Náklady na informační systém
Plné znění otázky
Společnost s r. o. se v roce 2023 rozhodla pořídit nový informační systém. V roce 2023 zaúčtovala na pořízení dlouhodobého nehmotného majetku výdaje na poradenství ohledně výběru nového IS a jeho dodavatele. V roce 2024 došlo k uzavření smlouvy s dodavatelem IS - bude se jednat o pořízení SW v režimu SaaS (Software as a Service) v cloudovém provozu. Cena licence na 5 let činí 1,3 mil. Kč, cena za implementaci 1,3 mil. Kč. Domníváme se, že tento IS nebude tedy dle smlouvy naším majetkem, ale jedná se pouze o nájem. Je tedy správné, že cenu za licence zaúčtujeme na účet 381 a budeme rozpouštět do nákladů během 5 let? Jak zaúčtovat náklady na implementaci a poradenské služby? Také na účet 381 a časově rozlišovat také po dobu platnost licence? Dále si nejsme jisti, jak naložit se zůstatkem na účtu 041 z přechozího roku 2023 - náklady spojené s výběrem IS a dodavatele, byla chyba je v roce 2023 zaúčtovat na účet 041?