V letním čísle časopisu opět přinášíme úvodník s výběrem novinek a užitečných informací, se kterými se setkáváme v naší praxi. Počátkem léta Finanční správa vydala nový pokyn řady D, který se týká transferových cen, a také několik informací k problematice DPH. Správa sociálního zabezpečení vydala informaci o snížení sazeb pojistného, ke kterým došlo v souvislosti se zrušením karenční doby.
Legislativní novinky k 26. 7. 2019
Ing.
Jiří
Dolejš,
LL.M.,
Ing.
Jan
Brantl,
Brantl & Partners, s.r.o.
Pokyn Generálního finančního ředitelství D-34
Dne 31. 5. 2019 vydalo Generální finanční ředitelství (GFŘ) nový Pokyn D-34 – Sdělení k uplatňování mezinárodních standardů při zdaňování transakcí mezi sdruženými podniky – převodní ceny. Tento nový pokyn nahrazuje předchozí pokyn D-332 z roku 2011 a byl vydán v návaznosti na aktualizovanou verzi Směrnice o převodních cenách pro nadnárodní podniky a daňové správy, kterou v roce 2017 vydala OECD (Směrnice). Současně s tímto pokynem uveřejnilo GFŘ také český překlad této Směrnice.
V pokynu je kromě teoretického popisu principu tržního odstupu, definice spojených osob (jak z pohledu české daňové legislativy, Směrnice, tak smluv o zamezení dvojího zdanění) a metod pro zjištění převodních cen (tradiční transakční a ziskové transakční metody), nově detailněji popsána srovnávací analýza, v rámci které je podrobně charakterizována typologie funkčních profilů podniků a jejich navazujícího ziskového či ztrátového potenciálu. Podnik může být z hlediska funkčního profilu definován v rozmezí smluvní/rutinní (výrobce/distributor), který nese jen omezená rizika proporčně ke svým funkcím a který by měl dosahovat nižší, ale stabilní ziskovosti, až po plnohodnotný subjekt nesoucí veškeré funkce a související rizika a který tím pádem může dosahovat výrazného ziskového či ztrátového potenciálu.
Významnější novinkou je však skutečnost, že jsou v pokynu zakotveny určité správní principy/úvahy správce daně, které dle našich zkušeností byly správcem daně v daňových kontrolách aplikovány, nicméně nebyly nikde zcela explicitně uvedeny.
Mezi takové patří například tzv. příkaz mateřské společnosti, kterým je myšleno ovlivnění nezávislé transakce spojeným podnikem. V praxi je tento „institut“ správcem daně využíván např. v případě, že podnik sice nerealizuje prodej na spojenou osobu (dodává nespojené osobě), nicméně prodejní ceny jsou se zákazníkem sjednávány spojenou osobou. Pokud následně dojde správce daně k závěru, že tyto ceny nejsou tržně obvyklé (rutinní výrobce/distributor nedosahuje tržně obvyklou ziskovost), doměří předmětný rozdíl z této „fiktivní“ transakce.
Dále se správce daně vyjádřil k tzv. startovacím nákladům u podniků s omezeným funkčním profilem (např. smluvní výrobce). Zde došlo k potvrzení správní praxe, kdy správce daně konstatoval, že takové podniky by měly dosahovat stálé odměny (ziskovosti) bez ohledu na to, jaké je jejich postavení na daném trhu, tzn. že náklady tzv. startovací fáze by neměly jít k tíži tohoto smluvního výrobce.
Pokyn také potvrdil v České republice zaběhnutou a soudním rozhodnutím potvrzenou praxi, že převodní cena není jedno číslo, nýbrž tržně obvyklé rozpětí, přičemž je ustálený konsenzus nad mezikvartilovým rozpětím, což je statistická metoda pracující s četností výskytu hodnot, která očistí soubor vybraných dat o extrémně nízké a vysoké hodnoty. V neposlední řadě se správce daně vyjádřil k v praxi často diskutovanému tématu aktualizace vyhledávací strategie (prováděné v rámci srovnávací analýzy), přičemž tu doporučuje obnovovat minimálně každé tři roky a současně každý rok ověřit, zda u vybraných nezávislých podniků nedošlo k významnému posunu v ziskovostech ovlivněných podniků.
Informace Generálního finančního ředitelství k poukazům
Dne 12. 7. 2019 byla na stránkách Finanční správy zveřejněna Informace GFŘ k uplatňování DPH u poukazů. Informace navazuje na novelu zákona o DPH (zákon č. 235/2004 Sb.), která nabyla účinnosti dne 1. 4. 2019. S účinností od tohoto data byla v rámci přijetí tzv. daňového balíčku (zákon č. 80/2019 Sb.) do zákona o DPH mimo jiné implementována harmonizovaná pravidla Evropské unie, pokud jde o zacházení s poukazy.
Hlavním cílem informace je pak podrobnější seznámení s novou úpravou v oblasti zacházení s poukazy včetně uvedení názorných příkladů. Vedle vymezení pojmu „poukaz“ a navazující definice „jednoúčelového“ a „víceúčelového“ poukazu se informace dále zabývá aplikací pravidel, která jsou zásadní pro správné uplatňování DPH.
Je potřeba si uvědomit, že pravidla pro uplatňování DPH jsou rozdílná v případě jednoúčelových poukazů oproti víceúčelovým poukazům. Zatímco převod jednoúčelového poukazu se považuje z pohledu zákona o DPH za dodání zboží či poskytnutí služby, u víceúčelového poukazu tomu tak není. V návaznosti na to je pak nutné důsledně odlišovat i dopady z hlediska skutečného předání zboží nebo poskytnutí vlastní služby.
V dílčí části informace týkající se jednoúčelových poukazů jsou vedle problematiky převodu poukazu a skutečného dodání zboží a služby řešeny i další otázky:
–
reklamace zboží a služeb,
–
daňové dopady nevyčerpání poukazu,
–
poskytnutí jednoúčelového poukazu bez úplaty (např. zaměstnancům nebo obchodním partnerům).
V další navazující části se informace věnuje obdobným, i když s ohledem na rozdílné daňové dopady ve stručnější podobě, aspektům víceúčelových poukazů.
Upozornění České správy sociálního zabezpečení
V souvislosti se zrušením karenční doby (první 3 dny pracovní neschopnosti, za které se neposkytuje náhrada mzdy nebo platu) počínaje 1. 7. 2019 Česká správa sociálního zabezpečení upozorňuje, že s účinností od tohoto data také dochází ke snížení sazby pojistného na nemocenské pojištění u zaměstnavatelů, osob samostatně výdělečně činných (OSVČ) a zahraničních zaměstnanců. Sazba pojistného se snižuje o 0,2 %.
Od 1. 7. 2019 jsou tak sazby pojistného následující:
–
U zaměstnavatele činí sazba 24,8 % namísto původních 25 % z vyměřovacího základu, přičemž dílčí sazba pojistného na nemocenské pojištění se snižuje na 2,1 % (oproti původní sazbě 2,3 %). Ostatní dílčí sazby pojistného, tj. sazba pojistného na důchodové pojištění a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti zůstávají stejné (21,5 %, resp. 1,2 %).
–
U zaměstnance se sazba pojistného nemění.
–
U OSVČ účastné dobrovolně na nemocenském pojištění (není ze zákona povinné) se sazba pojistného na nemocenské pojištění snižuje na 2,1 % (z původních 2,3 %). Sazba povinného pojistného na důchodové pojištění se nemění a zůstává nadále 29,2 %.
–
U zahraničních zaměstnanců činí sazba pojistného na nemocenské pojištění 2,1 % (oproti původní sazbě 2,3 %).
V důsledku změny sazby pojistného se tak u OSVČ a zahraničních zaměstnanců snižuje minimální výše pojistného na nemocenské pojištění na částku 126 Kč oproti dosavadní platbě ve výši 138 Kč.
Ve stručnosti
V průběhu července dále zveřejnila Finanční správa na svém webu následující informace:
–
Dodatek č. 1 k Informaci GFŘ k aplikaci institutu nespolehlivé osoby a související problematiky. Dodatek byl publikován z důvodu potřeby novelizovat původní informaci, která byla zveřejněna 19. 6. 2017. V této souvislosti je potřeba uvést, že se jedná v zásadě o technickou záležitost, která byla vyvolána v důsledku přijetí novely zákona o DPH v rámci tzv. daňového balíčku.
–
Informaci pro osoby povinné k dani neusazené v tuzemsku. Publikovaný dokument shrnuje informace ohledně povinnosti těchto osob k registraci k DPH v České republice a navazující daňové povinnosti. Jedná se o dokument určený primárně zahraničním subjektům, nicméně jej lze využít např. pro upozornění zahraničních obchodních partnerů na jejich daňové povinnosti vůči České republice ve vybraných situacích.
Zdroj: Odborný portál DAUC.cz, 2019.