Dotace se staly zásadním způsobem financování jak ve veřejném sektoru, tak v sektoru podnikatelském. Od politiků a ekonomů zaznívá oprávněně, že nabobtnalý systém dotací je neefektivní, nákladný, často zneužívaný. Dotace pronikly prakticky do všech oblastí ekonomického, ale i občanského života. Následující článek nabízí pohled na dotace v mezinárodních i v českých účetních a daňových předpisech a také celkový pohled na příjmy České republiky z EU.
Dotace jako prodloužení fiskální politiky
doc. Ing.
Hana
Březinová,
CSc.
Stávající systém dotací má řady
nevýhod
, mezi které lze řadit:–
vysoké náklady na přerozdělování finančních prostředků získaných z veřejných rozpočtů,
–
obtížnost vyplnění žádostí o dotaci a její následné spravování,
–
navázaný byznys poradenských skupin, které pro příjemce za vysoké provize
dotace
vyřizují,–
zkreslování cenotvorby příslušných výkonů, na které jsou poskytovány
dotace
,–
nespravedlivá podpora některých oblastí, produktů nebo investic,
–
nestejný přístup k účtování investičních dotací a s tím související zkreslení rozvah, odpisů, kalkulace vlastních nákladů,
–
omezená kontrola v dotačních procesech,
–
zneužívání prostředků,
–
vysoká administrativní pracnost a časová náročnost v získání dotací v sociální oblasti zaměřené například na pomoc ve vyloučených lokalitách, začleňování cizinců do většinové společnosti či handicapovaných,
–
opožděný tok peněžních prostředků, který způsobuje snahu „utratit“ získané
dotace
do konce roku, aby nedošlo k propadu výše
dotace
v následujícím roce, přitom řada nákladových položek musí být hrazena příjemcem
dotace
průběžně (zejména osobní náklady),–
nenárokovost, nenavazující plynulost v dotacích dílčích oprav památek nebo dalších staveb ve vlastnictví státu nebo územních samosprávných celků často vede k devastaci objektů; dlouhodobou nadějí je získání
dotace
na celkovou opravu mnohdy ruiny,–
systém přihlašování se o
dotace
v určitém časově omezeném okamžiku, který vede k chybám v žádostech o
dotace
, k diskriminaci žadatelů s horším přístupem k online připojení či neschopností vyplnit žádosti,–
přijetí dotací narušuje plánování a snahu o efektivním vynakládání peněžních prostředků, neboť na jejich získání byly vynaloženy „pouze administrativní práce“,
–
přijaté
dotace
mohou udržovat při životu jinak neefektivní provozy, které jen posunují ukončení jejich činnosti, například z důvodu nedostatku pracovních sil, vstupních surovin, odbytu výkonů,–
dotační systém vede k enormnímu růstu peněz v ekonomice, která pokud není dostatečně efektivní, vede ke zbytečným nákladům, zejména k růstu osobních nákladů, čemuž nemusí odpovídat produktivita zejména v průmyslových odvětvích; důsledkem je přesun zaměstnanců do neproduktivní sféry včetně státní.
Účetní předpisy by proto měly po 30 letech reagovat na tuto zásadní
změnu ve způsobu financování
.1. Dotace (transfery) obecně
Vzhledem k tomu, že právní normy na úrovni EU i na národních úrovních včetně České republiky pojmenovávají poskytnutí peněžních prostředků určitému subjektu různým způsobem, je vhodnou úpravou terminologického chaosu snaha o zastřešení terminologie v rámci Českého účetního standardu 703 – Transfery.
–
Transferem je
poskytnutí peněžních prostředků z veřejných rozpočtů i přijetí peněžních prostředků veřejnými rozpočty, včetně prostředků ze zahraničí, zejména v případě státního rozpočtu, rozpočtů územních samospráv či státních fondů, tedy zejména
dotace
, granty, příspěvky,