Důvodová zpráva k zákonu č. 230/2024
Sb., změna zákoníku práce a některých
dalších zákonů
Obecná část
A. Zhodnocení platného právního stavu včetně zhodnocení současného stavu ve vztahu k zákazu
diskriminace a ve vztahu k rovnosti mužů a žen
Valorizační mechanismus minimální mzdy:
Minimální mzda je upravena v § 111
zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
"zákoník práce") a je definována jako nejnižší
přípustná výše odměny, kterou je povinen zaměstnavatel poskytnout za práci svému zaměstnanci. Výši a
podmínky poskytování minimální mzdy stanovuje prováděcí právní předpis, kterým je nařízení vlády č.
567/2006 Sb., o minimální mzdě, o nejnižších
úrovních zaručené mzdy, o vymezení ztíženého pracovního prostředí a o výši příplatku ke mzdě za
práci ve ztíženém pracovním prostředí, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "nařízení vlády o
minimální mzdě").
Minimální mzda má ve vztahu k zaměstnancům i zaměstnavatelům dvě základní funkce. Jedná se
o funkci sociálně-ochrannou a funkci ekonomicko-kriteriální. Sociálně-ochranná funkce minimální mzdy
má zaměstnance chránit před chudobou a umožnit mu žít na úrovni skromné hmotné spotřeby a sociálních
kontaktů. Zaměstnavatelům má zajistit základní rovné podmínky mzdové konkurence (zabránit mzdovému
podbízení domácích i zahraničních pracovních sil). Ekonomicko-kriteriální funkce minimální mzdy
vytváří předpoklady pro příjmovou motivaci občanů k vyhledávání, přijetí a vykonávání pracovní
činnosti, tj. prostřednictvím pracovního příjmu zvýhodnit zaměstnance vůči osobám pouze se sociálním
příjmem. Pro zaměstnavatele představuje nejnižší úroveň nákladů na mzdy svých
zaměstnanců.
V závislosti na různých představách o úrovni minimální mzdy a z toho vyplývajících cílech
se přístupy uplatňované v minulosti ke zvyšování minimální mzdy velmi výrazně měnily. To bylo
umožněno i právní úpravou danou zákoníkem
práce, která nestanovila konkrétní pravidla pro zvyšování minimální mzdy. Střídala se tak
období s nedostatečným nebo nízkým nárůstem minimální mzdy s obdobími jejího vyššího růstu. Vývoj
minimální mzdy byl velmi obtížně předvídatelný a byl příčinou opakujících se rozporů mezi sociálními
partnery. O konkrétní výši minimální mzdy pro daný kalendářní rok bylo mnohdy rozhodováno až koncem
roku, což bylo předmětem kritiky zejména ze strany některých zaměstnavatelů, kteří upozorňovali na
obtížnost plánování mzdových nákladů.
Zhodnocení platného právního stavu ve vztahu k zákazu diskriminace a ve vztahu k
rovnosti mužů a žen:
Právní úprava minimální mzdy je v souladu se zásadou rovného zacházení se zaměstnanci,
zákazem jejich diskriminace i zásadou rovnosti mezi muži a ženami. Vzhledem ke struktuře
odměňovaných mužů a žen minimální mzdou mezi muži a ženami mohou změny výše minimální mzdy
ovlivňovat rozdíl v oblasti odměňování mezi muži a ženami. Zvyšování minimální mzdy může v nepřímém
důsledku mít pozitivní dopad na rovnost žen a mužů.
Opatření na podporu kolektivního vyjednávání:
Směrnice Evropského Parlamentu a Rady (EU)
2022/2041 ze dne 19. října 2022 o přiměřených
minimálních mzdách v Evropské unii zakotvuje v článku 4 podporu kolektivního vyjednávání, a to
konkrétně tak, že členské státy za účasti sociálních partnerů
podporují budování a posilování
kapacity sociálních partnerů zapojit se do kolektivního vyjednávání o stanovování mezd, zejména na
odvětvové nebo meziodvětvové úrovni.
Z článku 10 směrnice plyne pro členské státy povinnost
každý druhý rok předkládat Komisi informace o míře a vývoji pokrytí kolektivními smlouvami. Z článku
17 této směrnice dále plyne povinnost pro členské státy přijmout opatření nezbytná k dosažení
souladu s touto směrnicí do 15. listopadu 2024.Zaručená mzda a plat:
V současnosti je právní úprava nejnižších úrovní zaručené mzdy obsažena v
zákoníku práce, především v § 112, a dále v
prováděcím nařízení vlády o minimální mzdě.
Nejnižší úrovně zaručené mzdy představují výdělkové minimum u zaměstnanců odměňovaných
platem a zaměstnanců odměňovaných mzdou, která není sjednána v kolektivní smlouvě.
Zákoník práce stanovuje, že nejnižší úroveň
zaručené mzdy (v nejnižší skupině) nesmí být nižší než minimální mzda, další nejnižší úrovně mají
být odstupňované podle složitosti, odpovědnosti a namáhavosti vykonávaných prací tak, aby nejnižší
úroveň zaručené mzdy v nejvyšší skupině činila alespoň dvojnásobek minimální mzdy.
Nařízení vlády o minimální mzdě stanovuje osm nejnižších úrovní zaručené mzdy. Výše NÚZM v
1., nejnižší skupině odpovídá výši minimální mzdy (v roce 2024 tedy 18 900 Kč za měsíc, 112,50 Kč za
hodinu), v 8., nejvyšší skupině pak dvojnásobku minimální mzdy (v roce 2024 tedy 37 800 za měsíc,
225 Kč za hodinu). Do 31. prosince 2022 platilo, že výše nejnižších úrovní zaručené mzdy odpovídala
lineárnímu růstu mezi minimální mzdou a jejím dvojnásobkem. S účinností od 1. ledna 2023 rozhodla
vláda, že dojde k navýšení pouze u 1. a 8. NÚZM, výše 2. až 7. NÚZM zůstala nezměněna. V roce 2024
pak došlo k valorizaci NÚZM pouze pro 1., 2., 3. a 8. skupině prací.
Pro účely NÚZM se práce zařazují do osmi skupin, které jsou odstupňované podle složitosti,
odpovědnosti a namáhavosti. V 1. skupině prací jsou obsaženy práce nejméně náročné, v 8. skupině
prací pak práce nejnáročnější. Základní charakteristiku skupin prací obsahuje příloha k nařízení
vlády o minimální mzdě, která v části II. rovněž uvádí příklady prací v jednotlivých skupinách prací
rozdělených podle oborů.
Nařízení vlády o minimální mzdě zároveň stanovuje vztah mezi nejnižšími úrovněmi zaručené
mzdy a platovými třídami; každé nejnižší úrovni zaručené mzdy odpovídají vždy dvě platové třídy - 1.
a 2. platová třída 1. skupině prací, 3. a 4. platová třída 2. skupině prací atd.
Nedosahuje-li mzda nebo plat, bez mzdy nebo platu za práci přesčas, příplatku za práci ve
svátek, za noční práci, za práci ve ztíženém pracovním prostředí a za práci v sobotu a v neděli,
příslušné nejnižší úrovně zaručené mzdy, je zaměstnavatel povinen poskytnout, obdobně jako je tomu i
minimální mzdy, doplatek.
Při zachování současné podoby právní úpravy a očekávaném růstu minimální mzdy (v důsledku
zvyšování poměru minimální a průměrné hrubé mzdy) by výrazně rostly také výše nejnižších úrovní
zaručené mzdy, jelikož současná podoba § 112
zákoníku práce stanoví, že nejnižší úroveň zaručené mzdy v nejvyšší skupině prací musí být ve
výši minimálně 2násobku minimální mzdy, přičemž nejnižší úrovně zaručené mzdy pro jednotlivé skupiny
prací mají růst diferencovaně podle složitosti, odpovědnosti a namáhavosti vykonávaných
prací.
Současná podoba právní úpravy je v některých aspektech problematická a je předmětem trvalé
kritiky ze strany především zástupců zaměstnavatelů. Lze konstatovat, že tato úprava přináší
administrativní zátěž zaměstnavatelům. Adresáti této normy ji rovněž často neumí správně aplikovat,
především co do správného zařazení vykonávaných prací do příslušné skupiny prací pro určení nejnižší
úrovně zaručené mzdy. Rozporná je i její úloha ve vztahu ke kolektivnímu vyjednávání o mzdách, kdy
na jedné straně mohou být NÚZM vnímány, jako minima, ze kterých se při vyjednávání o mzdách pro
jednotlivé skupiny prací vychází, na druhou stranu může existence NÚZM bránit širšímu pokrytí
kolektivními smlouvami, respektive kolektivního vyjednávání o mzdách, jelikož tuto funkci do jisté
míry supluje.
Jedním z problémů NÚZM je také nízká publicita této formy ochrany před nepřiměřeně nízkým
oceněním práce, což vyplývá i z analýzy MPSV, podle které existuje skupina zaměstnanců odměňovaných
na úrovni minimální mzdy, ale vykonávajících práce zařazené do 2. až 8. skupiny prací (94,6 tis.
zaměstnanců odměňovaných mzdou bez pokrytí kolektivní smlouvou dle tabulky č. 2, střední varianty).
Na neznalost povinnosti použít NÚZM jak na straně zaměstnanců, tak zaměstnavatelů, upozorňuje rovněž
Státní úřad inspekce práce na základě poznatků z kontrolní činnosti.
Z analýzy provedené MPSV vyplývá, že až 90 % zaměstnanců odměňovaných mzdou, bez pokrytí
kolektivními smlouvami, je odměňováno nad úrovní příslušné NÚZM, přičemž u téměř 50 % zaměstnanců se
mzda pohybuje nad dvojnásobkem minimální mzdy (tedy NÚZM pro 8. skupinu prací). Vzhledem k uvedenému
se navrhuje upravit institut zaručené mzdy na zaručený plat, tak aby chránil zaměstnance ve
veřejných službách a správě s nižšími předpokládanými výdělky, kteří vykonávají práce v méně
náročných profesích a v tzv. soukromém sektoru zaručenou mzdu v návaznosti na přijatá opatření k
podpoře kolektivního vyjednávání a zavedení valorizačního mechanismu minimální mzdy
zrušit.
Tato právní úprava nemá vztah k problematice rovnosti mužů a žen, je genderově
neutrální.
Zrušení povinnosti vytvářet písemný rozvrh dovolené:
Zákoník práce ve stávajícím § 217
odst. 1 stanoví, že dobu čerpání dovolené je povinen zaměstnavatel určit podle písemného rozvrhu
čerpání dovolené vydaného s předchozím souhlasem odborové organizace a rady zaměstnanců tak, aby
dovolená mohla být vyčerpána zpravidla vcelku a do konce kalendářního roku, ve kterém právo na
dovolenou vzniklo, pokud v tomto zákoně není dále stanoveno jinak. Při určení rozvrhu čerpání
dovolené je nutno přihlížet k provozním důvodům zaměstnavatele a k oprávněným zájmům zaměstnance.
Poskytuje-li se zaměstnanci dovolená v několika částech, musí alespoň jedna část činit nejméně 2
týdny vcelku, pokud se zaměstnanec se zaměstnavatelem nedohodne na jiné délce čerpané dovolené.
Určenou dobu čerpání dovolené je zaměstnavatel povinen písemně oznámit zaměstnanci alespoň 14 dnů
předem, pokud se nedohodne se zaměstnancem na kratší době.
Zaměstnavatel je tak povinen každoročně vydávat písemný rozvrh čerpání dovolené a určovat
podle něj dovolenou. V praxi se nicméně naprosto běžně při určování dovolené postupuje odlišně, a to
typicky z iniciativy vlastních zaměstnanců, kteří na začátku kalendářního roku nemají mnohdy určitou
představu o tom, kdy by měli zájem dovolenou následně čerpat. Sestavení tzv. plánu dovolených je tak
mnohdy čistě formální záležitostí a tato povinnost tak pouze zbytečně navyšuje administrativní zátěž
zaměstnavatele.
B. Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy
Návrh zákona provádí transpozici směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU)
2022/2041 ze dne 19. října 2022 o přiměřených
minimálních mzdách v Evropské unii (dále jen "směrnice"). Návrhem zákona dojde ke změně
zákoníku práce, zákona č.
251/2005 Sb. a zákona č.
2/1991 Sb., o kolektivním vyjednávání, ve znění
pozdějších předpisů (dále též jen "ZoKV").
Návrhem se především zavádí valorizační mechanismus minimální mzdy a zavádí se opatření na
podporu kolektivního vyjednávání (transpoziční část návrhu zákona). V souvislosti s uvedeným se
rovněž navrhuje upravit právní úpravu zaručené mzdy v
§ 112 zákoníku práce a zavést zaručený
plat. Dále se navrhuje vypustit z § 217 odst. 1
zákoníku práce povinnost zaměstnavatele vyhotovovat písemný rozvrh čerpání dovolené za účelem
snížení administrativní zátěže zaměstnavatelů.
Valorizační mechanismus minimální mzdy:
Cílem předkládaného návrhu je:
1.
Transponovat směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU)
2022/2041 ze dne 19. října 2022 o přiměřených
minimálních mzdách v Evropské unii.
2.
Zohlednit příslušné ustanovení Programového prohlášení vlády v podobě zavedení
automatické valorizace minimální mzdy.
3.
Naplnit požadavky zástupců zaměstnanců, zástupců zaměstnavatelů, resp. dalších
konzultovaných institucí, a jejich dojednaných prvků valorizačního mechanismu minimální
mzdy.
Cílem směrnice je přispět z úrovně EU k naplnění zásady č. 6 Evropského pilíře sociálních
práv, který stanoví, že pracovníci mají právo na spravedlivou mzdu umožňující důstojnou životní
úroveň. V členských státech EU musí být zajištěna přiměřená minimální mzda, která uspokojí potřeby
pracovníků a jejich rodin s přihlédnutím k vnitrostátním hospodářským a sociálním podmínkám, přičemž
však musí být zachován přístup k zaměstnání a motivace hledat si práci. Musí být zamezeno chudobě
pracujících. Směrnice má tedy zlepšit pracovní podmínky zajištěním přístupu pracovníků v EU k
přiměřeným zákonným minimálním mzdám, pokud existují, nebo mzdám stanoveným kolektivními smlouvami,
aby jim byl umožněn důstojný život bez ohledu na to, kde pracují. Specifickým cílem návrhu směrnice
je zlepšit přiměřenost a zvýšit pokrytí minimálních mezd. Dále má návrh za cíl naplňování cílů
rovných podmínek odměňování a je i nástrojem k upevnění vnitřního trhu (nástrojem tlaku na mzdovou
konvergenci v EU).
Směrnice neusiluje o harmonizaci úrovně minimální mzdy v EU, výslovně nestanovuje úroveň
minimální mzdy v členských státech, ani nezavádí jednotný mechanismus pro stanovení minimálních mezd
na národní úrovni. Účelem směrnice je vytvoření rámce na úrovni EU, který zajistí, aby národní
systémy stanovování minimální mzdy umožňovaly všem pracovníkům přístup k přiměřené minimální mzdě,
ať už ve formě zákonné minimální mzdy nebo mezd stanovených v kolektivních smlouvách.
Podle směrnice musí členské státy se zákonnými minimálními mzdami zavést nezbytné postupy
pro stanovování a pravidelnou aktualizaci minimálních mezd. Stanovování a aktualizace těchto mezd se
řídí kritérii nastavenými tak, aby podpořila jejich přiměřenost s cílem dosáhnout důstojné životní
úrovně, omezit chudobu pracujících, podporovat sociální soudržnost a vzestupnou sociální konvergenci
a snížit rozdíly v odměňování žen a mužů. Členské státy mají vymezit tato kritéria v souladu se
svými vnitrostátními postupy. Vnitrostátní kritéria pro stanovení minimální mzdy musejí
zohledňovat:
-
kupní sílu zákonných minimálních mezd s ohledem na životní náklady,
-
obecnou úroveň mezd a jejich rozdělení,
-
tempo růstu mezd,
-
dlouhodobou vnitrostátní míru produktivity a její vývoj.
Směrnice umožňuje členským státům použít automatický mechanismus valorizace zákonných
minimálních mezd, který je založen na jakémkoliv vhodném kritériu nebo kritériích a který je v
souladu s vnitrostátním právem a zvyklostmi, pokud jeho uplatňování nevede ke snížení zákonné
minimální mzdy.