Jak připravit firmu na audit účetní závěrky, 2. část

Vydáno: 27 minut čtení

V následujícím článku Vám přinášíme dokončení příspěvku, který jsme uveřejnili v minulém čísle časopisu Účetnictví v praxi č. 5/2011 na s. 5. V níže uvedeném příspěvku se budeme věnovat dalším podkladům pro audit účetní závěrky požadavaným auditorem, probereme si obsah prohlášení vedení společnosti a nakonec si projdeme zprávu auditora.

Jak připravit firmu na audit účetní závěrky
prof. Ing.
Libuše
Müllerová
CSc.
 
PODKLADY PRO AUDIT ÚČETNÍ ZÁVĚRKY POŽADOVANÉ AUDITOREM
 
Výroční zpráva
Jestliže má účetní jednotka zákonnou povinnost auditu, má současně i povinnost sestavit výroční zprávu. Jejím obsahem by mělo být, jak uvádí § 21 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZU“), uceleně, vyváženě a komplexně informovat o vývoji výkonnosti, činnosti a stávajícím hospodářském postavení účetní jednotky. Kromě toho musí výroční zpráva obsahovat finanční a nefinanční informace:
a)
o skutečnostech, které nastaly až po rozvahovém dni a jsou významné,
b)
o předpokládaném vývoji činnosti účetní jednotky,
c)
o aktivitách v oblasti výzkumu a vývoje,
d)
o aktivitách v oblasti ochrany životního prostředí a pracovněprávních vztazích,
e)
o tom, zda má účetní jednotka organizační složku v zahraničí,
f)
další informace podle zvláštních právních předpisů [např. zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ObchZ“)].
V případě, že účetní jednotka používá investiční nástroje (deriváty), a má-li to význam pro posouzení její finanční situace a výsledku hospodaření, měla by výroční zpráva obsahovat též informace o:
g)
cílech a metodách řízení rizik, včetně politiky pro zajištění všech hlavních typů plánovaných transakcí, u kterých se použijí zajišťovací deriváty, a
h)
cenových, úvěrových a likvidních rizicích a rizicích souvisejících s tokem hotovosti, kterým je účetní jednotka vystavena.
Součástí výroční zprávy je ověřená účetní závěrka, zpráva auditora a jako příloha také
zpráva o vztazích mezi propojenými osobami
v souladu s § 66a ObchZ. Tuto zprávu má povinnost vypracovat ovládaná účetní jednotka, která nemá uzavřenou ovládací smlouvu, a to ve lhůtě tří měsíců od skončení účetního období.
Ovládající osobou je dle ObchZ:
*
osoba, která je většinovým společníkem, nebo
*
osoba, která disponuje většinou hlasovacích práv na základě dohody uzavřené s jiným společníkem nebo společníky, nebo
*
osoba, která může prosadit jmenování nebo volbu nebo odvolání většiny osob, které jsou statutárním orgánem nebo jeho členem, anebo většiny osob, které jsou členy dozorčího orgánu právnické osoby, jejímž je společníkem, nebo
*
osoby jednající ve shodě, které společně disponují většinou hlasovacích práv, nebo
*
osoba, která disponuje alespoň 40 % hlasovacích práv na určité osobě, není-li prokázáno, že jiná osoba disponuje stejným nebo vyšším množstvím hlasovacích práv, nebo
*
osoby jednající ve shodě disponují alespoň 40 % hlasovacích práv na určité osobě.
Ve zprávě o vztazích mezi propojenými osobami (za propojené osoby se považují i osoby ovládané stejnou ovládající osobou) se uvede, jaké smlouvy byly uzavřeny v posledním účetním období mezi propojenými osobami, jiné právní úkony, které byly učiněny v zájmu těchto osob a všechna ostatní opatření, která byla v zájmu nebo na popud těchto osob přijata nebo uskutečněna ovládanou osobou. Pokud bylo ovládanou osobou poskytnuto plnění, je ve zprávě nutno uvést, jaké bylo poskytnuto protiplnění, u opatření jejich výhody a nevýhody, a zda z těchto smluv nebo opatření vznikla ovládané osobě újma, zda byla tato újma v účetním období uhrazena, anebo zda byla uzavřena smlouva o této úhradě.
Výroční zpráva i zpráva o vztazích mezi propojenými osobami podléhají ověření auditorem.
Postup auditora při ověřování těchto dokumentů upravuje mezinárodní auditorský standard ISA 720-Ostatní informace v dokumentech obsahujících auditovanou účetní závěrku. Komora auditorů ČR k tomuto standardu vydala aplikační doložku, ve které uvádí pro auditora dvě možnosti, jak při tomto ověřování postupovat:
1)
vydat tři samostatné zprávy (zprávu o auditu účetní závěrky, zprávu o prověrce zprávy o vztazích a zprávu o ověření souladu výroční zprávy s účetní závěrkou),
2)
vydat jednu souhrnnou zprávu, která bude rozčleněná tak, jako by byly vydány tři samostatné zprávy a ze které musí být jednoznačně zřejmé, k jakým částem výroční zprávy se vyjádření auditora vztahuje.
 
Právní dokumenty
Aby mohl audit úspěšně probíhat, musí
auditor
nejprve dobře poznat klienta, porozumět jeho činnosti a oblastem jeho podnikatelských aktivit. Vedení společnosti je povinno předložit auditorovi všechny dokumenty, které mu to umožní. Následující výčet právních dokumentů, s nimiž
auditor
pracuje, jistě není vyčerpávající, ale uvádí ty nejdůležitější. V závislosti na velikosti účetní jednotky, právní formě, jejím sídle a předmětu podnikání by bylo jistě možné uvést i další dokumenty, které jsou pro auditora nezbytné.
Základním a také prvním dokumentem při založení účetní jednotky je
společenská smlouva či stanovy
(v závislosti na právní formě účetní jednotky). ObchZ stanoví povinné náležitosti těchto dokumentů, kterými se vlastně účetní jednotka představuje a které také upravují rámcová pravidla jejího hospodaření. Během života účetní jednotky může dojít k doplnění či změně těchto dokumentů. Povinností managementu je předložit auditorovi tu verzi, která platila na začátku i na konci ověřovaného účetního období (pokud v průběhu ověřovaného účetního období došlo ke změně) a zároveň aktuální verzi, pokud došlo ke změně po datu účetní závěrky (současně se zápisem z valné hromady, která tyto změny schválila).
Druhým podstatným dokumentem a zdrojem informací o účetní jednotce je pro auditora
výpis z obchodního rejstříku.
Opět je potřeba, aby měl
auditor
k dispozici jak nejaktuálnější, tak předcházející výpisy, pokud v průběhu účetního období nebo těsně po něm došlo ke změně. U kapitálových společností musí
auditor
zkontrolovat částku zapsaného základního kapitálu s částkou základního kapitálu vykazovanou v účetní závěrce a to, zda byl či nebyl v plné výši splacen. Pokud došlo v průběhu účetního období k navýšení nebo naopak ke snížení základního kapitálu, je třeba, aby měl
auditor
také k dispozici zápis z valné hromady, která tuto transakci schválila a pokud do data účetní závěrky nebyla změna zapsaná v obchodním rejstříku, musí
auditor
zkontrolovat, zda je změna správně v rozvaze vykázána jako nezapsaná. Důležitou informací pro auditora je i zapsaný předmět podnikání, kdy ověřuje, zda uskutečněné transakce v průběhu účetního období jsou aktivity, které jsou se zapsaným předmětem podnikání v souladu. Jména a podíly společníků jsou důležité jednak pro zjištění ovládající osoby, jednak musí
auditor
prověřit, zda transakce mezi propojenými osobami probíhají za obvyklých podmínek.
Zápis z valné hromady či valných hromad
konaných v průběhu účetního období prověřuje
auditor
v souvislosti s přijatými usneseními, která se týkají hlavně finančního hospodaření, ale i jiných nefinančních transakcí, které mohou zásadně ovlivnit hospodaření účetní jednotky, a tedy i informace obsažené v účetní závěrce. ObchZ stanoví přesná pravidla pro svolání a zasedání valné hromady jak společníků, tak akcionářů. Valná hromada se koná minimálně jednou ročně ve lhůtě určené společenskou smlouvou či stanovami, nejpozději však do šesti měsíců od posledního dne účetního období. Tato valná hromada by měla schválit účetní závěrku a návrh na rozdělení zisku (úhradu ztráty). V souvislosti s výsledkem hospodaření, případně s vykázanou výši vlastního kapitálu v rozvaze by měl
auditor
vedení podniku upozornit na ustanovení ObchZ, které v § 193 uvádí:
„Představenstvo svolá valnou hromadu bez zbytečného odkladu poté, co zjistí, že celková ztráta společnosti na základě jakékoliv účetní závěrky dosáhla takové výše, že při jejím uhrazení z disponibilních zdrojů společnosti by neuhrazená ztráta dosáhla poloviny základního kapitálu, nebo to lze s ohledem na všechny okolnosti předpokládat, nebo pokud zjistí, že se společnost dostala do úpadku, a navrhne valné hromadě zrušení společnosti nebo přijetí jiného opatření, nestanoví-li zvláštní právní předpis něco jiného“.
Kontrolu vlastnictví k nemovitostem, které jsou vykazovány v účetní závěrce, kontroluje
auditor
na
výpisy listu vlastnictví z katastru nemovitostí.
Tyto dokumenty jsou důležité nejen pro ověření vlastnictví, ale také pro ověření zástav a břemen, které se do katastru zapisují a které nelze vyčíst z účetních výkazů. Má-li společnost zastavený majetek např. u bank, nebo zatížený břemenem, musí být tato skutečnost uvedená v příloze k účetní závěrce.
Auditor
musí dále mít k dispozici
důležité smlouvy
(kupní, nájemní, leasingové, pojistné, úvěrové, o půjčkách apod.). Při prvním auditu je třeba, aby zkontroloval i starší smlouvy, které se váží k ověřovanému účetnímu období a které dosud nemá v dokumentaci. Při opakovaném auditu pak stačí, aby mu byly poskytnuty smlouvy nové, které byly uzavřeny v ověřovaném účetním období. Všechny tyto smlouvy souvisejí s hospodařením účetní jednotky, ovlivňují náklady, výnosy a tím i výsledek hospodaření. Je proto nutné, aby
auditor
prověřil všechny transakce provedené na základě těchto smluv, zda jsou ve sledovaném účetním období zaúčtované a vykázané ve správné výši, případně správně časově rozlišené, a pokud tyto transakce probíhají mezi spojenými osobami, zda se to děje na obvyklých podmínek.
Jestliže je ověřovaná účetní jednotka součástí skupiny podniků, měl by
auditor
dostat
seznam podniků ve skupině.
Kromě toho, že by se tato informace měla objevit v příloze k účetní závěrce, ve výroční zprávě a ve zprávě o vztazích mezi propojenými osobami, které
auditor
musí ověřit, je třeba ověřit i transakce probíhající mezi účetní jednotkou a ostatními jednotkami skupiny opět z důvodu kontroly toho, zda probíhají za obvyklých podmínek.
 
Daňové dokumenty
Daňová registrace
u finančního úřadu upozorní auditora nejen na příslušnost účetní jednotky ke konkrétnímu správci daně, ale i na to, k jakým daním je registrován a umožní mu zkontrolovat, zda jsou všechny daňové povinnosti plněny.
Vzhledem k tomu, že většina daní se objevuje v nákladech účetní jednotky na jedné straně a na druhé straně jsou závazkem, musí být jejich vykázání v účetní závěrce ověřeno jako jakákoliv jiná položka.
Auditor
by si proto měl vyžádat ke kontrole i
daňová přiznání.
U složitých, zejména přeshraničních obchodních transakcí, může být daňová problematika poměrně složitá a pro auditora může znamenat zvýšené riziko. V tom případě je vhodná spolupráce auditora s daňovým poradcem (pokud sám
auditor
daňovým poradcem není), který auditorovi správnost transakcí souvisejících s daněmi garantuje.
Jestliže u účetní jednotky proběhla daňová kontrola, je důležité, aby se
auditor
seznámil s
výsledky daňových kontrol,
jejichž závěry mohou být auditorovi zárukou správných daňových postupů (kontroly bez nálezu), nebo naopak varováním (s významnými doměrky daní). Stejný přístup je třeba volit k položkám sociálního a zdravotního pojištění, u nichž dodržování či naopak nedodržování termínů úhrady má daňové dopady.
Při výpočtu základu daně z příjmů vychází účetní jednotka z účetního výsledku hospodaření. Jen pro úplnost je třeba dodat, že pokud účetní jednotka účtuje a sestavuje účetní závěrku podle mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS), při stanovení základu daně se k tomu nepřihlíží a je třeba, aby výsledek hospodaření dle IFRS transformovala nejprve na výsledek hospodaření, jaký by byl, kdyby bylo postupováno podle českých účetních předpisů. Teprve ten se pak upravuje na základ daně. Pro tento postup vydalo Ministerstvo financí pokyn č. D-298.
Auditor
musí zkontrolovat, zda daň zjištěná v daňovém přiznání byla zaúčtována a vykázána v rozdělení na splatnou daň za běžnou a za mimořádnou činnost, pokud obě z těchto činností vykáží základ daně.
Vztah výkazu zisku a ztráty (výsledovky) a daňového přiznání
ukazuje následující schéma:
 
Ostatní účetní dokumenty
Vedle porozumění činnosti a podnikání účetní jednotky se musí
auditor
seznámit důkladně s kontrolním prostředím. Tento proces je poměrně složitý a zahrnuje celou řadu aktivit, které vyústí ve vyhodnocení rizik v závislosti na tom, na jaké úrovni je v účetní jednotce vnitřní kontrolní systém a do jaké míry se na něj může
auditor
spolehnout. V neposlední řadě bude záležet i na velikosti účetní jednotky a složitosti její vnitřní struktury. V tomto směru může auditorovi hodně napovědět úroveň vnitřních směrnic a kontrola jejich dodržování.
Vnitřní směrnice společnosti
představují souhrn pravidel upravující metodické postupy a další pravidla účetní jednotky v různých oblastech účetnictví. Čím větší je účetní jednotka, čím větší je decentralizace účetních prací, tím větší mají význam vnitřní směrnice, které zajišťují jednotný přístup a časovou kontinuitu prováděných transakcí v jednotlivých oblastech a mezi jednotlivými účetními obdobími. Druh a obsah vnitřních směrnic neupravuje žádný centrálně stanovený účetní předpis, a je proto na účetní jednotce, aby si jejich formu a obsah upravila dle svých potřeb. Některé oblasti, které se každoročně mění, nemusí mít formu vnitřních směrnic, ale např. pokynu ředitele účetní jednotky (např. pokyn k inventarizaci nebo harmonogram účetní závěrky). Směrnice účetní jednotky nesmí jít nad rámec ZU, ani prováděcích předpisů k tomuto zákonu (až na výjimku uvedenou v § 7 odst. 2 ZU, kdy lze ve výjimečných případech zvolit jinou metodu než stanoví prováděcí předpisy, pouze však z důvodu dosažení věrného a poctivého zobrazení). Směrnice upravují v řadě případů také použití účetních metod v těch oblastech, kde účetní předpisy připouštějí alternativní řešení.
Následující výčet vnitřních směrnic nemusí být vyčerpávající a účetní jednotka může vnitřní směrnicí upravit další oblasti dle svých potřeb. Z našeho pohledu nás budou nejvíce zajímat směrnice, které jsou důležité pro auditora.
Jsou to zejména:
*
Oběh účetních dokladů včetně aktuálních podpisových vzorů
*
Účtový rozvrh pro auditované účetní období
*
Seznam účetních knih používaných účetní jednotkou
*
Harmonogram prací na účetní závěrce
*
Pokyny k inventarizaci s rozdělením pravomoci a odpovědnosti
*
Dlouhodobý majetek a jeho oceňování, odpisový plán
*
Zásoby, způsob jejich evidence a oceňování včetně případných norem přirozených úbytků či ztratného
*
Pravidla pro vedení pokladny
*
Cenné papíry a podíly, zejména způsob oceňování
*
Valutové a devizové operace a způsob kursových přepočtů (pevný či aktuální kurs)
*
Časové rozlišování nákladů a výnosů
*
Způsob zjišťování dohadných položek
*
Tvorba a čerpání rezerv
*
Tvorba a čerpání opravných položek
*
Pracovní cesty a cestovní náhrady
*
Používání osobních a ochranných prostředků
*
Pravidla pro stravování zaměstnanců či jiné funkční požitky
*
Pravidla pro používání finančních nástrojů
*
Jiné směrnice dle potřeb účetní jednotky
Inventarizační zápisy
budou auditorovi sloužit jako důkazní materiál při provádění analytických testů věcné správnosti. V této oblasti
auditor
kontroluje jednak formální správnost inventarizačních zápisů, jednak promítnutí výsledků inventarizace do účetnictví a do účetní závěrky. Formální náležitosti inventarizačních zápisů stanoví § 30 odst. 2 ZU. Zde se stanoví, že inventurní soupisy jsou průkazné účetní záznamy, které musí obsahovat:
a)
skutečnosti, podle kterých je možné zjištěný majetek a závazky jednoznačně určit,
b)
podpisový záznam osoby odpovědné za zjištění inventarizovaných skutečností a podpisový záznam osoby odpovědné za provedení inventarizace,
c)
způsob zjišťování skutečných stavu,
d)
ocenění majetku a závazků k okamžiku ukončení inventury,
e)
okamžik zahájení a okamžik ukončení inventury.
V případě zjištění inventarizačních rozdílů kontroluje
auditor
jejich zaúčtování do správného období (zejména v případě, že inventura byla provedená až po rozvahovém dni). Dále kontroluje, zda v případě, že inventarizace byla provedená k jinému okamžiku než k rozvahovému dni, je rozdíl mezi stavem zjištěným inventarizací a stavem vykázaným v účetní závěrce doložen o přírůstky a úbytky rozvahové položky uskutečněné v tomto intervalu. V případě, že zaúčtované manko nebo škoda budou předpisovány k náhradě, ať již odpovědné osobě nebo pojišťovně, je třeba dodržet akruální princip a předpis náhrady zaúčtovat ve stejném účetním období (i třeba dohadně za situace, že případ nebude do data účetní závěrky uzavřen).
Informace o počítačovém a softwarovém vybavení
potřebuje
auditor
mít proto, aby mohl porozumět účetnímu systému, který je podporován počítačem. Určení míry závislosti klienta na výpočetní technice je důležité jednak pro identifikaci případných rizik souvisejícími s vnitřními kontrolami, jednak pro zjištění toho, zda bude
auditor
potřebovat konzultaci s počítačovými odborníky.
Účetní jednotky si dnes již nedovedou představit vést účetnictví bez pomoci počítače. ZU připouští v § 33 účetní záznamy jak v písemné, tak v elektronické podobě, přitom obě formy jsou rovnocenné. Převést elektronickou formu účetního záznamu do formy čitelné pro fyzickou osobu jsou účetní jednotky povinny pro potřeby ověřování účetní závěrky, či pro potřeby daňových kontrol. V případě úschovy účetních záznamů na elektronických nosičích je povinností účetních jednotek zajistit jejich ochranu před zneužitím, poškozením, zničením, neoprávněnou změnou či neoprávněným přístupem k nim, ztrátou nebo odcizením.
Auditor
má povinnost na tyto skutečnosti upozornit vedení účetní jednotky a zkontrolovat, zda dostatečnými vnitřními opatřeními a kontrolami je splněna. Vedení účetní jednotky musí proto počítat s tím, že auditorovi poskytne veškeré informace týkající se počítačového a softwarového vybavení a případně i odborníky, kteří budou schopni odpovídat na jeho dotazy. Větší firmy mají zpravidla samostatný útvar výpočetní techniky, za jehož pomoci splnění tohoto požadavku není problém. Trochu složitější může být situace u malých podniků, které jsou odkázané na externí servis. I v této situaci by měl
auditor
zjistit, jak spolupráce s externí firmou funguje, jak je zajišťována aktualizace programů a zda je k dispozici případně linka hot-line v případě, že se vyskytne jakýkoliv problém.
 
PROHLÁŠENÍ VEDENÍ SPOLEČNOSTI
Dříve, než
auditor
uzavře audit a vydá zprávu, ve které vyjádří svůj názor na účetní závěrku, měl by od vedení společnosti, resp. statutární zástupce získat tzv.
Prohlášení vedení společnosti.
Podle konkrétní situace
auditor
zváží, jaké skutečnosti požaduje od vedení účetní jednotky potvrdit. Zpravidla se v prohlášení uvádí, že vedení společnosti:
*
je si vědomo odpovědnosti za účetní závěrku,
*
potvrzuje, že v účetní závěrce jsou zahrnuty všechny transakce, které se ve sledovaném účetním období udály,
*
potvrzuje, že neexistují žádné závazky mimo těch, které jsou uvedené v rozvaze a jiné záruky, které by nebyly uvedeny v příloze,
*
potvrzuje, že v účetní závěrce jsou zohledněny všechny budoucí rizika a ztráty, které byly účetní jednotce známy k datu jejího sestavení,
*
poskytlo auditorovi všechny informace, které jsou důležité pro účetní závěrku, nic nezatajilo ani nezkreslilo,
*
umožnilo auditorovi nahlédnout do všech právních i ostatních dokumentů souvisejících s účetní závěrkou,
*
poskytlo auditorovi zápisy z jednání orgánů společnosti, na kterých byla učiněna důležitá rozhodnutí související s účetní závěrkou,
*
není si vědomo žádných chyb, nesprávností a podvodů ze strany zaměstnanců, které by měly vliv na informace uvedené v účetní závěrce,
*
potvrzuje správnost informací uvedených ve výroční zprávě,
*
potvrzuje správnost a úplnost zprávy o vztazích mezi propojenými osobami,
*
případně další skutečnosti.
Prohlášení není pro auditora důkazním prostředkem o tom, že účetní závěrka je zcela v pořádku a že není již třeba provádět dodatečné auditorské postupy. Naopak pokud
auditor
zjistí, že prohlášení je v rozporu s ostatními důkazními informacemi, měl by posoudit spolehlivost ostatních informací získaných od vedení společnosti. V případě, že vedení společnosti odmítne auditorovi vydat toto prohlášení, měl by
auditor
zvážit, zda vydá jen výrok s výhradou, nebo vydá odmítnutí výroku.
 
ZPRÁVA AUDITORA
Výsledkem procesu auditu je zpráva (případně zprávy) auditora, kterou
auditor
sděluje svůj názor na účetní závěrku, výroční zprávu a zprávu o vztazích mezi propojenými osobami. Je určena primárně vlastníkům, ale jejími uživateli mohou být i další subjekty (např. banky, potenciální investoři, obchodní partneři, leasingové společnosti, faktoringové společnosti, burzy cenných papírů apod.). Všem uživatelům účetních závěrek by měla ověřená účetní závěrka, podložená výrokem auditora, dát dostatečné ujištění o tom, zda se mohou na informace prezentované v účetní závěrce spolehnout, případně poskytnou informaci o tom, že obsahuje více či méně významné nesprávnosti.
Auditorská zpráva má
předepsanou strukturu,
která slouží k lepšímu pochopení a interpretaci jejího obsahu; ověřená účetní závěrka je její povinnou součásti. Zpráva by měla obsahovat:
*
název zprávy, z něhož musí být jasné, že se jedná o zprávu provedenou nezávislým statutárním auditorem, zapsaným v seznamu auditorů u Komory auditorů ČR,
*
příjemce zprávy, kterými u zákonného statutárního auditu jsou obvykle akcionáři nebo společníci auditované účetní jednotky,
*
úvodní odstavec, vymezující účetní závěrku, která je předmětem auditu, včetně rozvahového dne a období, které účetní závěrka zahrnuje a prohlášení o odpovědnosti vedení účetní jednotky a odpovědnosti auditora,
*
odstavec o rozsahu auditu, který:
-
popisuje jeho podstatu a činnosti, které
auditor
provedl,
-
odkazuje na auditorské standardy, podle kterých byl audit proveden,
-
sdělení, že
auditor
naplánoval a provedl audit tak, aby získal přiměřenou jistotu, že účetní závěrka neobsahuje významné nesprávnosti,
-
sdělení, že audit zahrnuje ověření důkazních informací, posouzení účetních zásad, posouzení významných účetních odhadů a zhodnocení celkové prezentace účetní závěrky,
-
prohlášení auditora, že provedený audit je přiměřeným podkladem pro vydání výroku;
*
odstavec obsahující
vlastní výrok auditora
s uvedením, jaký rámec účetního výkaznictví byl při sestavení závěrky použit, názor auditora, zda závěrka podává věrný a poctivý obraz o předmětu účetnictví v souladu s příslušným rámcem výkaznictví a zákonnými požadavky,
*
datum zprávy, které by nemělo být dřívější, než je konečné datum sestavení účetní závěrky vedením účetní jednotky (účetní závěrka je považována za sestavenou jejím podpisem odpovědnou osobou),
*
jméno a sídlo auditora a číslo osvědčení, pod nímž je
auditor
veden v seznamu auditorů na Komoře auditorů ČR,
*
podpis auditora.
Vymezení odpovědnosti
účetní jednotky za účetní závěrku a vymezení odpovědnosti auditora je velmi důležité. Uvádí se v něm, že za vedení účetnictví, jeho úplnost, průkaznost a správnost odpovídá statutární orgán účetní jednotky. Naproti tomu povinností auditora bylo získat všechny důkazní informace, které mu umožní vyjádřit názor na účetní závěrku a vydat výrok.
Výrok auditora
je možno považovat za nejdůležitější část zprávy. Vyjadřuje názor auditora, zda účetní závěrka ve všech významných ohledech podává věrný a poctivý obraz o majetku, závazcích, vlastním kapitálu, finanční situaci a výsledku hospodaření účetní jednotky. V závislosti na charakteru výroku uvádějí auditorské standardy dva druhy zpráv s následujícími druhy výroku:
Výrok bez výhrad
vydá
auditor
tehdy, jestliže dojde k závěru, že vykazované skutečnosti jsou v souladu s realitou, jestliže v průběhu auditu nebyly zjištěny nedostatky svědčící o tom, že účetnictví účetní jednotky není vedeno úplně, průkazným způsobem a správně a jestliže byla účetní závěrka sestavená v souladu s účetními předpisy.
Výrok bez výhrad se zdůrazněním skutečnosti
vydá
auditor
za předpokladu, že účetní závěrka neobsahuje významné nesprávnosti,
auditor
však chce upozornit na skutečnost, kterou sice účetní závěrka obsahuje, ale méně odborně kvalifikovaný uživatel zprávy by si jí nemusel všimnout. Jedná se především o situaci, kdy je ohrožena zásada trvání účetní jednotky v dohledné budoucnosti.
Auditor
pod výrok bez výhrad doplní odstavec, ve kterém na tuto skutečnost upozorní.
Při čtení výroku bez výhrad je třeba vědět několik důležitých skutečností. V první řadě je nutné si uvědomit, že vydání výroku bez výhrad neznamená, že účetní jednotka dobře hospodaří.
Auditor
může vydat výrok bez výhrad i v případě, že je účetní jednotka ve ztrátě, nebo dokonce že je v úpadku a z účetní závěrky je to zřejmé (v tom případě by měl upozornit uživatele zprávy zdůrazněním této skutečnosti v doplňujícím odstavci). Druhou důležitou skutečností, kterou by měl uživatel zprávy vědět, je znění tohoto výroku, která někdy nemusí obsahovat přímo formulaci „bez výhrad“. Výrok bez výhrad je často jen vyjádřen způsobem předepsaným v auditorském standardu, že
„účetní závěrka ve všech významných ohledech poskytuje věrný a poctivý obraz o majetku, závazcích, vlastním kapitálu, finanční situaci a výsledku hospodaření účetní jednotky“.
Výrok s výhradou
vydá
auditor
, jestliže dojde k závěru, že výrok bez výhrad nelze vyjádřit, avšak nesprávnosti v účetní závěrce nejsou tak zásadní a takového rozsahu, aby vydal záporný výrok nebo odmítnutí výroku. V řadě případů vyjadřuje
auditor
výhradou svoji nejistotu, že některé vykazované skutečnosti jsou správné, avšak není přesvědčen o tom, že účetní závěrka obsahuje významné nesprávnosti. Jestliže např.
auditor
neměl možnost zúčastnit se inventury zásob a neměl možnost přesvědčit se o vykazovaném stavu jinými auditorskými postupy, vyjádří výhradu k položce zásob, čímž ale neříká, že vykázaný stav je nesprávný. Pro správné pochopení výhrady je nutné, aby
auditor
vždy uvedl důvod, který ho k vydání tohoto výroku vedl, aby byl výrok správně pochopen.
Záporný výrok
vydá
auditor
v případě, že nesouhlas s účetní závěrkou je tak značný a dotýká se tak významné skutečnosti, že výrok s výhradou neodpovídá rozsahu zjištěných nedostatků, chyb a nesprávností.
Auditor
se může dostat do rozporu s vedením účetní jednotky o vhodnosti zvolených účetních postupů, způsobu jejich aplikace nebo přiměřenosti údajů zveřejněných v příloze k účetní závěrce. Pokud je tento nesouhlas zásadní, je důvodem k vydání záporného výroku. I v tomto případě musí
auditor
důvody vydání tohoto výroku uvést.
Odmítnutí výroku
neznamená, že by
auditor
nenapsal zprávu a nevydal výrok. Odmítnutí výroku je také výrok a
auditor
ho vydá v případě, že jeho omezení při provádění auditu v účetní jednotce bylo tak významné, že není schopen vyjádřit svůj názor na věrnost a poctivost zobrazení skutečnosti v účetní závěrce. Důvody odmítnutí výroku je
auditor
též povinen ve své zprávě vysvětlit.
 
ZÁVĚR
Jak vyplývá z uvedeného pojednání, audit účetní závěrky, má-li být proveden kvalitně a nikoliv jen formálně, není jednoduchou záležitostí. Vyžaduje to pečlivou přípravu ze strany účetní jednotky, dokumentaci všech skutečností, které byly během ověřovaného účetního období zaúčtovány, nebo nejsou přímo obsaženy v účetních knihách, ale jsou důležité pro posouzení informací v účetní závěrce. Součinnost účetní jednotky s auditorem, poskytnutí všech důležitých podkladů k auditu je předpokladem hladkého průběhu celého procesu ověřování. Šetří to jak čas auditora, tak osob pověřených komunikací s ním a v konečném důsledku i peníze, které účetní jednotka musí za audit zaplatit.
Ověřená účetní závěrka by měla být spolehlivým zdrojem pro rozhodování všech uživatelů účetních informací, ať už se jedná o potenciální investory, banky, obchodní partnery apod. Z toho lze určit základní obecnou funkci auditu, kterou je ochrana veřejného zájmu ujištěním o věrohodnosti zveřejňovaných informací v účetních závěrkách auditovaných společností.
Článek je zpracován jako jeden z výstupů výzkumného záměru „Rozvoj účetní a finanční teorie a její aplikace v praxi z interdisciplinárního hlediska“ s registračním číslem MSM6138439903.