Legislativní novinky k 18. 1. 2016

Vydáno: 6 minut čtení

S novým vydáním měsíčníku se nabízí další přehled aktualit, které by neměly uniknout pozornosti v naší odborné praxi. Vývoj v úpravě některých oblastí doznává změn, jejichž sledování vyžaduje značnou časovou náročnost. Například nástroj v boji proti daňovým únikům - kontrolní hlášení - se na poli českých daňových předpisů nestačil ještě pořádně zaběhnout, nicméně vláda už v průběhu ledna 2016 stačila schválit novelu, která upravuje některé vybrané oblasti tohoto nástroje. Bližší informace k navrhovaným změnám, ale také další novinky v daňové, účetní a mzdové oblasti jsou obsahem následujícího příspěvku.

Legislativní novinky k 18. 1. 2016
Ing.
Lenka
Froschová
Tax Consultant, Brantl & Partners, s.r.o.
 
NOVINKY V OBLASTI KONTROLNÍHO HLÁŠENÍ
Dne 13. ledna 2015 schválila vláda návrh Ministerstva financí týkající se změn v úpravě kontrolního hlášení (dále jen „KH“). Předpokládaná účinnost novely je sice stanovena na 1. červen 2016, navrhované úpravy by se však měly vztahovat také na situace, které nastanou před tímto dnem. Mezi hlavní změny patří:
-
Byl doplněn institut prominutí pokuty. Ten se vztahuje k pokutám, jež vznikají ze zákona v pevně stanovené výši - tedy k pokutám ve výši 10 000 Kč (za podání v náhradní lhůtě po výzvě správce daně), 30 000 Kč (za nepodání následného KH po výzvě správce daně ke změně, doplnění či potvrzení údajů) a 50 000 Kč (za nepodání KH ani v náhradní lhůtě). Bude tak možné posoudit ospravedlnitelné důvody k pozdnímu podání hlášení, či k pozdní reakci na výzvu správce daně. Pokuty by neměly být promíjeny u plátců, kteří závažným způsobem porušili daňové nebo účetní právní předpisy, a to v posledních třech letech.
-
Pevně stanovená pokuta ve výši 1 000 Kč za pozdní podání KH bez výzvy správce daně bude plátci automaticky prominuta při jednom pochybení za kalendářní rok. Pro tyto pokuty se dále navrhuje zpětně vytvořit určité toleranční přechodné období, tzn. že pokuty vzniklé do účinnosti navrhované novely ze zákona zaniknou.
-
Dochází k prodloužení reakční lhůty plátce na výzvu správce daně, a to ze současných pěti kalendářních dnů na pět pracovních dnů.
 
ROZŠÍŘENÍ REŽIMU REVERSE CHARGE
V boji proti karuselovým podvodům na území České republiky byl učiněn další krok, a to vládou schválený návrh Ministerstva financí, jehož předmětem je rozšíření režimu reverse charge na dodání elektřiny nebo plynu soustavami nebo sítěmi obchodníkovi (osobě povinné k dani). Režim přenesení daňové povinnosti se tak nevztahuje na domácnosti, ale na podnikatelské subjekty, které s těmito komoditami obchodují. Limit pro hodnotu dodané komodity není v návrhu stanoven. Účinnost je navrhována již od 1. února 2016. Aplikace režimu na tuto další kategorii zboží reaguje na zjištění, které odhalilo, že k daňovým únikům formou zneužití odpočtu DPH dochází také u dodávek elektřiny a plynu.
V návrhu je také reflektována problematika, kterou přinesla až aplikační praxe a která souvisí s posouzením limitu pro uplatnění režimu reverse charge. Režim u dodání vybraného zboží bude možné nově použít také tehdy, kdy základ daně není vyšší než 100 000 Kč a zároveň se na tom obě strany obchodu dohodnou, a to písemně.
 
ELEKTRONICKÁ EVIDENCE TRŽEB
Návrh zákona o elektronické evidenci tržeb, který byl projednáván ve 3. čtení dne 8. ledna 2016, nebyl Poslaneckou sněmovnou schválen a došlo tak k dalšímu odložení. Jednání o návrhu bylo plánováno na 22. leden 2016. Výsledek však nebyl k datu psaní příspěvku znám.
 
SMLOUVY O ZAMEZENÍ DVOJÍHO ZDANĚNÍ
Ministerstvo financí ČR aktualizovalo dne 14. ledna 2016 na svých webových stránkách přehled platných smluv České republiky o zamezení dvojího zdanění (dále jen „SZDZ“) v oboru daní z příjmů, resp. z příjmů a z majetku. Poslední smlouvou, která přibyla do přehledu, je SZDZ mezi Českou republikou a Lichtenštejnským knížectvím. Tato smlouva vstoupila v platnost 22. prosince 2015. Přehled smluv je k dispozici na stránkách MFČR, v sekci
Legislativa
-> Dvojí zdanění -> Základní informace -> Přehled platných smluv.
 
AKTUÁLNÍ TISKOPISY PRO DAŇOVÁ PŘIZNÁNÍ ZA ROK 2015
S novým rokem 2016 se opět blíží povinnost sestavit daňová přiznání k dani z příjmů za rok 2015. Na webových stránkách finanční správy jsou v sekci daňových tiskopisů k dispozici verze aktuálních formulářů, konkrétně pro:
-
daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob za zdaňovací období roku 2015 je dostupný vzor č. 22 a pro pokyny k vyplnění vzor č. 23,
-
daňové přiznání k dani z příjmů právnických osob je dostupný vzor č. 26 a pro pokyny k vyplnění vzor č. 26.
 
POKYN GFŘ D-25
Generální finanční ředitelství vydalo pokyn ke stanovení jednotných kursů za zdaňovací období 2015, které pro přepočet cizí měny použijí poplatníci, jež nevedou účetnictví (dle § 38 odst. 1 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů). Stanovený jednotný kurs činí např. pro 1 euro 27,27 Kč a pro 1 dolar 24,69 Kč.
 
MINIMÁLNÍ ZÁLOHY NA ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ OSVČ
Od 1. ledna 2016 dochází ke zvýšení povinných minimálních záloh na zdravotní pojištění, které musí odvádět OSVČ, pro které je podnikání hlavním zdrojem příjmů. Výše záloh se odvíjí od průměrné měsíční mzdy stanovené MPSV, která pro rok 2016 činí 27 006 Kč. Minimální měsíční záloha na zdravotní pojištění OSVČ se v roce 2016 zvyšuje o 26 Kč - na částku
1 823 Kč
. Zálohu na zdravotní pojištění musí poprvé za leden 2016 zaplatit podnikatelé, kteří v roce 2016 zahajují samostatnou výdělečnou činnost, a dále ti, kteří podle podaného Přehledu o příjmech a výdajích za rok 2014 platili v roce 2015 zálohy nižší, než je stanovená částka.
 
MINIMÁLNÍ ZÁLOHY NA SOCIÁLNÍ POJIŠTĚNÍ OSVČ
Výše minimálních záloh na sociální pojištění pro OSVČ vykonávající hlavní samostatnou výdělečnou činnost zůstává od ledna 2016 do měsíce podání Přehledu o příjmech a výdajích za rok 2015 na částce 1 943 Kč. V měsíci podání Přehledu se výše plateb odvíjí od daňového základu, minimální záloha se však zvyšuje na
1 972 Kč
. Pro OSVČ s vedlejší činností dochází ke zvýšení minimální zálohy na
789 Kč
. Vzhledem ke skutečnosti, že s rokem 2016 se ruší II. pilíř důchodového spoření, nerozdělují se zálohy na sociální pojištění dle účasti v tomto pilíři.