Ukončení podnikatelské činnosti obchodní
korporace
Ukončení podnikatelské činnosti může být vyvoláno řadou skutečností (např. zásadní a dalšími aktivitami nepřekonatelný podnikatelský neúspěch, neshoda mezi společníky spojená s neochotou vzdání se/převodu podílu, nezájem rodinných příslušníků pokračovat v podnikatelské činnosti a absence zájemce o koupi rodinného podniku, neúspěšný mezigenerační přechod v rodinných podnicích spojený s dalšími faktory, nízká konkurenceschopnost, likvidace společnosti coby „zbytečného“ prvku holdingové struktury2) či dosažení vytčeného cíle podnikání). Ukončení podnikatelské činnosti je rozsáhle regulovaným procesem, který je zapotřebí důkladně plánovat, neboť nejde ryze o dopady na osobu podnikatele (vlastníka) a jeho majetkovou sféru. Právní úprava si pochopitelně klade za cíl ochránit i další dotčené zainteresované strany (např. věřitele a zaměstnance), stejně tak jako i oprávněné zájmy státu z hlediska platby daní atd.
V základní rovině se
proces ukončení činnosti
korporace
skládá ze dvou navazujících kroků:
a)
, kdy
korporace
, byť s omezenými právy (možnostmi), stále existuje
3);
b)
, který je jakousi pomyslnou tečkou v životě
korporace
4).
Proces zrušení obchodní
korporace
může být realizován buď v podobě
zrušení s právním nástupcem
(např. fúze, rozdělení
5)), či
bez právního nástupce
s „absolutním“ zánikem společnosti spojeným s výmazem obchodní
korporace
z obchodního rejstříku. Zrušení společnosti bez právního nástupce může být realizována buď formou dobrovolné, nebo nedobrovolné (nucené) likvidace. Ke zrušení právnické osoby dochází:
c)
rozhodnutím orgánu veřejné moci nebo dosažením účelu, pro který byla ustavena,
d)
z dalších důvodů stanovených zákonem6).
Z pohledu právní úpravy lze konstatovat, že základní mantinely pro likvidaci právnické osoby stanoví občanský zákoník. Ten se nicméně na řadě míst odkazuje na jinou právní úpravu (jiné zákony). V tomto ohledu není nikterak překvapivá vazba na
zákon o obchodních korporacích, který vymezuje další (a specifičtější) důvody pro zrušení obchodní společnosti s likvidací. Posledně uvedený předpis např. vymezuje situace, kdy o zrušení a likvidaci rozhoduje soud. Jmenovitě se jedná o Hlavu I díl 10 (Zrušení a zánik obchodní
korporace
a ustanovení o likvidaci)
zákona o obchodních korporacích, kde se uvádí: „
Soud na návrh toho, kdo má právní zájem, nebo na návrh státního zastupitelství, pokud na tom shledá závazný veřejný zájem, zruší obchodní korporaci a nařídí její likvidaci také, jestliže:
a)
pozbyla všechna podnikatelská oprávnění; to neplatí, byla-li založena i za účelem správy vlastního majetku nebo za jiným účelem než podnikání,
b)
není schopna po dobu delší než 1 rok vykonávat svou činnost a plnit tak svůj účel,
c)
nemůže vykonávat svou činnost pro nepřekonatelné rozpory mezi společníky nebo
d)
provozuje činnost, kterou podle jiného právního předpisu mohou vykonávat jen fyzické osoby, bez pomoci těchto osob
.“
7) Proces zrušení a likvidace právnické osoby může být nařízen soudem, a to buď na návrh toho, kdo na tom osvědčí právní zájem, nebo i bez návrhu (
), i pro následující situace:
a)
právnická osoba vyvíjí nezákonnou činnost v takové míře, že to závažným způsobem narušuje veřejný pořádek,
b)
již nadále nesplňuje předpoklady vyžadované pro vznik právnické osoby zákonem,
c)
nemá déle než dva roky statutární orgán schopný usnášet se nebo
Zároveň platí, že pokud má soud možnost zrušit právnickou osobu z důvodu, který lze odstranit, soud jí před vydáním rozhodnutí stanoví přiměřenou lhůtu k odstranění nedostatků9).
Zákon o obchodních korporacích dále uvádí i důvody zrušení právnické osoby specifické pro jednotlivé formy obchodních společností. U společnosti s ručením omezeným je to například stav, kdy z důvodu nesplnění povinnosti volby nového jednatele hrozí s. r. o. zrušení soudem a nařízení likvidace
10). Možnost zrušení společnosti s likvidací pak vyplývá např. i z § 241 odst. 2 (právo společníka domáhat se zrušení společnosti, pokud tato možnost vyplývá ze společenské smlouvy)
11) a § 215 odst. 1 (zrušení společnosti jako sankce z titulu neplnění povinností úhrady za uvolněný podíl) občanského zákoníku
12).
Kromě základních soukromoprávních předpisů existují nicméně i další předpisy, které vymezují situace, za kterých dochází ke zrušení obchodní
korporace
(event. právnické osoby obecně)
13).
Hodný zřetele je i fakt, že ukončení podnikatelské činnosti spojené s likvidací se váže i k institutu neplatnosti právnické osoby – okamžikem, kdy je právnická osoba prohlášena za neplatnou, vstupuje do likvidace14).
Co se týče časového okamžiku, platí, že se právnická osoba s likvidací zrušuje15):
a)
uplynutím doby, na kterou byla založena,
b)
dosažením účelu, pro který byla založena,
c)
dnem určeným zákonem nebo právním jednáním o zrušení právnické osoby, jinak dnem jeho účinnosti nebo
d)
dnem právní moci rozhodnutí orgánu veřejné moci, nestanoví-li se v rozhodnutí den pozdější.
Z dotčené právní úpravy je zřejmé, že pravidla pro zrušení právnických osob je možné rozdělovat z hlediska řady různých kritérií. V obecnější rovině je možné užít dělení na pravidla mající obecnou platnost pro všechny právnické osoby (resp. obchodní společnosti jako takové) a vztahuje se k pravidlům, která dopadají pouze na některé právní formy. Tento a navazující příspěvky cílí jmenovitě na
problematiku dobrovolné likvidace společnosti s ručením omezeným
, čemuž je přizpůsobena i koncepce (záběr příspěvku)
16).
Likvidace
Pro zrušení právnické osoby je vyžadována její likvidace, to však neplatí v případech, kdy celé její jmění nabývá právní nástupce, nebo nestanoví-li zákon jinak
17). Toto pravidlo je racionální a odpovídá požadavku na to, aby před zánikem společnosti byly řádně vypořádány související závazky a byla poskytnuta potřebná ochrana jiným subjektům. Tento požadavek je naplněn, pokud dochází např. k fúzi, neboť do původních vztahů vstupuje v pozici věřitele a dlužníka subjekt nový. Samotný proces zrušení právnické osoby s likvidací přitom není nutně nezvratný. V tomto ohledu je stanoveno, že: „
Kdo rozhodl o zrušení právnické osoby s likvidací, může rozhodnutí změnit, dokud ještě nedošlo k naplnění účelu likvidace
“
18). Oním účelem/podstatou likvidace, a to jak již nucené, tak i dobrovolné, je: „…
vypořádat majetek zrušené právnické osoby (likvidační podstatu), vyrovnat dluhy věřitelům a naložit s čistým majetkovým zůstatkem, jenž vyplyne z likvidace (s likvidačním zůstatkem), podle zákona
“
19).
Den vstupu do likvidace se odvíjí od právního titulu. Právnická osoba vstupuje do likvidace dnem, kdy je:
b)
prohlášena za neplatnou20).
Po dobu likvidace právnická osoba užívá svůj název s dodatkem „v likvidaci“ 21).
Pokud jde o
dobrovolné zrušení právnické osoby, rozhoduje o něm její příslušný orgán
22). U společnosti s ručením omezeným je klíčovým aktem dohoda společníků o zrušení společnosti, která má formu veřejné listiny
23). To fakticky znamená, že o zrušení společnosti s ručením omezeným rozhodují všichni společníci, a to dohodou, která musí mít formu notářského zápisu
24). Nejedná se však o jedinou možnost zrušení s. r. o. Pokud je to zakotveno ve společenské smlouvě, přináleží právo rozhodnout o zrušení s. r. o. i valné hromadě
25). K danému v širších souvislostech Josková a kol. uvádí následující: „
26)]. Lze přitom soudit, že v takovém případě budou o zrušení společnosti moci rozhodnout jak společníci, tak valná hromada. K rozhodnutí valné hromady o zrušení společnosti se vyžaduje souhlas alespoň dvoutřetinové většiny hlasů všech společníků [
§ 171 odst. 1 písm. d) ZOK] a osvědčuje se notářským zápisem (
§ 172 odst. 1 ZOK). Má-li společnost jediného společníka, rozhoduje o zrušení společnosti jediný společník (
§ 12 odst. 1 ZOK)
.“
27) Pokud by tedy měla valné hromadě připadnout možnost zrušit společnost s likvidací, je klíčové zakotvení této možnosti ve společenské smlouvě, což by při její tvorbě či úpravách nemělo být opomíjeno.
Likvidátor
Likvidátor je subjekt, který nabývá působnosti statutárního orgánu, a to okamžikem svého povolání (myšleno povolání k výkonu činnosti likvidátora), přičemž za řádný výkon této své funkce odpovídá stejně jako člen statutárního orgánu28). Likvidátorem může být jen osoba způsobilá být členem statutárního orgánu29) - z tohoto pravidla vyplývá celá řada podmínek (blíže viz text dále). Pokud je k likvidaci právnické osoby povoláno více likvidátorů, tvoří kolektivní orgán30). Obecným pravidlem je, že osoba jmenovaná pro výkon funkce likvidátora musí s daným ustanovením souhlasit – z tohoto pravidla však existují i určité výjimky31).
Souhrnem lze pro výkon funkce likvidátora fyzické osoby konstatovat nutnost splnění následujících podmínek. Fyzická osoba musí být32):
c)
nesmí existovat překážka pro provozování živnosti35),
d)
nesmí být vyloučena z výkonu funkce rozhodnutím soudu36).
Výkon funkce likvidátora musí být pochopitelně i adekvátně smluvně ošetřen (k vybraným otázkám viz text příspěvku dále)37).
Jestliže osoba nesplňuje podmínky k výkonu funkce, pochopitelně se likvidátorem nestane. Pokud přestane splňovat podmínky po vzniku své funkce, jeho funkce tím zaniká38).
Likvidátorem může být i právnická osoba: v takovém případě je povinna zmocnit fyzickou osobu, která ji bude ve funkci likvidátora zastupovat. Pokud by tak neučinila, zastupuje ji člen statutárního orgánu.39)
Základní povinnosti likvidátora
Likvidátor nabývá působnosti statutárního orgánu a odpovídá za řádný výkon své funkce stejně jako člen statutárního orgánu40). Jeho práva a povinnosti jsou spojené s účelem likvidace41) (viz text výše). Je jenom logické, že likvidátor má povinnost postupovat s péčí řádného hospodáře, vykonávat činnost s nezbytnou loajalitou i s potřebnými znalostmi a pečlivostí42). Mezi základní povinnosti likvidátora patří vypořádávat vztahy společnosti ke třetím stranám i vlastním společníkům, a umožnit tak svými kroky zánik společnosti, který bude respektovat zákonem daná pravidla. Hlavním cílem z pohledu vlastníků je dosáhnout co nejvyššího likvidačního zůstatku, tedy zpeněžit majetek společnosti tak, aby pokryl veškeré závazky společnosti. Pokud společnosti zbude majetek po vypořádání veškerých vztahů, je rozdělen mezi společníky.43)
Likvidátor musí dbát na ochranu věřitelů, má povinnost informovat všechny známé věřitele o vstupu obchodní společnosti do likvidace44). Podíl na likvidačním zůstatku nelze vyplácet do doby, dokud nejsou uspokojena práva všech věřitelů, kteří své pohledávky přihlásili včas45). Likvidátor musí brát zřetel i na společníky, kteří chtějí, aby byl likvidační zůstatek co nejvyšší.
Velmi důležitá je i související povinnost likvidátora provádět kontrolu, zda společnost nespěje k úpadku, a pokud ano, realizovat bez odkladu příslušné kroky46).
Úhrnem tak platí, že likvidátor zastupuje obchodní korporaci a jedná vůči okolnímu prostředí, spravuje majetek a má povinnost, aby ho chránil před ztrátou, poškozením či zničením. Na likvidátorovi rovněž váznou povinnosti ve vztahu k účetnictví a daním47). Další povinnosti s sebou implicitně nese fakt, že likvidátor v zásadě nabývá „funkci“ statutárního orgánu. S tím souvisí např. povinnost mlčenlivosti.48)
Likvidátor a zákaz konkurence
Vyjdeme-li z analogie postavení likvidátora
49), bylo by možné usuzovat, že se na něj vztahují i pravidla zákazu konkurence
50). Tato otázka není pro osobu likvidátora
stricto sensu
řešena. Otázkou zákazu konkurence likvidátora se zabývají např. Josková a kol., kteří ve své publikaci prezentují přesvědčivou a racionální argumentaci pro závěr, že zákaz konkurence bude dopadat i na likvidátora. K danému závěru dospěli na základě toho, že:
a)
likvidátor odpovídá za řádný výkon funkce stejně jako člen statutárního orgánu,
b)
na likvidátora jakožto voleného funkcionáře použijí stejná pravidla jako na členy volených orgánů obchodních společností,
c)
zákaz konkurence má v průběhu likvidace faktický význam – jde o ochranu společnosti a cíle likvidace; tento cíl může být ohrožen zejména v případě pokračování v provozování závodu51).
Zároveň uvedený autorský kolektiv poukazuje na to, že: „
Potřeba ochrany zájmů likvidované společnosti je nicméně na počátku a na konci likvidace rozdílná. Lze proto soudit, že
zatímco na počátku likvidace by měl zákaz konkurence dopadat na likvidátora v plném rozsahu, po prodeji závodu se zdá trvání na jeho dodržování v plném rozsahu nadbytečné
“
52).
Na druhé straně však nelze opomíjet existující disponibilnost
relevantní
právní úpravy
53). Pokud lze působnost zákazu konkurence omezit ve vztahu k osobám statutárního orgánu, pak by
per analogiam
měla být zachována možnost omezit působnost zákazu konkurence i ve vztahu k likvidátorovi. Takovému hodnocení a závěru svědčí i publikace autorského kolektivu Pokorná a kol. Součástí knihy je i modelová smlouva pro likvidátora, v níž je explicitně uvedena doložka, která zákaz konkurence vylučuje: „
Na výkon funkce likvidátora nedopadá zákaz konkurence ve smyslu ustanovení § 199 z. o. k
.“
54) Autoři se kloní k závěru o disponibilnosti právní úpravy a v tomto ohledu považují za vhodné, aby součástí smlouvy uzavřené s likvidátorem byla i
klauzule
upravující zákaz konkurence v případě, že:
a)
zákaz konkurence na likvidátora nemá dopadat vůbec, nebo
b)
zákaz konkurence má na likvidátora dopadat pouze ve vymezených oblastech, event. po vymezenou dobu.
Odměna likvidátora
Odměnu a způsob výplaty určuje ten, kdo likvidátora do funkce povolal55). Z existující právní úpravy plynou základní tři situace, které se liší z hlediska způsobu/možností stanovení odměny likvidátora. Jde o následující:
a)
likvidátor je jmenovaný orgánem společnosti,
b)
likvidátor je jmenovaný soudem
c)
likvidátorem je člen statutárního orgánu.
V případě, že je likvidátor jmenován soudem, jeho odměna se řídí nařízením vlády56). Soud může podle okolností odměnu likvidátora zvýšit, ale i snížit. Pokud likvidaci provede více likvidátorů, odměna náleží každému z nich. Podíl odměny se určí podle rozsahu a délky doby jeho činnosti.57)
V případě jmenování likvidátora orgánem společnosti je zapotřebí výši a způsob odměny zakotvit smluvně – musí mít písemnou podobu a musí s ní v případě s. r. o. souhlasit valná hromada58). Způsob ani výše odměny nejsou stanoveny: pro inspiraci lze bezesporu využít uvedené nařízení vlády, které se užívá pro stanovení odměny likvidátora ustanoveného soudem. Výše odměny a její koncepce bude nicméně odvislá od okolností případu (struktura majetku, možnost zpeněžení majetku, existující závazky a pohledávky, délka trvání likvidace atd.).
Pravidla pro odměňování v souvislosti se smlouvou o výkonu funkce upravuje
zákon o obchodních korporacích59). Předpokládá se, že tato úprava může být využita i v souvislosti s odměňováním likvidátora
60). Likvidátor může být odměňován například podle hodinové sazby, procentním podílem z výše likvidačního zůstatku či pevně určenou sazbou. Odměna může být poskytována v penězích, nicméně zákon nevylučuje poskytnutí odměny v naturální podobě, vše závisí na tom, jak se obě strany dohodnou ve smlouvě. Pokud funkci likvidátora vykonává člen statutárního orgánu, lze soudit, že mu náleží odměna ve výši, kterou měl před vstupem do likvidace
61). Ze zákona dále nevyplývá, jestli je možné poskytnout zálohu likvidátorovi na budoucí odměnu. Pokud si strany ve smlouvě sjednaly, že se likvidátorovi vyplatí záloha, má na ni nárok. Není-li však smluvně sjednaná, likvidátor se domáhat zálohy nemůže. Pokud by si i přesto zálohu vyplatil, bude se jednat o závažné porušení. V případě, že byl likvidátor jmenován soudem, náleží mu právo na zálohu. Toto právo potvrdil např. i Nejvyšší soud ČR ve svém usnesení
62).
Zánik funkce likvidátora
Funkce výkonu likvidátora může zaniknout několika různými způsoby. Pokud k zániku dojde v průběhu vlastního procesu likvidace, je příslušný orgán povinen povolat nového likvidátora bez zbytečného odkladu63). Likvidátor může ze své funkce i odstoupit, a to i bez udání důvodu. To však neplatí např. pro situaci likvidátora ustanoveného ze seznamu insolvenčních správců. Analogicky v případě odstoupení z funkce likvidátora platí, že jeho výkon končí uplynutím dvouměsíční lhůty od oznámení o odstoupení64). Dále může likvidátora z výkonu jeho funkce odvolat buď soud, či příslušný orgán společnosti, který jej do funkce povolal. Mezi důvody zániku funkce patří i ztráta způsobilosti k výkonu funkce65). Zánikem funkce likvidátora je také smrt fyzické osoby, uplynutí smlouvou stanoveného období (pokud tak smlouva stanovila) a zánik právnické osoby, která byla ve funkci likvidátora. Zde můžou nastat dvě situace: zanikající právnická osoba má právního nástupce, či nemá právního nástupce. Pokud zanikne s právním nástupcem, přechází funkce likvidátora na něj, pokud právního nástupce nemá, funkce likvidátora zaniká.66)
Z hlediska účelu likvidace je pak zřejmě tím žádoucím způsobem zániku výkonu funkce likvidátora úspěšné zakončení procesu likvidace. Nicméně i po ukončení likvidace na likvidátorovi váznou jisté povinnosti, např. povinnost podat návrh na výmaz právnické osoby z veřejného rejstříku67).