Školy mateřské
Jsme základní škola – příspěvková organizace, která současně řídí 4 mateřské školy ve městě.
Každou školku řídí „zástupkyně ředitele školy pro MŠ“, které byly do těchto funkcí jmenovány.
Tato skutečnost platí do 31. 8. 2025.
Od 1. 9. 2025 vstoupí v platnost „Rozhodnutí zřizovatele (Město) o organizační změně“ obsahující oddělení mateřských škol od ZŠ. Na základě této skutečnosti budou veškerá práva a povinnosti z pracovně právních vztahů přecházet na nově vzniklé organizace (§ 338 ZP). Tímto rozhodnutím vzniknou z původních čtyř MŠ dvě nové příspěvkové organizace se dvěma ředitelkami. Zbylé dvě dosavadní zástupkyně ředitele školy pro MŠ budou od 1. 9. 2025 pracovat v nově vzniklých MŠ jako učitelky.
1. Jakou formu by mělo mít ukončení jejich jmenování do funkcí zástupkyň a učiní toto odvolání dosavadní ředitel základní školy nebo ředitelky nově vzniklých MŠ?
2. Zařazení do nové funkce učitelky stačí provést dohodou o změně původní pracovní smlouvy?
3. Je zapotřebí učinit ještě nějaké úkony v souvislosti s těmito změnami?
Školka nakoupí čipy. Tyto čipy slouží k otevírání dveří, které dává rodičům a vybírá od rodičů zálohy a účtuje: pokladna/378. Následně rodič ke konci školního roku vrátí čip a opět se zaúčtuje 378/pokladna. Ale jak to udělat s čipy, které nikdy rodiče nevrátí, ztratili je (již nic nedoplací, byly tam ta záloha, které se rodiči nevrátí)? Lze zaúčtovat interním dokladem např.: nevrácené čipy: 378/602 003 - ostatní výnosy za služby? Lze tento interní doklad zaúčtovat jednou za rok až k 31. 12. 2025, kdy paní hospodářka již během roku ví, že se jí nevrátilo např. 10 čipů se zálohou 100 Kč, tj. přeúčtujeme tu zálohu za čipy na výnos: 378/602?
Jsme základní škola, která doposud byla hlavním zaměstnavatelem i pro místní dvě mateřské školky. Od 1.9.25 se mateřské školky osamostatní a vznikne nový jeden subjekt přípspěvkové organizace se svým sídlem a novým IČem. Zaměstnanci školek tudíž budou spadat pod tuto novou organizaci a veškeré smluvní dohody a práva přecházejí automaticky na nového zaměstnavetele. My jako původní zaměstnavatelé budeme předávat personální podklady novému subjektu a proto se chci zeptat: zda můžeme složky zaměstnanců MŠ předat novému subjektu kompletně celé v originále od počátku zaměstnaneckých svazků a my si je ponechaly pouze v kopii? Nebo je nutné, abychom (pracovní smlouvy, platové výměry, dotazníky a další podklady) předávali novému subjektu v kopii a my pro případ kontroly měly archivovány všechny originály dokumentů u nás v ZŠ?
Učitelka mateřské školy zastupuje od 15. 5. paní ředitelku MŠ, která je na delší nemocenské. Mohu dát příplatek za vedení této učitelce od 15. 5., nebo až po 4 týdnech? Na školce je celkem 10 zaměstnanců a nikdo jiný kromě ředitelky příplatek za vedení nemá. Mohu dát zastupující učitelce příplatek za vedení ve výši 20 % (takto má přiznaný příplatek ředitelka školky) z nejvyššího platového stupně platové třídy?
Jsme příspěvková organizace zřízená obcí, školka. Máme zaměstnance na HPP, pondělí až pátek odpracuje pouze dvě hodiny, tj. má 25% úvazek. Má nárok na příspěvek z FKSP na obědy? Kdybychom měli zaměstnance na DPP, který by v daném kalendářním měsící odpracoval všechny dny po 8 hodinách, bude mít tento zaměstnanec nárok na příspěvek z FKSP na obědy, může mít nárok nebo musí či nemá vůbec? Najdu toto někde v zákoně nebo byly vyhlášky zrušeny a záleží na vnitřní směrnici?
- Článek
Zaměstnavatelé mohou svým zaměstnancům poskytovat určité benefity v souvislosti s návštěvou jejich dětí v předškolním zařízení. Může jít buď o provozování vlastní firemní mateřské školy, anebo o poskytování příspěvků zaměstnancům na úhradu pobytu dítěte v předškolním zařízení jiného provozovatele. Ukážeme si daňové řešení tohoto benefitu, a to jak z hlediska zaměstnance, tak z hlediska zaměstnavatele.
Mateřská školka, zřízená obcí, příspěvková organizace. Má vlastní školní kuchyň, kde vaří paní kuchařky (počet: pět zaměstnankyň včetně vedoucí ŠJ). MŠ vaří pouze pro své žáky a zaměstnance. Dozvěděli jsme se, že pokud MŠ vaření pro své zaměstnance (nikoliv však pro další cizí strávníky - příchozí), měla by se mzdovými náklady právě na kuchařky podílet i nějakým procentem obec, tedy kuchařky by neměly být placeny pouze z MŠMT. Je toto tvrzení správné? Kde bychom mohli najít oporu v zákoně, resp. ve vyhlášce? Abychom spočetli, jaký objem finančních prostředků budeme jako příspěvková organizace po obci pro rok 2025 žádat, je možné např. udělat součet všech mzdových nákladů na kuchařky za rok 2024 (hrubé mzdy, odvody za zaměstnavatele, FKSP, zákonné pojištění): počtem celkových obědů (pro žáky i zaměstnance) a tuto částku pak v roce 2025 vynásobíme počtem odebraných obědů pro zaměstnance. Touto částkou by nám měla pak obec přispět pro paní kuchařky? Znamená to tedy, že 100% úvazek paní kuchařky se bude zčásti hradit z MŠMT (např. z 90 %) a ostatní část úvazku (např. 10 %) uhradí obec? Obci se to vůbec nelíbí a nerozumí tomu, že by měla část platu kuchařek hradit, a proto děkuji za případné odkazy na právní normy.
Jsme příspěvková organizace (ZŠ a MŠ) zřízená obcí. Nyní účetně odpisujeme DHM od 40 000 Kč. Je možné požádat zřizovatele o navýšení odpisů majetku až od částky 80 000 Kč?
Jsme základní škola, která má současně i mateřskou školu. Od 1. 3. bude naše paní učitelka z MŠ, vyučovat v mateřské školce, ve které pracuje, holčičku z Vietnamu českému jazyku. Toto rozhodnutí je na základě doporučení PPP a bude činit 1 hodinu týdně. Jaké bude prosím její pracovní zařazení (asistentka pedagoga nebo učitelka) a na jakou dobu máme uzavřít pracovní smlouvu, když návrh na poskytování podpůrných opatření je do 31. 3. 2026 a dítě bude od 1. 9. 2024 již žákem základní školy. Předpokládáme, že učitelka z MŠ nebude již od září docházet do ZŠ učit žákyni českému jazyku. Bude se jednat pravděpodobně o jiného zaměstnance.
Soukromá školská právnická osoba, neplátce DPH, pořádá v průběhu roku akce pro děti, např. adaptační pobyt na začátku školního roku. Součástí akce je i přespání dětí ve škole. V průběhu této akce si děti připravují společně stravu (večeři, snídani) - suroviny jsou zakoupené školou, škola hradila dětem např. i zmrzlinu. Jsou tyto náklady daňově uznatelné? Rodiče hradí měsíční školné.
Mateřská škola, příspěvková organizace zřízená obcí, má příjmy od Ministerstva školství, od svého zřizovatele a vybírá školné. Zjednodušeně: škola přijala od Ministerstva školství v roce 2022 3 000 000 Kč na mzdy, které do koruny utratila právě na mzdy. Od zřizovatele přijala částku 300 000 na provoz, za rok 2022 vybrala na školkovném 60 000 Kč od dětí.
1) Jiné příjmy školka neměla a celkově dosáhla ztráty za provoz 20 000 Kč - při součtu příjmů: 300 000 + 60 000 - náklady na provoz 502, 511, 518 atd. Má povinnost podat daňové přiznání?
2) Pokud by dosáhla zisku: příjmy (300 000 + 60 000) - náklady by byly v plusu, pak je povinna podat přiznání?
Jedná se o to, zda se automaticky vyloučí příjem od Ministerstva a příjem od zřizovatele jako příjem, který není předmětem daně, a následně se „vypočte“ ztráta nebo zisk z příjmů ze školkovného - 502, 518, 501. Samozřejmě pokud by to bylo takto, jako druhý krok výpočtu, pak byl byl vždy výsledek záporný, neboť např. pouze náklady na energie vždy převýší vybrané školkovné (a tedy v daném případě vždy byla ztráta z hlavní činnost, a pak by tyto příjmy na školkovné nebyly předmětem daně), nebo se musí sečíst vždy automaticky příjem od zřizovatele + školkovné a následně odečítat všechny náklady? Jaký je správný postup stanovení příjmů, které nejsou předmětem daně u školky?
Školka, příspěvková organizace města, přijala dar od podnikatele Pepy ve výši 50 000 Kč. Dar byl poukázán na účet školky a žádná písemná smlouva neexistuje. Podnikatel řekla paní ředitelce, ať dětem udělá radost a nakoupí dárky k Vánocům (ať už ty, které si odnesou domů nebo hračky do školky). Školka má své webové stránky, kde uvádí: Naše sponzoři: Podnikatel Pepa, Kostky s.r.o. atd. Jedná se o uvedení pouze názvu, žádné specifické účely daru zde školka neuvádí. Pouze: Naši sponzoři a jména dárců. Jedná se ze zákona o dar nebo sponzoring či reklamu? Jde o to, zda školka tento příjem zdaní či nikoliv? Víme, že nelze sledovat pouze "dohodu o daru", ale faktický stav. V případě, že by se jednalo o dar (počítat, již 3 roky sloužící podnikateli v nákupní ceně 82 000 Kč) - byla by situace při zdanění stejná? Kde ve svém jmění, resp. v rozvaze by školka počítač vykázala (zda tedy vůbec)?
1) Podle školského zákona a ustanovení § 34 odst. 1 se předškolní vzdělávání organizuje pro děti ve věku od dvou zpravidla do šesti let. Platí tedy pro školky (příspěvková organizace města), že by měli přijímat přednostně všechny spádové děti dvouleté před dětmi např. 3 či 4, které jsou z nespádové oblasti? Pokud školka přijme dítě 4 leté z nespádové oblasti a 2 leté ze spádové oblasti nepřijme je to v rozporu se zákonem či např. s doporučením veřejné ochránkyně práv z rok 2018 - Rovný přístup k předškolnímu vzdělávání?
2) Školka přijme i 2leté děti, ale rodičům sdělí, že jejich děti mohou nastoupit až k datu, kdy jim budou 3 roky (např. až v lednu 2023), ale rodiče mají povinnost platit "školkovné" již od září 2022. Je tomu tak proto, že školka si "drží plnou kapacitu" dětí např. 25 a nemusí odčítat za každé 2 leté dítě - dvakrát "jakoby človíčka" nebo proč tomu to tak je a má na to školka právo dítě přijmou, ale říci, že musí nastoupit až ve věku 3 let a zároveň rodič musí platit již dříve?
- Článek
Paní učitelka v mateřské škole ukončí k 31. 12. 2016 pracovní poměr výpovědí. Tím nám ve školce bude chybět 1 učitelka do 30. 6. 2017 (od 1. 7. 2017 již máme zajištěn nástup nové - kvalifikované učitelky na uvolněné místo). Budeme tudíž potřebovat záskok na 6 měsíců. Abychom mohli uzavřít pracovní poměr s pedagogickým pracovníkem na kratší dobu než 1 rok, musí být nekvalifikovaný nebo se jednat o zástup za dočasně nepřítomného pedagoga po dobu překážek v práci na jeho straně. Znamená to, že můžeme jako učitelku v MŠ zaměstnat třeba i prodavačku, o které víme samozřejmě, že je spolehlivá, má vztah k dětem apod. a nebo i na nekvalifikovaného učitele jsou kladeny určité požadavky, co se týče výkonu práce s dětmi předškolního věku. Dohoda o provedení práce ani o pracovní činnosti nám situaci neřeší, neboť uvolněné místo je na plný úvazek (překročení limitu 300 hodin, delší pracovní doba než polovina pracovního úvazku). Taková situace může nastat i v základní škole. Koho tedy hledat?