Nicotnost rozhodnutí není totéž co jeho nezákonnost. Nicotné rozhodnutí je takové, které vydá správce daně, který k tomu nebyl vůbec příslušný, či právně neuskutečnitelné nebo zjevně vnitřně rozporné nebo rozhodnutí, které je vydáno na základě jiného nicotného rozhodnutí. V dnešním výběru z judikatury správních soudů se budeme zabývat zajímavými rozsudky z této oblasti.
Nicotnost rozhodnutí finančních orgánů – výběr z judikatury správních soudů
Ing.
Zdeněk
Burda,
daňový poradce, BD Consult, s. r. o.
1. Právní způsobilost organizační složky zahraniční právnické osoby a nicotnost rozhodnutí
(podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 27. 4. 2018 čj. 4 Afs 33/2018 – 66, obdobně NSS ze dne 30. 4. 2020 čj. 3 Afs 9/2018 – 69 a NSS ze dne 12. 3. 2020 čj. 2 Afs 190/2018 – 71)
2. Ústavní stížnost k předcházejícímu rozsudku
(podle usnesení Ústavního soudu ze dne 18. února 2019 čj. II.ÚS 2362/18)
Komentář k judikátu č. 1 a 2
Žalobce namítal nicotnost rozhodnutí finančních orgánů, neboť tvrdil, že oslovovaly organizační složku zahraniční právnické osoby, která sama o sobě nemá právní subjektivitu. Soudy však s tímto výkladem nesouhlasily, neboť došly k názoru, že na dokumentech byla vždy uvedena nejdříve zahraniční právnická osoba a teprve dále její organizační složka v tuzemsku. Neúspěšná byla i následná ústavní stížnost.
Shrnutí k judikátu č. 1 a 2
Podle stěžovatele byla jako daňový subjekt k dani z přidané hodnoty nesprávně registrována organizační složka, nikoliv zahraniční právnická osoba samotná. Tuto skutečnost potvrzují i vyjádření žalovaného z žalobního řízení. Zahraniční právnická osoba tedy nikdy nebyla k dani z přidané hodnoty zaregistrována. Stěžovatel doplnil, že v jiných případech finanční orgány jednají přímo se zahraničními právnickými osobami, a poukázal i na konkrétní subjekty. Podle stěžovatele IČ i DIČ vždy příslušelo její organizační složce. I v minulosti vůči finančním orgánům v pozici daňového subjektu vystupovala organizační složka. Pro plné využití daňového práva procesního pro organizační složky musí postavení subjektu organizační složce přiznávat hmotné právo, a to však zákon o dani z přidané hodnoty nečiní. Touto otázkou se však soud nezabýval. Stěžovatel poukázal rovněž na praxi finančních orgánů, které pravidelně DIČ a je odlišné od IČ, přidělují přímo zahraniční právnické osobě, což však v nyní projednávané věci nebylo naplněno.
Stěžovatel namítl, že soud vyvodil nesprávné závěry z rozhodnutí o registraci k DPH, resp. z rozhodnutí o přeregistraci k DPH. Dále uvedl, že v rozhodnutí o zřízení zástavního práva je uvedeno DIČ organizační složky. Z tohoto rozhodnutí je rovněž zřejmé, že za dlužníka je považována organizační složka. Ta byla chybně uvedena jako vlastník předmětných nemovitostí s tím, že zápis v katastru je v tomto směru nepodstatný, neboť chybný postup katastrálního úřadu nemůže přiznat nikomu práva, která mu nenáleží. Zdůraznil, že v situaci, kdy organizační složka nemá právní osobnost, nemohlo platně vzniknout ani zástavní právo.
Podle stěžovatele zde navíc existoval zjevný rozpor mezi tím, kdo byl uveden jako vlastník předmětných nemovitostí a kdo byl příjemce rozhodnutí.
Zástavní právo navíc nemohlo vzniknout, neboť katastrální úřad návrh na jeho zápis zamítl. Stěžovatel se neztotožnil se závěrem soudu, že místně příslušný byl Specializovaný finanční úřad (SFÚ), neboť ve skutečnosti není jasné, kdo byl daňovým subjektem. Zákonodárce určil příslušnost SFÚ jen pro některé daňové nerezidenty. Názor Nejvyššího správního soudu:
Nejvyšší správní soud nepřisvědčil námitce nicotnosti rozhodnutí finančních orgánů
. V projednávané věci nejsou splněny podmínky § 105 odst. 2 daňového řádu. Nejedná se o případ, kdy by k vydání rozhodnutí nebyl správce daně vůbec věcně příslušný, ani rozhodnutí netrpí vadami, které by je činily zjevně vnitřně rozpornými nebo právně či fakticky neuskutečnitelnými, ani nedošlo k jejich vydání na základě jiného nicotného rozhodnutí vydaného správcem daně. Ve vztahu k subjektivitě organizační složky Nejvyšší správní soud uvádí, že organizační složka je pouze určitou částí obchodního závodu podnikatele a jako taková nemá právní osobnost.
Nejvyšší správní soud konstatuje, že daňovým subjektem a příjemcem rozhodnutí finančních orgánů byla vždy zahraniční právnická osoba, nikoli její organizační složka
(odštěpný závod). Jako příjemce rozhodnutí byla označena společnost VIKTORIAGRUPPE Aktiengesellschaft, se sídlem Germeringer Str. 1, Krailling, Spolková republika Německo, tedy včetně nezbytných údajů sloužících k její identifikaci. Zmíněný závěr potvrzuje skutečnost, že v záhlaví rozhodnutí je vždy příjemce označen přesným názvem, adresou sídla ve Spolkové republice Německo s tím, že po uvedené identifikaci následuje v záhlaví označení organizační složky,
jejímž prostřednictvím zahraniční právnická osoba působí v České republice. Z takto doplněného údaje nelze činit závěr, že za daňový subjekt byla považována toliko organizační složka. Jestliže je v kolonce „daňový subjekt“ uvedeno jako první označení zahraniční právnické osoby, je zřejmé, že za daňový subjekt je považována právě tato osoba, a to i v situaci, kdy na toto označení navazuje identifikace organizační složky.
Podle Nejvyššího správního soudu finanční orgány řádně komunikovaly se zahraniční právnickou osobou a napadená rozhodnutí vydaly přímo ve vztahu k ní. Totéž platí i v případě „přeregistrace“ k dani. Z rozhodnutí ze dne 9. 3. 2012 o registraci, resp. „přeregistraci“ k DPH a přidělení nového DIČ je zřejmé, že jeho příjemcem byla zahraniční právnická osoba. Skutečnost, že SFÚ přidělil zahraniční právnické osobě DIČ, které odpovídá IČ její organizační složky bez úvodních písmen CZ, neznamená, že by k DPH byla zaregistrována přímo organizační složka samotná.
Pro přesnost je potřebné doplnit, že pokud zahraniční právnická osoba spatřovala nějaké vady rozhodnutí vydaného v řízení o registraci, měla se bránit proti zmíněnému rozhodnutí pomocí odpovídajících opravných prostředků. V současném řízení nedostatky registračního řízení nelze namítat. Závěr, že by finanční orgány považovaly za daňový subjekt toliko organizační složku zahraniční právnické osoby, nelze činit ani z toho, že finanční orgány přejaly do svých rozhodnutí informace o vlastnictví z katastru nemovitostí, kde byla jako vlastník uvedena organizační složka. Tento závěr vylučuje skutečnost, že jako příjemce rozhodnutí vždy výslovně uvedly zahraniční právnickou osobu. Co se týká stěžejní námitky, tj. tvrzení, že orgány finanční správy jednaly s
non
-subjektem, Ústavní soud je toho názoru, že jak městský soud, tak Nejvyšší správní soud řádně odůvodnily, že daňovým subjektem, a tedy i příjemcem rozhodnutí orgánů finanční správy, byla společnost VIKTORIAGRUPPE Aktiengesellschaft, nikoliv její odštěpný závod. Obecné soudy dále srozumitelně vypořádaly rovněž další námitky stěžovatele (týkající se mj. místní příslušnosti orgánů finanční správy či podpisu správního rozhodnutí). Na závěrech obecných soudů nehodlá zdejší soud cokoliv zpochybňovat. Námitka týkající se údajně opomenutých důkazů není důvodná. Obecné soudy řádně odůvodnily, že v případě ověření podpisu dle příslušných vnitřních předpisů se nejedná o dokazování, neboť orgány finanční správy nejsou povinny prokazovat své vnitřní uspořádání. Nebyl proto důvod provádět důkaz organizačním, ani podpisovým řádem.3. Nicotnost x nezákonnost, rozdíly mezi zákonem o správě daní a poplatků a daňovým řádem
(podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 24. 5. 2017 čj. 3 Afs 153/2016 – 61)
Komentář k judikátu č. 3
Žalobkyně prodala nemovitost, byla ji vyměřena daň z převodu nemovitostí, následně povoleno posečkání daně a z toho pak vyplynul úrok z posečkání. Žalobkyně napadala platební výměr na úrok z posečkání jako nicotný, neboť v mezidobí jiný soud konstatoval absolutní neplatnost kupní smlouvy. Nejvyšší správní soud však nicotnost nekonstatoval – samotný platební výměr na úroky netrpěl žádným z důvodů potřebných pro nicotnost rozhodnutí. Podstatou problému totiž byl spíše skutečnost, že žalobkyně by potřebovala napadnout vyměření daně samotné, to však dříve neučinila a promeškala k tomu příslušné lhůty. Proto snaha o prohlášení nicotnosti rozhodnutí o úrocích s odkazem na to, že neměla být vyměřena ani daň samotná, nemohla být tímto postupem úspěšná. Pokud by se žalobkyně včas bránila proti platebnímu výměru na daň pro jeho nezákonnost (nikoli nicotnost), a byla-li by úspěšná, nepřicházely by pochopitelně v úvahu ani úroky z posečkání.
Shrnutí k judikátu č. 3
Správce daně vyměřil žalobkyni platebním výměrem daň z převodu nemovitostí s příslušenstvím v celkové výši 76 929 Kč. Žalobkyně poté opakovaně podávala žádosti o povolení posečkání této daně a příslušenství. Poslední z rozhodnutí bylo vydáno dne 14. 12. 2011, které jako konečné datum posečkání stanovilo lhůtu do 31. 12. 2012. Žalobkyně v mezidobí (dne 26. 3. 2008) zahájila žalobou k Okresnímu soudu Praha – východ řízení o určení vlastnického práva k výše zmíněným nemovitostem. Civilní řízení ukončeno rozhodnutím odvolacího soudu dne 13. 6. 2013, čj. 27 Co 126/2013 – 253, jímž Krajský soud v Praze rozhodl, že žalobkyně je výlučným vlastníkem předmětných nemovitostí z důvodu absolutní neplatnosti kupní smlouvy. Na uvedenou skutečnost reagoval finanční úřad návrhem na obnovu řízení. Dne 23. 12. 2013 podal rovněž podnět k žalovanému na prohlášení nicotnosti platebního výměru na daň z převodu nemovitostí a navazujících rozhodnutí o posečkání daně a příslušenství. Žalovaný vyrozuměním podnět na prohlášení nicotnosti odložil a zastavil i řízení o návrhu na obnovu řízení o vyměření daně. Dne 30. 1. 2014 vydal finanční úřad rozhodnutí, kterým vyslovil, že rozhodnutí o posečkání daně ze dne 14. 12. 2011 pozbývá účinnosti dnem 31. 12. 2012 a vydal platební výměr na úroky z posečkání, odvolání proti němu bylo zamítnuto.
Názor Nejvyššího správního soudu:
Nejvyšší správní soud v rámci argumentace stěžovatelky nepřehlédl, že ačkoliv v určitých částech kasační stížnosti hovoří o nezákonnosti předcházejících rozhodnutí, vyslovuje zřetelně též námitku nicotnosti platebního výměru na daň z převodu nemovitosti. Termíny „nezákonnost“ a „nicotnost“ však nelze uplatňovat
promiscue
. V souladu s právní naukou se za nicotné rozhodnutí správního orgánu považuje akt, který vykazuje tak závažné vady, že vůbec není schopen vyvolat žádné právní účinky.
Nicotný je tak správní akt, který trpí natolik intenzivními vadami, že jej vůbec za rozhodnutí ani považovat nelze. Takovými vadami jsou např. –
absolutní nedostatek pravomoci,
–
absolutní nepříslušnost rozhodujícího správního orgánu,
–
zásadní nedostatky projevu vůle vykonavatele veřejné správy (absolutní nedostatek formy, neurčitost, nesmyslnost),
–
požadavek plnění, které je trestné nebo absolutně nemožné,
–
uložení povinnosti nebo založení práva něčemu, co v právním smyslu vůbec neexistuje,
–
či nedostatek právního podkladu k vydání rozhodnutí (k tomu viz rozsudek rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 22. 7. 2005, čj. 6 A 76/2001 – 96).
V souvislosti s nicotností rovněž platí zásada, podle které Stěžovatelce tak lze v dílčím rozsahu dát za pravdu v tom, že v případě nicotnosti platebního výměru na daň by bylo nutné k této skutečnosti přihlédnout. Stěžovatelka v uvedeném kontextu poukázala též na skutečnost, že sám finanční úřad podal dne 23. 12. 2013 podnět žalovanému na prohlášení nicotnosti platebního výměru na daň z převodu nemovitostí. Jak zmíněno shora, žalovaný podnět vyrozuměním ze dne 8. 1. 2014 odložil, přičemž podrobně uvedl důvody, pro které tak učinil. Poukaz na nicotnost následně přenesla stěžovatelka i do žaloby, avšak krajský soud v kontextu absolutní neplatnosti smlouvy odkázal na obnovu řízení, která však rovněž nebyla předmětem jím přezkoumávaného rozhodnutí. Krajský soud tedy rovněž nedospěl k závěru, že by platební výměr na daň z převodu nemovitostí byl nicotný.
„z ničeho nemůže nic povstat“
. Jinými slovy, pakliže je na základě nicotného „rozhodnutí “ vydáno navazující rozhodnutí, je i toto „rozhodnutí “ nicotné. Pro oblast daňového řízení je toto pravidlo výslovně zakotveno v ustanovení § 105 odst. 2 písm. c) daňového řádu, které uvádí, že „nicotné je rozhodnutí, pokud je vydáno na základě jiného nicotného rozhodnutí vydaného správcem daně “.
Zdejší soud k otázce možné nicotnosti platebního výměru na daň uvádí následující. Platební výměr byl vydán dne 10. 4. 2008, tedy za působnosti zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZSDP“), který byl s účinností od 1. 1. 2011 nahrazen daňovým řádem. V souladu s § 264 odst. 9 daňového řádu platí, že u rozhodnutí vydaného do dne nabytí účinnosti tohoto zákona lze osvědčit neplatnost (
ZSDP pojem „nicotnosti “ neznal
) podle dosavadních právních předpisů, pouze pokud jsou současně splněny podmínky pro nicotnost rozhodnutí podle daňového řádu. Jinými slovy by současně musely být naplněny podmínky § 32 odst. 7 ZSDP a § 105 daňového řádu. Nejvyšší správní soud ověřil, že platební výměr na daň obsahuje všechny náležitosti předepsané ustanovením § 32 ZSDP. Z perspektivy daňového řádu pak platí, že platební výměr byl vydán v souladu se zákonem č. 531/1990 Sb., o územních finančních orgánech, ve znění pozdějších předpisů (s účinností od 1. 1. 2013 nahrazen zákonem č. 456/2011 Sb., o Finanční správě České republiky). Není tak naplněn ani důvod nicotnosti podle § 105 odst. 2 písm. a) daňového řádu. Z obsahu platebního výměru současně nevyplývá nic, co by svědčilo, že trpí vadami, jež by jej činily zjevně vnitřně rozporným nebo právně či fakticky neuskutečnitelným [písm. b) téhož ustanovení]. Nic nenasvědčuje jeho neurčitosti, výrok a odůvodnění nejsou ve vzájemném rozporu, povinnost uhradit daň je ukládána existujícímu subjektu a ukládaná povinnost jistě nesměřuje k protiprávnímu či dokonce trestnému jednání. Důvod nicotnost zakotvený pod písm. c) daňového řádu pak v projednávaném případě rovněž není naplněn. K námitce stěžovatelky, že platební výměr navazuje na kupní smlouvu ze dne 4. 1. 2006, ačkoliv podle stěžovatelky byla kupní smlouva uzavřena ve skutečnosti až dne 9. 1. 2007 nemá oporu ve správním spise. V něm je naopak obsažena kupní smlouva na dotčené nemovitosti uzavřená mezi stěžovatelkou na straně jedné a K. a P. S. na straně druhé ze dne 4. 1. 2006. Nejvyšší správní soud z uvedených důvodů dospěl k závěru, že platební výměr netrpí namítanou nicotností
, jež by následně měla důsledky do navazujících rozhodnutí, tedy i napadeného rozhodnutí. Argumentace o nezákonnosti, resp. nicotnosti řečeného platebního výměru stěžovatelka odvozuje od domnělé nicotnosti platebního výměru na daň z převodu nemovitostí. V této otázce dospěl zdejší soud k závěru, že nicotnost posledně jmenovaného platebního výměru nebyla dána a nemohla tak založit nicotnost nyní přezkoumávaného platebního výměru na úrok z posečkání. Tím Nejvyšší správní soud nijak nehodnotí otázku jeho (ne)zákonnosti, neboť ta nemohla být předmětem nynějšího řízení.
Ohledně argumentace stěžovatelky směřující právě do nezákonnosti rozhodnutí předcházejících nyní napadenému rozhodnutí je tak třeba shodně s krajským soudem uzavřít, že v souladu s § 75 odst. 2 větou druhou s. ř. s. směřuje mimo rámec nynějšího soudního řízení. Tvrzení stěžovatelky, že se proti platebnímu výměru na samotnou daň nemohla bránit, neboť čekala na pravomocný rozsudek o určení vlastnického práva k nemovitostem, nemá zákonnou oporu. Stěžovatelce nic nebránilo podat opravné prostředky proti platebnímu výměru na daň z převodu nemovitosti v rámci správního řízení a následně i správní žalobu.
Skutečnost, že tak neučinila, může být v souladu se zásadou vigilantibus iura
pouze k její tíži. Nejvyšší správní soud v důsledku výše uvedeného neshledal kasační námitky stěžovatelky důvodnými. 4. Podobnost obnovy řízení a nicotnosti ve vztahu k místní příslušnosti soudu pro podání žaloby
(podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 31. 10. 2018, čj. 2 As 188/2018-19, zveřejněno ve Sbírce soudních rozhodnutí NSS 1/2019 pod č. 3824/2019)
Komentář k judikátu č. 4
Předmětem sporu bylo, který soud je místně příslušný pro žalobu proti Generálnímu finančnímu ředitelství ve věci řízení o nařízení či povolení obnovy řízení. Žaloba byla podána ke Krajskému soud v Brně, který ji postoupil Městskému soudu v Praze. To však nebyl správný postup, protože Krajský soud v Brně své úvahy opřel o podobnost obnovy řízení s řízením o prohlášení nicotnosti. Nejvyšší správní soud však tuto úvahu označil za chybnou a místně příslušným měl být Krajský soud v Brně.
Shrnutí k judikátu č. 4
Právní věty:
„I. Řízení o povolení či nařízení obnovy řízení podle § 117 a násl. zákona č. 280/2009 Sb., daňového řádu, je, na rozdíl od řízení o prohlášení nicotnosti podle § 105 daňového řádu, řízením, které nemá úzkou souvislost s původním řízením. Jeho „předmětem“ není přezkoumávané rozhodnutí v úzkém slova smyslu, jak je tomu u zkoumání, zda takové rozhodnutí je, či není nicotné, nýbrž to, zda jsou dány důvody k opětovnému „otevření“ řešení věci původním rozhodnutím již vyřešené.
II. Místně příslušným k projednání žaloby podle § 65 a násl. s. ř. s. proti rozhodnutí ve věci nařízení či povolení obnovy podle § 117 a násl. daňového řádu je krajský soud, v jehož obvodu je sídlo správce daně, který v této věci rozhodl v prvním stupni, nikoli soud, v jehož obvodu je sídlo správce daně, který vydal rozhodnutí, jehož se řízení ve věci nařízení či povolení obnovy řízení týká.“
V předmětné věci se žalobce domáhal zrušení rozhodnutí žalovaného (Generální finanční ředitelství), v němž se žalovaný ztotožnil se závěry Odvolacího finančního ředitelství, že v dané věci nebyly naplněny podmínky pro povolení obnovy řízení podle § 117 odst. 1 daňového řádu. Usnesením ze dne 16. 5. 2018 rozhodl Krajský soud v Brně, že věc žalobce se podle § 7 odst. 2 a 5 s. ř. s. postupuje Městskému soudu v Praze.
Krajský soud založil svou úvahu o místní příslušnosti
na tom, že řízení o povolení obnovy
podle § 117 a násl. daňového řádu je, stejně jako řízení o prohlášení nicotnosti
podle § 105 daňového řádu, úzce spjato s řízením, v němž bylo vydáno původní rozhodnutí ve věci
, a proto by měl být za správní orgán, který ve věci vydal rozhodnutí v prvním stupni ve smyslu § 7 odst. 2 s. ř. s., považován Finanční úřad pro hl. m. Prahu, Územní pracoviště pro Prahu 8.Názor Nejvyššího správního soudu:
Nejvyšší správní soud se však s uvedeným názorem krajského soudu neztotožnil. Obnova řízení podle § 117 a násl. daňového řádu je v tomto právním předpisu rozdělena na dvě relativně svébytná, zároveň navazující řízení, a to na řízení o povolení nebo nařízení obnovy řízení a na samotnou obnovu řízení, v níž je vydáno nové rozhodnutí. Z ustálené judikatury Nejvyššího správního soudu plyne, že
„v řízení o povolení obnovy správce daně nezkoumá, zda rozhodnutí vydané v původním daňovém řízení je v souladu se zákonem nebo zda rozhodnutí předchází úplné zjištění skutkového stavu věci. Správce daně se může zabývat toliko otázkami vymezenými v zákoně o správě daní a poplatků; zkoumá tedy jen, zda byly pro povolení obnovy řízení splněny taxativně stanovené podmínky. V daném případě bylo tedy jeho povinností zkoumat pouze to, zda vyšly najevo nové skutečnosti nebo důkazy, které nemohly být bez zavinění daňového subjektu nebo správce daně uplatněny již dříve v řízení, a zda současně mohly mít podstatný vliv na výrok rozhodnutí. Přitom pojem ‚nové skutečnosti‘ je nutno chápat tak, že může jít jen o skutečnosti v době rozhodování již existující, které nově vyšly najevo a v době rozhodování i přes svoji existenci nebyly známy poplatníkovi ani správci daně, a proto nemohly být žádným způsobem využity. Mohly však vyjít najevo i nové důkazy, které subjekt neměl v rozhodné době k dispozici, které však potvrzují, nebo mohou prokazovat jím uváděné skutečnosti. Musí se však jednat o takový nový důkaz, který dodatečně umožňuje prokázat již dříve tvrzené skutečnosti.“
Řízení o povolení či nařízení obnovy podle § 117 a násl. daňového řádu je tedy, na rozdíl od řízení o prohlášení nicotnosti podle § 105 daňového řádu, řízením, které nemá úzkou souvislost s původním řízením.
Jeho „předmětem“ není přezkoumávané rozhodnutí v úzkém slova smyslu, jak je tomu u zkoumání, zda takové rozhodnutí je, či není nicotné, nýbrž to, zda jsou dány důvody k opětovnému „otevření“ řešení věci původním rozhodnutím již vyřešené. Správce daně, který rozhodoval v původním řízení v posledním stupni (§ 119 odst. 1 daňového řádu), totiž zkoumá v řízení o povolení, či nařízení obnovy, zda jsou splněny podmínky pro povolení či nařízení obnovy podle § 117 odst. 1 daňového řádu, či ne. Tento správce daně však nerozhoduje o věci samé, o niž se jednalo v onom původním řízení. Krajským soudem uvedená
.judikatura
Nejvyššího správního soudu týkající se řízení o prohlášení nicotnosti proto není aplikovatelná na projednávaný případNejvyšší správní soud přiznává, že nynější úprava může z hlediska určování místní příslušnosti dopadnout na Krajský soud v Brně jeho vyšším zatížením. Může též způsobit i jisté obtíže, bude-li se vést ve správním soudnictví souběžně jednak řízení o žalobě proti původnímu rozhodnutí správce daně II. stupně (místně příslušný je zde soud dle sídla správce daně I. stupně), jednak o žalobě proti rozhodnutí, jímž bylo rozhodnuto ve věci povolení obnovy řízení ve vztahu k tomuto původnímu rozhodnutí (místně příslušný bude soud dle sídla zde správce daně I. stupně, v původním řízení však odvolacího správce daně, tedy velmi často jiný krajský soud). Není však úlohou Nejvyššího správního soudu tyto problémy řešit, zejména jde-li o otázky kompetenční, výkladem právní úpravy ohledně místní příslušnosti podle § 7 odst. 2 s. ř. s. způsobem, který by výrazně abstrahoval od doslovného znění relevantních zákonných ustanovení a dal přednost dosažení výše uvedených dílčích účelů (nezatížit Krajský soud v Brně a nezkomplikovat případně řízení ve správním soudnictví týkající se aktů správce daně, jež by mohla být vskutku vedena současně u více soudů). Oba výše uvedené dílčí problémy jsou řešitelné řádným výkonem státní správy soudů či řádnou komunikací soudů mezi sebou (i v rámci jednoho krajského soudu by takto musely, v závislosti na konkrétních pravidlech rozvrhu práce, mezi sebou komunikovat různé soudní senáty, aby zkoordinovaly dvě řízení fakticky spolu úzce související). Jak vyplývá z výše uvedeného,
Krajský soud v Brně založil své rozhodnutí na dobře promyšlené, avšak při celkovém zhodnocení méně přesvědčivé právní úvaze, že řízení o povolení obnovy je obdobně související jako řízení o prohlášení nicotnosti podle § 105 daňového řádu s původním řízením.
Nesprávně tak vyhodnotil, že správním orgánem, který ve věci vydal rozhodnutí v prvním stupni ve smyslu § 7 odst. 2 s. ř. s., byl Finanční úřad pro hl. m. Prahu, Územní pracoviště pro Prahu 8. Protože tímto orgánem byl Odvolací finanční úřad, místně příslušným podle § 7 odst. 2 s. ř. s. byl právě Krajský soud v Brně.5. Oprávněnost vydat rozhodnutí o nicotnosti v průběhu odvolání
(podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 30. 1. 2018, čj. 9 Afs 303/2017-43, zveřejněno ve Sbírce soudních rozhodnutí 4/2018 pod č. 3702/2018)
Komentář k judikátu č. 5
Žalobce požadoval po krajském úřadu úroky, které mu nebyly přiznány, proto podal odvolání. Odvolací orgán rozhodnul o nicotnosti rozhodnutí krajského úřadu, s čímž žalobce nebyl spokojen, protože měl za to, že prohlášením nicotnosti není vyřešeno jeho odvolání, o kterém by mělo být rozhodnuto samostatně. Proto podal žalobu na nečinnost odvolacího orgánu. Úspěšný však nebyl, soudy došly k závěru, že v rámci odvolání může být vydáno rozhodnutí o nicotnosti a tím také vyřešeno odvolání samotné.
Shrnutí k judikátu č. 5
Právní věta:
„Nejblíže nadřízený správce daně je oprávněn prohlásit nicotnost rozhodnutí podle § 105 zákona č. 280/2009 Sb., daňového řádu, v jakýchkoliv řízeních, ve kterých je takové rozhodnutí přezkoumáváno, včetně řízení o odvolání.“
Žalobkyně podala k žalovanému odvolání proti rozhodnutí Krajského úřadu Ústeckého kraje, kterým byla zamítnuta její námitka proti postupu krajského úřadu, jako správce daně, a nebylo vyhověno jejímu návrhu na poskytnutí úroku z částky 16 453 000 Kč za období od 6. 10. 2010 do 22. 2. 2016.
Následně se žalobkyně u Městského soudu v Praze domáhala ochrany proti nečinnosti žalovaného. Žalovaný v průběhu řízení před městským soudem sdělil, že dne 8. 6. 2017 vydal rozhodnutí o odvolání, kterým prohlásil nicotnost rozhodnutí krajského úřadu. Žalobkyně však setrvala na tom, že rozhodnutí o jejím odvolání doposud vydáno nebylo, neboť o odvolání lze rozhodnout pouze způsobem stanoveným daňovým řádem. Rozhodnutí o nicotnosti bylo vydáno z moci úřední dle § 105 daňového řádu. Nejde tedy o rozhodnutí o odvolání, a žalovaný je proto nadále nečinný.
Názor Nejvyššího správního soudu:
Nejvyšší správní soud přistoupil k posouzení otázky, Nejvyšší správní soud se též ztotožňuje s tím, že právní
zda může být o odvolání proti rozhodnutí správce daně rozhodnuto i tím způsobem, že nadřízený správce daně vysloví nicotnost napadeného rozhodnutí.
Základní způsoby rozhodnutí o odvolání upravuje § 116 odst. 1 daňového řádu. § 105 daňového řádu, upravuje nicotnost rozhodnutí. Z uvedených ustanovení je mimo jiné zřejmé, že odvolacím orgánem i orgánem rozhodujícím o nicotnosti je správce daně nejblíže nadřízený správci daně, který napadené rozhodnutí vydal. Daňový řád výslovně nijak neřeší, jak má tento správce daně postupovat, pokud v rámci odvolacího řízení dospěje k závěru, že odvoláním napadené rozhodnutí je nicotné.úprava nicotnosti je v mnoha ohledech obdobná jak v daňovém řádu, tak ve správním řádu
, a lze proto v mnoha směrech vyjít z usnesení ve věci Michala P. V něm rozšířený senát mimo jiné dospěl k následujícím závěrům: „[35] Těžkou, kvalifikovanou formou nezákonnosti rozhodnutí je i jeho nicotnost. Kvůli ní se totiž sice hledí na rozhodnutí prvního stupně jako na neexistující a zdánlivé, nicméně takové rozhodnutí současně není v souladu s konkrétními ustanoveními zákona či jiného právního předpisu. […] Není tedy žádný důvod k tomu, aby odvolací orgán nemohl napravit i takovou vadu rozhodnutí prvního stupně, která způsobuje jeho nicotnost. Jestliže je totiž odvolací řízení určeno k odstranění všech pochybení správního orgánu prvního stupně, tak tím spíše v něm musí být napravena i nejtěžší vada rozhodnutí, pro kterou na něho nelze nahlížet jako na existující správní akt. [36] Jestliže tedy odvolací správní orgán považuje napadené rozhodnutí za nicotné a žádné jiné jeho vady či vady jemu předcházejícího řízení neshledá, nemůže odvolání zamítnout s odkazem na to, že tato jediná vada zjištěná v odvolacím řízení ho vede k závěru, podle něhož nebylo odvolání podáno proti rozhodnutí správního orgánu, nýbrž proti neexistujícímu správnímu aktu a že se tak nápravy lze domáhat jen v řízení o prohlášení nicotnosti podle § 77 a § 78 správního řádu a v soudním řízení správním. [39] Řízení o prohlášení nicotnosti je tedy toliko subsidiární možností k dosažení nápravy nicotnosti rozhodnutí z důvodu uvedeného v § 77 odst. 1 správního řádu v případech, kdy takové rozhodnutí nelze odstranit v odvolacím řízení. Stejným způsobem je nutné pojímat i vyslovení nicotnosti rozhodnutí správního orgánu v soudním řízení správním.“
Nejvyšší správní soud nevidí důvod odchylovat se od uvedených závěrů pro možnost posouzení nicotnosti v rámci řízení o odvolání podle daňového řádu. Bylo by zcela v rozporu s procesní ekonomií, aby nemohlo být o nicotnosti rozhodnutí správce daně rozhodnuto v rámci odvolacího řízení. Naopak daňový subjekt by měl přednostně využít právě institutu odvolání k ochraně svých práv. Ke stejnému závěru ostatně již v minulosti Nejvyšší správní soud dospěl, například v rozsudku ze dne 28. 3. 2014, čj. 5 Aps 11/2013-29.
Od toho, zda se otázkou nicotnosti může odvolací orgán v rámci podaného odvolání zabývat, je třeba odlišit otázku, jak může na zjištěnou nicotnost rozhodnutí reagovat
. Pokud jde o správní řád, pak rozšířený senát v usnesení ve věci Michala P. dovodil nemožnost odvolacího orgánu v řízení o odvolání prohlásit nicotnost rozhodnutí z těch důvodů, že ustanovení upravující, jak může o odvolání odvolací orgán rozhodnout, takovou možnost nezná a zároveň je pravomoc prohlásit nicotnost systematicky zařazena ve správním řádu mezi ustanovení upravující samostatné řízení o prohlášení nicotnosti. Nejde tedy o obecný poukaz na systematické zařazení v určité části správního řádu, ale zejména na to, že se jedná o samostatné řízení. V daňovém řádu je nicméně situace odlišná. Stejná je sice v tom, že ani § 116, který upravuje základní možnosti rozhodnutí o odvolání, nezmiňuje možnost prohlášení nicotnosti. Ustanovení o nicotnosti (§ 105 daňového řádu) jsou však zařazena systematicky odlišně, a to do části druhé Obecná část o správě daní, hlavy VI. Řízení a další postupy, dílu třetího Průběh řízení.
Se stěžovatelkou nelze souhlasit, že by situace ve správním řádu a daňovém řádu byla stejná.
Ostatně sám rozšířený senát uvedenou úvahu v usnesení ve věci Michala P. naznačil, když uvedl:
„V tomto směru se ustanovení správního řádu upravující prohlašování nicotnosti rozhodnutí z moci úřední poněkud liší od znění § 105 [daňového řádu], podle něhož není prohlašování nicotnosti rozhodnutí správce daně výslovně součástí samostatného řízení o prohlášení nicotnosti. Ustanovení § 105 daňového řádu, které umožňuje prohlásit nicotnost ze všech důvodů, tak otevírá určitý prostor pro závěr o možnosti prohlásit nicotnost rozhodnutí prvního stupně ve všech řízeních, v nichž bude rozhodovat správce daně nejblíže nadřízený správci daně, který nicotné rozhodnutí vydal.“
Možnost prohlásit nicotnost v jakýchkoliv řízeních vedených nejblíže nadřízeným správcem daně je nepochybně vhodnější formou řešení než případná nutnost rozhodnout o zrušení takového rozhodnutí
. Pokud tedy lze vyložit příslušný procesní předpis tak, aby bylo možné nicotnost rozhodnutí deklarovat, je třeba dát přednost takovému výkladu. Lze též poukázat na § 105 odst. 3 větu druhou daňového řádu, podle níž současně s prohlášením nicotnosti rozhodnutí správce daně prohlásí za nicotná i všechna navazující rozhodnutí, která vydal, nebo která byla vydána jemu podřízeným správcem daně. Je tak výslovně potvrzena zásada, že i jakákoliv rozhodnutí navazující na rozhodnutí nicotné jsou sama stižena nicotností. Z podstaty věci je tedy vyloučeno, aby o odvolání mohlo být věcně rozhodnuto, pokud směřuje proti nicotnému rozhodnutí. Prohlášení nicotnosti proto musí být prvořadým způsobem řešení opravného prostředku směřujícího proti nicotnému rozhodnutí. Není důvodu, aby prohlášením nicotnosti nebyl vyčerpán předmět řízení o odvolání. Jinou otázkou je, zda by nemělo být týmž rozhodnutím zároveň zastaveno řízení. To však je již otázkou zákonnosti vydaného rozhodnutí, nikoliv otázkou, zda může být rozhodnutím ve věci samé v řízení o odvolání též prohlášení nicotnosti podle § 105 daňového řádu. Z textu samotného rozhodnutí o nicotnosti je zřejmé, že bylo vydáno právě v řízení o odvolání. Jak správně uvedl krajský soud, v záhlaví je uvedeno, že o nicotnosti bylo rozhodnuto ve věci odvolání proti rozhodnutí krajského úřadu a stěžovatelka je označena jako odvolatel, stejně jako v celém textu rozhodnutí o nicotnosti. Ze shora uvedeného je zároveň zřejmé, že se jedná o možný způsob rozhodnutí odvolacího orgánu o odvolání.
Nyní posuzované rozhodnutí o nicotnosti je proto třeba považovat za rozhodnutí ve věci samé o odvolání stěžovatelky proti rozhodnutí krajského úřadu. Městský soud proto správně žalobu zamítl, neboť nečinnost žalovaného v době vydání rozsudku již netrvala.
6. Absence podpisu na rozhodnutí doručovaném do datové schránky a nicotnost rozhodnutí
(podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 16. 4. 2015, čj. 7 As 169/2014 – 55, obdobně 1 Afs 72/2019 ze dne 18. 7. 2019)
Komentář k judikátu č. 6
Předmětem sporu byla případná nicotnost rozhodnutí finančního orgánu, které podle názoru žalobce mu sice bylo doručeno do datové schránky, ale nebylo prokázáno, že by bylo podepsáno oprávněnou úřední osobou. Soudy však tuto argumentaci neuznaly, jednak uvedená skutečnost nebyla prokázána, jednak by stejně nemohla způsobit nicotnost rozhodnutí.
Shrnutí k judikátu č. 6
Krajský soud v Brně zamítl žalobu podanou žalobcem (dále jen „stěžovatel“), kterou se domáhal zrušení rozhodnutí o zřízení zástavního práva. V odůvodnění rozsudku krajský soud
k námitce nicotnosti napadeného rozhodnutí uvedl, že stěžovatelem tvrzená vada spočívající v tom, že napadené rozhodnutí neobsahovalo podpis úřední osoby, by ani při své důvodnosti nemohla založit jeho nicotnost.
V daném případě je napadené rozhodnutí podepsáno platným elektronickým podpisem vedoucí odboru daní a dotací JUDr. Z. Š. Krajský soud nemá důvod pochybovat, že tato osoba byla v daném případě úřední osobou podle § ust. 12 zákona č. 280/2009 Sb., ve znění pozdějších předpisů (dále jen „daňový řád“). Proti tomuto rozsudku krajského soudu podal stěžovatel v zákonné lhůtě kasační stížnost, ve které namítl, že rozhodnutí odvolacího finančního ředitelství neobsahovalo platný elektronický podpis úřední osoby a krajský soud se zabýval pouze nicotností tohoto rozhodnutí, přičemž neposuzoval jeho nezákonnost. Stěžovatel dále rozvedl některé stěžejní námitky. Zejména uvedl, že odvolací finanční ředitelství a krajský soud se zabývaly pouze tím, zda JUDr. Z. Š. byla či nebyla úřední osobou, nevyjádřily se však k tomu, zda napadené rozhodnutí skutečně obsahovalo platný elektronický podpis.
Krajský soud přiznal větší právní relevanci vytištěné písemnosti uložené ve spise než písemnosti, která byla fakticky doručena stěžovateli, ačkoliv písemnost uložená ve spise nemohla nikdy osvědčit, zda datová zpráva doručovaná stěžovateli obsahovala či neobsahovala platný elektronický podpis. Názor Nejvyššího správního soudu
Stěžovatel v kasační stížnosti poukazoval na neplatnost elektronického podpisu úřední osoby. K této námitce Nejvyšší správní soud uvádí, že Odvolací finanční ředitelství doručilo právní zástupkyni stěžovatele napadené rozhodnutí prostřednictvím datové schránky podle zákona č. 300/2008 Sb., ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o elektronických úkonech“).
Rozhodnutí doručené v elektronické podobě prostřednictvím datové schránky musí být opatřeno uznávaným elektronickým podpisem.
Nejvyšší správní soud z doručenek založených ve správním spisu ověřil, že napadené rozhodnutí bylo opatřeno výše uvedenými náležitostmi. S ohledem na tuto skutečnost, nebylo neplatné z důvodu chybějících podstatných náležitostí, tj. nebylo nezákonné, a tím spíše pak nicotné.
Za nicotné lze považovat pouze rozhodnutí, které obsahuje takové vady řízení, které mají za následek, že již vůbec nelze o správním aktu hovořit.
Může se jednat o vady spočívající např. v rozhodování absolutně nekompetentním orgánem, rozhodování podle právního předpisu, který byl přede dnem rozhodnutí bez náhrady zrušen, či absolutní nedostatek zákonem předepsané formy. Rozhodnutí správního orgánu není nicotné bez přistoupení dalších okolností jen proto, že není podepsáno oprávněnou osobou. Absence podpisu na písemném vyhotovení správního rozhodnutí, které bylo stěžovateli doručeno elektronicky, nezpůsobuje nicotnost tohoto rozhodnutí. Neuvedení podpisu oprávněné úřední osoby na rozhodnutí, které bylo doručeno do datové schránky, není podle Nejvyššího správního soudu ani vadou mající za následek jeho zrušení.
Krajský soud proto nepochybil, pokud neshledal důvody ke zrušení napadeného rozhodnutí z uvedeného důvodu. Jak již bylo uvedeno v rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 30. 4. 2013, čj. 8 Afs 67/2012 – 32, vytiskne-li si účastník řízení doručené rozhodnutí z datové schránky bez autorizované
V případě, že si však účastník řízení požádá o autorizovanou konverzi dokumentu, kterou zajišťují kontaktní místa veřejné správy (seznam kontaktních míst obsahuje ust. § 8a odst. 2 zákona č. 365/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů), byla by písemnost konvertována do ověřené listinné podoby včetně údajů o zaručeném elektronickém podpisu a kvalifikovaném certifikátu. Tímto způsobem by si stěžovatel mohl ověřit platnost příslušného dokumentu, když by měl pochybnosti o připojení zaručeného elektronického podpisu. Jelikož krajský soud k závěru týkajícího se skutečnosti, že napadené rozhodnutí obsahovalo platný elektronický podpis, dospěl na základě informací obsažených ve správním spise, nebylo třeba v souladu s citovanou judikaturou Nejvyššího správního soudu provádět dokazování. Stěžovatel v kasační stížnosti dále namítal, že úřední záznam o tom, kdo byl v jeho věci úřední osobou, nebyl obsažen v jeho daňové informační schránce, přičemž touto skutečností se krajský soud nezabýval. Nejvyšší správní soud se se závěrem krajského soudu ztotožňuje, protože pověření výkonem správy daní v praxi zpravidla vyplývá z kombinace obsahu interních předpisů správce daně upravujících jeho vnitřní organizační strukturu, předpisů upravujících práva a povinnosti zaměstnanců správce daně (jak povahy interní, tak obecně závazné, např. ze zákoníku práce) a navazujícího zařazení zaměstnance správce daně do určitého útvaru a pozice na základě s ním uzavřené pracovní smlouvy, jeho jmenování či zvolení do funkce. Podle Nejvyššího správního soudu z uvedeného vyplývá, že v situaci, kdy JUDr. Z. Š. byla oprávněna na základě interního předpisu podepsat napadené rozhodnutí, není opodstatněná stěžejní námitka, že napadené správní rozhodnutí nepodepsala úřední osoba ve smyslu ust. § 12 daňového řádu. konverze
, na vytištěné písemnosti nemusí být uvedeny údaje o certifikátu, který byl k datové zprávě připojen.Nejvyšší správní soud proto dospěl k závěru, že napadené správní rozhodnutí bylo podepsáno platným elektronickým podpisem úřední osoby k tomu oprávněné.
Správnost tohoto závěru nemůže zvrátit ani stěžovatelovo tvrzení, že neexistoval úřední záznam o tom, že JUDr. Z. Š. byla ustanovena úřední osobou. Z pouhé absence úředního záznamu podle Nejvyššího správního soudu nelze v dané věci dovozovat nicotnost ani nezákonnost napadeného správního rozhodnutí. Závěr krajského soudu je proto v tomto ohledu správný. 7. Odložení podnětu k prohlášení nicotnosti a práva stěžovatele
(podle Usnesení Ústavního soudu ze dne 29. 1. 2019 čj. I.ÚS 3608/18 )
Komentář k judikátu č. 7
Z následujícího usnesení Ústavního soudu se dozvíme, že na zahájení přezkumného řízení není nárok v případě, že finanční orgán na základě podnětu daňového subjektu na nicotnost rozhodnutí nezahájí požadované přezkumné řízení. Na takovýto postup není nárok, neboť jde o prvek dozorčího práva.
Shrnutí k judikátu č. 7
Stěžovatel napadl zásahovou žalobou sdělení Ministerstva financí ze dne 14. 7. 2017, kterým byl informován, že na základě jeho podnětu nezahájí přezkumné řízení podle § 121 daňového řádu, ve vztahu k rozhodnutí Generálního ředitelství cel ze dne 13. 5. 2014, a kterým Ministerstvo financí zároveň odložilo podnět stěžovatele na prohlášení rozhodnutí za nicotné.
Názor Ústavního soudu:
Stěžejní v dané věci bylo zodpovězení otázky, zda odložením podnětu k prohlášení nicotnosti a vyrozuměním o nezahájení přezkumného řízení podle daňového řádu bylo možné zasáhnout do práv stěžovatele. S odkazem na předchozí judikaturu správních soudů i Ústavního soudu došly oba soudy k závěru, že Ústavní soud v této souvislosti připomíná svoje stanovisko sp. zn. Pl. ÚS-st. 12/2000, na nějž odkazuje stěžovatel i Nejvyšší správní soud, v němž mj. uvedl, že Na základě výše uvedeného Ústavní soud ústavní stížnost jako návrh zjevně neopodstatněný odmítl.
prohlášení nicotnosti, jakož i zahájení přezkumného řízení, jsou svojí podstatou nápravnými prostředky dozorčího práva, na jejichž výkon a užití není právní nárok.
V případě, že neexistuje veřejné subjektivní právo na určitý úkon, není podle správních soudů z povahy věci možné, aby jeho neuplatněním bylo zasaženo do práv podatele (stěžovatele)."[v]edle toho existují i prostředky jiné, dozorčí, mezi něž patří právě přezkoumání podle § 55b tehdy platného daňového řádu. Ty slouží k ochraně objektivního práva a strana na ně nárok nemá."
Ústavní soud nenalezl důvod, aby takový závěr revidoval.8. Soudní obrana proti neuznání podnětu na nicotnost (podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 18. 6. 2020, čj. 9 Afs 124/2020 – 30)
Komentář k judikátu č. 8
Žalobce po neúspěchu s vyslovením nicotnosti rozhodnutí správce daně v linii finančních orgánů hledal ochranu u soudu pomocí žaloby na nezákonný zásah státního orgánu. Nejvyšší správní soud však konstatoval, že domoci se nicotnosti rozhodnutí není možné ani zásahovou žalobou ani žalobou proti rozhodnutí, soudní obrana tedy není možná. Podobně jako Ústavní soud v předcházející kauze došel k názoru, že není na vyhovění podnětu na nicotnost rozhodnutí právní nárok. To však samozřejmě nebrání možnosti pokusit se napadené rozhodnutí zpochybnit nikoli pro nicotnost, ale pro nezákonnost, kde jsou limity daleko širší.
Shrnutí k judikátu č. 8
Stěžovatel se dožadoval prohlášení nicotnosti rozhodnutí finančního úřadu ze dne 4. 9. 2017 podnětem podle § 105 odst. 1 daňového řádu. Žalovaný však jeho podnět odložil podle §105 odst. 5 daňového řádu, neshledal jej oprávněným. Možností podání zásahové žaloby proti sdělení o vyřízení podnětu k prohlášení nicotnosti podle § 105 daňového řádu se NSS zabýval zejména v rozsudku čj. 8 Afs 98/2018 – 52. V něm potvrdil, že
vyrozumění o neprohlášení nicotnosti nemůže být zásahem
ve smyslu § 82 s. ř. s. a zásahovou žalobu proti němu je namístě odmítnout.
Vyšel z usnesení rozšířeného senátu ze dne 21. 9. 2010, čj. 7 Ans 5/2008 – 164, č. 2181/2011 Sb. NSS, které se týkalo ověření neplatnosti rozhodnutí dle předchozí právní úpravy, tedy dle §32 odst. 7 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o správě daní a poplatků“), a z něhož lze vycházet i při výkladu § 105 daňového řádu. Podle rozsudku čj. 8 Afs 98/2018 – 52 je i prohlášení nicotnosti svou podstatou nápravným prostředkem dozorčího práva, na jehož výkon a užití není právní nárok. NSS proto uzavřel, že
Žádnou relevanci pro nyní posuzovaný případ nemá stěžovatelem zmiňovaný nález Ústavního soudu ze dne 15. 12. 1999, sp. zn. II. ÚS 31/99, jenž byl přijat ještě před účinností s. ř. s. i daňového řádu, takže se k přípustnosti zásahové žaloby proti sdělení podle §105 odst. 5 daňového řádu nemohl vyjádřit. Stěžovatel spatřuje určité zpochybnění výše uvedených závěrů v rozsudku čj. 9 Afs 74/2015 – 32, který se však k přípustnosti zásahové žaloby proti vyrozumění o neprohlášení nicotnosti nijak nevyjadřoval. Za situace, kdy důvodem odmítnutí žaloby byla její opožděnost a právě jí se týkala i argumentace v kasační stížnosti, není překvapivé, že se NSS vyjadřoval právě k opožděnosti, a nikoli k její přípustnosti podle §46 odst. 1 písm. a) s. ř. s., zvláště za situace, kdy byl nejasný „[v] případě, že neexistuje veřejné subjektivní právo na určitý úkon, není z povahy věci možné, aby jeho neuplatněním bylo zasaženo do práv podatele.“
petit
žaloby. V nyní posuzovaném případě se stěžovatel žalobním petitem dožadoval deklarace nezákonnosti zásahu, k čemuž podle něj ponechal NSS prostor v rozsudku čj. 7 Aps 11/2013 – 78, v němž uvedl: „Z uvedené dikce soudního řádu správního a s přihlédnutím k
recentní
judikatuře Nejvyššího správního soudu, zejména pak se zřetelem k judikatornímu závěru vyslovenému v rozsudku sp. zn. 1 Afs 16/2004, vyplývá jednoznačný právní závěr, že je ve smyslu ust. §85 s. ř. s. nepřípustná žaloba proti nezákonnému zásahu v případě, kdy žalobce (zde stěžovatel) měl k dispozici ve správním řízení a v možném následném soudním přezkumu daňového rozhodnutí jiné právní prostředky ochrany před nezákonným zásahem
. Domáhá-li se proto stěžovatel svou žalobou podanou podle ust. §82 a násl. s. ř. s. toho, aby žalovaný již neodkládal jeho podněty k prohlášení nicotnosti poukazovaného platebního výměru správce daně č. 2/94 [nikoliv tedy pouze určení, že zásah (tento úkon - oznámení/vyrozumění o odložení podnětu ze dne 14. 3. 2013 byl nezákonný], domáhá se svou žalobou ve skutečnosti toho, aby krajský soud uložil žalovanému povinnost prohlásit neplatnost, resp. nicotnost poukazovaného platebního výměru správce daně č. 2/94, neboť tento je podle mínění stěžovatele v rozporu se zákonem. Pokud by totiž mělo být žalovanému zakázáno odložit podnět stěžovatele podle ust. §105 odst. 5 daňového řádu, znamenalo by to ve svém důsledku povinnost žalovaného rozhodnout o podnětu stěžovatele pozitivně, tj. prohlásit nicotnost dodatečného platebního výměru č. 2/94. Z obsahu předloženého správního spisu však vyplývá, jak správně zjistil a uvedl již krajský soud, že se stěžovatel mohl domáhat ochrany před uvedeným rozhodnutím – platebním výměrem správce daně č. 2/94 již dříve jinými právními prostředky. Konkrétně odvoláním ve správním řízení, v jehož rámci mohl zcela oprávněně namítat totožné skutečnosti, jaké uvádí nyní ve svých žádostech (ze dne 6. 1. 2011, či ze dne 2. 1. 2013 a ze dne 23. 1. 2013).“
Je pravdou, že zde NSS založil nepřípustnost zásahové žaloby podle § 85 s. ř. s. na tom, že měl žalobce k dispozici jiný prostředek ochrany, což je důvod, který se podle části za středníkem tohoto ustanovení neuplatní, domáhá-li se žalobce pouze určení, že zásah byl nezákonný. Odkazem na jiné prostředky ochrany (které však ve skutečnosti směřovaly již proti platebnímu výměru, nikoli proti sdělení o odložení podnětu k prohlášení nicotnosti tohoto platebního výměru) NSS implicitně akceptoval, že zde mohou být dotčena žalobcova veřejná subjektivní práva, jimž je třeba poskytnout ochranu. Takový závěr, byť jen implicitně učiněný, je však v rozporu s názorem vyjádřeným v usnesení rozšířeného senátu čj. 7 Ans 5/2008 – 164. V něm rozšířený senát ve vztahu k dřívější úpravě obsažené v § 32 odst. 7 zákona o správě daní a poplatků konstatoval, že tehdejší ověření neplatnosti vykazuje „znaky dozorčího oprávnění, neboť slouží k ochraně objektivního práva a vykonává se z moci úřední. Daňový subjekt nemá proto na výkon dozorčího práva nárok a nemá právo na to, aby správce daně neplatnost rozhodnutí ověřil. Neužije-li správce daně své dozorčí oprávnění, tj. neověří-li neplatnost rozhodnutí, nijak tím nezasáhne do subjektivního práva žadatele, protože subjektivní právo na výkon dozorčího oprávnění neexistuje. Je pak zcela lhostejné, zda správce daně vyřídí žádost (podnět) sdělením tomu, kdo ji podal, nebo zda vydá rozhodnutí o zamítnutí žádosti (zákon ani
Právě na toto usnesení rozšířeného senátu pak výslovně navázal výše rozebraný rozsudek čj. 8 Afs 98/2018 – 52, v němž NSS jasně uvedl, že judikatura
formu rozhodnutí v tomto případě výslovně nevyžaduje).“důvodem nepřípustnosti zásahové žaloby proti vyrozumění o neprohlášení nicotnosti je skutečnost, že tímto sdělením nemůže dojít k zásahu do veřejných subjektivních práv daňového subjektu
a vyšel právě z citovaného závěru 9 Afs 124/2020 – 32. 9. Duplicitní vydání stejného platebního výměru a jeho nicotnost
(podle rozsudku Krajského soudu v Ústí nad Labem – pobočka v Liberci ze dne 22. května 2017 čj. 59 Af 43/2015 – 63)
Komentář k judikátu č. 9
Správce daně doručoval různé písemnosti daňovému subjektu poštou, a to přesto, že měl zřízenu datovou schránku. Tak tomu bylo i v případě platebního výměru. Po odeslání zmíněného platebního výměru poštou finanční úřad zjistil, že adresát má datovou schránku, a proto předmětné rozhodnutí vydal a zaslal znovu prostřednictvím datové schránky. Žalobce namítal nicotnost zmíněného rozhodnutí, protože o jeho právech a povinnostech nemůže být rozhodnuto dvakrát. Správce daně nepovažoval první rozhodnutí (doručované poštou) za platné, právě pro nezákonný způsob doručení. Soud byl opačného názoru, nesprávný způsob doručování nezpůsobuje automatickou nezákonnost napadaného rozhodnutí, nicotné bylo naopak to druhé, které bylo zasláno datovou schránkou, neboť bylo duplicitní ve stejné věci. Dalším problémem byla skutečnost, že daňový subjekt měl sice zřízenu datovou schránku, ale tzv. „občanskou“ a nikoli „podnikatelskou“, do písemnosti do datové schránky mají být doručovány vždy podle svého obsahu, tedy „podnikatelské“ by neměly být doručovány do „občanské“ apod.
Shrnutí k judikátu č. 9
Právní věta:
„Jakmile je rozhodnutí vydáno (§ 101 odst. 2 zákona č. 280/2009 Sb., daňového řádu), je jím správce daně vázán a ke změně rozhodnutí by mohlo dojít pouze cestou některého z opravných či dozorčích prostředků. Na tom nic nemění skutečnost, že mezi vydáním rozhodnutí a jeho účinky vůči příjemci uplyne nějaký čas. Takové rozhodnutí je platné, i když ještě není účinné ani pravomocné či vykonatelné.“
Žalobkyně namítala, že napadené rozhodnutí považuje za nicotné, neboť před vydáním prvostupňového rozhodnutí ze dne 19. 6. 2014 bylo ve stejné věci správcem daně dne 9. 7. 2013 vydáno rozhodnutí, o kterém se žalobkyně dozvěděla dne 21. 12. 2015. Žalobkyně má za to, že prvostupňové rozhodnutí správce daně ze dne 19. 6. 2014 bylo duplicitním rozhodnutím, kterým správce daně rozhodl podruhé o téže věci (o dani z příjmů fyzických osob za zdaňovací období roku 2011). Dle žalobkyně se správce daně ani žalovaný s existencí rozhodnutí ze dne 9. 7. 2013 v řízení nijak nevypořádali. Žalobkyně požadovala vyslovení nicotnosti napadeného rozhodnutí i jemu předcházejícího rozhodnutí správce daně.
Názor krajského soudu:
Soud se nejprve zaměřil na žalobkyní namítanou nicotnost napadeného rozhodnutí i jemu předcházejícího rozhodnutí správce daně. K vadám způsobujícím nicotnost soud přihlíží i bez návrhu (§ 76 odst. 2 s. ř. s.). V nyní projednávané věci však žádný z případů dle §105 odst. 1 daňového řádu nenastal. Napadené rozhodnutí vydalo odvolací finanční ředitelství, které je orgánem věcně příslušným k přezkumu rozhodnutí vydaných finančními úřady, a stejně tak prvoinstanční rozhodnutí (dodatečný platební výměr) vydal finanční úřad coby orgán věcně příslušný k výkonu správy daní. Napadené rozhodnutí není vydáno na základě jiného rozhodnutí, které by předtím bylo prohlášeno za nicotné. A konečně napadené rozhodnutí nevykazuje ani vady takové intenzity, jež by je činily zjevně vnitřně rozporným nebo právně či fakticky neuskutečnitelným, pro které by soud musel vyslovit jeho nicotnost. Soud však souhlasí s žalobkyní v tom, že
v rozporu s § 101 odst. 4 daňového řádu bylo rozhodnuto ve stejné věci dvakrát.
Dle § 101 odst. 2 daňového řádu je rozhodnutí vydané okamžikem, kdy byl učiněn úkon k jeho doručení. Okamžik vydání rozhodnutí je důležitým momentem pro vnitřní vázanost rozhodnutí samotným správcem daně, který jej vydal. Od této chvíle sám nesmí s vydaným rozhodnutím nic činit, je jím tedy vázán formálně (procedurálně) a ke změně rozhodnutí by mohlo dojít toliko cestou některého z opravných či dozorčích prostředků. Na tom nic nemění skutečnost, že mezi vydáním rozhodnutí a jeho účinky vůči příjemci uplyne nějaký čas (zpravidla několik dnů). Takové rozhodnutí je platné, i když ještě není účinné ani pravomocné či vykonatelné (srov. Daňový řád, Komentář, I. díl, autorů Baxa, Dráb, Kaniová, Lavický, Schillerová, Šimek, Žišková, Walters Kluwer, 2011, str. 602–603). V projednávané věci žalovaný potvrdil, že rozhodnutí ze dne 9. 7. 2013 bylo vyhotoveno, podepsáno a bylo mu v systému evidence pošty na finančním úřadě přiděleno čj., bylo předáno k poštovní přepravě. Dle soudu tedy není pochyb, že byl učiněn úkon k jeho doručení, bez ohledu na to, zda způsob doručování, který správce daně zvolil, byl správný
. Správce daně byl tímto rozhodnutím formálně vázán, a pokud v téže věci rozhodl znovu rozhodnutím ze dne 19. 6. 2014, postupoval v rozporu s § 101 odst. 4 daňového řádu, dle kterého přiznat stejné právo nebo uložit stejnou povinnost lze ze stejného důvodu témuž příjemci rozhodnutí pouze jednou.
Obiter dictum
krajský soud považuje za důležité upozornit na skutečnost, že judikatura
Nejvyššího správního soudu v minulosti dovodila, že při doručování do datové schránky je stěžejní posouzení role (postavení) adresáta písemnosti v dané věci; správní orgán je tak povinen doručovat pouze do té datové schránky, která odpovídá konkrétní roli osoby ve věci. Do jednotlivých typů datových schránek tudíž lze řádně doručovat pouze dokumenty, které souvisí s činností či postavením držitele dané datové schránky. Nemá-li účastník, resp. jeho zástupce, zřízen typ datové schránky odpovídající povaze doručované písemnosti, bude se mu doručovat tak, jako by neměl datovou schránku zřízenu (viz přiměřeně rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 15. 3. 2017, čj. 3 As 74/2016 – 47, a v něm citovanou judikaturu). Vzhledem k výše uvedenému soud již zbylé žalobní námitky neposuzoval. Neprováděl ani důkazy označené žalobkyní v žalobě, protože to pro posouzení důvodnosti žaloby považoval za zcela nadbytečné.Zdroj: Odborný portál DAUC.cz, 2020. Zveřejněno v časopise Daně a právo v praxi 07-08/2020.