Daňové doklady (DPH)
Může podnikatel vystavit rovnou daňový doklad na účtovanou zálohu, aniž by musel vystavovat proformu a pak teprve daňový doklad k přijaté platbě?
Jaké jsou potřeba doklady, pro prokázání přepravy zboží do zemí EU (pro uznání osvobození od DPH)?
Jakou sazbu DPH použít v září 2025 u vrtané studny na pozemku, kde má být firmou vystavěn rodinný dům na sociální bydlení? Studnu objednává firma, která bude provádět stavbu domu, ale zatím tam žádný není.
Lékařské s.r.o, neplátce DPH, zakoupilo služby umělé inteligence. První faktura byla vystavena v dubnu 2025 a pak každý měsíc až do teď, na faktuře je uvedeno jejich DIČ a informace o reverse charge. Tyto faktury se mi jako účetní dostaly až nyní. Částka je na 15 EURO měsíčně. Jak máme nyní správně postupovat? Registrovat zpětně k 30.4.2025 jako identifikovanou osobu a podat od dubna do této doby měsíční přiznání na 15 EURO měsíčně? Nemůžeme udělat registraci identifikované osoby až nyní (k srpnu 2025) a přiznat v jednom přiznání za srpen sumu od dubna do srpna?
Společnost uzavřela se zákazníkem z jiného členského státu EU (tam plátce DPH) smlouvu o dílo na dodání specifického výrobku (proto nejde o kupní smlouvu). Fakturace bude probíhat postupně na základě milníků (zpracování dokumentace, výroba, zkoušky,...), ke kterému bude vždy podepsán předávací protokol. Po ukončení výroby bude výrobek fyzicky dodán do JČS. Jak se bude tento obchod chovat z hlediska DPH? Podle našeho názoru v tomto případě platí § 21 odst. 4 písm. a) ZDPH, kdy DUZP bude na základě SoD tedy k datu předávacího protokolu milníku. Protože ale podle našeho názoru v tomto případě nejde o poskytnutí služby, ale o dodání zboží, kdy na konci transakce bude na kupujícího převedeno vlastnické právo, není nám jasné, jak vystavit daňový doklad resp. vykazovat transakci v daňovém přiznání, když k datu fakturace milníku nebudeme mít ještě k dispozici důkazní prostředky o tom, že výrobek byl odeslán do jiného členského státu.
Jsme s.r.o. český plátce DPH, vlastníme automobil, který jsme dali do komisního prodeje. Kupujícím našeho vozidla bude osoba registrovaná k dani ze Španělska. Vozidlo bude převezeno z ČR do Španělska kupujícím, který nám přes komisionáře poskytne jak čestné prohlášení k přepravě zboží do Španělska, tak registraci vozidla ve Španělsku. Není nám jasné, komu máme vystavit daňový doklad a zda s českou DPH či bez ní. Můžeme vystavit daňový doklad rovnou na španělského kupujícího bez české DPH? Nebo musíme vystavit daňový doklad na českého komisionáře a ten pak na španělského kupujícího? Pokud budeme muset vystavit daňový doklad na českého komisionáře, bude plnění osvobozené dle § 64 zákona o DPH nebo tam musíme uplatnit českou DPH a osvobození uplatní až komisionář, který vystaví daňový doklad španělskému kupujícímu?
Jedná se o fyzickou osobu, plátce DPH, podniká v zemědělství dle § 7. Pronajímá bytové i nebytové prostory v § 9, dále pronajímá stroje a osobní automobily svému s.r.o. - taktéž v § 9 (přecházel z FO na s.r.o., proto pronájem veškerého vybavení a aut). Nyní se mu naskytlo pronajmou na víkend veterána, kterého nemá v majetku, pronájem tedy bude danit v § 9 - musí fakturu vystavit s dph, když je plátcem? Pokud by se jednalo o opakovaný pronájem, musel by založit živnost a danit v § 7? Protože v žádném případě nechceme veterána vkládat do obchodního majetku, výdaje uplatňuje skutečné.
Máme smlouvy o nájmu (my pronajímáme) na garáže. Jsme plátci DPH. Protože nám často nájemci neplatili a vznikali nám nedobytné pohledávky, začali se psát nové smlouvy. Ve smlouvě uvedeno: Nájemné je hrazeno v měsíci předcházejícím měsíc za který nájem náleží na základě faktury vystavené pronajímatelem. Vystavím tedy fakturu např. 1.9.2025 za nájem za období 10/2025. Nebo musím vystavit zálohovou fakturu, daňový doklad z platby po připsání peněž a následně k 1.10.2025 vyúčtovací fakturu? Chceme se vyhnout zbytečné byrokracii pokud je to v mezích zákonů. Dle zákona 235/2024 konkrétně §21 odst.3 se za poskytnutí služby považuje den vystavení daňového dokladu nebo den přijetí úplaty. Takže se domnívám, že bychom mohli k 1.9.2025 vystavit fakturu za nájem 10/2025 a bylo by to v pořádku. A nevadí například, že nájemce uvedenou fakturu uhradí až v 10/2025. (kromě toho, že nedodržel smlouvu ani platební podmínky dle vystavené faktury) Nemusíme zde řešit to, že služba (tedy nájem) byla skutečně poskytnuta až v 10/2025 a někdy i peníze přijdou až v měsíci na který platba náleží? A když vystavím doklad s dřívějším DUZP nemá to daňové dopady za chybně uvedené DPH v období s odkazem na §104 odst. 1? Řešíme teď jen pohled DPH.
Můj klient fakturoval tisk příbalových letáků s DPH 21%. U nákupu materiálu, ale i u ostatních nákladů si uplatňoval DPH ve výši 100%.
Nyní zjistil, že příbalové letáky jsou od 1.1.2025 osvobozeny od DPH dle §71i. Protistrana chce vše opravit zpětně od 1.1.2025.
1/ Vystavovat faktury bude bez DPH a bude tam poznámka osvobození dle §71i? A do jakého řádku přiznání tato částka půjde-do řádku 26?
2/ u nákladových faktur související s nákupem materiálu si bude uplatňovat DPH? Bude muset dělat koeficient?
3/ bude v pořádku, když uděláme dodatečná přiznání od ledna a také nová- opravená kontrolní hlášení?
Klient je čtvrtletní plátce DPH a pokaždé platil vysoké DPH.
Jaké je místo plnění u následující služby, která je poskytovaná českou společností pro americkou společnost. Americká společnost prodá individuálním zákazníkům (budem jim říkat herci) divadelní seminář v ČR. Pro organizaci takového semináře si najmou českou firmu. Tato česká firma vystaví fakturu za organizaci seminářů a jejich realizaci v ČR. Zajímá mě jaké místo plnění má tato služba poskytnutá českou firmou. Služba zahrnuje organizaci herců v ČR, zajištění ubytování a jídlo (často v rodinách, někdy střednědobý či krátkodobý nájem), dále především kurzy herectví, improvizace, návštěva divadel a festivalů (něco si platí herci sami a společnost jim jen radí a něco hradí sama česká firma), poradenství pro herce , jak profesní, tak organizační, atd. .. jde o velkou řadu různorodých služeb, ale i zboží (v menší míře). Hlavní službou je teda organizace a zajištění chodu celé akce.
Klient, osoba povinná k dani, neplátce DPH, registrovaná identifikovaná osoba, přijímá služby z třetích zemí. Jedná se o elektronicky poskytované služby. Měsíčně zdaňuje služby, podává daňová přiznání, odvádí DPH. Pro přepočet u služby používá kurz ČNB ke dni vystavení faktury.
V měsíci červenec 2025 přijala opět služby, ze kterých by měla odvádět DPH. Nicméně přijala také dobropis na službu, která nebude uskutečněna, kterou zaplatila a přiznala v měsíci květnu 2025. V součtu za měsíc vzhledem k tomuto dobropisu vychází odpočet. Dobropis převyšuje odvody.
Jak v tomto případě postupovat? Podat daňové přiznání na odpočet a bude jí tato částka automaticky vrácena, nebo musí žádat o vrácení? Je správně použitý kurz ke dni vystavení faktury u služby?
Firma A , s. r. o., plátce DPH nakoupila 100% obchodního podílu firmy B, s. r. o.. Při nákupu obchodního podílu vznikly firmě A výdaje spojené s pořízením / právní a účetní služby /. Jak zaúčtovat ve firmě A tyto služby a lze nárokovat DPH z těchto faktur?
Naše firma je plátcem DPH. Odpovědný zaměstnanec objednal přes webový portál elektronickou licenci, kterou využíváme k ekonomické činnosti, od firmy se sídlem v USA za 481 USD. Bohužel zapomněl v objednávce uvést naše DIČ. Obdrželi jsme fakturu s vyčíslením DPH v 21%. Americká firma je registrována v EU Czech Republic Account Number EU372009658, zřejmě se jedná o OSS. Je možné někde ověřit platnost tohoto daňového čísla? Uvažuji správně, když není na přijaté faktuře uvedeno naše DIČ nemáme nárok na odpočet DPH, musím v této souvislosti někde uvádět v daňovém přiznání obdržení této faktury, když nebudeme nárok na odpočet uplatňovat?
Pronajímatel se dohodl s nájemcem na základě podepsaného dodatku nájemní smlouvy na 15.letém prodloužení této smlouvy s tím, že nájemce provede významné úpravy a doplnění vybavení na najatém nemovitém majetku. Dle. čl 3.2.1.: Pronajímatel uhradí nájemci motivační platbu na úpravy a vybavení, které jsou nezbytné nebo vhodné pro účely užívání prostor dle smlouvy. Tato motivační platba bude v max. 50% takto vzniklých nákladů, kdy tato motivační platba nepodléhá DPH a DPH k ní nebude připočtena. Dle této smlouvy a odst. 3.2.2. :Pronajímatel zaplatí nájemci motivační platbu dle čl. 3.2.1. tohoto dodatku do 30 dnů od obdržení písemné výzvy nájemce. K výzvě dle předchozí věty tohoto čl. nájemce přiloží příslušnou fakturu, přičemž faktura nájemce nebude nijak navýšena. Opravdu dle výše uvedeného tato motivační platba nepodléhá DPH a faktura, kterou vystavím jako nájemce, bude bez DPH? Nebo je třeba uplatnit jiný postup dle zákona?
Náš dodavatel nám bude fakturovat formu. Dle smlouvy jsou dohodnuty 2 úhrady a to 50 % při objednávce v 8/2025 a 50 % při dokončení výroby v 12/2025. Forma po výrobě zůstává u dodavatele a v 12/2025 na ni pro nás začne vyrábět odlitky. Dodavatel nám zaslal první fakturu jako finální fakturu (nikoliv zálohovou) s DUZP v 8/2025. Forma je pro nás dlouhodobým majetkem nedělitelným na několik dílčích částí. Dle mého názoru je postup dodavatele chybný a v 8/2025 měla být vystavena zálohová faktura a následně daňový doklad k platbě. Finální faktura by měla být vystavena až v 12/2025. Je tomu tak? Bylo by možné nějakým způsobem obhájit na základě platných zákonů a předpisů vystavení 2 konečných faktur, tak jak požaduje dodavatel?
Mohu si uplatnit DPH na vstupu z asistenčních služeb? Od České agentury na podporu obchodu/Czech Trade jsme obdrželi fakturu za asistenční služby - Japonsko. Naší firmě byla na výstavě Expo 2025 v Ósace zprostředkována setkání s japonskými podnikateli za účelem navázání obchodní spolupráce. Osobně si myslím, že ne.
Manažeři společnosti, kteří mají k dispozici firemní platební kartu, kterou hradí benzín, drobnou režii, občerstvení v rámci schůzek s partnery dodávají firmě do účetnictví doklady za tyto platby. Dotaz je, zda by postačovalo, kdyby doklady naskenovali do PDF a firmě poslali vždy za měsíc soubor s naskenovanými doklady?
Oni posílají doklady většinou poštou, jelikož jsou rozptýleni po celé ČR. Zda by takovéto doklady byly pro účetnictví akceptovatelné a originály by poté mohli vyhodit a nemuseli již posílat?
Bylo nám dovezeno zboží z Číny za 3D tisk struny. Doprava probíhala před FedEx. Typ přepravy byl IOSS a nic ohledně cla po nás nechtěli, ani číslo EORI. Na faktuře je uvedeno DPH 21%. Nejsem si moc jistá postupem, jestli clo opravdu není nutné odvádět a DPH podle všeho již je odvedeno v ČR přes prodejce. Jak prosím správně tuto fakturu zaúčtovat, aby byla daňově i účetně v pořádku?
Česká s.r.o., identifikovaná osoba, ekonomická činnost zubní ordinace. Přijme cizince z Německá ve své ordinaci v Praze. Vystaví faktury bez DPH na fyzickou osobu, které poskytla opravu zubu. Ale pak za týden přijde úhrada faktury od německé pojišťovny, která proplatila opravu zubu svému klientovi. Mezi ordinaci a německou pojišťovnou není žádná smlouva ani jiný právní vztah. Jak je to správně, faktury bude bez DPH na FO a nebude se uvádět do přiznání DPH? Nebo protože platba dorazila z EU, tak se faktura musí opravit na pojišťovnu a uvést do přiznání k DPH?
Obracíme se na Vás s dotazem ohledně správného daňového režimu u fakturace poplatků za prodloužení splatnosti.
Konkrétní situace:
Obdrželi jsme fakturu, kde je jako položka uvedeno „Prodloužení splatnosti“, a dodavatel k této částce účtoval 21 % DPH.
Rádi bychom se ujistili, zda je tento přístup správný – nebo zda se jedná o plnění, které není předmětem DPH, případně spadá pod osvobozené plnění dle § 54 zákona o DPH (např. jako finanční služba / smluvní úrok).
Současně bychom chtěli potvrdit, jaká formulace na faktuře by v tomto případě měla být uvedena, pokud DPH účtována být nemá – např. „plnění není předmětem DPH“ nebo „osvobozeno dle § 54“.