Smlouva pracovní
Jaká jsou pravidla ohledně pracovní smlouvy a pokusů? První smlouva od 7. 2. 2024 do 6. 2. 2025, druhá smlouva od 7. 2. 2025 do 31. 12. 2025, třetí smlouva od 1. 1. 2026 do 31. 8. 2026 a pak musí být doba neurčitá nebo ukončen pracovní poměr. Je to takto správně?
Firma s. r. o. chce pro své zaměstnance zřídit relaxační místnost a do ní pořídit posilovací stroje, kulečník, stolní fotbal, stůl na stolní tenis. Jde pro firmu o daňový náklad a u strojů nad 80 000 Kč k zařazení do DHM a jeho odpisování.
Zaměstnankyně odešla v roce 2023 na mateřskou dovolenou, na kterou ji hned navazovala rodičovská dovolená. Pracovala na pozici hlavní účetní a měla pod svým vedením několik účetních na účetním oddělení. Její místo bylo obsazeno novým zaměstnancem, jehož smlouva má trvání na dobu neurčitou. V roce 2026 dítě dovrší 3 let věku a měla by se vrátit zpět do práce. Jak je to s jejím pracovním místem – pokud se nevrací po mateřské nebo do 2 let věku dítěte, nepřísluší ji již „stejná židle“, ale jiné místo tomu adekvátní? V čem se posuzuje adekvátní místo - pozicí, tj. nová pozice by měla být taky vedoucí, nebo finančně? Může dostat výpověď z nadbytečnosti, protože není předpoklad, že se jako účetní uplatní na jiném oddělení?
Firma uzavřela se střední průmyslovou školou smlouvu o praktickém výcviku žáka. Minimální hodinová odměna má činit 30 % minimální hodinové mzdy. Zaměstnavatel se rozhodl vyplácet žákovi více, a to 70 Kč za hodinu. Uvažuji správně, že celý měsíční příjem studenta (70 Kč za každou hodinu výcviku) je od daně z příjmů osvobozen a zároveň nepodléhá odvodům sociálního ani zdravotního pojištění? Je třeba na tento zvýšený příspěvek sepisovat s žákem nějakou dohodu?
Vedeme účetní evidenci. Máme v úmyslu najmout si jednorázově studenta na výpomoc při jedné stavební akci. Předpokládaný výdělek je cca 25 000 Kč. Je nutné se studentem uzavřít nějaký pracovní poměr a hlásit to na ČSSZ, nebo stačí výdajový doklad podepsaný studentem?
Co napsat přesně dle zákona do pracovní smlouvy část pracovní doba? V týdnu pracují zaměstnanci 37,5 hod., ale budou dělat 12hod. směny (třísměnný provoz) a pracovní doba bude nerovnoměrná. Jak to zapsat vše správně?
Jsme mateřská škola, která má od 19.5.2025 jednu ze zaměstnankyň na mateřské dovolené. Pracovní smlouva včetně jejích prodloužení je uzavřena do 31.8.2025 (od vzniklé Pracovní smlouvy už podruhé prodloužena).
Jak nyní máme správně postupovat v případě dalšího prodloužení.
Je nyní nutné prodloužit PS po dobu trvání rodičovské dovolené - do 3 let věku dítěte, nebo je vhodné PS už prodloužit na neurčito?
V pracovní smlouvě je mimo jiné uvedena výše zkušební doby. Postačuje určení zkušební doby délkou měsíců - tj. třeba 3 měsíce , nebo je vhodné zkušební dobu přímo specifikovat datovým termínem v plné výši - tzn. od 2.5. do 2.8.2025?
Pokud má zaměstnanec podepsanou smlouvu 30. 5. 2025, ale datum nástupu je od 2. 6. 2025, platí pro smlouvu již nové podmínky flexinovely např. zkušební doba 4 měsíce? Mohl zaměstnanec podepsat smlouvu 2. 6. 2025, když je datum nástupu 2. 6. 2025 (tzn. hned po podpisu začal pracovat)?
Zaměstnanec vážně onemocněl a půjde na dlouhodobou neschopenku. Musíme zaměstnat na HPP jiného zaměstnance. Můžeme do pracovní smlouvy uvést, že pracovní poměr bude trvat po dobu pracovní neschopnosti předchozí kolegyně, nebo to musí být určeno s přesným datem?
Má zaměstnanec, který pobírá starobní důchod, po splnění podmínky měsíčního příjmu více než poloviny minimální mzdy nárok na daňový bonus na své dítě? Je rozdíl mezi DPP a pracovní smlouvou?
Pracovní smlouva je doručována zaměstnanci prostřednictvím sítě nebo služeb elektronických komunikací. Může být pracovní smlouva zaměstnanci doručena a zaměstnancem podepsána po dni nástupu do práce, uvedeného v pracovní smlouvě? Tedy může být pracovní smlouva uzavřena po dni nástup do práce? Kde kterému datu vzniká pracovní poměr, když ze strany zaměstnance je smlouva podepsána po dni nástupu do práce, uvedeného v pracovní smlouvě? Zároveň jak se v tomto případě postupuje uvádění místa podpisu pracovní smlouvy za zaměstnavatele a za zaměstnance. Za zaměstnavatele je při vytvoření pracovní smlouvy známo, kde a kdy dojde k podpisu smlouvy, u zaměstnance nikoliv. Jak nejlépe formulovat zápatí pracovní smlouvy?
Zaměstnanec je dlouhodobě nemocný. Letos v lednu mu byl přiznán invalidní důchod I. stupně a neschopnost bude ukončena. Máme s ním uzavřen pracovní poměr na 40 hodin týdně. V doporučení lékaře je snížený úvazek. Jakou formou nejlépe změnit úvazek v pracovní smlouvě, případně i druh práce? Jak toto řešit, pokud: a) pokud bude zaměstnanec se vším souhlasit, b) pokud zaměstnanec nechce žádnou změnu podepsat?
Náš klient má více provozoven a do pracovní smlouvy uvádí jako místo výkonu práce 3 města (Praha, Kladno, Brandýs). Jako pravidelné místo pracoviště pro účely cestovních náhrad má následně určeno pouze jedno město. Je to možné takto platně v pracovní smlouvě, nebo je to v rozporu se zákoníkem práce?
Pedagogičtí pracovníci musí mít uzavřenou smlouvu min. na 1 rok. Když nastupují do práce 2. 9., to je pondělí (v neděli je 1.), musí skončit pracovní smlouva 1. 9. následující rok, nebo může skončit 31. 8.?
Jak řešit evidenci docházky a samotné mzdy u zaměstnanců, kteří jezdí částečně pracovat do zahraničí (stavební firma)? Zaměstnanec pracuje pro ČR zaměstnavatele na HPP, zaměstnanec je vysílán pracovat na projektu do Norska (má vydaný A1 dokument) jedná se o projekt na delší období. Někdy je v Norsku celý měsíc, někdy jen část měsíce a zbytek pracovní doby odpracuje v ČR (pracuje na více projektech). V květnu se stala situace, kdy zaměstnanec byl v Norsku, ale prvních 14 dnů na projektu nepracoval, zaměstnavatel ho potřeboval až posledních 14d nů, kdy odpracoval 150 h + 16 h dovolené si vzal dovolenou 2. 5., 3. 5. Nevím, jak správně řešit náhrady mzdy v případě státních svátků, dovolené či nemocenské v době, kdy zaměstnanec nepracuje jako např. v květnu prvních 14 dnů. Řešíme, jak nastavit správně pracovní smlouvu, docházku, interní směrnice, rozvrh směn, aby vše bylo v pořádku.
Zaměstnanec neziskové organizace (sociální služby) má měsíční paušalní mzdu. Od června 2024 by pracoval pár dnů hodin měsíčně v další neziskové organizaci. Jak postupovat: pořád by byl zaměstnán v první neziskové organizaci a mzda by byla za celý měsíc? Organizace by refakturovala odpracované dny v měsíci druhé organizaci. Tyto služby by měly být ošetřené smlovou mezi organizacemi? Je to správný postup?
V případě, že bude uzavřena Dohoda o dodatku k pracovní smlouvě měnící rozsah pracovní doby se zaměstnancem (původní smlouva uzavřena v roce 2019), bude nutné k této Dohodě o dodatku vyhotovit i informaci dle § 37 zákoníku práce v rozsahu platném od 1. 10. 2023 ?
V rámci činnosti naší společnosti - autodoprava - se nám nyní naskytla možnost obchodní spolupráce, na kterou bychom chtěli přijmout zaměstnance na HPP (řidiče), ale pouze na noční směny. Je vůbec možné takovouto pracovní smlouvu uzavřít?
Je zaměstnavatel povinen seznámit všechny stávající zaměstnance, kteří mají uzavřenou pracovní smlouvu s datem vzniku pracovního poměru před 30. 9. 2023, s informacemi o obsahu pracovního poměru v souladu s novelou zákoníku práce, nebo tyto informace musí poskytnout jen na žádost zaměstnance?