Evidence tržeb od 1. 5. 2020, resp. po ukončení nouzového stavu

Vydáno: 28 minut čtení

Do 30. 4. 2020 jsou z evidence tržeb podle zákona o evidenci tržeb č. 112/2016 Sb. (dále jen „zákon o EET “) dočasně vyjmuty veškeré tržby kromě tržeb z ubytovacích a stravovacích služeb (včetně podávání nápojů) a z maloobchodu a velkoobchodu. Novelizace zákona o EET provedená zákonem č. 256/2019 Sb. především zrušila tuto dočasnou výjimku ­ od 1. 5. 2020 tedy mělo dojít k jednorázovému rozšíření evidence tržeb na zbývající obory podnikatelské činnosti, avšak v souvislosti s vyhlášením nouzového stavu byla poslední vlna evidence tržeb prakticky odložena. Tento článek se zaměřuje na aktuální problémy evidence tržeb včetně zavedení zvláštního (tzv. účtenkového) režimu.

Evidence tržeb od 1. 5. 2020, resp. po ukončení nouzového stavu
Ing.
Pavel
Běhounek
 
Odložení evidence tržeb
Dne 27. 3. 2020 byl vyhlášen samostatný zákon č. 137/2000 Sb., o některých úpravách v oblasti evidence tržeb v souvislosti s vyhlášením nouzového stavu – tento zákon (přijatý v režimu legislativní nouze) nezměnil zákon o evidenci tržeb, ale zrušil podnikatelům většinu povinností uložených zákonem o evidenci tržeb.
Od 27. 3. 2020
není nutné až do uplynutí 3 měsíců od ukončení nouzového stavu evidovat tržby podle zákona o evidenci tržeb
. Toto zrušení evidenční povinnosti se týká jak hotovostních tržeb z 1. a 2. vlny evidence tržeb (viz příklad 1), tak hotovostních tržeb z činností, které zákon o evidenci tržeb do 30. 4. 2020 z evidence tržeb dočasně vylučoval (příklad 2).
Příklad 1
Podnikatel provozuje maloobchodní prodej potravin a již od 1. 3. 2017 eviduje tržby. Mohl v období od 27. 3. 2020 přestat evidovat tržby?
Ano, uvedený podnikatel mohl (nebo do ukončení nouzového stavu může) přestat evidovat tržby (neodesílat údaje o tržbě a nevydávat zákazníkům účtenky podle zákona o evidenci tržeb). Důvod může být technického rázu – např. si v dubnu 2017 požádal o nový certifikát k evidenci tržeb, jehož platnost mu v dubnu 2020 skončí, a ztratil autentizační údaje, takže si nemůže bez vyžádání nových autentizačních údajů vygenerovat nový certifikát). Důvody mohou být i organizační – např. s ohledem na hygienu a rychlost prodeje. Přerušení evidence tržeb záleží na rozhodnutí podnikatele a nemusí jej nijak odůvodňovat. Evidenci tržeb (a také např. umístění informačního oznámení o povinnosti vydat účtenku) musí podnikatel obnovit nejpozději po uplynutí 3 měsíců od skončení nouzového stavu. Podnikatel pochopitelně může tržby nadále evidovat – pokud by mu např. skončila platnost certifikátu a ztratil by autentizační údaje a požádal by o ně prostřednictvím datové schránky, byly by mu do datové schránky také doručeny a mohl by si vygenerovat nový platný certifikát.
Příklad 2
Podnikatel provozuje maloobchod či velkoobchod a již od 1. 3. 2017 eviduje tržby. Podnikatel však provozuje i další činnosti, které podléhají evidenci tržeb až na základě novely zákona o evidenci tržeb od 1. 5. 2020 – např. poskytuje servis a montáž prodávaného zboží. Může podnikatel začít s evidencí tržeb za servis a montáž až po uplynutí 3 měsíců od ukončení nouzového stavu?
Ano, může.
 
Co podléhá evidenci tržeb
I od 1. 5. 2020, resp. po uplynutí 3 měsíců od skončení nouzového stavu, nadále platí základní principy evidence tržeb uplatňované již od 1. 12. 2016 u stravování a ubytování, popř. od 1. 3. 2017 u maloobchodu a velkoobchodu, které byly následně od 1. 3. 2018 pozměněny v důsledku rozhodnutí Ústavního soudu č. 8/2018 Sb. (např. ani po 1. 5. 2020 nepodléhají evidenci tržeb platby provedené platební kartou). V zásadě je tedy i pro poslední vlnu evidence tržeb použitelná na stránkách Finanční správy www.etrzby.cz/ naposledy zveřejněná
metodika Finanční správy k evidenci tržeb verze 4.0
(záložka „O projektu“ / „Dokumenty“) ze dne 1. 3. 2018.
Protože však novela 256/2019 Sb. přinesla i některé dílčí změny, byla by bývala více než vhodná včasná aktualizace metodiky k evidenci tržeb. Vzhledem k datu vyhlášení novely ve Sbírce zákonů 9. 10. 2019 byl na aktualizaci metodiky dostatek času, přesto nebyla k datu redakční uzávěrky tohoto článku (3. 4. 2020, tedy téměř 6 měsíců od platnosti novely) provedena.
Od 1. 5. 2020, resp. po uplynutí 3 měsíců od ukončení nouzového stavu, se nic nemění na vymezení tzv.
rozhodného příjmu
v § 6 zákona o EET:
u poplatníka daně z příjmů fyzických osob jím je příjem ze samostatné činnosti, která je podnikáním,
u poplatníka daně z příjmů právnických osob jím je příjem z činnosti, která je podnikáním.
Rozhodný příjem je tzv. „
materiálním
“ znakem evidované tržby. Pokud tento znak není naplněn, tak příslušná tržba není evidovanou tržbou dle zákona o EET. Podle metodiky Finanční správy není naplněn „materiální“ znak a u fyzických osob se o evidovanou tržbu nejedná:
v případě příjmů fyzických osob z užití nebo poskytnutí práv z průmyslového vlastnictví, autorských práv včetně práv příbuzných právu autorskému, a to včetně příjmů z vydávání, rozmnožování a rozšiřování literárních a jiných děl vlastním nákladem ve smyslu § 7 odst. 2 písm. a) zákona o daních z příjmů, za předpokladu, že tyto příjmy nebyly získány výkonem podnikání (ve většině případů se o podnikání jedná),
v případě příjmů, které jsou příjmem podle § 9 (příjmy z nájmu) nebo § 10 (ostatní příjmy, např. příjmy z příležitostného prodeje přebytků ze zahrádky) zákona o daních z příjmů.
Např. v případě neziskového sektoru „materiální“ znak není naplněn u
příjmů z hlavní činnosti
(viz např. www.etrzby.cz / záložka „Podnikatel/Firma“ / „Specifické případy“ / „Neziskové subjekty“). Např. spolek se nemusí obávat povinnosti evidovat tržby podle zákona o EET, pokud vybírá členské příspěvky od svých členů, přestože je vybírá v hotovosti. Pokud by však uvedený spolek začal vykonávat, byť omezenou, podnikatelskou činnost, již se zákonem o EET zabývat musí (i když se na něj pravděpodobně bude vztahovat některá z výjimek a tržby evidovat nebude muset).
Rozhodným příjmem nadále nejsou příjmy, které nejsou předmětem daně z příjmů, nebo jsou z hlediska obvykle přijímaných tržeb ojedinělé anebo podléhají srážkové dani; u právnických osob navíc nejsou rozhodným příjmem příjmy zahrnované do samostatného základu daně.
Rozhodným příjmem nadále není (není naplněn „materiální“ znak evidované tržby) příjem, který
je z hlediska obvykle přijímaných tržeb ojedinělý
(§ 6 odst. 1 písm. a) bod 2. a písm. b) bod 2.). Ke znaku „ojedinělosti“ metodika Finanční správy verze 4.0 uvádí:
Ojedinělost
– pojem „ojedinělý příjem“ patří do kategorie tzv.
neurčitých právních pojmů
. Výklad vnitřního obsahu pojmu je nutné provést v daném případě s ohledem na posouzení konkrétních okolností. Přitom kritériem pro definici této vlastnosti příjmu je jednorázovost či výjimečnost příjmu.
Za ojedinělý příjem lze považovat s přihlédnutím ke konkrétním skutečnostem zcela výjimečnou platbu v hotovosti nebo např. platbu za ojedinělý prodej vyřazeného majetku.
Přijímá-li poplatník pravidelně (byť nepříliš často) platby, které splňují formální náležitosti pro evidovanou tržbu (§ 5 zákona o EET), tj. platby uskutečněné v hotovosti nebo obdobným způsobem a současně zakládají rozhodný příjem, tj. příjem z podnikání (§ 6 zákona o EET), je povinen takovéto tržby evidovat, neboť se o ojedinělé příjmy nejedná.
Jako příklad lze uvést činnost poplatníka (zabývajícího se nákupem a prodejem zboží) vykonávanou v provozovně – velkoskladu, který přijímá od svých odběratelů platby primárně bezhotovostně, nicméně v rámci prodeje několikrát za měsíc přijme platbu v hotovosti. Pokud poplatník přijímá hotovost v rámci obchodní činnosti pravidelně, nemůže se jednat o ojedinělý příjem, a má za povinnost takovéto přijaté hotovostní platby evidovat.
Obdobně je potřeba nahlížet na úhradu částek uvedených na vydaných fakturách. Jestliže poplatník přijímá platby částek uvedených na vydaných fakturách bezhotovostně, ale dochází i k zaplacení (doplacení) hotovostně, tak je povinností poplatníka takovéto platby evidovat. Jako ojedinělý příjem lze akceptovat pouze výjimečné přijetí takovéto platby.
Příklad 3
Podnikatel poskytování svých služeb fakturuje svým zákazníkům a faktury jsou hrazeny bezhotovostně. Pokud by zákazník uhradil fakturu vložením hotovosti na účet podnikatele, nebyl by naplněn „formální“ znak evidované tržby a nevznikly by podnikateli ve vztahu k evidenci tržeb žádné povinnosti. V jednom případě však zákazník uhradí fakturu podnikateli v hotovosti.
Hotovostní úhradu jediné faktury lze považovat za tržbu, u které není naplněn materiální znak a která tudíž také nezaloží žádné povinnosti ve vztahu k evidenci tržeb. Pokud by se hotovostní úhrada měla opakovat, již by tato další tržba evidovanou tržbou byla a vyloučení prvé hotovostní úhrady z evidence tržeb by se mohlo stát sporným.
Druhým znakem, který zakládá povinnost evidovat příslušný příjem podle zákona o EET, je tzv. „
formální
“ znak evidované tržby podle § 5 zákona o EET. Evidenci tržeb pochopitelně podléhají (je naplněn „formální“ znak evidované tržby) v prvé řadě tržby v hotovosti. Vymezení formálního znaku evidované tržby, tj. ustanovení § 5 zákona o EET bylo dílčím způsobem změněno nálezem Ústavního soudu 8/2018 Sb. a od 1. 11. 2019 jej novela 256/2019 Sb. dílčím způsobem opět změnila, změna se týká písm. b):
původně (od 1. 12. 2016 do 28. 2. 2018) podle § 5 písm. b) byl „materiální“ znak evidované tržby naplněn u platby uskutečněné „
bezhotovostním převodem peněžních prostředků, k němuž dává příkaz plátce prostřednictvím příjemce, kterým je poplatník, který má tržbu evidovat“
,
od 1. 3. 2018 nález Ústavního soudu 8/2018 Sb. uvedený „materiální“ znak evidované tržby zrušil; platby uskutečněné pomocí platební karty (lhostejno zda prostřednictvím platebního terminálu nebo prostřednictvím platební brány),
již od
1. 11. 2019
byl do písm. b) § 5 zákona o EET zaveden tento „formální“ znak evidované tržby, který je naplněn u platby uskutečněné „
prostřednictvím prostředků, které jsou určeny pouze k zaplacení zboží nebo služeb v prostorách využívaných vydavatelem prostředku nebo zboží nebo služeb úzce vymezenému okruhu dodavatelů anebo k zaplacení úzce vymezeného okruhu zboží nebo služeb“.
„Formální“ znak evidované tržby podle
§ 5 písm. b) zákona o EET ve znění od 1. 11. 2019
se týká jednak
plateb u vydavatele příslušného platebního prostředku
, jednak
plateb v omezené síti
. Jedná se o platební prostředky, jejichž vydávání ani platby prováděné jejich prostřednictvím není považováno za platební službu podle zákona č. 370/2017 Sb., o platebním styku a jsou tedy vyjmuty z tohoto zákona. Tento „formální“ znak je nepochybně naplněn např. v těchto případech:
provozovatel kolotoče prodává v pokladně za hotové žetony – jeden žeton opravňuje k jedné jízdě na kolotoči pro jednu osobu; v tomto případě bude evidována pouze tržba za žeton, nikoli zaplacení za jízdu na kolotoči jeho prostřednictvím,
provozovatel sauny za hotové „nabije“ elektronickou kartu opravňující k 10 návštěvám sauny; v tomto případě bude evidovanou tržbou pouze „nabití“ karty, nikoli zaplacení jednotlivých návštěv sauny,
provozovatel sportovního areálu za hotové „nabije“ elektronickou kartu určitou finanční částkou, kterou lze hradit různé služby poskytované sportovním areálem; v tomto případě bude evidovanou tržbou jak „nabití“ karty (evidováno jako platba určená k následnému čerpání nebo zúčtování), tak jednotlivé platby za čerpání konkrétních služeb (evidováno jako platby, které jsou následným čerpáním nebo zúčtováním platby),
provozovatel nákupního centra prodává za hotové poukázky v určité hodnotě, kterými lze v nákupním centru hradit za zboží či služby poskytované jednotlivými obchodníky; v tomto případě bude evidovanou tržbou jak „prodej“ poukázky (evidováno jako platba určená k následnému čerpání nebo zúčtování), tak jednotlivé platby u obchodníků (evidováno jako platby, které jsou následným čerpáním nebo zúčtováním platby).
Otázkou je, zda náhodou novela „formální“ znak tržby nerozšířila o případy, kdy platební prostředky dle § 5 písm. b) zákona o EET ve znění od 1. 11. 2019 jsou „nabity“ (žeton na kolotoč je uhrazen atd.) bezhotovostně či platební kartou. Tento výklad by sice z doslovného znění mohl plynout, ale ve vazbě na nález Ústavního soudu 8/2018 Sb. jej lze dle mého názoru vcelku bezpečně odmítnout. Nejistota ovšem může být v případech, kdy jsou příslušné platební prostředky nabity jinak – např. bitcoiny. Metodika Finanční správy verze 4.0 uvádí, že platba přes
platební bránu
(jako příklady jsou uvedeny Paypal, PayU, PaySec, Google Checkout, Click2Pay) bitcoinem evidenci tržeb podléhá (dokonce i v době před 1. 11. 2019); dále tato metodika v reakci na nález Ústavního soudu doporučovala i po 1. 3. 2018 evidovat platby prostřednictvím elektronické peněženky, čipové karty a podobných instrumentů, jejichž využitím dochází k nabití a čerpání kreditu – podle důvodové zprávy k novele je u těchto plateb naplněn „formální“ znak evidované tržby podle § 5 písm. b) zákona o EET ve znění od 1. 11. 2019. Podle mého názoru by však k přihlédnutím k závěrům Ústavního soudu nemusel být formální znak evidované tržby naplněn v těch případech, kdy lze platbu pomocí tohoto nástroje spolehlivě doložit např. výpisem z bankovního či jiného účtu.
Nadále je „formální“ znak evidované tržby naplněn u plateb uskutečněných šekem či směnkou, stravenkou či započtením
kauce
. Jestliže např. půjčovna nářadí požaduje při půjčení nářadí složení
kauce
v hotovosti, tak toto složení
kauce
není evidovanou tržbou; pokud je však nářadí vráceno poškozené a
kauce
je započtena na náhradu příslušné škody, tak je u tohoto zápočtu naplněn „formální“ znak evidované tržby. Pokud by ovšem
kauce
byla uhrazena např. platební kartou, tak ani její zápočet evidovanou tržbou nebude.
Evidovanou tržbou nadále není např. zápočet pohledávek nebo vklad hotovosti na bankovní účet.
Příklad 4
Podnikatel přijme za službu provedenou u zákazníka platbu v hotovosti a tuto hotovost při nejbližší příležitosti vloží na svůj bankovní účet.
V tomto případě pochopitelně vklad na bankovní účet evidenci tržeb nepodléhá. Je však nutné si uvědomit, že zákazník v tomto případě podnikateli poskytnutou službu neuhradil vkladem na bankovní účet, ale platba proběhla předtím v hotovosti a podléhala evidenci tržeb.
 
Výjimky z povinnosti evidovat tržby
Jestliže jsou současně naplněny „materiální“ a „formální“ znaky evidované tržby podmínky popsané v předchozí kapitole (např. platba z podnikání přijatá v hotovosti), ještě to automaticky neznamená, že tržba musí být evidována.
Od uplynutí 3 měsíců od ukončení nouzového stavu je nutno evidovat tržby (jsou-li současně splněny jejich „materiální“ a „formální“ znaky) u všech oborů podnikání –
pokud nejde o výjimky uvedené v § 12
zákona o EET.
Obecně výjimky z povinnosti evidovat tržby nalezneme v § 12 zákona o EET, kde jsou rozděleny do 3 odstavců:
podle odst. 1 se povinnost evidovat tržby nevztahuje na tržby státu, územního samosprávného celku či příspěvkové organizace; např. příspěvková organizace může mít hotovostní tržby z podnikání a na tyto tržby se bez dalších podmínek vztahuje výjimka
podle odst. 2 evidovanou tržbou není např. tržba z podnikání v energetických odvětvích na základě licence udělené podle energetického zákona nebo z podnikání na základě povolení krajského úřadu podle zákona o vodovodech a kanalizacích
v odst. 2 je řada výjimek pro oblast sociální péče, sociálních služeb, sociální prevence a sociální rehabilitace
podle odst. 3 evidovanou tržbou není např. tržba ze vztahu souvisejícího s pracovněprávním nebo obdobným vztahem (např. příjmy za prodej vyřazeného majetku zaměstnancům), z drobné vedlejší podnikatelské činnosti veřejně prospěšných poplatníků (podle metodiky Finanční správy verze 4.0 je tato podmínka splněna, pokud příjem, resp. výnos z podnikatelské činnosti za předchozí kalendářní rok činí nejvýše 300 000 Kč nebo 5 % z celkových příjmů, resp. výnosů)
podle odst. 3 evidovanou tržbou dále nejsou např. tržby z telekomunikačních služeb a služeb s nimi souvisejících jako např. čerpání kreditu, nákup jízdenky na MHD přes SMS, tržby ze všech druhů hazardních her, tržby z obchodní letecké dopravy a služeb poskytovaných v přímé souvislosti s ní (např. výběr sedadla), tržby nevidomých či hluchoslepých poplatníků a tržby z předvánočního prodeje sladkovodních ryb (v období od 18. 12. do 24. 12., a to pouze v provozovnách zabývajících se v tomto období jen prodejem sladkovodních ryb a souvisejícími činnostmi).
 
Možnosti evidence
Do 30. 4. 2020 je evidence tržeb možná pouze v
elektronické podobě
– evidovaná tržba je nejpozději při jejím přijetím elektronicky zpracována (o evidované tržbě je vygenerována zpráva v předepsané elektronické podobě) a elektronicky odeslána a zaevidována u Finanční správy. Zatímco k elektronickému zpracování evidované tržby musí dojít nejpozději v okamžiku přijetí evidované tržby, k zaevidování této tržby u Finanční správy může v některých případech dojít i dodatečně (v okamžiku vystavení účtenky pro zákazníka není bezpodmínečně nutné off-line propojení s komunikačním zařízením Finanční správy).
Základním způsobem elektronické evidence tržeb je evidence
běžným způsobem
– stručně popsáno probíhá tato evidence tak, že údaje o konkrétní tržbě jsou elektronicky zpracovány (přitom je např. vygenerován podpisový PKP kód, který se standardně netiskne na vystavovanou účtenku), okamžitě jsou elektronicky odeslány Finanční správě, která je zaeviduje a pošle zpět potvrzení s tzv. FIKem, jenž se tak stane náležitostí účtenky.
Běžný způsob evidence tržeb tedy vyžaduje nejen elektronické zařízení umožňující zpracování údajů o elektronické tržbě, ale protože (kromě výpadků připojení) probíhá on-line, tak také internetové připojení v místě vystavení účtenky.
Skutečnost, že tržba je evidována běžným způsobem a že její zaevidování proběhlo standardním způsobem, se navenek projeví tím, že podnikatel vystaví před přijetím evidované tržby účtenku s FIKem.
Základní schéma evidence tržeb v běžném režimu
(v okamžiku přijetí evidované tržby zařízení bezchybně on-line komunikuje s komunikačním rozhraním Finanční správy):
1.
do zařízení k evidenci tržeb jsou zadány údaje o evidované tržbě např. s okamžikem přijetí evidované tržby 5. 5. 2020, v 10:25, tyto údaje jsou zpracovány do elektronicky podepsané elektronické zprávy (součástí této zprávy jsou např. údaje o výši přijaté evidované tržby a o čase jejího přijetí a také BKP a PKP kód)
2.
elektronická zpráva je po jejím vystavení on-line zaevidována na technickém zařízení Finanční správy, je jí přidělen FIK a je on-line odeslána zpět do zařízení podnikatele
3.
zařízení podnikatele přiřadí k příslušné datové zprávě FIK zaslaný technickým zařízením Finanční správy a je možné vystavit účtenku s FIKem.
Správné zaevidování účtenky na technickém zařízení Finanční správy lze ručně ověřit na www.daneelektronicky.cz v sekci elektronická evidence tržeb / pro veřejnost / ověření účtenky.
Pochopitelně se může stát, že komunikace mezi elektronickým zařízením a zařízením Finanční správy (jedním či druhým směrem) z důvodu
výpadku připojení k internetu
neproběhne on-line. V tomto případě tedy před přijetím evidované tržby dojde pouze k elektronickému zpracování evidované tržby (je vygenerována příslušná zpráva o evidované tržbě), ale elektronické zařízení podnikatele nedisponuje potvrzením o jejím zpracování Finanční správou a nemůže vygenerovat účtenku s FIKem. V tomto případě je zákazníkovi vystavena účtenka bez FIKu a je opatřena podpisovým kódem (tzv. PKP kódem) a do 48 hodin musí být zaevidována u správce daně. Občasné výpadky internetového připojení tedy nejsou na závadu z hlediska evidence tržeb běžným způsobem – pouze je při takovém výpadku vystavena rozsáhlejší účtenka, protože zatímco příkladem FIKu je např. b3a09b52-7c87-4014-a496-4c7a53cf9125-03, příkladem PKP kódu (ten je v běžném režimu součástí účtenky pouze tehdy, pokud neproběhne do jejího vystavení komunikace se zařízením Finanční správy, a nemůže tudíž být účtenka opatřena FIKem) je např.
Ca8sTbURReQjjgcy/znXBKjPOnZof3AxWK5WySpyMrUXF0o7cz1BP6adQzktODKh2d8soAhn1R/
S07lVDTa/6r9xTuI3NBH/+7YfYz/t92eb5Y6aNvLm6tXfOdE3C94EqmT0SEEz9rInGXXP1whIKY
X7K0HgVrxjdxCFkZF8Lt12XbahhAzJ47LcPxuBZZp6U6wJ2sWI5os3KY9u/ZchzAUaCec7H56QwkMnu3U3Ftwi/
YrxSzQZTmPTpFYKXnYanrFaLDJm+1/yg+VQntoByBM+HeDXigBK+Shaxx+Nd0sSmm1Im4v685BRVd
UId+4CobcnSQ3CBsjAhqmIrtWTGQ==.
 
Schéma evidence tržeb v běžném režimu při poruše on-line komunikace:
1.
Do zařízení k evidenci tržeb jsou zadány údaje o evidované tržbě např. s okamžikem přijetí evidované tržby 5. 5. 2020, 10:25, tyto údaje jsou zpracovány do elektronicky podepsané elektronické zprávy (součástí této zprávy jsou např. údaje o výši přijaté evidované tržby a o čase jejího přijetí a také BKP a PKP kód).
2.
Pokud v nastavené době mezní odezvy (tato doba musí být nastavena na dobu delší než 2 s), např. do 3 s neproběhne on-line komunikace, může být vystavena zákazníkovi účtenka bez FIKu, avšak s PKP kódem.
3.
Např. 5. 5. 2020 ve 12:05 dojde k obnově internetového připojení. Pokud to příslušné zařízení podnikatele k evidenci tržeb umožňuje, tak samo zjistí funkčnost připojení a odešle zprávu na technické zařízení správce daně, a to přidělí datové zprávě FIK např. ve 12:06 a odešle jej zpět na zařízení podnikatele. Pokud pracuje zařízení podnikatele v ručním režimu, tak podnikatel nejpozději do 48 hodin od přijetí evidované tržby ze zařízení odešle příslušnou datovou zprávu.
4.
V zařízení podnikatele je příslušné evidované tržbě přidělen FIK a zařízení (pokud je v automatickém provozu) tak ukončí evidenci dané tržby; pokud je zařízení v ručním režimu, tak si podnikatel může ručně ověřit správnost zaevidované tržby.
Správné zaevidování účtenky na technickém zařízení Finanční správy lze ručně ověřit i v tomto případě, stejně jako je výše uvedeno u základního schématu evidence tržeb v běžném režimu – ověření je pochopitelně možné až v okamžiku přidělení FIKu (v uvedeném případě tedy 5. 5. 2020 ve 12:05). Pokud by byla v uvedeném případě účtenka zaevidována např. 6. 5. 2020 v 18:00, tak by ji nebylo možné až do tohoto okamžiku ověřit, přesto by byla evidence tržeb provedena správným způsobem. Pokud jde o hru účtenkovky, tu lze hrát i s účtenkou bez FIKu a na místo údajů z FIKu se zadají údaje z BKP.
Pokud v místě přijímání evidované tržby není k dispozici internetové připojení, lze tržby evidovat ve
zjednodušeném režimu
. I tento režim je elektronický, neobejde se tedy např. bez vhodného zařízení, které je schopné vygenerovat údaje o evidované tržbě v příslušné elektronické podobě. Jedinou výhodou zjednodušeného režimu je to, že účtenka je rovnou vydána bez FIKu, tedy s PKP. Zjednodušený režim je tedy obdobou běžného režimu při poruše on-line komunikace, jen je nutné příslušnou tržbu zaevidovat na technickém zařízení Finanční správy do 5 dnů (připadne-li poslední den lhůty např. na sobotu, tak lhůta končí až v pondělí o půlnoci).
Zjednodušený režim nelze používat na základě vlastního rozhodnutí, ale je nutné o něj požádat a zdůvodnit, že evidování tržeb běžným způsobem by v daném případě znemožnilo nebo zásadně ztížilo plynulý a hospodárný výkon činnosti tohoto poplatníka, ze které tato tržba plyne. Na vyřízení této žádosti má finanční úřad 15 dnů od jejího podání.
Pro evidenci tržeb v běžném i zjednodušeném režimu je nutné získat tzv.
autentizační údaje
(uživatelské jméno a heslo pro přístup do EET prostředí Finanční správy). O ty je možné požádat datovou schránkou (měly by být zaslány bez zbytečného odkladu, tedy v řádu několika dnů) nebo je možné je osobně vyzvednout v zapečetěné obálce na Finančním úřadu a od následujícího dne je použít pro vstup do EET prostředí (www.daneelektronicky.cz, sekce elektronická evidence tržeb / pro poplatníky / správa údajů evidence tržeb).
V EET prostředí Finanční správy si podnikatel nastaví příslušné údaje (např. provozovnu) a vygeneruje elektronické certifikáty, které je nutné instalovat do elektronického zařízení pro evidenci tržeb.
 
Evidence tržeb ve zvláštním (účtenkovém) režimu
Splňuje-li podnikatel níže uvedené podmínky, může požádat o evidenci ve zvláštním režimu, na vyřízení této žádosti má finanční úřad lhůtu 30 dnů.
Evidence tržeb ve zvláštním režimu znamená, že si podnikatel vyzvedne na finančním úřadu (obecně zákon o EET předpokládá jednou ročně) příslušné množství bloku úředně označených účtenek. Tyto účtenky následně musí podnikatel bedlivě střežit (jinak se vystavuje pokutě podle zákona o evidenci tržeb) a vydávat zákazníkům při přijetí „hotovostní“ tržby. Bloky účtenek obsahují propisovací páry účtenek (jedna pro zákazníka, druhou musí poplatník archivovat). Na účtenku je nutno doplnit:
celkovou částku tržby v české měně,
datum a čas přijetí tržby nebo vystavení účtenky, pokud je vystavena dříve,
označení provozovny, ve které je tržba uskutečněna, pokud má poplatník více než jednu provozovnu,
daňové identifikační číslo (toto neplatí pro fyzickou osobu, pokud je u ní daňové identifikační číslo tvořeno rodným číslem).
Vystavením účtenky a jejím předáním zákazníkovi ovšem povinnosti nekončí – u zvláštního režimu totiž nebude mít správce daně elektronicky on-line údaje o „hotovostních“ tržbách. Tyto údaje bude mít ve zvláštním režimu podnikatel povinnost čtvrtletně (do 20 dnů od konce čtvrtletí) souhrnně oznámit (elektronicky nebo i podáním papírového formuláře) finančnímu úřadu.
Příslušný formulář, který Finanční správa zveřejnila počátkem února 2020 (formulář 25 5561 MFin 5561 ­ vzor č. 1) vyžadoval podrobný rozpis údajů (např. o evidovaných tržbách a vydaných účtenkách) za jednotlivé dny. Následně byl uvedený formulář stažen a nahrazen úplně jiným formulářem ­ vzorem 25 5253 MFin 5253 ­ vzor č. 1, který již obsahuje např. údaje o přijatých hotovostních tržbách a vydaných účtenkách souhrnně za celé čtvrtletí.
Evidence tržeb ve zvláštním režimu může být povolena pouze fyzickým osobám anebo právnickým osobám – poskytovatelům zdravotních služeb hrazených z veřejného zdravotního pojištění, kteří přijímají za jejich poskytování úhrady od zdravotní pojišťovny.
O povolení zvláštního režimu lze žádat pouze při splnění následujících podmínek (všechny podmínky musí být splněny současně):
nejedná se o plátce DPH (plátcům DPH je zvláštní režim zapovězen),
poplatník neprovozuje podnikatelskou činnost s více než 2 zaměstnanci, ledaže je další zaměstnanec zaměstnán pouze z důvodu a po dobu trvání překážky v práci na straně zaměstnance nebo čerpání dovolené zaměstnancem,
výše příjmů poplatníka z evidovaných tržeb (rozhodující jsou tedy jen „hotovostní“ tržby) nepřesahuje za 4 bezprostředně předcházející kalendářní čtvrtletí 600 000 Kč a předpokládaná výše těchto příjmů ve 12 bezprostředně následujících kalendářních měsících nepřesahuje 600 000 Kč.
Podle výkladu Finanční správy se uvedené podmínky vztahují i na provozovatele zdravotních služeb.
Následující příklad ukazuje dopady nouzového stavu na evidenci tržeb ve zvláštním režimu.
Příklad 5
Tržby podnikatele jsou na základě zákona o evidenci tržeb účinného do 30. 4. 2020 dočasně vyloučeny z evidence tržeb – např. se jedná o kadeřnici, která hodlá tržby evidovat ve zvláštním režimu (režim s úředními papírovými účtenkami). Může kadeřnice od 1. 5. 2020 přijímat platby v hotovosti bez evidence tržeb a požádat o povolení zvláštního režimu až po ukončení nouzového stavu a začít evidovat tržby až po uplynutí 3 měsíců od ukončení nouzového stavu?
Ano, může. Pokud bude kadeřnici zvláštní režim povolen, může si následně (po ukončení nouzového stavu) vyzvednout úřední účtenky a tyto začít vydávat až po uplynutí 3 měsíců od ukončení nouzového stavu – pokud v době do 30. 6. 2020 kadeřnice nebude vydávat účtenky, nebude muset za 2. čtvrtletí roku 2020 podat čtvrtletní výkaz o evidovaných tržbách.
 
Účtenky k evidenci tržeb
Povinnost vystavovat k evidovaným tržbám účtenky s náležitostmi dle zákona o EET nelze zaměňovat s náležitostmi účetního dokladu nebo daňového dokladu pro účely DPH. V mnohých případech je samozřejmě možné a také účelné vystavovat jeden doklad a práce s tímto dokladem může být bezproblémová.
Příklad 6
Účetní firma vede účetnictví a od 1. 5. 2020 eviduje tržby za účetní služby podle zákona o evidenci tržeb (ačkoli má tuto povinnost až od uplynutí 3 měsíců od ukončení nouzového stavu). Dne 27. 5. 2020 poskytne ve svém sídle konzultaci účetního problému a zákazník zaplatí za konzultaci na místě.
V tomto případě je datum 27. 5. 2020 datem přijetí evidovaní tržby pro účely evidence tržeb, i datem přijetí příslušného příjmu do pokladny, i datem uskutečnění zdanitelného plnění pro účely DPH a také 27. 5. 2020 vzniká výnos podle účetních předpisů.
Zákon o evidenci tržeb však umožňuje vystavit (a odeslat do evidence tržeb) evidovanou tržbu kdykoli před jejím přijetím. Potom se může čas evidované tržby lišit od data příjmu, data účetního výnosu či data uskutečnění zdanitelného plnění pro účely DPH.
Příklad 7
Hudební skupina vede účetnictví. Na koncertu konaném dne 1. 12. 2020 bude prodávat CD za jednotnou cenu 200 Kč/ks, k dispozici bude mít 100 ks CD. Účtenky pro účely evidence tržeb vystaví (a také odešle do evidence tržeb) předem dne 30. 11. 2020. Na koncertu bude prodáno 80 ks CD, po koncertu dne 3. 12. 2020 budou v evidenci tržeb stornovány neuskutečněné tržby (může být technicky provedeno jako 1 × storno 4 000 Kč nebo 20 × storno 200 Kč).
V tomto případě bude v evidenci tržeb evidováno k 30. 11. 2020 celkem 20 000 Kč a k 3. 12. 2020 celkem –4 000 Kč. Příjem do pokladny bude zaevidován k datu 1. 12. 2020 ve výši 16 000 Kč a k datu uskutečnění zdanitelného plnění a ke zdanitelnému výnosu (v úrovni bez DPH) dojde také 1. 12. 2020.
Čas evidované tržby se může naprosto zásadně lišit jak od data účetního výnosu, tak i od data uskutečnění zdanitelného plnění pro účely DPH.
Příklad 8
Prodávající, který vede účetnictví dodal zboží dne 1. 12. 2019. Zboží je uhrazeno 10. 7. 2020 v hotovosti.
V tomto případě bude tržba v evidenci tržeb zaevidována dne 10. 7. 2020, datem účetního výnosu a datum uskutečnění zdanitelného plnění však je 1. 12. 2019.
 
Závěr
Ačkoli do data spuštění poslední vlny evidence tržeb ještě může dojít k dílčím změnám (např. by mohl Ústavní soud rozhodnout o zrušení dílčích částí zákona o EET), je vhodné věnovat evidenci tržeb pozornost. V případech, kdy by evidování tržeb přinášelo praktické problémy, které převyšují přínos z obchodů placených v hotovosti, vyřešit věc (je-li to z obchodního hlediska možné) třeba i nepřijímáním plateb v hotovosti – podle některých názorů by však mohlo jít o porušení zákona o oběhu bankovek a mincí (pravděpodobně však bez možnosti udělení sankce).
Zdroj: Odborný portál DAUC.cz, 2020. Zveřejněno v časopise Účetnictví v praxi 04/2020.