období poskytnutí tohoto
prospěchu považuje pětinásobek hodnoty ročního plnění. To může mít výrazný daňový dopad na konečné
daňové posouzení přijatého majetkového prospěchu.
Příklad 10
Pan X a pan Y uzavřeli s paní Z dne 1. 1. 2016 každý smlouvu o bezúročné zápůjčce, na
základě které paní Z poskytla oběma pánům částky 500 000 Kč. Předpokládejme, že obvyklý úrok u
zápůjček v takové výši na příslušný účel v daném místě a čase představuje 5 % p.a., tedy 25 000 Kč
ročně. Jediný rozdíl u obou smluv je ten, že smlouva o zápůjčce s panem X byla uzavřena na dobu
určitou v trvání 4 let a smlouva s panem Y byla uzavřena na dobu neurčitou s výpovědní lhůtou 6
měsíců.
Zatímco v případě pana X bude příjem vydlužitele osvobozen, neboť za jeho příjem se v
každém z let 2016 až 2019 považuje částka 25 000 Kč, a splňuje tedy limit pro osvobození 100 000 Kč
stanovený v § 4a písm. m) bod 4 ZDP, pan Y
bude muset v daňovém přiznání za rok 2016 v rámci dílčího základu daně podle § 10 zdanit bezúplatný
příjem (majetkový prospěch)ve výši 125 000 Kč, neboť hodnota jeho příjmu stanovená podle
§ 3 odst. 3 písm. b) ZDP limit 100 000 Kč
překročila.
Postup v daňovém přiznání při přijetí bezúplatného
příjmu
V této části se zaměříme na praktický postup podnikatelského subjektu - příjemce
bezúplatného příjmu, z pohledu základu daně z příjmů, tj. na to, jak má takový příjem daný poplatník
posoudit a jak ho konkrétně promítnout do daňového přiznání. Nejprve předpokládejme bezúplatné
poskytnutí služby dodavatelem.
V případě, kdy je poplatníkovi bezúplatně poskytnuta služba, která nemá charakter daru a
neúčtuje se o ní ve výnosech, musí příjemce této služby zvýšit o hodnotu příjmu základ daně podle
§ 23 odst. 3 písm. a) bod 16
ZDP7). Pokud ovšem tuto službu využije k dosažení, zajištění a udržení
příjmů, bude z hlediska základu daně z příjmů postupováno tak, že o stejnou částku lze základ daně
snížit podle § 23 odst. 3 písm. c) bod 8
ZDP8).
Příklad 11
Obchodní společnost A, s. r. o., řeší problém s poruchou na klíčovém stroji, používaném
výhradně v souvislosti s dosažením, zajištěním a udržením příjmů. Servisní společnost B, s. r. o.,
nabídla, že v rámci své marketingové akce odstraní tuto poruchu - opraví stroj, bezúplatně. Po
provedení opravy sdělila B, s. r. o., že běžná cena opravy provedeného rozsahu činí 250 000
Kč.
V daňovém přiznání k dani z příjmů právnických osob za dané zdaňovací období A, s. r. o.,
zvýší základ daně na řádku 30 o částku 250 000 Kč. Zároveň potom o stejnou částku sníží základ daně
na řádku 112. Celkový dopad přijetí bezúplatného příjmu na základ daně tak bude v daném případě
neutrální.
Totožným způsobem jako u přijaté bezúplatné služby bude postupováno rovněž u výpůjček a
výpros, kdy o hodnotu majetkového prospěchu získaného přijetím bezúplatné výpůjčky či výprosy
majetku bude u vypůjčitele (příjemce výpůjčky) či výprosníka (příjemce výprosy) základ daně podle
ustanovení § 23 odst. 3 písm. a) bod 16 ZDP
zvýšen a současně může být o stejnou částku dle ustanovení § 23 odst. 3 písm. c) bod 8
snížen.
Naprosto stejný postup bude aplikován i v případě majetkového prospěchu souvisejícího s
přijetím bezúročné zápůjčky. Stále je ale třeba mít na paměti nutnost ověřovat jednak, zda se v
případě příjmu jedná o příjem zdaňovaný, a především také, zda je případný zdaňovaný bezúplatný
příjem skutečně použit k dosažení, zajištění a udržení příjmů.
Příklad 12
Obchodní společnost C, a.s., přijala v daném zdaňovacím období dvě bezúročné zápůjčky.
První zápůjčka od společnosti D, s. r. o., činila 500 000 Kč a druhá zápůjčka od společnosti E,
a.s., 4 000 000 Kč. Finanční prostředky z obou zápůjček byly použity na nákup akcií dceřiné
společnosti Z, a.s. Zjištěná výše majetkového prospěchu u první zápůjčky byla 25 000 Kč a u druhé
zápůjčky 200 000 Kč.
Společnost C, a.s., bude v daňovém přiznání z titulu přijetí obou zápůjček postupovat tak,
že zvýší základ daně podle § 23 odst. 3 písm. a)
bod 16 ZDP na řádku 30 o částku 200 000 Kč. Aplikovat snížení základu daně podle
§ 23 odst. 3 písm. c) bod 8 ZDP nelze, neboť
se v daném případě jedná o výdaje mateřské společnosti související s držbou podílu v dceřiné
společnosti, které nelze uplatnit jako výdaje na dosažení, zajištění a udržení příjmů podle
§ 25 odst. 1 písm. zk) ZDP.
Základ daně zároveň není třeba zvyšovat o majetkový prospěch z první zápůjčky, neboť ten
je od daně z příjmů osvobozen podle § 19 odst. 1
písm. d) bod 1 ZDP. Celkový dopad přijetí bezúplatného příjmu na základ daně tak bude v daném
případě představovat jeho zvýšení o 200 000 Kč.
Uvedená pravidla postupu zdaňování bezúplatných příjmů se kromě daně z příjmů právnických
osob uplatní rovněž u daně z příjmů fyzických osob. Fyzické osoby s bezúplatnými příjmy spadajícími
do dílčích základů daně z příjmů ze samostatné činnosti (§
7 ZDP) a z nájmu (§ 9 ZDP) mohou tedy rovněž
uplatnit při splnění stanovených podmínek snížení základu daně podle
§ 23 odst. 3 písm. c) bod 8 ZDP, a to bez
ohledu na to, zda vedou účetnictví, daňovou evidenci, nebo v případě příjmů z nájmu evidují příjmy a
související výdaje.
V daňovém přiznání k dani z příjmů fyzických osob se zvýšení základu daně v případě příjmů
dle § 7 ZDP uvede na řádku 105 a případné snížení
základu daně na řádku 106 přílohy č. 1 s podrobnějším rozpisem v tabulce E. „Úpravy podle § 5, § 23
zákona“ a v případě příjmů dle § 9 ZDP na řádku 204
a případné snížení základu daně na řádku 205 přílohy č. 2 k daňovému přiznání.
Procesní souvislosti
V praxi může v souvislosti s bezúplatnými příjmy docházet i k situacím, u nichž je třeba
aplikovat správný procesní postup dle daňového
řádu9). Postupy obsažené výše tak budou platit i v případě podání
dodatečného daňového přiznání podle § 141
DŘ.
Zajímavou a při jednání se správci daně zatím téměř neřešenou otázkou je postup v situaci,
kdy poplatník ve svém daňovém přiznání zdanitelný bezúplatný příjem nijak nezohlední nebo základ
daně sice upraví, ale o částku, která se bude lišit od hodnoty bezúplatného příjmu stanovené dle
oceňovacích předpisů.
Je zřejmé, že pokud tuto skutečnost správce daně v rámci své činnosti zjistí, má právo
příslušným způsobem upravit základ daně. Nepochybně tak učiní na straně položek zvyšujících základ
daně, tzn. že zvýší základ daně podle § 23 odst. 3
písm. a) bod 16 ZDP. Podle mého názoru by však zároveň měl, za předpokladu, že budou naplněny
podmínky ustanovení § 23 odst. 3 písm. c) bod 8
ZDP, zohlednit v rámci vyměřovacího či doměřovacího řízení i snížení výsledku hospodaření
nebo rozdílu mezi příjmy a výdaji při stanovení základu podle tohoto ustanovení, což je i v souladu
s jedním ze základních principů správy daní10).
Vzhledem k tomu, že snížení výsledku hospodaření dle
§ 23 odst. 3 písm. c) ZDP je v návaznosti na
znění uvozující věty odst. 3 písm. c) považováno za právo a nikoliv povinnost daňového subjektu, je
pro zohlednění této položky snižující základ daně správcem daně nutnou podmínkou její aktivní
uplatnění a prokázání daňovým subjektem v probíhajícím daňovém řízení.
Poplatníkům lze proto
doporučit, aby v rámci daňového řízení se správcem daně zohlednění snížení výsledku hospodaření dle
§ 23 odst. 3 písm. c) bod 8 ZDP vždy
prokazatelně uplatnili
.Bezúplatné příjmy u spojených osob
Značné nejasnosti a rozdílné názory panovaly na řešení situace, kdy jsou bezúplatné příjmy
poskytovány mezi spojenými osobami vymezenými v § 23
odst. 7 ZDP. Ze samotné podstaty bezúplatných příjmů (bezúplatných plnění) je zřejmé, že dané
plnění není mezi zúčastněnými stranami poskytováno za obvyklou cenu. V takové situaci je otázkou,
zda uplatnit úpravu základu daně podle § 23 odst. 7
ZDP, tj. upravit základ daně u poskytovatele plnění o rozdíl mezi cenou obvyklou (běžnou) a
cenou sjednanou (v daném případě nulovou?), zda aplikovat úpravu základu daně u příjemce
bezúplatného příjmu dle výše uvedených pravidel, nebo zda obě úpravy kombinovat.
Někteří správci daně preferovali aplikaci poslední varianty, tj. kombinaci uplatnění
úpravy základu daně podle § 23 odst. 7 u poskytovatele a úpravy základu daně podle § 23 odst. 3
písm. a) bod 16 u příjemce. Zástupci Komory daňových poradců ČR od počátku hájili stanovisko, že pro
každý případ musí být uplatněna pouze jedna z uvedených variant, a to ta, která nejlépe vystihuje
ekonomickou podstatu dané transakce. Důvodem je skutečnost, že podstatou ustanovení o převodních
(běžných) cenách je v daňové oblasti dosažení stavu, jaký by vznikl v případě, že by spolu jednaly a
obchodovaly dva zcela nezávislé subjekty. V případě bezúplatného plnění není cena vůbec sjednána, a
dle současného znění § 23 odst. 7 ZDP již nula
není pro účely tohoto ustanovení za cenu považována11). V případě současné
aplikace § 23 odst. 7 i
§ 23 odst. 3 písm. a) ZDP by v případě
spojených osob mohlo dojít k neopodstatněnému navýšení celkové daňové povinnosti a v principu i k
částečnému dvojímu zdanění bezúplatného příjmu.
V případě bezúplatných plnění mezi dvěma spojenými osobami tak mohou nastat tyto
situace:
1)
Plnění nemá žádný daňový dopad;
2)
Jedná se o bezúplatný příjem s úpravou daně u příjemce;
3)
Jedná se o plnění za cenu odlišnou od ceny obvyklé (běžné) - zastřený stav, zneužití
práva.
ad 1)
Jde o taková plnění, která ze své ekonomické podstaty bezúplatný příjem vůbec
nepředstavují (zápůjčky člena
korporace
do své do obchodní korporace
, výpůjčky modelů a šablon v
rámci dodávek a další případy popsané výše) a v daňovém přiznání k dani z příjmů se nijak
neprojeví.ad 2)
Druhá skupina případů bude v praxi zřejmě nejčastější. V případě bezúročné zápůjčky,
výpůjčky a výprosy mezi spojenými osobami nebude od 1. 1. 2015 aplikováno ustanovení
§ 23 odst. 7 ZDP. Základ daně bude upravován u
příjemce podle § 23 odst. 3 písm. a) bod 16
ZDP s případnou aplikací § 23 odst. 3 písm.
c) bod 8 ZDP. Výjimkou mohou být pouze případy zneužití práva, kdy skutečným obsahem právního
jednání bude úplatné plnění.
ad 3)
Ustanovení § 23 odst. 7 ZDP, tj. úprava
základu daně u poskytovatele bezúplatného plnění v případě plnění mezi spojenými osobami, bude
aplikováno spíše výjimečně, a to v situaci, kdy bude formálním bezúplatným plněním zastírána
ekonomická podstata, kterou je plnění úplatné, nebo půjde o tzv. zneužití
práva12).
Příklad 13
Obchodní společnost X, a.s., poskytla sesterské společnosti Y Ltd. se sídlem na
Seychelských ostrovech bezúplatně své výrobky. Běžná (obvyklá) tržní cena tohoto plnění je 100 000
000 Kč. Výrobky byly na skladě společnosti X, a.s., oceněny v úrovni vlastních nákladů částkou 45
000 000 Kč. Společnost X částku 45 000 000 Kč vyloučila z daňových výdajů a vykázala celkový základ
daně z příjmů za dané zdaňovací období ve výši 1 200 000 Kč.
Správce daně při následné kontrole posoudil uvedený postup jako zneužití práva a v rámci
doměřovacího řízení zvýšil základ daně společnosti X, a.s., o částku 100 000 000 Kč a zároveň v
daňových výdajích zohlednil hodnotu poskytnutých výrobků, tj. 45 000 000 Kč. Zvýšil tak základ daně
X, a.s., o částku 55 000 000 Kč na celkem 56 200 000 Kč.
Závěr
Správné ošetření bezúplatných příjmů z pohledu
ZDP v praxi není, a patrně ani nebude, jednoduchou
záležitostí. Je zřejmé, že pro správné posouzení charakteru těchto příjmů je třeba vždy nejprve
podrobně analyzovat ekonomickou podstatu každého plnění. Zda se jedná o plnění bezúplatné nebo
úplatné, a pokud jde o bezúplatné plnění, zda je předmětem daně a zda není od daně osvobozeno. V
případě že bezúplatný příjem podléhá dani, bude upraven základ daně na straně příjemce plnění a
poskytovatel musí posoudit, zda případné výdaje s bezúplatným plněním související u něj představují
výdaje na dosažení, zajištění a udržení příjmů.
V případě spojených osob bude u bezúplatných příjmů aplikován stejný postup jako u osob
nezávislých za předpokladu, že v konkrétním případě nedošlo k zastření skutečného stavu stavem
formálně právním nebo ke zneužití práva.
1 Zákonné opatření Senátu č. 344/2013
Sb., o změně daňových zákonů v souvislosti s rekodifikací soukromého práva a o změně
některých zákonů.
2 Pod pojmem obchodní
korporace
jsou zahrnuta i družstva - viz
§ 1 odst. 1 zákona č. 90/2012 Sb., o obchodních
korporacích.3 Např. judikáty čj. 7 Afs 100/2012 ze dne 27. 2. 2013 a čj. 7 Afs 3/2005-80 ze
dne 27. 7. 2006 (www.nssoud.cz).
4 Sdělení Generálního finančního ředitelství k vybraným problémům v oblasti
zdaňování bezúplatných příjmů, čj.: 25596/16/7100-10110-013031.
5 Ze znění textu někteří poplatníci odvozovali absenci osvobození těchto příjmů u
osob s bydlištěm na území ČR. Je ale třeba si uvědomit, že Česko je jeden ze států Evropské
unie.
6 Zákon č. 151/1997 Sb., o oceňování
majetku a o změně některých zákonů (zákon o oceňování majetku).
7 „Základ daně se zvyšuje o hodnotu bezúplatného příjmu poplatníka, pokud se o
tomto příjmu neúčtuje ve výnosech a nejedná se o příjem osvobozený od daně nebo příjem, který není
předmětem daně, nebo o příjem ve formě daru účelově poskytnutého na pořízení hmotného majetku nebo
na jeho technické zhodnocení.“
8 „Základ daně lze snížit o hodnotu bezúplatného příjmu poplatníka, o kterou byl
zvýšen výsledek hospodaření nebo rozdíl mezi příjmy a výdaji podle odstavce 3 písm. a) bodu 16,
pokud je tento bezúplatný příjem využit k dosažení, zajištění a udržení příjmů, které jsou předmětem
daně a nejsou od daně osvobozené, a o bezúplatném příjmu nebylo účtováno v nákladech.“
9 Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád
(dále jen „DŘ“).
10 Správa daně je postup, jehož cílem je správné zjištění a stanovení daní a
zabezpečení jejich úhrady - § 1 odst. 2
DŘ.
11 „Liší-li se ceny sjednané mezi spojenými osobami od cen, které by byly
sjednány mezi nespojenými osobami v běžných obchodních vztazích za stejných nebo obdobných podmínek,
a není-li tento rozdíl uspokojivě doložitelný, upraví se základ daně poplatníka o zjištěný rozdíl;
to platí i v případě, kdy je cena mezi poplatníky daně z příjmů právnických osob rovna nule...“
-
Poslední uvedená věta byla z ustanovení § 23 odst. 7 s účinností od 1. 1. 2015
vypuštěna!12 Viz např. rozsudek Nejvyššího správního soudu čj. 1 Afs 107/2004-48 ze dne 10.
11. 2005 (www.nssoud.cz).