Poukazy a bonusy jako podpora prodeje z pohledu účetnictví a daní

Vydáno: 17 minut čtení

Za účelem zvýšení tržeb a zatraktivnění prodeje pro zákazníky vymýšlejí obchodní oddělení firem nejrůznější strategie, jako jsou pobídky, slevy, věrnostní programy, výhodné balíčky, dárky a v neposlední řadě také poukazy. Poukaz je pro prodejce velmi výhodný, neboť získá peněžní prostředky dříve, než dojde k samotnému prodeji či poskytnutí služby. Zákazník může poukaz využít například jako předplacený dárek podle výběru obdarovaného. A právě problematika poukazů, ať již prodejcem vydaných či zákazníkem nakoupených, je předmětem našeho zkoumání z pohledu daně z příjmů, daně z přidané hodnoty a účetnictví.

 

Poukazy a bonusy jako podpora prodeje z pohledu účetnictví a daní
Ing.
Ivana
Pilařová
 
Podstata fungování poukazu
Podstatou poukazu je, jak je uvedeno výše, zaplacení předem stanovené částky budoucím kupujícím budoucímu prodávajícímu. Přitom předmět budoucího nákupu zákazníkem může být v momentě vydání poukazu známý (konkrétní druh zboží či služby) nebo neznámý (na předem neurčené zboží či službu). Známá je hodnota poukazu, který se následně k datu realizace obchodu použije jako „platební prostředek“. Ve většině případů platí, že vydané poukazy mají časově omezenou platnost, po jejímž vypršení propadají. Standardní je také ujednání, že poukaz není zpětně směnitelný za peníze, což je z obchodního hlediska dodavatele pochopitelné.
 
Definice poukazu z pohledu DPH
Konkrétnější v definici poukazu je zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty (dále jen „ZDPH“), neboť právě tento zákon se (jako jediný) poukazy specificky zabývá. Poukazy jsou pro účely ZDPH definovány a zároveň rozděleny na jednoúčelové (§ 15a ZDPH) a víceúčelové (§ 15b ZDPH). Poukazem se rozumí listina (správně instrument, neboť netrváme na papírové podobě), ze které vyplývá povinnost ji přijmout jako úplatu nebo její část za dodání zboží nebo poskytnutí služby, a na které jsou uvedeny údaje o zboží nebo službě a osobě, která ho má poskytnout. Oba definiční znaky se mohou nacházet i mimo listinu poukazu, mohou být dány například vnitrofiremními pravidly pro čerpání poukazů nebo internetovými stránkami společnosti.
Naopak se za poukazy nepovažují a specifická úprava se nepoužije na vstupenky, poštovní známky, letenky, jízdenky, ani na slevové kupony, které opravňují jejich držitele k získání slevy z ceny nákupu typu „dva a třetí zdarma“, nebo „sleva 100 Kč při nákupu nad 500 Kč“. Tyto poukazy totiž neposkytují právo takové zboží nebo takovou službu obdržet. Jedná se jen o možnost jejich využití, která se zobrazí jako sleva či dárek při následném odběru zboží či služby. O těchto možnostech se před jejich využitím nijak neúčtuje, nejsou ani předmětem DPH.
 
Rozdělení poukazů z pohledu DPH
 
Jednoúčelový poukaz
Jednoúčelový poukaz je charakterizován tím, že v momentě jeho vydání jsou známy alespoň údaje o sazbě daně, v případě zdanitelného plnění, nebo skutečnost, že se jedná o plnění od daně osvobozené a současně je známé místo plnění. Vydáním jednoúčelového poukazu se rozumí jeho převedení na prvního nabyvatele, nikoliv jeho pouhé fyzické vystavení či výroba „nosiče“. Vydáním takového poukazu se uskutečňuje plnění, dodání zboží nebo poskytnutí služby v režimu zdanění v konkrétní sazbě daně či v režimu osvobození od daně. Plátce – prodávající – vystaví daňový doklad přímo na dotyčné „známé“ plnění, nikoliv pouhý doklad k přijaté platbě. Naopak, reálné skutečné využití – čerpání poukazu – se za plnění pro účely ZDPH nepovažuje a nedochází k vystavení daňového dokladu, ale pouze k vystavení dokladu na prodej zboží. Takový doklad je podstatný pro doložení tržby u dodavatele a vzniku nákladu či pořízení aktiva u odběratele.
V případě, kdy dojde k vydání jednoúčelového poukazu
 
jinou osobou, než je konečný dodavatel, DPH se uplatní stejně, jako kdyby byly zboží či služba skutečně dodány. Konečné čerpání poukazu u finálního dodavatele však zakládá právní fikci dodání zboží nebo služby mezi osobou, která poukaz vydala, a osobou, která je konečným dodavatelem [§ 15a odst. 2 písm. b) ZDPH].
 
Víceúčelový poukaz
Víceúčelový poukaz je takový, který nesplňuje charakteristiky jednoúčelového poukazu. V momentu jeho vydání tedy není známá buď sazba daně budoucího plnění, nebo místo plnění, nebo režim dodání dotyčného plnění. Vydání víceúčelového poukazu a jeho další převody se pro účely ZDPH nepovažují za dodání zboží ani poskytnutí služby, nachází se mimo předmět této daně. Plnění vzniká až při přijetí poukazu jako způsobu úhrady nebo samotným dodáním zboží či poskytnutím služby, podle toho, co nastane dříve. Je zřejmé, že víceúčelové poukazy jsou z pohledu DPH bezproblémové, dále se proto zaměříme na poukazy jednoúčelové.
 
Další způsoby podpory prodeje
 
Slevové poukázky či body
Mezi další využívané podpory prodeje patří slevové poukázky či slevové body, které zákazník „sbírá“ za účelem získání slevy na následný nákup zboží či následné odebrání služby. Již výše jsme uvedli, že slevové poukázky nejsou z pohledu DPH považovány za poukaz podle § 15a a § 15b ZDPH. Vydání těchto slevových poukázek či připsání bodů se u poskytovatele pochopitelně eviduje, aby bylo zřejmé, jakou potenciální slevou zákazník disponuje. Bez realizace následného obchodu jsou však tyto body bezcenné (nevzniká nárok na vrácení peněz), bezcenné jsou také body, které nedosahují požadované výše a sleva proto nevzniká. Takové poukázky či body se neprojeví ani v DPH ani v účetnictví. Pokud však k realizaci obchodu dojde, je podle výše slevových poukázek nebo počtu bodů poskytnuta sleva k tomuto dodání. Obě strany pak účtují a z pohledu DPH řeší cenu po poskytnuté slevě (tedy nižší cenu). Mezi slevové poukazy tohoto druhu patří také „narozeninové“ slevy, kdy zákazník obdrží slevovou poukázku na další obvykle časově omezený nákup například ve výši 10 % ceny. Ta se nijak neeviduje ani u dodavatele, ani u odběratele, po předložení slevového kuponu získá zákazník slevu na bezprostředně následující nákup.
 
Množstevní (věrnostní) bonusy či slevy za již uskutečněný odběr
Jako pobídka k vyšším odběrům jsou často používány metody různým způsobem definovaných a odstupňovaných množstevních či věrnostních bonusů za již prodané zboží či odebrané služby (dále jen „bonusy“). Pravidla těchto bonusů jsou dána buď konkrétní smlouvou, či všeobecnými obchodními a dodacími podmínkami dodavatele. Z podstaty těchto ujednání při splnění podmínek odběrateli vzniká nárok na
bonus
, který je buď vyplacen, nebo je kompenzován se závazkem z následného nákupu. Z pohledu DPH je při dosažení cílového odběru poskytnuta sleva za již odebrané zboží za uplynulé předem definované období ve výši dané smluvním ujednáním. Tato situace je řešena opravnými daňovými doklady podle § 42 ZDPH u dodavatele a podle § 74 ZDPH u odběratele.
 
Zachycení poukazu a dalších podpor prodeje v účetnictví
Na rozdíl od ZDPH, který oblast poukazů i následných slev výslovně upravuje (§ 15a, §15b, § 42 a § 74 ZDPH), účetnictví se touto problematikou samostatně nezabývá. Nezbývá proto nic jiného, než se řídit základními účetními zásadami.
 
Poukazy
Z účetního pohledu se pro zachycení poukazů nabízí následující varianty, které následně probereme:
Z pohledu odběratele:
cenina, zásoba či náklad příštích období,
pohledávka,
poskytnutá záloha.
Z pohledu dodavatele:
výnos příštích období,
závazek,
přijatá záloha.
Použití ceniny zamítneme, neboť naprosto neodpovídá obsahu
Interpretace
NÚR I-49, kdy cenina je zpětně směnitelná za peněžní prostředky. Poukaz není ani zásobou, neboť sám o sobě nemá žádnou užitnou hodnotu. Ta se projeví až při jeho realizaci. Zamítneme také využití výnosů příštích období u dodavatele, neboť vydaný poukaz se za všech okolností nemusí stát budoucím výnosem, jelikož může dojít k jeho propadnutí. Ze stejných důvodů také zamítneme využití nákladů příštích období u odběratele. Je tedy zřejmé, že se budeme pohybovat v závazkových vztazích. Nejblíže k podstatě poukazů má zachycení pomocí účtů poskytnutých a přijatých záloh, neboť se jedná o „platbu předem“, která bude následně započtena na uskutečněný obchod. Na těchto účtech jsou však poukazy zachyceny pouze do doby své expirace, poté musí být odúčtovány (viz dále).
Z pohledu daně z příjmů pak vycházíme z účetnictví.
 
Množstevní bonus
Bonus
se od poukazu liší především tím, že na
bonus
vzniká (při splnění sjednaných podmínek) zákazníkovi nárok, který obvykle není spojován s následným odběrem, ale týká se naopak odběrů za již uplynulé období. V daném případě nepoužijeme účtů poskytnutých a přijatých záloh, ale přímo účtů závazkových vztahů. Je tomu tak proto, že se následně snižuje cena za v minulosti již uskutečněné obchody, kdy:
dodavateli vzniká závazek slevu vyrovnat,
odběrateli naopak pohledávka z tohoto vyrovnání.
 
Příklady na poukazy a bonusy
 
Jednoúčelový poukaz na nákup elektroniky
Společnost Digitalizace zítřka, a. s. (dále jen „prodejce“), plátce DPH, prodává elektroniku všeho druhu výhradně v základní sazbě DPH. Svým zákazníkům nabízí mimo jiné také poukázky na nákup zboží v hodnotě 3 630 Kč a 24 200 Kč s časovým omezením 6 měsíců nebo 12 měsíců (u vyšší hodnoty) od zakoupení poukázky. Lákadlem pro zákazníky je také mírná sleva na odebrané zboží, pokud bude placeno poukázkou v hodnotě 24 200 Kč ve druhé polovině doby expirace. Pro zjednodušení předpokládejme, že všechny úhrady ve všech příkladech probíhají v hotovosti.
V květnu 2025 byly (mimo jiné) prodány dvě poukázky:
konečnému spotřebiteli (neplátci) ve výši 12 100 Kč (dále „P1),
firmě Administrativa bez šanonů, plátci DPH (dále jen „kupující“), ve výši 24 200 Kč (dále P2).
Je zřejmé, že se jedná o jednoúčelový poukaz.
Postup u prodejce Digitalizace zítřka
Vydání – prodej
 
P1 a P2
Období
Text
Částka v Kč
MD
D
06/25
Prodej P1
3 000
211
324
DPH
630
211
343
06/25
Prodej P2
20 000
211
324
DPH
4 200
211
343
Na P1 byl neplátci vystaven doklad o zaplacení (lze vystavit zjednodušený daňový doklad), na P2 byl zákazníkovi plátci vystaven řádný daňový doklad, neboť vydáním jednoúčelového poukazu dochází k uskutečnění plnění [§ 21 odst. 4 písm. i) ZDPH]. Jednoúčelový poukaz je vydán okamžikem, kdy se převede na prvního nabyvatele. Vydáním jednoúčelového poukazu však nedochází ke vzniku výnosu v účetnictví. Tímto okamžikem je až realizace samotného prodeje.
Pokud se v souvislosti s tiskem či jinou výrobou „nosiče“ poukazu vynaloží náklady, jedná se o běžné provozní náklady. V současné době je možné také poukaz vystavit v elektronické podobě, žádné další náklady tak nevznikají.
Prodej zboží za P2 v období 08/25:
Text
Částka v Kč
MD
D
Tržba
25 000
315
604
DPH odvedená z P1 při jeho vydání
4 200
315
324
DPH odvedená z hodnoty doplatku 5 000 Kč
1 050
315
343
Platba prostřednictvím P2
24 200
324
315
Doplatek v hotovosti
6 050
211
315
Zákazník obdrží daňový doklad pouze na hodnotu doplatku 5 000 Kč + 21% DPH = 6 050 Kč. Základem daně je pouze hodnota zboží, jehož hodnota v úrovni bez DPH není pokryta P2. Jedná se o druhé samostatné zdanitelné plnění – dodání zboží.
Propadnutí P1, neboť do 6 měsíců nebyl P1 vyčerpán
Období
Text
Částka v Kč
MD
D
11/25
Propadnutí P1 z důvodu expirace
3 630
324
648
Z pohledu daně z příjmů se jedná o zdanitelný výnos, z pohledu DPH nedochází k žádnému pohybu. V žádném případě není možné již odvedenou DPH v souvislosti s vydání P1 dodavateli vrátit zpět, neboť nejsou naplněny podmínky pro možnost vystavení opravného daňového dokladu, navíc vydáním P1 fiktivně došlo k dodání zboží.
Postup u kupujícího Administrativa bez šanonů
Nákup P2
Období
Text
Částka v Kč
MD
D
06/25
Nákup P2
20 000
314
211
DPH
4 200
343
211
Kupujícímu vzniká nárok na odpočet DPH při splnění všeobecných podmínek § 72 ZDPH, ačkoliv žádné zboží dosud neobdržel. Vycházíme z
fikce
, kdy již vydáním jednoúčelového poukazu dochází k dodání zboží. Daňovým dokladem je právě P2, který musí obsahovat veškeré náležitosti „řádného“ daňového dokladu, nebo je na jeho vystavení vyhotoven samostatný daňový doklad s uvedenými náležitostmi.
Nákup zboží za P2 za období 08/25:
Pořízení doplňků k PC za 25 000 Kč + 21 % DPH = 30 250 Kč, placeno P2, doplatek v hotovosti
Text
Částka v Kč
MD
D
Drobný materiál
25 000
501
325
Nárok na odpočet z P1
4 200
314
325
DPH pouze ze základu 5 000 Kč
1 050
343
325
Platba P2
24 200
325
314
Doplatek v hotovosti
6 050
325
211
Zákazník obdržel daňový doklad pouze na hodnotu 5 000 Kč + 21 % DPH = 6 050 Kč. Základem daně je pouze hodnota zboží, jehož hodnota v úrovni bez DPH není pokryta P2. Jedná se o druhé „samostatné“ a časově posunuté pořízení zboží. Z pohledu účetnictví je o pořízení zboží (z poukazu i z doplatku) účtováno až v momentu jeho skutečného pořízení. V dané situace se jedná o drobný materiál (účet 501).
Varianta propadnutí P2 z důvodu expirace za období 05/26
Text
Částka v Kč
MD
D
Propadnutí P2
20 000
548
314
Vrácení DPH
4 200
548
343
Povinnost vrácení původně uplatněného odpočtu DPH (jedná se o záporný nárok na odpočet, nikoliv daňovou povinnost na výstupu) při propadnutí poukazu vyplývá ze skutečnosti, že uskutečněné plnění (vydáním poukazu) nebylo využito k činnosti, ze které je možné nárok na odpočet uplatnit. Stejná povinnost by odběrateli vznikla také, pokud by zrušil registraci plátce a dosud by nevyčerpal jednorázový poukaz, ze kterého uplatnil nárok na odpočet DPH (§ 79a odst. 2 ZDPH). Z pohledu daně z příjmů se jedná o daňově neúčinný náklad v plné výši hodnoty expirovaného poukazu.
Varianta víceúčelového poukazu
Pokud by se jednalo o víceúčelový poukaz, neboť by ho bylo možné využít nejen na nákup elektroniky, ale také knih, vydání poukazu by nebylo předmětem DPH. Ke vzniku plnění (zdanitelného či od daně osvobozeného) by se jednalo až při využití poukazu jako „platebního prostředku“. Ani skutečnost, že dodavatel přijal peněžní prostředky před samotným dodáním zboží, by nevyvolala vznik daňové povinnosti.
 
Darování poukazu
Oblíbenou a fungující metodou získání nových zákazníků je rozdávání dárků. Společnost Světové vůně, s. r. o., prodávající kosmetiku v základní sazbě DPH, dne 6. 5. 2025 otevírá novou prodejnu. Všem zákazníkům, kteří se první den zaregistrují do systému, jímž budou informování o novinkách na e-shopu, bude zdarma poskytnut poukaz na nákup zboží v prodejně ve výši 605 Kč s platností 30 dní. Jedná se o jednoúčelové poukazy. Poukaz získal i kosmetický salon Pretty, a. s., který zboží používá pro své podnikání.
Postup dodavatele Světové vůně
Období
Text
Částka v Kč
MD
D
05/25
Darování poukazu
605
543
324
Bezúplatné darování poukazu není dodáním zboží, nevzniká tedy zdanitelné plnění a není vystaven daňový doklad. Z pohledu daně z příjmů se jedná o daňově neúčinný náklad.
Období 06/25:
Prodej zboží za 1 500 Kč + 21 % DPH = 1 815 Kč
Text
Částka v Kč
MD
D
Tržba
1 500
315
604
DPH
315
315
343
Platba poukazem
605
324
315
Doplatek v hotovosti
1 210
211
315
Zákazníkovi je vystaven daňový doklad na celou hodnotu zakoupeného zboží.
Varianta propadnutí darovaného poukazu
Období
Text
Částka v Kč
MD
D
07/25
Poukaz expiroval
605
324
648
Z pohledu DPH nedochází ke vzniku zdanitelného plnění, z pohledu daně z příjmů se vzniklý výnos vyloučí ze základu daně [§ 23 odst. 4 písm. e) ZDP].
Postup odběratele kosmetický salon Pretty
Období
Text
Částka v Kč
MD
D
05/25
Darovaný poukaz
605
314
648
Bezúplatné darování poukazu není dodáním zboží, nevzniká tedy zdanitelné plnění a není vystaven daňový doklad. Z pohledu daně z příjmů se jedná o zdanitelný výnos.
Období 06/25: Nákup zboží za 1 500 Kč + 21 % DPH = 1 815 Kč
Text
Částka v Kč
MD
D
Drobný materiál
1 500
501
325
DPH
315
343
325
Platba poukazem
605
325
314
Doplatek v hotovosti
1 210
325
211
Na základě daňového dokladu je uplatněn nárok na odpočet daně na vstupu, spotřebovaný drobný materiál pořízený z darovaného poukazu je daňově účinný.
Varianta propadnutí darovaného poukazu
Období
Text
Částka v Kč
MD
D
07/25
Poukaz expiroval
605
548
314
Z pohledu DPH nedochází ke vzniku zdanitelného plnění, z pohledu daně z příjmů vzniká náklad. Tento náklad bude posouzen jako daňově účinný, neboť výnos, který z darovaného poukazu vznikl, je součástí základu daně.
Množstevní
bonus
z odebraného zboží
Dodavatel sportovního vybavení Speed, a. s., má uzavřenou smlouvu s obchodním střediskem Fitbody, s. r. o., na jejímž základě bude při dosažení ročního odběru zboží nad 6 mil. Kč poskytnut odběrateli
bonus
ve výši 4 % ze všech uskutečněných odběrů za uplynulý kalendářní rok. Tato skutečnost byla vyhodnocena v únoru 2025 za odběry roku 2024. Dodavatel vystavil opravný daňový doklad podle § 42 ZDPH ve výši 400 000 Kč + 21 % DPH.
Postup u dodavatele Speed
Období
Text
Částka v Kč
MD
D
12/24
Výdaj příštích období či dohadná položka
400 000
548
383 (389)
Z pohledu daně z příjmů je nutné si uvědomit, že snížení ceny vůči zákazníkovi je výsledkem jeho odběrů nikoliv za rok 2025, ale za rok 2024. Právní nárok na slevu tedy vznikl splněním podmínek v roce 2024. Pokud k datu účetní závěrky není známá přesná hodnota slevy, bude vytvořena dohadná položka pasivní. Případné odchylky by se pak staly součástí výsledku hospodaření v roce 2025.
Období
Text
Částka v Kč
MD
D
03/25
Opravný daňový doklad za odběry 2024
400 000
383
325
DPH
84 000
343
325
Výplata bonusu zákazníkovi
484 000
325
221
Namísto výplaty je pochopitelné možné použít zápočtu s pohledávkou z další dodávky témuž zákazníkovi. Dodavateli vzniká možnost snížení dříve uplatněného odvodu DPH na základě vystaveného opravného daňového dokladu v okamžiku, kdy vynaložil nezbytné úsilí k doručení daňového dokladu příjemci (§ 42 odst. 5 ZDPH).
Postup u dodavatele Fitbody
Období
Text
Částka v Kč
MD
D
12/24
Příjem příštích období či dohadná položka
400 000
385 (388)
648
Z pohledu daně z příjmů je nutné si uvědomit, že snížení ceny nákupů zboží je výsledkem odběrů nikoliv za rok 2025, ale za rok 2024. Právní nárok na slevu tedy vznikl splněním podmínek v roce 2024. Pokud k datu účetní závěrky není známá přesná hodnota slevy, bude vytvořena dohadná položka aktivní. Případné odchylky by se pak staly součástí výsledku hospodaření v roce 2025.
Období
Text
Částka v Kč
MD
D
03/25
Opravný daňový doklad za odběry 2024
400 000
315
385
DPH
84 000
315
343
Výplata bonusu od dodavatele
484 000
221
315
Namísto peněžního toku lze využít zápočtu se závazkem z další dodávky témuž dodavateli. Je potřeba si zároveň uvědomit, že je nutné vrátit v minulosti uplatněný nárok na odpočet (konkrétní podmínky jsou uvedeny v § 74 odst. 1 a násl. ZDPH).
Důležité upozornění:
Technika účtování DPH ze záloh a jejich zúčtování, stejně tak technika účtování DPH jednorázových poukazů a jejich použití se bude lišit podle možností, které nabízí jednotlivé účetní systémy. Není proto podstatné, které konkrétní účty účetní jednotka použije (často se využívají storna původní DPH a zaúčtování nové hodnoty atd.), podstatný je výsledek, ke kterému je třeba se dostat. Stejně tak v případě opravných daňových dokladů v souvislosti s bonusy. V příkladu jsem použila pro účtování bonusů u dodavatele účet 548, stejně tak je možné využít snížení výnosů, a to podle zvyklostí a účetní politiky dané účetní jednotky. U odběratele je možné pro zachycení bonusů využít buď účet 648, nebo snížení nákladů, nebo (ideálně) snížení hodnoty zboží, kterého se
bonus
týká a je ještě stále na skladě.