Účtování způsobem A

Společnost, pivovar, vede evidenci zásob způsobem A, mimo běžnou vlastní výrobu si nechává pod svojí značkou vařit také pivo v jiném pivovaru, nákup takto vyrobeného piva naskladňuje na základě dodacího listu a faktury do skladu pivovaru, a to jako hotové výrobky – příjem externí. Domnívám se, že příjem externí nemůžou být hotové výrobky, které jsou definovány jako zásoby vlastní výroby. Jak správně naskladňovat externí příjem takto vyrobeného piva?
Firma účtuje způsobem A. V roce 2024 se namontovala součástka do stroje, která se zaúčtovala přímo do spotřeby. V roce 2025 se zjistilo, že je to chybný díl, který nefunguje a potřebujeme ho vrátit na sklad. Jak v takovém případě postupovat z hlediska účtování, když už je rok 2024 uzavřený? Jak vrátit díl zpátky na sklad z hlediska účtování?
Firma účtuje o zásobách způsobem A, občas nakoupí polotovary nebo výrobky na sklad. Jak se tyto pohyby budou účtovat?
Firma účtuje zásoby způsobem A. Příklad. V lednu nakoupí 10 ks zboží v hodnotě 250 Kč. Vážená nákupní cena je 3 Kč. v únoru došlo k prodeji 5 ks a nákupu 5 ks. Nová vážená nákupní cena je 5 Kč. V březnu se zjistí, že příjemka na 10 ks z ledna je špatně a skladník udělá storno příjemky. Storno příjemky se ocení hodnotou ve výši 500 Kč. Je tento rozdíl v pořádku a jak ho zaúčtovat, nebo by se mělo udělat storno příjemky za stejnou cenu, tedy 250 Kč, aby seděl sklad na účetnictví? 
Jedná se o nastavení účtování nového produkty v rámci potravin vlastní výroby (potraviny vyráběné ze zvířecích buněk v laboratoři) - nejprve jako krmivo pro domácí mazlíčky (psy, kočky), později také pro lidské konzumenty. Prošli jsme fází vývoje a výzkumu, aktuálně budeme rozjíždět experimentální výrobu daného produktu. Ve fázi vývoje a výzkumu jsme účtovali sklady B, pro experimentální výrobu mi přijde vhodnější přejít na účtování skladů A. Produkty budeme uvádět na trh k prodeji. Jaké náklady musí být součástí - 121 – Nedokončené výroby, 122 – Polotovarů vlastní výroby, 123 – Výrobků. Jaká jsou zde úskalí, na co nezapomenout a jak správně nastavit účtování?
Je možné změnit způsob účtování zásob? Účetní jednotka - spol. s r.o. účtuje pořízený materiál rovnou do spotřeby, přičemž ale vede podrobnou skladovou evidenci. Způsobem B ale o materiálu neúčtuje. Účetní období je kalendářní rok. Mohu se rozhodnout, že v rámci tohoto účetního období provedu změnu v účtování nakupovaného materiálu, a to tak, že o něm začnu účtovat způsobem B, protože stejně už vedu podrobnou skladovou evidenci? Na konci účetního období tedy provedu inventarizaci a na příslušný materiálový účet zaúčtuji zjištěný stav. Protože materiálový účet nemá počáteční stav, nebudu nic převádět do spotřeby. K tomu dojde až v následujícím účetním obdobi. 
Firma nakupuje zboží za účelem dalšího prodeje. Část zboží (při nákupu není jasné kolik) použije do výroby a udělá z něj úplně nový výrobek obsahující kompont zboží. Jaký je správný způsob účtování pohybu zboží? a) Převod zboží na sklad materiálu a následně do nedokončené výroby? b) Převod zboží přímo do nedokončené výroby?
  • Článek
Tento článek je stěžejním úvodem pro pochopení hlavních činností celých účtáren, ať už všeobecných, nebo specializovaných jako jsou materiálová, mzdová, realizační, skladová, finanční. Seznámíme se se základními činnostmi, které se buď téměř každodenně (nákup materiálu) nebo pravidelně v určitých cyklech (mzdy) provádějí v těchto účtárnách. Základní okruhy představují většinu účetnických prací a jsou vesměs rutinní záležitostí. Tyto základní činnosti jsou doplňovány dalšími pracemi, které se vyskytují sporadicky, nepravidelně, náhodně, vůbec (dle typů organizace). Principy, se kterými se v tomto příspěvku seznámíme, představují základ pro účetní práce, které se potom opakují v dalších činnostech účtáren.
  • Článek
Účtování o zboží je na první pohled celkem jednoduché. Firma, která se zabývá nákupem zboží za účelem jeho prodeje, však musí učinit několik rozhodnutí, než bude o zboží účtovat. Některé firmy totiž zboží skladují (například velkoobchod nebo maloobchodní prodejny), některé firmy zboží neskladují, ale zprostředkují jeho nákup pro konkrétního zákazníka, zpravidla se jedná o tzv. traťové dodávky.
  • Článek
Zásoby jsou z účetního pohledu považovány za tzv. oběžný majetek a mohou být pořízeny buď dodavatelsky, nebo vytvořené vlastní činností. Od chvíle jejich pořízení až do jejich využití by o nich měla účetní jednotka vést evidenci a sledovat stav jednotlivých druhů zásob. Postup účtování zásob upravuje zákon č. 563/1991 Sb. , o účetnictví, zákon č. 586/1992 Sb. , o daních z příjmů, vyhláška č. 500/2002 Sb. a český účetní standard pro podnikatele č. 015 Zásoby. Zachycení zásob v účetnictví nesprávným způsobem může mít pro účetní jednotky nepříjemné účetní a daňové dopady.