Zásoby

Nakupujeme zboží v cizí měně, na přelomu měsíce se někdy stává, že nám dodavatel vystaví fakturu poslední den v měsíci např. 30. 9., zboží fyzicky přijde až následující měsíc např. 5. 10. Používáme pevný měsíční kurz. V tomto případě to znamená, že máme jiný kurz při obdržení faktury a jiný při obdržení zboží. Jaký je správný postup pro zaúčtování faktury přijaté a příjemky? Fakturu přijatou zaúčtujeme kurzem měsíce, ve kterém je DUZP nebo clení, tedy 30. 9., příjemku v říjnu budeme účtovat kurzem říjnovým a budeme účtovat o kurzovém rozdílu? Nebo je správné příjemku vystavit také kurzem 30. 9. a kurzový rozdíl nevznikne? Jakými zákony a paragrafy se řídí správný postup?
Jednatel společnosti s ručením omezeným dlouhodobě a v podstatné míře dotuje běžný provoz společnosti ze svých soukromých zdrojů – a to mimo účetní evidenci. Prakticky to vypadá tak, že pořizuje veškeré drobné nářadí a vybavení nezbytné k realizaci zakázek na své jméno a z vlastních prostředků. V účetnictví společnosti jsou následně vykazovány pouze tržby za poskytované služby, avšak náklady jsou evidovány v minimální výši. V souvislosti s tímto bych si ráda ověřila následující: Z pohledu účetnictví a zásady věrného a poctivého obrazu a srovnatelnosti: Domnívám se, že uvedený postup není v pořádku, neboť výrazně zkresluje realitu společnosti? Možnost náhrady za používání vlastního vybavení: Pokud je jedním z motivů uvedeného postupu skutečnost, že část tohoto vybavení je využívána i k soukromým účelům a jednatel chce předejít složitému rozlišování, je možné alespoň interní směrnicí stanovit paušální náhradu za opotřebení vlastního vybavení? Pokud ano, jakým způsobem je to v praxi nejlépe nastavit (např. paušální částka měsíčně, procento z hodnoty, tržeb apod.)? Zachycení vkladu drobného hmotného majetku: Jakým způsobem prosím účetně zachytit vklad drobného hmotného majetku (do 80 000 Kč, hranice účetní jednotky odpovídá hranici pro daňové účely)? Podloženou cenu obvyklou na účet 501 proti závazku vůči jednateli, případně příplatku mimo základní kapitál? Nebo pouze evidence dle interních pravidel, bez účtování? 
Česká s. r. o. pořídila budovu s pozemkem s cílem budovu zdemolovat a na jejím místě postavit bytový dům a všechny bytové jednotky prodat. Zaúčtovala proto hodnotu pořízené budovy a pozemku do zásob (účet 121). Delší dobu trvá získat stavební povolení, a proto v mezičase budovu s pozemkem pronajala, dále řeší projektovou dokumentaci a získání stavebního povolení. Odporuje účetním předpisům ponechat pronajatou budovu a pozemek v zásobách, nebo ke dni zahájení pronájmu vzniká povinnost hodnotu budovy a pozemku přeúčtovat na účty dlouhodobého majetku (021 a 031)? 
Fyzická osoba, podnikatel, vede daňovou evidenci. Jeho předmětem podnikání je pronájem kancelářské techniky (např. tiskárny, kopírky). FO uvažuje o převodu podnikání na s.r.o., jednou z variant je vklad OZ nebo jeho části do nově vznikající právnické osoby, resp. do jejího základního kapitálu. Vzhledem k tomu, že bude v tomto případě nutné v roce vkladu zdanit u FO hodnotu pohledávek a zásob, řešíme poměrně zásadní otázku. Zboží a materiál, jako jsou tonery, papíry, náhradní dílky apod. jsou jasně zásobou a jejich stav k datu vkladu bude podléhat zdanění. Otázkou jsou ale nakoupené tiskárny a kopírky, které FO pronajímá do kancelář. Obchodní model je takový, že FO pořídí (koupí) např. konkrétní tiskárnu, kterou si zákazník vybral. Tu zákazníkovi pronajme např. na 4 roky, vlastníkem je tedy stále FO. Po skončení nájmu si zákazník tiskárnu koupí za předem dohodnutou symbolickou cenu (např. 1000 Kč). Hodnota tiskárny a jiných zařízení je vždy do 80 tis. Kč, takže se jedná o drobný majetek, které se neodpisuje a FO při zaplacení uplatní celou hodnotu v daňových výdajích. Otázka tedy zní, zda je správný postup, že se uvedená zařízení nepovažují za zásobu, resp. jsou dlouhodobým hmotným majetkem a nebudou tak podléhat zdanění při vkladu části OZ. 
Společnost, pivovar, vede evidenci zásob způsobem A, mimo běžnou vlastní výrobu si nechává pod svojí značkou vařit také pivo v jiném pivovaru, nákup takto vyrobeného piva naskladňuje na základě dodacího listu a faktury do skladu pivovaru, a to jako hotové výrobky – příjem externí. Domnívám se, že příjem externí nemůžou být hotové výrobky, které jsou definovány jako zásoby vlastní výroby. Jak správně naskladňovat externí příjem takto vyrobeného piva?
Jsme autobazar a máme od r 2023 na zásobě auto v hodnotě 4mil. Kč... a neodečtené DPH 820.000 Kč evidujeme na účtu 343023. Pokud bychom auto převedli z účtu 132 na 022... k 31.5.2025 můžu si odečíst celé DPH? nebo pouze 420.000 Kč?....když v r 2023 platil zákon, že si z auta mohu odečíst celé DPH bez limitu? ..Pokud bych si odečetla nejdříve celé DPH např. k 15.6.2025 a auto převedla do majetku nař. k 31.10.2025 ... musím DPH vrátit? Tato otázka vzniká vz důvodu toho, že chceme auto pronajímat na dlouhodobý pronájem a nevím, zda mohu auto pronajímat, když ho mám na účtu 132, nikoliv na 022... je někde zakázáno pronajímat zásobu?
S.r.o., plátce DPH, by chtěla ukončit podnikání. Na skladě zůstaly neprodejné zásoby cca 500 000 (účet 112). Aktiva firmy jsou 500 tis. Pasiva: účet 365 (půjčka od společníka 2 mil) a na účtě 429 je -1 500 000. Na ostatních účtech jsou minimální částky. Ze zásob odvedeme DPH. Jak to bude s daní z příjmů? Jakým způsobem se bude sro likvidovat? Je to rodinné sro. Bude muset zaplatit srážkovou daň 15 % a z jaké částky?
1. Přeceňujeme měsíčně pohyby těchto zásob k poslednímu dni měsíce a reverzujeme toto přecenění prvního následujícího měsíce. Jak postupovat u roční závěrky a přecenění k 31. 12.? Reverzovat nebo nereverzovat 1. 1. přístího roku? 2. Současně přeceňujeme stav zásob vlastní výroby na skladě k 31. 12./1. 1. aktuální kalkulací hodnoty zásoby. Je toto přecenění nákladem/výnosem starého nebo nového roku?
Chtěla bych poprosit o odpověď, zda mohu používat následující postup u účtování zásob zboží způsobem B. Na konci účetního období zaúčtovávám jen tzv. skladový rozdíl, tj. rozdíl mezi počátečním stavem k 1. 1. a konečným stavem k 31. 12.: buď přírůstek zboží MD 132/5D 04 nebo úbytek zboží MD 504/D 132. Tedy místo dvou obvyklých operací (počáteční stav do spotřeby a konečný stav ze spotřeby vyjmout a doúčtovat na sklad) provádím jen jednu, ale dojdu ke stejnému výsledku účtování. Tento postup jsem převzala, když jsem dříve účtovala v jedné firmě s měsíčními závěrkami pro německou mateřskou firmu, měli to takto nastaveno pro automatické účtování v účetním systému. Auditoři to nezpochybňovali. Teď to takto účtuji v jiné firmě, ale nikde jsem nenašla tento způsob popsaný, proto si nejsem jistá, i když výsledek účtování je stejný, zda to mohu takto (do určité míry zjednodušeně) provádět. 
Jak mám postupovat u zemědělského podniku s. r. o., plátce DPH? Vlastní louku, na které vyroste tráva, tu sklidí, vyrobí z ní seno, slámu atd., kterou jeho vlastní zvířata spotřebují (tedy výroba vlastní činností), jak a ve kterém okamžiku mám tuto „vlastní výrobu“ účtovat? A jak je to se stavem tohoto nespotřebovaného krmiva k 31. 12. kalendářního roku? Jak se tento zůstatek materiálu na skladě účtuje a jak zjistím částku jakou tam mám zaúčtovat? Jsem v tomto směru úplný laik, prosím o polopatické vysvětlení. A řeším v tomto procesu nějak DPH?
Společnost s r. o. vybudovala v roce 2016 přípojky (vodovodní, elektrická energie) na vlastním pozemku. Přípojky byly zavedeny do majetku a jsou odpisovány. V roce 2024 byla na uvedeném zasíťovaném pozemku zahájena stavba rodinného domu, který bude určen na prodej. Účtujeme na nedokončenou výrobu. Je nutné převést z majetkového účtu hodnotu přípojek na účet nedokončené výroby? Pokud ano, prosím jakým způsobem (odpisy, zůstatková cena)?
Můj klient FO, měsíční plátce DPH, nakoupil v 10, 11/2024 stavební materiál na sklad, s tím, že tyto zásoby v podobě materiálu budou spotřebovány na jaře 2025, nicméně se tímto dostal do ztráty cca 380 000 Kč, co se týče DPFO, je to v pořádku?
Firma s. r. o., neplátce DPH, poskytující zdravotní služby v oblasti fyzioterapie si v roce 2024 pronajala prostor k poskytování svých služeb. Bohužel,do konce r. 2024 se díky problémům u stavebních úřadů nepodařilo provést rekolaudaci pronajatých prostor tak, aby zde firma mohla provozovat svoji činnost. Nakoupili jsme ale celé vybaven í(lehátko, cvičební pomůcky, zrcadla, míče). Jak s tímto vybavením v roce 2024 daňově naložit? Lze ponechat v nákladech, i když nebyly tržby? Pokud ne, pak zaúčtovat na sklad nebo na účet 042 a v roce 2025 dát do užívání?
Jsem fyzická osoba, od roku 2024 vedu účetnictví z důvodu překročení obratu. Do roku 2023 jsem vedla daňovou evidenci. Nyní budu v daňovém přiznání fyzických osob za rok 2024 jako položku zvyšující základ daně zvyšovat základ daně o stav skladu zásob k 31. 12. 2023 v ceně bez DPH (6milionů). Pochopila jsem správně navazující postup, že stav zásob k 31. 12. 2023 (6milionů) musím dát v roce 2024 na počáteční stav účtu zboží (účet 132 MD) a při účtování způsobem B tento stav zúčtuji k 31. 12. 2024 na účet MD 504/ D 132 a stav zásob k 31. 12. 2024 (8 milionů) zaúčtuji MD 132/D 504, tj. v roce 2024 v důsledku zásob budu mít o 2 miliony vyšší základ daně? U pořízeného dlouhodobého majetku jsem v době vedení daňové evidence pracovala pouze s daňovými odpisy. Musím nyní v účetnictví vést i účetní odpisy a účtovat o nich? Jsou účetní odpisy povinné? Pokud ano, jakým způsobem účetní odpisy zpětně vypočítám a zaúčtuji. Majetek už byl daňově odpisovaný v minulosti a s účetními odpisy se nepracovalo/neevidovaly se.
Společnost s r. o., plátce DPH, účtuje zásoby způsobem B. Zabývá se nákupem a prodejem strojů. V tomto případě jsme odkoupili koncem roku použitý stroj. Smlouva k tomu není, jen na základě ústní dohody. Dodavatel stroje, také plátce DPH, nám vystavil fakturu s DUZP 31. 12. 2024. Ve skutečnosti stroj převezmeme až začátkem ledna, kdy teprve se provede jeho odinstalace a přeprava do našeho skladu (tj. obdržíme k tomu faktury s letošními daty za odinstalaci a přepravu, což jsou v tomto případě vedlejší pořizovací náklady). Datum faktury za stroj je loňské na základě požadavku dodavatele, nelze to už změnit, já jako účetní se musím se situací vypořádat. Jak správně rozdělit účtování mezi oba roky? Mohu použít následující způsob? Zaúčtovat k 31. 12. 2024 pouze fakturu za stroj jako zboží na cestě a až do ledna (aniž bych dělala dohadné položky k 31. 12. 2024) zaúčtovat faktury za odinstalaci a přepravné uskutečněné v lednu. A v lednu rovněž (k datumu skutečného obdržení stroje) udělat příjem na sklad včetně VPN (které už budu přesně znát). Nebo je třeba použít jiný postup? 
Oční optika, fyzická osoba, OSVČ, plátce DPH, má ve skladových zásobách brýlové obruby např. 5 a více let staré. Nákupní cena již byla uplatněna v daňových výdajích, odpočet DPH uplatněný. Fyzicky jsou v pořádku, ale jsou to zastaralé modely, není je již možné reklamovat u výrobce atd., jsou již víceméně neprodejné, případně za výrazně nižší než nákupní cenu. OSVČ se rozhodla, že je daruje odborné škole - budou využity k výuce zabrušování dioptrických skel atd. Jaká cena by v takovém případě měla být uvedena v darovací smlouvě? A jaký by tato smlouva měla dopad na daň z příjmů a DPH? 
Jsme kosmetická firma a prodáváme kosmetické produkty, které mají určitou expiraci. Když jim expirace dojde a my jsme je bohužel nestihli prodat, můžeme je odepsat ze skladu daňově, protože jsou již proexpirované anebo na to také potřebuje likvidační protokol a náležitě je zlikvidovat, aby bylo odepsání ze skladu daňově? 
Převodka je účetní dokument, který slouží k převodu zásob. Po registraci si můžete v rámci demo licence stáhnout vzor dokumentu zdarma!
Skladní karta zásob je účetní dokument, který slouží k evidenci pohybu zásob ve skladu společnosti. Obsahuje informace o příjmu, výdeji, množství, ceně a celkové hodnotě zásob. Skladní kartu zásob společnost použije, jestliže nakupuje a skladuje zboží a potřebuje sledovat množství a hodnotu zásob v průběhu času. Po registraci si můžete v rámci demo licence stáhnout vzor dokumentu zdarma!
Jedná se o nastavení účtování nového produkty v rámci potravin vlastní výroby (potraviny vyráběné ze zvířecích buněk v laboratoři) - nejprve jako krmivo pro domácí mazlíčky (psy, kočky), později také pro lidské konzumenty. Prošli jsme fází vývoje a výzkumu, aktuálně budeme rozjíždět experimentální výrobu daného produktu. Ve fázi vývoje a výzkumu jsme účtovali sklady B, pro experimentální výrobu mi přijde vhodnější přejít na účtování skladů A. Produkty budeme uvádět na trh k prodeji. Jaké náklady musí být součástí - 121 – Nedokončené výroby, 122 – Polotovarů vlastní výroby, 123 – Výrobků. Jaká jsou zde úskalí, na co nezapomenout a jak správně nastavit účtování?