Změny daní z příjmů od dubna 2019

Vydáno: 20 minut čtení

Dal jsem si tu práci a do stejného formátu převedl původní znění zákona č. 586/1992 Sb. , o daních z příjmů, a jeho aktuální znění po všech jeho novelizacích (bez přechodných ustanovení), výsledná bilance: 28 stran versus 185 stran. O 660 % více právně závazného textu – to je pádná odpověď na všechny ty proklamace o neustálém zjednodušování a „polidšťování“ daní. Opak je pravdou. A to jde, prosím pěkně, o základní daň, před kterou není úniku, každý žijící člověk je jejím poplatníkem, takže by měla být srozumitelná každé svéprávné osobě mající rozum průměrného člověka, jak uvádí občanský zákoník. Od dubna roku 2019 přibyla – 166. – novela zákona č. 586/1992 Sb. , o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDP “), čítající 39 změnových bodů.

Změny daní z příjmů od dubna 2019
Ing.
Martin
Děrgel
 
Představení dubnové novely
Začalo to standardně v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, které Vláda dne 13. 6. 2018 předložila návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti daní. Což je mimochodem chvályhodná nová praxe, kdy jsou novely daňových zákonů shlukovány přehledně do jedné normy. Tento
sněmovní tisk dostal číslo 206
a začal jeho obvyklý legislativní schvalovací proces. Původní návrh účinnosti byl stanoven na 1. 1. 2019, a to nejen proto, že je praktické měnit daňové zákony od počátku nového zdaňovacího období – kterým je u daní z příjmů převážně kalendářní rok. Podstatnou součástí „daňového balíčku“ totiž byly i změny vnucené českému právnímu řádu unijními směrnicemi, o nichž náš parlament nemá moc co diskutovat, ale musí je „svobodně“ přijmout, přičemž k jejich provedení mělo dojít nejpozději právě do zmíněného data. To se ale nepovedlo, neboť závěrečné projednání (tzv. 3. Čtení) poslanci dokončili až 21. 12. 2018, a navíc senátoři měli vlastní pozměňovací návrhy, které však poslanci odmítli a dne 15. 3. 2019 setrvali na svém původním návrhu. Pak už to mělo rychlý spád a dne 27. 3. 2019 vyšel ve Sbírce zákonů schválený, a tedy již platný „daňový balíček“ s oficiálním názvem:
zákon č. 80/2019 Sb., kterým se mění některé zákony v oblasti daní a některé další zákony
(dále jen „Novela“).
Jde ale spíše o „balík“ nežli „balíček“ daňových a souvisejících změn, pro ilustraci – ve stejném formátu jako úvodní srovnání rozsahu ZDP má úctyhodných 58 stran, z nichž pouze změny daní z příjmů čítají 12 stran – což je mimochodem téměř polovina původního znění ZDP… Novela mění 10 zákonů, a to převážně DPH:
1.
Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů:
39 změn, účinnost 1. 4. 2019 (38x) a 1. 1. 2020 (1x), 16 přechodných ustanovení.
2.
Zákon č. 187/2016 Sb., o dani z hazardních her:
6 změn, účinnost 1. 4. 2019, 3 přechodná ustanovení.
3.
Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty:
269 změn! (o čtvrtinu více, než má zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, paragrafů), účinnost 27. 3. 2019 (5x), 1. 4. 2019 (259x), 1. 1. 2020 (2x) a 1. 1. 2021 (3x), 16 přechodných ustanovení.
4.
Zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních:
87 změn, účinnost 27. 3. 2019 (25x) a 1. 4. 2019 (62x), 9 přechodných ustanovení.
5.
Zákon č. 242/2016 Sb., celní zákon:
7 změn, účinnost 1. 4. 2019, 2 přechodná ustanovení.
6.
Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád:
3 změny, účinnost 1. 4. 2019.
7.
Zákon č. 164/2013 Sb., o mezinárodní spolupráci při správě daní:
15 změn, účinnost 1. 4. 2019.
8.
Zákon č. 456/2011 Sb., o Finanční správě České republiky:
12 změn, účinnost 1. 4. 2019, 1 přechodné ustanovení.
9.
Zákon č. 17/2012 Sb., o Celní správě České republiky:
1 změna, účinnost 1. 4. 2019.
10.
Zákon č. 182/2006 Sb., insolvenční zákon:
2 změny, účinnost 1. 4. 2019, 1 přechodné ustanovení.
 
Zvýšení limitu pro srážkovou daň z malých odměn za práci
Příjmy ze závislé činnosti
alias
mzdy ze zaměstnání obvykle podléhají měsíčním zálohám na daň 15 % – neuvažujeme solidární zvýšení záloh na daň u mezd přes 130 796 Kč měsíčně – které sráží a odvádí správci daně zaměstnavatel podle § 38h ZDP. Ovšem jestliže
zaměstnanec nepodepsal (neučinil) „Prohlášení poplatníka k dani“
ve smyslu § 38k ZDP – neboť jej může mít učiněno nejvýše u jednoho zaměstnavatele – pak jeho příjem ze závislé činnosti
podléhá tzv. srážkové dani
15 % v souladu s § 6 odst. 4 ZDP a § 36 odst. 2 písm. m) ZDP, kterou sice také sráží a odvádí zaměstnavatel, ovšem podle poněkud jiných pravidel. Cílem zvláštního režimu zdanění „srážkovou daní“ bylo a zřejmě i zůstává sladění s pojistnými předpisy, kdy u takto daňově řešených příjmů ze zaměstnání nemělo být odváděno povinné pojistné na sociální a zdravotní pojištění, a tedy u něj nemělo docházet k „superhrubému“ navýšení základu daně o nulové povinné pojistné. To se nenaplnilo, ačkoli tomuto cíli Novela podstatnou měrou dopomáhá, bohužel pojistné předpisy jsou příliš složité a plné výjimek a speciálních postupů.
Zmíněné srážkové dani podléhají příjmy ze závislé činnosti – poplatníka bez „prohlášení k dani“ – ve dvou případech, přičemž novela změnila druhý z důvodů, který je v praxi spíše jen výjimečný (§ 6 odst. 4 ZDP). V souladu s přechodným ustanovením Novely
se změna poprvé použije při zdanění mezd za květen 2019
:
„Příjmy zúčtované nebo vyplacené plátcem daně jsou po zvýšení podle odstavce 12 (poznámka: tzv. superhrubé navýšení hrubé mzdy o povinné pojistné hrazené zaměstnavatelem) samostatným základem daně pro zdanění daní vybíranou srážkou podle zvláštní sazby daně, pokud zaměstnanec u tohoto plátce daně neučinil prohlášení k dani … a jedná-li se o příjmy podle odstavce 1 (poznámka: jde o příjmy ze závislé činnosti dle § 6 odst. 1 ZDP):
a)
plynoucí na základě dohody o provedení práce, jejichž úhrnná výše u téhož plátce daně nepřesáhne za kalendářní měsíc částku 10 000 Kč, nebo
b)
v úhrnné výši nepřesahující u téhož plátce daně za kalendářní měsíc částku
2 500 Kč
rozhodnou pro účast zaměstnanců na nemocenském pojištění
.“
Jak je z textu dobře patrné, Novela nahradila dosavadní pevný limit 2 500 Kč „rozhodnou částkou“ ve smyslu § 6 zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů, která od 1. 1. 2019 stoupla z 2 500 Kč na 3 000 Kč. Do tohoto limitu příjmy ze zaměstnání – kromě dohod o provedení práce, kde platí samostatný limit 10 000 Kč – nepodléhají nemocenskému, proto ani sociálnímu pojištění zaměstnanců.
„(1)
Zaměstnanci jsou účastni pojištění, jestliže:
a) vykonávají zaměstnání 1. na území ČR; … , nebo 2. v cizině pro zaměstnavatele se sídlem na území ČR, a
b)
sjednaná částka započitatelného příjmu z tohoto zaměstnání za kalendářní měsíc činí aspoň částku rozhodnou pro účast na pojištění (dále jen ‚rozhodný příjem‘).
(2)
Rozhodný příjem činí 3 000 Kč.
(3) Zahraniční zaměstnanec je účasten pojištění, pokud je … dobrovolně účasten důchodového pojištění…
(4)
Ustanovení odstavců 1 až 3 se nevztahují na zaměstnance činné na základě dohody o provedení práce.“
U pojištění zdravotního je situace složitější, jelikož „rozhodná částka“ hraje roli jen ve třech případech:
osoba pracující na základě
dohody (dohod) o pracovní činnosti
u jednoho zaměstnavatele,
člen družstva bez pracovněprávního vztahu k družstvu, ale vykonává pro něj práci za odměnu,
dobrovolný pracovník pečovatelské služby.
Příslovečný „čertík“ a komplikace mzdových účetních spočívá zejména v rozdílném přístupu srážkové daně a pojistného k příjmu odpovídajícímu přesně rozhodné částce 3 000 Kč za kalendářní měsíc. Zatímco pro účely srážkové daně je maximální částkou 3 000 Kč, tak bez povinného pojistného ad výše je limitem 2 999 Kč.
PŘÍKLAD 1: Jak zpestřit fádní život mzdové účetní…
Pan Novák má pracovní smlouvu s obcí, u níž podepsal prohlášení k dani, a rovněž dohodu o pracovní činnosti na údržbu bytového domu se společenstvím vlastníků jednotek, kde již nemohl podruhé učinit prohlášení k dani. Odměna za dohodu činila 2 800 Kč do března 2019, pak stoupla na 3 000 Kč měsíčně. Jak bude zdaněna?
Prosinec 2018: příjem 2 800 Kč podléhal pojistnému na sociální i na zdravotní pojištění (dosáhl rozhodné částky 2 500 Kč), a nepodléhal srážkové dani (přesáhl 2 500 Kč), ale záloze na daň z příjmu navýšeného o povinné pojistné (superhrubá mzda) zaokrouhlenému na celé stokoruny nahoru; žádné slevy na dani.
Leden a březen 2019: příjem 2 800 Kč nepodléhal pojistnému na sociální i na zdravotní pojištění (nedosáhl rozhodné částky 3 000 Kč), a nepodléhal srážkové dani (přesáhl 2 500 Kč), ale záloze na daň jen z příjmu.
Duben 2019: příjem 3 000 Kč podléhal pojistnému na sociální i na zdravotní pojištění (dosáhl rozhodné částky 3 000 Kč), a nepodléhal srážkové dani (přesáhl 2 500 Kč), ale záloze na daň ze superhrubého příjmu.
Květen 2019: příjem 3 000 Kč podléhal pojistnému na sociální i na zdravotní pojištění (dosáhl rozhodné částky 3 000 Kč), a nově také srážkové dani (nepřesáhl 3 000 Kč) ze superhrubého příjmu zaokrouhleného na celé koruny nahoru; žádné slevy na dani – ne pro absenci prohlášení k dani, ale že jde o srážkovou daň.
 
Zvýšení stropu paušálních výdajů
Řada OSVČ a pronajímatelů využívá administrativní a často i daňové výhody tzv.
paušálních výdajů
, které nemusí prokazovat, čímž odpadá stres a trvalá nejistota, jestli správce daně uzná ten který výdaj, resp. hodnověrnost prokazujícího dokladu apod. Již od roku 2013 jsou ovšem paušální výdaje shora omezeny tzv. stropy, které byly v roce 2018 poloviční, a od roku 2019 je Novela vrátila na předchozí výši, jak shrnuje tabulka.
PŘÍKLAD 2: Absolutní omezení výše paušálních výdajů
Paní Lenka podniká jako advokátka, čímž si vydělá vždy 5 mil. Kč za rok. Její daňově uznatelné skutečné výdaje – které je schopna hodnověrně prokázat – činí 500 000 Kč, tedy jen 10 % z příjmů. Jde například o mzdu sekretářky, nájemné za kancelář, odpisy a provozní výlohy automobilu, odborná literatura, školení apod.
Naposledy za rok 2012 si paní Lenka mohla užít ještě nijak neomezené paušální výdaje 40 % z příjmů 5 mil., tedy ve výši 2 mil. Kč. Od roku 2013 se již musela smířit s omezením paušálních výdajů na 800 000 Kč, které tak efektivně odpovídají už jen 16 % z příjmů 5 mil. Kč. Což je ale pořád více, než prokazatelných 10 % výdajů, proto poplatnice zůstala věrná paušálním výdajům – s nimiž je navíc daleko snazší administrativa.
Pro zdaňovací období roku 2018 již ale pro dotyčnou advokátku paušální výdaje asi ztratily atraktivitu, protože mohly činit už pouze 400 000 Kč, což efektivně odpovídá jen 8 % z jejich příjmů z advokacie 5 mil. Kč. Čistě ekonomicky proto pro ní mohly být výhodnější její výdaje skutečně vynaložené na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů prokazované daňovou evidencí (500 000 Kč), nebo podvojným účetnictvím – ale za cenu vyšší pracnosti. Ovšem pro úsporu administrativy, starostí s doklady o výdajích a nejistotou ohledně uznání výdajů a dokladů správcem daně samozřejmě mohla zůstat věrná paušálním výdajům. Navíc změnu ve způsobu uplatňování výdajů provází komplikace spočívající v nutnosti zpětně upravit základ daně z příjmů za kalendářní rok předcházející změně – z paušálních výdajů na prokázané či naopak – v souladu s § 23 odst. 8 písm. b) ZDP.
Od roku 2019 paní Lenka opět může zvesela uplatňovat výhodnější paušální výdaje ve výši 800 000 Kč, které jsou tak podstatně vyšší, nežli její prokazatelné daňové výdaje 500 000 Kč; a to nemluvě o snazší administrativě.
 
Úprava podmínek odpočtu na podporu výzkumu a vývoje
Aby naše ekonomika byla schopna držet krok se světem, je nutné, aby firmy prováděly a uplatňovaly výzkum a vývoj (dále jen „VaV“), do čehož se moc samy nehrnou – zatímco jsou vysoké náklady jisté, tak budoucí přínosy sporné. Proto je dlouhodobou vládní prioritou podpora zájmu firem o jejich vlastní nebo kooperující VaV. Vedle administrativně náročných a neefektivních dotací jde zejména o daňové pobídky. Již od roku 2005 proto byla zavedena možnost uplatnit navíc odpočet od základu daně z příjmů
ve výši 100 % výdajů (nákladů) vynaložených při realizaci projektů výzkumu a vývoje
. Což prakticky řečeno znamená, že jedna koruna vložena do VaV sníží základ daně o dvě koruny – nejprve standardně formou výdaje (nákladu), a podruhé coby speciální položka odčitatelná od základu daně. Od roku 2014 je ještě
více podporováno meziroční navýšení výdajů na projekty VaV, a to daňovým odpočtem 110 % takto navýšených vynaložených výdajů
. Poměrně náročná pravidla, podmínky a omezení tohoto odpočtu od základu daně stanoví § 34a až 38e ZDP.
Novela věnuje odpočtu na podporu VaV plných 16 změnových bodů. Stěžejní novinkou je
povinnost oznámit správci daně záměr v souvislosti s realizací projektu výzkumu a vývoje odečíst od základu daně odpočet na podporu VaV – a to zvlášť za každý jednotlivý projekt.
V oznámení postačí uvést
název projektu výzkumu a vývoje vystihující jeho obecné zaměření a základní identifikační údaje o poplatníkovi.
Přičemž nově budou do odpočtu vstupovat již pouze uznatelné výdaje – vynaložené na realizaci posléze zpracovaného projektu výzkumu a vývoje – až ode dne podání zmíněného oznámení.
Navazující druhou hlavní novinkou je
odsunutí termínu pro zpracování projektové dokumentace
ohledně samotné realizace VaV – dosud musela být vytvořena ještě před zahájením řešení VaV,
nově jí stačí sepsat ale i schválit až k datu podání daňového přiznání za zdaňovací období, za které poplatník bude poprvé tento odpočet uplatňovat
. Dále se zpřesňují požadavky na projektovou dokumentaci vážící se k oznámenému projektu – navazují na zákon č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu a vývoje), ve znění pozdějších předpisů, a pravidla pro jeho interní schvalování. Na projekty zahájené před 1. 4. 2019 se použije i nadále dosavadní právní úprava odpočtu před novelou.
Přičemž u projektů VaV, jejichž řešení bylo zahájeno ve zdaňovacím období roku 2019, ovšem poplatníci mohou použít již novou právní úpravu
.
 
Rozšíření oznámení o příjmech plynoucích do zahraničí
Daňoví nerezidenti ČR – především zahraniční zaměstnanci a firmy – podléhají české dani jen z druhů příjmů vyjmenovaných v § 22 ZDP, které tzv. mají zdroj na našem území. Nejčastěji jde o příjmy ze zdejších stálých provozoven (poboček), zaměstnání vykonávaného v ČR nebo služeb poskytovaných na území ČR – samozřejmě v souladu s příslušnými dvoustrannými smlouvami o zamezení dvojího zdanění. Jenže u nerezidentů obecně bývá podstatně složitější efektivně vymoci splnění jejich české daňové povinnosti. Zpravidla u nás totiž nemají hodnotově významný majetek, u něhož by jim hrozila daňová
exekuce
, ani zde nepobývají dlouhodobě a lehce se zas stáhnou do zahraničí. A českému správci daně by tak zbyly jen obtížně dobytné daňové pohledávky.
Proto je česká správa daně z příjmů nerezidentů zefektivněna tím, že z těchto příjmů zdanitelných v ČR jsou povinni srazit českou daň, nebo zajištění daně tuzemští zákazníci nerezidentů, a poté odvést svému správci daně. Aby bylo správci daně jasné, kterému nerezidentovi a za jaký příjem český odběratel srazil stanovenou daň (zajištění daně), musejí čeští plátci daně současně s odvodem finančnímu úřadu poslat i oznámení na příslušném tiskopise, jak doposud stanovoval § 38d odst. 3 ZDP. Nyní však finanční správa došla k závěru, že chce mít ještě detailnější přehled o platbách do ciziny, nejen ohledně příjmů nerezidentů, z nichž se sráží česká daň z příjmů.
Podle nového § 38da ZDP proto
budou muset plátci příjmu plynoucího nerezidentovi ze zdroje na území ČR – ze kterého je vybírána srážková daň – oznamovat i příjem od daně osvobozen (např. podíly na zisku dceřiné společnosti)
nebo o němž mezinárodní smlouva stanoví, že nepodléhá zdanění v České republice.
Neoznamují se
jednak drobné příjmy ze závislé činnosti podle § 6 odst. 4 ZDP (tak jako doposud), ani
příjmy od daně osvobozené nebo nepodléhající zdanění v ČR, pokud u daného poplatníka v měsíčním úhrnu nepřesáhnou 100 000 Kč
. Lhůta pro učinění tohoto nově rozšířeného oznámení zůstala zachována – do konce kalendářního měsíce následujícího (obvykle) po vyplacení předmětného příjmu nerezidentovi ČR. Správce daně může plátce daně na základě jeho žádosti v odůvodněných případech zprostit oznamovací povinnosti až na pět let.
 
Čtyři nová pravidla proti praktikám vyhýbání se dani
Děti se dříve strašily čertem, dneska tím, že nejde wifi, a daňového poradce zaručeně vyděsíte Atadem. Jde o akronym, zkratku, která se nehláskuje, ale čte jako jedno slovo, vznikl spojením počátečních písmen čtyř anglických slov –
Anti
Tax Avoidance Directive. Což lze volně přeložit jako Směrnice proti vyhýbání se dani, z čehož mnohým už zřejmě svítá, že půjde o další z bezpočtu unijních „bruselských“ předpisů. Daně z příjmů členských států EU nejsou (zatím) sjednoceny ani harmonizovány, nicméně unijní právo proniká i tam. Přičemž
dosud směrnice Rady byly českým poplatníkům spíše ku prospěchu:
Osvobození podílů na zisku od dceřiných společností (2011/96/EU), Výhodnější společný systém zdanění při převodu závodu, výměně podílů, fúzi a rozdělení (2009/133/ES), Osvobození úroků a licenčních poplatků (2003/49/ES).
To se ale nyní zásadně změnilo příchodem poplatníkům silně nepřátelské
směrnice ATAD –
Směrnice Rady 2016/1164/EU ze dne 12. 7. 2016, kterou se stanoví pravidla proti praktikám vyhýbání se daňovým povinnostem, které mají přímý vliv na fungování vnitřního trhu,
ve znění směrnice Rady 2017/952/EU. S níž nám do ZDP
přibyly čtyři typy poměrně tvrdých daňových restrikcí,
jejichž uplatňování značně komplikují složitá a v mnohém nejednoznačná pravidla. Je třeba trpce předeslat, že se směrnicí ATAD si svépomocí poradí jen opravdu velké firmy s početným a zkušeným daňovým a právním oddělením. Naštěstí jsou tyto
nové daňové komplikace určeny hlavně pro takové velké a zejména nadnárodní obchodní
korporace
, nemusejí se jich tedy lekat fyzické osoby, ani naprostá většina českých firem působících pouze na našem území.
Nic proti snahám potírat daňové podvody, žel v praxi restrikce většinou tvrdě postihují firmy poctivé, které pouze podcenily a nezvládly náročné a četné daňové podmínky. Naproti tomu ukázkově dokonalé „papíry“ mívají v sejfech přichystáni nekalí hráči… Jelikož jsou nová opatření proti vyhýbání se daním předurčena spíše velkým firmám a jde odborně o dosti náročnou problematiku, omezíme se pouze na jejich stručné představení.
1.
Omezení uznatelnosti nadměrných výpůjčních nákladů (§ 23e a 23f ZDP):
Pro daňové uznání úroků zejména z úvěrů a výpůjček stanoví ZDP řadu podmínek, tzv. testů: cena obvyklá, nízká kapitalizace, zaplacení úroků neúčtující fyzické osobě, závislost úroku na zisku dlužníka a využití financí na pořízení podílu v dceřiné společnosti. Tyto zůstávají i nadále, a k nim nově přibyl o řád složitější test tzv. nadměrných výpůjčních nákladů –
nejen vůči spojeným osobám
! Naštěstí se týká
jen opravdu velkých firem (kromě bank apod.), jejichž „výpůjční náklady“ (nejen úroky) převyšují případné zdanitelné „výpůjční příjmy“ nejméně o 80 mil. Kč.
Pro ilustraci složitosti nového daňového testu poznamenejme, že pracuje s nezvyklým pojmem „daňový zisk před úroky, zdaněním a odpisy“, který si účelově vymezuje. A mezi regulované „výpůjční náklady“ řadí třeba i takové sci-fi, jako je „pomyslný úrok v rámci derivátu“ a kursový rozdíl související s tímto závazkem.
2.
Zdanění při přemístění majetku bez změny vlastnictví (§ 23g a 38zg ZDP):
Zdrojová směrnice ATAD hovoří o „zdanění při odchodu“. Smyslem je zamezit obcházení daňové povinnosti v ČR přesunem majetku v rámci jednoho subjektu do států s nižší daní.
Nově má ČR právo zdanit i pouhý přesun (přemístění) aktiv z českého ústředí nebo stálé provozovny do zahraničí obdobně, jako by u nás došlo k jejich prodeji.
Toto přemístění majetku beze změny vlastnictví z ČR do zahraničí
se pro účely daní z příjmů považuje za úplatný převod (prodej) sobě samému
za cenu „obvyklou“, která by byla sjednána mezi nespojenými osobami v běžných obchodních vztazích za obdobných podmínek. I bez znalosti detailů je nasnadě, o jak nesmírně komplikovanou a ohledně cen a uznávaných výdajů spornou záležitost půjde. Jelikož je směrnice ATAD závazná pro celou EU, je třeba počítat s obdobným zdaněním –
fikce
prodeje sama sobě – také při přemístění majetku bez změny vlastnictví z jiného státu EU do ČR
. Kdy bude poplatník v cílové zemi (ČR) řešit, jak ocenit takto fiktivně úplatně nabytá aktiva. Tato nová restrikce
se použije až na přemístění majetku uskutečněné ve zdaňovacích obdobích započatých počínaje 1. 1. 2020
. Nový § 38zg ZDP umožňuje požádat správce daně o rozložené úhrady části daně – odpovídající této transakci – až na pět let.
3.
Řešení důsledků rozdílné právní kvalifikace (§ 23h ZDP):
Podstatou je
snaha ochránit tuzemský základ daně z příjmů před tzv. hybridními nesoulady
. Jedná se o zvláštní druhy nesouladů právní kvalifikace a odlišného posouzení určité právní skutečnosti dvěma či více právními řády dotčených států,
kdy v důsledku rozdílného pojetí dochází k nezamýšlenému dvojímu nezdanění nebo naopak dvojímu zdanění. Příklad: Určitá platba může být kvalifikována jedním státem jako úrok ale druhým státem jako dividenda, nebo když jeden stát posuzuje platbu jako daňový výdaj a druhý příjem osvobodí od daně. Tyto daňové hybridní hrozby se budou testovat od roku 2020, a to jen u „přidružených osob“ –
kapitálově spojené osoby s podílem od 50 %, osoby s podílem na zisku od 50 %, „jinak spojené osoby“, právnická osoba a její stálá provozovna.
4.
Zdanění ovládané zahraniční společnosti (§ 38fa ZDP):
Další lahůdka pro daňové právníky a noční můra pro firmy působící i v zahraničí.
Smyslem je zabránit obcházení daňové povinnosti poplatníků (právnických osob), kteří jsou rezidenty ČR, zakládáním dceřiných společností či stálých provozoven v jurisdikcích s nízkou úrovní zdanění
(tzv. daňových rájích) a následným „odkláněním“ části příjmů (zejména „pasivních“ z úroků a licenčních poplatků) do těchto entit, aby se vyhnuli jejich zdanění u nás. Pravidla jsou i zde stanovena velmi složitě až nejasně.