Závislá práce a zdravotní pojištění od 1.1.2014
Ing.
Antonín
Daněk
Závislou prací můžeme podle § 2 zákona č.
262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „zákoník práce“), chápat takovou práci, která je vykonávána ve vztahu
nadřízenosti zaměstnavatele a podřízenosti zaměstnance, jménem zaměstnavatele, podle pokynů
zaměstnavatele a zaměstnanec ji pro zaměstnavatele vykonává osobně. Závislá práce musí být
vykonávána za mzdu, plat nebo odměnu za práci, na náklady a odpovědnost zaměstnavatele, v pracovní
době na pracovišti zaměstnavatele, případně na jiném dohodnutém místě. Závislá práce může být podle
§ 3 zákoníku práce vykonávána výlučně v základním
pracovněprávním vztahu (není-li upravena zvláštními právními předpisy), kterým jsou pracovní poměr a
právní vztahy založené dohodami o pracích konaných mimo pracovní poměr. Závislá práce tedy může být
vykonávána jen v pracovněprávním vztahu.
Změny v zákoně o daních z
příjmů
Zákonné opatření Senátu č. 344/2013 Sb.
upravuje mimo jiné ustanovení § 6 odst. 1 zákona č.
586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
„ZDP“), kde jednak dochází k poměrně zásadní
terminologické změně (v nadpise § 6 se slova „a
funkční požitky“ zrušují), jednak ke koncepčně novému pojetí, kdy příjmy ze závislé činnosti
jsou:
"a)
plnění v podobě
1.
příjmu ze současného nebo dřívějšího pracovněprávního, služebního nebo členského
poměru a obdobného poměru, v nichž poplatník při výkonu práce pro plátce příjmu je povinen dbát
příkazů plátce,
2.
funkčního požitku,
b)
příjmy za práci
1.
člena družstva,
2.
společníka společnosti s ručením omezeným,
3.
komanditisty komanditní společnosti,
c)
odměny
1.
člena orgánu právnické osoby,
2.
orgánu právnické osoby,
3.
likvidátora,
d)
příjmy plynoucí v souvislosti se současným, budoucím nebo dřívějším výkonem činnosti,
ze které plynou příjmy podle písmen a) až c), bez ohledu na to, zda plynou od plátce, u kterého
poplatník vykonává činnost, ze které plyne příjem ze závislé činnosti, nebo od plátce, u kterého
poplatník tuto činnost nevykonává".
Z nové formulace je patrné podřazení funkčních požitků režimu příjmů ze závislé činnosti.
To znamená, že příjmem ze závislé činnosti se rozumějí i plnění poskytovaná v souvislosti s výkonem
funkce, resp. funkční požitky. Na režim funkčních požitků se tak použijí veškerá ustanovení o
příjmech ze závislé činnosti, pokud zákon nestanoví jinak.
Tato koncepční změna se fakticky promítá do celého právního řádu včetně zdravotního
pojištění. Dle § 3 odst. 1 zákona č. 592/1992 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů, je od 1.1.2014 vyměřovacím základem zaměstnance úhrn příjmů ze závislé
činnosti, s výjimkou náhrad výdajů poskytovaných procentem z platové základny představitelům státní
moci a některých státních orgánů a soudcům podle zákona č.
236/1995 Sb., ve znění pozdějších předpisů, které jsou
předmětem daně z příjmů fyzických osob podle § 6 ZDP
a nejsou od této daně osvobozeny a které mu zaměstnavatel zúčtoval v souvislosti se zaměstnáním.
Zúčtovaným příjmem se pro tyto účely rozumí plnění, které bylo v peněžní nebo nepeněžní formě nebo
formou výhody poskytnuto zaměstnavatelem zaměstnanci nebo předáno v jeho prospěch, popřípadě
připsáno k jeho dobru nebo spočívá v jiné formě plnění prováděné zaměstnavatelem za zaměstnance. Z
uvedeného například vyplývá, že do vyměřovacího základu zaměstnance patří hodnota 1% pořizovací ceny
motorového vozidla, poskytnutého zaměstnavatelem zaměstnanci bezplatně k používání pro služební i
soukromé účely, která je předmětem zdanění podle § 6
odst. 6 ZDP.
Naopak příjmy nezahrnované do vyměřovacího základu zaměstnance můžeme v podstatě rozdělit
do dvou skupin. V následujícím textu si blíže rozebereme jednotlivé druhy příjmů (plnění), ze
kterých zaměstnavateli v právních podmínkách roku 2014 povinnost placení pojistného
nevzniká.
I. Příjmy dani nepodléhající nebo od daně
osvobozené
Do vyměřovacího základu zaměstnance se nezahrnují nezdaňované příjmy, neboli příjmy,
které:
-
nejsou předmětem daně (§ 3 odst. 4
a § 6 odst. 7 ZDP),
-
jsou od daně osvobozené (§ 4,
§ 4a a §
6 odst. 9 ZDP). V následující analýze bych se zaměřil na charakteristiku některých plnění z
pohledu těchto zákonných ustanovení včetně vazby na odvod pojistného na zdravotní
pojištění.
Příjmy, které nejsou předmětem daně
Podle § 6 odst. 7 písm. a) ZDP se za
příjmy ze závislé činnosti nepovažují a předmětem daně nejsou například náhrady cestovních výdajů,
poskytované v souvislosti s výkonem činnosti, ze které plyne příjem ze závislé činnosti, do výše
stanovené nebo umožněné v příslušných ustanoveních zákoníku
práce (například v části sedmé hlavě třetí). Do vyměřovacího základu zaměstnance se ve
zdravotním pojištění zahrnuje pouze ta část cestovních náhrad, která je předmětem daně. Obdobný
postup platí i v případě hodnoty osobních ochranných pracovních prostředků, pracovních oděvů a
obuvi, mycích, čistících a dezinfekčních prostředků a ochranných nápojů podle
zákoníku práce. Do vyměřovacího základu zaměstnance se
nezahrne ani náhrada za opotřebení vlastního nářadí, zařízení a předmětů potřebných pro výkon práce,
poskytovaných zaměstnanci podle zákoníku
práce.
Příjmy od daně osvobozené
U těchto příjmů musíme rozlišovat, zda jsou osvobozeny:
a)
vždy, to znamená bez dalších doplňujících či omezujících podmínek,
nebo
b)
tehdy, jsou-li zaměstnavatelem zaměstnanci poskytnuty z fondu kulturních a sociálních
potřeb, ze sociálního fondu, ze zisku (příjmu) po jeho zdanění anebo na vrub výdajů (nákladů), které
nejsou výdaji (náklady) na dosažení zajištění a udržení příjmu.
Příjmy vždy osvobozené od daně
Ve smyslu ustanovení § 6 odst. 9 ZDP
nepodléhají povinnosti placení pojistného na zdravotní pojištění například tyto příjmy
(plnění):
-
nepeněžní plnění vynaložená zaměstnavatelem na odborný rozvoj zaměstnanců související
s předmětem činnosti zaměstnavatele nebo nepeněžní plnění vynaložená zaměstnavatelem na
rekvalifikaci zaměstnanců podle jiného právního předpisu upravujícího zaměstnanost; toto osvobození
se nevztahuje na příjmy plynoucí zaměstnancům v této souvislosti jako mzda, plat, odměna nebo jako
náhrada za ušlý příjem, jakož i na další peněžní plnění poskytovaná v této souvislosti
zaměstnancům,
-
hodnota stravování poskytovaného jako nepeněžní plnění zaměstnavatelem zaměstnancům
ke spotřebě na pracovišti nebo v rámci závodního stravování zajišťovaného jinými
subjekty,
-
hodnota přechodného ubytování maximálně do výše 3 500 Kč měsíčně, nejedná-li se o
ubytování při pracovní cestě. Jedná se o nepeněžní plnění poskytované zaměstnancům v souvislosti s
výkonem práce, pokud obec přechodného ubytování není shodná s obcí zaměstnancova
bydliště,
-
příspěvek zaměstnavatele na penzijní připojištění, životní pojištění a doplňkové
penzijní spoření poukázaný na účet jeho zaměstnance u příslušného fondu či společnosti [ve smyslu
ustanovení § 6 odst. 9 písm. p) ZDP] do výše 30
000 Kč ročně. To znamená, že v případě více zaměstnání v průběhu roku lze tento zákonný (dani a
placení pojistného na zdravotní pojištění nepodléhající) nárok uplatnit i u více
zaměstnavatelů.
Příjmy osvobozené za uvedených podmínek
I tyto příjmy jsou vyjmenovány v § 6 odst. 9
ZDP a placení daně (tedy včetně odvodu pojistného na zdravotní pojištění) nepodléhá
například:
-
hodnota nealkoholických nápojů, poskytovaných jako nepeněžní plnění ze sociálního
fondu ke spotřebě na pracovišti,
-
nepeněžní plnění ve formě: - možnosti používat rekreační, zdravotnická, vzdělávací
zařízení, předškolní zařízení, závodní knihovny, tělovýchovná a sportovní zařízení nebo ve
formě,
-
příspěvku na sportovní akce a kulturní pořady.
Jde-li o poskytnutí rekreace včetně zájezdů, je u zaměstnance z hodnoty nepeněžního plnění
osvobozena v úhrnu nejvýše částka 20 000 Kč za kalendářní rok. Jako plnění zaměstnavatele
zaměstnanci se posuzuje i plnění poskytnuté rodinným příslušníkům zaměstnance.
-
hodnota nepeněžního bezúplatného plnění poskytovaného za podmínek vyjmenovaných
§ 6 odst. 9 písm. g) ZDP do úhrnné výše 2 000 Kč
ročně u každého zaměstnance
II. Zákonem vyjmenované výjimky
Přesuneme-li se z právní úpravy daně z příjmů do oblasti zdravotního pojištění, nalezneme
taxativně vyjmenovaným výčtem seznam plnění, posuzovaných jako výjimky, tedy příjmy nezahrnované do
vyměřovacího základu zaměstnance. U plnění, dále uvedených pod písmeny a) až f), se jedná o výjimky,
z těchto příjmů se pojistné na zdravotní pojištění neodvádí, třebaže podléhají zdanění. Z pohledu
placení pojistného je v tomto případě zařazení mezi výjimky nadřazeno zdaňování příslušného příjmu.
Podle ustanovení § 3 odst. 2 zákona č. 592/1992
Sb. nezahrne zaměstnavatel do vyměřovacího základu zaměstnance:
a)
náhrady škody podle zákoníku
práce
Pokud by však zaměstnavatel poskytnul zaměstnanci náhradu škody ve vyšší hodnotě, než v
jaké je podle zákoníku práce povinen, rozdíl mezi
částkou, kterou je povinen poskytnout a částkou, kterou zaměstnanci skutečně poskytnul, by zahrnul
do vyměřovacího základu zaměstnance.
b)
odstupné a další odstupné, odchodné a odbytné poskytovaná na základě zvláštních
právních předpisů (například podle zákoníku práce) a
odměna při skončení funkčního období náležející podle zákona
o obcích, krajích a hlavním městě Praze
Aby se pojistné z odstupného, dalšího odstupného, odchodného a odbytného nezahrnovalo do
vyměřovacího základu zaměstnance, musí být zúčtováno v souladu s obecně závaznými právními předpisy,
tedy například podle zákoníku práce. Pokud by
zaměstnavatel zúčtoval zaměstnanci plnění, které by nazval odstupným, přičemž by se nejednalo o
odstupné podle zákoníku práce, podléhalo by toto
plnění odvodu pojistného.
Zaměstnanci, u něhož dochází k rozvázání pracovního poměru výpovědí danou zaměstnavatelem
z důvodů uvedených v § 52 písm. a) až c) zákoníku
práce nebo dohodou z týchž důvodů, (zaměstnavatel se ruší nebo přemísťuje nebo se zaměstnanec
stane nadbytečným) přísluší od zaměstnavatele při skončení pracovního poměru odstupné ve výši
nejméně:
a)
jednonásobku jeho průměrného výdělku, jestliže jeho pracovní poměr u zaměstnavatele
trval méně než 1 rok,
b)
dvojnásobku jeho průměrného výdělku, jestliže jeho pracovní poměr u zaměstnavatele
trval alespoň 1 rok a méně než 2 roky,
c)
trojnásobku jeho průměrného výdělku, jestliže jeho pracovní poměr u zaměstnavatele
trval alespoň 2 roky.
Je-li obdobným způsobem ukončen pracovní poměr podle
§ 52 písm. d) zákoníku práce (pracovník nesmí
konat práci z důvodu pracovního úrazu nebo onemocnění nemocí z povolání), přísluší zaměstnanci
odstupné ve výši nejméně 12násobku průměrného výdělku. V takových případech se jedná o odstupné
vyplacené podle zákoníku práce, proto se pojistné na
zdravotní pojištění neodvede. Naopak, zúčtuje-li zaměstnavatel zaměstnanci plnění jako odstupné
podle § 52 písm. e) zákoníku práce (zaměstnanec
pozbyl způsobilosti dlouhodobě vykonávat dosavadní práci), nejedná se o odstupné vyplacené podle
této právní normy a jeho výše podléhá povinnosti placení pojistného. Tento postup vychází z
ustanovení § 67 zákoníku práce.
c)
věrnostní přídavek horníků
V tomto případě se jedná o výjimku podle právní normy č. 62/1983, uvedenou v zákoně č.
592/1992 Sb. již dlouhodobě.
d)
odměny vyplácené podle zákona o vynálezech a
zlepšovacích návrzích, pokud vytvoření a uplatnění vynálezu nemělo souvislost s výkonem
zaměstnání
Z hlediska posouzení plnění této povahy platí, že vytvoření a uplatnění vynálezu
(zlepšovacího návrhu) má souvislost s výkonem zaměstnání tehdy, odpovídá-li druhu práce, který má
zaměstnanec uveden v pracovní smlouvě.
e)
jednorázová sociální výpomoc poskytnutá zaměstnanci k překlenutí jeho mimořádně
obtížných poměrů vzniklých v důsledku živelní pohromy, požáru, ekologické nebo průmyslové havárie
nebo jiné mimořádně závažné události
Pro nezahrnutí plnění tohoto charakteru do vyměřovacího základu zaměstnance musí být
současně splněny dvě podmínky:
1)
musí se jednat o plnění jednorázové a
2)
mimořádně obtížné poměry zaměstnance vznikly jako bezprostřední následek některé z
uvedených událostí.
Kdyby však bylo takové plnění poskytnuto opakovaně nebo pokud by byla z důvodu jedné
sociální události postupně poskytnuta dvě různá plnění, nesplňovalo by druhé plnění podmínku
jednorázovosti a podléhalo by povinnosti odvodu pojistného.
f)
plnění, které bylo poskytnuto poživateli starobního důchodu nebo invalidního důchodu
pro invaliditu třetího stupně po uplynutí jednoho roku ode dne skončení zaměstnání
Zúčtované plnění se nezahrne do vyměřovacího základu zaměstnance tehdy, pokud je
poskytnuto poživateli pouze některého z těchto dvou druhů důchodů za podmínky, že bylo z časového
hlediska poskytnuto po uplynutí jednoho roku ode dne skončení zaměstnání. V této souvislosti také
platí, že poživatelem důchodu musí být osoba v době, kdy jí bylo plnění poskytnuto, nikoli v době,
kdy došlo ke skončení zaměstnání. Toto plnění představuje jedinou výjimku, kdy se neodvede pojistné
z příjmu zúčtovaného zaměstnanci po skončení zaměstnání. Obecně totiž platí, že podle
§ 3 odst. 4 zákona č. 592/1992 Sb. patří do
vyměřovacího základu zaměstnance i příjmy zúčtované po skončení zaměstnání.
Funkční požitky
Funkčními požitky rozumíme odměnu za výkon funkce, a to od poslanců a členů vlády až po
odměny za výkon funkce v orgánech obcí, státních orgánech, spolcích a zájmových sdruženích, komorách
apod.
Ustanovení ZDP, případně jiného právního
předpisu, pojednávající o příjmech ze závislé činnosti, se vztahují i na příjmy poskytované v
souvislosti s výkonem funkce. Funkční požitky již sice nejsou postaveny na roveň příjmům ze závislé
činnosti (viz výše), nicméně jejich specifikace zůstává i nadále v
§ 6 odst. 10 ZDP.
Povinnosti placení pojistného podléhají i velmi nízké zúčtované příjmy povahy funkčních
požitků, zdaňované podle § 6 ZDP, tedy i příjmy
například nižší než 2 500 Kč, což je ve zdravotním pojištění výše příjmu rozhodná pro vznik
zaměstnání třeba u dohody o pracovní činnosti. Návaznost na minimální vyměřovací základ samozřejmě
platí i v tomto případě. Bude-li zúčtovaný příjem funkcionáře nižší než aktuální výše minimální mzdy
8 500 Kč, přičemž se na takovou osobu bude vztahovat ustanovení o povinnosti odvodu pojistného ze
zákonného minima, musí mít tento zaměstnavatel doloženy skutečnosti, opravňující jej k odvodu
pojistného z částky nižší než zákonné minimum, například dokladem o nároku osoby na registraci ve
„státní“ kategorii. Pokud zaměstnavatel takovým dokladem nedisponuje, provádí dopočet do aktuální
výše minimálního vyměřovacího základu, platného pro zaměstnance.
Zaměstnanci ve zdravotním pojištění
Osoby považované z pohledu zdravotního pojištění za zaměstnance (tedy i funkcionáři) mají
tu nezanedbatelnou výhodu, že pokud jsou zaměstnány v zaměstnání zakládajícím účast na zdravotním
pojištění, mají vyřešen svůj pojistný vztah a samy se nemusí o placení pojistného starat. Tuto
důležitou povinnost za ně plní jejich zaměstnavatel, který tyto osoby přihlašuje u zdravotní
pojišťovny, čímž jí sděluje, od kterého data se stává plátcem pojistného za tuto osobu jako
zaměstnance. Pokud zaměstnavatel zaměstnance řádně nepřihlásí, může jednak zaměstnanci vzniknout
komplikace, kdy nebude evidován v žádné z kategorií zdravotního pojištění, jednak zaměstnavatel
tímto porušuje zákon, za což mu může zdravotní pojišťovna uložit pokutu až do výše 200 000
Kč.