Zdravotní pojištění a dlužníci jako důsledek pandemie

Vydáno: 15 minut čtení

Průvodním jevem současné složité ekonomické situace je nárůst dlužníků i ve zdravotním pojištění. Zaměstnavatelé ztrácejí zakázky, jsou nuceni omezovat výrobu a poklesl zájem o poskytované služby. Podobné projevy registrujeme i u podnikatelské sféry, kdy podnikatelé platí pojistné jednak sami jako osoby samostatně výdělečně činné a jednak za své zaměstnance, pokud je mají. Speciální skupinu plátců (a taktéž i možných dlužníků) pak představují osoby bez zdanitelných příjmů.

Zdravotní pojištění a dlužníci jako důsledek pandemie
Ing.
Antonín
Daněk
 
Které subjekty jsou povinny platit pojistné na zdravotní pojištění?
Pomineme-li stát, hradící zdravotním pojišťovnám měsíčně pojistné za tzv. „státní pojištěnce“, jsou skupinami plátců:
a)
hromadní plátci pojistného, tedy zaměstnavatelé (za sebe a za své zaměstnance)
b)
samoplátci, mezi které řadíme:
osoby samostatně výdělečně činné
osoby bez zdanitelných příjmů
Tito plátci jsou – mimo výjimek, aktuálně daných zákonem č. 134/2020 Sb. – povinni hradit pojistné (OSVČ zálohy na pojistné) pravidelně každý měsíc.
Zaměstnavatelé
platí pojistné za zaměstnance nejpozději do 20. dne následujícího kalendářního měsíce na účet určený pro hromadné platby pojistného. Pojistné činí 13,5 % z vyměřovacího základu zaměstnance, případně i s potřebou dodržet minimální vyměřovací základ nebo jeho poměrnou část (§ 3 odst. 4–10 zákona č. 592/1992 Sb.).
Osoby samostatně výdělečně činné
jako jediná ze skupin plátců platí pojistné formou záloh (je-li to zákonnou povinností) a případného doplatku pojistného po podání Přehledu. Zálohy na pojistné se platí za příslušný kalendářní měsíc nejpozději do osmého dne následujícího kalendářního měsíce. Pro úhradu případného doplatku pojistného je určena lhůta do osmi dnů po dni, ve kterém byl, popřípadě měl být, podán Přehled OSVČ. I u podnikatelské sféry platí minimální vyměřovací základ – výjimkou jsou v tomto směru pouze situace, kdy toto minimum nemusí být dodrženo nebo se v rámci rozhodného období kalendářního roku snižuje na poměrnou část za podmínek definovaných v § 3a odst. 3 a 4 zákona č. 592/1992 Sb.
Osobou bez zdanitelných příjmů
je pojištěnec s trvalým pobytem na území České republiky, který:
nemá svoji účast v systému veřejného zdravotního pojištění krytou některou z variant výdělečné činnosti (zaměstnání nebo podnikání ve smyslu právních předpisů platných ve zdravotním pojištění) a
není osobou, za kterou platí pojistné stát (například poživatelé některého z důchodů, nezaopatřené děti, ženy na mateřské nebo osoby na rodičovské dovolené, uchazeči o zaměstnání apod. – blíže viz ustanovení § 7 odst. 1 zákona č. 48/1997 Sb.) a ani
není vyňat z českého systému veřejného zdravotního pojištění, nejčastěji buď z důvodu výkonu výdělečné činnosti podle koordinačních nařízení Evropské unie č. 883/2004 a 987/2009 nebo s využitím institutu dlouhodobého pobytu v cizině.
Pokud je pojištěnec v průběhu kalendářního měsíce alespoň jeden den registrován u zdravotní pojišťovny buď jako zaměstnanec nebo jako osoba samostatně výdělečně činná nebo je zařazen v některé ze skupin osob, za které platí pojistné stát, není (resp. nemůže být) v tomto měsíci osobou bez zdanitelných příjmů. Pojistné ve výši 13,5 % z minimální mzdy je u osoby bez zdanitelných příjmů splatné ve stejných lhůtách jako záloha na pojistné u OSVČ – tj. za příslušný kalendářní měsíc do osmého dne následujícího kalendářního měsíce.
 
Platby, dluhy, promlčecí doba
Pro správné provedení platby je rozhodující datum připsání úhrady na příslušný účet zdravotní pojišťovny, určený pro hromadné nebo individuální plátce, nebo platba v hotovosti na pokladně zdravotní pojišťovny. Neprovedení úhrady v souladu se zákonem zakládá nárok zdravotní pojišťovny na penále, jehož sazba činí 0,05 % z dlužné částky za každý den prodlení.
Všichni výše uvedení plátci se reálně mohou stát dlužníky zdravotních pojišťoven. To v situaci, kdy pojistné nebo zálohu na pojistné:
uhradí opožděně,
uhradí v nižší částce, než jak je stanoveno,
uhradí kombinací obou těchto chybných postupů,
neuhradí vůbec.
Pokud plátce některým z těchto způsobů poruší tuto důležitou zákonnou povinnost, pak zdravotní pojišťovna evidovanou pohledávku na pojistném (a návazně na dlužném penále) uplatňuje. To znamená, že v první fázi požaduje po plátci úhradu pohledávky dobrovolně. Jestliže plátce tento odůvodněný požadavek nesplní, nastupují mechanismy, na jejichž základě jsou pohledávky zdravotní pojišťovnou vyměřeny a v případě nezaplacení posléze vymáhány. Zdravotní pojišťovny si nemohou vybrat, kterým plátcům dlužné pojistné a penále vyměří, a kterým nikoli. V ustanovení § 8 odst. 5 zákona č. 48/1997 Sb. je uvedeno, že nezaplatí-li plátce pojistného pojistné ve stanovené výši a včas, je příslušná zdravotní pojišťovna povinna vymáhat na dlužníkovi jeho zaplacení včetně penále. Veškeré pohledávky a závazky jsou ve zdravotním pojištění řešeny v rámci desetileté promlčecí doby.
 
Postupy zdravotních pojišťoven
Není-li pohledávka zdravotní pojišťovny uhrazena dobrovolně, postupují zdravotní pojišťovny ve dvou liniích.
1.
Platební výměry
Z moci úřední zahájí zdravotní pojišťovna v předmětné věci správní řízení a následně vydá platební výměr. Platební výměr obsahuje výrokovou část, odůvodnění a poučení účastníků.
2.
Výkazy nedoplatků
Ve věcech uplatňování dlužných pohledávek na pojistné a penále mohly do 31. 7. 2004 rozhodovat zdravotní pojišťovny výhradně platebními výměry.
Novelou zákonů o zdravotním pojištění č. 438/2004 Sb. je s účinností od 1. 8. 2004 umožněno zdravotním pojišťovnám předepsat dlužné pojistné a penále rovněž výkazem nedoplatků, na který se nevztahují obecné předpisy o správním řízení. Účelem zavedení institutu výkazu nedoplatků, jenž je upraven v ustanovení § 53 zákona č. 48/1997 Sb., bylo zefektivnění výběru a vymáhání dlužného pojistného a penále. Výkazem nedoplatků předepíší zdravotní pojišťovny plátci pojistného dlužné pojistné a penále, které je nesporné. Za nesporné lze považovat takové pojistné a penále, o kterém lze důvodně předpokládat, že jej plátce nezpochybní co do důvodu a výše.
 
Jaké má plátce – dlužník možnosti?
Z obecného pohledu lze konstatovat, že zdravotní pojišťovna neodpustí (ani nepromine) plátci úhradu pojistného, které je podle zákona povinen zaplatit v příslušné částce a ve lhůtách výše uvedených. V důsledku pandemie koronaviru jsou zákonem č. 134/2020 Sb. zvýhodněni:
zaměstnavatelé tím způsobem, že pojistné za zaměstnance za kalendářní měsíce březen– srpen 2020 mohli bez penále uhradit nejpozději dne 21. 9. 2020
podnikatelé, kteří nemuseli za březen–srpen 2020 hradit zálohy do výše minimální zálohy a zálohy nad minimální výši zálohy (tedy z rozdílu mezi zálohou, kterou měli platit a minimální zálohou) mohou doplatit až v roce 2021 do osmi dnů po dni, kdy podají, nebo měli podat, Přehled za rok 2020
pojištěnci jako osoby bez zdanitelných příjmů, kdy – stejně jako zaměstnavatelé – mohli pojistné za březen– srpen 2020 uhradit bez penále nejpozději dne 21. 9. 2020
Jinak řečeno, mimo tyto úlevy musejí plátci hradit pojistné (OSVČ zálohy na pojistné a případný doplatek pojistného) ve stanovených termínech. To znamená, že počínaje platbami podle zákona neprovedenými za září 2020 a za měsíce následující již zdravotní pojišťovny musejí striktně nárokovat evidované pohledávky a v případě jejich nezaplacení je i vymáhat. Právní úprava zdravotního pojištění však připouští možnosti, které mohou plátci ke svému prospěchu využít, resp. existují situace, kdy zdravotní pojišťovny některé pohledávky z různých důvodů neuplatňují.
 
Splátkování pohledávek
Stane-li se plátce dlužníkem, pak zdravotní pojišťovny celkem běžně sjednávají s těmito dlužníky splácení (zpravidla pravomocných a vykonatelných) pohledávek formou splátkových kalendářů, případně lze dohodu o splátkách uzavřít již na základě zaslaného vyúčtování, ze kterého výše příslušných pohledávek vyplývá. Základním smyslem tohoto postupu zdravotních pojišťoven je jednak umožnit plátci určitou konsolidaci jeho vnitřní hospodářské situace, jednak je však při uzavírání takových dohod zapotřebí přihlížet k vývoji bilance systému veřejného zdravotního pojištění, jinými slovy, postupné úhrady by neměly zásadním způsobem narušit finanční vyrovnanost systému veřejného zdravotního pojištění. Z pohledu jak věřitele (zdravotní pojišťovny), tak dlužníka je smysl tohoto postupu naplněn v případě, kdy plátce dojednaný harmonogram splátek dodrží. Na uzavření dohody o splátkách dluhu není právní nárok, proto záleží na postoji zdravotní pojišťovny, zda ke sjednání splátkového kalendáře vůbec přistoupí. Poruší-li plátce podmínky splátkové dohody, pak takové ujednání pozbývá platnosti a nezaplacené pohledávky se stávají předmětem vymáhání.
 
Žádost o prominutí penále
Je-li plátci vyměřeno penále, může o jeho prominutí požádat v rámci tzv. institutu odstranění tvrdosti. Podáním žádosti o odstranění tvrdosti dává plátce zdravotní pojišťovně na vědomí, že nenamítá správnosti vyměřeného penále co do důvodu a výše, ale obrací se na zdravotní pojišťovnu se žádostí o prominutí vyměřeného penále cestou odstranění tvrdosti. V těchto případech o žádosti o prominutí penále nepřesahujícího 20 000 Kč rozhodují zdravotní pojišťovny, u částek penále nad 20 000 Kč pak rozhoduje jejich rozhodčí orgán.
V žádosti by měl plátce vždy uvést argumenty, které v dané záležitosti hovoří v jeho prospěch, resp. popsat a okomentovat okolnosti, které vznik penále zapříčinily. Každá podaná žádost je zdravotní pojišťovnou (zpravidla k tomuto účelu ustanovenou komisí) individuálně posuzována a po zvážení všech skutečností je penále buď prominuto v plné výši, prominuto částečně anebo není prominuto vůbec.
O prominutí vyměřeného penále je standardně zapotřebí požádat do 15 dnů ode dne doručení platebního výměru a do 8 dnů ode dne doručení výkazu nedoplatků. Jestliže žadatel tyto lhůty zmešká, nemůže zdravotní pojišťovna podané žádosti ani částečně vyhovět z důvodu opožděného podání.
Primární okolností, kterou zdravotní pojišťovna při projednávání žádosti zkoumá, je úhrada aktuálního dlužného pojistného v plné výši neboli ke dni vydání rozhodnutí nesmí být u žadatele evidováno žádné dlužné pojistné. Rovněž je brána v úvahu platební morálka, to znamená, jak plátce v uplynulém období platil pojistné. Přihlíží se i k tomu, zda se jedná o první nebo již několikátou žádost o prominutí penále včetně toho, zda a případně v jakých částkách bylo již dříve penále prominuto. Každopádně je vždy komplexně posuzována podaná žádost a okolnosti bezprostředně související.
Podle ustanovení § 53a odst. 3 zákona č. 48/1997 Sb. nelze o odstranění tvrdosti rozhodnout v těchto případech:
nebude-li předem uhrazeno pojistné splatné do vydání rozhodnutí o prominutí penále, přirážky k pojistnému nebo pokuty,
na plátce pojistného byl podán insolvenční návrh,
plátce vstoupil do likvidace.
Rozhodne-li o odstranění tvrdosti ať již Rozhodčí orgán nebo sama zdravotní pojišťovna, je toto rozhodnutí konečné.
 
Nevymáhané pohledávky
Drtivou většinu svých pohledávek jsou zdravotní pojišťovny ze zákona povinny vyměřovat a v případě jejich nezaplacení i vymáhat. Z hlediska pracnosti či efektivity jsou však stanoveny určité podmínky, za kterých se zdravotní pojišťovny nemusejí evidovanými pohledávkami zabývat. Které pohledávky tedy zdravotní pojišťovny nevymáhají, resp. nepředepisují?
 
Dlužné pojistné a penále „marginální“ povahy
Zdravotní pojišťovna nevymáhá dlužné pojistné, které u jednoho plátce a u jedné zdravotní pojišťovny aktuálně nepřevyšuje 50 Kč. Pokud však vznikne další dluh na pojistném, připočítá se k tomuto novému dluhu i dlužná částka pojistného dosud nevymáhaná. Jinak se v tomto směru postupuje u penále. Zdravotní pojišťovna penále nepředepíše, nepřesáhne-li v úhrnu 100 Kč za kalendářní rok. To znamená, že takové penále nebude již nikdy uplatňováno a ani se k dalšímu – v příštích letech vzniklému – penále nepřipočítává. Zdravotní pojišťovna rovněž nepředepíše penále v případě, kdy plátce pojistného prokáže, že provedl platbu na účet příslušné zdravotní pojišťovny, ale pod nesprávným variabilním symbolem.
 
Promlčené pohledávky
Pokud zdravotní pojišťovna takříkajíc „prošvihne“ promlčecí dobu pro uplatnění své pohledávky, tedy neučiní potřebný krok k jejímu vyměření a následnému vymáhání, pak tento její nárok zaniká.
Provedenou kontrolou (v jakékoli formě), zaslaným vyúčtováním nebo také projednáním placení pojistného s plátcem a pořízením písemného záznamu zdravotní pojišťovna zároveň činí tzv. kvalifikovaný úkon, kterým zabrání promlčení svých pohledávek. Aby však byl tento úkon právně
relevantní
, musí se plátce o něm dozvědět, což je splněno například tím, že převezme zaslané vyúčtování, u plátce proběhne kontrola na základě předložených dokladů apod. Z hlediska právní účinnosti platí i tzv.
fikce
doručení v situaci, kdy si plátce (třeba i elektronicky) doručovanou písemnost nevyzvedne v úložní lhůtě. Jestliže zdravotní pojišťovna učiní tento kvalifikovaný úkon v roce 2020, pak po dobu dalších 10 let nejsou její pohledávky ohroženy promlčením.
V současné době by zdravotní pojišťovny měly akceptovat platnou judikaturu, podle které nemohou vyměřovat pohledávky již promlčené, to znamená, že předmětem řešení (vyměřování a vymáhání) jsou z jejich strany pouze pohledávky nepromlčené.
 
Nepravomocné pohledávky
Dokud plátce neobdrží od zdravotní pojišťovny písemnost s kulatým razítkem, tak – co se týká ohrožení svého majetku – ještě není v bezprostředním nebezpečí, pořád má čas svůj závazek vůči zdravotní pojišťovně řádně vyrovnat. Ovšem pokud je mu doručen platební výměr nebo výkaz nedoplatků, jedná se již o poslední výstrahu či varování a nabytí právní moci příslušného titulu je pro zdravotní pojišťovnu signálem pro vymáhání neuhrazené částky dluhu. V takových případech se dlužník vystavuje značnému riziku i tím, že bude třeba muset navíc uhradit i (ne zrovna malé) náklady exekučního řízení.
S vymáhacím procesem musejí zdravotní pojišťovny vyčkat v případě podané žádosti o prominutí vyměřeného penále, pokuty nebo přirážky k pojistnému, a také tehdy, podá-li plátce odvolání proti rozhodnutí zdravotní pojišťovny. V takovém případě ještě rozhodnutí nenabylo právní moci. Podstatný rozdíl mezi podaným odvoláním a žádostí o odstranění tvrdosti spočívá v tom, že:
podáním žádosti o odstranění tvrdosti plátce nenamítá nic proti správnosti a výši uložené sankce, ale na zdravotní pojišťovnu se obrací s žádostí o její zmírnění, zatímco
odvoláním
de facto
argumentuje, že zdravotní pojišťovna nepostupovala při uplatnění postihu v souladu se zákonem v tom smyslu, že sankce třeba neměla být vůbec uplatněna nebo je neúměrně vysoká.
 
Odepsané pohledávky
Pokud nastane u zdravotní pojišťovny v rámci vymáhacího řízení situace, kdy je její pohledávka nedobytná, může zdravotní pojišťovna u plátce evidované dlužné pojistné, penále, pokutu nebo přirážku k pojistnému odepsat. Za nedobytný se považuje takový dluh na pojistném a penále, který byl bezvýsledně vymáhán na plátci pojistného i na jiných osobách, nebo pokud by z vymáhání tohoto dluhu bylo patrné, že by náklady na jeho vymáhání přesáhly očekávaný výtěžek. Za nedobytný se považuje například i dluh na pojistném a penále u fyzické osoby, která zemřela, pokud dluh nepřešel na dědice. O odpisu pro nedobytnost není plátce pojistného informován a dluh na pojistném a penále nadále trvá, dokud nedojde k promlčení práva tento dluh vymáhat.
 
„Neekonomické“ vymáhání
Některé zdravotní pojišťovny řeší otázku efektivity vymáhání svých pohledávek, kdy se primárně vychází ze zásady, že pokud by náklady na vymáhání nízkých částek převýšily konečný výtěžek, pak se od vymáhání takových pohledávek upouští. Zpravidla bývá stanovena hraniční částka, do které se pohledávky nevymáhají, nicméně i v této oblasti mají zdravotní pojišťovny interní postupy.
Zdroj: Odborný portál DAUC.cz, 2020. Zveřejněno v časopise Účetnictví v praxi 10/2020.