Majetek dlouhodobý nehmotný
Jak postupovat u faktury za software k měřákům s dálkovým odečtem? Faktura je celkem na 80 606,- bez DPH. Obsahuje složky software, jednorázový poplatek na 34 801,- a licenci a podporu (budou se hradit opakovaně každý rok) na 45 805,-. Mám účtovat jako dlouhodobý majetek a odepisovat, když je celková cena nad 80tisíc Kč. nebo mohu účtovat na 518, když se vztahuje k několika měřákům?
- Článek
Chcete se zorientovat v oblasti duševního vlastnictví? Přečtěte si, co přesně znamenají patenty, ochranné známky a autorská práva v České republice. Zjistěte, jak se vaše vynálezy, značky a tvůrčí díla chrání a jaké jsou jejich hlavní charakteristiky podle české legislace. Naleznete zde také průvodce klíčovými pojmy, které vám pomohou lépe porozumět ochraně inovací a výsledků tvůrčí činnosti.
Společnost sro pořizuje e-shop za celkem cca 500tis. Kč. Část ve výši 100tis.Kč byla dodavatelem fakturována v roce 2024 (zaúčtovali jsme 041/321). Tento rok bude e-shop dokončen a dodavatelem dofakturováno cca 400tis.Kč.
Jak zaúčtujeme moment uvedení do používání?
A jak je to s daňovými náklady? Bude se "e-shop" odepisovat? Kdy vstupuje cena do nákladů, jakou formou a v jaké výši?
Klient je právnickou osobou, která byla založena 4 společníky, z nichž jsou tři fyzické osoby, které vložili do společnosti smluvně při založení funkční aplikaci, kterou používá řádově vyšší desítky tisíc lidí, ale zatím negeneruje žádné příjmy. Čtvrtý společník je právnická osoba, která vkládá know-how a obchodní kontakty, které by měly napomoci monetizaci aplikace. Otázky jsou následující: 1) Je nutné k datu založení společnosti a vložení aplikace (nehmotného majetku) ji nechat nějakým způsobem ohodnotit nebo je to možné udělat i k jinému datu, až když se účetní jednotka rozhodne sama, že chce, aby se ohodnocení promítlo do vlastního kapitálu? 2) V případě ohodnocení, o které nechce účetní jednotka zvýšit základní kapitál společnosti je možné ohodnocení zaúčtovat na účet 413? 3) V případě, že tři společníci vkládají nehmotný majetek a čtvrtý pouze know-how a dostává za něj podíl na aplikaci (vše popsáno v zakládacích listinách), má to u něj nějaké daňové dopady v podobě např. bezúplatného příjmu?
Společnost zadala softwarove firmě požadavek na dodání softwaru pro vlastní potřebu. S dodaným softwarem na zakázku nebude společnost obchodovat, použije ho pro vlastní činnost. Fakturace probíhá průběžně. Jedná se o pořízení dlouhodobého nehmotného majetku nebo se v okamžiku obdržení faktury účtuje rovnou na ucet 518 a jedná se o daňový náklad, popřípadě se čeká na dokončení softwaru a celkový náklad se zaúčtuje najednou při konečném předání softwaru na zakázku?
Naše společnost s r. o. si nechala vytvořit webové stránky od neplátce DPH. Ten nám v roce 2024 fakturoval částku 35 350 Kč (50 % z celkové ceny služby). Stránky dokončil až v r. 2025, kdy nám fakturoval zbylých 35 350 Kč. Celková cena stránek tedy činila 70 700 Kč. Jak zaúčtovat fakturu v roce 2024? A je možné účtovat přímo do daňově uznatelných nákladů, nebo zaúčtovat jako dlouhodobý nehmotný majetek?
Tuzemská společnost s ručením omezeným si objednala tvorbu registračního systému pro vstup na vzdělávání, bylo účtováno na účet 041. Po určité době společnost zjistila, že tento systém nebude vyhovovat a spolupráce s dodavatelem byla ukončena. Společnost si objednala jiný systém, který více vyhovuje jejich požadavkům. Jak s vynaloženými náklady prvního registračního systému na účtu 041, odepsat jako zmařenou investici nebo přičíst k pořizovací ceně nového systému?
Firma s r. o. sepsala smlouvu o zřízení služebnosti s nejmenovanou obci na dobu neurčitou. Obec vyfakturovala jednorázovou úhradu za zřízení služebnosti (věcné břemeno). Částka je cca 182 800 Kč, kterou jsme zaúčtovali na 014000 ostatní ocenitelná práva. Ovšem firma je investorem staveb Metropolitních optických síti. V hodnotě nad 80 000 Kč odpisuje se jako HM. Zřízení služebnosti je vedeno jako nehmotný majetek. Jak se bude tento NHM odpisovat?
Společnost s r. o. vyvinula v průběhu roku 2023 a 2024 online nástroj SaaS (Software as a service). Projekt se zaměřuje na správu firemních podpisů s propagačními bannery pro B2B trh. Systém je založen na bázi měsíčního předplatného podle počtu uživatelů. Celková cena projektu je 1,5 mil. Kč. Projekt je plně provozuschopný od 31. 10. 2024, je zařazen jako nehmotný majetek. Předpokládanou dobu použití je 10 – 15 let. Jakým způsobem stanovit dobu odpisování? Dále tento projekt vyžaduje neustálý servis v podobě různých aktualizací. Budou tyto servisy okamžitým nákladem daného období nebo se bude jednat o technické zhodnocení?
Společnost s r. o. se v roce 2023 rozhodla pořídit nový informační systém. V roce 2023 zaúčtovala na pořízení dlouhodobého nehmotného majetku výdaje na poradenství ohledně výběru nového IS a jeho dodavatele. V roce 2024 došlo k uzavření smlouvy s dodavatelem IS - bude se jednat o pořízení SW v režimu SaaS (Software as a Service) v cloudovém provozu. Cena licence na 5 let činí 1,3 mil. Kč, cena za implementaci 1,3 mil. Kč. Domníváme se, že tento IS nebude tedy dle smlouvy naším majetkem, ale jedná se pouze o nájem. Je tedy správné, že cenu za licence zaúčtujeme na účet 381 a budeme rozpouštět do nákladů během 5 let? Jak zaúčtovat náklady na implementaci a poradenské služby? Také na účet 381 a časově rozlišovat také po dobu platnost licence? Dále si nejsme jisti, jak naložit se zůstatkem na účtu 041 z přechozího roku 2023 - náklady spojené s výběrem IS a dodavatele, byla chyba je v roce 2023 zaúčtovat na účet 041?
Jak zaúčtovat stavbu protihlukových stěn s pořizovací cenou nad 500 000 Kč na pronajatém pozemku? Stavbu realizuje s. r. o., plátce DPH, majitel pozemku v některých případech firma někdy fyzická osoba neplátce. Jaké doklady potřebuji? Ve smlouvě o pronájmu není uvedeno. Potřebuji písemný souhlas vlastníka pozemku s výstavou nebo dodatek ke smlouvě? Do jaké odpisové skupiny stěnu zařadit? Jak se účtuje v případě, že by se na nákladech podílel i vlastník pozemku, zn. část by byla přefakturovaná. Do majetku se pak zařadí jen část a přefakturovaná částka jde do nákladů?
Firma si dala zhotovit produktové video v pořizovací ceně 1,5 mil. Kč. Dle informací firmy bude toto video dlouhodobě využíváno a je možné ho i doplňovat a upravovat. Pro kategorii nehmotného majetku daňové odpisy jsou zrušené, jak mám tedy v tomto případě daňově postupovat?
Společnosti si nechala od dodavatele upravit stávající logo, šlo vlastně jen o úpravu barev a umístění nápisu. Jedná se o částku 11 990 Kč. Mohu dát rovnou do nákladů?
S. r. o. má z minulosti nehmotný majetek (výrobní postupy a receptury). Některé z nich postupem času nejsou již využitelné pro výrobu a společnost by je chtěla odepsat či začít odepisovat, samozřejmě daňově, což od roku 2021 není možné. Je nějaká cesta?
Firma si nechává natočit propagační video u našeho zákazníka. Video má sloužit jako naše reference - reklama pro možné získání budoucích zakázek. Jedná se o náklad firmy nebo o majetek - hmotný nebo nehmotný? Firma má hranici 80 000 Kč pro hmotný majetek a 60 000 Kč pro nehmotný majetek.
Na firmu uvalil FÚ exekuci kvůli neplacení daní. Firma má v majetku automobily, které kvůli exekuci FÚ zastavil. Tyto automobily nejsou plně odepsány. Je možné v době, kdy je na automobily uvalena zástava, pokračovat v daňových odpisech a tudíž jimi snižovat hospodářský výsledek?
- Článek
Předkládáme vám devátý díl z desetidílného seriálu k otestování vašich znalostí v oblasti účtování o majetku u ÚSC. Chybné účtování o majetku může mít dopad na výsledek hospodaření. Opravování dlouholetých účetních či evidenčních chyb bývá složité a pracné. V neposlední řadě je správné účtování o majetku důležité z hlediska případné přijaté dotace.
S. r. o. pořídila e-shop ve výši 120 000 Kč bez DPH, jedná se z pohledu zařazení do majetku o ocenitelná práva, a jak dlouho budeme pořízený e-shop odpisovat?
V roce 2023 jsme pořídili strojírenský 3D CAD software v hodnotě 125 000 Kč bez DPH. Od roku 2021 je v zákoně o daních z příjmů kategorie dlouhodobého nehmotného majetku zrušena. Zajímalo by mě, zda je možné dát si software přímo do nákladů - do spotřeby na 518? Není mi zcela jasné, jak je to s účetními odpisy.
Naše společnost si nechala vytvořit nové webové stránky. Webové stránky byly vytvořeny v anglické verzi za 29 000 Kč, za překlad jsme uhradili dalších 15 000 Kč. Dále jsme zaplatili za licenci šablony pro doménu, celkově 45 000 Kč. Předpokládám, že toto by měla být celková vstupní pořizovací cena pro stanovení hranice pro odpisování nehmotného majetku, jestliže máme ve směrnici hranici pro odpisování nehmotného majetku ve výši 80 000 Kč. Pokud ano, pak tento majetek můžeme zaúčtovat do nákladů. Jak to bude v případě, že jsme uhradili za vytvoření webových stránek v českém jazyce ve výši 40 000 Kč, cca o 6 měsíců dříve? Je každá tvorba webových stránek samostatný nehmotný majetek? Nebo se tyto sčítají?