Živnostenské podnikání

Fyzická osoba plánuje pronajímat byty v domě, který vlastní společně s manželkou ve společném jmění manželů. Dům je zapsán v katastru na oba. Manželka je také vlastníkem bytu, ve kterém pronajímá jeden pokoj právnické osobě. Na této adrese právnická osoba má sídlo. Kdo bude podávat daňové přiznání z příjmů z pronájmu – manžel, manželka, nebo je možné příjmy rozdělit mezi oba, a je nutné mít živnostenské oprávnění na dlouhodobý pronájem bytů (na několik měsíců, rok nebo déle)?
Když je zaměstnanec na neschopence, může se nechat zaměstnat v jiné firmě na DPP anebo si otevřít živnost a podnikat na vedlejší činnost? Je to vůbec možné? 
Jsem s. r. o., kde v předmětu podnikání mám Výroba, obchod a sl. neuvedené v př. 1-3 živn. zákona, kde spadají obory: zprostř. obchodu a služeb, velkoobchod a maloobchod aj. Jsem plátce DPH, avšak činnost provozuji jen v minimálním rozsahu, kdy jednou za čtvrtletí fakturuji pouze zpracování technické dokumentace v hodnotách do 30 000 Kč/Q. Jelikož jako firma dosáhnu na zajímavější slevy u velkododavetelů ve stavebním materiálu, je možné nakoupit stavební materiál a hned jej přeprodat s drobným ziskem fyzické osobě-známému? Je nutné dodržet nějaký rabat, o který bych musel nakoupený materiál povýšit, nebo si jej můžu určit sám a pouze kalkulovat ke konci roku s tím, že z rozdílu mezi nákupem a prodejem zboží odvedu DPPO 21 %? 
Lékař stomatolog OSVČ provozuje zdravotní službu. Za občasnou odbornou konzultaci z oblasti stomatologie chce svému kolegovi stomatologovi, který provozuje též svou praxi jako OSVČ, pravidelně fakturovat konzultační činnost (např.1 x za čtvrtletí). Spadají tyto konzultace pod podnikání lékaře-OSVČ (podniká na základě oprávnění k poskytování zdravotních služeb), nebo si musí na takovou konzultační činnost zřídit živnostenské oprávnění?
S.r.o., plátce DPH, provoz hotelu. Máme nyní fakturu přijatou za cimbálovou muziku od hudebnice, která podniká na základě autorského zákona. Tzn., že faktura je bez IČ, máme pouze její rodné číslo. Je možné si hudebnici někde ověřit? 
Fyzická osoba podnikající, plátce DPH podniká v oboru izolací střech. Své příjmy rozděluje na manželku jako spolupracující osobu. Mají chatu, která je v SJM. Tuto chatu chtějí pronajímat krátkodobě (většinou na týden). Neposkytují žádné dodatečné služby jako úklid, povlečení atd.. (jen čistě pronájem s tím, že si musí nájemce vždy po sobě uklidit). Budou tyto příjmy z pronájmu chaty muset být zdaňovány v §7? Může tyto příjmy zdaňovat manželka, když je evidovaná jako spolupracující osoba? Manželka jiné příjmy nemá, než příjmy v §7 plynoucí ze spolupracující osoby manžela. Není ani plátce DPH. Pokud budou muset být příjmy zdaňované v §7, může manželka zřídit tedy živnostenské oprávnění a současně mít příjmy uváděné v příloze č. 1 v řádku 109 přiznání dani z příjmů fyzických osob (a současně k tomu řádek 110 výdaje spolupracující osoby) a při tom mít příjmy z pronájmu chaty (asi tedy ubytovací služby) uváděné v řádku 101 přílohy č. 1 přiznání k dani z příjmů fyzických osob a k tomu uplatnit paušální výdaje ve výši 60%? Nebo nemůže mít současně příjmy z §7 a část příjmů jako spolupracující osoba?
3 fyzické osoby mají kapelu. Jeden je živnostník v paušálním režimu, druhý je zaměstnanec mající pouze příjmy ze závislé činnosti a třetí je důchodce. Jak správně by měli danit příjmy z kapely? Příjmy z umělecké činnosti jsou podle autorského zákona, takže nemusí mít živnostenský list? Příjmy z prodeje např. triček s nápisem kapely - zde musí být živnost na maloobchod? Zpívají na plesech, svatbách, občas nějaký festival. Předpokládáme, že se nedostaneme do příležitostné činnosti a do osvobození v §10 odst. 3 písm. a) ZDP, kde je osvobození těchto příjmů do 50.000,- Kč. Jak by měli vystavovat faktury, když dostanou např. jeden příjem za celou kapelu? Měl by každý vždy vystavovat fakturu pouze za svůj podíl na odměně z vystoupení?
Klient FO má příjmy dle §6 a ŽL na poskytování ubytování. Tuto činnost poskytuje ve vlastním RD, ve kterém i bydlí. Poměr užívání je 50:50 a vede DE. Klient uplatňuje skutečně vynaložené výdaje. Ale vzhledem k tomu že RD není v OM, nejsem si jistá některými výdaji. Prosím o posouzení správnosti hodnocení daňových výdajů v souvislosti s živností. Mobiliář pro ubytovací činnost je jednoznačným daňovým výdajem? Služby jako energie, internet uplatníme ve výši 50%? Jak uplatnit náklady na opravu elektroinstalace či opravu topení? Je obhajitelné uplatnění poměrné části daného výdaje? Pokud by se tyto výdaje týkaly TZH na RD jak zařadíme RD do OM? Poměrnou částí, tedy 1/2 ve výši reprodukční ceny?
Firma se zabývá opravami silničních vozidel, což je dle živnostenského rejstříku oprávnění č. 1. Mimo jiné je v živnosteském rejstříku v oprávnění č. 2 obchod a služby a Zastavárenská činnost a maloobchod s použitým zbožím. Je firma osobou povinnou ve smyslu AML zákona? Pokud ano, jakým způsobem je možné tuto činnost vyjmout z živnostenského oprávnění?
V případě, že klient, fyzická osoba provádí nákup a prodej nemovitostí, které v některých případech před prodejem např. zrekontruuje či jinak opraví (tzv. flipování), jedná se u něj stále o příjem podle § 10 ZDP nebo v případě, že se již jedná o soustavnou ekonomickou činnost, tak se musí přiznávat tyto příjmy podle § 7 ZDP? Hraje roli, zda má živnostenské oprávnění nebo ne a zda nemovitost před prodejem opraví/zrekonstruuje? A kde je případně ona hranice, kdy se ještě nejedná o ostatní příjem podle § 10 ZDP, ale už samostatnou činnost podle § 7 ZDP? 
Nová podnikatelka bude v roce 2025 vybavovat ordinaci (nákup zařízení, úpravy prostorů), ale první zákazníky a tržby očekává až v roce 2026 (např. únor). Dotaz: Podle jakého zákona/parametru se určuje datum zahájení samostatné výdělečné činnosti pro: Živnostenský úřad (podle živnostenského zákona) Finanční úřad (podle zákona o dani z příjmů) Konkrétní nejasnosti: - možné momenty zahájení: Moment A: Zahájení přípravných prací (nákup vybavení, úpravy ordinace) - bez kontaktu s veřejností/zákazníky Moment B: Otevření ordinace a první fakturace zákazníkovi; Klíčové otázky: Berou oba zákony stejný okamžik jako zahájení činnosti?; Který z momentů (A nebo B) je rozhodující pro: - Živnostenský úřad, - Daň z příjmů fyzických osob - Případně Sociálku?; Mohou nastat situace, kdy se data zahájení podle obou zákonů liší?; Praktický dopad: podnikatelka chce využít ustanovení, že výdaje za rok předcházející (rok 2025) zahájení činnosti dle par. 5/7 DZP uplatní až s otevřením ordinace v roce 2026. Pokud by však zahájení činnosti bylo dle DZP už v 2025, tak by je musela uplatnit v roce 2025 a byla by v daňové ztrátě což nechce.; - Možný problém s pozdním oznámením na živnostenský úřad na datum zahájení činnosti
Jsme nevýdělečný zapsaný spolek provádějící výuku dětí na 1 a 2 stupni základní školy. Pro naší činnost si během roku najímáme lektory, kteří u nás buď opakovaně ( 9× ročně) , nebo jednorázově (1× ročně) vedou různé přednášky, výukové programy a semináře. Je možné tyto lektory platit do 50 000 Kč za kalendářní rok na zákadě jednorázové smlouvy, aniž by lektor měl živnostenský list? Bude muset příjem lektor do 50.000 Kč uvést ve svém daňovém přiznání za kalendářní rok a zdanit?
OSVČ, lektorka jazyků, uplatňuje paušální výdaje. OSVČ má v plánu nastoupit na mateřskou dovolenou k 31. 5. 2025 a přerušit k tomuto datu živnost, předpoklad je 6 měsíců. Její klienti mají zpravidla předplacené balíčky na 10 lekcí. Pokud by lektorka nemohla např. ze zdravotních důvodů svých nebo klientů některé předplacené lekce odučit do 31. 5. 2025, bude klientům adekvátní část úhrad vracet. Za normálních okolností se neodučené lekce přesouvají do dalšího období, ale vzhledem k přerušení živnosti toto nebude možné. Lze vystavit klientům dobropis k 31. 5. 2025, ale uhradit ho z účtu lektorky až v době, kdy bude podnikání přerušené (např. 2. 6. 2025)? Budou tyto vrácené úhrady v době přerušení živnosti snižovat zdanitelný příjem za rok 2024 nebo ne? Může zde vzniknout i nějaký jiný problém? 
  • Článek
Fyzická osoba se může rozhodnout k přerušení podnikání nebo nájmu z různých důvodů, např. když odjíždí na delší dobu za svými blízkými mimo území ČR nebo odjíždí na stáž mimo ČR, popř. když podstupuje náročnou operaci s delším pobytem ve zdravotním zařízení a následnou rekonvalescencí. Ukážeme si, jak bude postupovat poplatník daně z příjmů fyzických osob s příjmy ze samostatné činnosti zdaňovanými dle § 7 zákona č. 586/1992 Sb. , o daních z příjmů, nebo s příjmy z nájmu zdaňovanými dle § 9 ZDP , který se rozhodne krátkodobě nebo dlouhodobě přerušit tuto činnost.
  • Článek
V současné době se můžeme setkat s případy, kdy se lidé zabývají obdobnými činnostmi jak v soukromém životě, tak v rámci podnikání. Tato skutečnost je přitom významná pro správné nastavení právních vztahů. Posouzení charakteru činnosti je ale nezbytné určit vždy s přihlédnutím k individuálním okolnostem právního jednání. Zodpovězení takové otázky není často vůbec jednoduché. Právě rozborem postavení podnikatele se zabýval i Nejvyšší správní soud v jednom ze svých nedávných rozsudků. Otázkou přitom bylo, zdali může takové osobě svědčit osvobození pro nepodnikatelský prodej podle zákona o daních z příjmů (podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 4. 2. 2025, čj. 9 Afs 112/2024-42 )
OSVČ, neplátce DPH, přerušil živnost 7. 2. 2024. Ještě 8. 2. 2024 vystavil fakturu za práci, kterou vykonal v lednu a na začátku února 2024. Příjem přišel na účet v březnu 2024. OSVČ uplatňuje výdaje paušálem ve výši 60 % (neřemeslná živnost). Lze i k tomuto příjmu po přerušení živnosti uplatnit 60 % paušál? Podnikání do podání daňového přiznání neobnovil.
Mám klienta, leteckého pilota, který fakturuje letecké společnosti svoje služby. Nemá IČO, bylo mi řečeno, že podniká na základě zákona o letectví. Z toho důvodu může při paušálních nákladech uplatnit pouze 800 000 Kč. Je to takto správně ? Není registrován na živnostenském úřadě, a nenašla jsem tam, že by s tímto povoláním registrován být mohl. 
OSVČ jde na mateřskou a pak rodičovskou dovolenu. Jaký je postup při oznámení vedlejší činnosti PSSZ a OZP? Jakým způsobem OSVČ bude žádat o rodičovsky příspěvek? OSVČ nebude žádat o peněžitou podporu v mateřství z důvodu pokračování ve svém podnikání. OSVČ pracuje z domova. Na rodičovské dovolené OSVČ bude spolu s miminkem a zároveň několik hodin pracovat. 
Firma, která už funguje několik let, bude mít novou provozovnu, a ta bude její první provozovnou. Dosud měla pouze sídlo. Co je vše potřeba vyplnit v případě, že bychom to chtěli vyřídit přes datovou schránku? Je potřeba vyplnit jednotný registrační formulář, nebo stačí vyplnit pouze změnový list JRF, když jsme ještě jednotný registrační formulář nevyplňovali? A máme ho poslat na živnostenský úřad v místě, pod které spadá místo nové provozovny, nebo místo sídla firmy? Je v pořádku, když na živnostenský úřad odešleme jako přílohu nájemní smlouvu, na jejímž základě si pronajímáme dané místo, kde budeme mít provozovnu? Pronájem už máme dva měsíce, ale zatím se vše připravuje, takže činnost v této provozovně začne až od března. Vím, že zahájení činnosti v provozovně by se mělo hlásit alespoň tři dny před začátkem činnosti v této provozovně. Jakým způsobem to ještě ohlásit finančnímu úřadu? Vyplní se „Oznámení o změně registračních údajů“ 2. ODDÍL - Organizační složky obchodního závodu, 15 Organizační složky podniku a do b) se vyplní číslo 1 (v případě že společnost doposud žádnou provozovnu neměla a tato bude její první) a poté vyplnit pouze 1. Oddíl Identifikační údaje a tím by to bylo vše a už se nic dalšího nevyplňuje a takto se to odešle na finanční úřad?
Fyzická osoba, plátce DPH, vede daňovou evidenci - příjmy daní v § 7 ZDP. Podniká v nemovitosti, kterou nemá zařazenou v obchodním majetku, 1/2 nemovitosti je na podnikání, kde má provozovnu, a 1/2 na soukromé využití. Předpokládáme, že si fyzická osoba může uplatňovat do daňových výdajů energie, vodu, plyn (má v provozovně samostatný elektroměr, plynoměr, vodoměr)? Dále si uplatňuje výdaje na vybavení provozovny (do 80 000 Kč/majetek). U všeho nárokuje odpočet DPH. Opravy a technické zhodnocení do výdajů nedává z hlediska daně z příjmů. Myslíme si, že by však bylo možné nárokovat odpočet DPH u oprav, když provozovna slouží k ekonomické činnosti. Je náš postup akceptovatelný z hlediska daně z příjmů i DPH?