Dorovnávací daň

V rámci zajištění minimální úrovně zdanění velkých nadnárodních korporací v rámci EU bude do české legislativy zavedena tzv. dorovnávací daň pro velké nadnárodní skupiny a velké vnitrostátní skupiny. 

Dle důvodové zprávy k návrhu zákona je cílem zavádění dorovnávací daně zajistit minimální efektivní úroveň zdanění nadnárodních i vnitrostátních skupin v rámci EU, neboť docházelo k situacím, kdy nadnárodní skupiny přesouvaly své zisky do jiných států s nižším či žádným zdaněním. Navrhovaný zákon je transpozičním předpisem směrnice Rady EU 2022/2523 ze dne 15. 12. 2022 a počítá se zavedením dorovnávací daně v České republice již pro zdaňovací období zahájená po 31. prosinci 2023.

Jak bude systém fungovat?

Dorovnávací daní se rozumí globální minimální daň ve výši 15 %, která se bude týkat velkých nadnárodních skupin a velkých vnitrostátních skupin sídlících v EU, které mají konsolidované výnosy ve výši alespoň 750 mil. EUR (což je, mimo jiné, stejná hranice jako pro Country-by-Country Reporting) nejméně ve dvou ze čtyř po sobě jdoucích předcházejících účetních obdobích. Ze zdanění dorovnávací daní jsou vyloučeny entity, které poskytují činnosti v obecném zájmu jako jsou např. neziskové organizace, penzijní fondy, veřejné entity a další.

V českém daňovém systému bude implementována tzv. přiřazovaná dorovnávací daň a vnitrostátní dorovnávací daň.

Pokud bude naplněna podmínka překročení hranice konsolidovaných výnosů skupiny ve výši 750 mil. EUR, bude v dalším kroku nutné stanovit efektivní daňovou sazbu celé skupiny ve všech státech, ve kterých skupina působí. Její výpočet bude velmi komplexní. Pokud v daném státě takto zjištěná sazba nepřesáhne výši 15 %, stanoví se mateřské entitě dorovnávací daň, a to ve vztahu ke každému státu, ve kterém skupina působí a ve kterém je ono efektivní zdanění skupiny nižší než 15 %.

Česká republika má dále právo na stanovení tzv. vnitrostátní dorovnávací daně, jíž mohou být zdaněny příjmy plynoucí ze zdrojů na území České republiky, pokud nebude dorovnávací daň stanovena mateřské entitě.

Pravidla

K zajištění globální daně budou stanovena dvě pravidla:

  1. pravidlo pro zahrnutí zisku, představující postup, dle kterého mateřská entita vypočítá a hradí svůj podíl na přiřazované dorovnávací dani, a
  2. pravidlo pro nedostatečně zdaněný zisk, kdy členské entitě vznikne dorovnávací daň, která nebyla stanovena dle pravidla pro zahrnutí zisku.

Po stanovení efektivní daňové sazby se přejde k výpočtu dorovnávací daně. Dle návrhu zákona se dorovnávací daň skládá ze dvou hlavních složek, a to daně přiřazené, jejímiž poplatníky budou za určitých podmínek české mateřské společnosti, a vnitrostátní dorovnávací daně, jejímiž poplatníky budou za určitých podmínek čeští daňoví rezidenti či stálé provozovny zahraničních společností s vlastními pravidly, která nenaruší pravidla smluv o zamezení dvojímu zdanění.

Dorovnávací daň není klasifikována jako daň z příjmů a nejedná se ani o daňově uznatelný výdaj. Jejím správcem bude Specializovaný finanční úřad, jemuž bude nutné podávat jak informační přehled, kterým oznamuje poplatník účast ve skupině, tak i daňové přiznání.

Návrh zákona prošel dne 29. 8. 2023 Poslaneckou sněmovnou v prvním čtení a dne 21. 9. 2023 jej projednal Garanční Rozpočtový výbor. Po dokončení legislativního procesu vám přineseme bližší informace.

Ing. Adéla Burešová
Ing. Bc. Michala Darebná