Řidiči

jsme účetní společnost, která zpracovává účetnictví a vede daňové evidence daňovým subjektům. Chtěli bychom Vás požádat o Vás odborný názor k odpovědi na dotaz, který jsme obdržely od našeho klienta. Náš klient je právnická osoba se sídlem v tuzemsku. Společnost je součástí koncernu německého podnikatelského seskupení ovládaného společností, která má sídlo v Německu. Společnost se zabývá mezinárodní silniční motorovou nákladní dopravou. V rámci této činnosti vykonává přepravu zboží vozidly nebo jízdními soupravami o největší povolené hmotnosti přesahující 3,5 tuny a to převážně v zemích EU dle požadavku svých zákazníků. Z logistických důvodů a z důvodu nižších nákladů nezahajují a neukončují vozidla své přepravy v České republice, ale v Nizozemí, kde má společnost pronajatý pozemek určený pro parkování vozidel. Vzhledem ke skutečnosti, že v současné době je nejen v České republice ale v celé EU nedostatek kvalitních řidičů a je problematické tato pracovní místa obsadit, byla společnost nucena zaměstnávat řidiče ze zahraničí, konkrétně se jedná o řidiče z Rumunska. Tito řidiči nemají v České republice přechodný pobyt ani zde nejsou ubytováni. Na pracovní směnu nastupují a směnu ukončují v Nizozemí, kde jsou zaparkovaná vozidla společnosti, kam se sami a na své náklady dopravují z míst svých bydlišť v Rumunsku. Od momentu nastoupení na pracovní směnu v Nizozemí je pracovníkům také počítán nárok na diety. V pracovních smlouvách však mají tito řidiči v současnosti uvedeno, že místem výkonu jejich práce je Karlovarský kraj s odkazem, že zaměstnavatel má právo, v případě potřeby, určit v budoucnu jako místo výkonu práce zaměstnance (místo jeho pravidelného pracoviště) kteroukoli svou provozovnu v Karlovarském kraji, ke které získá právo užívání. Vzhledem k tomu, že i v řadách zahraničních pracovníků ubývají vhodní kandidáti na pozici řidičů, chtěl by náš klient vyjít zahraničním řidičům, v současné době z Rumunska, vstříc (ať už z důvodu jejich udržení na stávajících pozicích či za účelem získání dalších zaměstnanců na pozici řidičů v budoucnu) a nabídnout jim pomoc s náklady při přesunu z jejich bydliště k vozidlům, a to formou proplácení letenek z místa jejich bydliště, tj. nyní z Rumunska do Nizozemí a bezúplatným svozem těchto řidičů z letiště v Nizozemí k vozidlům externí společností. Na naši účetní kancelář se klient obrátil s dotazem, jaké daňové povinnosti a dopady by uskutečnění jeho záměru společnosti přineslo. Chtěli bychom Vás zdvořile požádat o Váš názor na skutečnosti, které v souvislosti s výše uvedeným záměrem klienta vyvstaly: 1) Znamenala by realizace tohoto záměru klienta dodanění výše proplacených letenek a hodnot následných bezúplatných svozů u řidičů v rámci jejich mezd a s tím i odvedení zdravotního a sociálního pojištění? 2) Mohla by společnost proplacené letenky a fakturu za svoz řidičů uplatnit v rámci svých daňových nákladů? 3) Bylo by zapotřebí změnit místo výkonu práce v pracovních smlouvách řidičů a v těchto pracovních smlouvách či v jiných vnitřních předpisech ujednat závazek společnosti vůči zaměstnancům ohledně proplácení jízdních výloh či zabezpečení svozu zaměstnanců k vozidlům v Nizozemí?
Zaměstnance, řidiče kamionové dopravy, odměňujeme pouze mzdou úkolovou (je počítána procentem z ceny z hodnoty odvezeného materiálu – velmi zjednodušeně), procenta jsou stanovena dle tonáže vozidel. Jedná se o mzdu úkolovou, nebo by to měla být mzda podílová? Jaký je rozdíl mezi mzdou úkolovou a podílovou, a v jakém zákonném předpisu jsou tyto pojmy specifikovány?
Česká s. r. o., plátce DPH, plánuje poskytovat logistické/dopravní služby dodavatelům z EU. Řídit auto české s. r. o. bude zaměstnanec společnosti z Německa. V tomto případě německá společnost bude poskytovat služby agentury naší české s. r. o., nebo německá společnost bude fakturovat něco jiného? 
Musí se provádět vstupní lékařská prohlídka u zaměstnance ve 2. kategorii bez rizik, který bude mít nově v pracovní náplni i řízení služebního vozu (odveze zboží, pojede sjednat zakázku)? Tato činnost bude prováděna jen občas, nebude to jeho hlavní pracovní činnost. V současné době má platnou lékařskou prohlídku jako obsluha kovoobráběcích strojů včetně profesních rizik - obsluhy jeřábu a řidič vysokozdivžného vozíku. Když již od r. 2023 není řidič referent v profesním riziku, tak předpokládáme, že není potřeba zaměstnance na vstupní prohlídku posílat, je to tak?
V rámci činnosti naší společnosti - autodoprava - se nám nyní naskytla možnost obchodní spolupráce, na kterou bychom chtěli přijmout zaměstnance na HPP (řidiče), ale pouze na noční směny. Je vůbec možné takovouto pracovní smlouvu uzavřít? 
1. Úvod Při nahrazení Pokynu GFŘ D - 22 Pokynem GFŘ D - 59 došlo m.j. v komentáři k § 6 odst. 7 písm. c) a e) ZDP k...
Malé české sro se zabývá nákladní dopravou mezi Českem a Slovenskem. Toto malé české sro zaměstnává řidiče, který je rezidentem Slovenska. Řidič část cest uskutečňuje na území Česka a část na území Slovenska. Na Slovensku i přespává u sebe doma. Je třeba nějak rozlišovat příjmy, které náleží za práci na území Česka a Slovenska? Budou příjmy za práci odvedenou na Slovensku podléhat zdanění v Česku?
  • Článek
Oblast cestovních náhrad zaměstnanců je z hlediska zákonných nároků poměrně zevrubně popsána v příslušných ustanoveních zákona č. 262/2006 Sb. , zákoníku práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZP“), resp. v jeho prováděcích právních předpisech (od 1. 1. 2011 vyhlášky č. 377/2010 Sb. a 350/2010 Sb. )