Školy základní

Může jet třída (9. ročník) na školní jednodenní výlet na hory lyžovat? Lyžařský výcvik máme zařazený do 7. ročníku.
Obrátila se na nás maminka žákyně 4. ročníku s informací, že je dítě silný alergik a může nastat až život ohrožující stav, kdy je nutné okamžitě podat Epipen a lék Prednison. Zároveň předala pohotovostní balíček s perem a léky. Vše bylo řešeno pouze ústně. Domníváme se, že potřebujeme další písemnou informaci od praktického lékaře a dohodu s rodiči. Pokud tomu tak je, můžete nás navigovat na vzor této dohody?
  • Článek
V únoru letošního roku došlo k podstatné novelizaci zákona o sociálních službách. Jejím hlavním účelem bylo zajistit lepší koordinovanost při poskytování sociálních a zdravotních služeb jedné osobě, ale také upravit další ustanovení, která nevyhovovala praxi. Zavedení sociálně-zdravotních služeb v určených zařízeních sociální péče by mělo naplnit úmysl zákonodárce. Novela také stanovila pro některá vymezená zařízení sociální péče povinnost zároveň s poskytováním jimi registrované sociální služby zajistit poskytování zdravotních ošetřovatelských služeb svým klientům. Stanovila způsoby, jakými může tuto péči poskytovatel zajistit – vlastními zaměstnanci anebo prostřednictvím jiného poskytovatele, který disponuje oprávněním k poskytování ošetřovatelských služeb. To může být zajištěno smluvně anebo nahlášením potřeby zajištění této péče zdravotní pojišťovně, která to zajistí. Množství změn bylo do novely zákona o sociálních službách doplněno na základě pozměňovacích návrhů. Další významné změny se týkají povinnosti mlčenlivosti, možnosti poskytování dalších základních činností jako součást služby osobní asistence a pečovatelské služby, kterou je pomoc při zvládání běžných úkonů péče o zdraví, stížnostní mechanismus, změny ve vzdělávání a další.
  • Článek
Podle § 178 školského zákona, je obec povinna zajistit podmínky pro plnění povinné školní docházky dětí s místem trvalého pobytu, v případě cizinců s místem pobytu, na jejím území a dětí umístěných na jejím území ve školských zařízeních pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy, které se v souladu se zvláštním právním předpisem nevzdělávají ve školách zřízených při těchto školských zařízeních, a také zajistit podmínky pro předškolní vzdělávání dětí přednostně přijímaných podle § 34 odst. 3 školského zákona . Jedním z možných způsobů, kterým tato povinnost může být naplněna, je zřízení školy.
Jako základní škola máme pracovní pozici - školní psycholog. Má být tato pozice vedena pod ostatními pedagogickými pracovníky, nebo patří do nepedagogických pracovníků? (myslím tím stanovení platového výměru, výše dovolené..) V katalogu prací je psycholog veden pod 1.05.01 - Společně specializované práce. V oddílu 2.16 - Výchova a vzdělávání jsme tuto pozici nenašla. 
Může základní umělecká škola, příspěvková organizace zřizovaná obcí, vytvořit pracovní pozici sociálního, resp. speciálního pedagoga v souladu s novelou Školského zákona (od 1.1.2026)? Je pro toto pracovní místo stanovena i vyučovací povinnost?
Jsme základní škola – příspěvková organizace, která současně řídí 4 mateřské školy ve městě. Každou školku řídí „zástupkyně ředitele školy pro MŠ“, které byly do těchto funkcí jmenovány. Tato skutečnost platí do 31. 8. 2025. Od 1. 9. 2025 vstoupí v platnost „Rozhodnutí zřizovatele (Město) o organizační změně“ obsahující oddělení mateřských škol od ZŠ. Na základě této skutečnosti budou veškerá práva a povinnosti z pracovně právních vztahů přecházet na nově vzniklé organizace (§ 338 ZP). Tímto rozhodnutím vzniknou z původních čtyř MŠ dvě nové příspěvkové organizace se dvěma ředitelkami. Zbylé dvě dosavadní zástupkyně ředitele školy pro MŠ budou od 1. 9. 2025 pracovat v nově vzniklých MŠ jako učitelky. 1. Jakou formu by mělo mít ukončení jejich jmenování do funkcí zástupkyň a učiní toto odvolání dosavadní ředitel základní školy nebo ředitelky nově vzniklých MŠ? 2. Zařazení do nové funkce učitelky stačí provést dohodou o změně původní pracovní smlouvy? 3. Je zapotřebí učinit ještě nějaké úkony v souvislosti s těmito změnami?
Jsme základní škola, která doposud byla hlavním zaměstnavatelem i pro místní dvě mateřské školky. Od 1.9.25 se mateřské školky osamostatní a vznikne nový jeden subjekt přípspěvkové organizace se svým sídlem a novým IČem. Zaměstnanci školek tudíž budou spadat pod tuto novou organizaci a veškeré smluvní dohody a práva přecházejí automaticky na nového zaměstnavetele. My jako původní zaměstnavatelé budeme předávat personální podklady novému subjektu a proto se chci zeptat: zda můžeme složky zaměstnanců MŠ předat novému subjektu kompletně celé v originále od počátku zaměstnaneckých svazků a my si je ponechaly pouze v kopii? Nebo je nutné, abychom (pracovní smlouvy, platové výměry, dotazníky a další podklady) předávali novému subjektu v kopii a my pro případ kontroly měly archivovány všechny originály dokumentů u nás v ZŠ? 
Jsme základní škola a obdrželi jsme nedávno informaci, že konkrétní výše výpovědní doby pro zaměstnavatele i zaměstnance, by neměla být vůbec obsažena v pracovní smlouvě. Nyní od novelizace zákoníku práce k 1. 6. 2025 jsou její výše pozměněny a jinak nastaveny. Máme tuto skutečnost uvádět v pracovních smlouvách, nebo nikoliv?
Jsme základní škola, příspěvková organizace. Naše třída měla jednodenní výlet, který kombinovala v tuzemsku a i v zahraničí. Celkem strávená doba v ČR byla 11,5 hod. a v zahraničí 6 hod. Je správné toto stravné vypočítat podle počtu hodin v dané zemi – v tomto případě pokud převyšují hodiny tuzemska, tak vypočítat stravné ve výši 17,5 hod. pouze v tuzemsku, nebo nadále platí výpočet pro strávené hodiny jak v tuzemsku a tak i v zahraničí, a to v cizí měně?
Základní škola, příspěvková organizace města, využila v roce čerpání fondu ze zlepšeného výsledku hospodaření minulých let (čerpání rezervního fondu k dalšímu rozvoji činnosti): MD 413/D 648. Bude zaúčtovaná částka na 648 daňová nebo nedaňová? Resp. na jakém řádku daňového přiznání se bude vylučovat? Případně jsou tam nějaké souvislosti, které nám řeknou, zda zůstane v daňovém základu pro výpočet daně z příjmů právnických osob, či nikoliv?
V příštím školním roce bude probíhat kompletní rekonstrukce naší školní jídelny. Žáci 8. a 9. ročníku se budou stravovat v jídelně gymnázia v docházkové vzdálenosti cca 500 metrů. Jedná se o cestu klidnou vilovou čtvrtí. Jsme povinni zajistit doprovod žáků do této školní jídelny? Předpokládáme, že cestu z jídelny domů, případně na odpolední vyučování, už určitě ne. V případě, že by tato povinnost pro nás vyplývala, je možné nahradit ji prohlášením rodičů, že za své dítě přebírají po dobu této cesty právní zodpovědnost? Jedná se o nejstarší školáky, doprovodu z naší strany se budou bránit.
Jsme základní škola, příspěvková organizace. Musíme evidovat každý měsíc u mezd i udělení výše odměn pro jednotlivé pracovníky? Musí mít tento podklad podpis ředitele a potvrzeno razítkem, nebo je možné přiložit do mezd tabulku se soupisem odměn bez jakéhokoli potvrzení? 
Jsme základní škola zřízená obcí. Má povinnost ZŠ k 31. 12. 2024 mít účet peníze na cestě (262) nulový? Pokud ano, kde přesně najdu tuto povinnost v zákoně. Nyní pan ředitel dne 31. 12. 2024 vybral hotovost 10 000 Kč z bankomatu. Ihned tyto peníze vložit do pokladny, ale banka ještě k 31. 12. 2024 vybrané peníze na účtu neodepsala. Jak tento pohyb vyřešit správně dle účetních předpisů a dle jakých stanovení zákona? Bylo by řešení situace stejné jako v podnikatelské sféře? 
Jsme malá základní a mateřská škola, příspěvková organizace zřízená obcí. Máme pedagogy, paní uklízečky a kuchařky. Jaké procento jsme povinni odvádět na zákonné pojištění Kooperativa (zákonné pojištění odpovědnosti zaměstnavatele), která se platí po skončení čtvrtletí? Je tam nějaké dané procento, resp. promile z vyměřovacích základů nebo nějaké dané rozmezí? 
Jsme základní škola, příspěvková organizace. Můžeme zařadit našeho zaměstnance se dvěma pracovními poměry (úvazek 1, úvazek 0,2) na stejnou pozici (technický pracovník - platová třída 8), ale s různými pracovními náplněmi v souladu s katalogem prací?
Jsme základní škola, příspěvková organizace. Od 1. 2. 2025 k nám nastoupí na pozici asistentky pedagoga paní, která do dotazníku uvedla jedno dítě, narozené 27. 2. 2017 a čerpání mateřské a rodičovské dovolené od 1. 1. 2017 do 28. 2. 2021. Započítá se jí celá doba RD, i když čtvrtý rok už je vlastně neplacené volno z důvodu péče o dítě? A jaká doba by se zaměstnankyni započetla, kdyby byla s dítětem doma např. do 30. 6. 2021?
Má náš zaměstnanec, který pracuje jako učitel v základní škole, nárok na placené volno v případě promoci svého dítěte? Pokud ano, je možné ten den proplatit jako pracovní den, nebo jako dovolenou? 
Jsme příspěvková organizace (ZŠ a MŠ) zřízená obcí. Nyní účetně odpisujeme DHM od 40 000 Kč. Je možné požádat zřizovatele o navýšení odpisů majetku až od částky 80 000 Kč?
Přijímáme novou vedoucí školní jídelny, a protože vaříme i pro tři děti, které mají mít speciálně upravené jídlo (diabetiky, celiaky), uvažujeme o jejím zařazení do 9. platové třídy. Dosud máme vedoucí školní jídelny zařazenou do 8. platové třídy. Je možné zařadit novou zaměstnankyni do 9. platové třídy?