Koaliční novela zákona o daních z příjmů účinná od 1. ledna 2011 (29. ledna 2011), 2. část

Vydáno: 35 minut čtení

Poznámka redakce: V tomto čísle přinášíme druhou část příspěvku, první část byla uveřejněna v č. 1/2011.

Koaliční novela zákona o daních z příjmů účinná od 1. ledna 2011 (29. ledna 2011), 2. část
Ing. Bc.
Jiří
Nesrovnal
daňový poradce, N-Consult s. r. o.
Mgr.
Iveta
Nesrovnalová
daňová poradkyně, N-Consult s. r. o.
 
4 Majetek a leasing
 
4.1 Komponentní odpisování
[§ 23 odst. 2 písm. a) ZDP, čl. II bod 4 novely a § 3 odst. 3 ZoR, čl. IV bod 1 novely]
Novela ZDP reaguje také na novou účetní možnost využívat i v případě účetních jednotek, které postupují dle českých účetních předpisů, metodu tzv. komponentního odpisování (viz § 56a VPPÚ). Tato účetní metoda vychází z mezinárodních účetních standardů (IAS/IFRS) a její podstata tkví v zásadě v tom, že doba odpisování majetku se stanovuje samostatně pro jednotlivé komponenty majetku, které mají samostatnou dobu použitelnosti (komponenta má výrazně kratší dobu použitelnosti, je v průběhu odpisování majetku i několikrát vyměněna - např. osobní výtah u budovy). Jako komponenta se posuzuje také tzv. „kontrola výskytu závad“. Jde v podstatě o významné služby vztahující se k danému majetku. Majetková složka tedy není odpisována jako celek po stanovenou dobu, ale jsou po samostatně stanovená období odpisovány jednotlivé komponenty tohoto majetku. Z toho vyplývá, že v těchto případech z principu věci nepřipadají v úvahu v české praxi vžité, tzv. generální opravy, neboť z hlediska této účetní metody dochází vlastně k výměně nové komponenty za komponentu starou.
Zákon o daních z příjmů na tuto novou účetní metodu reaguje tak, že při stanovení základu daně se k této účetní metodě nebude přihlížet. Zároveň je do ZoR výslovně doplněno, že poplatník, který bude používat účetní metodu komponentního odpisování, může vytvářet zákonné rezervy na opravy. Úprava výsledku hospodaření na základ daně bude v případě, kdy poplatník použije účetní metodu komponentního odpisování, složitější a bude se muset promítnout do více řádků daňového přiznání. Domníváme se, že použití této metody bude výhodné a budou jej využívat především účetní jednotky, které mají povinnost účtovat a sestavovat účetní závěrku dle mezinárodních účetních standardů (IAS/IFRS).
Změna v ZDP je retroaktivní, to je bude se aplikovat již za zdaňovací období započatá v roce 2010 (
čl. II bod 4 novely a čl. IV bod 1 novely
). Důvodem je, že metodu komponentního odpisování mohou účetní jednotky použít již počínaje účetním obdobím započatým v roce 2010.
 
4.2 Změny v oblasti leasingu
 
4.2.1 Stanovení minimální doby trvání leasingové smlouvy u majetku pro všechny odpisové skupiny
[§ 24 odst. 4 písm. a) ZDP a čl. II bod 6 a 7 novely]
Jak jsme již dříve upozorňovali, ZDP ve znění platném do 31. prosince 2010 neobsahoval výslovnou úpravu minimální doby trvání leasingové smlouvy v případě leasingu majetku zatříděného do 4. a 5. odpisové skupiny, pokud se nejednalo o nemovitosti. Dle našeho názoru rozhodně neplatí, že především majetkové složky zatříděné ve 4. odpisové skupině jsou pouze nemovitostmi.49 Je fakt, že většina majetkových složek zatříděných do 4. a 5. skupiny budou nemovitostmi, ale mohou existovat výjimky, jako je například námi uváděný plynovod50 či Ministerstvem financí ČR uváděné mobilní buňky. K vypuštění minimální doby trvání leasingové smlouvy v těchto případech došlo s účinností od 1. dubna 2009 na základě zákona č. 87/2009 Sb. Teprve až v této novele Ministerstvo financí
de facto
připouští, že může jít o problém, a zavádí obecně minimální dobu trvání leasingové smlouvy v případě movitého majetku zatříděného do 4. a 5. odpisové skupiny, a to v zásadě na dobu odpisování daných majetkových složek.
Uvedená úprava je doplněna dvěma přechodnými ustanoveními, která vycházejí z toho, že v případě smluv, které byly uzavřeny a předmět leasingu byl předán ve stavu způsobilém obvyklému užívání do 31. prosince 2010, se bude postupovat dle současné právní úpravy (
čl. II body 6 a 7 novely
). Pak ale vzniká logicky otázka, jakým způsobem vlastně mělo být postupováno, např. v případě leasingu mobilní buňky dle právní úpravy platné do konce roku 2010. Domníváme se, že v takovém případě právní úprava kritérium minimální doby trvání leasingové smlouvy neobsahovala, a proto by mělo být leasingové nájemné daňově uznatelné bez ohledu na dobu trvání leasingové smlouvy. Z hlediska zásady konzistentně uplatňované v judikatuře jak Nejvyššího správního soudu, tak Ústavního soudu, tj. zásady v pochybnostech ve prospěch poplatníka,51 nemůžeme souhlasit s občas se vyskytujícím názorem, že leasing v takových případech nebyl možný, to znamená, že bez ohledu na dobu trvání leasingové smlouvy bylo nájemné vždy daňově neuznatelné. Samozřejmě pokud poplatník chtěl zvolit řešení, které nebude s velkou pravděpodobností ze strany správců daně napadáno, volil řešení vycházející z trvání leasingové smlouvy po dobu odpisování daného majetku, nebo-li postup, který výslovně zakotvuje až komentovaná novela.
Z hlediska ostatních změn v § 24 odst. 4 ZDP zůstává
de facto
zachován současný stav pouze s tím, že oproti přesně stanovené minimální době trvání leasingové smlouvy u majetku ve 2. a 3. odpisové skupině dle staré právní úpravy (54, respektive 114 měsíců) se bude dle novelizované úpravy obecně vycházet z minimální doby trvání leasingové smlouvy odpovídající době odpisování s tím, že v případě majetku ve 2. a 3. odpisové skupině bude možné dobu trvání leasingové smlouvy zkrátit až o šest měsíců. Ve svém důsledku jde tedy opět o stávající právní úpravu.
 
4.2.2 Formální úprava § 24 odst. 2 písm. h) bod 2. ZDP
Ke změně, která má v zásadě formální charakter, dochází v ustanovení, které obecně zakotvuje daňovou uznatelnost nákladů z titulu leasingu . Jde o to, že v současné době máme již „tři typy“ leasingů standardní dle § 24 odst. 4 ZDP, „superrychlý“ dle § 24 odst. 15 ZDP52 a konečně nový leasing technologické části fotovoltaických elektráren dle § 24 odst. 16 ZDP (viz část
1.2.1.4 Změny v oblasti leasingu
). Tyto tři typy leasingů jsou alternativou, a proto při obecné definici daňové uznatelnosti leasingových splátek musí být v předmětné úpravě spojka „nebo“, a nikoliv „a“, jak tomu bylo doposud. Nejde však o věcnou změnu, neboť v souladu s logikou byl výklad Ministerstva financí takový, že i na základě ne příliš přesné právní úpravy bylo nutné vycházet z toho, že v daném případě jde o alternativu, a nikoliv o to, že je nutné současně splnit podmínky jak dle § 24 odst. 4 ZDP, tak dle § 24 odst. 15 ZDP, což logicky současně splnit nejde.53
4.2.3 Odstupné v případě
cese
leasingové smlouvy
[§ 25 odst. 1 písm. ze) ZDP, čl. II bod 0 novely]
Novela ZDP přinesla také drobnou (rozsahem textu, nikoliv však významem) změnu v oblasti odstupného v případě
cese
leasingové smlouvy. Jde o to, že v případě
cese
leasingové smlouvy je v zásadě na straně druhého nájemce daňově uznatelná pouze část časově nerozlišeného nájemného, kterou hradí předchozímu nájemci. Pokud druhý nájemce hradí další částku (odstupné), je tato částka v současné době daňově neuznatelným nákladem . Zde je nutné si uvědomit, že v mnohých případech je sjednání takového odstupného z hlediska prvního nájemce zcela nezbytné, proto aby dodržel podmínky cen obvyklých dle § 23 odst. 7 ZDP, případně nedošlo ke vzniku nepeněžitého příjmu.54 Novela doplňuje, že tato daňová neuznatelnost nenastává, pokud bude toto odstupné v souladu s účetními předpisy součástí vstupní ceny majetku pořizovaného na leasing. V dané souvislosti Ministerstvo financí potvrdilo, že výklad odboru účetnictví potvrzuje, že předmětná částka má být dle § 47 odst. 1 VPPÚ součástí vstupní ceny majetku pořizovaného na leasing (viz zápis z jednání koordinačního výboru ze dne 1. prosince 2010 - stanovisko Ministerstva financí):
„1. k odstupnému v případě leasingu
Přijetím novely ZDP bude u smluv o finančním pronájmu s následnou koupí najatého hmotného majetku případné odstupné při postoupení těchto smluv na základě smlouvy o postoupení uzavřené po 31. 12. 2010 možné uplatnit v základu daně prostřednictvím daňových odpisů za předpokladu, že bude součástí vstupní ceny hmotného majetku. Odstupné bude představovat výdaj související s pořízením předmětu finančního leasingu, a proto zde bude možné aplikovat režim jiného hmotného majetku, tj. postupovat obdobně jako v případě cla a montáže při pořízení hmotného majetku na finanční leasing.
Odbor účetnictví se „podle ustanovení vyhlášky č. 500/2002 Sb., ve znění pozdějších předpisů, § 47 odst. 1 písm. e), přiklání k názoru, že se jedná o postoupení práva a „odstupné“ při postoupení leasingové smlouvy je součástí pořizovací ceny.“
Z výše uvedeného tedy vyplývá, že panuje obecná shoda na tom, že předmětná částka je součástí vstupní ceny majetku pořizovaného na leasing, což obecně znamená, že druhý nájemce, který hradí toto odstupné, jej může od účinnosti smlouvy o postoupení leasingové smlouvy odpisovat jako jiný majetek dle § 26 odst. 3 písm. c) ZDP, případně pokud v úhrnu se vstupní cenou nepřevýší částku 40 000 Kč, zahrnout přímo do daňově uznatelných nákladů . Z tohoto hlediska by bylo možné schválenou právní úpravu vnímat pozitivně, jako potvrzení současného vztahu.
Problematické je však přechodné ustanovení k dané změně (
čl. II bod 8 novely
). Toto přechodné ustanovení vychází z toho, že předmětná nová úprava má být aplikována na smlouvy o postoupení finančního leasingu uzavřené až po 31. prosinci 2010. Domníváme se, že toto přechodné ustanovení je v zásadě „mrtvým“ ustanovením a že výše uvedený závěr bylo možné aplikovat i vůči cesím leasingových smluv uzavřených před 1. lednem 2011. Pokud vyjdeme ze všeobecně akceptovatelného závěru, že předmětné odstupné je součástí vstupní ceny majetku pořizovaného na leasing, tak dle našeho názoru nic nebrání odpisování této částky jako jiného majetku, respektive jejího zahrnutí přímo do nákladů, pokud v úhrnu s kupní cenou nepřevýšila částku 40 000 Kč, i v době před 1. lednem 2011. Na tomto závěru nemůže nic změnit ani to, že ustanovení § 25 odst. 1 písm. ze) ZDP v dané době neobsahovalo příslušný dovětek. To, že daná částka je vyloučena z přímých daňově uznatelných nákladů, totiž neznamená, že by ji nebylo možné zahrnout do nákladů prostřednictvím daňových odpisů, obdobně jak je tomu obecně v případě pořízení majetku, kdy náklady na toto pořízení jsou také daňově neuznatelné bez toho, že by kdokoliv zpochybňoval možnost uplatnění této částky do daňových nákladů prostřednictvím daňových odpisů dle § 24 odst. 2 písm. a) ZDP. Nakonec Ministerstvo financí připustilo, že i v případě cesí leasingových smluv uzavřených do konce roku 2010 bylo možné sjednané odstupné na straně druhého nájemce odpisovat (počínaje účinností smlouvy o cesi) jako jiný majetek dle § 26 odst. 3 písm. c) ZDP.55 Ministerstvo financí však nesouhlasí s tím, že pokud výše odstupného v souhrnu s kupní cenou nepřevýší 40 000 Kč, bude (respektive bylo) možné toto odstupné zahrnout přímo do nákladu na základě § 24 odst. 2 písm. zl) ZDP. Dle Ministerstva financí bude moci druhý nájemce v tomto případě zohlednit odstupné v základu daně až po skončení leasingu.56
 
4.3 Rezervy na opravy
(§ 7 odst. 4 ZoR a čl. IV body 2 a 3 novely)
Ke změně, která však může přinést problémy při praktické realizaci, dochází také v oblasti rezerv na opravy. Jde o zpřísnění finanční podmínky pro tvorbu rezervy na opravu. Ta vychází z toho, že pro daňovou uznatelnost rezervy je mimo jiné nutné na speciálním vázaném účtu uložit finanční prostředky odpovídající hodnotě předmětné rezervy (viz § 7 odst. 4 ZoR). Tyto finanční prostředky je třeba uložit na příslušný samostatný účet nejpozději do termínu pro podání daňového přiznání za zdaňovací období, ve kterém byla rezerva tvořena. Co předmětná novela řeší, je důsledek nesplnění výše uvedené podmínky. Důsledkem současné právní úpravy je to, že náklady z titulu vytvoření rezervy v daném zdaňovacím období budou daňově neuznatelné. Co se týká zůstatku příslušné rezervy, který byl v předchozích zdaňovacích obdobích vytvořen v souladu se zákonem, tak dle současné právní úpravy je nutné jej rozpustit jako zvýšení výsledku hospodaření v následujícím zdaňovacím období. To znamená, že pokud nebyly příslušné prostředky uloženy na daný účet v případě přiznání podávaného daňovým poradcem za rok 2009 do 30. června 2010, byly jednak veškeré náklady z titulu tvorby rezervy v roce 2009 daňově neuznatelné, a jednak bylo nutné zůstatek rezervy z předchozích období rozpustit a zvýšit o něj výsledek hospodaření a zároveň základ daně v roce 2010. Novela tento princip mění tak, že i o zůstatek rezervy bude nutné zvyšovat výsledek hospodaření již v aktuálním zdaňovacím období, tj. pokud bychom tento závěr aplikovali na předchozí příklad (jak dále ještě zdůrazníme, nová úprava nebude aplikována vůči rezervám, s jejichž tvorbou bylo započato do konce roku 2010), znamenalo by to zvýšení výsledku hospodaření a základu daně o zůstatek rezervy již za rok 2009. Zde však bude vznikat problém. Jak bylo výše několikrát uvedeno, je nejzazším termínem pro splnění dané podmínky termín pro podání daňového přiznání za příslušné zdaňovací období. Pokud tato podmínka nebude splněna, nepůjde ve většině případů z technického hlediska provést rozpuštění příslušného zůstatku rezervy v účetnictví. Jediná technická možnost je zvýšení výsledku hospodaření mimoúčetně prostřednictvím daňového přiznání, a to zřejmě v rámci řádku č. 30. V této souvislosti se však nabízí otázka, zda bude skutečně nutné takto postupovat, když vyjdeme z toho, že i důvodová zpráva a obecně princip tvorby a rozpouštění rezerv vycházejí z toho, že u účetních jednotek by jak tvorba, tak rozpouštění rezervy měly být zaúčtovány (jak jsme uvedli výše, v daném případě rozpuštění rezervy nebude prakticky možné zaúčtovat) - viz důvodová zpráva k danému bodu:
„... K bodu 4 - § 7 odst. 4
Návrh jednoznačně stanoví povinnost zrušit dosud vytvořenou rezervu nebo její část v tom zdaňovacím období, kdy nebyla splněna podmínka deponování prostředků této rezervy na samostatný účet. V případě nesplnění podmínky deponování není důvod zrušení již vytvořené rezervy odkládat na následující zdaňovací období, neboť došlo k porušení podmínek tvorby rezervy a je třeba rezervu zrušit ve zdaňovacím období, kdy k porušení došlo. Navrhovaná změna se použije poprvé na tvorbu rezerv, která bude zahájena ve zdaňovacím období započatém v roce 2011. Čerpání rezerv, jejichž tvorba byla zahájena před nabytím účinnosti tohoto zákona, se bude řídit podmínkami platnými do 31. 12. 2010...“
Z výše uvedeného je patrno, že důvodová zpráva vychází z rušení rezervy (to je u účetních jednotek zaúčtování rozpuštění rezervy), nikoliv z mimoúčetní úpravy základu daně. Je asi zřejmé, že záměrem zákonodárce bylo zvýšení základu daně o zůstatek rezervy bez ohledu na to, jakým způsobem toho bude dosaženo. Otázka však zní, zda tomuto závěru odpovídá text právní úpravy. Ten dle našeho názoru mohl být z tohoto hlediska preciznější a přesnější, a mimo to je obecnou otázkou, zda skutečně bylo nezbytné realizovat tuto změnu a zda předmětný roční časový posun skutečně představoval tak závažný daňový problém.
Předmětná nová úprava je doplněna standardním přechodným ustanovením, které vychází z toho, že pokud bylo započato s tvorbou zákonné rezervy na opravy nejpozději ve zdaňovacím období započatém v roce 2010, nebude se na tyto případy nová právní úprava vztahovat (
čl. IV body 2 a 3 novely
).
 
5 Pohledávky a závazky
 
5.1 Dodaňování závazků
Ke třem změnám dochází také v oblasti dodaňování polhůtních závazků dle § 23 odst. 3 písm. a) bodu 12 ZDP. Domníváme se, že ve dvou případech jde v zásadě o potvrzení dřívějších výkladů Ministerstva financí. K jedné změně pak dochází v oblasti dodatečné úhrady závazků u fyzické osoby.
 
5.1.1 Úhrada právním nástupcem
Jak je patrno i z důvodové zprávy, úprava potvrzuje, že pokud dojde ke zvýšení základu daně dle § 23 odst. 3 písm. a) bodu 12 ZDP a následně bude závazek uhrazen právním nástupcem (např. nástupnická společnost v případě přeměn či dědic v případě úmrtí fyzické osoby), bude se snižovat základ daně u tohoto právního nástupce. Jak jsme výše uvedli, byl tento závěr již dříve potvrzen v rámci projednávání dané problematiky na koordinačním výboru.57
 
5.1.2 Dodaňování u fyzických osob nevedoucích účetnictví
Domníváme se, že jako potvrzující je nutné vnímat i úpravu týkající se fyzických osob, která vychází z toho, že v případě, kdy fyzická osoba nevede účetnictví, může u ní docházet k dodaňování závazků pouze z titulu nákupu majetku a leasingu, protože pouze v těchto případech může fyzická osoba zahrnovat částky do nákladů, aniž by je uhradila.58
Nad rámec změn v § 23 odst. 3 ZDPO v této oblasti je možné ještě zmínit změny týkající se pouze úpravy zdanění u fyzických osob. V případě, kdy dojde k dodatečné úhradě závazku dodaněného dle § 23 odst. 3 písm. a) bodu 12 ZDP po ukončení či přerušení podnikání, je možné nově podat dodatečné daňové přiznání na nižší daňovou povinnost, i když jde o poplatníka nevedoucího účetnictví. Z předmětného ustanovení (viz § 7 odst. 11 ZDP) totiž vypadla podmínka, která vázala možnost podání tohoto dodatečného daňového přiznání na to, že se jedná o poplatníka vedoucího účetnictví. V souladu s výše uvedeným může totiž i poplatník nevedoucí účetnictví mít povinnost v některých případech provést dodanění závazků dle § 23 odst. 3 písm. a) bodu 12 ZDP.
 
5.1.3 Vliv kurzových rozdílů na dodaňování a oddaňování závazků
Nad rámec schválené úpravy bychom si dovolili ještě upozornit na jednu změnu, která se sice nepromítla do komentované novely, nicméně je výsledkem jejího projednávání v rámci vnějšího připomínkového řízení. Jde o otázku, jaký vliv z hlediska dodaňování a oddaňování závazků mají kurzové rozdíly. To znamená, zda v důsledku změny korunové hodnoty závazku bude po té, co již byl závazek jednou dodaněn, prováděno v následujících zdaňovacích obdobích jeho dodaňování či oddaňování. Ministerstvo financí potvrdilo, že tomu tak není, případné změny korunové hodnoty závazku jsou vlivem kurzových rozdílů z hlediska dodaňování či oddaňování nerelevantní. V případě dodaňování se vychází z korunové hodnoty zjištěné na základě přepočtu na Kč kurzem ke konci příslušného zdaňovacího období, kdy došlo ke skutečnosti
relevantní
z hlediska povinnosti zvýšit základ daně dle § 23 odst. 3 písm. a) bodu 12 ZDP. Z hlediska následného „oddanění“ (snížení základu daně) bude
relevantní
částka (či její poměr), o kterou byl zvýšen základ daně, a nikoliv aktuální korunová hodnota příslušného závazku.59
 
5.2 Oblast pohledávek
5.2.1 Daňově
relevantní
odpis pohledávek
K poměrně významné změně dochází z hlediska podmínek pro daňově
relevantní
odpis pohledávky. Jedná se o změnu týkající se podmínky pro to, aby odpis pohledávky byl dle § 24 odst. 2 písm. y) ZDP daňově uznatelný. Základní obecná podmínka před uvedenou novelou stanovovala, že musí jít o výnosovou pohledávku, která byla v obecném základu daně zdaněna, a dále musí jít také o pohledávku, k níž lze tvořit zákonné opravné položky dle ZoR. Právě tato třetí podmínka činila v praxi mnohé výkladové problémy, a to především z důvodu, že v případě pohledávek, jejichž rozvahová hodnota v době vzniku byla vyšší jak 200 000 Kč, je nezbytnou podmínkou pro tvorbu jakékoliv časové opravné položky (§ 8a ZoR) její zažalování. V návaznosti na tuto podmínku vznikaly různé sporné situace, které v některých případech také vedly k velmi tvrdým, dle našeho názoru ne zcela oprávněným, a v praxi správci daně v mnohých případech neakceptovaným výkladům.60 Je proto dobře, že tato poslední podmínka je předmětnou novelou vypuštěna a nahrazena podmínkou novou, a sice že nelze daňově relevantním způsobem odpisovat pohledávky nabyté bezúplatně a také pohledávky za spojenými osobami. První z nově uvedených podmínek nebude zřejmě v praxi činit vážnější problémy. Dle našeho názoru pro tyto účely nelze považovat za pohledávku nabytou bezúplatně tu, která přechází či je převáděna v rámci přeměny či vkladu podniku . Složitější to však již bude s druhou podmínkou. Pokud se podíváme na běžné podnikatele, tak ze ZoR vyplývá, že v případě opravných položek tvořených dle § 8a ZoR a § 8c ZoR nelze vytvářet zákonné opravné položky v případě pohledávek za spojenými osobami
[viz § 8a odst. 4 ZoR a § 8c písm. a) ZoR]
. Takové omezení však není v případě tvorby opravné položky dle § 8 ZoR za dlužníky v insolvenčním řízení. Vzniká pak otázka, zda by skutečně platil tvrdý výklad, který by umožňoval v těchto případech tvorbu daňově
relevantní
opravné položky, ale neumožňoval by její následný daňově uznatelný odpis. Naštěstí se k této problematice již vyjádřilo Ministerstvo financí (viz zápis z jednání koordinačního výboru ze dne 1. prosince 2010, stanovisko Ministerstva financí):
Stanovisko Ministerstva financí
„... 3. k daňově relevantnímu odpisování pohledávek Ustanovení § 24 odst. 2 písm. y) ZDP upravuje podmínky daňové uznatelnosti odpisu pohledávky. Pohledávky, které lze podle tohoto ustanovení daňově účinně odepsat, je možné rozdělit do dvou skupin.
První skupinu představují pohledávky, ke kterým poplatník vytvořil v souladu se zákonem č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen 'ZoR'), daňově uznatelné opravné položky. Tyto pohledávky lze podle ustanovení § 24 odst. 2 písm. y) ZDP bez dalšího omezení daňově odepsat do výše vytvořených daňových opravných položek. Je tomu tak mimo jiné i proto, že účelem opravných položek, jednoznačně deklarovaným v § 4 odst. 3 ZoR, je krytí ztrát z odpisu pohledávek.
Druhou skupinu tvoří pohledávky, ke kterým nemá poplatník vytvořeny daňové opravné položky. Tyto pohledávky lze s využitím ustanovení § 24 odst. 2 písm. y) ZDP daňově účinně odepsat pouze za předpokladu, že se jedná o pohledávky,:
a)
o kterých bylo při jejich vzniku účtováno ve výnosech a takto vzniklý příjem nebyl od daně osvobozen,
b)
ke kterým lze uplatňovat daňové opravné položky a
c)
které jsou za dlužníkem, který naplňuje alespoň jednu z podmínek uvedených pod body 1 až 6 tohoto ustanovení.
V souvislosti s návrhem na změnu ustanovení § 24 odst. 2 písm. y) ZDP, který je součástí novely ZDP, může podle Vašeho názoru docházet k zcela nelogické situaci, kdy bude tvorba daňových opravných položek daňově relevantním nákladem, ale její odpis bude daňově neuznatelným nákladem.
Odbor 15 neshledává obavy KDP jako opodstatněné a na podporu tohoto názoru uvádím, že obdobný „problém“ byl MF řešen již v roce 2004, kdy došlo k zavedení podmínky výnosovosti do ustanovení § 24 odst. 2 písm. y) ZDP, a bankovní subjekty projevily své obavy o možnost daňového odpisu pohledávek z úvěrů, o kterých nebylo při jejich vzniku účtováno ve výnosech. MF již tehdy potvrdilo, že pohledávky, ke kterým jsou vytvořeny v souladu se ZoR daňové opravné položky, mohou být do výše těchto opravných položek bez dalšího omezení podle § 24 odst. 2 písm. y) ZDP daňově odepsány.
Z hlediska aplikace platné právní úpravy to ve své podstatě znamená, že věta v § 24 odst. 2 písm. y) ZDP za body 1-6 „Obdobně to platí pro pohledávku nebo její část, a to do výše kryté použitím rezervy nebo opravné položky vytvořené podle zvláštního zákona (odkaz na ZoR) ...“ nemá žádnou věcnou souvislost s podmínkami výnosovosti a možnosti uplatňování daňových opravných položek stanovenými v návětí předmětného ustanovení.
V případě nutnosti je MF připraveno stanovisko k § 24 odst. 2 písm. y) ZDP zveřejnit na svých webových stránkách.“
Z výše uvedeného výkladu (potvrzovaného i doktrínou61 je patrno, že dle Ministerstva financí je nutné odlišovat dvě skupiny pohledávek, které jsou daňově relevantním způsobem odpisovány dle § 24 odst. 2 písm. y) ZDP:
a)
První skupinu tvoří odpis na základě bodů 1-6 předmětného ustanovení. V těchto případech je pro daňově
relevantní
odpis nutné splnit čtyři obecné podmínky, a sice že jde:
-
výnosovou pohledávku
-
tato pohledávka byla zdaněna v rámci obecného základu daně
-
nejde o pohledávku nabytou bezúplatně
-
nejde o pohledávku mezi spojenými osobami
(poslední dvě podmínky nahradily, jak již bylo uvedeno výše, od 1. ledna 2011 původní podmínku platnou do 31. prosince 2010 vycházející z toho, že musí jít o pohledávku, k níž lze tvořit zákonnou opravnou položku dle ZoR).
b)
Druhou skupinu tvoří pohledávky, k nimž je vytvořena zákonná opravná položka dle ZoR. U těchto pohledávek dle výše uvedeného stanoviska Ministerstva financí není nutné zmíněné čtyři obecné podmínky naplnit, a přesto bude jejich odpis daňově
relevantní
.
Zmíněné dvě nové podmínky, které nahradily původní podmínku možnosti tvorby zákonné opravné položky dle ZoR, mohou dle našeho názoru vést k rozšíření množiny případů, kdy bude možné pohledávky odpisovat do daňově relevantních nákladů. Příkladem mohou být promlčené pohledávky, které na základě právní úpravy platné do konce roku 2010 nebylo možné odpisovat do daňově relevantních nákladů, nicméně nová úprava tyto případy jakkoliv nelimituje.62 Dalším takovým příkladem může být odpis pohledávky z titulu cenných papírů, samozřejmě za podmínky jeho účtování do výnosů a zdanění (takovým příkladem může být úrokový výnos u dluhopisu či směnky). Je asi zřejmé, že výše uvedené poměrně široké změkčení podmínek pro odpis pohledávek nebylo zřejmě cílem dané změny, a stanoviska Ministerstva financí k těmto případů nejsou zcela příznivá.63 Nicméně dle našeho názoru text právní úpravy je poměrně jednoznačný. V dané věci tedy zřejmě bude muset nakonec rozhodnout soud.
 
5.2.2 Vymáhání pohledávky jako podmínka pro tvorbu zákonné opravné položky dle § 8a ZoR
K také poměrně významné změně dochází v oblasti tvorby zákonných opravných položek dle § 8a ZoR. Jde o problematiku vymáhání dané pohledávky v rámci příslušného soudního či jiného řízení. Takové vymáhání je v případě pohledávek s rozvahovou hodnotou v době vzniku nad 200 000 Kč podmínkou pro možnost tvořit opravnou položku dle § 8a ZoR, v případě pohledávek pod touto hranicí pak podmínkou pro možnost tvorby vyšší opravné položky dle § 8a ZoR, než je opravná položka ve výši 20 % hodnoty pohledávky. Z předmětného ustanovení jsou vypuštěna slova „a řádně a včas činí úkony potřebné k uplatnění jeho práva“. Cílem vypuštění těchto slov je, aby poplatník poté, kdy je potvrzen titul a výše jeho pohledávky v rámci nalézacího řízení, nemusel pro další tvorbu opravné položky dle § 8a ZoR splnit podmínku pokračovat v rámci výkonu rozhodnutí, to je například prostřednictvím
exekuce
(viz důvodová zpráva k tomuto bodu):
„... K bodu 5 a 6 - § 8a odst. 2 a 3
Navrhuje se legislativně technické zpřesnění podmínek tvorby daňově uznatelných opravných položek k pohledávkám řešeným soudně. Lze předpokládat, že pokud soud potvrdí svým rozhodnutím existenci pohledávky či její výši, je toto již dostatečná záruka „pravosti“ pohledávky, a poplatník tedy může při splnění ostatních podmínek stanovených zákonem k této pohledávce vytvářet daňově uznatelné opravné položky, a to bez ohledu na skutečnost, kdy soudní řízení skončilo...“
To znamená, že v okamžiku, kdy bude mít poplatník například k dispozici pravomocné rozhodnutí soudu, které potvrdí výši a titul jeho pohledávky, může pokračovat v tvorbě opravné položky dle § 8a ZoR až do výše 100% hodnoty pohledávky, aniž by byl nucen provést výkon takového rozhodnutí.64
 
5.2.3 Tvorba opravné položky dle § 8c ZoR
(§ 8c ZoR)
K drobné změně, přesto však v některých případech významné, dochází také v oblasti tvorby opravné položky dle § 8c ZoR. Již předchozími novelami bylo dané ustanovení jednoznačně upraveno tak, že umožňuje tvorbu této opravné položky v průběhu zdaňovacího období, to je nikoliv až po jeho skončení. Nově je doplňováno, že předmětnou opravnou položku je možné vytvářet také v průběhu účetního období, které není zdaňovacím, ale přesto se za něj podává daňové přiznání (takové situace nastávají především v rámci přeměn či přechodů mezi hospodářskými roky a kalendářními roky
(viz § 38m odst. 2 ZDP)
.
 
5.2.4 Pojištění pohledávek
[§ 24 odst. 2 písm. zv) ZDP čl. II bod 15 novely]
Novela také řeší (bohužel však zcela nedostatečně) problematiku pojištění pohledávek. Jde o situaci, kdy některé pojišťovny umožňují pojištění rizika nezaplacení pohledávky. U běžných poplatníků se to týká především exportu. V případě finančních institucí jde o některé úvěrové pohledávky. Pokud nastane situace, kdy je pojišťovna povinna hradit pojistné plnění, zcela logicky je to doprovázeno tím, že předmětná pohledávka je bezplatně převáděna na pojišťovnu. Daňovou otázkou v této souvislosti je, zda je hodnota předmětné pohledávky do výše pojistného plnění daňově uznatelným nákladem. Připadá nám, ať již z hlediska ekonomického či také právního, že je zde zcela jednoznačná souvislost mezi hodnotou převáděné pohledávky a vypláceným pojistným plněním. To znamená, že do výše pojistného plnění by měla být pohledávka daňově uznatelným nákladem, ať již na základě § 24 odst. 2 písm. s) ZDP nebo § 24 odst. 2 písm. zc) ZDP. Bohužel Ministerstvo financí takovou souvislost nevidí a vychází z toho, že předmětné pojistné plnění souvisí s pojistným hrazeným v průběhu trvání pojistného vztahu:65
„... Stanovisko MF
Nesouhlas s navrženým závěrem předkladatele. Pojistný vztah má své strany - pojistitele a pojištěného. V případě pojistné události plní pojistitel pojištěnému, a toto pojistné plnění je zdanitelným příjmem pojištěného. Jediným odpovídajícím daňovým výdajem pojištěného je pojistné, které může uplatnit v základu daně podle § 24 odst. 2 písm. e) ZDP.
Postoupení pohledávky má rovněž dvě strany, a to postupitele a postupníka, přičemž pořizovací cena pohledávky je zdanitelným příjmem postupitele. Postupník uplatní pořizovací cenu pohledávky (do výše příjmů při jejím postoupení) v základu daně ve smyslu § 24 odst. 2 písm. s) ZDP.
Pojistné plnění nelze považovat za příjem z postoupení pohledávky a ustanovení § 24 odst. 2 písm. s) se proto v dané souvislosti nedá uplatnit. Je zřejmé, že jde o 2 rozdílné daňové režimy, které nelze v žádném případě směšovat...“
Takový výklad se nám jeví nejen v rozporu s ekonomickou logikou věci (v judikatuře Nejvyššího správního soudu je opakovaně ekonomická logika akceptována jako
relevantní
kritérium pro daňovou uznatelnost nákladu),66 vlastním textem zákona, ale dokonce i v rozporu s některými jinými výklady Ministerstva financí, které akceptují, že je možné proti pojistnému plnění postavit i jiné náklady, než je pojistné (
viz např. pokyn D-300 k § 24 odst. 2 bod 38
). Nicméně Ministerstvo financí na tomto svém výkladu trvá, a dokonce na platformě tohoto výkladu odmítlo v obecné podobě novelizovat ZDP v rámci komentované novely.
V průběhu roku 2010 se tato problematika znovu otevřela, bohužel však pouze z pohledu bankovního sektoru a pojištěných úvěrových pohledávek.67 Ukazuje se, že bankovní lobby byla nakonec úspěšnější než běžní podnikatelé, a v rámci projednávání dané novely v Parlamentu se jí podařilo prosadit jednu ze dvou změn oproti vládnímu návrhu, který popisovanou problematiku řeší, ale bohužel pouze z hlediska pojištění bankovních pohledávek z titulu úvěrů. Do § 24 odst. 2 ZDP tak bylo doplněno písmeno zv) v následujícím znění:
„24 odst. 2 písm. zv) ZDP:
zv) jmenovitá hodnota pohledávky z úvěru pojištěné u pojistitele se sídlem na území členského státu Evropské unie, která nikdy nevstoupila do základu pro výpočet limitu tvorby bankovních opravných položek podle jiného právního předpisu22a) a ke které banka109) nikdy netvořila opravnou položku podle jiného právního předpisu22a), a to do výše přijatého pojistného plnění; pohledávkou z úvěru se pro účely tohoto ustanovení rozumí pohledávka z titulu
1.
jistiny a úroku z úvěru poskytnutého bankou nebankovnímu subjektu na základě smlouvy o úvěru podle ustanovení obchodního zákoníku nebo podle srovnatelného právního předpisu, podle kterého se sjednává poskytování úvěrů,
2.
plnění z bankovní záruky poskytnutého bankou jiné bance za nebankovním subjektem na základě záruční listiny podle ustanovení obchodního zákoníku nebo podle srovnatelného právního předpisu, podle kterého se sjednává poskytování bankovních záruk ...“
Úprava je pro poplatníky dobrovolně retroaktivní, to je použitelná již pro zdaňovací období započatá v roce 2010 (jde o retroaktivitu ve prospěch daňových subjektů, tedy retroaktivitu přípustnou).
Závěrem k této věci pak musíme znovu konstatovat, že s výše popsaným výkladem Ministerstva financí jednak nesouhlasíme, a jednak považujeme za krajně nevhodné, že uvedený problém byl legislativně vyřešen pouze pro úzký okruh poplatníků. Domníváme se, že pak může být legitimní otázkou, zda takové selektivní řešení nepředstavuje nezákonnou a neodůvodněnou diskriminaci mezi poplatníky.
49 Viz NESROVNAL, J., NESROVNALOVÁ, I., Některé novely zákona o daních z příjmů roku 2009 se zaměřením na daň z příjmů právnických osob. Daňový expert, 2010, č. 1, část 1.1 Leasing.
50 Viz NESROVNAL, J., NESROVNALOVÁ, I. Některé novely zákona o daních z příjmů roku 2009 se zaměřením na daň z příjmů právnických osob. Daňový expert, 2010, č. 1, část 1.1 Leasing.
51 Viz např. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 29. prosince 2004, čj. 6 As 49/2003-46 a čj. 2 Afs 30/2003-61 ze dne 29. září 2005, nález Ústavního soudu ze dne 10. srpna 2006, sp. zn. I. ÚS 138/06, rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 12. října 2006, čj. 7 Afs 72/2005-81, rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 28. února 2008, čj. 5 Afs 68/2007-121, nález Ústavního soudu ze dne 14. března 2007, sp. zn. II. ÚS 136/06, nález Ústavního soudu ze dne 16. srpna 2007, sp. zn. IV. ÚS 650/05, rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 27. září 2007, čj. 7 Afs 22/2007-106, nález Ústavního soudu ze dne 11. ledna 2008, sp. zn. IV. ÚS 814/06 či usnesení Ústavního soudu ze dne 23. ledna 2008, sp. zn. II. ÚS 1773/07, rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 21. května 2009, čj. 7 Afs 103/2008-71, rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 9. července 2009, čj. 9 Afs 61/2008-48, rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 31. července 2009, čj. 5 Afs 1/2009-57, rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 31. července 2009, čj. 2 Afs 59/2008-79, rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 26. srpna 2009, čj. 1 Afs 49/2009-109, rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 30. září 2009, čj. 8 Afs 11/2008-108.
52 NESROVNAL, J., NESROVNALOVÁ, I., Některé novely zákona o daních z příjmů roku 2009 se zaměřením na daň z příjmů právnických osob, Daňový expert, 2010, č. 2, část. 2.1.3.9 Leasing.
53 Viz HORNOCHOVÁ, S. FRÝZEK, L. Sjednocení výkladu ustanovení § 30a a § 24 odst. 15 zákona o daních z příjmů, 284/16.09.09, koordinační výbor konaný od 16. září 2009 do 21. října 2009. e-Bulletin KDP ČR, 2009, č. 12, s. 4.
54 KELBLOVÁ, H. Další leasingové vztahy a jejich řešení z pohledu zákona o daních z příjmů, Finanční, daňový a účetní bulletin, 2010, č. IV., s. 17.
55 Viz NESROVNAL, J. TKÁČ, R. Odstupné u
cese
leasingové smlouvy, 324/26.01.11, závěr koordinačního výboru ze dne 26. ledna 2011.
56 Podrobněji viz NESROVNAL, J. TKÁČ, R., Odstupné u
cese
leasingové smlouvy, 324/26.01.11, závěr koordinačního výboru ze dne 26. ledna 2011.
57 Viz TKÁČ, R., NESROVNAL, J., HANÁK, J. Aplikace ustanovení § 23 odst. 3 písm. a) bodu 12 a písm. c) bodu 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona č. 261/2007 Sb. - „dodaňování polhůtních a promlčených závazků“, 205/17.12.07, koordinační výbor ze dne 17. prosince 2007 až 13. února 2008, Bulletin KDP ČR, 2008, č. 6, s. 8-17.
58 HANÁK, J., VONTOR, P. Závazky po splatnosti déle než 36 měsíců v případě poplatníků fyzických osob neúčetních jednotek jako položka zvyšující základ daně, 201/27.11.07, koordinační výbor ze dne 27. listopadu 2007, Bulletin KDP ČR, 2008, č. 2, s. 3-4 a dále RYLOVÁ, Z., HANÁK, J. 319/26.01.11 Závazky po splatnosti déle než 36 měsíců v případě poplatníků fyzických osob - neúčetních jednotek, které uplatňují skutečné výdaje po novele ZDP zákonem č. 2/2009 Sb., koordinační výbor ze dne 26. ledna 2011.
59 Viz TKÁČ, R. NESROVNAL, J. HANÁK, J., HAVLÍN, A. Vliv kurzových rozdílů na dodanění závazků, 311/08.09.10, koordinační výbor ze dne 8. září 2010.
60 Odpověď Ing. Bachora na dotaz č. 1, Finanční, daňový a účetní bulletin, 2010, č. II, s. 49-50, následně potvrzená v rámci odpovědi na dotaz č. 1 Finanční, daňový a účetní bulletin, 2010, č. IV, s. 63-64.
61 Viz např. BACHOR, V. Novela zákona o daních z příjmů, zejména pro právnické osoby. Účetní a daně, 2010, č. 12, s. 12.
62 MARTÍNKOVÁ, Z. Uplatnění daňového odpisu pohledávek dle § 24 odst. 2y po novele zákona o daních z příjmů zákonem č. 346/2010 Sb., 322/26.01.11, koordinační výbor ze dne 26. ledna 2011.
63 Viz MARTÍNKOVÁ, Z. Uplatnění daňového odpisu pohledávek dle § 24 odst. 2y po novele zákona o daních z příjmů zákonem č. 346/2010 Sb., 322/26.01.11, koordinační výbor ze dne 26. ledna 2011.
64 BACHOR, V. Novela zákona o daních z příjmů, zejména pro právnické osoby. Účetní a daně, 2010, č. 12, s. 18.
65 SCHLÄGLOVÁ, J. Odpis pohledávek postoupených v souvislosti s přijatým pojistným plněním a § 24 odst. 2 písm. s) zákona o daních z příjmů, 715/17.12.03, koordinační výbor ze dne 17. prosince 2003.
66 Viz např. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 27. července 2006, čj. 2 Afs 147/2005-58 či ze dne 20. prosince 2006, čj. 2 Afs 39/2006-75 a čj. 2 Afs 40/2006-66. Sbírka rozhodnutí NSS, 2008, č. 9, s. 782, č. 1660/2008 Sb. NSS.
67 Viz PELANTOVÁ, P. Daň z příjmu, Janota ulevil bankám. Euro, 2010, č. 7, s. 18 a PELANTOVÁ, P. Daň z příjmu, Kalousek pomohl bankám. Euro, 2010, č. 46, s. 64-65.