Investiční pobídka

Společnosti s r. o. bylo poskytnuto v roce 2014 Rozhodnutí o příslibu investiční pobídky. Čerpání investiční pobídky začalo v r. 2017, nárok 52 mil. Za období 2017–2024 bylo vyčerpáno 5 mil. Kč. Ke dni 1. 1. 2026 společnost plánuje fúzi, bude nástupnickou společností. Mohla by mít plánovaná fúze vliv na vrácení vyčerpané investiční pobídky, tzn. podání dodatečného daňového přiznání za roky, ve kterých byla sleva uplatněna? Nebo výhody investiční pobídky padnou v období realizace fúze, tj. za r. 2026?
Společnost bude za zdaňovací období roku 2024 poprvé uplatňovat investiční pobídky dle § 35b ZDP. V rámci výpočtu slevy na dani musí správně stanovit hodnotu S2. Vznikla nám však nejistota ohledně sazby daně, kterou použít. V předchozích letech byla platná sazbě daně ve výši 19 %. Je možné použít ve výpočtu S2 původní sazbu daně, nebo je nutné použít sazbu pro rok 2024?
Ráda bych se s Vámi poradila ohledně výkladu ustanovení § 35b odst. 4 ZDP týkajícího se čerpání schválené investiční pobídky. Poplatník má schválené dvě investiční pobídky týkající se stejného typu investiční akce. První pobídku tedy musí čerpat nejdříve a až po jejím vyčerpání může začít čerpat druhou [dle § 35a odst. 2 písm. f)]. Nevím, jestli mu ale kvůli ustanovení § 35b odst. 4 zase nepropadne druhá investiční pobídka, pokud ji nezačne čerpat do 3 let od vydání rozhodnutí o příslibu? V případě poplatníka by v tomto případě sleva propadla v roce 2022. V DPPO za toto období jsme uvedli do přílohy k řádku 5 tabulky H obě investiční pobídky, ale z důvodu nízkého základu daně nebyla žádná sleva čerpána. Nevím, jestli to, že jsme investiční pobídku odreportovali v DP, lze považovat za zahájení uplatnění slevy, i když nebyla uplatněna? Pokud to tak není, je možné nějak možnost uplatnění slevy prodloužit? 
  • Článek
Poplatník je příjemcem příslibu investiční pobídky a bude uplatňovat nárok na slevu na dani podle § 35b zákona o daních z příjmů (dále „ZDP “). Jednou z podmínek uplatnění nároku na slevu je i dodržení podmínky uvedené v § 35a odst. 2 písm. a) bodu 3 ZDP , tj. že poplatník uplatní při stanovení základu daně v nejvyšší možné míře položky odčitatelné od základu daně podle § 34 ZDP . Podle § 34 odst. 4 ZDP je odčitatelnou položkou od základu daně i odpočet na podporu výzkumu a vývoje. Poplatník si zdaleka není jistý, zda jeho aktivity v oblasti vývoje by mohly splňovat podmínky pro uplatnění odčitatelné položky od základu daně. Musí poplatník v případě, že bude uplatňovat výše uvedenou slevu na dani, řešit (pravděpodobně nákladně, neboť mu to bude muset udělat nějaká poradenská společnost a v případě neexistence příslibu investiční pobídky by tuto skutečnost vůbec neřešil) nutnost uplatnění i této odčitatelné položky? Jaká jsou daňová rizika, pokud tak neučiní?
  • Článek
Následující příspěvek je věnován nedávno Senátem přijaté novele zákona o investičních pobídkách – sněmovnímu tisku č. 298 (dále jen „novela zákona“). Příspěvek popisuje jak podmínky dle stávajícího zákona, tak i novelou upravené podmínky investičních pobídek. Vysvětluje také důvody, které k přijetí novely zákonodárce vedly.